پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103420181222The Effect of Swimming Training and Practice on the Kinesthesia of Boys with Visual Impairmentتأثیر آموزش و تمرین شنا بر حس حرکت پسران با اختلال بینایی1728143210.22089/mbj.2018.5061.1589FAسجادنعمتیکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه اراکعلیرضابهرامیدانشیار رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه اراک0000-0002-3323-270xحسنخلجیدانشیار رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه اراک0000-0002-0323-270xJournal Article20171114Kinesthesia variable is very important for boys with visual impairments. So, the aim of this study was to determine the effect of swimming training and practice on boys with visual impairment. This study was semi experimental with pretest-posttest design. Participants included boys with visual impairment (aged 9 to 15) from the Society for the Blind in Arak city, who were randomly assigned to an experimental (n = 10) and control (n = 10) groups. Bahrami (2011) test of setting the Joint-Position Sense and Kinesthesia, isometric dynamometer was used to measure the preferred hands' Kinesthesia of the participants. The experimental group was required to participate in a ten-week water training program (two days a week), while the control group did not participate in any organized training program. Both groups performed a pretest prior to the experimental period and performed a posttest immediately after the experimental period. Shapiro-Wilk test for normality of the data and independent and paired t test for determining the in-group and intergroup differences between pre-test and post-test, at a significance level of 95 percent and the P≤0.05, were used. The paired t test showed significant difference of kinesthesia of experimental group (P ≤ 0.05). While the kinesthesia data of control group showed no significant difference (P ≥ 0.05). Also, the scores on the pretest showed no significant difference between the experimental and the control groups (P ≥ 0.05). However, on the post test, a between-group difference was found in the participants’ task scores (P ≤ 0.05). The result showed that swimming training can improve the kinesthesia of boys with visual impairment. So, it seems that the use of this training in exercise and rehabilitation program of these people can have many benefits for them.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش و تمرین شنا بر حس حرکت پسران با اختلال بینایی بود.</strong><strong>پژوهش حاضر ازنوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. شرکتکنندگان پسران با اختلال بینایی عضو انجمن نابینایان شهرستان اراک بودند. تعداد 20 پسر سالم نابینا بهصورت هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. برای ارزیابی حس حرکت از آزمون تنظیم زاویة دست برتر</strong><strong>بهرامی (1389)</strong><strong> استفاده شد. برای هر دو گروه پیشآزمون اجرا شد. گروه تجربی در جلسههای تمرین بهمدت 10 هفته (دو جلسه در هفته و هر جلسه 60 دقیقه) شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل تمرین خاصی درنظر گرفته نشد. پس از اتمام دورة تمرینی، پسآزمونهای حس حرکت در همان محیط اندازهگیری شدند. برای تعیین طبیعیبودن دادهها از آزمون شاپیرو- ویلک، برای محاسبة میانگین و انحراف استاندارد از آمار توصیفی و برای تعیین اختلاف درونگروهی و بینگروهی پیشآزمون و پسآزمون، بهترتیب از آزمونهای تی همبسته و تی مستقل در سطح معناداری (</strong><strong>0.05</strong><strong> ≥</strong><strong>P </strong><strong>) استفاده شد.