@article { author = {Mokaberian, Mansooreh and Kashani, Valiollah and Sedighi Faroji, Fatemeh}, title = {Validation of the Persian version of Physical Activity Enjoyment Scale in Children}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {17-36}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2018.3095.1382}, abstract = {The enjoyment of physical activity is defined as a positive affective state, either cognitive or physiological, that involves feelings of pleasure and fun associated with the completion of or performance in physical activities. The purpose of this study was determining validity and reliability of the Persian version of Physical Activity Enjoyment Scale in Children. For this purpose, 564 children ranging in age from 10 to 12 years were chosen by random Cluster sampling and completed the Persian version of Physical Activity Enjoyment Scale. The method of the research was as follows: first, with use of translation-back translation methods, translate accuracy of Persian version of questionnaires were confirmed. Confirmatory factor analysis based on structural equations was used for validation of structure of questionnaire, Cronbach alpha coefficient was used for internal consistency of questionnaire, and intra-class correlation coefficient under test-retest method was used to study temporal reliability of items. The results showed that the Physical Activity Enjoyment Scale had acceptable fit index (RMSEA=0.05, CFI=0.92, NNFI=0.90), internal consistency (0.83), and temporal reliability (0.80), indicating good validity and reliability of the Persian version of Physical Activity Enjoyment Scale. Also, the results supported 1-factor and 16-item structure of the initial of scale. Therefore, The Persian version of the Physical Activity Enjoyment Scale can be characterized as a valid and reliable tool to evaluate the Enjoyment of Physical Activity in Iranian Children.}, keywords = {Enjoyment of Physical Activity,Children,Factorial Validity,Internal Consistency,Temporal reliability}, title_fa = {اعتباریابی نسخة فارسی مقیاس لذت فعالیت بدنی در کودکان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس لذت فعالیت بدنی در کودکان بود. بدین‌منظور 564 کودک از بازة سنی 10 تا 12 سال به‌صورت تصادفی خوشه‎ای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی مقیاس لذت فعالیت بدنی را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه، صحت ترجمة نسخة فارسی پرسش‌نامه تأیید شد و درادامه برای تعیین روایی سازة پرسش‌نامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدل‎یابی معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقه‏ای در روش آزمون ـ آزمون مجدد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهندة برازش مطلوب مدل نسخة فارسی مقیاس لذت فعالیت بدنی است. شاخص‏های برازندگی رمزی 05/0، سی.اف.آی 92/0 و ان.ان.اف.آی 9/0 بود؛ همچنین، ضریب آلفای کرونباخ با 83/0 و ضریب همبستگی درون‌طبقه‎ای با 80/0 از مقادیر قابل‌قبولی برخوردار بودند. یافته‏ها همچنین از ساختار تک‌عاملی و 16 سؤالی مقیاس اصلی حمایت می‏کند. بنابراین، نسخة فارسی مقیاس لذت فعالیت بدنی از روایی سازه و پایایی درونی و زمانی قابل‌قبولی در بین کودکان 10 تا 12 سال برخوردار است و می‏توان از آن به‌عنوان ابزاری روا و پایا برای ارزیابی لذت فعالیت بدنی کودکان ایرانی استفاده کرد.}, keywords_fa = {لذت فعالیت بدنی,کودکان,روایی سازه,همسانی درونی,پایایی زمانی}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1284.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1284_dc977bdb0f015aa29d8b45db0f0c37c8.pdf} } @article { author = {Safavi, Shila and Ghazinoor, Nada and Abadi, Ahmad}, title = {The Effects of a Training Course with an Emphasis on Fine Motor Skills on Executive Functions of Children with Learning Disorder}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {37-56}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2018.3235.1396}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate the effect of 12 weeks of fine motor skills training on executive functions including working memory, problem solving,and inhibition control of 6-10 year old students with learning disorders. 