@article { author = {}, title = {Summer 2014}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {1-218}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نشریه تابستان 93}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_58.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_58_d690733588f2ea8249e01b32ec060bd4.pdf} } @article { author = {}, title = {The effect of water-based exercise programs and KSD protocol on general health questionnaire and optimal physical fitness factors affecting female elders balance}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {15-28}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to compare the effectiveness of water-based exercise programs and KSD protocol for general health questionnaire and optimal physical fitness factors affecting female elders balance.(KSD as a kind of relaxation exercise has been frequently used in eastern Asian countries, on the other hand, water- based exercise sport rehabilitative were intervened in this study). The study design was semi-experimental with two experimental groups and one control group. 60 female were divided into three groups randomly. Stork test for static balance, GHQ questionnaire for general health, The Timed Up and Down Stair Test for dynamic balance, and Stand chair test for strength were applied. One-Way ANOVA test and Tukey post-hoc test were used as statistical methods. Water-based exercise programs led to improved dynamic balance, muscular strength, static balance and depression (P<0.05), KSD also had a positive effect on anxiety and depression (P<0.05). The efficacies of both interventions were equal except the depression factor. Based on study results, water-based exercise programs and KSD led to improved dynamic and static balance, muscular strength, some mental health subtests including anxiety, depression.}, keywords = {General health questionnaire,Stork test,Dynamic Balance,Static Balance,Muscle Strength}, title_fa = {تاثیر فعالیت بدنی در آب و خشکی بر سلامت عمومی و برخی عوامل آمادگی جسمانی موثر بر تعادل زنان سالمند}, abstract_fa = {مطالعهحاضر، بهمنظوربررسی تاثیر تمرینات ورزشی در آب و KSD بر سلامت عمومی و برخی عوامل آمادگی جسمانی موثر بر تعادل زنان سالمند طراحی شده است. اینپژوهش نیمه تجربی، با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون گروه­های تصادفی انجام شد،کهدرآن45زنسالمندسالمبالای65سالبهصورتتصادفیبهسهگروهتمرین درآب(15نفر)،  KSD (15نفر)و گروه کنترل(15نفر)تقسیمشدند.پروتکل تمرینی ورزش در آب و KSD، به صورت دو جلسه در هفته و به مدت چهار ماه اعمال مداخله شد. در بررسی سلامت روانی آزمودنی­ها، پرسش­نامه سلامت عمومی فرم 28 سوالی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور سنجش تعادل ایستا از آزمون استورک، برای سنجش انعطاف پذیری از آزمون ولز، در اندازه گیری تعادل پویا از آزمون بالا و پایین رفتن از پله و برای سنجش قدرت عضلانی پایین تنه و پاها از آزمون صندلی ایستا استفاده شد؛ تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی نیز، برای تجزیه و تحلیل داده­ها بکار رفت.انجام پروتکل تمرینی ورزش در آب، موجب بهبود معنا­دار تعادل پویا و ایستا، قدرت عضلانی و افسردگی شد اما تغییری قابل توجه در متغیر انعطاف پذیری ایجاد نکرد؛ از طرف دیگر، تمرین KSD، موجب بهبود معنا­دار قدرت عضلانی، تعادل پویا و ایستا و خرده مقیاس افسردگی (05.0P≤) شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره اضطراب و افسردگی در گروه KSD، پایین تر از گروه کنترل می باشد. در مقایسه اثربخشی دو پروتکل تمرینی نیز، استنتاج شد که به جز خرده مقیاس افسردگیکه در گروه ورزش در آب، بهبود معنا­داری داشت (P≤0.05)، تفاوت برجسته ای بین هیچ یک از متغیرهای پژوهش، مشاهده نشد.براساسیافته­هایاینپژوهش،بهکارگیریتمریناتدرآبوتمرینات شناختی KSD، منجربهبهبودتعادلایستاو پویا، قدرت عضلانی اندام تحتانی و برخی خرده مقیاس­های سلامت روانی نظیر اضطراب، افسردگی و کارکردهای اجتماعی می شود.}, keywords_fa = {پرسش‌نامه سلامت عمومی,آزمون استورک,قدرت عضلانی,تعادل پویا,تعادل ایستا}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_268.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_268_06e5ae9bb214e91be441d56661671737.pdf} } @article { author = {}, title = {Investigate the relationship between reinvestment and sport performance under psychological pressure: examination of reinvestment theory}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {29-42}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was found the relationship between reinvestment and sport performance under pressure. 