per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
1
218
58
Research Paper
نشریه تابستان 93
Summer 2014
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_58_d690733588f2ea8249e01b32ec060bd4.pdf
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
15
28
268
Research Paper
تاثیر فعالیت بدنی در آب و خشکی بر سلامت عمومی و برخی عوامل آمادگی جسمانی موثر بر تعادل زنان سالمند
The effect of water-based exercise programs and KSD protocol on general health questionnaire and optimal physical fitness factors affecting female elders balance
مطالعهحاضر، بهمنظوربررسی تاثیر تمرینات ورزشی در آب و KSD بر سلامت عمومی و برخی عوامل آمادگی جسمانی موثر بر تعادل زنان سالمند طراحی شده است. اینپژوهش نیمه تجربی، با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون گروههای تصادفی انجام شد،کهدرآن45زنسالمندسالمبالای65سالبهصورتتصادفیبهسهگروهتمرین درآب(15نفر)، KSD (15نفر)و گروه کنترل(15نفر)تقسیمشدند.پروتکل تمرینی ورزش در آب و KSD، به صورت دو جلسه در هفته و به مدت چهار ماه اعمال مداخله شد. در بررسی سلامت روانی آزمودنیها، پرسشنامه سلامت عمومی فرم 28 سوالی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور سنجش تعادل ایستا از آزمون استورک، برای سنجش انعطاف پذیری از آزمون ولز، در اندازه گیری تعادل پویا از آزمون بالا و پایین رفتن از پله و برای سنجش قدرت عضلانی پایین تنه و پاها از آزمون صندلی ایستا استفاده شد؛ تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی نیز، برای تجزیه و تحلیل دادهها بکار رفت.انجام پروتکل تمرینی ورزش در آب، موجب بهبود معنادار تعادل پویا و ایستا، قدرت عضلانی و افسردگی شد اما تغییری قابل توجه در متغیر انعطاف پذیری ایجاد نکرد؛ از طرف دیگر، تمرین KSD، موجب بهبود معنادار قدرت عضلانی، تعادل پویا و ایستا و خرده مقیاس افسردگی (05.0P≤) شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره اضطراب و افسردگی در گروه KSD، پایین تر از گروه کنترل می باشد. در مقایسه اثربخشی دو پروتکل تمرینی نیز، استنتاج شد که به جز خرده مقیاس افسردگیکه در گروه ورزش در آب، بهبود معناداری داشت (P≤0.05)، تفاوت برجسته ای بین هیچ یک از متغیرهای پژوهش، مشاهده نشد.براساسیافتههایاینپژوهش،بهکارگیریتمریناتدرآبوتمرینات شناختی KSD، منجربهبهبودتعادلایستاو پویا، قدرت عضلانی اندام تحتانی و برخی خرده مقیاسهای سلامت روانی نظیر اضطراب، افسردگی و کارکردهای اجتماعی می شود.
The aim of this study is to compare the effectiveness of water-based exercise programs and KSD protocol for general health questionnaire and optimal physical fitness factors affecting female elders balance.(KSD as a kind of relaxation exercise has been frequently used in eastern Asian countries, on the other hand, water- based exercise sport rehabilitative were intervened in this study). The study design was semi-experimental with two experimental groups and one control group. 60 female were divided into three groups randomly. Stork test for static balance, GHQ questionnaire for general health, The Timed Up and Down Stair Test for dynamic balance, and Stand chair test for strength were applied. One-Way ANOVA test and Tukey post-hoc test were used as statistical methods. Water-based exercise programs led to improved dynamic balance, muscular strength, static balance and depression (P<0.05), KSD also had a positive effect on anxiety and depression (P<0.05). The efficacies of both interventions were equal except the depression factor. Based on study results, water-based exercise programs and KSD led to improved dynamic and static balance, muscular strength, some mental health subtests including anxiety, depression.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_268_06e5ae9bb214e91be441d56661671737.pdf
پرسشنامه سلامت عمومی
آزمون استورک
قدرت عضلانی
تعادل پویا
تعادل ایستا
General health questionnaire
Stork test
Dynamic Balance
Static Balance
Muscle Strength
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
29
42
269
Research Paper
بررسی ارتباط بین بازپردازش خودآگاه و عملکرد ورزشی تحت فشار روانشناختی: آزمون نظریه بازپردازش خودآگاه
Investigate the relationship between reinvestment and sport performance under psychological pressure: examination of reinvestment theory
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین بازپردازش خودآگاه و عملکرد ورزشی تحت فشار روانشناختی بود. 24 دانش آموز دبیرستانی داوطلب، مقیاس بازپردازش خودآگاه ویژه حرکت (MSRQ) را تکمیل نمودند و بر اساس نمره آن در دو گروه بازپردازشگر آگاهانه بالاتر (الف) و پایینتر(ب) قرار گرفتند. پس از اجرای 300 کوشش مهارت تاپ اسپین تنیس روی میز در مرحله اکتساب و بدون ارائه دستورالعمل (یادگیری اکتشافی)، آزمون یادداری فوری و انتقال تحت فشار روانشناختی اجرا شد. پس از پایان آزمون انتقال، پروتکل راهبردی اخباری و پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی در دو مرحله (قبل از جلسه سوم اکتساب و پس از آزمون انتقال) توسط هر یک از شرکتکنندگان تکمیل شد. مقایسه گروهها در مرحله اکتساب با آزمون تحلیل واریانس مختلط (3×2) (جلسه×گروه)، در مراحل آزمون و فاکتورهای روانشناختی با آزمون tمستقل و در مقایسه بین مراحل با آزمون tوابسته صورت گرفت. تحلیلهای آماری و