30 students were randomly selected from a learning disorder center and were assigned into either a control (n=15) or experiment group (n=15) based on gender and academic grades. Intervention involved practicing of fine motor skills with emphasis on visual-motor coordination and visual-spatial integration skills based on Rini and Werner (1976) exercise package for 12 weeks, 24 one hour long sessions. London Tower, Digit Span subscale of Wechsler Intelligence Scale, and Stroop task software were used for collecting the data at pretest and posttest. Covariance analysis was used for comparing mean differences between groups. Results showed that practicing fine motor skills resulted in a significant improvement of all executive functions subscales including working memory, problem solving, and inhibition control of the participants of the experimental group. The findings indicate that requiring primary school children with learning disorder to exercise fine motor skills improves their executive functions.}, keywords = {Learning Disorder,Fine Motor Skills‚ Executive Function,Children}, title_fa = {تأثیر یک دوره برنامه تمرینی با تأکید بر تأثیر مهارت‏های حرکتی ظریف بر کنش‌های اجرایی کودکان با اختلال یادگیری}, abstract_fa = {هدف پژوهش‌ حاضر، بررسی اثر 12 هفته‏ تمرین مهارت‏های حرکتی ظریف بر کنش‌های اجرایی شامل حافظة کاری، حل مسئله و کنترل بازداری در دانش‏ آموزان شش تا ده سالة مبتلا به اختلال‌ یادگیری بود. 30 دانش ‏آموز از بین دانش‏ آموزان مرکز اختلالات یادگیری به شکل تصادفی انتخاب و به‌صورت همگن بر اساس جنسیت و پایة تحصیلی بهدو گروه کنترل و آزمایش ‌(15=n) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12 هفته به‌صورت 24 جلسة یک‌ساعته به‌ تمرین مهارت‌های ظریف با تأکید بر مهارت‏های هماهنگی بینایی ـ حرکتی و یکپارچگی بینایی ـ فضایی طبق بستة تمرینی رینی و ورنر (1976) پرداختند؛ اما گروه کنترل، در طول مدت پژوهش،فعالیت‌های سازمان‌یافتة ورزشی را دریافت نکردند. از آزمون برج لندن، آزمون استروپ و خرده‏آزمون فراخنای اعداد و مقیاس هوشی وکسلرچهار، درمراحل پیش ‏آزمون و پس‏ آزمون برای جمع‏ آوری داده‏ ها استفاده شد. از تحلیل کوواریانس برای مقایسة تفاوت میانگین گروه‏ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تمرین مهارت‏های حرکتی ظریف بر کنش‌های اجرایی ‌(حل مسئله، حافظة کاری، کنترل بازداری) دانش ‏آموزانِ با اختلال یادگیری، مؤثر بود (05/0≥P). مداخلة مهارت‏های حرکتی ظریف، یک شیوة مؤثر برای بهبود حافظة کاری، حل مسئله و کنترل بازداری در دانش ‏آموزانِ با اختلال یادگیری است.}, keywords_fa = {اختلال یادگیری,مهارت‌های حرکتی ظریف,کنش‌های اجرایی,کودکان}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1274.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1274_ae0b4b45f414c7e84e9ea61c20d7e826.pdf} } @article { author = {Mohammadi Oranghi, Behzad and Yaali, Rasoul and Shahrzad, Neda}, title = {The effect of Eight Weeks Aerobic Rhythmic Exercises with Music on Motor Proficiency, Anxiety and Depression in Children with Developmental Coordination Disorder}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {57-70}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2018.3599.1437}, abstract = {Children with developmental coordination disorder due to defects in motor development require interventions to improve mobility. So the aim of the present study was the impact rhythmic aerobic exercise with music on motor proficiency, anxiety and depression in children with developmental coordination disorder. The research method was experimental with pretest and posttest with a control group. The sample was 60 (30 boys and 30 girls) children with DCD, who were chosen by cluster purposeful. For the diagnosis of developmental coordination disorder from developmental coordination questionnaire, March et al scale for anxiety, Childhood Depression Lang and Tishri Scale for Depression and - for motor proficiency test was used Brvnynks- Oseretsky-tow. During the 8-week aerobic exercise training was given. To investigate the effects of aerobic exercise on the dependent variables of analysis of covariance was used. The results showed that in all three factors of anxiety, depression and motor proficiency tests have improved in the experimental group (P=0.001), but no significant progress in the control group (P<0.05). In interpreting these results, it can be said; the impact of aerobic exercise on motor proficiency, anxiety and depression because, being exciting, fun and challenging to the child is through a combination of movements. Therefore, it is suggested to improve motor skills and reduce anxiety and depression in children in schools by use of an aerobic exercise program hour of physical education and sports.