per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2019-06-22
11
36
17
34
10.22089/mbj.2018.5848.1674
1507
Research Paper
تأثیر سطح مهارت الگو و تواتر بازخورد بر یادگیری تکلیف هدفگیری زنجیرهای ساده
The Effect of Model’s Skill Level and Frequency of Feedback on Learning a Simple Serial Aiming Task
غلامرضا لطفی
gholamrezalotfi@sru.ac.ir
1
فرزانه حاتمی
fhatami2010@gmail.com
2
فاطمه زیوری
fatemehzivari@sru.ac.ir
3
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیتدبیر شهید رجائی
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیتدبیر شهید رجائی
کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیتدبیر شهید رجائی
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سطح مهارت الگو و تواتر بازخورد بر یادگیری تکلیف هدفگیری زنجیرهای ساده بود. بدینمنظور، 48 دانشجوی دختر 19 تا 25 سال براساس نمرات زمان حرکت پیشآزمون در چهار گروه 12 نفری (الگوی ماهر با بازخورد 100 درصد، الگوی ماهر با بازخورد 50 درصد، الگوی مبتدی با بازخورد 100 درصد و الگوی مبتدی با بازخورد 50 درصد) جای گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون، در مرحلة اکتساب، هریک از گروهها تکلیف هدفگیری زنجیرهای را براساس دستورالعمل ویژة هر گروه، 80 مرتبه اجرا کردند. به فاصلة 15 دقیقه بعد از اتمام جلسة اکتساب، آزمون یادداری فوری و 24 ساعت بعد، آزمون یادداری تأخیری انجام شدند. نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری روی عامل بلوکهای تمرینی در مرحلة اکتساب نشان داد که در هر دو متغیر زمان حرکت و خطای فضایی، فقط اثر اصلی سطح مهارت الگو معنادار بود و گروههای مشاهدة الگوی ماهر دارای زمان حرکت بیشتر و خطای فضایی کمتری بودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه در مراحل یادداری فوری و تأخیری نشان داد که در هر دو متغیر زمان حرکت و خطای فضایی، اثر اصلی سطح مهارت الگو معنادار بود؛ اما اثر اصلی تواتر بازخورد معنادار نبود. با مقایسة میانگینها مشخص شد که گروههای مشاهدهکنندة الگوی ماهر نسبت به گروههای مشاهدهکننده الگوی مبتدی، زمان حرکت طولانیتر و خطای فضایی کمتری داشتند.
The purpose of this research was to determine the effect of the model’s skill level and frequency of feedback on learning a simple serial aiming task. For this purpose, 48 female students aged 19 to 25 years old were selected as the sample. Based on pre-test movement times, they were divided into four groups of 12 subjects (expert model and 100% feedback, expert model and 50% feedback, novice model and 100% feedback, and novice model and 50% feedback). In the acquisition phase, the groups performed the serial aiming task 80 times according to specific instructions. The immediate retention test was conducted 15 minutes after completion of the acquisition phase, and the delayed retention test was conducted 24 hours later. The results of mixed analysis of variance with repeated measures on training blocks in the acquisition phase showed that the main effect of the model in both variables of movement time and spatial error were significant, and expert model observer groups had longer movement times and fewer spatial errors than other groups. The results of two-way analysis of variance in the immediate and delayed retention tests indicated that in both variables of movement time and spatial error, the main effect of the model is significant, but the main effect of the frequency of feedback is not meaningful. Comparing the means showed that the expert model observer groups had longer movement times and fewer spatial errors than other groups that observed novice models.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1507_9cf3a0b3f3dc239d00cab4bff85cb0b7.pdf
سطح مهارت الگو
یادگیری مشاهدهای
تواتر بازخورد
تکلیف هدفگیری زنجیرهای
تکلیف ساده
model’s skill level
Observational Learning
Frequency of Feedback
serial aiming task
simple task
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2019-06-22
11
36
35
52
10.22089/mbj.2018.5672.1661
1504
Research Paper
تأثیر تمرین هوازی تداومی متوسط و تناوبی شدید قبل از ایسکمی مغزی بر حافظة فضایی و شاخص نروتروفیک BDNF موشهای صحرایی نر