رسم نمودار با استفاده از نرمافزارهای SPSS 11.5 و Exell صورت گرفت. نتایج، تفاوت معناداری را بین گروهها در مراحل اکتساب و آزمون یادداری فوری نشان نداد در حالیکه در هر گروه پیشرفت عملکرد در مراحل اکتساب مشاهده شد. در آزمون انتقال، عملکرد گروه ب نسبت به گروه الف بهتر بود و به علاوه بر خلاف گروه ب، گروه الف در مقایسه با آزمون یادداری فوری افت عملکرد را در آزمون انتقال تحت استرس روانشناختی تجربه کردند. مقایسه پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی قبل و بعد از مداخله استرس نشان داد که مداخله استرس اثر بخش بود. بین نمره پرسشنامه بازپردازش خودآگاه هر دو گروه با شمار قواعد کلامی و عملکردشان تحت فشار همبستگی معنادار (و به ترتیب مثبت و منفی) وجود داشت. نتایج حاکی از این بود که مقیاس بازپردازشگر خودآگاه ویژه حرکت با افت عملکرد تحت فشار روانشناختی همبستگی منفی دارد و بازپردازش خودآگاه دانش آشکار مرتبط با مهارت، مسئول افت عملکرد تحت فشار روانشناختی بود که به نظر می رسد این عامل ویژگی فردی به شمار میآید.
The purpose of this study was found the relationship between reinvestment and sport performance under pressure. 24 high school students were asked to complete The Movement Specific Reinvestment Scale (MSRS) and according the score of this scale, they sat in two high (A) and low (B) reinvestors. After performing topspin in 300 trials in acquisition phase without receiving instruction (discovery learning), immediate retention and transfer test under psychological pressure. After transfer test, verbal protocol and The Competitive State Anxiety Inventory for Adult (CSAI-A) was completed by participants before session 3 and after transfer test. Mixed ANOVA (2×3) with repeated measure on latest factor, Independent samples and paired-Samples T test, and one way ANOVA was used for data analyzing. Result shows no differences between group's performance acquisition phase and immediate retention whereas performance progress was observed in groups. The result of dependent t-test in transfer phase revealed group (B) had a better performance. Moreover the result of dependent t-test showed, against group (B), group (A) had performance breakdown in transfer test as compared with immediate retention test. The amount of verbal rules reported by group (A) in verbal protocol was more than group (B).The result of independent t-test according to two State-Trait Inventory State Scales, showed efficiency of stress intervention. Moreover there were significant correlation between the amount of reported conscious reinvestment and two factors of the number of verbal rules and performance under pressure in both groups. Result showed that there vas correlation between Movement Specific Reinvestment Questionnaire (MSRQ) and performance breakdown under pressure and it’s appear that explicit rules reinvestment was responsible of performance breakdown under psychological pressure.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_269_583588189d9f0ff869d7ce0e4a1f93ef.pdf
مقیاس بازپردازش خودآگاه ویژه حرکت (MSRQ)
استرس روانشناختی
افت عملکرد
پروتکل کلامی
پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی
Movement Specific Reinvestment Questionnaire (MSRQ)
Psychological pressure
Performance breakdown
Verbal protocol
The Competitive State Anxiety Inventory for Adult. (CSAI-A)
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
43
60
270
Research Paper
تأثیر تمرینات پیلاتس بر بهرهی حافظه، عملکرد حرکتی بالاتنه و پایینتنه در بیماران مبتلا به سکتهی مغزی
The effect of Pilates training on Memory Quotient and upper and lower extremity functions in stroke patients
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی 8 هفته تمرینات پیلاتس بر کارکردهای حرکتی و شناختی در بیماران مبتلا به سکتهی مغزی انجام شد. این پژوهش یک مطالعهی نیمهتجربی با طرح پیش و پسآزمون با گروه کنترل بود که در آن 24 بیمار مبتلا به سکتهی مغزی (10/11±58/59 سال) مراجعهکننده به بیمارستان الزهرای شهر اصفهان در 6 ماههی نخست سال 1389 بهصورت هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمون (12نفر) و کنترل(12 نفر) قرار گرفتند. عملکرد شناختی بیماران با استفاده از آزمون حافظهی بالینی وکسلر و عملکرد حرکتی با استفاده از آزمون عملکرد حرکتی ولف و آزمون 30 ثانیه نشستن و برخاستن قبل و پس از 8 هفته ارزیابی شد. گروه آزمون در مدت 8 هفته، هفتهای 3 روز و روزانه 60 دقیقه به تمرینات پیلاتس پرداختند و گروه کنترل در دورهی تمرینات به فعالیتهای روزانهی خود پرداختند. آزمون آماری تحلیل واریانس بین گروهی با اندازههای تکراری تفاوت معناداری را در عملکرد شناختی (P=0.01) و عملکرد حرکتی پایینتنه (P=0.01) در گروه آزمون پس از 8 هفته تمرین در مقایسه با سطح پایه و گروه شاهد نشان داد. اما با وجود مشاهدهی بهبود بیماران در عملکرد حرکتی بالاتنه، تفاوت معناداری در آزمون عملکرد حرکتی ولف مشاهده نشد. با توجه به یافتههای این پژوهش، تمرینات منتخب پیلاتس در بهبود بهرهی حافظه و عملکرد حرکتی پایینتنهی بیماران سکتهی مغزی مؤثر است. بنابراین پیشنهاد میشود از این روش تمرینی در توانبخشی بیماران مبتلا به سکتهی مغزی بهعنوان یک روش کمکی استفاده شود.