}, keywords = {Aerobic Practice,Motor Proficiency,Anxiety,Depression,Developmental Coordination Disorder}, title_fa = {تأثیر هشت هفته تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونة پژوهش 60 کودک (30 پسر و 30 دختر) با اختلال هماهنگی رشدی بودند که به روش خوشه‌ای هدفمند انتخاب شدند. برای تشخیص اختلال از پرسش‌نامة تشخیص اختلال هماهنگی رشدی، از مقیاس مارچ و همکاران برای اضطراب، از مقیاس افسردگی دوران کودکی لانگ و تیشر برای سنجش افسردگی و از آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی ـ دو برای تبحر حرکتی استفاده شد. ورزش ایروبیک طی هشت هفته آموزش داده شد. برای بررسی اثرات تمرین ایروبیک بر متغیرهای وابسته، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر سه فاکتور اضطراب، افسردگی و تبحر حرکتی، گروه تجربی در پس‌آزمون پیشرفت داشته است (P<0.001)؛ اما در گروهکنترل پیشرفت معنادار نیست (0.05>P). همچنین گروه آزمایش دختران نسبت به گروه آزمایش پسران پیشرفت بیشتری داشته است. در تفسیر این نتایج می‌توان گفت تأثیر ورزش ایروبیک بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی به‌دلیل مهیج‌بودن، شادبودن و به چالش کشاندن کودک از طریق ترکیب حرکات است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود برای ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﮐﺘﯽ و همچنین کاهش اضطراب و افسردگی ﮐﻮدﮐﺎن در ﻣﺪارس از ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ تمرینی ایروبیک در ﺳﺎﻋﺎت تربیت‌بدنی و ورزش اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.}, keywords_fa = {تمرین ایروبیک,تبحر حرکتی,اضطراب,افسردگی,اختلال هماهنگی رشدی}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1269.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1269_382854f614348a11b8836eb0f284bc75.pdf} } @article { author = {Naemi Kia, Malihe and Gholami, Amin}, title = {Effect of Walking Training on Artificial Cobblestone Mats on Gait Spatio-Temporal Parameters for the Elderly Women}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {71-86}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2018.3683.1447}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effect of 12 weeks walking training on cobblestone mats on spatio-temporal parameters for the elderly women. Twenty community-dwelling elderly women, aged 65-80, eligible to participate in the study, were randomly allocated to an experimental group (n=10) or a control group (n=10). Experimental group trained walking on artificial cobblestone-mats for 12 weeks, 3 sessions per week. Zebris Gait Analyzing System was used for measuring Balance indices during gait in pre and posttests. Mixed ANOVA test revealed a significant effect of time-group interaction (P<0.05). We used the paired samples T test to compare the mean test scores before (pre-test) and after (post-test) intervention in each group. Independent t test was also used to evaluate the differences in means between experimental and control groups in pre and posttest. Results showed a significant difference between pre and posttests mean scores of cadence, stride length, gait velocity, variability of velocity for experimental group (P<0.05) not in control group (P>0.05).Between group analysis showed that there were significant differences between posttest mean scores in two groups in cadence, stride length, gait velocity and variability of velocity (P<0.05).We concluded the 12 week walking training on artificial cobblestone-mat effects on risk factors of falls during walking in elderly.}, keywords = {Walking Training,Artificial Cobblestone Surface,Gait Parameters,Elderly}, title_fa = {اثر تمرین راه‌رفتن روی سنگ‌فرش مصنوعی بر برخی پارامترهای فضایی ـ زمانی گام‌برداری زنان سالمند}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثر 12 هفته تمرین راه‌رفتن روی سنگ‌فرش مصنوعی بر پارامترهای فضایی ـ زمانی گام‌برداری سالمندان زن بود. 20 سالمند زن (65-80 سال) شهر تهران و واجد شرایط در پژوهش انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه 10 نفرة تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی تمرین راه‌رفتنروی سنگ‌فرش را با پای برهنه به مدت 12 هفته، هفته‌ای سه جلسه انجام داد.