2024-03-28T23:22:51Z
https://mbj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
تعیین روایی عاملی و پایایی نسخه فارسی آزمون راهبردهای اجرا-2
مهدی
شهبازی
شهزاد
طهماسبی بروجنی
ابراهیم
متشرعی
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة آزمون راهبردهای اجرا-2 بود. بدین منظور، 621 (285 مرد و 336زن) ورزشکار با سطوح مختلف مهارتی در 10 رشته ورزشی تیمی و انفرادی، بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامهها را تکمیل کردند. ابتدا، سه متخصص روانشناسی ورزشی و یک متخصص آموزش زبان انگلیسی صحت ترجمه و روایی صوری نسخة فارسی پرسشنامه را با استفاده از روش ترجمه- باز ترجمه، تأیید کرده و سپس شاخص و نسبت روایی محتوا تایید شد. بهمنظور تأیید روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی با روش برآورد حداکثر درستنمایی یا بیشینة احتمال نیرومند استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی در بعد تمرین نشان داد که مدل اندازهگیری از برازش و تناسب خوبی برخوردار میباشد. در بعد مسابقه نیز، نتایج تحلیل عاملی نشان داد که برازش کلی مدل قابل قبول بوده اما سوالهای 64 و 56 بهترتیب با مقادیر بار عاملی 11/0 و 27/0، پایینتر از مقدار قابل قبول 3/0 قرار داشته و درنتیجه از معناداری عملی برخوردار نبودند. در مدل دوم با حذف این سوالها، شاخصها از برازندگی و برازش کلی بسیار خوبی برخوردار بود و برخلاف مدل اول هیچ یک از سوالها بار عاملی پایین تر از مقدار قابل قبول نداشت. در ادامه مدل سوم با حذف کل عامل حواس پرتی به همراه حذف سوال 56 از عامل خودکاری، نشاندهنده بهبود شاخصهای برازندگی نسبت به دو عامل قبلی و آزمون تفاوت مجذور خی دو نیز نشاندهنده برازش بهتر و معنادار این مدل نسبت به دو مدل قبلی بود. نتایج همسانی درونی و پایایی زمانی که بوسیله آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون گروهی با دو هفته فاصله انجام شد، از مقادیر برش قابل قبول (0.70<α) بالاتر بوده که بیانگر همسانی درونی و پایایی زمانی بسیار خوب نسخه فارسی پرسشنامه آزمون راهبردهای اجرا -2 میباشد.
روایی
پایایی
راهبردهای اجرا
ورزشکاران
2014
10
23
15
42
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_14_c6b6b38d7996f3c5f9aa6c913bf7c4e3.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
اثر رنگهای گرم و سرد بر ادراک عمق ورزشکاران رشتههای توپی و غیر توپی
محسن
قطبی
علیرضا
فارسی
بهروز
عبدلی
این مطالعه با هدف بررسی اثر رنگهای گرم و سرد بر ادراک عمق ورزشکاران انجام شدهاست. این مطالعه به روش نیمهتجربی بود و نمونه شامل 72 ورزشکار سطوح دانشگاهی با میانگین سنی 98/1± 88/22 سال بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها در هر رنگ سه نوبت به کمک دستگاه ادراک عمق، رنگ و شکل پژوهشگرساخته با روایی همزمان 833/0 و پایایی 879/0 که قابلیت ارزیابی ادراک عمق رنگی را با کوچکترین خطا (یکدههزارم سانتیمتر) داراست، مورد ارزیابی قرار گرفتند. میانگین این سه نوبت بهعنوان نمرهی ادراک عمق افراد در هر رنگ مورد استفاده قرار گرفت. نتایج آزمون t در گروههای همبسته نشان داد که بین ادراک عمق در رنگهای گرم و سرد در ورزشکاران رشتههای توپی تفاوت معناداری وجود دارد (0.016=P، df=35، t=-2.54). آزمودنیها در رنگهای گرم ادراک عمق بهتری داشتند؛ ولی در ورزشکاران رشتههای غیر توپی این تفاوت مشاهده نشد (0.05<P). نتایج پژوهش نشان داد که ادراک عمق ورزشکاران در زمینهی زرد، در رنگهای گرم در ورزشکاران توپی بهتر است. این مسأله شاید به این دلیل باشد که رنگهای طیف نارنجی - سبز – زرد، بیشترین حساسیت و بیشترین گیرندهها را در شبکیه دارند. همچنین رنگهای سرد بهعلت طول موج کوتاهتر، شکست بیشتری نسبت به طول موجهای بلند دارند. بهعلاوه، شاید تمرین مهارتهای ادراکی در ورزشکاران توپی دلیل دیگر برتری ادراک عمق باشد.