This study aims to investigate the efficiency of 8-weeks Pilates training on Memory Quotient and upper and lower extremity functions in stroke patients. A quasi-experimental study was conducted on 24 randomly selected stroke patients (with an average of 59.58±11.10) who referred to Isfahan Alzahra Hospital in 2010. The participants were assigned into the experimental (n=12) and control groups (n=12). Patients' Memory Quotient was assessed applying Wechsler Memory Scale and their physical Functions was assessed applying Wolf motor Functioning and 30 second chair stand test prior to and after the 8-week treatment. The experimental group received an eight-week intervention (three sessions per week) and the control group did not receive any training and performed their daily activities. Repeated measures ANOVA showed significant differences in Memory Quotient (P=0.01) and lower body motor function (P=0.01) of the experimental group compared with their baseline performance and control group after 8 weeks of training. But despite the improvement observed in patients with upper body motor function there was no significant difference in the Wolf motor function test. Findings of this study show that selected Pilates training are effective in improving Memory Quotient and lower body motor function of stroke patients.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_270_0316b9f6a60d35ba701dca8fddf2daab.pdf
تمرینات پیلاتس
بهرهی حافظه
عملکرد حرکتی بالاتنه
عملکرد حرکتی پایینتنه
سکتهی مغزی
Pilates Training
Memory Quotient
Upper extremity function
Lower extremity function
Stroke
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
61
74
271
Research Paper
منابع استرس حاد کشتیگیران ماهر و نخبه
Sources of acute stress in elite and expert wrestlers
هدف اصلی این پژوهش، مطالعهی منابع استرس حاد کشتیگیران نخبه و ماهر بود. به این منظور از 210 نفر کشتیگیر (در دو گروه 105 نفری نخبه و ماهر، بهترتیب با 7/4±9/24 و 9/4±6/23سال سن) که بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردهبودند، خواستهشد پرسشنامهی منابع استرس حاد کشتی (SASWQ) را تکمیل کنند. یافتههای بهدستآمده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که مقادیر عاملهای استرسزای اجرای مهارت، ارزیابی، جو رقابتی، انجام اشتباه، انتظارات، فشار زمانی، آسیب و شرایط محیطی در میان کشتیگیران ماهر به نسبت کشتیگیران نخبه، بهطور معناداری بیشتر است (P≤0.05)F(8,209)=3.289,P=0.001,PartialȠ2=0.997) نتایج نشاندهندهی این است که کشتیگیران ماهر نسبت به کشتیگیران نخبه بخش اعظم انرژی خود را برای مقابله با فشار روانی ناشی از منابع استرس حاد اختصاص میدهند؛ در حالی که کشتیگیران نخبه با گرفتن فاصلهی روانشناختی از منبع استرس حاد، احتمال موفقیت ورزشی خود را افزایش میدهند.