برای سنجش پارامترهای گام‌برداری از دستگاه تحلیل گام‌برداری زبریس در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مختلط با عامل درون‌گروهی زمان (قبل و بعد تمرین) و بین‌گروهی (گروه تجربی و کنترل) نشان‌دهنده معنا‌داری اثر متقابل زمان و گروه بود(P<0.05). بنابراین، از آزمون تی همبسته برای مقایسة درون‌گروهی نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون هر گروه و از آزمون تی مستقل برای مقایسه‌های بین‌گروهی استفاده شد. مقایسه‌‌های درون‌گروهی نمرات پیش و پس‌آزمون گروه تجربی نشان داد تفاوت معنا‌داری بین میانگین نمرات شامل آهنگ گام، طول گام، سرعت گام‌برداری و تغییرپذیری سرعت گام‌برداری وجود داشت (P<0.05). این تفاوت در مورد گروه کنترل در مورد هیچ‌یک از شاخص‌ها دیده نشد(P>0.05). مقایسه‌های بین‌گروهی در پس‌آزمون نشان داد تفاوت معنا‌داری بین میانگین نمرات شامل آهنگ، طول و سرعت گام‌برداری و تغییرپذیری سرعت گام‌برداری گروه تجربی و کنترل وجود داشت (P<0.05)؛ بنابراین، تمرین راه‌رفتن روی سطوح برجسته می‌تواند بر شاخص‌های زمانی و فضایی گام‌برداری سالمندان اثرگذار باشد.  }, keywords_fa = {تمرین راه‌رفتن,سنگ‌فرش مصنوعی,پارامترهای گام‌برداری,سالمندان}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1283.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1283_c0b6c69e77d5fd25e05b3534314d1797.pdf} } @article { author = {Amiri, Maryam and Ghadiri, Farhad}, title = {Determine the Validity and Reliability Test Body Awareness Purdue Perceptual- Motor Survey}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {87-100}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2017.4028.1482}, abstract = {The purpose of this study was to determine the validity and reliability of the body awareness, perceptual-motor Purdue. In this study, 400 of the first class student as a sample of all students in the first grade of primary school in Ahvaz city (10349 people) were selected for the psychometric test. Measuring instruments, perceptual-motor test was Purdue. For determining compute detection factor analysis, compute confirmatory analysis, and time reliability, the researcher respectively used main factor analysis, structural equation model, and intra-class correlation coefficient using test‑retest method. The reliability test for detection of the body (ICC-0.95), obstacle (ICC-0.92), imitation movement (ICC-0.96), lateralization (ICC-0.90) and directionality (ICC-0.89) show a. The validity of the test body awareness Purdue was using confirmatory factor analysis. The results showed that the test body awareness Purdue percentage variance of 29.63 in the first factor that the test detects the right and left, lateralization, directionality and imitation movement and 29.04 in second factor is related to the detection test parts of the body, the Construct validity is the ideal; can be used as an acceptable device for determine the body awareness and diagnose problems children's body awareness.}, keywords = {Purdue Perceptual- Motor Survey,Validity,Reliability,Body Awareness}, title_fa = {تعیین روایی و پایایی آگاهی بدنی آزمون ادراکی حرکتی پوردو}, abstract_fa = {هدف از مطالعة حاضر بررسی روایی و پایایی آگاهی بدنی آزمون ادراکی ـ حرکتی پوردو است. در این پژوهش 400 دانش‌آموز کلاس اول به‌عنوان نمونة آماری از میان همة دانش‌آموزان کلاس اول مقطع ابتدایی شهرستان اهواز (10349 نفر) برای روان‌سنجی این آزمون انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، آزمون ادراکی ـ حرکتی پوردو بود. برای تعیین اعتبار عاملی اکتشافی از روش تحلیل عاملی مؤلفه‌های اصلی، برای تعیین اعتبار عاملی تأییدی از الگوی معادلات ساختاری و برای تعیین پایایی زمانی از ضریب همبستگی درون‌طبقه‌ای به روش آزمون مجدد استفاده شد. یافته‌ها، پایایی آزمون‌های تشخیص بخش‌های بدن (ICC-0.95)، عبور از مانع (ICC-0.92)، تقلید حرکات (ICC-0.96)، برتری جانبی (ICC-0.90) و جهت‌یابی (ICC-0.89) را نشان داد. روایی آگاهی بدنی آزمون پوردو با استفاده از روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) و روایی تحلیل عاملی تأیید شد. نتایج نشان داد آزمون آگاهی بدنی پوردو با درصد واریانس 63/29 در عامل اول که مربوط به آزمون تشخیص راست و چپ بدن، برتری جانبی، جهت‌یابی و تقلید حرکات است و 04/29 در عامل دوم که مربوط به آزمون تشخیص بخش‌های بدن می‌شود، از روایی سازة مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آزمون آگاهی بدنی پوردو از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری مناسب برای تعیین آگاهی بدنی و تشخیص مشکلات آگاهی بدنی کودکان استفاده کرد.}, keywords_fa = {آزمون ادراکی ـ حرکتی پوردو,پایایی,روایی,آگاهی بدنی}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1278.