per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-02-20
7
22
15
32
606
Research Paper
تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب بینایی و ورزشی بر بهبود مهارتهای بینایی
Effect of selected visual and sport training program on visual skills
الهام عظیم زاده
elhamazimzadeh@gmail.com
1
عبدالله قاسمی
a_gh_m2003@yahoo.com
2
امین غلامی
amingholami91@gmail.com
3
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
هدف از این پژوهش، بررسی اثر یک برنامۀ تمرینی منتخب بینایی و دو مهارت مختلف تنیس روی میز بر برخی مهارتهای بینایی دانشجویان پسر جوان بود. شرکتکنندگان پس از شرکت در آزمونهای اولیۀ غربالگری بیناییسنجی، بهصورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند که عبارت هستند از: گروه تمرینات بینایی و سرویسهای تاس تنیس روی میز، گروه تمرینات بینایی و درایو فورهند تنیس روی میز، گروه تمرینات بینایی و گروه تمرینات ورزشی (درایو فورهند و سرویسهای تاس تنیس روی میز). پیش و پس از هشت هفته تمرین، آزمونهای استاندارد بیناییسنجی از تمامی شرکتکنندگان بهعمل آمد. تحلیل واریانس مرکب چهار (گروه) × دو (زمان) نشان میدهد که پس از اتمام هشت هفته تمرین، گروههای یک و دو در حرکات ساکادی، گروههای دو و سه در سهولت تطابقی، گروههای یک، دو و سه در زمان واکنش بینایی و درنهایت، گروه یک در هماهنگی چشمـدست، بهبودی بیشتری نسبت به گروههای دیگر دارند؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که بهمنظور بالابردن مهارتهای بینایی خاص یک مهارت ورزشی، تمرین آن مهارت بهتنهایی کافی نیست. بلکه، انجام تمرین ورزشی بههمراه تمرینات بینایی مربوط به آن میتواند بهترین نتیجه را بههمراه داشته باشد. دراینصورت، هم نیازهای ادراکی ـ حرکتی مهارت موردنظر از طریق تمرین تخصصی ورزشی بهبود مییابد و هم تمرین بینایی میتواند بهعنوان عامل کمکی، نیازهای بینایی مهارت را توسعه بخشد.
The aim of present study was to investigate the effect of training visual and two different table tennis skills programs on some visual skills in male students. All of the participants completed the optometric screening tests and then were randomly assigned into four groups: 1: visual training &high toss service; 2: visual training & forehand drive; 3: visual training; 4: service & drive training. Before and after eight weeks subjects participated in some standard optometric tests. Mixed ANOVA 4 (group) * 2 (time) indicated that saccadic eye movements in the groups 1 & 2; facility of accommodation in the groups 2 & 3; visual reaction time in the groups 1, 2 & 3 and eye-hand coordination in the group 1 had more improvements after eight weeks (P<0.05). Therefore, we can conclude that exercising the sport skills won't be sufficient for enhancing their special visual skills. It seems that visual and sport training together will have the best results. As both the perceptual-motor and visual needs can be promoted.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_606_6fcc95b22e99f2c02eb59eb10ab3a7fd.pdf
تمرین بینایی
حرکات ساکادی چشم
سهولت تطابقی
زمان واکنش بینایی
هماهنگی چشم ـ دست
Visual training
Saccadic eye-movements
Facility of accommodation
Visual reaction time
Eye-hand coordination
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-02-20
7
22
33
54
607
Research Paper
نقش خواب و بیداری بر تحکیم مبتنی بر ارتقای حافظه توالی حرکتی پنهان در جوانان
The role of sleep and wake on enhancement of implicit motor sequence in youth
پروانه شمسی پور دهکردی
pshamsipour@gmail.com
1
بهروز عبدلی
b=abdoli@sbu.ac.ir
2
مهدی نمازی زاده
p_shamsipour@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه الزهرا
