پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723The Effect of Education Based on the Developmental Physical Education on Students’ Attention-Deficit/Hyperactivity Disorderتأثیرآموزش براساس تربیتبدنی رشدی بر اختلال کمبود توجه/بیشفعالی دانشآموزان1734120110.22089/mbj.2018.3682.1446FAامیردانااستادیار رفتار حرکتی، گروه تربیتبدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0003-0191-7868صالحرفیعیاستادیار رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشیتیناسلطان احمدیکارشناسیارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزامیر حمزهسبزیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه پیامنور، تهرانJournal Article20170131The aim of this study was to determine the effect of education based on the developmental physical education on students’ attention deficit/hyperactivity disorder. To this aim, 40 boy students (7 to 10 years old) with attention deficit/hyperactivity disorder, in a quasi-experimental study with per- and post-test design, were selected from Gorgan city’s primary schools in 2015-2016 academic year, and randomly assigned into two groups (experimental and control) and participated in a three-month period course (two sessions of one-hour weekly) of education based on the developmental physical education. The intervention consisted of education and exercise of the fundamental movement skills and physical fitness components according to the developmental physical education for related age group, which embedded in game format to supply physical, cognitive and movement demands. The level of disorder was measured using short form of Conner’s Parents Ratting Scale and diagnostic interviews, and the resulted data were analyzed using analysis of covariance at 95 percent confidence level. The results showed that after controlling for pre-test levels, conduct problems, social problems, anxiety-shyness, psychosomatic, and overall level of attention deficit/hyperactivity disorder in experimental group at post-test is significantly lower than control group. Based on the findings of the study, a three-month period course of education based on the developmental physical education is effective in reduction of symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder in boy students and it can be applied as a proper intervention.<strong>هدف این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش براساس تربیتبدنی رشدی بر سطوح اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی دانشآموزان بود. تعداد 40 دانشآموز پسر (هفت تا 10 سال) مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی، درقالب یک مطالعة نیمهتجربی با طرح پیشآزمون </strong><strong>–</strong><strong> پسآزمون، از مدارس ابتدایی شهر گرگان در سال تحصیلی 95-1394 انتخاب شدند، بهصورت تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) جای گرفتند و در یک دورة سه ماهة آموزش براساس تربیت بدنی رشدی (دو جلسة یکساعتی در هفته) شرکت کردند. مداخله شامل آموزش و تمرین مهارتهای حرکتی بنیادی و مؤلفههای آمادگی جسمانی مطابق با استانداردهای تربیتبدنی رشدی برای رده سنی مربوط بود که درقالب بازی برای تأمین نیازهای جسمانی، شناختی و حرکتی گنجانده شد. سطوح اختلال با استفاده از فرم کوتاه مقیاس درجهبندی والدین کانرز و مصاحبههای تشخیصی اندازهگیری شدند و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که پس از کنترل سطوح پیشآزمون، مشکلات سلوک، مشکلات اجتماعی، اضطراب- خجالتی، روانتنی و نمرة کلی </strong><strong>اختلال </strong><strong>کمبود توجه/ بیشفعالی گروه تجربی، در پسآزمون بهطور معناداری پایینتر از گروه کنترل قرار دارند. براساس یافتههای پژوهش حاضر، یک دورة سه ماهة آموزش براساس تربیتبدنی رشدی در کاهش نشانگان اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی در دانشآموزان پسر اثربخش است و میتواند بهعنوان یک مداخلة مناسب بهکار گرفته شود.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1201_a5bd9756cf2e1818c744a45e67c81f21.