24 high school students were asked to complete The Movement Specific Reinvestment Scale (MSRS) and according the score of this scale, they sat in two high (A) and low (B) reinvestors. After performing topspin in 300 trials in acquisition phase without receiving instruction (discovery learning), immediate retention and transfer test under psychological pressure. After transfer test, verbal protocol and The Competitive State Anxiety Inventory for Adult (CSAI-A) was completed by participants before session 3 and after transfer test. Mixed ANOVA (2×3) with repeated measure on latest factor, Independent samples and paired-Samples T test, and one way ANOVA was used for data analyzing. Result shows no differences between group's performance acquisition phase and immediate retention whereas performance progress was observed in groups. The result of dependent t-test in transfer phase revealed group (B) had a better performance. Moreover the result of dependent t-test showed, against group (B), group (A) had performance breakdown in transfer test as compared with immediate retention test. The amount of verbal rules reported by group (A) in verbal protocol was more than group (B).The result of independent t-test according to two State-Trait Inventory State Scales, showed efficiency of stress intervention. Moreover there were significant correlation between the amount of reported conscious reinvestment and two factors of the number of verbal rules and performance under pressure in both groups. Result showed that there vas correlation between Movement Specific Reinvestment Questionnaire (MSRQ) and performance breakdown under pressure and it’s appear that explicit rules reinvestment was responsible of performance breakdown under psychological pressure.  }, keywords = {Movement Specific Reinvestment Questionnaire (MSRQ),Psychological pressure,Performance breakdown,Verbal protocol,The Competitive State Anxiety Inventory for Adult. (CSAI-A)}, title_fa = {بررسی ارتباط بین بازپردازش خود‌آگاه و عملکرد ورزشی تحت فشار روانشناختی: آزمون نظریه بازپردازش خود‌آگاه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین بازپردازش خود­آگاه و عملکرد ورزشی تحت فشار روانشناختی بود. 24 دانش آموز دبیرستانی داوطلب، مقیاس بازپردازش خود­آگاه ویژه حرکت (MSRQ) را تکمیل نمودند و بر اساس نمره آن در دو گروه باز­پردازشگر آگاهانه بالاتر (الف) و پایین­تر(ب) قرار گرفتند. پس از اجرای 300 کوشش مهارت تاپ اسپین تنیس روی میز در مرحله اکتساب و بدون ارائه دستورالعمل (یادگیری اکتشافی)، آزمون یادداری فوری و انتقال تحت فشار روانشناختی اجرا شد. پس از پایان آزمون انتقال، پروتکل راهبردی اخباری و پرسش­نامه اضطراب حالتی رقابتی در دو مرحله (قبل از جلسه سوم اکتساب و پس از آزمون انتقال) توسط هر یک از شرکت­کنندگان تکمیل شد. مقایسه گروه­ها در مرحله اکتساب با آزمون تحلیل واریانس مختلط (3×2) (جلسه×گروه)، در مراحل آزمون و فاکتور­های روانشناختی با آزمون  tمستقل و در مقایسه بین مراحل با آزمون  tوابسته صورت گرفت. تحلیل­های آماری و رسم نمودار با استفاده از نرم­افزار­های SPSS 11.5  و Exell صورت گرفت. نتایج، تفاوت معناداری را بین گروه­ها در مراحل اکتساب و آزمون یادداری فوری نشان نداد در حالی­که در هر گروه پیشرفت عملکرد در مراحل اکتساب مشاهده شد. در آزمون انتقال، عملکرد گروه ب نسبت به گروه الف بهتر بود و به علاوه بر خلاف گروه ب، گروه الف در مقایسه با آزمون یادداری فوری افت عملکرد را در آزمون انتقال تحت استرس روانشناختی تجربه کردند. مقایسه پرسش­نامه اضطراب حالتی رقابتی قبل و بعد از مداخله استرس نشان داد که مداخله استرس اثر بخش بود. بین نمره پرسش­نامه بازپردازش خود­آگاه هر دو گروه با شمار قواعد کلامی و عملکردشان تحت فشار همبستگی معنادار (و به ترتیب مثبت و منفی) وجود داشت. نتایج حاکی از این بود که مقیاس باز­پردازشگر خود­آگاه ویژه حرکت با افت عملکرد تحت فشار روانشناختی همبستگی منفی دارد و بازپردازش خود­آگاه دانش آشکار مرتبط با مهارت، مسئول افت عملکرد تحت فشار روانشناختی بود که به نظر می رسد این عامل ویژگی فردی به شمار می­آید.}, keywords_fa = {مقیاس بازپردازش خود‌آگاه ویژه حرکت (MSRQ),استرس روانشناختی,افت عملکرد,پروتکل کلامی,پرسش‌نامه اضطراب حالتی رقابتی}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_269.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_269_583588189d9f0ff869d7ce0e4a1f93ef.pdf} } @article { author = {}, title = {The effect of Pilates training on Memory Quotient and upper and lower extremity functions in stroke patients}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {43-60}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {This study aims to investigate the efficiency of 8-weeks Pilates training on Memory Quotient and upper and lower extremity functions in stroke patients. A quasi-experimental study was conducted on 24 randomly selected stroke patients (with an average of 59.58±11.10) who referred to Isfahan Alzahra Hospital in 2010. The participants were assigned into the experimental (n=12) and control groups (n=12). Patients' Memory Quotient was assessed applying Wechsler Memory Scale and their physical Functions was assessed applying Wolf  motor Functioning and 30 second chair stand test prior to and after the 8-week treatment. The experimental group received an eight-week intervention (three sessions per week) and the control group did not receive any training and performed their daily activities. Repeated measures ANOVA showed significant differences in Memory Quotient (P=0.01) and lower body motor function (P=0.01) of the experimental group compared with their baseline performance and control group after 8 weeks of training. But despite the improvement observed in patients with upper body motor function there was no significant difference in the Wolf motor function test. Findings of this study show that selected Pilates training are effective in improving Memory Quotient and lower body motor function of stroke patients.  }, keywords = {Pilates Training,Memory Quotient,Upper extremity function,Lower extremity function,Stroke}, title_fa = {تأثیر تمرینات پیلاتس بر بهره‌ی حافظه، عملکرد حرکتی بالا‌تنه و پایین‌تنه در بیماران مبتلا به سکته‌ی مغزی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی 8 هفته تمرینات پیلاتس بر کارکردهای حرکتی و شناختی در بیماران مبتلا به سکته‌ی مغزی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه‌ی نیمه‌تجربی با طرح پیش و پس‌آزمون با گروه کنترل بود که در آن 24 بیمار مبتلا به سکته‌ی مغزی (10/11±58/59 سال) مراجعه‌کننده به بیمارستان الزهرای شهر اصفهان در 6 ماهه‌ی نخست سال 1389 به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمون (12نفر) و کنترل(12 نفر) قرار گرفتند. عملکرد شناختی بیماران با استفاده از آزمون حافظه‌ی بالینی وکسلر و عملکرد حرکتی با استفاده از آزمون عملکرد حرکتی ولف و آزمون 30 ثانیه نشستن و برخاستن قبل و پس از 8 هفته ارزیابی شد. گروه آزمون در مدت 8 هفته، هفته‌ای 3 روز و روزانه 60 دقیقه به تمرینات پیلاتس پرداختند و گروه کنترل در دوره‌ی تمرینات به فعالیت‌­های روزانه‌ی خود پرداختند. آزمون آماری تحلیل واریانس بین گروهی با اندازه‌­های تکراری تفاوت معنا‌داری را در عملکرد شناختی (P=0.01) و عملکرد حرکتی پایین‌تنه (P=0.01) در گروه آزمون پس از 8 هفته تمرین در مقایسه با سطح پایه و گروه شاهد نشان داد. اما با وجود مشاهده‌ی بهبود بیماران در عملکرد حرکتی بالاتنه، تفاوت معناداری در آزمون عملکرد حرکتی ولف مشاهده نشد. با توجه به یافته‌­های این پژوهش، تمرینات منتخب پیلاتس در بهبود بهره‌ی حافظه و عملکرد حرکتی پایین‌تنه‌ی بیماران سکته‌ی مغزی مؤثر است. بنابراین پیشنهاد می‌شود از این روش تمرینی در توانبخشی بیماران مبتلا به سکته‌ی مغزی به‌عنوان یک روش کمکی استفاده شود.}, keywords_fa = {تمرینات پیلاتس,بهره‌ی حافظه,عملکرد حرکتی بالاتنه,عملکرد حرکتی پایین‌تنه,سکته‌ی مغزی}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_270.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_270_0316b9f6a60d35ba701dca8fddf2daab.pdf} } @article { author = {}, title = {Sources of acute stress in elite and expert wrestlers}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {61-74}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate Sources of acute stress in elite and expert wrestlers. Volunteer participants were 210 wrestlers of elite (age: 24.9±4.6 years) and expert (age: 23.6±4.9 years) wrestlers. Participants were asked to complete the Sources of Acute Stress among wrestling Questionnaire (SASWQ). Multivariate analysis of variance results indicated that there was significant difference between athletes participating in performance, evaluation, contest, error, prospect, time pressure, injury and environment in the Sources of acute stress, expert wrestlers gets more points than the elite wrestlers. F8,209­=3.289, P=0.001, PartialȠ 2=0.997), (p≥0.05). Results indicate that the expert wrestlers in comparison with elite wrestlers allocate a large proportion of energy for addressing with mental pressure that arises from Sources of acute stress. While for the elite wrestlers, those obtain psychology distance from Sources of acute stress, hereby increase probability of self-sport achievement.}, keywords = {Sport Psychology,Sources of acute stress,Elite Wrestlers,Expert wrestlers}, title_fa = {منابع استرس حاد کشتی‌گیران ماهر و نخبه}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، مطالعه‌ی منابع استرس حاد کشتی­گیران نخبه و ماهر بود. به این منظور از 210 نفر کشتی­گیر (در دو گروه 105 نفری نخبه و ماهر، به‌ترتیب با 7/4±9/24 و 9/4±6/23سال سن) که به‌صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کرده‌بودند، خواسته‌شد پرسش‌نامه‌ی منابع استرس حاد کشتی (SASWQ) را تکمیل کنند. یافته­های به‌دست‌آمده از آزمون                تحلیل واریانس چند‌متغیره نشان داد که مقادیر عامل­های استرس­زای اجرای مهارت،          ارزیابی، جو رقابتی، انجام اشتباه، انتظارات، فشار زمانی، آسیب و شرایط محیطی در میان    کشتی­گیران ماهر به نسبت کشتی‌گیران نخبه، به‌طور معنا­داری بیشتر است (P≤0.05)F(8,209)=3.289,P=0.001,PartialȠ2=0.997) نتایج نشان‌دهنده‌ی این است که کشتی­گیران ماهر نسبت به کشتی‌گیران نخبه بخش اعظم انرژی خود را برای مقابله با فشار روانی ناشی از منابع استرس حاد اختصاص می­دهند؛ در حالی که کشتی‌گیران نخبه با گرفتن فاصله‌ی روان‌شناختی از منبع استرس حاد، احتمال موفقیت ورزشی خود را افزایش می‌دهند.}, keywords_fa = {روان‌شناسی ورزش,منابع استرس حاد,کشتی‌گیران ماهر,کشتی‌گیران نخبه}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_271.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_271_9c8db3461c41eb52ad89bad40d0b71a0.pdf} } @article { author = {}, title = {Studying of Attribution Styles and Motivation of Elite and Sub-Elite Athletes in Individual Sports}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {75-92}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is studying attributions in athlete's success and failure and motivation too. The population of this study includes national team's athletes in swimming, badminton, karate, taekwondo, ping pong and wrestling Disciplines. Samples selected through convenience sampling and 120 players were selected by Phased approach. Then, Data were collected by two questionnaires: Attribution Styles Questionnaire (ASQ) &sport motivation scale (SMS).  