per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
17
34
10.22089/mbj.2016.863
863
Research Paper
تأثیر قید تکلیف بر یادگیری الگو و پارامتر حرکت بههنگام یادگیری مشاهدهای
The Effect of Task Constraint on Learning of Movement Pattern and Parameter during Observational Learning
داود فاضلی
fazelidavid@gmail.com
1
ناهید مرادی
nahidmoradi1989@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر قید تکلیف بر یادگیری الگو و پارامتر حرکت بههنگام یادگیری مشاهدهای میباشد. بدینمنظور، 16 نفر که همگی راستدست بودند بهصورت تصادفی به دو گروه با توپ و بدون توپ تقسیم شدند. هر دو گروه فیلم نمایش نقاط نورانی کل بدن را مشاهده کردند و تنها یکی از گروهها میبایست مشابه با الگو، یک توپ را به سمت هدف پرتاب میکرد (دارای قید تکلیف) و گروه دیگر درمورد وجود هدف خارجی تکلیف اطلاعی نداشت (بدون قید تکلیف). گروهها در مرحلۀ اکتساب 20 کوشش را انجام دادند و یک روز بعد بهمنظور انجام آزمون یادداری، پنج کوشش را اجرا نمودند. شایانذکر است که کینماتیک حرکت افراد بهمنظور مقایسه با کینماتیک الگو ثبت شد و تغییرپذیری در هماهنگی درونعضوی و نیز اختلاف حداکثر سرعت مچ از الگو محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که گروه بدون توپ در هماهنگی حرکتی نسبت به گروه با توپ، بیشتر شبیه به الگو عمل کرده است، اما در حداکثر سرعت مچ، رفتار گروه با توپ بیشتر شبیه به الگو میباشد. این نتایج هم در اکتساب و هم در یادداری مشاهده میشود. دلیل احتمالی این نتایج میتواند صرفنظرکردن گروه با توپ از الگوی حرکت بهمنظور دستیابی به هدف خارجی حرکت باشد.
The purpose of this study was to address the effect of task constraint on learning of movement pattern and parameter during observational learning. For this purpose 16 participants, all right-handed, were randomly divided into ball and no-ball groups. Both groups observed a point-light display of full body demonstration while one group had to throw a ball like the model (with task constraint) and the other had no information about the external goal of the task (without task constraint). Both groups performed 20 trials as acquisition, and one day later they completed 5 trials as retention. Movement kinematics were recorded to be compared with the model. Variability of intra-limb coordination and the peak wrist velocity difference in reference to the model were calculated. The results showed that in movement coordination the no-ball group performed more comparable to the model than ball group, but, in peak wrist velocity, the ball group was more comparable to the model. These results were observed both in acquisition and retention. A possible reason for these results could be the ball group’s ignoring of the movement pattern in order to achieve the external movement goal.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_863_7b18ac280d524b19f167a77d8d9100d7.pdf
قید تکلیف
یادگیری مشاهدهای
هماهنگی درونعضوی
کینماتیک حرکت
Task Constraint
Observational Learning
Intra-Limb Coordination
Movement Kinematics
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
35
46
10.22089/mbj.2016.864
864
Research Paper
انتقال از ادراک به عمل: نقش یکپارچگی بینایی ـ شنوایی
Perception-to-Action Transfer: The Role of Audiovisual Integration
حسام رمضان زاده
hesam_ramezanzade@yahoo.com
1
بهروز عبدلی
b_abdoli@sbu.ac.ir
2
علیرضا فارسی
ar.farsi@gmail.com
3
محمد علی سنجری
sanjarima@alum.sharif.edu
4
دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی تهران
دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران
استادیار گروه علوم پایه توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر یکپارچگی بینایی ـ شنوایی بر ادراک و بازتولید و نیز انتقال از ادراک به عمل انجام گرفت. بدینمنظور، 30 آزمودنی در سه گروه بینایی، بینایی ـ شنوایی (تککانالی) و بینایی ـ شنوایی (دوکانالی) قرار گرفتند. افراد در گروه بینایی، الگوی فرد ماهری را تماشا کردند و افراد در گروههای بینایی ـ ـشنوایی، همزمان با الگوی بینایی، سرعت زاویهای مفصل آرنج (تککانالی) و سرعت زاویهای مفاصل آرنج و مچ (دوکانالی) را بهصورت سونیفیکیشن دریافت نمودند. الگوی موردنظر، پنج مرتبه ارائه گردید و افراد به 10 سؤال در ارتباط با جنبههای مختلف الگو پاسخ دادند و سپس، در آزمونهای بازشناسی پارامتر و الگو شرکت کردند. برای مفاصل آرنج و مچ، چهار متغیر خطای حداکثر سرعت زاویهای فلکشن، خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن، خطای حداکثر دامنۀ حرکتی فلکشن و پارامتر زمان کلی شناسایی گردید. نتایج نشان