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش خواب و بیداری بر تحکیم مبتنی بر ارتقای توالی حرکتی پنهان در دختران جوان میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران تشکیل دادند. نمونۀ آماری شامل 40 داوطلب راستدست بود که بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی با فاصلۀ اجرای آزمون یادداری ده دقیقه پس از جلسۀ اکتساب و با تأخیر 48 ساعت پس از جلسۀ اکتساب تقسیم شدند. آزمون شامل مراحل اکتساب و یادداری بود. تکلیف زمان عکسالعمل زنجیرهای متناوب با ارائۀ توالیهای تکراری و تصادفی بهصورت یکدرمیان مورد استفاده قرار گرفت. علاوهبراین بهمنظور بررسی دادهها، روش آماری تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد در مرحلۀ اکتساب، اثر اصلی گروه و اثر تعاملی آن در ایپوک تمرینی معنادار نیست؛ اما اثر اصلی ایپوک تمرینی معنادار میباشد (05.P<0). همچنین، مشخص شد که تمرین باعث افزایش میانگین تفاوت زمان عکسالعمل توالی تصادفی و تکراری در ایپوک پنجم نسبت به ایپوکهای اول، دوم، سوم و چهارم گردیده است. علاوهبراین، اثر اصلی ایپوک تمرینی و اثر تعاملی گروه در ایپوک تمرینی در مرحلۀ یادداری معنادار میباشد (05.P<0) و هر دو گروه در ایپوک آزمون یادداری عملکرد بهتری نسبت به ایپوک پنجم در مرحلۀ اکتساب داشتهاند. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان میدهد که گروه با فاصلۀ آزمون یادداری 48ساعت، عملکرد بهتری در زمان عکسالعمل نسبت به گروه دیگر دارد. همچنین، خواب شبانه و داشتن استراحت با اجرای آزمون یادداری 48ساعت پس از جلسۀ اکتساب، مهارت فرایند تحکیم مبتنی بر ارتقای توالی حرکتی پنهان را تسهیل میکند.
The purpose of this study was to examine the effect of sleep and wake on implicit motor sequence consolidation. The statistical population of present research was female students in human science feilds of Shahid Beheshti University. The statistical sample of this study was 40 right-handed volunteer female students and randomly divided into two groups with distance of 10 minute and 48 hours in recall test. This research consisted of two phases of acquisition and retention. Alternating serial reaction time task with provide repeated and randomized sequences as an alternating method was used for this research. In acquisition period, all groups practiced the alternating serial reaction time task in each epoch. Data were analyzed with using the ANOVA repeated measure and Bonferroni Post Hoc tests. Results showed that in acquisition phase the group main effect and interaction effect between group and epoch were not significant (P>0.05). But epoch main effect was significant and practice lead to increasing difference of random and reaped sequence reaction time in fifth epoch related to other epochs. In recall phase, the epoch main effect and interactive effect between group and epoch were significant (P<0.05), but group main effect was not significant (P>0.05). All groups, in recall test, showed the better performance than acquisition phase. Practice in group with 48h offline lead to decrease the reaction time than other groups. On the other hand, the group with 48h recall lead to a significant decrease in reaction time mean (P<0.05). Our Results indicated that make offline period after sleep of night phase could be facilitated the implicit motor sequence consolidation.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_607_399df641bd19a9951bab3c17a6985435.pdf
خواب
هوشیاری
جوانان
توالی حرکتی پنهان
Sleep
wake
Youth
Implicit Motor Sequence
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-02-20
7
22
55
70
608
Research Paper
تأثیر تجویز سیستمیک انسولین بر حافظه و یادگیری فضایی موش های صحرایی نر
The effect of systemic administration of insulin on spatial memory and learning in male rats
احمد رحمانی
rahmani203@gmail.com
1
ناصر نقدی
nnaghdiir@yahoo.com
2
جواد صالحی
javadsalehi@znu.ac.ir
3
علی گرزی
ali_gorzi@znu.ac.ir
4
عضو هیات علمی/دانشگاه زنجان
عضو هیات علمی/ انستیتو پاستور ایران
عضو هیات علمی/دانشگاه زنجان
عضو هیات علمی/ دانشگاه زنجان
هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر تجویز صفاقی انسولین بر عملکرد حرکتی موشهای صحرایی در ماز آبی میباشد. برای این منظور، تعداد 40 سر رت نر از نژاد آلبینو ویستار بهصورت تصادفی در چهار گروه آزمایشی قرار گرفتند (هر گروه 10 سر رت). تزریق انسولین در چهار دوز (صفر، یک، شش و 12 واحد برکیلوگرم) و درطول یک هفته (روزانه یکبار) انجام شد. آموزش و آزمون حیوانات با استفاده از ماز آبی موریس صورت گرفت. جهت تحلیل آماری، آزمون تحلیل واریانس مختلط بین گروهی و درونگروهی (SPANOVA) بهکار رفت. یافتهها نشان داد که در مرحلۀ اکتساب، اثر اصلی زمانبرای مسافت طی شده و زمان تأخیر معنادار است .(P<0.001) همچنین، تزریق صفاقی انسولین بدون تأثیر معنادار بر سطوح گلوکز سرم در تمامی دوزها موجب کاهش مسافت طیشده (P<0.001) و بهصورت وابسته به دوز، باعث کاهش زمان تأخیر (P=0.004) در مرحلۀ اکتساب شد. در آزمون یادداری نیز انسولین بهصورت وابسته به دوز (یک و 12 واحد بر کیلوگرم) موجب کاهش زمان تأخیر در رسیدن به سکوی پنهان گردید. درنتیجه، تجویز محیطی انسولین دارای اثرات مرکزی بوده و میتواند موجب ارتقای عملکرد حرکتی از طریق بهبود حافظه و یادگیری فضایی شود.
Thus the aim of the current study was to determine whether intraperitoneal (i.p.) administration of insulin improves the water maze motor performance of the rats. Forty male wistar rats were randomly assigned to for groups (each 10 rats). Insulin was injected (0, 1, 6, and 12 U/Kg) once daily for one week. Animals training and testing were conducted using the Morris water maze. Data analyzed using split plot ANOVA (SPANOVA). Results showed significant main effect of time for distance and escape latency in acquisition stage (P<0.001). Also, intraperitoneal injection of insulin, without any significant effect on serum glucose levels, significantly reduced distance moved (P<0.001) and escape latency (P=0.004). Moreover, in retention test, insulin reduced escape latency to hidden platform in a dose dependent manner (dose 12 & 1 U/Kg). Therefore, peripheral administration of insulin has central effects and can enhance motor performance via improvement of spatial learning and memory.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_608_b669e22da80ec270b96bd7387b9183e8.pdf
انسولین
عملکرد حرکتی
یادگیری فضایی
حافظۀ فضایی
Insulin
Motor performance
Spatial learning
Memory
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-02-20
7
22
71
86
609
Research Paper
مقایسۀ عملکرد افراد دارای چشم و دست برتر همسو و دگرسو در طول مراحل یادگیری مهارت سرویس چکشی والیبال
Compare the performance of subjects with ipsilateral and contralateral dominant hands and eyes during learning stages of volleyball Hammer serving skill
شهرام نظرپوری
snazarpouri@yahoo.com
1
سعید ارشم
saeedarsham1@gmail.com
2
رحمان باقر نیا
rahmanbaghernia@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهران
استادیار دانشگاه خوارزمی تهران
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهران
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ سطح عملکرد مهارتی افراد دارای چشم و دست برتر همسو و دگرسو در طول مراحل یادگیری (شناختی، حرکتی و خودکاری) مهارت سرویس چکشی والیبال میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ دانشآموزان پسر 15 تا 17 سالۀ شهرستان الشتر به تعداد 1545 نفر بودند که 60 نفر از آنان بهروش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برنامۀ تمرین 12 هفتهای، هفتهای سه جلسه اجرا شد. درنهایت، آزمودنیها با تمرین 1650 کوششی در مهارت سرویس چکشی والیبال به فلات در اجرا رسیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ دست برتری آنت، آزمون کارت سوراخدار برای تعیین چشم برتری و آزمون مهارتی سرویس چکشی والیبال ایفرد بودند. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس و کوواریانس در سطح معناداری P=0.05 انجام شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری (P=0.001) میان آزمودنیهای دارای چشم و دست برتر همسو و دگرسو در مراحل شناختی و حرکتی یادگیری مهارت سرویس چکشی والیبال وجود دارد. درحالیکه این تفاوت در مرحلۀ خودکاری (P=0.178) کاهش یافت و معنادار نبود. این نتایج، تفسیرهای مهمی را به همراه دارد که یکی از آنها، جداسازی آثار موقتی اجرا از آثار دائمی یادگیری میباشد و نیز اینکه تمرین به عنوان یک عامل محیطی مهم میتواند باعث همسانکردن سطح عملکرد مهارتی افراد همسو و دگرسو در طول مراحل یادگیری شود.
