پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522The Effect of 7 Weeks of Core Stability and Balance Training on Motor Function and Cognitive Failures in Women with Multiple Sclerosisتأثیر هفت هفته تمرینات ثبات مرکزی و تعادلی بر عملکرد حرکتی و نارساییهای شناختی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس173497010.22089/mbj.2017.1479.1157FAهاجرشیریکارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه سمنانمحمدعلیسلطانیاناستادیار رفتار حرکتی دانشگاه سمناننبی الهاصغریاستادیار عصب شناسی دانشگاه علومپزشکی سمنانJournal Article20151003The aim of this study was investigating the effect of 7 weeks of core stability and balance training on Motor function and Cognitive Failures in women with multiple sclerosis. For this purpose, 18 women with multiple sclerosis (Expanded Disability Status Scale 0-4.5, mean ± SD age; 36.66 ± 8.62 years) were selected based on the research entrance conditions with purposefully method and divided randomly to experimental and control groups (control group 10 persons and experimental group 8 persons). For evaluate Motor function, were used Timed 25 Foot Walking Test and Timed Up and Go Test. Too for evaluate Cognitive Failures was used Cognitive Failures Questionnaire, Then Experimental group conducted trainingfor 7 weeks, 3 sessions in week, training consist of Core stability training with Swiss ball, Core stability training without Swiss ball and balance training. At that time, Control group didn’t conduct any sport training. For analyzing data used analysis of covariance. Result showed that after 7 weeks, Experimental group in Compare with Control group improved Motor function (P=0.002 for Timed 25-Foot Walking Test, P=0.001 for Timed Up and Go Test) and decreased total score of Cognitive Failures (P=0.001), scores of subscales like Distractibility (P=0.001), Memory (P=0.001) and Blunders problems (0.001) for Experimental group. So, core stability and balance training can be used for improvement Motor function and decreasing Cognitive Failures like Distractibility, Memory and Blunders problems in women with multiple sclerosis.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هفت هفته تمرینات ثبات مرکزی و تعادلی بر عملکرد حرکتی و نارساییهای شناختی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. بدینمنظور، 18 نفر از زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (با مقیاس وضعیت ناتوانی گستردة 0 تا 5/4 و میانگین سنی 62/8±66/36سال) براساس شرایط ورود به پژوهش بهطور هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی جای گرفتند (گروه کنترل 10 نفر و گروه تجربی هشت نفر). جهت ارزیابی عملکرد حرکتی از آزمون 25 فوت راهرفتن و آزمون برخاستن و حرکتکردن زماندار استفاده شد و بهمنظور بررسی نارسایی های شناختی از پرسشنامه نارسایی های شناختی بهر ه گرفته شد. درادامه، گروه تجربی بهمدت هفت هفته و بهصورت سه جلسه در هفته تمرینات را انجام داد. این تمرینات شامل: تمرینات ثبات مرکزی روی توپ سوییسی و زمین و تمرینات تعادلی بود. شایانذکر است که طی این مدت گروه کنترل هیچ برنامة ورزشی را انجام نداد. جهت تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که عملکرد حرکتی گروه تجربی درمقایسه با گروه کنترل پس از هفت هفته بهبود یافته است (P=0.002 برای آزمون 25 فوت راهرفتن و P=0.001 برای آزمون برخاستن و حرکتکردن زماندار)؛ اما نمرة کلی نارسایی های شناختی (P=0.001)، نمرة خرده مقیاس حواسپرتی (P=0.001)، مشکلات حافظه (P=0.001) و مشکلات سهوی گروه تجربی کاهش داشته است (P=0.001)؛ بنابراین، می توان تمرینات ثبات مرکزی و تعادلی را برای بهبود عملکرد حرکتی و کاهش نارسایی های شناختی از قبیل حواسپرتی، مشکلات حافظه و مشکلات سهوی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بهکار برد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522The Effect of Video Modeling and in Vivo Modeling on Acquisition, Retention and Transmission of a Throwing Skill in Children with Autismبررسی تأثیر دو روش الگودهی ویدئویی و زنده بر فراگیری، یادداری و انتقال مهارت پرتابکردن در کودکان مبتلا به اوتیسم354896710.22089/mbj.2017.1494.1160FAناهیدمرادی فارسانیکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهدحمید رضاطاهری تربتیاستاد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهدعلیرضاصابری کاخکیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-3066-4858Journal Article20151108The objective of this research was to examine the effectiveness of video and live modelling in developing motor skills