میدهد که در متغیر درصد اطمینان پاسخگویی و نه پاسخ به سؤالات، بین گروههای آزمایشی تفاوت معناداری وجود دارد (P=0.001). در مرحلۀ بازتولید نیز در متغیرهای خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن و پارامتر زمان کلی هر دو مفصل، بین گروهها تفاوت معناداری بهنفع گروههای دو حسی مشاهده میشود (P<0.05). بهطورکلی، در این پژوهش اثر مثبت یکپارچگی بینایی ـ شنوایی بر ادراک و بازتولید و نیز انتقال مثبت ادراک ـ عمل، بهویژه برای گروههای دو حسی تأیید گردید. این نتایج با فرضیۀ تناسب حسی همراستا است و بیان میکند که در تکلیف شوت جفت بسکتبال، بهدلیل سازگاریهای زمانی خاص، حس شنوایی نقش مثبتی را در ادراک بهتر الگوی سرعت زاویهای ایفا میکند.
This study investigated the effect of audiovisual integration on perception and action and perception-to-action transfer. For this purpose, 30 subjects were selected and randomly divided to three groups: visual, visual-auditory (single-channel), visual-auditory (two-channel). Subjects in the visual group watched the pattern of a skilled basketball player, while the other groups were provided with the sonification of elbow angular velocity (one- channel group) and elbow and wrist angular velocity (two-channel group) in addition to watching the pattern. The pattern was presented to subjects five times and participants answered ten questions about different aspects of the pattern. Eventually, they participated in parameter recognition and pattern recongnition tests. For each elbow and wrist joints, four variables were identified: Maximum flexion angular velocity Error (MfavE), Maximum extention angular velocity Error (MeavE), Maximum range Error of flexion (MrEf) and Total Parameter time (TPt). Results showed that on “percent confidence reply” and “reply to questions” there was significant difference between experimental groups. Results showed that in movement reproduction stage in variables (MeavE) and (TPt) for both elbow and wrist joints, there was significant difference between groups in favor of the audiovisual groups. This study supports the positive effect of visual-auditory integration on perception and reproduction. Moreover, positive perception-to-action transfer was confirmed for two sensory groups. The results are consistent with modality appropriateness hypothesis. The results indicate that due to certain temporal adjustments in basketball jump shot task, the modality that dominates the perception in the context of this task is auditory.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_864_f9a58ce84f02d3383342e0523ed3c405.pdf
ادراک
عمل
یکپارچگی بینایی ـ شنوایی
سونیفیکیشن
الگودهی
Perception
Action
Audiovisual Integration
Sonification
Modeling
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
47
72
10.22089/mbj.2016.884
884
Research Paper
مقایسۀ اثربخشی انواع مداخلات شناختی ـ حرکتی بر تعادل پویای زنان سالمند
Comparing the Effectiveness of Various Cognitive-Motor Interventions on Dynamic Balance of Elderly Women
فاطمه حسین زاده اصل
fhosseinzadeh92@gmail.com
1
حمیدرضا طاهری
hamidtaherii@gmail.com
2
مهدی سهرابی
sohrabi@um.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
استاد رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
استاد رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مقایسۀ اثربخشی انواع مداخلات شناختی ـ حرکتی بر تعادل پویای زنان سالمند بود. روش پژوهشحاضر، نیمهتجربیبودهو باطرحپیشآزمون ـ پسآزمونانجامشده است. بدینمنظور، 40 نفر از زنان سالمند (با دامنۀ سنی 60 تا 75 سال) در این پژوهششرکت نمودند و بهصورت تصادفی به سه گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. شایانذکر است که تمام گروههابهمدت 15 جلسه و بهشکل پنج روز در هفته براساس پروتکلهای تعیینشده تمرین کردند. تعادل پویای آزمودنیها، قبل و بعد از دورۀ تمرینی با استفاده از مقیاس تعادل برگ ارزیابی گردید. دادههای پژوهش نیز با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که تمرینات ذهنی، خودگویی و ترکیبی (ذهنی ـ خودگویی) بر تعادل تأثیرگذار میباشد (0.05>P)،اما بین عملکرد تعادلی گروههای تمرینی ذهنی، خودگویی و ترکیبی تفاوت معناداری وجود ندارد (P >0.05) .براساس یافتههای پژوهش حاضر دریافت میشود که کاربرد تمرینات ذهنی، خودگویی و ترکیبی ممکن است از طریقافزایش عملکردهای عصبی ـ شناختی، در بهبود عملکرد تعادلی تأثیرگذار باشد؛زیرا، افت عملکردهای عصبی ـ شناختی مرتبط با سن در زمینخوردن افراد سالمند نقش دارد.