The Effect of Six-Week Continuous and High Intensity Interval Aerobic Training before Cerebral Ischemia on spatial memory and BDNF level in Hippocampus Male Wistar Rat’s
علیرضا فارسی
ar.farsi@gmail.com
1
عباس حق پرست
haghparast@yahoo.com
2
رسول رضایی
rasoul.rezai1364@gmail.com
3
محدثه کاویانپور
mohadeseh_kp2014@yahoo.com
4
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی
استاد فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
استادیار فیزیولوژی ورزش، دانشگاه شیراز
کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی
پیشآمادهسازی با فعالیت ورزشی باعث کاهش آسیب سکتة مغزی میشود؛ بااینحال، اثر تمرینهای هوازی تداومی و تناوبی بر حافظه پس از سکتة مغزی سنجیده نشده است؛ ازاینرو، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر شش هفته تمرین تداومی با شدت متوسط در مقایسه با تمرین تناوبی با شدت بالا قبل از ایسکمی مغزی بر حافظة فضایی و سطح پروتئین BDNF هیپوکامپ در موش صحرایی نر ویستار بود. بدینمنظور، 75 سر موش نر ویستار دوازدههفتهای به سه گروه کنترل (تعداد = 25)؛ تمرین تداومی (تعداد = 25) و تمرین تناوبی با شدت بالا (تعداد = 25)تقسیم شدند و پروتکل تمرین تداومی با شدت متوسط (پنج جلسه در هفته) و تناوبی با شدت بالا (سه جلسه در هفته) را بهمدت شش هفته انجام دادند. 48 ساعت پس از آخرین جلسة تمرینی، حیوانات اکتساب حافظة فضایی را بهمدت سه روز و 24 ساعت بعد از جراحی سکتة مغزی به روش انسدادشریانمرکزیمغزیانجام دادند و هفت روز بعد آزمون یادداری گرفته شد. بلافاصله پس از آزمون، موشها هوشبری و بافت هیپوکامپ برای سنجش تغییرات پروتئین BDNF استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که تمرین تداومی قبل از سکتة مغزی سبب کاهش تخریب در حافظه و یادگیری شد (0.0002P =). همچنین، آزمون آماری یو من- ویتنی تفاوت معناداری (0.02P =) را در مقادیرBDNF بافت هیپوکامپ گروه تداومی نسبت به گروه تناوبی نشان داد. فعالیت تداومی با شدت متوسط تأثیر چشمگیری بر جلوگیری از تخریب حافظه، یادگیری و میزان BDNF هیپوکامپ پس از سکتة مغزی دارد. درواقع، فعالیت تداومی با شدت متوسط میتواند به کاهش آسیبهای ناشی از سکتة مغزی منجر شود.
Pre-conditioning with physical activities reduces brain injuries caused by stroke. However, the effect of aerobic continuous and interval training on memory has not been measured after stroke. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of six weeks continuous and High intensity interval training before stroke on spatial memory and hippocampus BDNF levels in wistar rat brain. For this purpose, seventy-five 12-weeks-old wistar rats were randomly divided into three groups including Control (N=25), Moderate continuous training (N=25) and High intensity interval training (N=25) to do the moderate continuous (5 sessions per week) and the high-intensity interval (3 sessions per week) for six weeks. The acquisition of spatial memory was done for 3 days after 48 hours after the last training session and the surgery of cerebral ischemia was conducted after 24 hours. Then spatial memory test was taken after seven days later. Immediately after test, animals were anesthetized for measuring hippocampus BDNF levels. ANOVA results revealed MCT decrees destruction in memory and learning (P = 0.0002). In addition, Kruskal-Wallis statistical test indicated, that MCT increased the BDNF levels in the hippocampus rather than HIIT (P = 0.02). Moderate intensity continuous training plays a significant effect on preventing memory loss, learning, and the BDNF amount of hippocampus after brain stroke. Indeed, MCT can reduce brain tissue injuries that are cause of the brain stroke.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1504_afb358a2419491fa19ebb529b3ce53e2.pdf
حافظة فضایی
فعالیت تناوبی
فعالیت تداومی
سکتة مغزی
BDNF
Spatial Memory
High Intensity Interval Training
continuous training
Stroke Model
BDNF
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2019-06-22
11
36
53
66
10.22089/mbj.2018.5592.1651
1503
Research Paper
تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر هوش هیجانی و تبحر حرکتی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی
Effect of Aerobic Rhythmic Exercises with Music on Emotional Intelligence and Motor Proficiency in Children with Developmental Coordination Disorder