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723The Effects of Type, Correctness, and Time of Precue Presentation on Choice Reaction Time: The Study of Inhibition of Return Theoryاثر نوع، صحت و زمان ارائة پیشنشانه بر زمان واکنش انتخابی: مطالعة نظریة بازداری بازگشت3548119310.22089/mbj.2017.3705.1449FAریحانهنجاریان نوش ابادیکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)*مریمرحیمیان مشهدیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)افخمدانشفراستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)0000-0003-2371-2652Journal Article20170205The purpose of this study was the determination of the effect of type, accuracy and time in offering the precue on selective reaction time of body based on Inhibition of return theory. In this study, according to the available sampling16 students of physical education at Alzahra University were selected. In this study the Eight-way system reaction time with the ability to provide precue was used and valid and invalid visual and hearing precue with pre-period 100,200,500 and 1000 ms between precue and stimulus were used randomly. Participants performed one category of 5trial to learn the task and 18Categories of 5trial tests in random order. Findings showed that the time of reaction in the valid precue was better than invalid and without precue. Reaction time between 100and 200 ms SOA: there were not significant differences in the valid and invalid vision precue and valid and invalid hearing precue but there was a significant difference among the other SOA levels. There was a significant difference between the reaction in the vision and hearing precue. The time of the reaction in the vision precue was better than hearing precue. The time of the reaction in the invalid vision was better than the invalid hearing and the time of the reaction of the valid vision was better than valid hearing. This study confirmed inhibition of return theory in valid hearing and visual precues but just the inhibition effect was seen in the reaction time in invalid precues in different SOAs.<strong>هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر نوع، صحت و زمان ارائة پیشنشانه بر زمان واکنش انتخابی کل بدن برمبنای نظریة بازداری بازگشت بود. تعداد 16 نفر از دانشجویان دختر رشتة تربیتبدنی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. در این مطالعه، از دستگاه زمان واکنش هشتجهته با قابلیت ارائة پیشنشانه استفاده شد و از پیشنشانة دیداری و شنیداری معتبر و نامعتبر با پیشدورههای 1000 و 500 ، 100 و 200 میلیثانیه بین پیشنشانه و محرک با ترتیب تصادفی استفاده شد. تکلیف موردبررسی زمان واکنش انتخابی کل بدن در چهار جهت بود. شرکتکنندگان یک دستة پنجکوششی آشنایی و 18 دستة پنجکوششی آزمون را با ترتیب تصادفی انجام دادند. </strong><strong>برای آزمون فرضیهها</strong><strong> از آمار استنباطی تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری استفاده شد (</strong><strong>P < 0.05</strong><strong>). مطابق نتایج، زمان واکنش در شرایط پیشنشانة معتبر بهتر از شرایط نامعتبر و بدون پیشنشانه بود. زمان واکنش بین ناهمزمانی محرک و پاسخ (</strong><strong>SOA</strong><strong>) 100 و 200 میلیثانیه، در شرایط پیشنشانة دیداری معتبر، دیداری نامعتبر، شنیداری معتبر و شنیداری نامعتبر تفاوت معناداری مشاهده نشد؛ اما بین سایر سطوح </strong><strong>SOA</strong><strong> تفاوت معنادار بود. افزونبراین، زمان واکنش در شرایط پیشنشانة دیداری بهتر از شرایط شنیداری بود، زمان واکنش در شرایط دیداری نامعتبر بهتر از شنیداری نامعتبر بود و در شرایط دیداری معتبر بهتر از شرایط شنیداری معتبر بود. مطابق نتایج بهدستآمده در شرایط دیداری و شنیداری معتبر این پژوهش تأییدکنندة نظریة بازداری بازگشت است؛ اما در شرایط نامعتبر در </strong><strong>SOA</strong><strong>های مختلف هیچ اثر تسهیلی مشاهده نمیشود و فقط اثر بازداری در زمان واکنش مشاهده میشود.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1193_85ae339264275879c4ad09b9e3f7bdb8.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723Effects of 8-Weeks Aquatic Exercise Program on Static and Dynamic Balance in the Children with Hemiplegic Cerebral Palsyاثرهای هشت هفته مداخلة تمرینی در آب بر تعادل ایستا و پویای کودکان فلج مغزی همیپلژی4964119410.22089/mbj.2017.3287.1403FAسعیدارشماستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیرضاشعبانپورکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170228The aim of this study was to investigate the effect of 8 weeks of aquatic exercise on the static and dynamic balance of children with hemiplegic cerebral palsy. It was a quasi-experimental study with pre- and post-test design. The population consisted of 8 to 10 years old children with hemiplegic cerebral palsy without intellectual disabilities from Tehran. Thirty subjects classified in level 1-3 were selected with available and targeted sampling method from Eslamshar's