in children with autism spectrum disorder. To do so, twenty-two autistic children (7-13 years of age) participated in this study. The task applied required the participants to throw a bean bag (100g) by their non-superior hand toward a target placed on the floor. The participants were divided randomly into video modelling, live modelling and control groups and practiced the target task for 3 consecutive sessions. Individuals was performed immediate retention test 10 minutes after the last block of acquisition. Also, 24 hours after they participated in delayed retention and transfer test. Accuracy scores of participants were analysed as dependent measure in ANOVA test. The results of this study showed that both modelling methods (live and video) are effective in motor skill learning and there is no difference between these two methods. The probable reason for these results could be the task goal constraints. <strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی الگودهی ویدئویی و زنده بر مهارت حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. بدینمنظور، 22 کودک مبتلا به اوتیسم در دامنۀ سنی هفت تا 13 سال در این پژوهش شرکت نمودند. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی به سه گروه الگوی ویدئویی، الگوی زنده و کنترل تقسیم شدند و تکلیف موردنظر را در سه جلسۀ متوالی تمرین کردند. شایانذکر است که تکلیف بهکاررفته در این پژوهش، پرتاب کیسۀ لوبیا به وزن 100 گرم توسط شرکتکنندگان با دست غیربرتر به سمت هدفی بود که روی زمین قرار داشت. 10 دقیقه پس از آخرین بلوک اکتساب، شرکتکنندگان آزمون یادداری فوری را انجام دادند و 24 ساعت بعد نیز در آزمون یادداری تأخیری و انتقال شرکت نمودند. نمرات دقت افراد بهعنوان متغیر وابسته در آزمون تحلیل واریانس موردتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که هر دو نوع روش ارائۀ الگو (ویدئویی و زنده) در یادگیری مهارت حرکتی مؤثر میباشد و تفاوتی بین این دو نوع روش وجود ندارد. دلیل احتمالی این نتایج میتواند وجود قید هدف تکلیف باشد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522Comparison of 12-week Exercises of Yoga, Pilates and Yogalates on Older Women Functional Balance with High Risk of Falling Under Dual-Task Conditionsمقایسۀ 12 هفته تمرینات یوگا، پیلاتس و تمرینات ترکیبی بر تعادل کارکردی زنان سالمند با خطر درمعرض زمینخوردن تحت تکلیف دوگانه496497110.22089/mbj.2017.971FAهانیهعلیزاده خانقاهکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیعباسبهرامدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی0000-0003-3430-4777کامرانشاهدوستکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20160219The aim of this study was to compare the effectiveness of doing Yoga, Pilates and Yogalates exercises on the functional balance in inactive elderly women under the dual-task condition. Therefore, by convenience sampling using Berg balance scale, thirty old women aged 65-75 years who were at risk of falling were selected in Kahrizak center of Karaj. The subjects consisted of three groups: yoga (n=10), Pilates (n=10) and yogalates (n=10). They participated in the exercise three times a week for twelve weeks. To detect the changes of the balance, timed up and Go Test (TUG) was administered before and after the exercise protocol under the three conditions of single, cognitive, motor. For data analysis, the analysis of variance with repeated measures was used to determine the intragroup difference and multivariate analysis of variance was used to specify the intergroup difference. The results show that Yoga exercise has no effect on the balance of elderly women under the condition of self-test (P=0.205), under the task of cognitive (P=0.362) and under the task of motor (P=0.565) but the Pilates and Yogalates exercises had a significant effect (P<0.05). Furthermore, the effect of yogalates exercise on balance under the cognitive task was significantly higher. Therefore, 12-week Yogalates exercises could improve functional balance in elderly women who are at the risk of falling.