ادراک عمق
رنگهای گرم و سرد
طول موج
2014
10
23
43
54
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_15_e044381e7d09a4b4f0ffdd9e9ea1372d.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
همبستگی بین تغییرات در اندازههای روانشناختی و عملکردی مرتبط با تعادل و افتادن مردان سالمند متعاقب یک برنامهی تمرینی ترکیبی
داریوش
خواجوی
علی اکبر
جابری مقدم
انوشیروان
کاظم نژاد
هدف این پژوهش ارزیابی همبستگی بین تغییرات در اندازههای روانشناختی و عملکردی مرتبط با افتادن مردان سالمند متعاقب یک برنامهی تمرینی - ترکیبی و مقایسهی میزان تأثیر تمرین بر این متغیرها بود. نمونهی آماری، 31 سالمند بالای 60 سال بودند که بهطور تصادفی به دو گروه مداخله (با میانگین سنی 39/4±08/66) و کنترل (با میانگین سنی 33/7±14/70) تقسیم شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه مشخصات فردی، آزمون نشستن و برخاستن 30 ثانیه، بنشین و برسان، تعادل روی یک پا، بلندشدن و رفتن، 10متر راهرفتن، مقیاس اعتماد به تعادل ویژهی فعالیتها و کارآمدی افتادن – بینالمللی استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با آزمون t مستقل، محاسبهی درصد تغییر، ضریب همبستگی پیرسون و اندازهی اثر انجام شد. میانگین نمرهی آزمونهای قدرت عضلانی اندام تحتانی، انعطافپذیری، چابکی و تعادل پویا، سرعت حرکت، تعادل ایستا، مقیاس ترس از افتادن و اعتماد به تعادل در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، بهطور معناداری بهبود یافت (P≤0.05). تأثیر برنامهی مداخلهی تمرینی بر اندازههای عملکردی و روانشناختی یکسان نبود. بیشترین اندازهی اثر بهترتیب در قدرت اندام تحتانی و اعتماد به تعادل و کمترین اندازهی اثر در انعطافپذیری و ترس از افتادن مشاهده شد. تغییرات قدرت عضلانی با تغییرات سرعت و تغییرات انعطافپذیری با تغییر چابکی و سرعت بهطور معناداری همبسته بود (P≤0.05). بین تغییرات در اندازههای عملکردی و روانشناختی، همبستگی معناداری وجود نداشت (P≤0.05). همچنین بین میزان تغییرات در ترس از افتادن و اعتماد به تعادل، همبستگی معناداری مشاهدهشد (P≤0.05, r=-0.66). بنابراین، برنامهی تمرینی به اضافهی برنامهی آموزش دربارهی افتادن، بر بهبود عوامل روانشناختی و عملکردی مرتبط با تعادل و افتادن مردان سالمند مؤثر بود.
افتادن
تعادل
اندازههای روانشناختی و عملکردی
اندازهی اثر
2014
10
23
55
72
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_16_943dd1a7d40fadca7703d884203c4f44.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
پیشبینی پرخاشگری مردان بدنساز با تأکید بر خودشیفتگی و ادراک بدنی
لیلی
علیزاده
فاطمه سادات
حسینی
حسن
محمدزاده
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی پرخاشگری مردان بدنساز بر اساس هر یک از مؤلفههای خودشیفتگی و ادراک بدنی بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام مردان بدنساز شهر تبریز بود که حداقل یک سال مداوم و در هفته حداقل دو روز بهصورت منظم به سالن بدنسازی مراجعه میکردند. نمونهی پژوهش تعداد 161 ورزشکار با میانگین سنی 528/6±96/24 بود که بهصورت دردسترس و داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. از مقیاس شخصیت خودشیفته (NPI)، پرسشنامهی آمادگی بدنی ادراکشده (PPFS) و مقیاس پرخاشگری اهواز (AAI) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون بررسی شدند. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد ترکیب بدنی، شرایط عضلانی و محقبودن در مجموع 23درصد از تغییرات خشم و عصبانیت را در مردان بدنساز تبیین میکنند. همچنین شرایط جسمانی، انعطافپذیری، شرایط عضلانی و برتریجویی در مجموع 33% از تغییرات تهاجم و توهین را در مردان بدنساز تبیین میکنند. در نهایت شرایط جسمانی، خودبینی و برتریجویی نیز در مجموع 31% از واریانس لجاجت و کینهتوزی را در مردان بدنساز پیشبینی میکنند. نهایتاً خودشیفتگی و ادراک بدنی میتواند از عوامل مهم در بروز پرخاشگری در جامعهی مورد پژوهش باشد.