The purpose of this study was to compare the skill performance levels of subjects with ipsilateral and contralateral dominant hands and eyes during cognitive, motor and automatic learning stages of volleyball Hammer serving skill. The research population included 1545 15-17-year-old students of Aleshtar city. Using a multi-stage random sampling method 60 students was selected as the sample group. A 36 training sessions were conducted; Finally, Subjects reached a performance plateau in doing 3600-trail practices in volleyball Hammer serving skill. The data collecting tools were Edinburgh Handedness Inventory, ocular dominance Testing Card, and AAHPERD Volleyball Serving Skill Test. The Co-variance and Variance Analysis test at a significance level of p=0.05 was used for statistical data analysis. The results showed that there was a significant difference between performance level of ipsilateral and contralateral subjects at cognitive and motor learning stages (P≤0.001), while this difference diminished at autonomic stage (P=0.178), which was not significant. Separation of temporary effect of performance and constant effect of learning are important interpretations of these results. Finally, Practice as an important environmental factor can lead to consistency the skill performance levels of subjects with ipsilateral and contralateral dominant hands and eyes during the learning process.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_609_cfce5949433dd7dd1416a9ae5880ccfc.pdf
برتریجانبی
همسویی چشم و دست
دگرسویی چشم و دست
مراحل یادگیری
سرویس چکشی والیبال
lateral dominance
Eye and hand ipsilateralness
Eye and hand contralateralness
Learning stages
Volleyball hammer serving skill
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-02-20
7
22
87
108
610
Research Paper
اثر تمرینات شناختی بر انجماد راهرفتن و کارکردهای شناختی مرتبط با آن در سالمندان پارکینسونی مبتلا به انجماد راهرفتن
Effects of cognitive training on freezing of gait and some of its cognitive functions on old parkinson disease patients
مهدی ضامنی مطلق
mzm7777@yahoo.com
1
مریم نزاکت الحسینی
mnezakat2003@yahoo.com
2
حمید صالحی
salehi.hamid@gmail.com
3
احمد چیت ساز
mnezakat2012@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
استادیار دانشگاه اصفهان
استادیار دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
این پژوهش که با هدف بررسی اثر هشت هفته تمرینات شناختی بر انجماد راهرفتن و کارکردهای شناختی مرتبط با آن (کارکردهای اجرایی و بهرۀ حافظه) در بیماران پارکینسونی مبتلا به انجماد راهرفتن انجام گردید، از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه کنترل بود. 14 بیمار پارکینسونی مبتلا به انجماد راهرفتن (مرحلۀ دو تا پنج مقیاس هوهن و یاهر) با میانگین سنی 92/10±21/60 بهصورت دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه کنترل (پنج مرد و دو زن) و تجربی (چهار مرد و سه زن) تقسیم گردیدند. گروه تجربی بهمدت هشت هفته در تمرینات شناختی شرکت کرد. انجماد راهرفتن، کارکردهای اجرایی و بهرۀ حافظه در پیشآزمون و پسآزمون بهترتیب بهوسیلۀ پرسشنامۀ انجماد راهرفتن، آزمون برج لندن و حافظۀ بالینی وکسلر اندازهگیری گردید. همچنین، دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و واریانس چندمتغیره در سطح معناداری (0.05=α) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که اثر یک دوره تمرینات شناختی بر میانگین کاهش امتیازات انجماد راهرفتن و افزایش امتیازات کارکردهای اجرایی و بهرۀ حافظه در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل معنادار میباشد. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تمرینات شناختی میتوانند بهعنوان یک روش مداخلهای در بهبود انجماد راهرفتن، کارکردهای اجرایی و بهرۀ حافظۀ بیماران مبتلا به انجماد راهرفتن مؤثر باشند.