<strong>هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر تمرینات یوگا، پیلاتس و یوگالتس (ترکیبی) بر تعادل زنان سالمند غیرفعال تحت تکالیف دوگانه بود. بدینمنظور، </strong><strong>30</strong><strong> نفر از سالمندان </strong><strong>75-65</strong><strong> سالۀ مرکز کهریزک کرج که درمعرض خطر زمینخوردن بودند، پس از غربالگری توسط آزمون تعادلی برگ بهصورت دردسترس انتخاب شدند. آزمودنیها در سه گروه یوگا (</strong><strong>10</strong><strong> نفر)، پیلاتس (</strong><strong>10</strong><strong> نفر) و ترکیبی (</strong><strong>10</strong><strong>نفر) قرار گرفتند و بهمدت </strong><strong>12</strong><strong> هفته و هفتهای سه جلسه در تمرین شرکت نمودند. قبل و بعد از اجرای پروتکل</strong><strong>تمرینی، آزمون </strong><strong>برخاستن و راهرفتن زماندار</strong><strong> تحت سه شرایط مجرد (خود آزمون)، شناختی ـ تعادلی (اجرای آزمون همراه با شمارش معکوس اعداد) و حرکتی ـ</strong><strong></strong><strong> تعادلی (اجرای آزمون همراه با نگهداشتن فنجان آب) برای بررسی تغییرات تعادلی سالمندان اجرا گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها نیز از </strong><strong>تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر</strong><strong> جهت تعیین تفاوتهای درونگروهی و تحلیل واریانس چندمتغیره بهمنظور تعیین تفاوتهای بین گروهی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که 12 هفته تمرین یوگا، تأثیری بر تعادل زنان سالمندان بهصورت مجرد </strong><strong>(</strong><strong>P=0.205</strong><strong>)</strong><strong>، تحت تکلیف شناختی </strong><strong>(</strong><strong>P=0.362</strong><strong>)</strong><strong> و تحت تکلیف حرکتی </strong><strong>(</strong><strong>P=</strong><strong>0.565</strong><strong>)</strong><strong> ندارد، اما درمقابل، تمرینات پیلاتس و یوگالتس بهصورت معناداری بر آن اثرگذار میباشند </strong><strong>(</strong><strong>P</strong><strong><0.05</strong><strong>)</strong><strong>. همچنین میزان تأثیر تمرینات یوگالتس بر تعادل تحت عملکرد شناختی، بهطور معناداری بیشتر بوده است؛ بنابراین، با استفاده از تمرینات یوگالتس طی </strong><strong>12</strong><strong> هفته میتوان همگام با افزایش سن، تعادل کارکردی را در زنان سالمندی که درمعرض زمینخوردن هستند توسعه داد. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522The Effect of Basketball Net's Height and Skill Level on the Emergence of the Especial Skill in Basketball Free Throwingاثر ارتفاع حلقه و سطح مهارت بر ظهور مهارت ویژه در پرتاب آزاد بسکتبال658496010.22089/mbj.2017.2237.1256FAاکرمکاویانیدکتری رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانبهروزعبدلیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانعلیرضافارسیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0002-2086-6632Journal Article20160220The aim of the current study was to examine the effect of the basketball net's height and skill level on the emergence of especial skill in basketball free throwing. To do this, ten experts (23±2.58) and ten less-expert (21.90±2.18) basketball players was taking 150 shots from five different distances from the basket including the free throw line. Players took their shots in the raised, standard and lowered basketball net's height. Two groups of the experts and less-experts threw 150 set shots in the raised, standard and lowered basketball net's height. The data was analysed based on Bayesian analysis applying a generalization model. The results reveal that the vision noise parameter in the model is quite constant (K <sub>vision</sub>=0.03). Also, the especial skill parameter showed the presence of the especial skill only in the experts when basketball net height was standard (a= 0.13). Whereas, the especial skill parameter showed no especial skill by the change of the basketball net's height in the experts. Furthermore, no especial skill was seen in the less-expert. These results proposed that besides the massive amount of practice, visual context information play critical role in the emergence of the especial skill and supported visual- context hypothesis. <br /> <br />.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر ارتفاع حلقه و سطح مهارت بر ظهور مهارت ویژه در پرتاب آزاد بسکتبال بود. بدینمنظور، 10 نفر از بازیکنان ماهر (58/2</strong><strong>±</strong><strong>23) و 10 نفر از بازیکنان کمتجربۀ (18/2</strong><strong>±</strong><strong>90/21) بسکتبال ۱۵۰ شوت ثابت را از پنج فاصلۀ مختلف نسبت به حلقه (شامل فاصلۀ پرتاب آزاد بسکتبال) انجام دادند. لازمبهذکر است که پرتابها در ارتفاعهای بلند، استاندارد و کوتاه حلقه انجام گرفت و دادهها براساس تحلیل بیزی و با استفاده از مدل تعمیمپذیری تحلیل گردید. نتایج نشان میدهد که پارامتر نویز بینایی در مدل تقریباً ثابت است (ثابت بینایی= 03/0). پارامتر مهارت ویژه نیز تنها در افراد ماهر و ارتفاع حلقۀ استاندارد وجود مهارت ویژه را نشان میدهد (پارامتر مهارت ویژه= 13/0)؛ درحالیکه پارامتر مهارت ویژه در