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1278_189f3bd0877bfba2d5f39b768ce4ab34.pdf} } @article { author = {Sharifi, Zeinab and Meshkati, Zohreh and Sadeghi, Ebrahim}, title = {The Impact of Prismatic Adaptation of Visual System on Postural Control and Dart Throwing Precision}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {101-114}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2017.472.1507}, abstract = {The vision is preferred system of sensory information that it is plays important role in postural control and movement. The purpose of current study was to examine the effect of Prismatic adaptation on the postural control and dart throwing precision. For this purpose, 17 healthy male and female participants with age range 20- 41 years old were divided into experimental and control groups, based on the throwing precision. The groups threw 480 darts in eight consecutive days. The experimental group used prismatic eyeglasses that divert the sight to the left. Before and after the training period, the static balance in open and closed eyes states was recorded via force platform and the throwing precision was measured as well. Data was analyzed using mix analysis of variance and analysis of covariance. The results showed that speed and displacement of anterior-posterior sway (P=0.002) and the overall speed and displacement center of pressure reduced in the experimental group (P=0.006). There was no significant difference between closed and open eye (P>0.05). Also, there was no significant difference in group by vision factors interaction (P>0.05). The precision index showed no difference in the post-test but in the retention test, the precision variable was significantly better in the experimental group (P=0.02). The results indicate that challenge caused by visual adaptation can improve the throw precision and individual’s postural control.}, keywords = {Visual Adaptation,Postural Control,Targeting}, title_fa = {تأثیر سازگاری منشوری سیستم بینایی بر کنترل قامت و دقت پرتاب دارت}, abstract_fa = {هدف این مطالعه بررسی اثر سازگاری منشوری بر کنترل قامت و دقت پرتاب دارت بود. بدین‌منظور 17 شرکت‏ کنندة زن و مرد سالم با دامنة سنی 20 تا 41 سال، بر اساس دقت پرتاب در دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. هر شرکت‏ کننده درمجموع 480 پرتاب دارت را در هشت روز متوالی انجام داد. گروه آزمایش در طول زمان پرتاب دارت، از عینک منشوری‌ای که باعث انحراف دید به سمت چپ می‌شد، استفاده ‏کرد. قبل و بعد از دورة تمرینی، تعادل ایستا در حالت‏ های چشم باز و بسته، توسط دستگاه صفحه نیرو ثبت شد؛ همچنین، دقت پرتاب‏ ها نیز اندازه ‏گیری شد. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آنالیز واریانس مرکب و آنالیز کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد جابه‌جایی و سرعت نوسان قدامی ـ خلفی (0.002=P) و جابه‌جایی و سرعت نوسان کلی مرکز فشار (0.006=P) در گروه آزمایش کاهش یافت. در بین دو حالت چشم باز و چشم بسته تفاوت معناداری مشاهده نشد (P≥0.05). همچنین، تعامل معناداری در فاکتورهای گروه و بینایی مشاهده نشد (P≥0.05). شاخص دقت در پس ‏آزمون تفاوتی را نشان نداد؛ اما در آزمون یادداری، متغیر دقت در گروه آزمایش به‏ طور معناداری بهتر بود (0.02=P). نتایج بیان‏ می‏کند که چالش حاصل از سازگاری بینایی، ضمن بهبود دقت پرتاب، ممکن است کنترل قامت افراد را نیز بهبود بخشد.  }, keywords_fa = {تطبیق‌‏پذیری بینایی,کنترل قامت,هدف‌‏گیری}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1271.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1271_e410a3539a20d93797bd2b21fc5844ee.pdf} } @article { author = {Sohbatiha, Mohamad and Jaberimoqadam, Ali Akbar and Shahbazi, Mehdi}, title = {The Effect of Errorless, Error Full Practice and Scaling Equipment Methods on Learning of Basketball Free Throw Skill in Children}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {115-134}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2017.4307.1511}, abstract = {The aim of this study was to compare the effects of errorless, error full and scaling equipment practice methods on learning of basketball free throw skill in children. 50 Boy students, 10–12 years old With a history of exercise three times a week selected and randomly divided into five groups of 10 people (Training with scaling equipment from a constant distance, Training with standard equipment from a constant distance, errorless- scaling equipment, errorless- standard equipment and error full- scaling equipment). Acquisition phase includes 5 sessions and each session was conducted 50 trials. Tests, included transfer and retention tests. Transfer test (10 throw from a distance of 3.5 meters with ball size 6 and the ring height 2.80 m) performed 10 minutes after the last trial on the last day of acquisition