The purpose of the present study was to investigate the effect of cognitive training on freezing of gait and related cognitive functions (executive functions and memory quotient) in patients with Parkinson's disease. This study was a quasi-experimental study with a pre- and post-test design and a control group. The participants were a number of 14 Parkinson's disease patients (mean age 60.21±10.92 years) with freezing of gait (2-5 Hohn and Yahr scale) who were selected through convenience sampling and were randomly assigned to experimental (4 males and 3 females) and control (5 males and 2 females) groups. The experimental group received 8 weeks of cognitive training. Freezing of Gait Questionnaire, Tower of London Test, and Wechsler Memory Scale were used to collect data on freezing of gate, executive functions, and memory quotient. A Covariance analysis and Multivariate ANOVA (α = 0.05) were used to analyze the collected data. The results showed that cognitive training had significantly reduced freezing of gate scores and increased executive functions and memory quotient scores for the experimental group compared with the control group. Therefore, it can be concluded that cognitive training can be an appropriate training method to help improve freezing of gait, executive functions, and memory quotient in individuals with freezing of gait.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_610_500708b2fe8bd7955917207466c48909.pdf
تمرینات شناختی
کارکردهای اجرایی
انجماد راه رفتن
بهرۀ حافظه
بیماری پارکینسون
Cognitive training
Executive functions
Freezing of gait
Emory quotient
Parkinson’s disease
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-02-20
7
22
109
130
620
Research Paper
تأثیر ترکیب روشهای تمرینی مشاهدة عمل، تصویرسازی حرکتی و تمرین جسمانی بر استواری حرکات درونمرحله و برونمرحله
The combination effect of action observation, motor imagery and physical training differences methods on stability of in-phase and anti-phase movements
ربابه مهاجری
r.mohajeri61@yahoo.com
1
پونه مختاری
mokhtari_p@yahoo.com
2
امیر شمس
amirshams85@gmail.com
3
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
استادیار پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ترکیب روشهای تمرینی مشاهدة عمل، تصویرسازی حرکتی و تمرین جسمانی بر استواری حرکات درونمرحله و برونمرحله بود. نمونة آماری پژوهش حاضر را 64 دانشجوی دختر رشتۀ تربیت بدنی با دامنة سنی 28ـ20 سال تشکیل دادند که بهصورت تصادفی به چهار گروه 16 نفری (گروه تمرین جسمانی، گروه تمرین جسمانی ـ مشاهدۀ عمل، گروه تمرین جسمانی ـ تصویرسازی حرکتی و گروه مشاهدۀ عمل ـ تصویرسازی حرکتی) تقسیم شدند. پروتکل اجرای پژوهش شامل: سه مرحلۀ پیش از تمرین (پیشآزمون)، مرحلۀ تمرین و مرحلۀ آزمون (پسآزمون) بود. در این پژوهش، الگوی درونمرحله ترکیبی از چرخش داخلی و خارجی ساق پای راست و چپ بهطور همزمان بود، بهصورتی که هر دو پا روی سطح افقی و حول محور عمودی بدن، همزمان به سمت داخل و خارج بدن (نسبت به مرکز بدن) حرکت میکردند. الگوی هماهنگی برونمرحله نیز شامل حرکت دورانی هریک از پاها روی سطح سهمی و حول محور عرضی بود. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح P<0.05 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که روش ترکیبی مشاهدة عمل ـ تمرین جسمانی در هر دو حرکات درونمرحله و برونمرحله، دارای عملکرد بهتر و معناداری نسبت به گروههای دیگر میباشد (P<0.001). همچنین، گروه ترکیبی تمرین جسمانی ـ تصویرسازی حرکتی نیز عملکرد بهتر و معناداری نسبت به گروههای تمرین جسمانی و مشاهدة عمل ـتصویرسازی حرکتی دارد (P<0.05). براساس نتایج پژوهش حاضر به مربیان پیشنهاد میشود جهت یادگیری این نوع مهارتهای حرکتی و صرفهجویی در وقت و هزینه، از روش ترکیبی تمرین جسمانی ـ مشاهدة عمل بهره گیرند.