The aim of this study was to compare the effectiveness of various cognitive-motor interventions on dynamic balance of elderly women.The research method was semi-experimental, with a pre-test/post-test design. Forty elderly women (aged 60–75 years) participated in this study. They were randomly assigned to four groups: mental practice, self-talk practice, mixed practices, and control group. Participants practiced 5 days per week for three weeks, according to defined protocol. The dynamic balance was assessed before and after the training using the Berg Balance Scale. Data was analyzed using one- way analysis of variance (ANOVA) and Tukey’s post-hoc tests. Findings showed that mental, self-talk, and mixed practices affected the dynamic balance (P < 0.05), but the difference between groups was not significant (P > 0.05). According to the results, applying the mental, self-talk, and mixed practices may affect balance performance by increasing neurocognitive functions as age-related decline in neurocognitive functions plays a role in falls in the elderly.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_884_122490e90908cb398e2d3d0faa1b663e.pdf
تعادل
زنان سالمند
مداخلات شناختی ـ حرکتی
Balance
Elderly Women
Cognitive-Motor Intervention
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
73
88
10.22089/mbj.2016.875
875
Research Paper
اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویۀ شنیداری
The Effect of External Attentional Focus Instructions on Learning Tracking Task under Auditory Secondary Task Condition
مهشید زارع زاده
zarezade.mahshid@gmail.com
1
امید انصاری
omidansari.msc@gmail.com
2
علیرضا صابری کاخکی
askakhki@um.ac.ir
3
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
هدف از این پژوهش، تعیین اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویه بود. بدینمنظور، 42 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه کرمان (با دامنۀ سنی 25ـ19 سال) پس از شرکت در پیشآزمون و بهصورت تصادفی در سه گروه جای گرفتند (کنترل، دستورالعملهای کانون توجه بیرونی نزدیک و دستورالعملهای کانون توجه بیرونی دور). شرکتکنندگان تکلیف پیگردی را در چهار بلوک چهار کوششی تمرین کردند و پس از گذشت 48 ساعت، در آزمون یادداری تأخیری تحت شرایط تکلیف ثانویه شرکت نمودند. قابلذکر است که بهمنظور سنجش تکلیف پیگردی از تست هماهنگی دو دست دستگاه وینا استفاده شد و میانگین زمان کل در این تکلیف بهعنوان متغیر وابسته محاسبه گردید. همچنین، گروه تمرکز بیرونی نزدیک، دستورالعملهایی را در ارتباط با حرکات دسته ها دریافت کرد و به گروه تمرکز بیرونی دور، دستورالعملهایی درمورد حرکات نقطه قرمز رنگ در قسمتهای مختلف مسیر ارائه شد. شایانذکر است که گروه کنترل هیچ دستورالعملی را دریافت نکرد. علاوهبراین، از آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه جهت تعیین معناداری در مراحل اکتساب و یادداری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری میان بلوکهای مختلف تمرینی در مرحلۀ یادگیری (P=0.0001) و میان گروههای مختلف در مرحلۀ یادداری (P=0.0001) وجود دارد. این نتایج حاکی از این است که افزایش فاصله در یک تمرکز توجهی بیرونی، یادگیری تکلیف پیگردی را بهویژه تحت شرایط تکلیف ثانویه بهبود میبخشد؛ زیرا، شرایط تکلیف ثانویه میتواند منابع توجهی را افزایش دهد و باعث تغییر توجه به بیرون شود.