phase. The retention test were completed as a double transfer design with 10 throw from a distance of 3.5 meters with balls 5 and 7, with a ring height of 2.60 and 3.05 meters respectively, 24 h after the last session of Acquisition. Data was analyzed with dependent T-test, ANOVA and mixed ANOVA (at the significant level P=0.05). According to the accuracy variable, significant differences were not found between the 5 groups in retention and transfer tests. However throw pattern in groups practice with scaling equipment compared with no scaling equipment groups was better. In general, according the results of this study, it can be concluded that the use of scaling equipment training method leads to better learning of movement pattern in children.}, keywords = {Scaling Equipment,Errorless Practice,Basketball Free Throw,Children}, title_fa = {تأثیر روش‎های تمرین کم‌خطا، پرخطا و مقیاس‌بندی تجهیزات بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسة تأثیر روش‎های تمرین کم‌خطا، پرخطا و مقیاس‌بندی تجهیزات بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان بود. بدین‌منظور 50 دانش‎آموز پسر ده ـ دوازده ساله که سابقة فعالیت ورزشی داشتند، به‏صورت نمونه‎گیری در دسترس انتخاب شدند و به شکل تصادفی به پنج گروه ده‌نفره (تمرین با تجهیزات مقیاس‌بندی‎شده از فاصلة ثابت، تمرین با تجهیزات استاندارد [‏مقیاس‌بندی‎نشده] از فاصلة ثابت، تمرین کم‌‌خطا با تجهیزات مقیاس‌بندی‎شده، تمرین کم ‏خطا با تجهیزات استاندارد و تمرین پرخطا با تجهیزات ‎مقیاس‌بندی‎شده) تقسیم شدند. مرحلة اکتساب پنج جلسه بود و در هر جلسه 50 کوشش اجرا شد. آزمون‏ ها شامل آزمون انتقال و یادداری بودند. آزمون انتقال با 10 پرتاب از فاصلة سه‌ونیم‌متری از حلقه‌ای با ارتفاع 8/2 متر با توپ شش، در آخرین روز اکتساب و 10 ‎دقیقه پس از آخرین کوشش اجرا شد. آزمون یادداری نیز به‌صورت طرح انتقال دوگانه با 10 پرتاب از فاصلة سه‌ونیم‌متری از حلقه با توپ سایز پنج و هفت به‌ترتیب با ارتفاع حلقة 60/2 و 05/3 متری، 24 ساعت بعد از آخرین جلسة اکتساب برگزار شد. داده‏ ها با استفاده از آزمون ‏های تی همبسته، تحلیل واریانس یک‎سویه و مرکب در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند. مقایسة متغیر دقت گروه ‏ها در آزمون یادداری و انتقال نشان داد که بین گروه‏ ها تفاوت معناداری وجود ندارد (P˃0.05). با‌وجوداین، الگوی پرتاب گروه‎های تمرین با تجهیزات مقیاس‌بندی ‏شده بهتر از گروه‎ تمرین با تجهیزات استاندارد بود (P<0.05). به‌طورکلی بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تمرین با استفاده از تجهیزات مقیاس‌بندی‎شده باعث شکل‎گیری بهتر الگوی حرکت در کودکان می‏شود.}, keywords_fa = {مقیاس‌بندی تجهیزات,تمرین کم‌‏خطا,پرتاب آزاد بسکتبال,کودکان}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1279.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1279_8fd2738ddecd19f568d533e3e0edb9f3.pdf} } @article { author = {Salehi, Hamid and Borji, Majid}, title = {The Development of End-State Comfort Planning in an Object Manipulation Task}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {135-152}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2017.4434.1524}, abstract = {End-state comfort (ESC) effect defined as the tendency to assume comfortable postures at the end rather than at the beginning of simple object manipulation tasks. This characteristic has been used to assess the behavioral effects of action\motor planning. The aim of this investigation was to assess the developmental trends in motor planning in a group of typically developing male children aged 3 to 10 years (Mean age:6.06±2.25 years; N=97) and compare with a group of male young adults aged 18 to 24 years (Mean age:20.70±2.13 years; N=20). The participants performed a motor planning task (sword task) in which they needed to grasp a wooden play sword and place it into a slot. The percentage of comfortable end postures in both the critical orientations and the control orientations were evaluated. The results revealed an age effect for the percentage of comfortable end postures in the critical orientations, as evidenced by the finding that older children more often showed the ESC effect compared with younger children, and only 10-year-old children reached the same level of sensitivity to ESC as adults. In sum, the study showed that sensitivity to ESC like adults will develop until 10 years of age in children.