پرخاشگری
خودشیفتگی
ادراک بدنی
مردان بدنساز
2014
10
23
73
84
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_17_ba67546b31a43289ab91c622f370ea93.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
تحلیل پیشبینی مکانیسمهای دفاعی با هوش هیجانی ورزشکاران نخبه رشتههای رزمی
اکبر
جمشیدی
الهه
عرب عامری
سمیه
جوکار تنگ کرمی
پژوهش حاضر، به منظور بررسی تحلیل پیشبینی مکانیسمهای دفاعی با هوش هیجانی ورزشکاران نخبه رزمیکار صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی و روش آن، همبستگی است. بدین منظور، تعداد 317 نفر (152 مرد و 165 زن) با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده از بین ورزشکاران نخبه رزمیکار انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامههای مکانیسمهای دفاعی و هوش هیجانی استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان، پیرسون و آزمون آماری t مستقل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مکانیسمهای دفاعی و مولفههای آن میتواند تغییرات مربوط به هوش هیجانی را پیشبینی کند. میان مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته با درک و کنترل عواطف و مهارتهای اجتماعی، ارتباط معنادار منفی و میان مکانیسمهای دفاعی رشدیافته با درک و کنترل عواطف، مهارتهای اجتماعی و خوشبینی، ارتباط معنادار مثبت مشاهده شد (P≤0.05). همچنین، بین مکانیسمهای دفاعی نوروتیک با درک و کنترل عواطف، ارتباط معنادار منفی وجود داشت (P≤0.05). در مورد تفاوتهای جنسیت، نتایج پژوهش حاکی از این بود که مکانیسمهای دفاعی رشد یافته و هوش هیجانی در ورزشکاران زن نسبت به ورزشکاران مرد بالاتر است.
مکانیسمهای دفاعی
هوش هیجانی
ورزشکاران نخبه رشتههای رزمی
2014
10
23
85
104
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_18_f61773aabf451f27c4531b334060b5e9.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
اثر کانون توجه مربوط و نامربوط و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی
فرزانه
معین
حمید
زاهدی
زهره
مشکاتی
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی اثر کانون توجه مربوط و نامربوط و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی بود. این پژوهش، از نوع نیمه تجربی بوده که به صورت میدانی اجرا شد. 60 دانشجوی زن دانشگاه آزاد نجفآباد با دامنه سنی 18 تا 30سال شرکتکننده در درس تربیت بدنی2 که همگی راست دست و با تکنیک سرویس تنیسی والیبال آشنا بودند، به روش نمونهگیری در دسترس، به عنوان شرکتکننده در این پژوهش مشارکت کردند. شرکتکنندهها بعد از مشخص شدن اضطراب صفتی با سیاهه SCAT و حذف افراد دارای اضطراب صفتی بالا و پایین به منظور متجانس کردن افراد شرکتکننده با توجه به سطح مهارت بر مبنای پیشآزمون، به دو گروه 30 نفری سطح مهارت بالا و پایین و هر گروه به صورت تصادفی به دو زیر گروه 15 نفره کانون توجه مربوط و نامربوط تقسیم شدند. دقت سرویس آزمودنیها با استفاده از آزمون ایفرد، اندازهگیری و برای ایجاد شرایط فشار روانی از روش مقایسه مجازی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد اثر سطح مهارت (P<0.0001،1.07=F) و تعامل کانون توجه و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی، معنادار بود (P=0.0001، 92.52=F). نتایج نشان داد افراد با سطح مهارت پایین در شرایط توجه نامربوط به تکلیف و افراد با سطح مهارت بالا در شرایط توجه مربوط به تکلیف، دچار انسداد شدند. این امر احتمالا بیانگر این مطلب است که اجرا در فشار روانی، بر دقت سرویس والیبال اثرگذار بوده است.