The aim of this study was to investigate Sources of acute stress in elite and expert wrestlers. Volunteer participants were 210 wrestlers of elite (age: 24.9±4.6 years) and expert (age: 23.6±4.9 years) wrestlers. Participants were asked to complete the Sources of Acute Stress among wrestling Questionnaire (SASWQ). Multivariate analysis of variance results indicated that there was significant difference between athletes participating in performance, evaluation, contest, error, prospect, time pressure, injury and environment in the Sources of acute stress, expert wrestlers gets more points than the elite wrestlers. F8,209=3.289, P=0.001, PartialȠ 2=0.997), (p≥0.05). Results indicate that the expert wrestlers in comparison with elite wrestlers allocate a large proportion of energy for addressing with mental pressure that arises from Sources of acute stress. While for the elite wrestlers, those obtain psychology distance from Sources of acute stress, hereby increase probability of self-sport achievement.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_271_9c8db3461c41eb52ad89bad40d0b71a0.pdf
روانشناسی ورزش
منابع استرس حاد
کشتیگیران ماهر
کشتیگیران نخبه
Sport Psychology
Sources of acute stress
Elite Wrestlers
Expert wrestlers
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
75
92
272
Research Paper
بررسی سبکهای اسنادی و انگیزش ورزشکاران نخبه و زیرنخبهی ورزشهای انفرادی
Studying of Attribution Styles and Motivation of Elite and Sub-Elite Athletes in Individual Sports
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اسنادها در موفقیت و شکست و همچنین انگیزش ورزشکاران است. جامعهی مورد مطالعهی ما ورزشکاران رشتههای شنا، بدمینتون، کاراته، تکواندو، تنیسرویمیز و کشتی بودهاست. انتخاب نمونهها به روش نمونههای در دسترس و بهصورت مرحلهای 120 نفر ورزشکار انتخاب شدند. سپس با استفاده از دو پرسشنامهی سبکهای اسنادی (ASQ) و همچنین انگیزهی ورزشی (SMS)، اطلاعات جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیلهی آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و در سطح معناداری (α=0.05) صورت پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد ورزشکاران نخبه، اسنادهایی ناپایدارتر و اختصاصیتر در مواجهه با شرایط شکست از خود بیانکردند؛ ولی در مقابل، ورزشکاران زیرنخبه اسنادهایی پایدارتر و کلیتر، در موقعیتهای شکست را بیان نمودند (P<0.05). ورزشکاران نخبهدارای سطح انگیزهی درونی و بیرونی بیشتری نسبت به ورزشکاران زیرنخبه بوده و ورزشکاران زیرنخبه نسبت به ورزشکاران نخبه دارای انگیزهی کمتری هستند ((P<0.05. نتیجه اینکه بین سبکهای اسنادی ورزشکاران نخبه و زیرنخبه در ابعاد مختلف علّی و همچنین بین سطوح انگیزشی ورزشکاران نخبه و زیرنخبه تفاوت معنادار وجود دارد.
The aim of this study is studying attributions in athlete's success and failure and motivation too. The population of this study includes national team's athletes in swimming, badminton, karate, taekwondo, ping pong and wrestling Disciplines. Samples selected through convenience sampling and 120 players were selected by Phased approach. Then, Data were collected by two questionnaires: Attribution Styles Questionnaire (ASQ) &sport motivation scale (SMS). Analyzing the Data was performed by MANOVA and the significance level (0.05). The findings showed that elite athletes express more unstable and specific attribution in the face of Failure conditions In contrast sub-elite athletes expressed more stable and general attribution in the face of Failure conditions (p≤0.05). Elite athletes have more intrinsic and extrinsic motivation level than sub-elite athletes. Sub-elite athletes are lower motivated than elite athletes (p≤0.05). As a result, attribution styles of elite and sub-elite athletes in different causal dimensions are different and also there is a significant difference between motivational levels of elite and sub-elite athletes (p≤0.05).
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_272_7ac8160162432824ced27dee7bb4dc42.pdf
سبکهای اسنادی
انگیزش
ورزشکاران نخبه و زیرنخبه
ورزشهای انفرادی
Attribution styles
Motivation
Elite and sub-elite athletes
Success
Failure
Individual sports
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
93
106
275
Research Paper
مقایسهی چرخش ذهنی دانشجویان فعال و غیرفعال
The comparison of mental rotation of active and inactive college students
هدف از مطالعهی حاضر، بررسی تفاوت عملکرد چرخش ذهنی در دو گروه فعال و غیرفعال با در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی بود. پژوهش حاضر از نوع علی –مقایسهای و نمونهها بهصورت هدفمند از بین دانشجویان رشتهی تربیت بدنی و دیگر رشتههای علوم انسانی انتخاب شدند. نمونه شامل 80 نفر، 40 نفردانشجوی تربیتبدنی و 40 نفر دانشجوی علوم انسانی بود که در هر گروه 20 نفر پسر و 20 نفر دختر قرار گرفتهبودند. برای سنجش عملکرد چرخش ذهنی از آزمون چرخش ذهنی پترز استفاده شد. از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای بررسی طبیعیبودن دادهها و از آزمون تحلیل واریانس دوراهه برای مقایسهی میانگینها استفاده شد. یافتهها نشان داد عملکرد چرخش ذهنی دانشجویان گروه تربیتبدنی در مقایسه با دانشجویان علومانسانی تفاوت معناداری دارد (P<0.01). همچنین عملکرد چرخش ذهنی در پسران نسبت به دختران تفاوت معناداری را نشانداد (P<0.01). بهطور کلی نتایج نشاندهندهی برتری دانشجویان فعال و پسران در توانایی چرخش ذهنی بود. از آنجا که فعالیت جسمانی، چرخش ذهنی را افزایش میدهد، میتوان فرض کرد که فعالیت جسمانی، سایر حوزههای شناختی را نیز افزایش میدهد و این مورد، ارزش اجرا شدن در فرایند آموزش و پرورش را دارد.