Center of Exceptional Children, and randomly assigned to intervention and control groups (each including 15 children) base on a pre-test. Subjects in the intervention group participated in an aquatic exercise program for three one-hour sessions per week over 8 weeks. The control group did not participate in any of these exercises and continued their daily activities. Postural control was evaluated using Biodex Balance System<sup>TM</sup> in the significance level of P<strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر هشت هفته مداخلة تمرینی در آب بر تعادل ایستا و پویای کودکان فلج مغزی همیپلژی بود. </strong><strong>این پژوهش بهصورت نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون انجام شد. جامعة آماری شامل کودکان فلج مغزی همیپلژی هشت تا 10 سالة بدون معلولیت ذهنی تهران بود. ازبین آنها، 30 نفر بهصورت دردسترس و هدفمند </strong><strong>در سطح ناتوانی یک تا سه </strong><strong>از مرکز کودکان استثنایی اسلامشهر انتخاب شدند و بعد از انجام پیشآزمون بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله در یک برنامۀ تمرینی ویژه در آب بهمدت هشت هفته، در هر هفته سه جلسة یک ساعتی شرکت کردند. گروه</strong><strong>کنترل</strong><strong>نیز</strong><strong>درمدت</strong><strong>اجرای</strong><strong>این پژوهش</strong><strong>در</strong><strong>هیچیک</strong><strong>از</strong><strong>این</strong><strong>تمرینات</strong><strong>شرکت نکردند. از دستگاه تعادلسنج بایودکس برای سنجش کنترل قامت در سطح معناداری </strong><strong>0.05</strong><strong>Phttps://mbj.ssrc.ac.ir/article_1194_dccf89e172f2230f579e8c494403cc78.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723The Relationship between IQ and Emotional Intelligence with Motor Proficiency in Boys’ 10-14-Year-Old in Tehranارتباط بهرة هوشی و هوش هیجانی با تبحر حرکتی در پسران 14-10 سال شهر تهران6578119810.22089/mbj.2017.4313.1512FAبهزادمحمدی اورنگیدانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه خوارزمینداشهرزاداستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیرسولیاعلیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170610Individual constraints are of the factors that can affect motor development. The aim of this study is survey the relationship between IQ and emotional intelligence with motor proficiency in boys’ 10-14-year-old son in Tehran. the research population is whole the boys 10-14 year-old in Tehran and study sample includes 120 children for IQ and 90 children for emotional intelligence that were selected by using of cluster purposeful and their motor proficiency was determined by using BOT-two test. The results show that the association of motor skills with emotional intelligence is very high and the conditions of emotional intelligence, high and low, high and average, low and average, there are significant differences in motor proficiency. In addition, the relationship between intelligence and intelligence is far behind and there is no significant difference between the groups in IQ. According to the survey results IQ has no effect on motor proficiency but more studies in this area are required. Children's motor proficiency was higher with higher emotional intelligence that this is may be due to the emotional perception, emotional facilitates, cognitive and management or highly emotional containment in these children.<strong>قیود فردی از عواملی هستند که میتوانند بر رشد حرکتی تأثیر بگذارند؛ بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بهرة هوشی و هوش هیجانی با تبحر حرکتی در پسران 14-10 سال است.</strong><strong>همة پسران 14-10 سال شهر تهران جامعة پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونة آماری، 120 کودک برای بهرة هوشی و 90 کودک برای هوش هیجانی بودند که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند و تبحر حرکتی آنها با آزمون برونینکس- اوزرتسکی- دو بررسی شد.</strong><strong>نتایج نشان داد که ارتباط تبحر حرکتی با هوش هیجانی بسیار بالا است. همچنین، بین شرایط هوش هیجانی،</strong><strong>بالا و پایین، بالا و متوسط و پایین و متوسط، در تبحر حرکتی تفاوت معنادار وجود دارد. علاوهبراین، ارتباط تبحر حرکتی با بهرة هوشی بسیار پایین است و بین گروههای بهرة هوشی تفاوت معناداری وجود ندارد.</strong><strong>با توجه به نتایج این پژوهش، بهرة هوشی تأثیری درتبحر حرکتی ندارد؛ اما مطالعات محدود در این زمینه انجام پژوهشهای بیشتری را میطلبند. کودکان با هوش هیجانی بالاتر تبحر حرکتی بالاتری دارند که این شاید بهدلیل ادراک هیجانی، تسهیل هیجانی، شناخت هیجانی و مدیریت یا مهار هیجانی بالا در این کودکان باشد.