The purpose of this study was to determine the effect of external attentional focus instructions on learning tracking task under dual-task condition. Forty-two students of Kerman University (aged 19–25) were randomly devided into three groups (the distal external group, proximal external group and control group) after participating in the pre-test. Then, the participants practiced the tracking task in four blocks of four attempt. After 48 hours, they participated in delay retention test under dual-task condition (auditory). In order to measure the performance in tracking task, we used tow-hand coordination test of Vienna set, and the mean total duration in this task was calculated as related variable. Proximal external focus group received instructions about joysticks movements. Distal external focus group received instructions about red dot movement in different parts of track. Control group didn’t receive any instructions. Repeated measures ANOVA test was used in order to specify the difference in acquisition and retention phases. Result showed significant difference between different training blocks in acquisition phase (P = 0.0001) and between attentional groups in retention stage of the test (P = 0.0001). These findings express that increasing the distance of an external focus of attention improves tracking task learning, especially under secondary task; because secondary task condition will enhance attention resources and shift attentional focus to external resource.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_875_fa589056b926b7fc48ef82433c50d230.pdf
دستورالعملهای کانون توجه
آزمون یادداری
تکلیف پیگردی
شرایط تکلیف ثانویه
Attentional Focus Instructions
Retention Test
Tracking Task
Secondary Task Condition
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
89
104
10.22089/mbj.2016.885
885
Research Paper
تأثیر تمرینات حسی ـ حرکتی دلاکاتو بر بهبود نارسانویسی دختران نه تا 11 سال
The Effect of Delacato Sensorimotor Training on Dysgraphia of 9 to 11-year-old Female Students
مرضیه امیرخانی
m.amerkhani@gmail.com
1
احمد رضا موجدی
armovahedi@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه علامهطباطبایی تهران
دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه اصفهان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات حسی ـ حرکتی بر بهبود نارسانویسی کودکان میباشد. جهت انجام پژوهش، از بین 218 دانشآموز دختر نه تا 11 سال، تعداد 40 نفر که توسط ارزشگذاری سه داور آگاه به اصول نگارش خط فارسی، کمترین امتیاز را در آزمونتشخیص نارسانویسی کسب نمودند، انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند.گروه آزمایش، تمرینات حسی ـ حرکتی را بهمدت چهار ماه (دو جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه) اجرا نمود، اما گروه کنترل تمرین خاصی را در این مدت انجام نداد. پس از پایان مداخله،آزمون تشخیص نارسانویسی مجدداً برای هر دو گروه اجرا گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نیز بهوسیلۀ تحلیل واریانس مختلط دو عاملی و آزمون تی همبسته صورت پذیرفت. نتایج نشان میدهد که پس از مداخله، نارسانویسی شرکتکنندگان گروه تجربی بهطور معناداری (003.0=P) بهبود یافته است؛ بنابراین، میتوان گفت مداخلۀ تمرینات حسی ـ حرکتی، روش مؤثری در رفع بدخطی میباشد.
The aim of this study was to investigate the effect of sensorimotor training on dysgraphia of 9- to 11-year-old female students. Three qualified handwriting specialists examined 218 students' handwriting, and 40 students who were considered to have Persian script bad handwriting were selected. The participants were divided into two experimental and control groups. Experimental group was assigned to perform sensorimotor exercises for four months (two sessions per week, each session lasting 45 minutes). The control group did not receive any training. Following the intervention, posttest was administered. The results were analyzed by two-factor mixed model analysis of variance and a paired-samples t test with a significance level of 0.05. Results showed that, after 16 weeks of intervention, the experimental group’s handwriting scores improved significantly. It was concluded that sensorimotor training is an effective method in treating dysgraphia.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_885_d8a3c1fffadce346dacea046092f296d.pdf
نارسانویسی
تمرینات حسی ـ حرکتی
دانشآموزان ابتدایی
Dysgraphia
Sensorimotor Exercises
Elementary Students
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
105
118
10.22089/mbj.2016.874
874
Research Paper
اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری
The Effectiveness of Sensorimotor Integration in Improving Motor Skills in Students with Learning Disabilities
سمیه ساداتی فیروزآبادی
somayehsadati@shirazu.ac.ir
1
شهلا عباسی
shahlaabasi22@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه یاسوج
هدف ازپژوهش حاضر،بررسی اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیریاست. بهمنظورانجام این پژوهش،24 نفرازدانشآموزان مبتلا بهناتوانی یادگیریکهبهمراکز ناتوانیهای یادگیریشهر یاسوجمراجعهکردهبودندبهشیوۀنمونهگیری دردسترسانتخابشدندو بهصورت تصادفیدردو گروهآزمایشو کنترلقرار گرفتند. سپس، آزمون رشدحرکتیلینکلن ـ اوزرتسکی بهعنوانپیشآزمون درمورد هر دو گروهبهعملآمد.همچنین،درمانیکپارچگی حسی ـ حرکتیبهمدت 10 جلسهبهگروهآزمایش ارائه گردید. بلافاصلهپساز اتمامآموزش، مجدداً آزمون رشد حرکتیلینکلن ـ اوزرتسکی بهعنوانپسآزمون از هر دو گروهبهعمل آمد و از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری در نمرۀ مهارتهای حرکتی در دو گروه وجود دارد. بدینصورت که گروه آزمایش در پسآزمون عملکرد بهتری داشته است.بهطورکلی، نتایج حاکی از آن است که درمانیکپارچگی حسی ـ حرکتی، منجر به بهبود مهارتهای حرکتیدر دانشآموزان با کمتوانی یادگیری شده است.
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of sensorimotor integration therapy in improving motor skills in students with learning disabilities. In this study, 24 students with learning disabilities, who were referred to the center of Learning Disabilities of Yasouj city, were selected by convenience sampling and were divided randomly into two control and experimental groups. The Lincoln-Oseretsky Motor Development Scale test was administered before intervention on both groups. Then sensorimotor integration therapy was performed on experimental group for 10 sessions. Immediately after the training, The Lincoln-Oseretsky Motor Development Scale is administered again. Data was analyzed using repeated measures analysis of variance. The results showed significant difference in the scores of motor skills between two groups such that the experimental group outperformed on post-test. In general, it can be stated that sensorimotor integration therapy leads to improvements in motor skills of students with learning disabilities.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_874_985845420096c88a0afa5023bbb2e7e8.pdf
یکپارچگی حسی ـ حرکتی
مهارتهای حرکتی
کمتوانی یادگیری
Sensorimotor Integration
motor skills
Learning Disabilities
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
119
136
10.22089/mbj.2016.866
866
Research Paper
اثر یادگیری قیاسی، آشکار و ترکیبی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت حرکتی پیچیده
The Effect of Analogy, Explicit, and Combination Learning on Acquisition, Retention, and Transfer of Complex Motor Skill
محمدرضا شهابی کاسب
mr.shahabi@hsu.ac.ir
1
مینا مکملی جهرمی
minamokameli@yahoo.com
2
زهرا استیری
zstiri@gmail.com
3
استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
کارشناس ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری
استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ اثر یادگیری قیاسی، آشکار و ترکیبی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. بدینمنظور، 48 دانشآموز دختر 17ـ15 سال بهصورت تصادفی انتخاب شدند و براساس نمرات آزمون بارفیکس اصلاحشده به چهار گروه همگن 12 نفره تقسیم گردیدند و بهشکل تصادفی، تحت شرایط تمرینی مختلف (قیاسی، آشکار، آشکار ـ قیاسی و قیاسی ـ آشکار) قرار گرفتند. شرکتکنندگان پس از دو جلسه آشنایی با مهارتهای پایۀ رشتۀ بسکتبال و پیشآزمون، چهار روز به تمرین پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. علاوهبراین، به آزمودنیهای گروه آشکار برگهای حاوی هشت دستورالعمل ارائه گشت و به گروه قیاسی، دستورالعمل قیاسی "چوب عصا" داده شد. دو گروه دیگر (گروه قیاسی ـ آشکار و آشکار ـ قیاسی) نیز بهصورت ترکیبی به تمرین مهارت موردنظر پرداختند. پس از مرحلۀ اکتساب، آزمون اکتساب انجام شد و یک هفته بعد، آزمون یادداری، انتقال و پروتکل کلامی بهعمل آمد. همچنین، بهمنظور تحلیل دقت پرتاب در مراحل اکتساب از تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه*روز) استفاده شد، در مراحل آزمون، تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه*آزمون) بهکار رفت و برای تعیین محل معناداری بین گروهها، آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 0.05≥P مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که در مراحل مختلف یادگیری، بین گروه قیاسی با گروه آشکار و گروه های ترکیبی و نیز بین گروه قیاسی ـ آشکار و آشکار ـ قیاسی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05≥P)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از قیاس چوب عصا و روش تمرینی قیاسی ـ آشکار به یادگیری بهتر پرتاب آزاد بسکتبال منجر میشود.