بهزاد محمدی اورنگی
behzadmoohamadi@gmail.com
1
محمدتقی اقدسی
mt_aghdasi@tabrizu.ac.ir
2
رسول یاعلی
r.yaali@gmail.com
3
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران
استاد رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز
استادیار یادگیری حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر تبحر حرکتی و هوش هیجانی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی و مقایسة ارتباط تبحر حرکتی با هوش هیجانی در این کودکان قبل و بعد از تمرین بود. نمونة پژوهش 30 کودک با اختلال هماهنگیرشدی بودند که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند. این افراد بهمدت هشت هفته تحت تمرینهای ایروبیک قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در پسآزمون، هوش هیجانی و تبحر حرکتی تحتتأثیر ورزش ایروبیک، پیشرفت معناداری داشتند. همچنین، ارتباط بین تبحر حرکتی با هوش هیجانی پس از تمرین نسبت به قبل تمرین پیشرفت کرد. ازآنجاییکه تمرین ایروبیک بهدلیل مشارکت گروهی، ایجاد شادی و هیجان در کودکان و افزایش هماهنگی نسبت به مداخلات تمرینی دیگر بهتر است، پیشنهاد میشود برای افزایش تبحر حرکتی و متغیرهای مؤثر درتبحر حرکتی مانند هوش هیجانی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی، از تمرین ایروبیک استفاده شود.
The purpose of this study was to investigate the effect of rhythmic aerobic exercise on motor proficiency and emotional intelligence in children with developmental coordination disorder and to compare the relationship between emotional intelligence and motor proficiency in these children before and after exercise. The research sample size included 30 children with developmental coordination disorder. Participants were selected by purposeful cluster sampling. They went through an aerobic exercises program for eight weeks. The study results revealed that emotional intelligence and motor skills in post-test were significantly improved by aerobic exercise. Also, the correlation between motor skill and emotional intelligence increased after training compared to pre-exercise. In the aerobic exercise program, children experience a better team participation, which makes them happy and excited. Also, it was better in improving the coordination level rather than other exercises. Therefore, this study suggests that aerobic exercise could be used to increase the motor skills and effective motor triggers such as emotional intelligence in children with developmental coordination impairment.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1503_418d4489a7d15757045d99a89fde60db.pdf
اختلال هماهنگی رشدی
هوش هیجانی
تبحر حرکتی
Developmental Coordination Disorder
Emotional Intelligence
motor skills
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2019-06-22
11
36
67
88
10.22089/mbj.2018.5478.1640
1505
Research Paper
تأثیر دستکاری کانون توجه بر اجرای ضربة فورهند تاپ اسپین بازیکنان ماهر و مبتدی تنیس روی میز در شرایط فشار روانی بالا
The Effect of Manipulating Attentional Focus on Performance of Top-Spine Strike of Skilled and Novice Table Tennis Players Under High Psychological Pressure
امیر دانا
amirdana2010@gmail.com
1
سیما اشگرف
simaeshgarf@yahoo.com
2
سارا باقری
s.bagheri1684@ut.ac.ir
3
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کارشناس ارشد رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر دستکاری کانون توجه بر اجرای ضربة فورهند تاپ اسپین بازیکنان ماهر و مبتدی تنیس روی میز در شرایط فشار روانی بالا بود. تعداد 30 نفر (15 ماهر و 15 مبتدی) در این پژوهش شرکت کردند. افراد در شرایط فشار روانی بالا و پایین و کانونهای توجهی مختلف (حالت یکتکلیفی، تکیف دوگانه با توجه درونی، تکلیف دوگانه با توجه بیرونی نامرتبط و تکلیف دوگانه با توجه بیرونی مرتبط) ضربة تاپ اسپین را اجرا کردند. نتایج نشان داد که گروه مبتدی در حالتی که توجه آنها بهسمت درون هدایت شده بود، افت کمتری در شرایط فشار روانی بالا داشتند. در گروه ماهر، زمانیکه توجه آنها بهسمت بیرون بود (مرتبط یا نامرتبط)، در شرایط فشار بالا افتی در عملکرد آنها دیده نشد. این نتایج با توجه به اثر دوگانة فشار روانی و همچنین، بحث کنترل درجات آزادی توجیه شد.