This research aimed at studying the differences of mental rotation performance in two groups (active and passive) with regards to their gender. The method of this research is causal-comparative and samples were selected targeted from physical education students and other humanities fields. The sample was included 80 students (physical education students=40 people & students of humanities field=40 people and each groups consists of 20 males & 20 females). Peters’ mental rotation test was used to measuring the performance of mental rotation. Kolmogorov-Smirnov test was used for normality of data and two-way ANOVA test was used for comparison of means. The findings showed that there was a significant difference (P ≤0.01) between mental rotation of physical education students in comparison with the humanities students. Also, there was a significant difference (P ≤0.01) between the mental rotation in males towards females. Generally, the results indicate the superiority of the active students and males in the ability of mental rotation. Since physical activity enhances mental rotation, it may be assumed that physical activity enhances also other cognitive domains and is worth implementing in the education process.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_275_c276ad53d70b23bee47905c3e6afb5ed.pdf
چرخش ذهنی
تفاوت جنسیت
دانشجویان فعال و غیرفعال
Mental rotation
Gender differences
Active and Inactive Students
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
107
120
276
Research Paper
اثر نوع کانون توجه بهصورت خودگفتاری بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینهی بسکتبال
The effect of attentional focus types as the self talk form on acquisition and retention of Basketball chest pass
هدف از این پژوهش، بررسی اثر نوع کانون توجه با استفاده از راهبرد خودگفتاری آموزشی بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینهی بسکتبال در نوجوانان پسر مبتدی بود. به این منظور، 59 دانشآموز داوطلب مبتدی (57/0±4/13سال) انتخاب و بعد از پیشآزمون بهصورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه کنترل بدون خودگفتاری، گروه خودگفتاری با کانون توجه درونی و گروه خودگفتاری با کانون توجه بیرونی، طی پنج جلسه به تمرین مهارت پاس سینهی بسکتبال پرداختند. بعد از آخرین جلسهی اکتساب، پسآزمون و بعد از دو هفته بیتمرینی، آزمون یادداری گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و تحلیل واریانس یکطرفه همراه با آزمون تعقیبی بونفرنی نشان داد که از یک سو تفاوت گروهها در بین مراحل اکتساب و یادداری معنادار است، هر چند تفاوت بین اثرات دو نوع کانون توجه با استفاده از راهبرد خودگفتاری معنادار نیست، اما از سوی دیگر تفاوت دو گروه تجربی با گروه کنترل معنادار است. بنابراین، اگرچه خودگفتاری آموزشی باعث بهبود اکتساب و یادداری مهارت پاس سینهی بسکتبال در مراحل ابتدایی یادگیری میشود، اما احتمالاً دستکاری نوع کانون توجه به صورت خودگفتاری تاثیر چندانی بر اکتساب و یادداری پاس سینهی بسکتبال ندارد.
The purpose of this study was to examine the effect of attentional focus types as the instructional self-talk form on acquisition and retention of basketball chest pass in the novice adolescent boys. 59 volunteered participants (13.4± 0.57yr) were randomly divided into three groups (control, internal attentional focus, external attentional focus). After pretest, five sessions of the basketball chest pass practice were taken for all groups. Post test were conducted after last session of practice and retention test was also conducted after two weeks of practice. Data were analyzed by one way ANOVA, Repeated measure ANOVA and Bonferoni Post Hoc test. The results showed that the differences between all groups during pretest and retention test were significant. Although the differences between experimental groups were not significant. On the other hand, the difference between experimental and control groups were significant. Therefore, the instructional self-talk is caused to improve the acquisition and retention of this skill in primary stage of learning, but probably the manipulating of attentional focus types is not effective.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_276_7eb277dc457d17696e9dbfd5501899bf.pdf
خودگفتاری آموزشی
کانون توجه
اکتساب و یادداری
پاس سینهی بسکتبال
Instructional self-talk
Attentional focus
Acquisition
Retention
Basketball chest pass
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
121
138
277
Research Paper
تاثیر طول زمان پیشدوره بر زمان واکنش ساده و انتخابی تکلیف ساده و پیچیده
Effect of foreperiod duration on simple and choice reaction time in simple and complex task
هدف این پژوهش، بررسی اثر پیشدورههای مختلف 25/0، 5/0، 1، 5/1 و 2 ثانیه بر زمانواکنش ساده و سهانتخابی، در انجام دو تکلیف ساده و پیچیده است. از 351 نفر دانشجوی پسر راست دست دانشگاهی، 40 نفر نمونه، برحسب آزمون همسانسازی زمان واکنش دوانتخابی به شکل جایگزینی تصادفی، در دو گروه 20 نفری برای انجام تکلیف ساده و پیچیده، جایگزین شدند. ابزارجمعآوری دادهها، نرم افزار محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شده است. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای تکراری و آزمون t مستقل، استفاده شد. نتایج نشانداد: زمان واکنش ساده تکلیف ساده، بین پیشدورههای مختلف، تفاوت معناداری داشت (0.005>P). زمان واکنش انتخابی تکلیف ساده، بین پیشدورههای مختلف نیز، تفاوت چشمگیری داشت (0.001>P). زمان واکنش ساده در تمامی پنج پیشدوره مشابه در تکلیف ساده در مقایسه با تکلیف پیچیده، تفاوت قابل توجهی داشت (0.001>P). زمان واکنش سهانتخابی، درتمامی پیشدورههای مشابه در تکلیف ساده در مقایسه با تکلیف پیچیده به غیر از پیش دوره 5/1 ثانیه، تفاوت معناداری داشت (0.001>P). درمجموع، طول زمان پیشدوره، بیشترین اثر را بر زمان واکنش ساده و انتخابی در تکلیف ساده داشت که تاثیر آن، بر زمان واکنش انتخابی، بیشتر از زمان واکنش ساده بود.