افراد ماهر با تغییر ارتفاع حلقه نشاندهندۀ وجود مهارت ویژه نمیباشد. ذکر این نکته ضرورت دارد که پارامتر مهارت ویژه در افراد کمتجربه نشاندهندة وجود مهارت ویژه نیست. این یافتهها پیشنهاد میدهد که در کنار میزان انبوه تمرین، اطلاعات زمینۀ بینایی در ظهور مهارت ویژه نقش مهمی داشته و از فرضیۀ زمینۀ بینایی حمایت میکند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522Interaction Between Individual, Environment and Task in Motor Learning: The Effects of Competitive Atmosphere and Mental Toughness in Learning Two Simple and Complex Sport Skillsتعامل فرد، محیط و تکلیف در یادگیری حرکتی: تأثیر فضای رقابتی و استحکام ذهنی در یادگیری مهارتهای ساده و پیچیدۀ ورزشی8510495310.22089/mbj.2017.2782.1342FAجلیلمرادیاستادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0002-1001-6685سید محمد کاظمواعظ موسویاستاد روانشناسی ورزشی- فیزیولوژی روانی، دانشگاه جامع امامحسین (ع)علی محمدامیرتاشاستاد گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20160706The goal of the present study was to investigate the interaction between individual (mental toughness), environment (competitive atmosphere) and task (two simple and complex sport skills) in motor learning. Subjects included 104 undergraduate students whom were divided into two groups with high and low mental toughness based on mental toughness Questionnaire 48. Than the subjects were divided into eight matched groups following pretest (n<sub>1</sub>=n<sub>2</sub>=…=n<sub>8</sub>=13). The four groups in competitive atmosphere and the four groups in noncompetitive atmosphere performed basketball skills. At the determined and given competitive condition, the groups performed the task for 15 sessions every alternate day. Verbal feedback was provided to participants in acquisition sessions. One week after acquisition training, the retention test were taken. For analyzing data, one way and repeated measure ANOVA were used (P<0.05). The results showed that the groups with high mental toughness in competitive and non-competitive conditions relative to groups with low mental toughness were significantly better acquisition and retention. Also, Comparison of competitive and non-competitive groups showed that there was no significant difference in the acquisition and retention of basketball passing skill, but in basketball shooting skill, the group who had been trained in the competitive space had a significantly better performance. Our results confirm the Interactional approach in motor behavior and sport psychology.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعامل فرد (مؤلفة استحکام ذهنی)، محیط (فضای رقابتی) و تکلیف (دو مهارت ساده و پیچیدۀ ورزشی) در یادگیری حرکتی بود. شرکتکنندگان این پژوهش 104 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارشناسی بودند که براساس نمرات پرسشنامۀ استحکام ذهنی 48 در دو گروه استحکام ذهنی بالا و پایین قرار گرفتند. سپس، براساس امتیازات پیشآزمون در مهارتهای پاس و شوت جفت بسکتبال در هشت زیر گروه 13 نفره همسانسازی شدند که چهار گروه در شرایط رقابتی و چهار گروه در شرایط غیررقابتی به تمرین مهارتهای ملاک پرداختند. شرکتکنندگان تمامی گروهها بهمدت 15 جلسۀ یک روز در میان مهارت مربوط به گروه خود را همراه با دریافت آموزش کلامی تمرین نمودند. آزمون یادداری یک هفته پس از آخرین جلسۀ تمرین اجرا گردید. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس برای اندازهگیریهای مکرر و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان میدهد که گروههای دارای استحکام ذهنی بالا در شرایط رقابتی و غیررقابتی نسبت به گروههای دارای استحکام ذهنی پایین، اکتساب و یادداری بهتری داشتهاند. همچنین، مقایسۀ گروهها در شرایط رقابتی و غیررقابتی بیانگر آن است که تفاوت معناداری در مهارت پاس مشاهده نمیشود؛ اما در اکتساب و یادداری شوت جفت بسکتبال، گروهی که در فضای رقابتی تمرین کرده بودند بهطور معناداری عملکرد بهتری داشتهاند. نتایج پژوهش حاضر دیدگاه تعاملی در رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش را تأیید میکند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522The Effect of 8 Weeks of Core Stability Training on Static and Dynamic Balance In Mentally Retarded Children 8 to 10 Yearsتأثیر هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان هشت تا 10 سال کمتوان ذهنی10511896510.22089/mbj.2017.2248.1257FAعلیشفیع زادهاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهرکرد0000-0002-2846-9877زهرامحمدیکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اصفهان، واحد