The purpose of this study was to examine the effect of manipulating attentional focus on performance of top-spine strike of skilled and novice table tennis players under high psychological pressure. Thirty (15 skilled and 15 novices) persons participated in this study. Participants performed top-spine strike under high/low psychological pressure and different attentional focus conditions (single task, dual task with internal focus, dual task with irrelevant external attention, dual task with relevant external attention). Results revealed that novice group experienced lower decrease during high psychological pressure when their attentional focus was directed internally. No decrease was observed in the performance of skilled group when their attention was directed externally (relevant or irrelevant) during high pressure. These results were explained according to the dual effect of psychological pressure and the notion of controlling degrees of freedom.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1505_54c3dea54d0aa4b174c8a6a64a13484b.pdf
کانون توجه
فشار روانی
تکلیف دوگانه
درجات آزادی
Attentional focus
Psychological pressure
degrees of freedom
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2019-06-22
11
36
89
104
10.22089/mbj.2018.5287.1619
1506
Research Paper
اثر کانون توجه درونی و بیرونی بر نوسان در تکالیف قامتی و فراقامتی در سالمندان
The Effects of Balance Training and Focus of Attention on Sway in Postural and Supra-Postural Tasks in the Elderly Population
طیبه بنی اسدی
asadi_m840@yahoo.com
1
مهدی نمازی زاده
drmnamazi@yahoo.com
2
محمود شیخ
msheikh@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، جزیرة کیش، ایران
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مطالعات قبلی نشان دادهاند که کنترل قامتی میتواند با هدایت توجه اجراکننده به آثار حرکات خود (تمرکز خارجی) بهجای حرکات بدن که ایجادکنندة این آثار هستند (تمرکز داخلی)، بهبود یابد. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تأثیر تمرین تعادلی و تمرکز توجه اتخاذشده در تکالیف قامتی و فراقامتی بر کنترل قامتی بود. تعداد 20 مرد مسن (77/5 ± 27/59 سال) بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در یک طرح پیشآزمون-پسآزمون یکگروهی شرکت کردند. پروتکل تمرین تعادلی شامل 16 جلسة 30 دقیقهای انجام آزمون رومبرگ تعدیلشده بود. مؤلفههای مرکز فشار، جابهجایی مرکزی- پیرامونی و قدامی- خلفی تعادل شرکتکنندگان، در دو تکلیف قامتی و فراقامتی در دو شرایط تمرکز توجه درونی و بیرونیدر مراحل پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از سیستم پایداری بایودکس (BSS) سنجیده شدند. تکلیف قامتی شامل ایستادن روی دستگاه بایودکس در حالت عادی و تکلیف فراقامتی شامل نگهداری ظرفی پر از آب و ایستادن روی دستگاه بایودکس بود. توجه نیز با متمرکزکردن توجه شرکتکنندگان به نقطهای خارج از بدن و توجه به کاهش نوسانهای بدن درحین انجام تکالیف، دستکاری شد. در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و آزمون پیگردی بونفرونی برای بررسی جایگاه تفاوتها در سطح معناداری 0.05> P، ازطریق نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 22 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر، تأثیر مثبت تمرین تعادلی بر تمامی مؤلفههای کنترل قامتی را نشان داد. همچنین، نتایج نشان داد که تمرکز توجه بیرونی نسبت به تمرکز توجه درونی به کاهش نوسانهای قامتی در هر سه مؤلفة کنترل قامت منجر میشود. این مطالعه نشان داد که بهکارگیری فرایندهای کنترل خودکار میتواند بهسادگی با هدایت توجه اجراکنندگان به دور از حرکات بدن خود تسهیلشود.