The aim of this study was to investigate the effect of different FPs duration 0.25, 0.5, 1, 1.5 and 2 seconds on simple and three choice visual RT performances in both simple and complex task. Participants were 351 right-handed male University students. The screening two choice RT test were administered and then 40 subjects were chosen and assigned on the base of block random allocation in two groups. Data gathering tool was researcher-made software that reliability and validity were confirmed. Data were analyzed by analysis of variance (ANOVA) with repeated measures and independent t-test. The results showed that simple RT was a significant differences between five FPs duration in simple task (p<0.005). Three choice RT was a significant differences between five FPs duration in simple task (p<0.001).Simple RT was significant difference in the five similar FPs durations in simple task compared to the complicated task (p<0.001).Three choice RT was significant difference in all similar FPs durations in simple task compared to complex task with the except for 1.5 second FP (p<0.001).It was concluded that the most of FPs duration effects were on simple RT and three choice RT in simple task and this effects on three choice RT more than simple RT.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_277_da17f7a3dbde90bd7c66f69cf40ad81d.pdf
پیشدوره
زمان واکنش ساده
زمان واکنش سهانتخابی
تکلیف ساده و پیچیده
Fore period
Simple Reaction Time
Three choice reaction time
Simple and complex task
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
139
152
278
Research Paper
پیشبینی خودکارآمدی تکلیف براساس اعتماد به تعادل و ویژگیهای فردی سالمندان
Predicting task self-efficacy on balance confidence and individual characteristics in older adults
هدف این پژوهش توصیفی، پیشبینی خودکارآمدی تکلیف، براساس اعتماد به تعادل و ویژگیهای فردی سالمندان زن و مرد ساکن شهر اراک بود. جامعة آماری پژوهش را سالمندان زن و مرد شهر اراک در سال 92-1391 تشکیل دادند که 473 آزمودنی، با میانگین سنی 86/68 سال، از 5 منطقة شهری، بهشیوه در دسترس انتخاب شدند وبهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامة مشخصات فردی، مقیاس اعتماد به تعادل ویژة فعالیتها، مقیاس خودکارآمدی تکلیف و نیز، یک سوال دربارة فراوانی افتادن در یکسال گذشته انجام شد. پرسشنامهها توسط هشت آزمونگر آموزشدیده تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون استفادهشد. بر اساس نتایج پژوهش، تعداد 93آزمودنی (%2/21)، دارای فعالیت بدنی منظم، 345 آزمودنی (%8/78) فاقد فعالیت بدنی منظم، 337 نفر (%72) شاغل و 132 نفر (%28) بیکار بودند. نتایج بهدست آمده نشان داد سن، جنسیت، اعتماد به تعادل و فراوانی افتادن در یکسال گذشته، پیشبینی کنندههای خودکارآمدی تکلیف در سالمندان بودند (P≤0.05). همچنین، %82 از تغییرپذیری نمرات متغیر ملاک (خودکارآمدی تکلیف)، توسط متغیر پیشبینی اعتماد به تعادل، قابل تبیین بود. نیز، برخی ویژگیهای فردی مثل وضعیت اقتصادی، وضعیت شغلی و فعالیت بدنی آزمودنیها، جزو پیشبینهای خودکارآمدی تکلیف نبودند؛ بنابراین، اعتماد به تعادل، سابقة افتادن، سن و جنسیت، با تاثیر بر خود-ادراکات سالمندان، نقش مهمی را در خودکارآمدی تکالیف روزانه و استقلال کارکردی دارند و در مطالعات مربوط به تعادل سالمندان باید مد نظر قرار گیرند.