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1198_6f9679d7d6f717b2d655f7e5eae8897e.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723The Effects of Transcranial Direct Current Stimulation and Selective Motor Training on Gross Motor Skills in Children with Autism Spectrum Disordersتأثیر تحریک مستقیم جمجمهای و تمرینات منتخب حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت در کودکان با اختلال طیف اتیسم7996119510.22089/mbj.2017.4534.1532FAالهاممحمودی فردانشجوی دکتری رشد حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهراناحمدرضاموحدیاستاد رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان0000-0002-2313-4752الههعرب عامریدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران0000-0001-5948-7288سالارفرامرزیدانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهانJournal Article20170722The aim of the current study was to examine the effects of anodal transcranial direct current stimulation (tDCS) and selective motor training on gross motor skills in children with autism spectrum disorders (ASD). The method of research is experimental in which a pretest – posttest semi-experimental design with sham group was used. In so doing, a total of eighteen children with autism (age ranged from 6 to14 years) were selected according to available sampling and inclusion criteria and then were randomly divided to experimental and sham group. Participants of the exercise group practiced motor training after receiving tDCS over their primary motor cortex to improve gross motor skills. These participants received anodal tDCS over the left M1 for 20 min for ten sessions (three sessions per week) before the training session. The participants of the sham group underwent identical training sessions, except that tDCS was artificially applied for them. Gross motor skills (aiming and catching) were assessed at baseline (pre-intervention) and after 10 sessions (post- intervention). For analyzing data, two factor Mixed model ANOVA Paired t-test was used. Results showed that the combination of anodal tDCS and motor training have significant effects on improving gross motor skills in children with ASD while mere motor training failed to show improvement in gross motor skill of children with ASD. Our findings suggest that tDCS may be considered as a useful adjunct to gross motor skill training for autistic children.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تحریک مستقیم جمجمهای (</strong><strong>tDCS</strong><strong>) بر قشر حرکتی اولیه و تمرینات منتخب حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت (هدفگیری و گرفتن) در کودکان با اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش، شبهآزمایشی بود و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه شم استفاده شد. تعداد 18 کودک شش تا 14 سال با اختلال طیف اتیسم با روش نمونهگیری دردسترس و با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و شم قرار گرفتند. آزمودنیها بهمدت 10 جلسه (سه جلسه در هفته)، تحت </strong><strong>tDCS</strong><strong> آندی</strong><strong> بهمدت 20 دقیقه بر قشر حرکتی اولیه (</strong><strong>M<sub>1</sub></strong><strong> ) قرار گرفتند. نُه آزمودنی تمرینات حرکتی را بعد از تحریک مغزی با هدف بهبود مهارتهای حرکتی درشت انجام دادند. نُه آزمودنی دیگر در جلسات تمرینات حرکتی بهطور مشابهی شرکت کردند؛ با این تفاوت که تحریک مغزی ساختگی اعمال میشد (گروه شم). آزمون هدفگیری و گرفتن از مجموعة آزمونهای ارزیابی حرکت برای کودکان (</strong><strong>MABC2</strong><strong>) قبل از مداخله و پس از 10 جلسه (بعد از مداخله) ارزیابی شدند.</strong><strong>برای تحلیل دادهها </strong><strong>از آزمون تحلیل واریانس مختلط دوعاملی آزمون تی همبسته استفاده شد.</strong><strong> یافتهها نشان داد که تحریک مستقیم جمجمهای روی قشر حرکتی اولیه بههمراه تمرینات حرکتی تأثیر معناداری بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت در کودکان بـا اختلال طیف اتیسم دارد (</strong><strong>P ≤ 0.05</strong><strong>)؛ درحالیکه تمرینات حرکتی بدون تحریک مستقیم جمجمهای منجر به بهبود مهارتهای حرکتی درشت در کودکان بـا اختلال طیف اتیسم نمیشوند. یافتههـا بیانگر این موضوع است که تحریک مستقیم جمجمهای میتواند مکمل سودمندی برای تمرینات حرکتی با هدف بهبود مهارتهای حرکتی در کودکان با اختلال اتیسم باشد.