Analyzing the Data was performed by MANOVA and the significance level (0.05). The findings showed that elite athletes express more unstable and specific attribution in the face of Failure conditions In contrast sub-elite athletes expressed more stable and general attribution in the face of Failure conditions (p≤0.05). Elite athletes have more intrinsic and extrinsic motivation level than sub-elite athletes. Sub-elite athletes are lower ­motivated than elite athletes (p≤0.05). As a result, attribution styles of elite and sub-elite athletes in different causal dimensions are different and also there is a significant difference between motivational levels of elite and sub-elite athletes (p≤0.05).}, keywords = {Attribution styles,Motivation,Elite and sub-elite athletes,Success,Failure,Individual sports}, title_fa = {بررسی سبک‌های اسنادی و انگیزش ورزشکاران نخبه و زیر‌نخبه‌ی ورزش‌های انفرادی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی اسنادها در موفقیت و شکست و هم­چنین انگیزش ورزشکاران است. جامعه‌ی مورد مطالعه‌ی ما ورزشکاران رشته­های شنا، بدمینتون، کاراته، تکواندو، تنیس‌روی‌میز و کشتی بوده‌است. انتخاب نمونه­ها به روش نمونه­های در دسترس و به‌صورت مرحله‌ای 120 نفر ورزشکار انتخاب شدند. سپس با استفاده از دو پرسش‌نامه­ی سبک­های اسنادی (ASQ) و هم­چنین انگیزه‌ی ورزشی (SMS)، اطلاعات جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به‌وسیله‌ی آزمون تحلیل واریانس چند‌متغیره و در سطح معنا‌داری (α=0.05) صورت پذیرفت. یافته­های پژوهش نشان داد ورزشکاران نخبه، اسنادهایی ناپایدارتر و اختصاصی­تر در مواجهه با شرایط شکست از خود بیان­کردند؛ ولی در مقابل، ورزشکاران زیرنخبه اسنادهایی پایدارتر و کلی­تر، در موقعیت­های شکست را بیان نمودند (P<0.05). ورزشکاران نخبهدارای سطح انگیزه‌ی درونی و بیرونی بیشتری نسبت به ورزشکاران زیر‌نخبه بوده و ورزشکاران زیر‌نخبه نسبت به ورزشکاران نخبه دارای انگیزه‌ی کمتری هستند ((P<0.05. نتیجه اینکه بین سبک­های اسنادی ورزشکاران نخبه و زیر­نخبه در ابعاد مختلف علّی و هم­چنین بین سطوح انگیزشی ورزشکاران نخبه و زیر­نخبه تفاوت معنا‌­دار وجود دارد.}, keywords_fa = {سبک‌های اسنادی,انگیزش,ورزشکاران نخبه و زیر‌نخبه,ورزش‌های انفرادی}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_272.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_272_7ac8160162432824ced27dee7bb4dc42.pdf} } @article { author = {}, title = {The comparison of mental rotation of active and inactive college students}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {93-106}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {This research aimed at studying the differences of mental rotation performance in two groups (active and passive) with regards to their gender. The method of this research is causal-comparative and samples were selected targeted from physical education students and other humanities fields. The sample was included 80 students (physical education students=40 people & students of humanities field=40 people and each groups consists of 20 males & 20 females). Peters’ mental rotation test was used to measuring the performance of mental rotation. Kolmogorov-Smirnov test was used for normality of data and two-way ANOVA test was used for comparison of means. The findings showed that there was a significant difference (P ≤0.01) between mental rotation of physical education students in comparison with the humanities students. Also, there was a significant difference (P ≤0.01) between the mental rotation in males towards females. Generally, the results indicate the superiority of the active students and males in the ability of mental rotation. Since physical activity enhances mental rotation, it may be assumed that physical activity enhances also other cognitive domains and is worth implementing in the education process.}, keywords = {Mental rotation,Gender differences,Active and Inactive Students}, title_fa = {مقایسه‌ی چرخش ذهنی دانشجویان فعال و غیرفعال}, abstract_fa = {هدف از مطالعه‌ی حاضر، بررسی تفاوت عملکرد چرخش ذهنی در دو گروه فعال و غیرفعال با در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی بود. پژوهش حاضر از نوع علی –مقایسه­ای و نمونه­ها به‌صورت هدفمند از بین دانشجویان رشته‌ی تربیت بدنی و دیگر رشته­های علوم انسانی انتخاب شدند. نمونه شامل 80 نفر، 40 نفردانشجوی تربیت­بدنی و 40 نفر دانشجوی علوم انسانی بود که در هر گروه 20 نفر پسر و 20 نفر دختر قرار گرفته‌بودند. برای سنجش عملکرد چرخش ذهنی از آزمون چرخش ذهنی پترز استفاده شد. از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای بررسی طبیعی‌بودن داده­ها و از آزمون تحلیل واریانس دو­راهه برای مقایسه‌ی میانگین­ها استفاده شد. یافته­ها نشان ­داد عملکرد چرخش ذهنی دانشجویان گروه تربیت­بدنی در مقایسه با دانشجویان علوم­انسانی تفاوت معناداری دارد (P<0.01). همچنین عملکرد چرخش ذهنی در پسران نسبت به دختران تفاوت معناداری را نشان­داد (P<0.01). به‌طور کلی نتایج نشان‌دهنده‌ی برتری دانشجویان فعال و پسران در توانایی چرخش ذهنی بود. از آن­جا که فعالیت جسمانی، چرخش ذهنی را افزایش می­دهد، می­توان فرض کرد که فعالیت جسمانی، سایر حوزه­های شناختی را نیز افزایش می­دهد و این مورد، ارزش اجرا شدن در فرایند آموزش و پرورش را دارد. }, keywords_fa = {چرخش ذهنی,تفاوت جنسیت,دانشجویان فعال و غیرفعال}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_275.