توجه مربوط و نامربوط
سطح مهارت
دقت سرویس والیبال
فشار روانی
2014
10
23
105
118
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_19_51560ceded2582cc7d083b1dc1ae48be.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
تاثیر تخمین خطا و تواتر بازخورد آگاهی از نتیجه بر یادگیری تکالیف حرکتی و شناختی
جعفر
محمدی
مریم
لطفی
مهدی
سهرابی
هدفازانجاماینپژوهش، بررسیتاثیر تخمین خطا و تواتر بازخورد آگاهی از نتیجه بر یادگیری تکالیف حرکتی و شناختی بوده است. نمونه آماری، 40 دانشجوی دختر با میانگین سنی 7/25 بودند که به طور تصادفی به 4 گروه بازخورد 100% با تخمین، بازخورد 20% با تخمین، بازخورد 100% بدون تخمین و بازخورد 20% بدون تخمین تقسیم شدند. 90 کوشش تمرینی و در آزمون یاد داری، 15 کوشش انجام گرفت. تکالیف پژوهش حاضر، شامل تکلیف A با مولفه حرکتی بالا (تولید نیرو با پنجه دست) و تکلیف B با مولفه شناختی بالا (رسم مثلث) بود. به منظور تحلیل نتایج، از تحلیل واریانس با سنجش مکرر، تحلیل واریانس دو طرفه و یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج پژوهش، تفاوت معناداری بین 4 گروه آزمایشی در مرحله اکتساب نشان نداد. در آزمون یادداری در تکلیف A، گروه بازخورد 100% با تخمین، بهترین اجرا و در تکلیف B در متغیر زاویه، گروههای تخمین خطا بهترین عملکرد را داشتند ودر متغیر طول، گروههای بازخورد 20% بهترین اجرا را داشتند. نتیجه کلی این پژوهش را میتوان بدین صورت بیان کرد که برآوردذهنیخطابهعنوانیکمتغیرمهمدرآمادگیبرایپاسخبعدیوهمچنین طراحی فرضیهپاسخ، میتواندبههمراهفراوانیافزایشیافتهبازخوردافزوده، موجبآزمونفرضیهپاسخبیشترودرنهایت، یادگیریبیشتریگردد؛ اما، در تکالیفی که خود دارای تقویت ذهنی هستند تخمین خطا، تاثیری بر یادگیری ندارد و در این گونه تکالیف، اصل فراوانی کاهش یافته بازخورد، تایید میگردد. همچنین، در تکالیفی که اجرای حرکت نیازمند تخمین اولیه است، استفاده از تخمین خطا مفید میباشد.
تخمین خطا
بازخورد آگاهی از نتیجه
تکالیف حرکتی و شناختی
یادگیری
2014
10
23
119
140
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_20_55ea72c29f54d74657498da3d5d99421.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
بررسی رابطه اختلالات رفتاری، راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی در ورزشکاران نوجوان
مرتضی
همایوننیا فیروزجاه
محمود
شیخ
رسول
حمایت طلب
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه اختلالات رفتاری با راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی در ورزشکاران حاضر در مسابقات آموزشگاههای استان مازندران، انجام شد. به این منظور، تعداد 90 نوجوان ورزشکار، به عنوان نمونه آماری پژوهش حاضر در این رقابتها، سه پرسشنامه اختلالات رفتاری گودمن، راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس و هوش هیجانی شاته را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه، با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 19 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دادبین اختلالات رفتاری و راهبردهای مقابلهای مسئلهدار، رابطه منفی معنادار و بین اختلالات رفتاری و راهبردهای مقابلهای هیجانمدار، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (P<0.05). همچنین، بین اختلالات رفتاری و هوش هیجانی، رابطه منفی و معنادار وجود دارد (P<0.05). تحلیل رگرسیون نیز، تفاوت معناداری را میان نمرات مقیاسهای اختلالات رفتاری و راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی نشان داد (P<0.05). افزون بر آن، از میان راهبردها، مقابله مبتنی بر هیجان و مقابله مبتنی بر جسمانی کردن و از میان مولفههای هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی با اختلالات رفتاری رابطه معناداری داشتند (P<0.05). یافتههای پژوهش حاضر نشان داد راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی، توانایی پیشبینی معنادار اختلالات رفتاری نوجوانان ورزشکار را دارند و راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی می توانند بخشی از اختلالات مربوط به اختلالات رفتاری در نوجوانان ورزشکار را تبیین کنند.
