پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221The Effect of Task Constraint on Learning of Movement Pattern and Parameter during Observational Learningتأثیر قید تکلیف بر یادگیری الگو و پارامتر حرکت بههنگام یادگیری مشاهدهای173486310.22089/mbj.2016.863FAداودفاضلیدانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهدناهیدمرادیدانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150726The purpose of this study was to address the effect of task constraint on learning of movement pattern and parameter during observational learning. For this purpose 16 participants, all right-handed, were randomly divided into ball and no-ball groups. Both groups observed a point-light display of full body demonstration while one group had to throw a ball like the model (with task constraint) and the other had no information about the external goal of the task (without task constraint). Both groups performed 20 trials as acquisition, and one day later they completed 5 trials as retention. Movement kinematics were recorded to be compared with the model. Variability of intra-limb coordination and the peak wrist velocity difference in reference to the model were calculated. The results showed that in movement coordination the no-ball group performed more comparable to the model than ball group, but, in peak wrist velocity, the ball group was more comparable to the model. These results were observed both in acquisition and retention. A possible reason for these results could be the ball group’s ignoring of the movement pattern in order to achieve the external movement goal.<strong>هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر قید تکلیف بر یادگیری الگو و پارامتر حرکت بههنگام یادگیری مشاهدهای میباشد. بدینمنظور، 16 نفر که همگی راستدست بودند بهصورت تصادفی به دو گروه با توپ و بدون توپ تقسیم شدند. هر دو گروه فیلم نمایش نقاط نورانی کل بدن را مشاهده کردند و تنها یکی از گروهها میبایست مشابه با الگو، یک توپ را به سمت هدف پرتاب میکرد (دارای قید تکلیف) و گروه دیگر درمورد وجود هدف خارجی تکلیف اطلاعی نداشت (بدون قید تکلیف). گروهها در مرحلۀ اکتساب 20 کوشش را انجام دادند و یک روز بعد بهمنظور انجام آزمون یادداری، پنج کوشش را اجرا نمودند. شایانذکر است که کینماتیک حرکت افراد بهمنظور مقایسه با کینماتیک الگو ثبت شد و تغییرپذیری در هماهنگی درونعضوی و نیز اختلاف حداکثر سرعت مچ از الگو محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که گروه بدون توپ در هماهنگی حرکتی نسبت به گروه با توپ، بیشتر شبیه به الگو عمل کرده است، اما در حداکثر سرعت مچ، رفتار گروه با توپ بیشتر شبیه به الگو میباشد. این نتایج هم در اکتساب و هم در یادداری مشاهده میشود. دلیل احتمالی این نتایج میتواند صرفنظرکردن گروه با توپ از الگوی حرکت بهمنظور دستیابی به هدف خارجی حرکت باشد.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_863_7b18ac280d524b19f167a77d8d9100d7.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221Perception-to-Action Transfer: The Role of Audiovisual Integrationانتقال از ادراک به عمل: نقش یکپارچگی بینایی ـ شنوایی354686410.22089/mbj.2016.864FAحسامرمضان زادهدکتری رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0002-7643-8899بهروزعبدلیدانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی تهرانعلیرضافارسیدانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0002-2086-6632محمد علیسنجریاستادیار گروه علوم پایه توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20160201This study investigated the effect of audiovisual integration on perception and action and perception-to-action transfer. For this purpose, 30 subjects were selected and randomly divided to three groups: visual, visual-auditory (single-channel), visual-auditory (two-channel). Subjects in the visual group watched the pattern of a skilled basketball player, while the other groups were provided with the sonification of elbow angular velocity (one- channel group) and elbow and wrist angular velocity (two-channel group) in addition to watching the pattern. The pattern was presented to subjects five times and participants answered ten questions about different aspects of the pattern. Eventually, they participated in parameter recognition and pattern recongnition tests. For each elbow and wrist joints, four variables were identified: Maximum flexion angular velocity Error (MfavE), Maximum extention angular velocity Error (MeavE), Maximum range Error of flexion (MrEf) and Total Parameter time (TPt). Results showed that on “percent confidence reply” and “reply to questions” there was significant