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_275_c276ad53d70b23bee47905c3e6afb5ed.pdf} } @article { author = {}, title = {The effect of attentional focus types as the self talk form on acquisition and retention of Basketball chest pass}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {107-120}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to examine the effect of attentional focus types as the instructional self-talk form on acquisition and retention of basketball chest pass in the novice adolescent boys. 59 volunteered participants (13.4± 0.57yr) were randomly divided into three groups (control, internal attentional focus, external attentional focus). After pretest, five sessions of the basketball chest pass practice were taken for all groups. Post test were conducted after last session of practice and retention test was also conducted after two weeks of practice. Data were analyzed by one way ANOVA, Repeated measure ANOVA and Bonferoni Post Hoc test. The results showed that the differences between all groups during pretest and retention test were significant. Although the differences between experimental groups were not significant. On the other hand, the difference between experimental and control groups were significant. Therefore, the instructional self-talk is caused to improve the acquisition and retention of this skill in primary stage of learning, but probably the manipulating of attentional focus types is not effective.}, keywords = {Instructional self-talk,Attentional focus,Acquisition,Retention,Basketball chest pass}, title_fa = {اثر نوع کانون توجه به‌صورت خودگفتاری بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه‌ی بسکتبال}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی اثر نوع کانون توجه با استفاده از راهبرد خودگفتاری آموزشی بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه‌ی بسکتبال در نوجوانان پسر مبتدی بود. به این منظور، 59 دانش‌آموز داوطلب مبتدی (57/0±4/13سال) انتخاب و بعد از پیش‌آزمون به‌صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه کنترل بدون خودگفتاری، گروه خودگفتاری با کانون توجه درونی و گروه خودگفتاری با کانون توجه بیرونی، طی پنج جلسه به تمرین مهارت پاس سینه‌ی بسکتبال پرداختند. بعد از آخرین جلسه‌ی اکتساب، پس‌آزمون و بعد از دو هفته بی‌تمرینی، آزمون یادداری گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و تحلیل واریانس یک‌طرفه همراه با آزمون تعقیبی بونفرنی نشان داد که از یک سو تفاوت گروه‌ها در بین مراحل اکتساب و یادداری معنا‌دار است، هر چند تفاوت بین اثرات دو نوع کانون توجه با استفاده از راهبرد خودگفتاری معنا‌دار نیست، اما از سوی دیگر تفاوت دو گروه تجربی با گروه کنترل معنا‌دار است. بنابراین، اگرچه خودگفتاری آموزشی باعث بهبود اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه‌ی بسکتبال در مراحل ابتدایی یادگیری می‌شود، اما احتمالاً دستکاری نوع کانون توجه به صورت خودگفتاری تاثیر چندانی بر اکتساب و یادداری پاس سینه‌ی بسکتبال ندارد.}, keywords_fa = {خودگفتاری آموزشی,کانون توجه,اکتساب و یادداری,پاس سینه‌ی بسکتبال}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_276.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_276_7eb277dc457d17696e9dbfd5501899bf.pdf} } @article { author = {}, title = {Effect of foreperiod duration on simple and choice reaction time in simple and complex task}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {121-138}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effect of different FPs duration 0.25, 0.5, 1, 1.5 and 2 seconds on simple and three choice visual RT performances in both simple and complex task.  Participants were 351 right-handed male University students. The screening two choice RT test were administered and then 40 subjects were chosen and assigned on the base of block random allocation in two groups.  Data gathering tool was researcher-made software that reliability and validity were confirmed. Data were analyzed by analysis of variance (ANOVA) with repeated measures and independent t-test. The results showed that simple RT was a significant differences between five FPs duration in simple task (p<0.005). Three choice RT was a significant differences between five FPs duration in simple task (p<0.001).Simple RT was significant difference in the five similar FPs durations in simple task compared to the complicated task (p<0.001).Three choice RT was significant difference in all similar FPs durations in simple task compared to complex task with the except for 1.5 second FP (p<0.001).It was concluded that the most of  FPs duration effects were on simple RT and three choice RT in simple task and this effects on three choice RT more than simple RT.  }, keywords = {Fore period,Simple Reaction Time,Three choice reaction time,Simple and complex task}, title_fa = {تاثیر طول زمان پیش‌دوره بر زمان واکنش ساده و انتخابی تکلیف ساده و پیچیده}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی اثر پیش­دوره­های مختلف  25/0، 5/0، 1، 5/1 و 2 ثانیه بر زمان­واکنش ساده و سه­انتخابی، در انجام دو تکلیف ساده و پیچیده است. از 351 نفر دانشجوی پسر راست دست دانشگاهی، 40 نفر نمونه، برحسب آزمون همسان­سازی زمان واکنش دوانتخابی به شکل جایگزینی تصادفی، در دو گروه 20 نفری برای انجام تکلیف ساده و پیچیده، جایگزین شدند. ابزارجمع­آوری داده­ها، نرم افزار محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شده است. برای تحلیل داده­ها، از روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری­های تکراری و آزمون t مستقل، استفاده شد. نتایج نشان­داد: زمان واکنش ساده تکلیف ساده، بین پیش­دوره­های مختلف، تفاوت معناداری داشت (0.005>P). زمان واکنش انتخابی تکلیف ساده، بین پیش­دوره­های مختلف نیز، تفاوت چشمگیری داشت (0.001>P). زمان واکنش ساده در تمامی پنج  پیش­دوره مشابه در تکلیف ساده در مقایسه با تکلیف پیچیده، تفاوت قابل توجهی داشت (0.001>P).    زمان واکنش سه­انتخابی، درتمامی پیش­دوره­های مشابه در تکلیف ساده در مقایسه با تکلیف پیچیده به غیر از پیش دوره 5/1 ثانیه، تفاوت معناداری داشت (0.001>P). درمجموع، طول زمان پیش­دوره، بیشترین اثر را بر زمان واکنش ساده و انتخابی در تکلیف ساده داشت که تاثیر آن، بر زمان واکنش انتخابی، بیشتر از زمان واکنش ساده بود.  }, keywords_fa = {پیش‌دوره,زمان واکنش ساده,زمان واکنش سه‌انتخابی,تکلیف ساده و پیچیده}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_277.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_277_da17f7a3dbde90bd7c66f69cf40ad81d.pdf} } @article { author = {}, title = {Predicting task self-efficacy on balance confidence and individual characteristics in older adults}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {139-152}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {Purpose of the research was predicting task self-efficacy on balance confidence and individual characteristics in men and women older adults at Arak. Statistics population were men and women older adults at Arak in years 2012-2013 from witch 473 subjects with mean age 68.86 years from 5 civil district selected randomly and participate in study voluntarily. Data collected with individual characteristics questionnaire, Activities-specific Balance Confidence, and Task Self-Efficacy Scale, and a single question about Fall Frequency in past year. Questionnaire filled by 8 trained testers. According research results, 93 (21.2%) of subjects had regular physical activity, 345 (78.8%) without regular physical activity, 337 (72%) were employee and 132 (28%) not employee. The results indicated that age, gender, balance confidence, and fall frequency in past year were predictors of task self-efficacy (p≤0.05) and 82% of task self-efficacy explained by balance confidence. Also, some individual characteristics such as economic status, job status, and physical activity were not predictors of task self-efficacy. Therefore, it is seem that balance confidence, fall history, age, and gender affecting self-perceptions of older adults and had main role in daily activities self-efficacy and functional independence and should be considered in future studies.}, keywords = {Task self-efficacy,Balance confidence,Older Adult}, title_fa = {پیش‌بینی خود‌کار‌آمدی تکلیف براساس اعتماد به تعادل و ویژگی‌های فردی سالمندان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش توصیفی، پیش‌بینی خود­کار­آمدی تکلیف، براساس اعتماد به تعادل و ویژگی‌های فردی سالمندان زن و مرد ساکن شهر اراک بود. جامعة آماری پژوهش را سالمندان زن و مرد شهر اراک در سال 92-1391 تشکیل دادند که 473 آزمودنی، با میانگین سنی 86/68 سال، از 5 منطقة شهری، به‌شیوه در دسترس انتخاب شدند وبه‌صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامة مشخصات فردی، مقیاس اعتماد به تعادل ویژة فعالیت‌ها، مقیاس خود­کار­آمدی تکلیف و نیز، یک سوال دربارة فراوانی افتادن در یک‌سال گذشته انجام شد. پرسش‌نامه‌ها توسط هشت آزمون­گر آموزش‌دیده تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون استفاده‌شد. بر اساس نتایج پژوهش، تعداد 93آزمودنی (%2/21)، دارای فعالیت بدنی منظم، 345 آزمودنی (%8/78) فاقد فعالیت بدنی منظم، 337 نفر (%72) شاغل و 132 نفر (%28) بیکار بودند. نتایج به‌دست آمده نشان داد سن، جنسیت، اعتماد به تعادل و فراوانی افتادن در یک‌سال گذشته، پیش‌بینی کننده‌های خود­کار­آمدی تکلیف در سالمندان بودند (P≤0.05). هم­چنین، %82 از تغییرپذیری نمرات متغیر ملاک (خود­کار­آمدی تکلیف)، توسط متغیر پیش‌بینی اعتماد به تعادل، قابل تبیین بود. نیز، برخی ویژگی‌های فردی مثل وضعیت اقتصادی، وضعیت شغلی و فعالیت بدنی آزمودنی‌ها، جزو پیش‌بین‌های خود­کار­آمدی تکلیف نبودند؛ بنابراین، اعتماد به تعادل، سابقة افتادن، سن و جنسیت، با تاثیر بر خود-ادراکات سالمندان، نقش مهمی را در خود­کار­آمدی تکالیف روزانه و استقلال کارکردی دارند و در مطالعات مربوط به تعادل سالمندان باید مد نظر قرار گیرند.  }, keywords_fa = {خود‌کار‌آمدی تکلیف,اعتماد به تعادل,سالمند}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_278.