خوراسگانJournal Article20160311The aim of this study was to investigate the effect of 8 weeks of core stability training on static and dynamic balance in mentally retarded educable children eight to ten years. The population of this study was all of mentally retarded children of Mehr School in Momarekeh city and sample consisted 24 educable mentally retarded students, with mean and standard deviation for age (9.12±0.74years), height (121.1±8.6Cm) and weight (23.25±6.9Kg), who were healthy physically and voluntarily participated in this research. In the first preliminary assessment of the state of static and dynamic balance subjects, Sharpend Rombrg and get up and go tests respectively were used. the subjects were randomly divided into two equal experimental and control groups (n=12).The experimental group had eight weeks of core stability training with three sessions per week and each session lasted for 45 minutes. During this period, the control group did not perform any specific types of exercise. After eight weeks, both groups were participated in the post tests that were the same as the pretests. Data were analyzed through descriptive and analysis of covariance at the 0.05 level. The results showed significant difference in static balance with eyes open (P=0.000), eyes close (P=0.000) and dynamic balance (P=0.000) between the experimental and control group after eight weeks of core stability training. Finally, core stability exercises can improve static and dynamic balance mentally retarded children eight to ten years. Therefore, coach and teacher can use theses exercise to enhance the motor performance and welfare of mentally retarded children.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هشت هفته تمرین ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر هشت تا 10 سال بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی کمتوانان ذهنی آموزشپذیر هشت تا 10 سال مدرسۀ مهر شهرستان مبارکه تشکیل دادند. براساس پروندۀ آموزشی، نمونۀ آماری شامل 24 دانشآموز کمتوان ذهنی آموزشپذیر از این مدرسه بود که برحسب معاینات پزشکی از نظر جسمانی سالم بودند، محدودیتی در انجام حرکات نداشتند، بهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نموده و دارای میانگین و انحراف استاندارد سن (74/12</strong><strong>±</strong><strong>0/9)، قد (6/1</strong><strong></strong><strong>±</strong><strong>8</strong><strong>/121) و وزن (9/25</strong><strong>±</strong><strong>6/23) بودند. در ابتدای پژوهش بهمنظور ارزیابی اولیه از وضعیت تعادل آزمودنیها از آزمون شارپندرومبرگ برای تعادل ایستا با چشمان باز و بسته و آزمون برخاستن و رفتن برای تعادل پویا استفاده شد. سپس، آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه 12 نفرۀ تجربی و کنترل جایگزین شدند. گروه تجربی (شامل پنج دختر و هفت پسر) بهمدت هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی را بهصورت سه جلسه در هفته و هر جلسه بهمدت 45 دقیقه اجرا کردند. تمرینات شامل: حرکات </strong><strong>پلزدن</strong><strong>، </strong><strong>نیمه درازونشست</strong><strong>، </strong><strong>بالاآوردن دستها و پاها در حالت دور و درازونشست با چرخش بود.</strong><strong>در این مدت گروه کنترل (شامل سه دختر و نه پسر) هیچگونه فعالیت تمرینی در ارتباط با ثبات مرکزی را انجام ندادند. پس از هشت هفته هر دو </strong><strong>گروه از طریق آزمونهای تعادل اجراشده در ابتدای دوره (پیشآزمون) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شد و در بخش استنباطی، آزمون تحلیل کوواریانس در سطح (05/0) بهکار رفت. نتایج نشان داد تعادل ایستا با چشمان باز (</strong><strong>000</strong><strong>.</strong><strong>0</strong><strong>=</strong><strong>P</strong><strong>) و بسته (</strong><strong>000</strong><strong>.</strong><strong>0</strong><strong>=</strong><strong>P</strong><strong>) و تعادل پویای (</strong><strong>000</strong><strong>.