}, keywords = {ActionMotor Planning,Object Manipulation,Motor development,Motor Control}, title_fa = {رشد طرح‌ریزی حالت راحت پایانی در یک تکلیف دست‌کاری}, abstract_fa = {تمایل به بیشینه‌کردن آسانی وضعیت‌های دست و بازو در پایان اجرای تکالیف حرکتی دست‌کاری ساده به‌جای شروع حرکت، با عنوان اثر حالت یا وضعیت راحت/آسان پایانی تعریف شده است. از این ویژگی به عنوان معیاری برای ارزیابی آثار رفتاری طرح‌ریزی عمل استفاده شده است. هدف از این پژوهش ارزیابی روند رشدی طرح‌ریزی حرکت گروهی از کودکان پسر سالم رشدی با دامنة سنی سه تا 10 سال (میانگین 25/2±06/6 سال؛ تعداد = ۹۷) و مقایسة آن با یک گروه از مردان جوان 18 تا 24 سال (میانگین  13/2±70/20 سال؛ تعداد =20) بود. شرکت‌کنندگان یک تکلیف طرح‏ریزی حرکت (تکلیف شمشیر) را اجرا کردند که در آن یک شمشیر اسباب‌بازی چوبی را می‌گرفتند و درون یک شکاف جا می‌دادند. درصد رعایت وضعیت‌های راحت پایانی در جهت‌های کنترل و مهم ارزیابی شد. نتایج، اثر سن را در افزایش درصد رعایت وضعیت‌های راحت پایانی در موقعیت‌های مهم مشخص کرد؛ به این صورت که کودکان بزرگ‌تر بیشتر از کودکان کوچک‌تر حالت راحت پایانی را نشان دادند و از میان آنها، کودکان 10 ‌ساله در رعایت حالت راحت پایانی به سطح حساسیت مشابه بزرگ‌سالان رسیدند. این پژوهش درمجموع نشان داد در کودکان حساس‌بودن نسبت به رعایت حالت راحت پایانی مشابه بزرگ‌سالان، تا 10 ‌سالگی رشد می‌کند.}, keywords_fa = {طرح‏ریزی عمل/حرکت‌,دست‌کاری شیء,رشد حرکتی,کنترل حرکتی}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1270.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1270_813fe30c6ccf3cb6968132ca191aa4a1.pdf} } @article { author = {Taheri, Morteza and Irandoust, Khadijeh}, title = {The Effect of Aerobic Exercise on Brain-derived Neurotrophic Factor and Attention of Elderly Females}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {153-164}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2017.4609.1540}, abstract = {One of the main concerns of aged people is the attention attenuation in the aging period. Thus, the purpose of this study was to investigate the effect of aerobic exercise on Brain-derived Neurotrophic Factor (BDNF) and attention/ concentration of elderly females. It was a semi experimental study with 41 elderly subjects with mean age of 66±3.2yr whom were randomly assigned into either an exercise (EG, n=21) or a control group (CG, n=20). fasting blood test was taken 24 hours prior to experiment and 24 hours after the end of tests. COG test in Viena system was used to collect data.The aerobic training group trained for 8 weeks, 3 sessions per week, 30 to 45 hours in each session. The aerobic training performed with 40% to 55% of maximum heart rate. Training group had rank percentile of 87 compared to reference group while it was 34 for control group. The results suggested that speed processing(P=0.001)selective attention (P=0.001)and concentration (P=0.001) were significantly improved in the training group. Since a direct relationship has been foun between BDNF and Aerobic Excercises, besides, the positive eddefct of BDNF on cognitive capacities is well proven, therefore, a mild type of aerobic exercise colud imrove the psychomotor performance.}, keywords = {Elderly,BDNF,Attention,Concentration}, title_fa = {تأثیریک دوره تمرینات هوازی بر میزان ﻋﺎﻣﻞ ﻧﻮروﺗﺮوﻓﻴﻚ ﻣﺸﺘﻖ از ﻣﻐﺰ و میزان توجه و تمرکز زنان سالمند}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش تأثیریک دوره تمرینات هوازی بر میزان ﻋﺎﻣﻞ ﻧﻮروﺗﺮوﻓﻴﻚ ﻣﺸﺘﻖ از ﻣﻐﺰ (BDNF) و میزان توجه و تمرکز زنان سالمند بود. در این پژوهش نیمه‌تجربی، 19 زن سالمند با میانگین سن 2/4±3/58 به‌طور تصادفی به دو گروه تجربی (10=n) و کنترل(9=n) تقسیم شدند. از همة آزمودنی‌ها 24 ساعت قبل از شروع تمرین و 24 ساعت پس از پایان دورة آزمون، به‌صورت ناشتا خون‌گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون توجه و تمرکز وینا (COG) جمع‏آوری شدند. مؤلفه‌های آزمون شامل تعداد انتخاب‏های صحیح، تعداد انصراف صحیح (شاخص سرعت پردازش در توجه)، میانگین زمان انتخاب صحیح (شاخص تمرکز) و میانگین زمان انصراف صحیح (توجه انتخابی) به آزمون‌ها بود. گروه‌ تجربی به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه تمرین هوازی به‌مدت 45-30 دقیقه با شدت 55-40 درصد ضربان قلب بیشینه تمرینات هوازی داشتند. گروه تمرینی در قیاس با گروه مرجع (نورم)، رتبة درصدی 87 را در پس‏آزمون احراز کرد. این در حالی بود که گروه کنترل رتبة درصدی 34 را احراز کرد. نتایج پژوهش نشان داد شاخص‏های سرعت پردازش (P=0.001)، توجه انتخابی(P=0.001) و شاخص تمرکز (P=0.001) بهبود معنی‏داری یافت. ازآنجاکه ارتباط مستقیمی بین سطح BDNF و تمرینات هوازی وجود دارد و از طرفی تأثیر BDNF بر ویژگی‌های شناختی روشن است، بنابراین تمرین هوازی با شدت متوسط می‌تواند زمینة بهبود ویژگی‌های روانی حرکتی همچون توجه و تمرکز را مهیا کند.