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_278_82cf57c5bbc03d5111bd262360a80136.pdf} } @article { author = {}, title = {Relationship some of personal characteristics, birth order and time of birth with sporting success athlete adolescent girls markazi province}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {153-168}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to relationship some of personal characteristics, birth order and time of birth with sporting success athlete adolescent girls' markazi province. Research Method was descriptive-correlation.The statistical population of the research formed 133 athlete adolescent girl participated in province scholastic competitions. The sampling to method all count was done.Data collected by sport success questionnaire dyuda and nichols to assess the sporting success and a of individual information questionnaire the researcher made to get information about history of sport parental, type of marriage parental, socio-economic base parental, birth order and time of birth. Research data analyzed by descriptive statistics (percentages and frequencies) and iinferential (spearman correlation test). The results showed thatthe highest frequency percentage athletes was observed among families first childrens and in the cold half of year and with parents having regular physical activity and of non-consanguineous marriage and social- economic base medium. Results using of spearman correlation test has not been significant.}, keywords = {Sporting Success,History of sport parental,Birth order and time of birth,Type of marriage parental,Social- economic base}, title_fa = {ارتباط برخی ویژگی‌های شخصی، ترتیب تولد و زمان تولد با موفقیت ورزشی دختران نوجوان ورزشکار استان مرکزی}, abstract_fa = {هدف از مطالعه‌ی حاضر، ارتباط برخی ویژگی‌های شخصی، ترتیب تولد و زمان تولد با موفقیت ورزشی دختران نوجوان ورزشکار استان مرکزی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش را 133 دختر ورزشکار راهنمایی شرکت‌کننده در مسابقات آموزشگاهی استان تشکیل دادند. نمونه­گیری به روش تمام‌شمار انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه‌ی موفقیت ورزشی دیودا و نیکولز برای ارزیابی موفقیت ورزشی و پرسش‌نامه‌ی اطلاعات فردی محقق‌ساخته برای به‌دست‌آوردن اطلاعات در مورد ترتیب و زمان تولد، سابقه‌ی ورزشی والدین، نوع ازدواج و پایگاه اجتماعی - اقتصادی والدین جمع‌آوری شد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی(درصدها و فراوانی­ها) و استنباطی(آزمون همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بیشترین درصد فراوانی ورزشکاران در بین فرزندان اول خانواده و در نیمه‌ی سرد سال و با والدین نوع ازدواج غیرفامیلی و دارای فعالیت بدنی منظم و پایگاه اجتماعی - اقتصادی متوسط وجود دارد. نتایج با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن معنادار نشده‌است.  }, keywords_fa = {موفقیت ورزشی,سابقه‌ی ورزشی والدین,ترتیب و زمان تولد,نوع ازدواج والدین,پایگاه اجتماعی –اقتصادی}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_280.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_280_8924b486efa28584919ef63b7e7ca086.pdf} } @article { author = {}, title = {A Study on Bilateral Transfer Symmetry of Cognitive & Motor Components in Soccer Kicking}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {169-180}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to survey the symmetry in bilateral transfer of cognitive and motor components in soccer kicking skills of the male students at Ferdowsi University of Mashhad. The subjects were 64 participated students of General Physical Education 1 course, with an age range of 18 to 24 years, that did not have any professional and regular experiences in soccer, and their dominant leg was right. They were randomly and equally assigned to four groups. The task of inside kicking was performed with the emphasis on accuracy cognitive component in Group A (practice with dominant leg) and Group B (practice with non-dominant leg) and the task of instep kicking was performed with the emphasis on force motor component in Group C (practice with dominant leg) and Group D (practice with non-dominant leg) for 8 weeks, 3 times a week and 150 trials per session. Results showed that the practice has been caused transferring the cognitive component from the dominant leg to the non-dominant leg and vice versa (P<0.05), and that the transfer of the component was symmetric. But the motor component has only been transferred from the dominant leg to the non-dominant leg (P<0.05), and the transfer of the component was asymmetric and this asymmetry was in favor of the dominant leg. Based on the results, it is better that we practice with both legs in the skills with high cognitive component, and practice with the dominant leg in skills with high motor component.