difference between experimental groups. Results showed that in movement reproduction stage in variables (MeavE) and (TPt) for both elbow and wrist joints, there was significant difference between groups in favor of the audiovisual groups. This study supports the positive effect of visual-auditory integration on perception and reproduction. Moreover, positive perception-to-action transfer was confirmed for two sensory groups. The results are consistent with modality appropriateness hypothesis. The results indicate that due to certain temporal adjustments in basketball jump shot task, the modality that dominates the perception in the context of this task is auditory.<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر یکپارچگی بینایی ـ شنوایی بر ادراک و بازتولید و نیز انتقال از ادراک به عمل انجام گرفت. بدینمنظور، 30 آزمودنی در سه گروه بینایی، بینایی ـ شنوایی (تککانالی) و بینایی</strong><strong> ـ </strong><strong>شنوایی (دوکانالی) قرار گرفتند. افراد در گروه بینایی، الگوی فرد ماهری را تماشا کردند و افراد در گروههای بینایی ـ</strong><strong> ـ</strong><strong>شنوایی، همزمان با الگوی بینایی، سرعت زاویهای مفصل آرنج (تککانالی) و سرعت زاویهای مفاصل آرنج و مچ (دوکانالی) را بهصورت سونیفیکیشن دریافت نمودند. الگوی موردنظر، پنج مرتبه ارائه گردید و افراد به 10 سؤال در ارتباط با جنبههای مختلف الگو پاسخ دادند و سپس، در آزمون</strong><strong></strong><strong>های بازشناسی پارامتر و الگو شرکت کردند. برای مفاصل آرنج و مچ، چهار متغیر خطای حداکثر سرعت زاویهای فلکشن، خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن، خطای حداکثر دامنۀ حرکتی فلکشن و پارامتر زمان کلی شناسایی گردید. نتایج نشان میدهد که در متغیر درصد اطمینان پاسخگویی و نه پاسخ به سؤالات، بین گروههای آزمایشی تفاوت معناداری وجود دارد (</strong><strong>P=0.001</strong><strong>).</strong><strong> در مرحلۀ بازتولید نیز در متغیرهای خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن و پارامتر زمان کلی هر دو مفصل، بین گروهها تفاوت معناداری بهنفع گروههای دو حسی مشاهده میشود (</strong><strong>P<0.05</strong><strong>)</strong><strong>. بهطورکلی، در این پژوهش اثر مثبت یکپارچگی بینایی ـ شنوایی بر ادراک و بازتولید و نیز انتقال مثبت ادراک ـ عمل، بهویژه برای گروههای دو حسی تأیید گردید. این نتایج با فرضیۀ تناسب حسی همراستا است و بیان میکند که در تکلیف شوت جفت بسکتبال، بهدلیل سازگاریهای زمانی خاص، حس شنوایی نقش مثبتی را در ادراک بهتر الگوی سرعت زاویهای ایفا میکند.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_864_f9a58ce84f02d3383342e0523ed3c405.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221Comparing the Effectiveness of Various Cognitive-Motor Interventions on Dynamic Balance of Elderly Womenمقایسۀ اثربخشی انواع مداخلات شناختی ـ حرکتی بر تعادل پویای زنان سالمند477288410.22089/mbj.2016.884FAفاطمهحسین زاده اصلدانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی دانشگاه فردوسی مشهدحمیدرضاطاهریاستاد رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهدمهدیسهرابیاستاد رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد0000000248203486Journal Article20151222The aim of this study was to compare the effectiveness of various cognitive-motor interventions on dynamic balance of elderly women.The research method was semi-experimental, with a pre-test/post-test design. Forty elderly women (aged 60–75 years) participated in this study<strong>.</strong> They were randomly assigned to four groups<strong>:</strong> mental practice, self-talk practice, mixed practices, and control group. Participants practiced 5 days per week for three weeks, according to defined protocol. The dynamic balance was assessed before and after the training using the Berg Balance Scale. Data was analyzed using one- way analysis of variance (ANOVA) and Tukey’s post-hoc tests. Findings showed that mental, self-talk, and mixed practices affected the dynamic balance (P < 0.05), but the difference between groups was not significant (P > 0.05). According to the results, applying the mental, self-talk, and mixed practices may affect balance performance by increasing neurocognitive functions as age-related decline in neurocognitive functions plays a role in falls in the elderly. <strong>هدف از پژوهش حاضر، </strong><strong>بررسی </strong><strong>مقایسۀ اثربخشی انواع مداخلات شناختی ـ حرکتی بر تعادل پویای زنان سالمند بود. </strong><strong>روش پژوهش</strong><strong>حاضر، نیمهتجربی</strong><strong>بوده</strong><strong>و با</strong><strong>طرح</strong><strong>پیشآزمون ـ پسآزمون</strong><strong>انجام</strong><strong>شده است. بدینمنظور، </strong><strong>40 نفر از </strong><strong>زنان سالمند (</strong><strong>با دامنۀ سنی 60 تا 75 سال) </strong><strong>در این </strong><strong>پژوهش</strong><strong>شرکت نمودند و بهصورت تصادفی به سه گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. شایانذکر است که تمام گروهها</strong><strong>بهمدت 15</strong><strong> جلسه و بهشکل پنج روز در هفته براساس پروتکلهای تعیینشده تمرین کردند. </strong><strong>تعادل پویای آزمودنیها، </strong><strong>قبل و بعد از دورۀ تمرینی </strong><strong>با استفاده </strong><strong>از </strong><strong>مقیاس تعادل برگ ارزیابی گردید.