</strong><strong>0</strong><strong>=</strong><strong>P</strong><strong>) گروه تجربی با گروه کنترل پس از هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی تفاوت معناداری داشت؛ بنابراین، تمرینات ثبات مرکزی میتواند تعادل ایستا و پویای کودکان کمتوان ذهنی هشت تا 10 سال را بهبود بخشد و معلمان و مربیان میتوانند از این تمرینات درراستای ارتقای عملکردهای حرکتی و بهزیستی آنها استفاده نمایند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522Psychometric Characteristics of the Persian Version of «Enjoyment Scale, Self-Efficacy and Social Support of Physical Activity in Children»ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی "مقیاس لذت، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی فعالیت جسمانی در کودکان"11913896310.22089/mbj.2017.2316.1265FAاحمدنیکرواناستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه سمنانولیاللهکاشانیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه سمنانزهراقلیزادهکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه سمنانJournal Article20160403The purpose of this research was to determining validity and reliability of the Persian version of enjoyment scale, self-efficacy and social support of physical activity in children questionnaire. For this purpose, 300 children (135 boy and 165 girl) were completed the Persian version of the enjoyment scale, self-efficacy and social support of physical activity in children questionnaire. Results using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha coefficient of intra-class correlation) were examined. Confirmatory factor analysis showed that the index of goodness of fit and goodness of fit is comparatively higher than 0.90 in the questionnaire, four in each factor properly verified confirmed. the total internal consistency (0.75) and the total temporal reliability (0.80) has been acceptable values. Therefore, the Persian version of the questionnaire enjoyment scale, self-efficacy and social support of physical activity in children of acceptable reliability and validity in children's Iranian.<strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس لذت، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی فعالیت جسمانی کودکان بود. بدینمنظور، 300 کودک ورزشکار (135 پسر و 165 دختر) نسخۀ فارسی مقیاس لذت، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی فعالیت جسمانی کودکان را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درونطبقهای) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از آن است که میزان شاخص نیکویی برازش و نیکویی برازش تطبیقی بالاتر از (90/0) میباشد که در این پرسشنامه هر چهار عامل تأیید شده است. علاوهبراین، نتایج ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درونطبقه</strong><strong></strong><strong>ای نشان میدهد که مقیاس لذت، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی فعالیت جسمانی کودکان دارای ثبات پاسخ درونی (</strong><strong>0.75</strong><strong><</strong><strong>ɑ</strong><strong>)</strong><strong> و زمانی (</strong><strong>0.80</strong><strong><</strong><strong>ɑ</strong><strong>)</strong><strong> مناسبی است؛ بنابراین، نسخۀ فارسی مقیاس لذت، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی فعالیت جسمانی کودکان از روایی و پایایی قابلقبولی در کودکان ورزشکار ایرانی برخوردار است.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522Effect of Yoga on Anxiety of Parents and Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disordersاثر یوگا بر اضطراب والدین و کودکان دارای نقص توجه/ بیشفعالی13915295410.22089/mbj.2017.2398.1278FAآزادهعدل پرورکارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهاناحمدرضاموحدیاستاد رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان0000-0002-2313-4752مهدیرافعیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان0000-0001-8139-6139Journal Article20160415The aim of this study was to determine the effects of 8 weeks Yoga training on anxiety of parents and children with attention deficit and hyperactivity disorders (ADHD). A total of 20 children with ADHD and their parents (20 fathers and 20 mothers) participated in this study. They were randomly assigned to exercise and no-exercise control groups. Parents in the exercise groups exercised Yoga for 8 weeks, two times per week. Anxiety of parents and anxiety of their children were assessed at baseline and two days after intervention using Achenbach and Catell questionnaires respectively. To analyze data, two factor mixed model ANOVA was used. Results showed that Yoga training by parents' significantly decreased anxiety of mothers and children while anxiety of the fathers was not significantly changed. The participants of all three control groups did not show significant changes in their anxiety. The findings of the present study indicate that Yoga could be considered as a mediator variable for modifying anxiety of children with ADHD<strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر هشت هفته تمرین یوگا بر اضطراب والدین و کودکان