}, keywords = {Bilateral Transfer,Cognitive Component,Motor Component,Soccer Kicking}, title_fa = {بررسی تقارن انتقال دوطرفه‌ی مؤلفه‌های شناختی و حرکتی در ضربه‌ی پای فوتبال}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی تقارن انتقال دوطرفه مؤلفه­های شناختی و حرکتی در ضربه‌ی پای فوتبال در دانشجویان پسر دانشگاه فروسی مشهد بود. 64 دانشجوی شرکت‌کننده در کلاس­های تربیت بدنی عمومی (1) با دامنه‌ی سنی 18 تا 24 سال که تجربه‌ی بازی فوتبال به صورت حرفه­ای و منظم را نداشتند و پای برترشان راست بود، انتخاب و به روش تصادفی و به تعداد مساوی به چهار گروه تقسیم شدند. تکلیف ضربه‌ی بغل پا با تأکید برمؤلفه‌ی شناختی دقت در گروه­های الف (تمرین با پای برتر) و ب (تمرین با پای غیر‌برتر) و تکلیف ضربه با روی پا با تأکید بر مؤلفه‌ی حرکتی نیرو در گروه­های ج (تمرین با پای برتر) و د (تمرین با پای غیر‌برتر) به مدت 8 هفته، 3 جلسه در هفته و 150 کوشش در هر جلسه اجرا شد. نتایج نشان داد تمرین باعث انتقال مؤلفه‌ی شناختی از پای برتر به پای غیربرتر و برعکس شده‌است (P<0.05) و انتقال این مؤلفه متقارن است. اما مؤلفه‌ی حرکتی تنها از پای برتر به پای غیر‌برتر انتقال یافته‌است(P<0.05) و انتقال این مؤلفه نامتقارن بوده و این عدم تقارن به نفع پای برتر است. بر اساس این نتایج، بهتر است در آموزش مهارت­هایی با مؤلفه‌ی شناختی بالا، با هر دو پا و در آموزش مهارت­هایی با مؤلفه‌ی حرکتی بالا، با پای برتر تمرین کرد.}, keywords_fa = {انتقال دوطرفه,مؤلفه‌ی شناختی,مؤلفه‌ی حرکتی,ضربه‌ی پای فوتبال}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_281.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_281_2cb7bdf9783b0454f3c55434b8e0b7e7.pdf} } @article { author = {}, title = {The Structural Model of Students’ Amotivation in Physical Education Activities}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {181-200}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {The aim of the study was to develop a model of students’ amotivation in physical education activities based on the four dimensional structure of amotivation. In this descriptive-correlational study, 381 high school students of Bookan were selected through cluster random sampling as the subjects of the study, and they filled out the questionnaire of amotivation inventory–physical education (AI-PE) of Shen et.al (2010) with reliability (α=0.81). Structural Equation Modeling (SEM) was used for data analysis. The results showed that there are positive and significant relationships between unappealing characteristics of activity, and insufficient values of activity with deficient effort (r= 0.560, p=0.002; r=0.622, p=0.001), and there is positive and significant relationship between deficient effort with deficient ability beliefs (r= 0.668, p=0.000). Standardized path coefficients in fitted model showed that unappealing characteristics of activity, and insufficient values of activity influenced deficient effort, respectively (0.27; 0.61). Also, deficient effort affected the belief in deficient ability (0.89). Students may become amotivated in physical education activities because of various reasons. So, multidimensional nature of amotivation in physical education must be identified and considered during teaching and learning.}, keywords = {Amotivation,Physical education activities,High school students}, title_fa = {مدل ساختاری بی‌انگیزگی دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیت‌بدنی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، ارائه‌ی مدلی از بی­انگیزگی دانش­آموزان در فعالیت­های تربیت­بدنی بر اساس ساختار چهاربعدی بی‌انگیزگی بود. این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بوده و به‌شکل میدانی انجام شده‌است. به ‌این منظور،  381 دانش­آموز  مقطع متوسطه‌ی شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه­ای، چند مرحله­ای به‌عنوان نمونه­های آماری انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌ی بی­انگیزگی در تربیت­بدنی (AI-PE) شن و همکاران با پایایی =0.81α را پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از مدل معادله‌ی ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که جذاب‌نبودن و ارزشمند‌نبودن فعالیت­های تربیت­بدنی با تلاش ناکافی دانش­آموزان رابطه‌ی مثبت و معنا­دار دارند (به‌ترتیب؛ r=0.560، P=0.002؛ r=0.662 ، P=0.001) و  تلاش ناکافی با اعتقاد به کمبود توانایی رابطه‌ی مثبت و معنا‌دار دارد (r=0.668 ، P=0.000). ضرایب مسیر استانداردشده در مدل برازش‌شده نشان داد که جذاب‌نبودن و ارزشمند‌نبودن فعالیت­های تربیت­بدنی به‌ترتیب به میزان 27/0 و 61/0 بر تلاش ناکافی دانش­آموزان اثرگذار هستند. هم­چنین، تلاش ناکافی به‌میزان 89/0 بر اعتقاد به کمبود توانایی تأثیرگذار است. ممکن است دانش­آموزان به دلایل مختلفی در فعالیت­های تربیت­بدنی بی­انگیزه ­شوند. پس، باید ماهیت چندبعدی بی­انگیزگی در تربیت­بدنی شناسایی و در طول تدریس و یادگیری مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {بی‌انگیزگی,فعالیت‌های تربیت‌بدنی,دانش‌آموزان متوسطه}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_282.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_282_f060e800ad50e4c484009c6cf99266e8.pdf} } @article { author = {}, title = {FIRST PAGES}, journal = {Motor Behavior}, volume = {6}, number = {16}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-273X}, eissn = {2538-5593}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات جانبی نشریه}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_521.html}, eprint = {https://mbj.ssrc.ac.ir/article_521_f123289efc84b3cbba89278b93bfbf11.pdf} }