The purpose of this research was to examine the combination effect of action observation, motor imagery and physical training differences methods on stability of in-phase and anti-phase movements. The statistical sample included 64 girl students in physical education field with age range of 20-28 years old. Subjects were divided randomly in four experimental groups (action observation-physical training, physical training-motor imagery, action observation-motor imagery and physical training) based on inclusion and exclusion criteria. The training protocol was consisted 3 stages such as pre-training (pre-test), training and Execution (post-test) Stages. Results showed that the action observation– physical training combination group in both in-phase and anti-phase movements has better performance than other groups (P<0.001). Furthermore, the physical training – motor imagery combination group has better performance than physical training and action observation- motor imagery combination groups (P<0.05). Based on present research results could be recommended to coaches that used the action observation– physical training combination method for learning of these motor skills types.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_620_131278a5fe331812364594885e414975.pdf
استواری
حرکات درونمرحله
حرکات برونمرحله
هماهنگی
تمرین جسمانی
مشاهدة عمل
تصویرسازی حرکتی
Stability
In-Phase Movements
Anti-Phase Movements
Coordination
Action Observation
Physical Training
Motor Imagery
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-02-20
7
22
131
148
611
Research Paper
اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی و درونی در افراد مستقل از زمینه و وابسته به زمینه بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت
Effect of external and internal focus of attention instructions in field dependence and independence on performance and learning of dart throwing
حسنی سیدعزیزی
hosna.seyedazizi@yahoo.com
1
فاطمه سادات حسینی
fhosseini2002@yahoo.com
2
کارشناس ارشد دانشگاه ارومیه
استادیار دانشگاه ارومیه
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی و درونی در افراد با سبکهای شناختی مستقل از زمینه و وابسته به زمینه بر عملکرد و یادگیری مهارت حرکتی پرتاب دارت میباشد. دراینراستا، آزمون گروهی تصاویر پنهانشده در بین 112 دانشجوی دختر سالم راستدست دانشگاه ارومیه در دامنۀ سنی 26ـ24 سال که تجربهای در مهارت پرتاب دارت نداشتند توزیع شد. براساس نمرات بهدستآمده از آزمون، 48 نفر بهصورت تصادفی در چهار گروه 12 نفری مستقل از زمینه با دستورالعمل کانون توجه درونی، وابسته به زمینه با دستورالعمل کانون توجه درونی، مستقل از زمینه با دستورالعمل کانون توجه بیرونی و وابسته به زمینه با دستورالعمل کانون توجه بیرونی قرار گرفتند. شرکتکنندگان تکلیف پرتاب دارت را بهمدت سه جلسه و هر جلسه، پنج دسته کوشش شش تایی را با دستورالعمل کانون توجهی مربوط به گروه خود تمرین کردند. بلافاصله پس از مرحلۀ اکتساب (همانند پیشآزمون (یک دسته کوشش 10 تایی)) پسآزمون اجرا گردید و سپس، با فاصلۀ 48 ساعت بیتمرینی و بدون ارائۀ هرگونه دستورالعمل، آزمون یادداری (یک دسته کوشش 10 تایی) انجام شد. تحلیل یافتهها با استفاده از آنووای دوطرفه نشان میدهد که اثرهای اصلی و نیز اثر متقابل در پسآزمون معنادار نمیباشد (P>0.05)؛ اما مقایسۀ میانگین آزمون یادداری گروهها با استفاده از آنووای دوطرفه، تفاوتی معنادار را نشان میدهد (P<0.05). علاوهبراین، بهمنظور بررسی اثر متقابل از آزمون تی مستقل با تصحیح بونفرونی استفاده گردید. یافتهها اختلاف معناداری را بین دو گروه مستقل/ وابسته به زمینه با دستورالعملهای کانون توجه درونی و نیز بین دو گروه وابسته به زمینه که با دستورالعملهای متفاوت کانون توجه درونی و بیرونی آموزش دیده بودند نشان میدهد (P<0.012). بهطورکلی، این پژوهش نشان میدهد که کانون توجه بیرونی، مزیتی برای یادگیرندگان وابسته به زمینه میباشد و کانون توجه درونی نیز ویژگی برجستهای برای یادگیرندگان مستقل از زمینه محسوب میشود.