دارای نقص توجه/ بیشفعالی بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 20 کودک مبتلا به بیشفعالی/ نقص توجه در ردۀ سنی 6 الی 11 سال و 40 نفر از والدین آنها بودند که پس از یکسانسازی براساس متغیرهای سن، جنسیت و میزان اختلال بیشفعالی/ نقص توجه در کودکان در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. پدران و مادران گروه تجربی بهصورت جداگانه توسط یک مربی یوگا بهمدت هشت هفته (دو روز در هفته و طی 16 جلسه) تحت آموزش تکنیکهای یوگا قرار گرفتند. اضطراب کودکان و والدین، پیش و پس از مداخله با استفاده از پرسشنامۀ آخنباخ برای کودکان و اضطراب کتل برای والدین اندازهگیری گردید. بهمنظور تحلیل دادهها نیز از آزمونهای آماری تحلیل واریانس مختلط دوعاملی استفاده گشت. نتایج نشان میدهد که تمرین یوگا توسط والدین کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیشفعالی منجر به کاهش معنادار اضطراب کودکان و مادران شده است؛ اما در اضطراب پدران تغییری مشاهده نمیشود. برمبنای یافتهها میتوان گفت که یوگا میتواند بهعنوان یک متغیر واسطهای برای کاهش اضطراب کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیشفعالی بهکار رود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522The Effect of Exercise Positional Arrangement (Individual, Dyad, Group) on Acquisition and Retention of Rope-Jumping Skills in School Childrenتأثیر آرایش مکانی تمرین (انفرادی، زوجی و گروهی) بر اکتساب و یادداری مهارت طنابزنی کودکان دبستانی15316696410.22089/mbj.2017.2295.1263FAالههسیاووشیکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطباییاحسانزارعیاناستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطباییافخمدانشفردانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا0000-0003-2371-2652Journal Article20160416The present study sought to investigate individual, dyad and group exercising for learning a select few of rope jumping skills in fourth-grade students at primary school. A sample of 180 subjects in 10±0.65 age range was selected clustered randomly from research population which embraced the entire population of fourth-grade students at primary schools in Nahavand. Subjects without any previous experience in rope jumping in different schools were selected through individual, dyad and group exercising and were trained according to the national rope jumping scheme. The participants were trained during twelve sessions and their performance progress in the acquisition and retention stage (1 week later) was recorded. MANOVA with repeated measurement in the acquisition phase (3 PA*4 measurement * 2 sex) revealed that PA effect on performance was significant (P=0.001), dyad Vs group PA was better than individual; but, the sex effect wasn’t significant. Two-way ANOVA in retention test was also revealed that learning in dyad and group PA was better than individual (P=0.001), and no differences between dyad and group PA. Also, sex effect wasn’t significant. Based on the results and complexity of skills rope jumping, it deserves to don’t use of individual PA in learning of this skill and exploit of exercise in dyad PA such as observational learning, activation of mirror neurons, ….<strong>هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ اثر تمرینات انفرادی، زوجی و گروهی بر اکتساب و یادداری مهارت طنابزنی دانشآموزان مقطع چهارم ابتدایی بود. نمونۀ آماری پژوهش را 180 دختر و پسر (با دامنۀ سنی 65/0</strong><strong>±</strong><strong>10 سال) تشکیل دادند که بهصورت تصادفی خوشهای از بین دانشآموزان مقطع چهارم ابتدایی شهرستان نهاوند انتخاب گردیده و برحسب مقادیر نمرات پیشآزمون در سه گروه انفردی، زوجی و گروهی گزینش شدند و در مدارس جداگانه تحت آموزش طنابزنی براساس شیوهنامۀ طرح ملی طناورز (سال 1390) قرار گرفتند. مرحلۀ اکتساب شامل 12 جلسه تمرین تحتنظر مربی بود که عملکرد افراد در جلسات چهار، هشت و 12 ثبت شده و آزمون یادداری با شش روز تأخیر بهعمل آمد. تحلیل دادههای مرحلۀ اکتساب با استفاده از تحلیل واریانس مرکب (سه آرایش مکانی * سه دفعات اندازهگیری * دو جنسیت) نشان داد که آرایش مکانی بر اجرای مهارت طنابزنی تأثیر دارد </strong><strong>(</strong><strong>P=0.001</strong><strong>)</strong><strong> و عملکرد در آرایش مکانی زوجی و گروهی بهتر است؛ اما اثر جنسیت معنادار نمیباشد. نتایج تحلیل واریانس دوطرفه (دو جنسیت * سه آرایش مکانی) در مرحلۀ یادداری نیز نشاندهندۀ برتری آرایش مکانی زوجی و گروهی نسبت به انفرادی </strong><strong>(</strong><strong>P=0.001</strong><strong>)</strong><strong> و عدم تفاوت بین آرایش زوجی و گروهی میباشد. لازمبهذکر است که اثر جنسیت