Purpose of the research was predicting task self-efficacy on balance confidence and individual characteristics in men and women older adults at Arak. Statistics population were men and women older adults at Arak in years 2012-2013 from witch 473 subjects with mean age 68.86 years from 5 civil district selected randomly and participate in study voluntarily. Data collected with individual characteristics questionnaire, Activities-specific Balance Confidence, and Task Self-Efficacy Scale, and a single question about Fall Frequency in past year. Questionnaire filled by 8 trained testers. According research results, 93 (21.2%) of subjects had regular physical activity, 345 (78.8%) without regular physical activity, 337 (72%) were employee and 132 (28%) not employee. The results indicated that age, gender, balance confidence, and fall frequency in past year were predictors of task self-efficacy (p≤0.05) and 82% of task self-efficacy explained by balance confidence. Also, some individual characteristics such as economic status, job status, and physical activity were not predictors of task self-efficacy. Therefore, it is seem that balance confidence, fall history, age, and gender affecting self-perceptions of older adults and had main role in daily activities self-efficacy and functional independence and should be considered in future studies.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_278_82cf57c5bbc03d5111bd262360a80136.pdf
خودکارآمدی تکلیف
اعتماد به تعادل
سالمند
Task self-efficacy
Balance confidence
Older Adult
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
153
168
280
Research Paper
ارتباط برخی ویژگیهای شخصی، ترتیب تولد و زمان تولد با موفقیت ورزشی دختران نوجوان ورزشکار استان مرکزی
Relationship some of personal characteristics, birth order and time of birth with sporting success athlete adolescent girls markazi province
هدف از مطالعهی حاضر، ارتباط برخی ویژگیهای شخصی، ترتیب تولد و زمان تولد با موفقیت ورزشی دختران نوجوان ورزشکار استان مرکزی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری این پژوهش را 133 دختر ورزشکار راهنمایی شرکتکننده در مسابقات آموزشگاهی استان تشکیل دادند. نمونهگیری به روش تمامشمار انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامهی موفقیت ورزشی دیودا و نیکولز برای ارزیابی موفقیت ورزشی و پرسشنامهی اطلاعات فردی محققساخته برای بهدستآوردن اطلاعات در مورد ترتیب و زمان تولد، سابقهی ورزشی والدین، نوع ازدواج و پایگاه اجتماعی - اقتصادی والدین جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی(درصدها و فراوانیها) و استنباطی(آزمون همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بیشترین درصد فراوانی ورزشکاران در بین فرزندان اول خانواده و در نیمهی سرد سال و با والدین نوع ازدواج غیرفامیلی و دارای فعالیت بدنی منظم و پایگاه اجتماعی - اقتصادی متوسط وجود دارد. نتایج با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن معنادار نشدهاست.
The aim of this study was to relationship some of personal characteristics, birth order and time of birth with sporting success athlete adolescent girls' markazi province. Research Method was descriptive-correlation.The statistical population of the research formed 133 athlete adolescent girl participated in province scholastic competitions. The sampling to method all count was done.Data collected by sport success questionnaire dyuda and nichols to assess the sporting success and a of individual information questionnaire the researcher made to get information about history of sport parental, type of marriage parental, socio-economic base parental, birth order and time of birth. Research data analyzed by descriptive statistics (percentages and frequencies) and iinferential (spearman correlation test). The results showed thatthe highest frequency percentage athletes was observed among families first childrens and in the cold half of year and with parents having regular physical activity and of non-consanguineous marriage and social- economic base medium. Results using of spearman correlation test has not been significant.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_280_8924b486efa28584919ef63b7e7ca086.pdf
موفقیت ورزشی
سابقهی ورزشی والدین
ترتیب و زمان تولد
نوع ازدواج والدین
پایگاه اجتماعی –اقتصادی
Sporting Success
History of sport parental
Birth order and time of birth
Type of marriage parental
Social- economic base
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
169
180
281
Research Paper
بررسی تقارن انتقال دوطرفهی مؤلفههای شناختی و حرکتی در ضربهی پای فوتبال
A Study on Bilateral Transfer Symmetry of Cognitive & Motor Components in Soccer Kicking
هدف پژوهش حاضر، بررسی تقارن انتقال دوطرفه مؤلفههای شناختی و حرکتی در ضربهی پای فوتبال در دانشجویان پسر دانشگاه فروسی مشهد بود. 64 دانشجوی شرکتکننده در کلاسهای تربیت بدنی عمومی (1) با دامنهی سنی 18 تا 24 سال که تجربهی بازی فوتبال به صورت حرفهای و منظم را نداشتند و پای برترشان راست بود، انتخاب و به روش تصادفی و به تعداد مساوی به چهار گروه تقسیم شدند. تکلیف ضربهی بغل پا با تأکید برمؤلفهی شناختی دقت در گروههای الف (تمرین با پای برتر) و ب (تمرین با پای غیربرتر) و تکلیف ضربه با روی پا با تأکید بر مؤلفهی حرکتی نیرو در گروههای ج (تمرین با پای برتر) و د (تمرین با پای غیربرتر) به مدت 8 هفته، 3 جلسه در هفته و 150 کوشش در هر جلسه اجرا شد. نتایج نشان داد تمرین باعث انتقال مؤلفهی شناختی از پای برتر به پای غیربرتر و برعکس شدهاست (P<0.05) و انتقال این مؤلفه متقارن است. اما مؤلفهی حرکتی تنها از پای برتر به پای غیربرتر انتقال یافتهاست(P<0.05) و انتقال این مؤلفه نامتقارن بوده و این عدم تقارن به نفع پای برتر است. بر اساس این نتایج، بهتر است در آموزش مهارتهایی با مؤلفهی شناختی بالا، با هر دو پا و در آموزش مهارتهایی با مؤلفهی حرکتی بالا، با پای برتر تمرین کرد.