</strong><strong> دادههای پژوهش نیز با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه </strong><strong>و آزمون تعقیبی توکی </strong><strong>مورد </strong><strong>تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. </strong><strong>نتایج بهدستآمده نشان میدهد که</strong><strong> تمرینات ذهنی، خودگویی و ترکیبی (ذهنی ـ خودگویی) بر تعادل تأثیرگذار میباشد </strong><strong>(</strong><strong>0.05</strong><strong>></strong><strong>P</strong><strong>)</strong><strong>،</strong><strong>اما بین عملکرد </strong><strong>تعادلی</strong><strong> گروههای</strong><strong> تمرینی ذهنی، خودگویی و ترکیبی</strong><strong> تفاوت معناداری وجود ندارد</strong><strong> (</strong><strong>P >0.05</strong><strong>)</strong><strong> .</strong><strong>براساس یافتههای پژوهش حاضر دریافت میشود که کاربرد تمرینات ذهنی، خودگویی و ترکیبی ممکن است از طریق</strong><strong>افزایش </strong><strong>عملکردهای عصبی ـ شناختی، در </strong><strong>بهبود عملکرد تعادلی </strong><strong>تأثیرگذار باشد؛</strong><strong>زیرا، افت عملکردهای عصبی ـ شناختی مرتبط با سن در زمینخوردن افراد سالمند نقش دارد</strong><strong>.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_884_122490e90908cb398e2d3d0faa1b663e.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221The Effect of External Attentional Focus Instructions on Learning Tracking Task under Auditory Secondary Task Conditionاثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویۀ شنیداری738887510.22089/mbj.2016.875FAمهشیدزارع زادهاستادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید باهنر کرمانامیدانصاریکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید باهنر کرمانعلیرضاصابری کاخکیدانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-3066-4858Journal Article20151210The purpose of this study was to determine the effect of external attentional focus instructions on learning tracking task under dual-task condition. Forty-two students of Kerman University (aged 19–25) were randomly devided into three groups (the distal external group, proximal external group and control group) after participating in the pre-test. Then, the participants practiced the tracking task in four blocks of four attempt. After 48 hours, they participated in delay retention test under dual-task condition (auditory). In order to measure the performance in tracking task, we used tow-hand coordination test of Vienna set, and the mean total duration in this task was calculated as related variable. Proximal external focus group received instructions about joysticks movements. Distal external focus group received instructions about red dot movement in different parts of track. Control group didn’t receive any instructions. Repeated measures ANOVA test was used in order to specify the difference in acquisition and retention phases. Result showed significant difference between different training blocks in acquisition phase (P = 0.0001) and between attentional groups in retention stage of the test (P = 0.0001). These findings express that increasing the distance of an external focus of attention improves tracking task learning, especially under secondary task; because secondary task condition will enhance attention resources and shift attentional focus to external resource.