معنادار نمیباشد. براساس نتایج و دشواری مهارت طنابزنی بهتر است که در آموزش این مهارت از تمرینات انفرادی استفاده نشود و از مزایای تمرین دونفره و گروهی مانند یادگیری مشاهدهای، فعالسازی نرونهای آینهای و غیره بهرهبرداری گردد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X92720170522Application of challenge point framework to improve the mobility in patients with Multiple Sclerosisکاربرد چارچوب نقطۀ چالش در بهبود توانایی حرکتی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس16718295810.22089/mbj.2017.2524.1303FAمسعودظهیریدانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهرانشهزادطهماسبی یروجنیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران0000-0002-0875-3993نسترنمجدی نسباستادیار مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهوازJournal Article20160519In the challenge point framework, although practice has been known as one of the most important factors affecting learning, but other factors such as practice conditions, task difficulty and skill level of participants, could effect on the incidence of learning. The purpose of present study was to examine the effectiveness of challenge point framework to improve the mobility in patients with Multiple Sclerosis(MS).In this semi experimental study, 22 patients with multiple sclerosis (M= 32 ± 4.5 years) among MS Society of Ahvaz were selected randomly and were divided into two experimental and control groups. Outset, 10-Meters Walking Test was performed as per-test. Then, experimental group’s subjects did the intervention for 12 sessions (three sessions of a week for 45 minutes) and control groups were not exercised. Data was analyses by multiple variance analysis and repeated measures variance and in p≤0.05 significant levels. Results revealed that the experimental group mobility was improved as a result of intervention based on thechallenge point framework and mobility was higher in comparison to control group (p≤0.001).Significantly improved in as a result of four week protocol (p≥0.05). Therefore the results indicate that four weeks of training stepping reaction using challenge point framework had significant improvement on walking speed in patients with multiple sclerosis.<br /> Key words: challenge point framework, mobility, speed walking, multiple sclerosis<strong>اگرچه تمرین بهعنوان یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر یادگیری در چارچوب نقطۀ چالش مطرح میباشد؛ اما عوامل دیگری نظیر موقعیت تمرینی، دشواری تکلیف و سطح مهارت آزمودنی میتواند بر یادگیری اثرگذار باشد؛ ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی چارچوب نقطۀ چالش در بهبود توانایی حرکتی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام.اس) بود. در این پژوهش نیمهتجربی، 22 فرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (با میانگین سنی </strong><strong>5/4±</strong><strong>32</strong><strong> سال) </strong><strong>از میان بیماران انجمن مبتلایان به ام.اس شهر اهواز بهصورت تصادفی</strong><strong>انتخاب شدند و به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم گردیدند. جهت انجام پژوهش، </strong><strong>ابتدا، پیشآزمون 10 متر راهرفتن بهعمل آمد. سپس، </strong><strong>آزمودنیهای</strong><strong>گروه</strong><strong>تجربی</strong><strong>بهمدت</strong><strong>12</strong><strong>جلسه (هفتهای</strong><strong>سه</strong><strong>جلسۀ</strong><strong>45</strong><strong>دقیقهای)</strong><strong>به</strong><strong>انجام</strong><strong>تمرینات پرداختند؛ اما</strong><strong>گروه</strong><strong>کنترل</strong><strong>تحت مداخله قرار نگرفت</strong><strong>.</strong><strong> شایانذکر است که</strong><strong>دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس مرکب و</strong><strong>تحلیل</strong><strong>واریانس</strong><strong>با اندازهگیری تکراری با سطح معناداری (05</strong><strong>/0</strong><strong>) تحلیل گردیدند. یافتهها نشان میدهند که توانایی حرکتی گروه تجربی در اثر مداخلۀ مبتنی بر چارچوب نقطۀ چالش بهبود یافته است و آنها نسبت به گروه کنترل از توانایی حرکتی بالاتری برخوردار بودهاند (</strong><strong>0.001</strong><strong>≥</strong><strong><em>P</em></strong><strong>)</strong><strong>؛</strong> <strong>بنابراین،</strong><strong>میتوان گفت که انجام چهار هفته تمرینات واکنش گامبرداری با استفاده از چارچوب نقطۀ چالش باعث</strong><strong> بهبود معنادار سرعت راهرفتن در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس میشود.</strong>