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1195_89a4d39da688009acffbaf782bbd8280.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723Effect of Nested Task Constraints on Movement Velocity, Throwing Velocity and Accuracy in Elite Handball Playersتأثیر قیود تکلیف تودرتو بر سرعت جابجایی، سرعت و دقت پرتاب در هندبالیستهای نخبه97112119710.22089/mbj.2017.4725.1552FAمحمدعلیاسماعیل زادهدانشجوی دکتری کنترل حرکتی، دانشگاه تهرانمهدیشهبازیدانشیار یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران0000-0002-2148-4150علی اکبرجابری مقدماستادیار یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهرانشهزادطهماسبی بروجنیدانشیار یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران0000-0002-0875-3993الهامشیرزاد عراقیاستادیار آسیبشناسی و حرکات اصلاحی، دانشگاه تهرانJournal Article20170905Behavioral studies in team sports is typically constrained by dynamic factors, such as positioning of defenders for interception. In this study were captured data from the movement velocity with high speed camera, throwing velocity with sports radar gun and throwing accuracy of 12 elite handball players under defensive constraints (defender- absent, defender-far, defender-near, and defender pairing). ANOVA with repeated measures and Bonferroni <em>post hoc</em> test was used to analyze effects of these constraints on gait and throwing parameters (P<0.05). The results revealed significant differences in overall mean horizontal velocity (F<sub>(1.335,14.682)</sub> = 8.680, P = 0.007 ) and mean ball velocity ( F<sub>(3,33)</sub> = 12.733, P = 0.000 ) but there was no significant differences in mean ball accuracy ( F<sub>(3,33)</sub> = 0.400 , P = 0.754 ). When defender was closer to the attacker, mean movement velocity and throwing velocity was shown more decrease. Since regulation of offensive players was continuous and based on perception of current and required behaviors, results supported from perception-action coupling and prospective control models. Also, findings suggest that the technical aspects of the running and throwing in handball can affect by nested tasks constraints.<strong>مطالعات رفتاری در ورزش</strong><strong></strong><strong>های تیمی معمولاً توسط عوامل پویا ازجمله وضعیت مدافعان برای مهارکردن مقید میشود. در پژوهش حاضر، داده</strong><strong></strong><strong>های مربوط به سرعت جابهجایی با دوربین سرعت بالا، سرعت پرتاب با دستگاه رادارگان ورزشی و دقت پرتاب </strong><strong>12</strong><strong> هندبالیست نخبه، تحت قیود دفاعی (نبود دفاع، حضور دفاع دور، حضور دفاع نزدیک و حضور دفاع یارگیر) جمع</strong><strong></strong><strong>آوری شدند. </strong><strong>تحلیل واریانس با اندازه</strong><strong></strong><strong>های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی برای تحلیل تأثیر این قیود بر پارامترهای دویدن و پرتابکردن استفاده شدند (</strong><strong>P ˂ 0.05</strong><strong>). نتایج، تفاوت آماری معناداری را در میانگین سرعت افقی کل بدن (</strong><strong>F<sub>(1.335, 14.682)</sub> = 8.680, P = 0.007</strong><strong>) و میانگین سرعت توپ</strong><strong> را</strong><strong>(</strong><strong>F<sub>(3,33)</sub> = 12.733, P = 0.000</strong><strong>) نشان میدهد؛ اما تفاوت معناداری در میانگین دقت توپ وجود ندارد (</strong><strong>F<sub>(3,33)</sub> = 0.400, P = 0.754</strong><strong>). هرچه مدافع به مهاجم نزدیکتر شد، میانگین سرعت جابهجایی و سرعت پرتاب، کاهش بیشتری را نشان میدهد. </strong><strong>ازآنجاییکه تنظیم بازیکنان حملهکننده بهصورت مداوم و براساس ادراک رفتارهای موجود و موردنیاز بود، نتایج از جفتشدن ادراک عمل و مدل</strong><strong></strong><strong>های کنترل موردانتظار حمایت می</strong><strong></strong><strong>کند.</strong><strong> همچنین، براساس پیشنهاد یافتهها، جنبههای تکنیکی دویدن و پرتابکردن در هندبال میتوانند تحتتأثیر قیود تکلیف تودرتو باشند. </strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1197_fc44a11bbe610b36f9ec650c15449034.