هوش هیجانی
اختلالات رفتاری
سبکهای مقابلهای
ورزشکاران نوجوان
2014
10
23
141
156
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_21_1f932ba70d2c17041465ff2e0013afa7.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
پیشبینی تعادل براساس ویژگیهای پیکرسنجی
غلامحسین
ناظم زادگان
رقیه
ایدر
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی تعادل پویا بر اساس ویژگیهای پیکرسنجی در جوانان رشته تربیت بدنیبود. جامعهآماریاین پژوهش را دانشجویان پسر رشته تربیت بدنی دانشگاه شیراز تشکیل میدادند. نمونه،شامل 60 نفر بود کهداوطلب شرکت در پژوهش بودند. ابزار جمعآوری دادهها، شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، برگة ثبت ویژگیهای پیکرسنجی و آزمون عملکرد حرکتی (که در این پژوهش، اندازهگیری زمان تعادل بر روی دستگاه ثباتسنج (استابیلومتر) بود)، بودند. بعد از انجام اندازهگیریها و ثبت آنها، از زمانبندی 30 ثانیهای جهت انجام تکلیف تعادلی پویا و فواصل 90 ثانیهای استراحت بین تکلیفی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی و رگرسیون انجام شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای پیکرسنجی اندازههای قد (0.35-=r،027.0=P)، وزن (43.0-=r،006.0=P) و دور کمر (5.0-=r،001.0=P)، با انجام تکلیف تعادلی، همبستگی معناداری در سطح خطای تعیین شده (05.0=α) داشتند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که اندازه شاخصهایی چون دور کمر، وزن و قد میتوانند به عنوان متغیرهایی جهت پیشبینی تعادل پویا مورد استفاده قرار گیرند. هر چند، نسبت اندازههای این متغیرها با یکدیگر متفاوت است.
ویژگیهای پیکرسنجی
تعادل پویا
جوانان ورزشکار
2014
10
23
157
170
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_22_fe94c289ed91d6109c5929b5fe65a09d.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
جو انگیزشی مربی، نیازهای روانشناختی، انگیزش درونی و مشارکت ورزشی مداوم در دختران نوجوان ورزشکار
محمد
جهانگیری
میرمعصوم
سهرابی
فاطمه
پرستار
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین جو انگیزشی ایجاد شده توسط مربی، رضایتمندی از نیازهای روانشناختی پایه، انگیزش درونی و تداوم مشارکت ورزشی در دختران نوجوان ورزشکار بود. جامعه آماری، شامل دختران نوجوان ورزشکار شهر تبریز بود که در سال 92 به طور منظم در رشتههای ورزشی مختلف فعالیت میکردند. 204 نفر به طور تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای رضایتمندی از نیاز روانشناختی در ورزش، مقیاس جو انگیزشی، مقیاس انگیزش ورزشی و قصد تداوم مشارکت ورزشی استفاده شد. در تحلیل دادهها، از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد جو انگیزشی تکلیفمحور، ارتباط مثبتی با رضایتمندی از نیازهای روانشناختی پایه دارد. درحالیکه جو خودمحور، شاخص پیشبین منفی معناداری از نیاز پایه ارتباط ادراک شده (β=-0.25, P˂0.01) بود. جو تکلیفمحور، شاخص پیشبین غیر مستقیمی از انگیزش درونی (β=0.5, P˂0.01) و قصد تداوم مشارکت ورزشی (β=0.13, P˂0.01) دختران نوجوان بود. رضایتمندی از نیازهای پایه نیز، شاخص پیشبین معناداری از انگیزش درونی و قصد تداوم مشارکت ورزشی بود. نتایج این پژوهش بیانگر نقش مهم مربی به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر انگیزش درونی و تداوم مشارکت ورزشی دختران نوجوان ورزشکار بود. بر طبق نتایج، پیشنهاد میشود مربیان بر جو انگیزشی تکلیفمحور تاکید کنند
تکلیفمحوری
انگیزش درونی
شایستگی ادراک شده
مشارکت ورزشی مداوم
دختران نوجوان ورزشکار
2014
10
23
171
184
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_23_6a4fa4cd14e727f084c4c8a0eafb424d.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
اثر زمان اجرای تمرین و خواب شبانه بر بهبود مولفههای "دقت" و"زمانبندی" مهارت حرکتی ظریف
محمدرضا
شهابی کاسب
مریم
مهرجو
محسن
دماوندی
زهرا
استیری