}, keywords_fa = {سالمند,ﻋﺎﻣﻞ ﻧﻮروﺗﺮوﻓﻴﻚ ﻣﺸﺘﻖ از ﻣﻐﺰ,توجه,تمرکز}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1268.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1268_b656a36c544e498b8965774fd7a4c9f4.pdf} } @article { author = {Homayounnia, Morteza and Sheikh, Mahmoud and Hemayattalab, Rasool and Shahrbanian, Shahnaz}, title = {The Effects of Environmental Affordances on Perception of Vision and Balance in Children with Intellectual Disability}, journal = {Motor Behavior}, volume = {9}, number = {30}, pages = {165-182}, year = {2018}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {10.22089/mbj.2017.4626.1542}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effects of environmental affordances on Perception of vision and balance in children with intellectual disability. This was a quasi-experimental study. Target population included 175 children (6-9 years old) with intellectual disability living in Babol in 1396. Among them 50 children were conveniently recruited and randomly divided into two groups: experimental and control group (25 per each group). The experimental group went under a specific program including the environmental affordances, such as, facilities, training, and exercises focusing on motor skills development of children. The intervention lasted for 36 weeks, 3 sessions per week, and 30 to 45 minutes per session. Bruininks-Oseretsky Test and Perception of vision (TVPS) of Motor Proficiency was used to assess the motor skills development of participants. Analysis of covariance was used to analyze the collected data. The results indicated that the environmental affordances were effective in improving motor skills such as the Perception of vision and balance (P<0.01). Also, Also, the results of this study showed that the providers did not have any effect on the visual acuity variables (P>0.05). The findings of this study showed that it is necessary to pay attention to the environment and environmental abilities and the use of suitable methods for increasing visual perception and balance of children with mental disorder and using the ability of the environment to recognize the skills of vision and balance in Children with mental disorders improved.}, keywords = {Environment,Perception of Vision,Balance,Children,intellectual disability}, title_fa = {تأثیر قابلیت محیط (فراهم‏سازها) روی ادراک بینایی و تعادل کودکان دچار اختلالات ذهنی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر قابلیت محیط (فراهم‏سازها) روی ادراک بینایی و تعادل کودکان دچار اختلالات ذهنی شش تا نه‌ساله بود.این پژوهش کاربردی و از نوع نیمه‌تجربی )مداخله‌ای( بود. جامعةآماریاینپژوهشتمامکودکان دچار اختلالات ذهنی ششتا نه‌سالة در سال 1396 به تعداد 175 کودک بود. با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر ستان، از این تعداد، 50 دانش‌آموز پسر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به‌صورت تصادفی در یکی از گروه‌های آزمایش یا کنترل قرار گرفتند (25 نفر در هر گروه). آزمودنی‌ها در گروه آزمایش به‌مدت 36 جلسه (سه ماه و هفته ای سه جلسه) و هر جلسه 30 تا 45 دقیقه تحت آموزش و تمرین برنامه‌های خاصی که شامل فراهم‌سازی محیطی با قابلیت زیاد در راستای بهبود متغیرهای پژوهش بود و در محیط مدرسه اجرا می‌شد قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارت‌های رشد حرکتی کودکان از آزمون تبحر حرکتی بروینینکز ـ اوزرتسکی و آزمون مهارت‌های ادراک بینایی (TVPS) استفاده شد. داده‌ها با روش آماری آنالیز کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شدند.نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که فراهم‌سازها روی مهارت‌های رشد حرکتی در دو مهارت ادراک بینایی و تعادل تأثیر داشته است (P<0.01)،همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که فراهم‌سازها در متغیر اکمال بینایی (تشخیص شکل‌ها از نمادهای ناکامل آنها) تأثیری نداشتند (P>0.05). یافته‌های پژوهش نشان داد که لازم است به محیط و توانایی‌های محیطی و استفاده از روش‌های مناسب فراهم‌سازی به‌منظور افزایش ادراک بینایی و تعادل کودکان دارای اختلال ذهنی توجه ویژه داشت و با استفاده از قابلیت محیط، مهارت‌های ادراک بینایی و تعادل را در کودکان دچار اختلال ذهنی بهبود بخشید.}, keywords_fa = {فراهم‌سازها,تعادل,ادراک بینایی,کودکان دچار اختلال ذهنی}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1277.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1277_a18f3f49720722a25bdde87a3507ca2d.pdf} }