Previous studies have shown that postural stability can be enhanced by directing performers’ attention to the effects of their movements (external focus), rather than to the body movements producing the effect (internal focus). We examined whether the balance training and the attentional focus adopted on postural and supra-postural tasks have to influence postural control. Twenty elderly men (59.27 ± 5.77 years) selected randomly and participated in a single group pretest-posttest protocol. Balance training protocol consisted of 16 sessions of manipulated Romberg test for 30 min. Pretest and posttest components of the center of pressure, central-peripheral, and anterior-posterior displacement of participants’ balance were assessed by the Biodex Stability System (BSS) in postural and supra-postural tasks and also in 2 conditions of internal and external focus. The postural task included standing on the BSS in normal condition and the supra-postural task was standing on the BSS by holding a glass full of water. The attention manipulated by a focus on a point outside the body, and focus on decreasing the sway of the body during performing the tasks. Repeated measures of ANOVA with post-hoc Bonferroni test used at a p-value less than 0.05 and using by SPSS software (v. 22®). The present results showed the positive effects of balance training on all the components of postural control. Also, the findings indicated that external focus of attention in comparison with internal focus leads to a decrease in postural sway in all three components of postural control. This study suggests that the application of automatic control processes can be facilitated by simply directing performers’ attention away from their own body movements.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1506_24191f6ecd30504861a2815cad18c2b4.pdf
تمرکز توجه
قامت
تکلیف فراقامتی
کنترل خودکار
Focus Of Attention
Posture
Supra-postural task
Automatic control
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2019-06-22
11
36
105
126
10.22089/mbj.2018.5149.1601
1502
Research Paper
آثار قیود تکلیف بر الگوهای پرتاب کودکان
Effects of Task Constraints on Throwing Patterns of Children
حمـید صالحی
dr.salehi@gmail.com
1
پریسا کلانتری
prs_kalantari@yahoo.com
2
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان
کارشناسیارشد بیومکانیک ورزش، دانشگاه اصفهان
در این پژوهش، تغییرپذیریهای الگوهای پرتاب کودکان درنتیجۀ تغییر قیود تکلیف بررسی شد. رویهمرفته، 24 کودک (12 پسر و 12 دختر) پنج و شش ساله، داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. دستکاریهای قیود تکلیف شامل تغییر در موقعیت هدف (حلقههای افقی و عمودی) و اندازۀ توپ (قطر 6 و 12 سانتیمتر) بهعنوان قیود اصلی درنظر گرفته شدند. الگوهای قابلمشاهدهای که کودکان استفاده کردند، ارزیابی شدند و تغییرات ویژگیهای سینماتیکی مؤلفههای اصلی الگوی پرتاب ترجیحی شرکتکنندگان بررسی شدند. انتقال از الگوی پرتاب دو دست به یک دست و تغییر از پرتاب زیرشانه به بالای شانه در انگشتشمار کوششهای نخستین دیده شد (بیشتر در پرتاب توپهای بزرگتر)؛ ولی پاسخ حرکتی ترجیحی الگوی پرتاب یک دست از بالای شانه بود. تحلیل سینماتیکی نشانگر حساسیت مؤلفههای تاببهعقب، بازو و ساعد الگوی پرتاب از بالای شانه درنتیجۀ اِعمال قیود تکلیف موردنظر بود و بیشترین تغییرات در ویژگیهای سینماتیکی مرتبط با مؤلفة ساعد رخ داد. یافتههای پژوهش شواهدی تجربی برای توجیه تغییرات الگوهای حرکتی در رشد حرکتی برای نظریۀ سیستمهای پویا فراهم میکنند. همچنین، دربارۀ مزایای بالقوۀ کاربرد قیود برای بهبود فرایند اکتساب مهارت در زمینههای تربیتبدنی بحث شد.