The aim of this study was to compare the effects of analogy, explicit, and combination learning on acquisition, retention, and transfer of basketball free throw skill. For this purpose, 48 students, 15–17 years of age, were selected based on corrected flexed-arm hang test scores and were randomly divided into four equal groups of 12 people: explicit, analogy, analogy-explicit, and explicit-analogy learning. After two familiarization sessions and the pre-test, the participants practiced basketball free throw for 4 days. The explicit learning group was given a sheet of eight instructions and the analogy learning group was given "stick" analogy instruction. The other groups, i.e. analogy-explicit and explicit-analogy learning groups, practiced the skill in a combination mode. After acquisition stage, an acquisition test was administered, and a week later retention, transfer and verbal tests were performed. To analyze throw accuracy in acquisition phase, a mixed analysis of variance (4*4) (group*day) was used. Post training data were also analyzed using mixed analysis of variance (4*4) (group*test), with P≤0.05 considered significant. The results showed that there were significant differences at different stages of learning between analogy and explicit groups and combined groups and analogy-explicit groups, explicit-analogy groups (P≤0.05). Therefore, it can be concluded that the use of "wood stick" analogy and analogy-explicit training method leads to better learning of basketball free throw.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_866_8c493b275ff730ecb3de3fee7fffb44e.pdf
یادگیری آشکار
یادگیری قیاسی
پرتاب آزاد بسکتبال
Explicit Learning
Analogy Learning
Basketball Free Throw
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
137
152
10.22089/mbj.2016.886
886
Research Paper
تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا با اشکال و اندازههای متفاوت در کودک شش سال با سندرم داون
The Effect of Functional Training on the Number of Movement Units of Reaching to Objects with Different Shapes and Sizes in a 6-year-old Girl with Down Syndrome
مریم خلجی
maryam_khalaji_69@yahoo.com
1
مهین عقدایی
dr_aghdaei@yahoo.com
2
سید محمدکاظم واعظ موسوی
vaez_mohammad@yahoo.com.au
3
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شهیدبهشتی
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهیدبهشتی
استاد روانشناسی ورزشی- فیزیولوژی روانی دانشگاه جامع امامحسین (ع)
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا (با اشکال استوانه، مکعب و منشور) و اندازههای متفاوت (کوچک، متوسط و بزرگ) در کودک مبتلا به سندرم داون شش ساله بود. این پژوهش، آزمایشی با طرح تکآزمودنی است و جهت انجام آن، یک شرکتکنندۀ مبتلا به سندرم داون که اختلال جسمانی و حرکتی شدیدی نداشت از کانون سندرم داون معرفی گردید (مؤنث و شش ساله). جهت انجام پژوهش، پیشآزمون و پسآزمون دسترسی به اشیا با اشکال و اندازهای متفاوت با استفاده از دستگاه تحلیل حرکتی انجام گرفت و آزمودنی بهمدت 24 جلسۀ 60 دقیقهای (پنج جلسه در هفته)، تحت تمرینات عملکردی قرار گرفت. هر جلسه تمرین شامل سه بخش 15 دقیقهای بود که بین آنها پنج دقیقه استراحت در نظر گرفته شده بود. یافتهها نشان میدهد که میانگین تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش شتاب دسترسی به شی استوانه با اندازۀ متوسط، کمتر از اشکال دیگر (N=7.50) و اندازۀ اثر، بیشتر از اشکال با اندازههای دیگر بود (E=0.91). میانگین تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ کاهش شتاب دسترسی به شی استوانه با اندازۀ متوسط نیز کمتر از اشکال دیگر (N=5.83) و اندازۀ اثر، بیشتر از اشکال با اندازههای دیگر بود (E=0.93). میانگین تعداد واحدهای حرکتی در پسآزمون نشان میدهد که آزمودنی اجرای بهتری نسبت به پیشآزمون داشته است. همچنین، یافتهها بیانگر آن است که 24 جلسه تمرینات عملکردی باعث کاهش تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب در الگوی دسترسی میشود. بدینترتیب، پژوهش حاضر از یافتههای گذشته که مبتنی بر تمرینات تکلیفمحور با رعایت اصل اختصاصیبودن تمرین بودهاند، حمایت میکند.