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723Effect of Psycho-Rehabilitation on Perceptual-Motor Proficiency of Children with Down Syndromeاثر یک دوره برنامة دوساهو بر تبحر حرکتی کودکان با سندرمداون113128119610.22089/mbj.2017.4789.1558FAفاطمه ساداتحسینیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه0000-0002-6640-4644عادلولیزادهکارشناسیارشد رفتارحرکتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20170918The aim of this study was to investigate the effects of 20 sessions of Dohsa-hou on the motor proficiency in the children with Down syndrome. The research method was Quasi-experimental design and pretest-posttest with control group. For this purpose, twenty-four Down-Syndrome-infected children with the average age was 8.21 ± 3.19 were selected through convenience sampling in a rehabilitation center in the Iranian town of Javanroud as the participants and were randomly divided into ten equal experimental and control groups. The experimental group participated in Dohsa-hou intervention for 20 forty- five-minute sessions individually. After the intervention sessions posttest performed. To analyze the data the descriptive statistics and analysis of multivariate covariance were used. The results of covariance on the scales of perceptual-motor skills showed that significant difference between the subscales of balance, power, coordination, speed, accuracy, and reaction time testing in control and experimental groups. Considering that the impact of Dohsa-hou training on motor proficiency in children with Down syndrome was verified that seems designing and holding educational workshops and packages for training teachers, psychologists and social workers would be beneficial while working with the Down-Syndrome-infected children.<strong>هدف مطالعة حاضر، بررسی تأثیر 20 جلسه برنامة دوساهو بر تبحر حرکتی کودکان با سندرم داون بود. روش پژوهش نیمهتجربی </strong><strong>و ازنوع پیشآزمون</strong><strong>– </strong><strong>پسآزمون با گروه کنترل بود.</strong><strong> تعداد 24 کودک</strong><strong> با سندرم داون</strong><strong> در مرکز توانبخشی در شهر جوانرود، با میانگین سنی 19/3</strong><strong> ± </strong><strong>21/8 و با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس، نمونههای سندرم داون بهصورت تصادفی به دو گروه 10 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند.</strong><strong> گروه آزمایش در 20 جلسة 45 دقیقهای بهصورت انفرادی در برنامة دوساهو شرکت کردند. پس از اتمام جلسات مداخله، پسآزمون اجرا شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج کوواریانس دربارة خردهمقیاسهای تبحر ادراکی- حرکتی نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان خردهمقیاسهای تعادل، قدرت، هماهنگی، سرعت، دقت و زمان واکنش نمونهها در دو گروه کنترل و آزمایش وجود دارد. با توجه به اینکه اثر آموزش دوساهو بر تبحر حرکتی کودکان با سندرم داون تأیید شد، بهنظر میرسد که لازم است بستههای آموزشی و کارگاههایی با هدف مهارتآموزی برای معلمان، روانشناسان و مددکاران که با جامعة کودکان سندرم داون سروکار دارند، طراحی و برگزار شود.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1196_ce6bdef0b32516c3dea0cae3d32d43ec.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723Effect of a Cognitive Secondary Task on Gaze Behaviors and Decision Making of Skilled and Novice Football Playersتأثیر تکلیف ثانویة شناختی بر تصمیمگیری و رفتارهای خیرگی فوتبالیستهای ماهر و مبتدی129142120010.22089/mbj.2018.5054.1588FAپریساپارسافردانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیهمحمدتقیاقدسیاستاد رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز0000-0001-8921-1856Journal Article20171112The purpose of this study was to investigate effect of a cognitive secondary task on gaze behaviors and decision- making of football players. The participants of this research were 24 skilled (n=12) and novice (n=12) football players with an age range of 19 to 25 years. skilled and novice players watched 30 images of various attack situation that should have selected their correct answer (Shoot, Pass and Dribble). The players performed the task once with a cognitive secondary task and once without a cognitive secondary task. The participant’s gaze behaviors, speed and accuracy of decision-making collected continuously by using eye tracking and decision-making software. The results of 2*2 ANOVA showed that decision making speed and accuracy in two groups with the cognitive secondary task had a significant decrease compared the single task. The number and duration of fixation in two groups with the cognitive secondary task had a significant decrease compared single task. In general, it can be stated that the importance of perceptual skill in sports such as soccer should be emphasized to sensitize ever-changing situations and effective training methods need to be applied.