In this investigation, the throwing patterns variations of children were examined as the resultants of changing in task constraints. A total of 24 children (12 males and 12 females), aged 5 and 6 years old voluntarily participated in the study. The manipulation of task constrains was done via changes in target orientations (horizontal vs. vertical hoops) and ball sizes (6 cm vs. 12 cm diameters) and were considered as the main constraints. The observable throwing patterns of children were evaluated, and the kinematic changes of the components of their preferred throwing pattern were analyzed. Though, transitions from two- to one-hand throws and switching from underhand to overhand one-hand throws were observed in the first few trials (mostly in throwing the bigger balls), yet, the preferred pattern was found to be one-hand overhand throwing. The kinematic analysis revealed the existence of sensitivity of the backswing, forearm, and upper arm components of overhand one-hand throwing pattern toward the imposed task constrains. It was also found that most changes took place in the kinematic properties related to the forearm component. The findings represent some empirical evidences for dynamical systems theory to explain changes of movement patterns in motor development. We discussed the potential advantages using constraints for appropriate skill acquisition processes in physical education settings.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1502_ec8123d5a365d83126faa6414f68a7f8.pdf
قیود
نظریۀ سیستمهای پویا
رشد حرکتی
الگوهای پرتاب
constrains
dynamic systems theory
Motor development
throwing patterns
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2019-06-22
11
36
127
148
10.22089/mbj.2018.5080.1592
1442
Research Paper
روایی و پایایی آزمون رشد مهارتهایحرکتی درشت اولریخ – نسخة سوم در کودکان دختر و پسر هفت تا نه سالة شهر تهران
Validity and Reliability of the Test of the Development Motor Skills Development of Ulrich in 7-9 years of Girls and Boy Children in Tehran
صدیقه سلامی
sed60sal@gmail.com
1
مریم رحیمیان مشهدی
maryamrahimiyan@gmail.com
2
پروانه شمسی پور دهکردی
pshamsipour@gmail.com
3
کارشناسیارشد رفتارحرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران
هدف پژوهش حاضر، بررسی جنبههای روانسنجی (پایایی و روایی) مجموعه آزمونمهارتهایحرکتی درشت اولریخ – نسخة سوم در کودکان هفت تا نه سالة تهرانی بود. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، مقطعی بود. تعداد 234 کودک هفت تا نه سالة شهر تهران از سه منطقة غرب، مرکز و جنوب شرق تهران بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش مجموعة آزمون مهارتهایحرکتی درشت اولریخ – نسخة سوم بود. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از تکنیک مدلبندی معادلات ساختاری (SEM)، آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی درونطبقهای، ضریب همبستگی پیرسون و T زوجی استفاده شد. پایایی همسانی درونی خردهآزمون مهارتهای توپی، جابجایی و کل آزمون برای دختران بهترتیب برابر با 74/0، 78/0 و 77/0، برای پسران بهترتیب برابر با 69/0، 85/0 و 78/0 و پایایی آزمون– آزمون مجدد برابر با 84/0، 73/0 و 79/0 بهدست آمدند. ضرایب مربوط به پایایی درونارزیاب خردهآزمونهای توپی، جابجایی و کل آزمون بهترتیب برابر با 89/0، 92/0 و 91/0 و پایایی بینارزیابها بهترتیب برابر با 85/0، 89/0 و 87/0 بهدست آمد. روایی سازه، مدل دوعاملی اولریخ ازطریق تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. ضرایب همبستگی بین متغیر سن و نمرات خردهآزمونها معنادار بودند و در سطح متوسط قرار داشتند. ضرایب مربوط به پایایی سازهای در خردهمقیاسهای توپی و جابجایی بهترتیب برابر با 74/0 و 71/0 بود؛ بنابراین، آزمون و خردهمقیاسهای آن از پایایی سازهای خوبی برخوردارند. با توجه به تأیید هر دو جنبة پایایی و روایی آزمون TGMD-3، میتوان با اطمینان از این مجموعة آزمون برای ارزیابی و سنجش رشد مهارتهایحرکتی درشت در کودکان هفت تا نه سالة شهر تهران استفاده کرد.
The purpose of this study was to investigate psychometric aspects (reliability and validity) of this test set in 7-9-year-old Tehrani children. The research method was descriptive and cross-sectional research design. A total of 234 children aged 7-9 from Tehran, Iran were selected randomly from three regions of western, central and southeast of Tehran. The tool for this study was the TGMD-3 test suite. For data analysis, the statistical methods of confirmatory factor analysis were used using structural equation modeling (SEM), Cronbach's alpha, intra-class correlation coefficient, Pearson correlation coefficient and paired t-test. The internal consistency of the subtest of ball test, displacement and total test for girls was 0.74, 0.78 and 0.77 for boys respectively 0.69, 0.85 and 0.78, respectively, and the reliability of the test-retest was 0.84, 0.73 and 0.79 respectively. The reliability coefficients