The purpose of the present study was to determine the effect of functional training on the number of movement units of acceleration and deceleration phase of reaching to objects with different shapes (cylinder, cube, pyramid) and sizes (small, medium, large) in a 6-year-old girl with Down Syndrome.The present study is an experimental study following a single participant design.One subject with Down syndrome, who was not suffering from any severe physical or motor disorder, was introduced by the Down Syndrome Association (Gender: female; Age: 6 years old) to participate in the study.The pretest and posttest results of reaching to objects with different shapes and sizes were recorded using motion analysis device. The subject participated in 24 sessions of functional training program, each lasting about 60 minutes (5 days a week). Each session of training consisted of three intervals of 15 minutes interspersed with 5-minute breaks. The mean number of movement units of acceleration phase to reaching the medium cylinder was lower than the others (N = 7.50) and the effect size was higher than the others (E = 0.91). The mean number of movement units of deceleration phase to reaching the medium cylinder was lower than the others (N = 5.83) and the effect size was higher than the others (E = 0.93). The mean number of movement units in posttest showed that the subject had better performance than pretest. The results revealed that the functional training had decreased the number of movement units of acceleration and deceleration phases. These findings support previous findings that task-oriented training with respect to the principle of specificity of training promotes movement patterns in individuals with Down Syndrome.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_886_032fb092e6844f9ab15493111e4a1205.pdf
واحد حرکتی
مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب
تمرینات عملکردی
طرح تکآزمودنی
Movement Unit
Acceleration and Deceleration Phase
Functional Training
Single Subject Design
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
153
172
10.22089/mbj.2016.873
873
Research Paper
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان
The Psychometric Properties of the Persian Version of the Sport Imagery Questionnaire for Children (SIQ-C)
ولی اله کاشانی
vkashani@semnan.ac.ir
1
منیره مکبریان
mokaberian@shahroodut.ac.ir
2
منصوره مکبریان
mokaberianm@shahroodut.ac.ir
3
استادیار گروه علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی از دانشگاه سمنان
استادیار دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان بود. جهت تأیید روایی سازۀ پرسشنامه، 235 کودک ورزشکار (124 پسر (با میانگین سنی 59/1±77/11 سال) و 111 دختر (با میانگین سنی 44/1±02/12 سال)) بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان را تکمیل نمودند. ابتدا و با استفاده از روش بازترجمه، صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان. توسط سه روانشناس ورزشی و سه مدرس زبان انگلیسی تأیید گردید. همچنین، بهمنظور تعیین روایی سازۀ پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری استفاده شد و همسانی درونی آن توسط آلفایکرونباخ تأیید گردید. جهت بررسی پایایی زمانی سؤالات نیز ضریب همبستگی درونطبقهای به روش آزمون مجدد با دو هفته فاصله مورداستفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که شاخصهای برازندگی (شاخص رمزی 043/0، سی. اف. آی 96/0 و تی. ال. آی 95/0)، همسانی درونی (74/0) و پایایی زمانی (76/0) دارای مقادیر قابلقبولی میباشند؛ بنابراین، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان از روایی و پایایی مناسبی در بین کودکان ورزشکار ایرانی برخودار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا جهت مطالعه و ارزیابی تصویرسازی ورزشی کودکان در ایران استفاده کرد.