<strong>هدف از این پژوهش، تعیین اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویه بود. بدینمنظور، 42 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه کرمان (با دامنۀ سنی 25ـ19 سال) پس از شرکت در پیشآزمون و بهصورت تصادفی در سه گروه جای گرفتند (کنترل، دستورالعملهای کانون توجه بیرونی نزدیک و دستورالعملهای کانون توجه بیرونی دور). شرکتکنندگان تکلیف پیگردی را در چهار بلوک چهار کوششی تمرین کردند و پس از گذشت 48 ساعت، در آزمون یادداری تأخیری تحت شرایط تکلیف ثانویه شرکت نمودند. قابلذکر است که بهمنظور سنجش تکلیف پیگردی از تست هماهنگی دو دست دستگاه وینا استفاده شد و میانگین زمان کل در این تکلیف بهعنوان متغیر وابسته محاسبه گردید. همچنین، گروه تمرکز بیرونی نزدیک، دستورالعملهایی را در ارتباط با حرکات دسته ها دریافت کرد و به گروه تمرکز بیرونی دور، دستورالعملهایی درمورد حرکات نقطه قرمز رنگ در قسمتهای مختلف مسیر ارائه شد. شایانذکر است که گروه کنترل هیچ دستورالعملی را دریافت نکرد. علاوهبراین، از آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه جهت تعیین معناداری در مراحل اکتساب و یادداری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری میان بلوکهای مختلف تمرینی در مرحلۀ یادگیری (</strong><strong>P=0.0001</strong><strong>)</strong><strong> و میان گروههای مختلف در مرحلۀ یادداری (</strong><strong>P</strong><strong>=</strong><strong>0.0001</strong><strong>)</strong><strong> وجود دارد. این نتایج حاکی از این است که افزایش فاصله در یک تمرکز توجهی بیرونی، یادگیری تکلیف پیگردی را بهویژه تحت شرایط تکلیف ثانویه بهبود میبخشد؛ زیرا، شرایط تکلیف ثانویه میتواند منابع توجهی را افزایش دهد و باعث تغییر توجه به بیرون شود. </strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_875_fa589056b926b7fc48ef82433c50d230.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221The Effect of Delacato Sensorimotor Training on Dysgraphia of 9 to 11-year-old Female Studentsتأثیر تمرینات حسی ـ حرکتی دلاکاتو بر بهبود نارسانویسی دختران نه تا 11 سال8910488510.22089/mbj.2016.885FAمرضیهامیرخانیکارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه علامهطباطبایی تهراناحمد رضاموجدیدانشیار رفتار حرکتی دانشگاه اصفهان0000-0002-2313-4752Journal Article20150520The aim of this study was to investigate the effect of sensorimotor training on dysgraphia of 9- to 11-year-old female students. Three qualified handwriting specialists examined 218 students' handwriting, and 40 students who were considered to have Persian script bad handwriting were selected. The participants were divided into two experimental and control groups. Experimental group was assigned to perform sensorimotor exercises for four months (two sessions per week, each session lasting 45 minutes). The control group did not receive any training. Following the intervention, posttest was administered. The results were analyzed by two-factor mixed model analysis of variance and a paired-samples t test with a significance level of 0.05. Results showed that, after 16 weeks of intervention, the experimental group’s handwriting scores improved significantly. It was concluded that sensorimotor training is an effective method in treating dysgraphia.<strong> هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات حسی ـ حرکتی بر بهبود نارسانویسی کودکان میباشد.</strong><strong> جهت انجام پژوهش، از بین 218 دانشآموز دختر نه تا 11 سال، تعداد 40 نفر که توسط ارزشگذاری سه داور آگاه به اصول نگارش خط فارسی، کمترین امتیاز را در </strong><strong>آزمون</strong><strong>تشخیص نارسانویسی</strong><strong> کسب نمودند، انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند.</strong><strong>گروه آزمایش، تمرینات حسی ـ حرکتی را بهمدت چهار ماه (دو جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه) اجرا نمود، اما گروه کنترل تمرین خاصی را در این مدت انجام نداد. پس از پایان مداخله،</strong><strong>آزمون تشخیص نارسانویسی</strong><strong> مجدداً برای هر دو گروه اجرا گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نیز </strong><strong>بهوسیلۀ تحلیل واریانس مختلط دو عاملی و آزمون </strong><strong>تی همبسته </strong><strong>صورت پذیرفت. </strong><strong>نتایج نشان میدهد که پس از مداخله، نارسانویسی شرکتکنندگان گروه تجربی بهطور معناداری (</strong><strong>003</strong><strong>.</strong><strong>0</strong><strong>=</strong><strong>P</strong><strong>) بهبود یافته است؛ بنابراین، میتوان گفت مداخلۀ تمرینات حسی ـ حرکتی، روش مؤثری در رفع بدخطی میباشد. </strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_885_d8a3c1fffadce346dacea046092f296d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221The Effectiveness of Sensorimotor Integration in Improving Motor Skills in Students with Learning Disabilitiesاثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری10511887410.22089/mbj.2016.874FAسمیهساداتی فیروزآبادیاستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیرازشهلاعباسیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه یاسوجJournal Article20151028The purpose of this research was to investigate the effectiveness of sensorimotor integration therapy in improving motor skills in students with learning disabilities. In this study, 24 students with learning disabilities, who were referred to the center of Learning Disabilities