The aim of present study was to examine effect of external and internal focus of attention instructions in field dependence and independence on performance and learning of motor skill dart throwing. For this purpose, The Group Embedded Figure Test were distributed Among 112 right-handed healthy female students from Urmia University between ages 24-26 years who had no experienced in skill dart throwing. On the basis of the test results participants were assigned in to four groups homogeneously field independence with internal focus of attention instructions, field dependence with internal focus of attention instructions, field independence with external focus of attention instructions and field dependence with external focus of attention instructions were given. The participants practice dart throwing task for three sessions and each session five tries 6 each, with instructions to focus on their group practice. Immediately after the acquisition, as well as pre-test, (a group ten tries) the post-test and then with an interval of 48 hours without any instructions retention test were performed. Using two-way ANOVA showed that the main effects and interaction were not significant in post-test (P>0.05). Comparison of the mean retention groups using two-way ANOVA showed significant differences (P<0.05). For investigate the interaction, Bonferroni correction was used independent t-test. Significant differences between the results of two independent/ dependent field with internal focus of attention, significant difference between the two groups is also, dependent on the different internal and external focus (P<0.012). The overall result of this research can be stated that the external focus of attention benefit to learner’s field depending and the internal focus of attention is advantage for independent learners.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_611_962763288f56129ad2ced1838e1238b1.pdf
کانون توجه
سبک های شناختی
مستقل از زمینه/ وابسته به زمینه
یادگیری
مهارت حرکتی
Focus Of Attention
Cognitive styles
Field dependence/ field independence
Learning
Motor skill
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-02-20
7
22
149
162
612
Research Paper
تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب بر حافظۀ کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی
Effects of a period of selected training program on the working memory of children with attention deficit hyperactivity disorder
مژگان معمارمقدم
mmemarmoghaddam@yahoo.com
1
حمیدرضا طاهری
hamidtaherii@gmail.com
2
مهدی سهرابی
sohrabi@um.ac.ir
3
علی مشهدی
mashhadi@ferdowsi.um.ac.ir
4
علی کاشی
ssrc.kashi@yahoo.com
5
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ تمرینی منتخب بر حافظۀ کاری کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. 40 دانشآموز پسر 7 تا 11 سال از مدارس ابتدایی ناحیۀ شش شهر مشهد انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) قرار گرفتند. تشخیص ADHD با استفاده از برگههای SNAP- IV و CBCL و مصاحبۀ بالینی صورت گرفت. گروه تجربی برنامۀ تمرینی منتخب (شامل تمرینات ادراکی ـ حرکتی و تمرینات هوازی) را بهمدت 24 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه اجرا؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکرد. آزمودنیها قبل و پس از تمرین بهوسیلۀ آزمونهای فراخنای ارقام وکسلر و بلوکهای تپندۀ کورسی ارزیابی شدند و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره صورت گرفت. نتایج نشان میدهد عملکرد کودکان گروه تجربی در حافظۀ کلامی (که از طریق آزمون فراخنای ارقام وکسلر ارزیابی گردید) تفاوت معناداری با گروه کنترل دارد (P<0.05). همچنین، بر مبنای یافتهها تفاوت معناداری در آزمون بلوکهای تپندۀ کورسی بین گروه تجربی و کنترل مشاهده میشود (P<0.05)؛ بنابراین، برنامۀ تمرینی منتخب به بهبود حافظۀ کاری در کودکان مبتلا به ADHD کمک میکند.