The purpose of this study was to survey the symmetry in bilateral transfer of cognitive and motor components in soccer kicking skills of the male students at Ferdowsi University of Mashhad. The subjects were 64 participated students of General Physical Education 1 course, with an age range of 18 to 24 years, that did not have any professional and regular experiences in soccer, and their dominant leg was right. They were randomly and equally assigned to four groups. The task of inside kicking was performed with the emphasis on accuracy cognitive component in Group A (practice with dominant leg) and Group B (practice with non-dominant leg) and the task of instep kicking was performed with the emphasis on force motor component in Group C (practice with dominant leg) and Group D (practice with non-dominant leg) for 8 weeks, 3 times a week and 150 trials per session. Results showed that the practice has been caused transferring the cognitive component from the dominant leg to the non-dominant leg and vice versa (P<0.05), and that the transfer of the component was symmetric. But the motor component has only been transferred from the dominant leg to the non-dominant leg (P<0.05), and the transfer of the component was asymmetric and this asymmetry was in favor of the dominant leg. Based on the results, it is better that we practice with both legs in the skills with high cognitive component, and practice with the dominant leg in skills with high motor component.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_281_2cb7bdf9783b0454f3c55434b8e0b7e7.pdf
انتقال دوطرفه
مؤلفهی شناختی
مؤلفهی حرکتی
ضربهی پای فوتبال
Bilateral Transfer
Cognitive Component
Motor Component
Soccer Kicking
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
2014-07-23
6
16
181
200
282
Research Paper
مدل ساختاری بیانگیزگی دانشآموزان در فعالیتهای تربیتبدنی
The Structural Model of Students’ Amotivation in Physical Education Activities
هدف از این پژوهش، ارائهی مدلی از بیانگیزگی دانشآموزان در فعالیتهای تربیتبدنی بر اساس ساختار چهاربعدی بیانگیزگی بود. این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بوده و بهشکل میدانی انجام شدهاست. به این منظور، 381 دانشآموز مقطع متوسطهی شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشهای، چند مرحلهای بهعنوان نمونههای آماری انتخاب شدند و پرسشنامهی بیانگیزگی در تربیتبدنی (AI-PE) شن و همکاران با پایایی =0.81α را پاسخ دادند. دادهها با استفاده از مدل معادلهی ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که جذابنبودن و ارزشمندنبودن فعالیتهای تربیتبدنی با تلاش ناکافی دانشآموزان رابطهی مثبت و معنادار دارند (بهترتیب؛ r=0.560، P=0.002؛ r=0.662 ، P=0.001) و تلاش ناکافی با اعتقاد به کمبود توانایی رابطهی مثبت و معنادار دارد (r=0.668 ، P=0.000). ضرایب مسیر استانداردشده در مدل برازششده نشان داد که جذابنبودن و ارزشمندنبودن فعالیتهای تربیتبدنی بهترتیب به میزان 27/0 و 61/0 بر تلاش ناکافی دانشآموزان اثرگذار هستند. همچنین، تلاش ناکافی بهمیزان 89/0 بر اعتقاد به کمبود توانایی تأثیرگذار است. ممکن است دانشآموزان به دلایل مختلفی در فعالیتهای تربیتبدنی بیانگیزه شوند. پس، باید ماهیت چندبعدی بیانگیزگی در تربیتبدنی شناسایی و در طول تدریس و یادگیری مورد توجه قرار گیرد.
The aim of the study was to develop a model of students’ amotivation in physical education activities based on the four dimensional structure of amotivation. In this descriptive-correlational study, 381 high school students of Bookan were selected through cluster random sampling as the subjects of the study, and they filled out the questionnaire of amotivation inventory–physical education (AI-PE) of Shen et.al (2010) with reliability (α=0.81). Structural Equation Modeling (SEM) was used for data analysis. The results showed that there are positive and significant relationships between unappealing characteristics of activity, and insufficient values of activity with deficient effort (r= 0.560, p=0.002; r=0.622, p=0.001), and there is positive and significant relationship between deficient effort with deficient ability beliefs (r= 0.668, p=0.000). Standardized path coefficients in fitted model showed that unappealing characteristics of activity, and insufficient values of activity influenced deficient effort, respectively (0.27; 0.61). Also, deficient effort affected the belief in deficient ability (0.89). Students may become amotivated in physical education activities because of various reasons. So, multidimensional nature of amotivation in physical education must be identified and considered during teaching and learning.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_282_f060e800ad50e4c484009c6cf99266e8.pdf
بیانگیزگی
فعالیتهای تربیتبدنی
دانشآموزان متوسطه
Amotivation
Physical education activities
High school students