The purpose of this study was to determine the factorial validity and reliability of Persian version of the Sport Imagery Questionnaire for Children (SIQ-C). For this purpose, a total of 235 teen athletes including 124 male (M = 11.77, SD = 1.59) and 111 female (M = 12.02, SD = 1.44) were selected by random cluster sampling and completed the Persian Version of the Sport Imagery Questionnaire for Children. Accuracy of translation was verified through back-translation method by three sport psychologists and three English teaching specialists. Confirmatory factor analysis (CFA) based on structural equations was used for assessing construct validity, and internal consistency of the questionnaire was evaluated using Cronbach’s alpha coefficient. Also, temporal reliability of the items was evaluated with intra-class correlation coefficient using test-retest method with 2-week interval. The results showed that the Persian version of Sport Imagery Questionnaire for Children had acceptable fit indices (RMSEA = 0.043, CFI = 0.95, TLI = 0.96), total internal consistency (0.74) and total temporal reliability (0.76). Therefore, the Persian version of the Sport Imagery Questionnaire for Children has good reliability and validity and it can be characterized as a valid and reliable tool to study and evaluate the Sport Imagery of Iranian children.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_873_623cbabc9f2045d023d014b41e5b6550.pdf
تصویرسازی ورزشی
اعتبار سازه
همسانی درونی
پایایی زمانی
Sport Imagery
Construct Validity
Internal Consistency
Temporal reliability
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2016-12-21
8
26
173
188
10.22089/mbj.2016.887
887
Research Paper
تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال
The Effects of Sensory Modalities of Mental Imagery on Learning Lay-up Shot in Basketball
پریسا پورمرادکهن
p.pourkohan@yahoo.com
1
فرزانه حاتمی
fhatami2010@gmail.com
2
معصومه بقاییان
masysport@yahoo.com
3
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی
مدرس رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی
هدفاز اجرای پژوهش حاضر، تعیین تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری شوت سهگام بسکتبال بود. بدینمنظور،40 دانشجوی دختر (میانگین سنی: 5/2±23 سال) بهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند وپرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی تجدیدنظرشدۀ هال و مارتین را بهمنظور مشخصنمودن توانایی تصویرسازی تکمیل کردند. پس از آموزشاولیه، شرکتکنندگان 10 کوشش مربوط به پیشآزمون را انجام دادند و سپس،براساس نمرات پیشآزمون و به روش آرایش جورکردن نمرات در چهار گروه تصویرسازی بینایی، جنبشی، شنیداری و کنترل قرار گرفتند. مرحلۀ اکتساب شامل شش جلسه تمرین بود و 48 ساعت پس از آزمون اکتساب، آزمون یادداری و آزمون انتقال انجام شد. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری درمورد عامل آزمون نشان میدهد که اثرات اصلی گروه و آزمون و نیز تعامل بین این دو متغیر معنادار میباشد. یافتههای آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس در اندازههای تکراری بهعنوان آزمونهای تعقیبی اثر تعامل نیز بیانگر این هستند که عملکرد سه گروه تصویرسازی در آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال بهطور معناداری بهتر از گروه کنترل میباشد؛ درحالیکه تفاوت معناداری بین سه گروه تجربی مشاهده نمیشود. علاوهبراین، گروههای تجربی در آزمونهای اکتساب و یادداری، پیشرفت معناداری را نسبت به پیشآزمون داشتهاند. یافتههای پژوهش بیان میکنند که مربیان و معلمان ورزشی با استفاده از هریک از وجوه حسی بینایی، شنیداری و جنبشی در تصویرسازی میتوانند یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال را تسهیل نمایند.
The purpose of this study was to determine the effect of sensory modalities of mental imagery on learning lay-up shot in basketball. Accordingly, 40 female students (mean age: 23 ± 2.5 years) voluntarily participated in this study and completed the Movement Imagery Questionnaire-Revised in order to determine their imagery ability. After preliminary instructions, a pretest of 10 trails was performed and then participants were assigned to four groups, including visual imagery, kinesthetic imagery, auditory imagery, and control group according to pretest scores. The acquisition phase included six sessions. Forty-eight hours after the acquisition test, retention and transfer tests were conducted. Mixed analysis of variance with repeated measures on test factor showed that group and test main effects and the interaction of two variables were significant. Findings of one-way ANOVA and repeated measures ANOVA as post-hoc tests for interaction effect revealed that imagery groups had significantly better performance in acquisition, retention and transfer tests compared to control group, although there was no significant difference among three experimental groups. In addition, groups showed significant progress in acquisition and retention test compared to pretest. These findings suggest that sport coaches and teachers can facilitate basketball lay-up shot learning using visual, auditory and kinesthetic imagery modalities.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_887_361541e7f55db93ace782cf5e36c3fef.pdf
تصویرسازی ذهنی
وجوه حسی
بینایی
شنیداری
جنبشی
شوت سهگام بسکتبال
Mental Imagery
Sensory Modalities
Visual
Auditory
Kinesthetic
Basketball Lay-up Shot