within the evaluator of the hub, displacement and total test were 0.89, 0.92 and 0.91 respectively and the reliability of the evaluators was 0.85, 0.89 and 0.87, respectively. Structural validity, Ulrich's two-factor model was confirmed through confirmatory factor analysis. Correlation coefficients between age and scores of sub-tests were significant and moderate. Structural reliability coefficients for ball and displacement subscales were 0.74 and 0.71 respectively, so the test and its subscales have good structural reliability. Considering the confirmation of both the reliability and validity of the TGMD-3 test, it can be safely used to test and assess the development of large motor skills in 7-9-year-old children in Tehran.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1442_4027d1fc45982b6c4a0d59f6ba8ae6b4.pdf
ویژگیهای روانسنجی
مجموعة آزمون TGMD-3
رشد حرکتی
Psychometric properties
TGMD-3 test set
Motor development
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2019-06-22
11
36
149
168
10.22089/mbj.2018.4953.1576
1440
Research Paper
مدلیابی عوامل پویای مؤثر در رشد حرکات درشت اطفال نه تا 12 ماهه با استفاده از مدل معادلات ساختاری
Modeling Dynamic Factors Affecting Gross Motor Development Milestone 9-12 Months Old Infant s with Using Structural Equation
هاجر جهادیان سروستانی
jahadian86@gmail.com
1
الهه عرب عامری
eameri@ut.ac.ir
2
داود حومنیان شریف آبادی
davoodhomanian@gmail.com
3
فضل الله باقرزاده
bagherzad@ut.ac.ir
4
فاطمه پسند
fpasand@gmail.com
5
دانشجوی دکترای رشد و تکامل حرکتی، دانشگاه تهران
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شیراز
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل پویای مؤثر در حرکات درشت کودکان نه تا 12 ماهه بوده است. این پژوهش مطالعهای توصیفی- پیمایشی است که با درنظرگرفتن نوع و اهداف آن در حیطة پژوهشهای کاربردی است. تعداد 283 کودک بهوسیلة مقیاس مرحله- سن غربالگری شدند. مقیاسهای مورداستفاده شامل فراهمسازة محیط خانه برای تکامل حرکت اطفال، دلبستگی والدین پس از زایمان، پرسشنامة فرصت محیطی، پرسشنامة فعالیت بدنی عادتی بک و پرسشنامة سلامت عمومی بودند. عوامل مؤثر در رشد حرکات در سه بخش عوامل فردی، عوامل مادر و عوامل محیطی کودک دستهبندی شدند. برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از تی مستقل و برای تحلیل دادههای کمی از مانوا، رگرسیون خطی به روش گامهای منطقی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که عوامل فردی با ضریب اثر استاندارد برابر با 85/0 بیشترین تأثیر را بر رشد حرکات درشت داشتند و بعد از آن، عوامل محیطی با ضریب استاندارد برابر با 42/0- و عوامل مادرِ کودک با ضریب استاندارد برابر با 14/0 رشد حرکات درشت را پیشبینی کردند. نتایج رگرسیون نشان داد که در قسمت عوامل فردی، انگیزش و در قسمت عوامل محیطی، فراهمسازة محیط خانه سهم معناداری در پیشبینی حرکات درشت داشتند. نتایج پژوهش حاضر تأکیدی بر مدل برانفن برنر است. برانفن برنر ادعا میکند که رشد و تکامل طفل در ابتدا تحتتأثیر عوامل فردی و بیولوژیک او است و سپس، متأثر از عوامل محیطی طفل است.
The present study aims to investigate the Modeling dynamic factors affecting gross motor development milestone of 9- 12-month-old infants. The study was a descriptive- survey, that considering the type and aims of the research was considered as an applied research. To this end 283 infants were screened in regard with age and stage questionnaire. The applied measures were preparation of the home environment for the infant motor development, the parental postpartum attachment scale, Beak habitual physical activity questionnaire and General health questionnaire. Factors affecting motor activities were grouped into three sections including Individual, Environmental and Mother Factors. The related data were analyzed by independent T, MANOA, step by step regression and structural equation. The results of structural equation indicated that individual factors (0.85) has the most important effect on anticipation gross motor development, after that environmental factor (-0.42) and finally mother factor (0.15) has effects on anticipation gross milestone in 9-12 month old infants, Results of the regression showed that considering individual factors, motivation is significant and in regard with environmental factors, affordance is significant in anticipation of gross motor development milestone in 9-12 month old infants. Results of the present study were concentrated on Branfen bernner model. This model claims that development of the infants was first affected by individual and biological factors and then by the environmental factors of the infants.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1440_79939e73f9605e3125f6812ee6b9e837.pdf
حرکات درشت
عوامل فردی
عوامل محیطی
عوامل مادر
طفل
gross motor development milestone
individual factor
environmental factor
Mother Factors
infant