The aim of this study was to examine the effectiveness of selected training program on working memory of children with ADHD. The participants were 40 male students, aged 7-11 years, selected from area 6 of Mashhad’s primary schools. SNAP–IV, CBCL and clinical interviews were employed to diagnose ADHD. The participants were randomly assigned into two groups (experimental and control). The experimental group participated in a selected training program (including perceptual - motor trainings and aerobic trainings) for 24 sessions, 90 minutes per session. The control group did not receive any intervention. Before and after the exercise period, all participants were assessed with Digit Span from the Wechsler and Corsi block tapping tests, and the resulting data were analyzed using MANCOVA. The results showed that, Verbal Memory of the children in the experimental group, as assessed by a Digit Span from the Wechsler test, was significantly different compared with the control group (P<0.05). Additionally, there was a significant difference between the experimental and control groups in the Corsi block tapping test (P<0.05). Therefore, the selected training program helps to improve working memory in children with ADHD.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_612_3101dddbacd3639892c2c49ab9916f90.pdf
اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی
برنامۀ تمرینی منتخب
حافظۀ کاری
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Selected training program
Working memory
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-02-20
7
22
163
176
613
Research Paper
تأثیر فعالیت های منتخب هوازی بر خودپندارۀ بدنی زنان مبتلا به سرطان پستان ماستکتومی شدۀ تحت رادیوتراپی
Effects of selected aerobic activities on body self-concept of women with breast cancer undergoing radiotherapy post mastectomy
الهام طالبی
elham_talebi18@yahoo.com
1
احمدرضا موحدی
armovahedi@yahoo.com
2
علیرضا عموحیدری
amouheidari@isfahanmiladhospital.ir
3
الهه طالبی
elahe_talebi26@yahoo.com
4
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه اصفهان
انکولوژیست پرتویی، بخش رادیوتراپی، بیمارستان میلاد اصفهان و دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
خودپندارۀ بدنی، سازۀ روانی بسیار مهمی است که در زنان ماستکتومیشده، بهشدت تضعیف میشود. پژوهش حاضر بهمنظور تعیین تأثیر فعالیتهای منتخب هوازی بر خودپندارۀ بدنی زنان مبتلا به سرطان پستان ماستکتومیشدۀ تحت رادیوتراپی انجام گردید. 40 بیمار مبتلا به سرطان پستان که پس از پیشآزمون خودپندارۀ بدنی بهصورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل با تعداد مساوی در هر گروه تقسیم شدند، جامعۀ آماری پژوهش را تشکیل دادند. شرکتکنندگان در گروه تجربی طی 25 جلسۀ 20 تا 30 دقیقهای به تمرینات هوازی منتخب پرداختند. پس از اتمام جلسات تمرینی، از شرکتکنندگان پسآزمون خودپندارۀ بدنی گرفته شد. بهمنظور تحلیل دادههااز آزمون تی مستقل در سطح (P<0.05) استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که در گروه تجربی، خودپندارۀ بدنی کلی و خردهمقیاسهای آن پیشرفت داشته است؛ درحالی که در گروه کنترل، تغییر قابلملاحظهای در خودپندارۀ بدنی کلی و خردهمقیاسهای آن مشاهده نمیشود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر به کاردرمانان توصیه میشود که در مراکز درمانی، از فعالیتهای هوازی مناسب بهعنوان درمان کمکی عوارض روحی ـ روانی ناشی از جراحی ماستکتومی، بهویژه بهبود خودپندارۀ بدنی بهره گیرند.
Self-concept is an important psychological construct that is progressively weakened in women with breast cancer undergoing radiotherapy post Mastectomy. The aim of study was to investigate the effect of selected aerobic exercises on body self-concept of women with breast cancer undergoing radiotherapy post Mastectomy. The method of study was quasi-experimental with pre-post tests and control-experimental group. Participants were 40 women with breast cancer, whom were divided to two groups following body self-concept test. Participants of the experimental group took part in aerobic exercise program for 25 sessions, 20-30 minutes in each session. Following the experimental period, both groups took the body self-concept test. To analyze data, independent t test (P<0.05) was used. Body self-concept and its subscales showed improvement across the experimental period in the exercise group compared to the control group. According to the findings of our study, it has been demonstrated that selected aerobic exercises have positive effects on improvement of body self-concept in women with breast cancer undergoing radiotherapy post mastectomy. Physiotherapists of the clinical centers are recommended to use the selected aerobic exercises to help women with breast cancer undergoing radiotherapy post mastectomy improve their mental health specifically their body self-concept.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_613_f2d1b289c9c68b36dcc6bb87643a5380.pdf
تمرینات هوازی
خودپندارۀ بدنی
ماستکتومی
رادیوتراپی
Aerobic Exercise
Body self-concept
Mastectomy
Radiotherapy