of Yasouj city, were selected by convenience sampling and were divided randomly into two control and experimental groups. The Lincoln-Oseretsky Motor Development Scale test was administered before intervention on both groups. Then sensorimotor integration therapy was performed on experimental group for 10 sessions. Immediately after the training, The Lincoln-Oseretsky Motor Development Scale is administered again. Data was analyzed using repeated measures analysis of variance. The results showed significant difference in the scores of motor skills between two groups such that the experimental group outperformed on post-test. In general, it can be stated that sensorimotor integration therapy leads to improvements in motor skills of students with learning disabilities.<strong>هدف از</strong><strong>پژوهش حاضر،</strong><strong>بررسی اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر بهبود مهارت</strong><strong></strong><strong>های حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری</strong><strong>است. بهمنظور</strong><strong>انجام این پژوهش،</strong><strong>24 نفر</strong><strong>از</strong><strong>دانشآموزان مبتلا به</strong><strong>ناتوانی یادگیری</strong><strong>که</strong><strong>به</strong><strong>مر</strong><strong>ا</strong><strong>کز ناتوانیهای یادگیری</strong><strong>شهر یاسوج</strong><strong>مراجعه</strong><strong>کرده</strong><strong>بودند</strong><strong>به</strong><strong>شیوۀ</strong><strong>نمونهگیری دردسترس</strong><strong>انتخاب</strong><strong>شدند</strong><strong>و بهصورت تصادفی</strong><strong>در</strong><strong>دو گروه</strong><strong>آزمایش</strong><strong>و کنترل</strong><strong>قرار گرفتند. سپس، </strong><strong>آزمون رشد</strong><strong>حرکتی</strong><strong>لینکلن ـ اوزرتسکی </strong><strong>بهعنوان</strong><strong>پیشآزمون درمورد هر دو گروه</strong><strong>بهعمل</strong><strong>آ</strong><strong>مد.</strong><strong>همچنین،</strong><strong>درمان</strong><strong>یکپارچگی حسی ـ حرکتی</strong><strong>بهمدت 10 جلسه</strong><strong>به</strong><strong>گروه</strong><strong>آزمایش ارائه گردید. بلافاصله</strong><strong>پس</strong><strong>از اتمام</strong><strong>آموزش،</strong><strong> مجدداً آزمون رشد حرکتی</strong><strong>لینکلن ـ اوزرتسکی </strong><strong>بهعنوان</strong><strong>پسآزمون از هر دو گروه</strong><strong>بهعمل آمد</strong><strong></strong><strong> و از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری در نمرۀ مهارتهای حرکتی در دو گروه وجود دارد. </strong><strong>بدینصورت که گروه آزمایش در پسآزمون عملکرد بهتری داشته است.</strong><strong>بهطورکلی، نتایج حاکی از آن است که درمان</strong><strong>یکپارچگی حسی ـ حرکتی، منجر به بهبود </strong><strong>مهارتهای حرکتی</strong><strong>در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری شده است.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_874_985845420096c88a0afa5023bbb2e7e8.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221The Effect of Analogy, Explicit, and Combination Learning on Acquisition, Retention, and Transfer of Complex Motor Skillاثر یادگیری قیاسی، آشکار و ترکیبی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت حرکتی پیچیده11913686610.22089/mbj.2016.866FAمحمدرضاشهابی کاسباستادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانمینامکملی جهرمیکارشناس ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواریزهرااستیریاستادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانJournal Article20150921The aim of this study was to compare the effects of analogy, explicit, and combination learning on acquisition, retention, and transfer of basketball free throw skill. For this purpose, 48 students, 15–17 years of age, were selected based on corrected flexed-arm hang test scores and were randomly divided into four equal groups of 12 people: explicit, analogy, analogy-explicit, and explicit-analogy learning. After two familiarization sessions and the pre-test, the participants practiced basketball free throw for 4 days. The explicit learning group was given a sheet of eight instructions and the analogy learning group was given "stick" analogy instruction. The other groups, i.e. analogy-explicit and explicit-analogy learning groups, practiced the skill in a combination mode. After acquisition stage, an acquisition test was administered, and a week later retention, transfer and verbal tests were performed. To analyze throw accuracy in acquisition phase, a mixed analysis of variance (4*4) (group*day) was used. Post training data were also analyzed using mixed analysis of variance (4*4) (group*test), with P≤0.05 considered significant. The results showed that there were significant differences at different stages of learning between analogy and explicit groups and combined groups and analogy-explicit groups, explicit-analogy groups (P≤0.05). Therefore, it can be concluded that the use of "wood stick" analogy and analogy-explicit training method leads to better learning of basketball free throw.