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر زمان اجرای تمرین و اولین خواب شبانه بر بهبود مولفههای آشکار (دقت) و حرکتی (زمانبندی) تکلیف حرکتی متوالی زمانبندیشده بود. بدین منظور، 48 دانشجوی راست دست (25-19 سال) که کیفیت خواب مطلوبی داشتند، بر اساس آزمونهای مهارت حرکتی ظریف دست و انگشتان پردو و زمانسنج واکنش ساده به سه گروه همگن تقسیم شدند. آزمودنیها تحت سه شرایط تمرینی مختلف (زمان اجرای اولین جلسه تمرینی تا خواب شبانه متفاوت بود) در روز اول به تمرین تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده پرداختند و در روز دوم در آزمون بازآزمایی شرکت کردند. برای ارزیابی بهبود مولفههای دقت و زمانبندی، 10 کوشش آخر روز اول و 10 کوشش اول روز دوم مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای t وابسته و تحلیل واریانس یکراهه برای گروههای مستقل همراه با آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 05.=0 α استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد اولین خواب شبانه بعد از یک جلسه تمرین، باعث بهبود زمانبندی عناصر کوتاه و بلند در تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده شد (0.05>P)؛ اما، بهبودی در دقت این عناصر ایجاد نکرد (0.05<P). همچنین، شیوه تمرینی که در آن خواب شبانه بلافاصله بعد از اولین جلسه تمرین انجام شد، بیشترین اثر (38%) را بر بهبود زمانبندی عناصر کوتاه و بلند (شروع) در تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده به دنبال داشت؛ بنابراین، خواب شبانه بر مولفه زمانبندی مهارت حرکتی ظریف در مقابل مولفه دقت، اثرگذار است و برای اثربخشی بیشتر خواب شبانه بر مولفه زمانبندی، بایستی به زمان اجرای اولین جلسه تمرینی تا خواب شبانه توجه خاصی داشت.
خواب شبانه
زمان اجرای تمرین
مهارت حرکتی ظریف
دقت
زمانبندی
2014
10
23
185
204
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_24_4424c7169860ee402a6939627f091e1f.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
تفاوتهای مرتبط با فاصلهدهی کانون توجه بیرونی بر تعادل ایستا بیماران مبتلا به اسکلروزیس چندگانه
مجتبی
اسمعیلی آبدر
مهدی
ضرغامی
احمد
قطبی ورزنه
هدف این پژوهش، بررسی تفاوتهای مرتبط با فاصلهدهی کانون توجه بیرونی بر تعادل ایستای بیماران مبتلا به اماس بود. در این مطالعه نیمه تجربی، از بین بیماران عضو انجمن اماس اهواز (700=N)، 23بیمار با میانگین سنی 2/7±29 سال، به روش هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. تکلیف، شامل ایستادن آزمودنیها بر روی صفحه نیرو در سه شرایط کنترل، توجه بیرونی نزدیک و توجه بیرونی دور بود. پایایی دستگاه به شیوه ثبات زمانی (83/0) و روایی آن به شیوه جمعیتهای متفاوت(012.0=P،23.3=F)، تایید گشت. در مرحله اصلی، آزمودنیها طی سه روز متوالی و هر روز شامل یکی از شرایط، بر روی صفحه نیرو قرار گرفتند. 3 کوشش 20 ثانیهای با 1 دقیقهاستراحت بین کوششها در هر مرحله از آزمودنیها به عمل آمد.میانگین سه کوشش هر آزمودنی در هر یک از شرایط، با توجه بهعنوان معیار عملکرد تعادل ایستای بیماران محاسبه شد. بعد از بررسی نرمال بودن و برابری واریانسها، دادهها به کمک روش آماری تحلیل واریانس درونگروهی با اندازهگیری تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی، تحلیل شد. یافتهها، حاکی از تفاوت معنادار بین هر یک از پارامترهای تعادل، در هر سه شرایط میباشد (05.0>P). همچنین، نشاندهنده عملکرد بهتر آزمودنیها در حالت توجه بیرونی دور و نزدیک است و اینکه بیماران، در شرایط توجه بیرونی دور نسبت به توجه بیرونی نزدیک، تعادلایستا بهتری دارند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود برای بهبودمهارتهای تعادلیدربیماران مبتلا به اماس،ازدستورالعملهای کانون توجه بیرونی دور استفاده شود.
فاصلهدهی
کانون توجه بیرونی دور
کانون توجه بیرونی نزدیک
تعادل ایستا
اسکلروزیس چندگانه
2014
10
23
205
218
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_25_46df3842f48d8db2d4b0dfe82b0fb492.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1393
6
17
صفحات جانبی نشریه
2014
10
23
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_522_9a0a279623344227d99e206d1f3000d7.pdf