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تکلیف ثانویة شناختی بر رفتارهای خیرگی و مهارت تصمیمگیری بازیکنان فوتبال بود. شرکتکنندگان 24 فوتبالیست پسر ماهر و مبتدی با دامنة سنی 19 تا 25 سال بودند که در دو گروه ماهر (12 نفر) و مبتدی (12 نفر) قرار گرفتند. بازیکنان ماهر و مبتدی 30 تصویر از موقعیتهای مختلف حمله را مشاهده کردند که باید پاسخ صحیح خود را ازمیان گزینههای (شوت، پاس و دریبل) انتخاب میکردند. بازیکنان تکلیف را یک بار با تکلیف ثانویة شناختی و یک بار بدون تکلیف ثانویة شناختی اجرا کردند. سرعت و دقت تصمیمگیری با استفاده از نرمافزار تصمیمگیری و رفتار خیرگی با استفاده از دستگاه ردیابی حرکات چشم ثبت شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس (دو گروه در دو نوع آزمون) نشان داد که سرعت و دقت تصمیمگیری در دو گروه با تکلیف ثانویة شناختی کاهش معناداری نسبت به تکلیف مجرد دارند. همچنین، تعداد و مدت تثبیتهای دو گروه در تکلیف ثانویه، کاهش معناداری نسبت به تکلیف مجرد دارند. بهطورکلی، در ورزشهایی مانند فوتبال برای حسکردن موقعیتهای دائماً درحالتغییر، به مهارتهای ادراکی باید توجه و تأکید شود و روشهای تمرینی مؤثری باید بهکار گرفته شوند.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1200_f45718f2571e12fff5bfc84e9271b48a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723The Effect of Selective and Compulsive Video Augmented Information on Motor Learning of Basketball Jump Shot: with Emphasizing on the Challenge Point Theoryتأثیر اطلاعات افزودة ویدئویی انتخابی و اجباری بر یادگیری حرکتی شوت جفت بسکتبال: با تأکید بر نظریة نقطه چالش143166119910.22089/mbj.2018.5077.1594FAفرزادملکیگروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایرانمحمودشیخدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهرانرسولحمایت طلباستاد رفتار حرکتی، دانشگاه تهرانفضل اللهباقرزادهدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهرانJournal Article20171129The aim of this paper is to investigate the effect of selective and compulsive video augmented information on motor learning of Basketball Jump Shot emphasizing on the Challenge Point theory. 80 male students (18to22 years old) were voluntary selected. After homogenization based on the first pre-test scores (block5of trial) they were randomly assigned into four groups (20subjects) of self-control, yoked, examiner-control, and control. Instructional video of the expert model demonstrating specific biomechanical component was provided for 6 minutes. And then a second Pre-test (block5of trial) was done. The acquisition phase included 10 blocks of 5 trails and the retention test was performed in 2 blocks of 10 trails after 24 hours. The acquisition accuracy and technique scores differences were analyzed using a repeated measures analysis of variance (RM-ANOVA) in 4(groups) x 10(Block). The retention accuracy and technique score differences were analyzed using the analysis of variance (ANOVA). The results of accuracy in the acquisition phase showed that the main effect of the block is significant. In the retention phase, the accuracy scores in the experimental conditions were significantly higher than the control group. The results of accuracy in the acquisition phase demonstrated that the main effect of the block, group, and interaction of the block and the group is significant, and the skill performance of self-control group was significantly better than the yoked and control groups. In the retention phase, the self-control group technique of skill performance was better than other experimental conditions, and examiner-control group was significantly better than the control conditions during the acquisition and retention phases.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی </strong><strong>تأثیر اطلاعات افزودة ویدئویی انتخابی و اجباری بر یادگیری حرکتی شوت جفت بسکتبال با تأکید بر نظریة نقطة چالش</strong><strong>بود. تعداد </strong><strong>80</strong><strong>دانشجوی پسر (</strong><strong>۱۸</strong><strong>تا </strong><strong>22</strong><strong>سال) </strong><strong>بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند و بعد از همگنسازی براساس نمرات پیشآزمون اول </strong><strong>(بلوک پنجکوششی)</strong><strong>، بهصورت تصادفی در چهار گروه 20 نفری خود-کنترل، جفتشده، آزمونگر- کنترل و کنترل قرار گرفتند. </strong><strong>ویدئوی آموزشی </strong><strong>از مدل ماهر که اجزای بیومکانیکی حرکت را نمایش میدهد</strong><strong>، بهمدت شش دقیقه ارائه شد. </strong><strong>سپس، پیشآزمون دوم (بلوک پنجکوششی)</strong><strong>انجام شد.