<strong>هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ اثر یادگیری قیاسی، آشکار و ترکیبی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. بدینمنظور، 48 دانشآموز دختر 17ـ15 سال بهصورت تصادفی انتخاب شدند و </strong><strong>براساس</strong><strong> نمرات آزمون بارفیکس اصلاحشده </strong><strong>به چهار گروه همگن 12 نفره تقسیم گردیدند و بهشکل تصادفی، تحت شرایط تمرینی مختلف (قیاسی، آشکار، آشکار ـ قیاسی و قیاسی ـ آشکار) قرار گرفتند</strong><strong>. شرکتکنندگان پس از دو جلسه آشنایی با مهارتهای پایۀ رشتۀ بسکتبال و پیشآزمون، چهار روز به تمرین پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. علاوهبراین، به آزمودنیهای گروه آشکار برگهای حاوی هشت دستورالعمل ارائه گشت و به گروه قیاسی، دستورالعمل قیاسی "چوب عصا" داده شد. دو گروه دیگر (گروه قیاسی ـ آشکار و آشکار ـ قیاسی) نیز بهصورت ترکیبی به تمرین مهارت موردنظر پرداختند. پس از مرحلۀ اکتساب، آزمون اکتساب انجام شد و یک هفته بعد، آزمون یادداری، انتقال و پروتکل کلامی بهعمل آمد. همچنین، بهمنظور تحلیل دقت پرتاب در مراحل اکتساب از تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه*روز) استفاده شد، در مراحل آزمون، تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه*آزمون) بهکار رفت و برای تعیین محل معناداری بین گروهها، آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری </strong><strong>0.05</strong><strong>≥</strong><strong>P</strong><strong> مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که در مراحل مختلف یادگیری، بین گروه قیاسی با گروه آشکار و گروه های ترکیبی و نیز بین گروه قیاسی ـ آشکار و آشکار ـ قیاسی تفاوت معناداری وجود دارد (</strong><strong>0.05</strong><strong>≥</strong><strong>P</strong><strong>)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از قیاس چوب عصا و روش تمرینی قیاسی ـ آشکار به یادگیری بهتر پرتاب آزاد بسکتبال منجر میشود.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_866_8c493b275ff730ecb3de3fee7fffb44e.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221The Effect of Functional Training on the Number of Movement Units of Reaching to Objects with Different Shapes and Sizes in a 6-year-old Girl with Down Syndromeتأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا با اشکال و اندازههای متفاوت در کودک شش سال با سندرم داون13715288610.22089/mbj.2016.886FAمریمخلجیکارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شهیدبهشتیمهینعقداییاستادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهیدبهشتیسید محمدکاظمواعظ موسویاستاد روانشناسی ورزشی- فیزیولوژی روانی دانشگاه جامع امامحسین (ع)Journal Article20151230The purpose of the present study was to determine the effect of functional training on the number of movement units of acceleration and deceleration phase of reaching to objects with different shapes (cylinder, cube, pyramid) and sizes (small, medium, large) in a 6-year-old girl with Down Syndrome.The present study is an experimental study following a single participant design.One subject with Down syndrome, who was not suffering from any severe physical or motor disorder, was introduced by the Down Syndrome Association (Gender: female; Age: 6 years old) to participate in the study.The pretest and posttest results of reaching to objects with different shapes and sizes were recorded using motion analysis device. The subject participated in 24 sessions of functional training program, each lasting about 60 minutes (5 days a week). Each session of training consisted of three intervals of 15 minutes interspersed with 5-minute breaks. The mean number of movement units of acceleration phase to reaching the medium cylinder was lower than the others (N = 7.50) and the effect size was higher than the others (E = 0.91). The mean number of movement units of deceleration phase to reaching the medium cylinder was lower than the others (N = 5.83) and the effect size was higher than the others (E = 0.93). The mean number of movement units in posttest showed that the subject had better performance than pretest. The results revealed that the functional training had decreased the number of movement units of acceleration and deceleration phases. These findings support previous findings that task-oriented training with respect to the principle of specificity of training promotes movement patterns in individuals with Down Syndrome.<strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا (با اشکال استوانه، مکعب و منشور) و اندازههای متفاوت (کوچک، متوسط و بزرگ) در کودک مبتلا به سندرم داون شش ساله بود. این پژوهش، آزمایشی با طرح تکآزمودنی است و جهت انجام آن، یک شرکتکنندۀ مبتلا به سندرم داون که اختلال جسمانی و حرکتی شدیدی نداشت از کانون سندرم داون معرفی گردید (مؤنث و شش ساله). جهت انجام پژوهش، پیشآزمون و پسآزمون دسترسی به اشیا با اشکال و اندازهای متفاوت با استفاده از دستگاه تحلیل حرکتی انجام گرفت و آزمودنی بهمدت 24 جلسۀ 60 دقیقهای (پنج جلسه در هفته)، تحت تمرینات عملکردی قرار گرفت. هر جلسه تمرین شامل سه بخش 15 دقیقهای بود که بین آنها پنج دقیقه استراحت در نظر گرفته شده بود. یافتهها نشان میدهد که میانگین تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش شتاب دسترسی به شی استوانه با انداز</strong><strong>ۀ</strong><strong> متوسط، کمتر از اشکال دیگر </strong><strong>(</strong><strong>N=7.50</strong><strong>)</strong><strong> و اندازۀ اثر، بیشتر از اشکال با اندازههای دیگر بود (</strong><strong>E=0.91</strong><strong>). میانگین تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ کاهش شتاب دسترسی به شی استوانه با انداز</strong><strong>ۀ </strong><strong>متوسط نیز کمتر از اشکال دیگر (</strong><strong>N=5.83</strong><strong>) و اندازۀ اثر، بیشتر از اشکال با اندازههای دیگر بود (</strong><strong>E=0.93</strong><strong>). میانگین تعداد واحدهای حرکتی در پسآزمون نشان میدهد که آزمودنی اجرای بهتری نسبت به پیشآزمون داشته است. همچنین، یافتهها بیانگر آن است که 24 جلسه تمرینات عملکردی باعث کاهش تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب در الگوی دسترسی میشود. بدینترتیب، پژوهش حاضر از یافته</strong><strong></strong><strong>های گذشته که مبتنی بر تمرینات تکلیفمحور با رعایت اصل اختصاصیبودن تمرین بودهاند، حمایت میکند.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_886_032fb092e6844f9ab15493111e4a1205.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221The Psychometric Properties of the Persian Version of the Sport Imagery Questionnaire for Children (SIQ-C)ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان15317287310.22089/mbj.2016.873FAولی الهکاشانیاستادیار گروه علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمنیرهمکبریانکارشناسی ارشد رفتار حرکتی از دانشگاه سمنانمنصورهمکبریاناستادیار دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانJournal Article20160414The purpose of this study was to determine the factorial validity and reliability of Persian version of the Sport Imagery Questionnaire for Children (SIQ-C). For this purpose, a total of 235 teen athletes including 124 male (M = 11.77, SD = 1.59) and 111 female (M = 12.02, SD = 1.44) were selected by random cluster sampling and completed the Persian Version of the Sport Imagery Questionnaire for Children. Accuracy of translation was verified through back-translation method by three sport psychologists and three English teaching specialists. Confirmatory factor analysis (CFA) based on structural equations was used for assessing construct validity, and internal consistency of the questionnaire was evaluated using Cronbach’s alpha coefficient. Also, temporal reliability of the items was evaluated with intra-class correlation coefficient using test-retest method with 2-week interval. The results showed that the Persian version of Sport Imagery Questionnaire for Children had acceptable fit indices (RMSEA = 0.043, CFI = 0.95, TLI = 0.96), total internal consistency (0.74) and total temporal reliability (0.76). Therefore, the Persian version of the Sport Imagery Questionnaire for Children has good reliability and validity and it can be characterized as a valid and reliable tool to study and evaluate the Sport Imagery of Iranian children.<strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان بود. جهت تأیید روایی سازۀ پرسشنامه، 235 کودک ورزشکار (124 پسر (با میانگین سنی 59/1</strong><strong>±</strong><strong>77/11 سال) و 111 دختر (با میانگین سنی 44/1</strong><strong>±</strong><strong>02/12 سال)) بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان را تکمیل نمودند. ابتدا و با استفاده از روش بازترجمه، صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان. توسط سه روانشناس ورزشی و سه مدرس زبان انگلیسی تأیید گردید. همچنین، بهمنظور تعیین روایی سازۀ پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری استفاده شد و همسانی درونی آن توسط آلفایکرونباخ تأیید گردید. جهت بررسی پایایی زمانی سؤالات نیز ضریب همبستگی درونطبقهای به روش آزمون مجدد با دو هفته فاصله مورداستفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که شاخصهای برازندگی (شاخص رمزی 043/0، سی. اف. آی 96/0 و تی. ال. آی 95/0)، همسانی درونی (74/0) و پایایی زمانی (76/0) دارای مقادیر قابلقبولی میباشند؛ بنابراین، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان از روایی و پایایی مناسبی در بین کودکان ورزشکار ایرانی برخودار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا جهت مطالعه و ارزیابی تصویرسازی ورزشی کودکان در ایران استفاده کرد.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_873_623cbabc9f2045d023d014b41e5b6550.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X82620161221The Effects of Sensory Modalities of Mental Imagery on Learning Lay-up Shot in Basketballتأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال17318888710.22089/mbj.2016.887FAپریساپورمرادکهنکارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجاییفرزانهحاتمیاستادیار رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی0000-0003-3493-5966معصومهبقاییانمدرس رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجاییJournal Article20151217The purpose of this study was to determine the effect of sensory modalities of mental imagery on learning lay-up shot in basketball. Accordingly, 40 female students (mean age: 23 ± 2.5 years) voluntarily participated in this study and completed the Movement Imagery Questionnaire-Revised in order to determine their imagery ability. After preliminary instructions, a pretest of 10 trails was performed and then participants were assigned to four groups, including visual imagery, kinesthetic imagery, auditory imagery, and control group according to pretest scores. The acquisition phase included six sessions. Forty-eight hours after the acquisition test, retention and transfer tests were conducted. Mixed analysis of variance with repeated measures on test factor showed that group and test main effects and the interaction of two variables were significant. Findings of one-way ANOVA and repeated measures ANOVA as post-hoc tests for interaction effect revealed that imagery groups had significantly better performance in acquisition, retention and transfer tests compared to control group, although there was no significant difference among three experimental groups. In addition, groups showed significant progress in acquisition and retention test compared to pretest. These findings suggest that sport coaches and teachers can facilitate basketball lay-up shot learning using visual, auditory and kinesthetic imagery modalities.<strong>هدف</strong><strong>از اجرای پژوهش حاضر، تعیین تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری شوت سه</strong><strong></strong><strong>گام بسکتبال بود. بدینمنظور،</strong><strong>40 دانشجوی دختر (میانگین سنی: 5/2</strong><strong>±</strong><strong>23 سال) بهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند و</strong><strong>پرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی تجدیدنظرشدۀ هال و مارتین را بهمنظور مشخصنمودن توانایی تصویرسازی تکمیل کردند. پس از آموزش</strong><strong>اولیه، شرکتکنندگان 10 کوشش مربوط به پیشآزمون را انجام دادند و سپس،</strong><strong>براساس نمرات پیشآزمون و به روش آرایش جورکردن نمرات در چهار گروه تصویرسازی بینایی، جنبشی، شنیداری و کنترل قرار گرفتند. مرحلۀ اکتساب شامل شش جلسه تمرین بود و 48 ساعت پس از آزمون اکتساب، آزمون یادداری و آزمون انتقال انجام شد. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری درمورد عامل آزمون نشان میدهد که اثرات اصلی گروه و آزمون و نیز تعامل بین این دو متغیر معنادار میباشد. یافتههای آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس در اندازههای تکراری بهعنوان آزمونهای تعقیبی اثر تعامل نیز بیانگر این هستند که عملکرد سه گروه تصویرسازی در آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال بهطور معناداری بهتر از گروه کنترل میباشد؛ درحالیکه تفاوت معناداری بین سه گروه تجربی مشاهده نمیشود. علاوهبراین، گروههای تجربی در آزمونهای اکتساب و یادداری، پیشرفت معناداری را نسبت به پیشآزمون داشتهاند. یافتههای پژوهش بیان میکنند که مربیان و معلمان ورزشی با استفاده از هریک از وجوه حسی بینایی، شنیداری و جنبشی در تصویرسازی میتوانند یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال را تسهیل نمایند. </strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_887_361541e7f55db93ace782cf5e36c3fef.pdf