</strong><strong> مرحلة اکتساب شامل 10 بلوک پنجکوششی بود. آزمون یادداری 24 ساعت بعد، طی دو بلوک 10 کوششی انجام شد. </strong><strong>برای مقایسة تفاوت نمرات دقت و تکنیک در مرحلة اکتساب، از تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری تکراری (بلوک) 10 × (گروه) 4 و در مرحلة یادداری، از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد</strong><strong> (</strong><strong>0</strong><strong>.</strong><strong>05</strong><strong>≥ </strong><strong>P</strong><strong>)</strong><strong>. </strong><strong>در مرحلة اکتساب، نتایج دقت پرتاب نشان داد که اثر اصلی بلوک معنادار است؛ اما اثر اصلی گروه و تعامل بلوک و گروه معنادار نیست. </strong><strong>در مرحلة یادداری، امتیازات </strong><strong>دقت پرتاب </strong><strong>آزمودنیها در شرایط آزمایشی بهطور معناداری بیشتر از شرایط کنترل</strong><strong>است. </strong><strong>طی دورة اکتساب، نتایج فرم اجرای مهارت نشان داد که اثر اصلی بلوک، گروه و تعامل بلوک و گروه معنادار است. فرم اجرای مهارت </strong><strong>آزمودنیها در شرایط مشاهدة خود-کنترل بهطور معناداری بهتر از شرایط جفتشده و کنترل</strong><strong>است. همچنین، در مرحلة یادداری، </strong><strong>فرم اجرای مهارت </strong><strong>در شرایط مشاهدة خود-کنترل بهطور معناداری بهتر از دیگر شرایط آزمایشی</strong><strong>است. </strong><strong>علاوهبراین، </strong><strong>نتایج نشان داد که طی دورة اکتساب و یادداری، </strong><strong>فرم اجرای مهارت </strong><strong>آزمودنیها در شرایط مشاهدة آزمونگر-کنترل بهطور معناداری بهتر از شرایط کنترل</strong><strong>است.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1199_b00493abb7764292aace481a99dd095f.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103220180723The Comparison of Immobilization Stress on Learning and Spatial Memory in Young and Old Male Ratsمقایسة تأثیر استرس محدودیت حرکتی بر یادگیری و حافظة فضایی رتهای نر پیر و جوان165178120210.22089/mbj.2018.5438.1632FAرویامیرزارضی دهقیکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهانشیلاصفوی همامیاستادیار رفتارحرکتی، دانشگاه اصفهانحجت اللهعلاییاستاد فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهانJournal Article20180122The main purpose of this study was to investigate the effects of immobilization stress on learning and spatial memory between young and old male rats. In order 24 male Wistar rats were selected from Royan institute of Isfahan and divided into 2 age groups based on their weights (3 months= young and 12 months= old). After one week of adaptation to the nest environment, each group (4 groups, n=6) takes part in their special program contains immobility stress group (2h×7days), and sham group. Learning and spatial memory measured by using Morris water maze. Data were analyzed by using independent T-test and two-way variance analyses test. Results showed that immobility stress destroyed learning in young and old rats but had no effect on spatial memory and learning of young rats was less damaged by stress than old rats. The results of this research confirmed the negative effect of immobility stress, especially in learning.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استرس محدودیت حرکتی بر یادگیری و حافظة فضایی رتهای نر پیر و جوان بود. تعداد 24 رت نر نژاد ویستار از پژوهشکدة رویان اصفهان در دو گروه سنی سهماهه (جوان) و 12 ماهه (پیر) انتخاب شدند و براساس وزن در چهار گروه ششتایی تقسیم شدند. پس از یک هفته سازگاری با محیط لانه و تردمیل، هر گروه با توجه به برنامة خاص خود شامل، گروه استرس محدودیت حرکتی (روزی دو ساعت بهمدت هفت روز) و گروه کنترل به تمرین پرداختند. برای اندازهگیری میزان یادگیری و حافظة فضایی از آزمون مازآبی موریس استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس دوطرفه انجام شد. نتایج نشان داد که استرس محدودیت حرکتی، یادگیری رتهای پیر و جوان را تخریب میکند؛ اما بر حافظة فضایی آنها اثر معناداری برجای نمیگذارد؛ بهطوریکه یادگیری رتهای جوان دراثر استرس در مقایسه با رت های پیر کمتر تخریب میشود. نتایج حاصل از پژوهش به ت</strong><strong>أ</strong><strong>ثیر منفی استرس محدودیت حرکتی بهویژه در یادگیری اشاره دارد.</strong>https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1202_4acb942812af5b5f1f4265a8b4259c65.pdf