</strong><strong>آزمون تی همبسته اختلاف معنادار متغیرهای حس حرکت</strong><strong>در گروه تجربی را نشان داد (</strong><strong>0.05</strong><strong> ≥</strong><strong>P </strong><strong>)؛ درحالیکه نمرات حس حرکت گروه کنترل اختلاف معناداری را نشان نداد (</strong><strong>0.05</strong><strong> ≥ </strong><strong>P</strong><strong>). همچنین، در پیشآزمونهای حس حرکت بین دو گروه تجربی و کنترل اختلاف معناداری مشاهده نشد؛ اما در پسآزمون، گروه تجربی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشت (</strong><strong>0.05</strong><strong> ≥ </strong><strong>P</strong><strong>). نتایج پژوهش حاضر بیانگر این بود که تمرین شنا بر بهبود حس حرکت پسران با اختلال بینایی تأثیر دارد؛ بنابراین، بهنظر میرسد استفاده از آموزش و تمرین شنا در برنامههای ورزشی و توانبخشی افراد با اختلال بینایی میتواند فواید بسیاری داشته باشد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103420181222Comparing Intra-Limb Coordination and Timing of Performing a Baseball-Pitch in Skilled and Unskilled Pitchers with Emphasis on Different Movement Phasesمقایسة هماهنگی درونعضوی و زمانبندی اجرای مهارت پرتاب بیسبال در پرتابگران ماهر و مبتدی با تأکید بر فازهای مختلف حرکت2948146210.22089/mbj.2018.5752.1666FAسعیدقربانیاستادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانآندریاسبونداستاد رفتار حرکتی، دانشگاه لوکزامبورگJournal Article20180422The coordination of body limbs and the timing during performing of a Baseball-pitch and its different movement phases are relatively unknown. The purpose of the present study was to describe and compare the coordination between the shoulder-elbow joints and timing during execution of a Baseball-pitch by skilled and unskilled subjects emphasizing movement phases. The subjects consisted of a skilled male pitcher and eight beginner pitchers. Intra-limb coordination was obtained for the shoulder-elbow joints and was shown by angle-angle plots. Start and end points of all pitchers were normalized by linear interpolation method to 250 points. Timing, angles of the beginning and end of each phase, and the minimum and maximum angles of shoulder and elbow joints in each phase were compared between skilled and unskilled pitchers. The results indicated that there is a relatively clear difference in the coordination patterns between the joints of the shoulder-elbow, especially in the first and second phases between skilled and unskilled pitchers. There were also many differences between unskilled pitchers with the skilled pitcher at the beginning and end as well as the minimum and maximum angles of shoulder and elbow joints in different phases. Considering the timing variable, the time of performing the whole movement and the first, fourth, and fifth phases in unskilled pitchers was significantly shorter than that of the skilled pitcher. The results were discussed with regard to spatiotemporal characteristics of the performing Baseball-pitch in skilled and unskilled pitchers. Also, were discussed practical considerations for improving skills and preventing injury.هماهنگی اندامهای بدن درطول اجرای مهارت پرتاب بیسبال و زمانبندی اجرای فازهای مختلف حرکت، بهطورکامل شناختهشده نیست. هدف پژوهش حاضر، توصیف هماهنگی درونعضوی و زمانبندی اجرای مهارت پرتاب بیسبال با تأکید بر فازهای ششگانة آن در پرتابگر ماهر و مقایسة آنها با پرتابگران مبتدی بود. شرکتکنندههای پژوهش شامل هشت پرتابگر مبتدی و یک پرتابگر ماهر بودند. هماهنگی درونعضوی شامل هماهنگی بین مفاصل شانه و آرنج بود که با استفاده از نمودارهای زاویه- زاویه نمایش داده شد. نقاط شروع و پایان پرتابها با استفاده از روش درونیابی خطی یکسانسازی شدند و به 250 نقطة زمانی نرمالیزه شدند. زمانبندی، زاویة ابتدا و انتهای هر فاز و حداقل و حداکثر زاویة مفاصل شانه و آرنج در هر فاز، در پرتابگران مبتدی با ماهر مقایسه شدند. نتایج نشان داد که تفاوت نسبتاً آشکاری بین پرتابگران ماهر و مبتدی در هماهنگی درونعضوی مفاصل شانه- آرنج بهخصوص در فازهای ابتدایی آغاز و گام وجود دارد. همچنین، تفاوت قابلملاحظهای بین پرتابگران مبتدی با پرتابگر ماهر در زوایای ابتدایی، انتهایی و حداقل و حداکثر زاویة ایجادشده در مفاصل شانه و آرنج در فازهای مختلف حرکت وجود دارد. همچنین، پرتابگران مبتدی کل مهارت و فازهای اول، چهارم و پنجم را در زمان کمتری نسبت به پرتابگر ماهر اجرا میکنند. دربارة نتایج پژوهش با توجه به ویژگیهای فضایی- زمانی اجرای مهارت پرتاب بیسبال در پرتابگران ماهر و مبتدی و ملاحظات کاربردی آن درزمینة بهبود مهارت و جلوگیری از آسیب بحث شده است. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103420181222Effect of Content of Augmented Feedback on Acquisition, Retention, Transfer of Motor Skill and Intrinsic Motivation in Children and Adolescents: A Distinct Perception-Action in Novice and Skilledاثر محتوای بازخورد افزوده بر اکتساب، یادداری، انتقال مهارت حرکتی و انگیزش درونی در کودکان و نوجوانان: ادراک- عمل متمایز در افراد مبتدی و ماهر4974136910.22089/mbj.2018.5816.1672FAمیثمبیکدانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-0333-2791داودفاضلیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شیرازمهیارمختاریدکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20180510The purpose of present study was to determine the effect of content of augmented feedback on acquisition, retention, transfer of motor skill and intrinsic motivation and perception-action relationship with performance level in children and adolescents. For this purpose, 50 children (mean age 10.23±1.5 years) and 50 adolescents (mean age 15.36±1.15 years) were selected using convenience sampling from boys’ schools of area two of Mashhad and separation of age factor were stratified randomly (skilled and novice) assigned to either generic or non-generic feedback group. The task was included football kick skill to predetermined goals. Performance accuracy measured in acquisition (phase 1 and 2), immediate retention, delay retention and transfer tests. Ryan’s intrinsic motivation questionnaire was used for measurement of participants’ intrinsic motivation after the first and second phases of acquisition. Perception-action of novice and skilled individuals also measured after the first phase of acquisition. The findings showed that the difference between feedback groups was not significant in the first phase of acquisition, but were significant in the second phase of acquisition, immediate retention, delay retention and transfer tests. The results of intrinsic motivation showed that the difference was significant between feedback groups. For measurement of perception-action was used correlation between scores and estimation of perceived goal size that showed the relationship between perception and action of novice and skilled individuals was significant. Conclusion of this study that using the content of non-generic than generic feedback can be lead to motor learning and more intrinsic motivation in children and adolescents.<strong>هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر محتوای بازخورد افزوده بر اکتساب، یادداری، انتقال مهارت حرکتی و انگیزش درونی و رابطۀ ادراک- عمل با سطح عملکرد در کودکان و نوجوانان بود. تعداد 50 کودک (میانگین سنی 5/1</strong><strong> ± </strong><strong>23/10 سال) و 50 نوجوان (میانگین سنی 15/1</strong><strong> ± </strong><strong>36/۱۵ سال) بهصورت نمونهگیری دردسترس و هدفمند از مدارس پسرانه ناحیۀ دو مشهد انتخاب شدند و به تفکیک عامل سنی، بهصورت تصادفی طبقهای (ماهر و مبتدی) در گروه بازخورد عمومی یا غیرعمومی جای گرفتند. تکلیف شامل مهارت ضربۀ فوتبال به اهداف ازپیشتعیینشده بود. دقت اجرا در آزمونهای اکتساب (مرحلههای یک و دو)، یادداری فوری، یادداری تأخیری و انتقال اندازهگیری شد. از پرسشنامة انگیزش درونی رایان</strong><strong>برای سنجش انگیزش درونی شرکتکنندهها بعد از مراحل اول و دوم اکتساب استفاده شد. ادراک- عمل افراد مبتدی و ماهر نیز بعد از مرحلۀ اول اکتساب سنجیده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت بین گروههای بازخورد در مرحلۀ اول اکتساب معنادار نیست؛ اما در آزمونهای مرحلۀ دوم اکتساب، یادداری فوری، تأخیری و انتقال معنادار است. نتایج سنجش انگیزش درونی نشان داد که تفاوت بین گروههای بازخورد معنادار است. برای سنجش ادراک- عمل از همبستگی بین امتیازات و تخمین اندازۀ ادراکشدۀ هدف استفاده شد که نتایج نشان داد که رابطة بین ادراک و عمل افراد مبتدی و ماهر معنادار است. نتیجهگیری پژوهش حاضر این است که استفاده از محتوای بازخورد غیرعمومی نسبت به بازخورد عمومی باعث یادگیری حرکتی و انگیزش درونی بیشتر در کودکان و نوجوانان میشود. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103420181222Comparison of Visual Skills in Soccer Referees with Fewer and More Mistakesمقایسة مهارتهای بینایی در داوران کماشتباه و پراشتباه فوتبال7590147810.22089/mbj.2019.6457.1721FAمحمدافشارکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شیرازربابهرستمیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شیراز/0000-0001-7769-714xمجیدچهارده چریکاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شیرازJournal Article20180930This study aims at comparing the visual skills in soccer referees with fewer and more mistakes. This was a causal-comparative study and was applied in terms of purpose. The participants consisted of 30 male referees from Fars province who were voluntarily selected. Then, according to average monitoring scores, they were grouped into two groups of referees with fewer mistakes (17 referees) and referees with more mistakes (13 referees). Testable vision skills were measured through Wilson and Falkel vision test (2005) to assess the visual skills of the referees. Data analysis by one-way analysis of covariance revealed a significant difference between the two groups in terms of visual skills with soccer referees committing fewer mistakes showing a better performance across all the visual-perceptual and visual-motor subtests) P≤0.05(. It seems that pay more attention to the performance of soccer referees’ visual skills is crucial in improving their level.<strong>هدف این پژوهش، مقایسة </strong><strong>مهارتهای بینایی </strong><strong>در داوران کماشتباه و پراشتباه فوتبال بود. این پژوهش ازنوع علی- مقایسهای و بهلحاظ هدف، کاربردی بود. شرکتکنندگان ۳۰ داور مرد استان فارس بودند که بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند و براساس میانگین نمرات نظارت، به دو گروه داوران کماشتباه (۱۷ داور) و داوران پراشتباه (۱۳ داور) تقسیم شدند.</strong><strong>برای ارزیابی مهارتهای بینایی داوران از آزمون بینایی ویلسون و فالکل (۲۰۰4)</strong><strong> استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان داد </strong><strong>که اختلاف معناداری میان دو گروه در مهارتهای بینایی وجود دارد و داوران کماشتباه در تمامی خردهآزمونهای بینایی- ادراکی و بینایی- حرکتی عملکرد بهتری نشان دادند</strong><strong>(</strong><strong>P ≤ 0.05</strong><strong>).</strong><strong> بهنظر میرسد که توجه بیشتر به عملکرد بینایی داوران فوتبال نقطة عطفی در ارتقای سطح داوری فوتبال </strong><strong>باشد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103420181222The Relationship Between Skin Conductance and Post Error Slowing During Cognitive Task Performance in Soccer Refereesرابطة بین سطح هدایت الکتریکی پوست و آهستگی بعد از خطا حین اجرای تکلیف شناختی در داوران فوتبال91104147710.22089/mbj.2019.6693.1740FAمحمدرضاقاسمیان مقدماستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانمهنازعاشق طوسیکارشناس ارشد مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20181119The purpose of this study was to determine the relationship between skin conductance as an indicator of arousal state and post-error slowing as an indicator of performance monitoring in soccer referees. For this purpose, 43 referees aged 20-30 years participated in this study. The skin conductance was evaluated at the baseline and during the Simon task performance. Then, the performance accuracy, reaction time in correct trials, reaction time in post-error responses and difference of reaction time in post-error to post-correct trials (post-error slowing) as reaction to error were investigated. The results showed that there was not a significant relationship between skin conductance, correct responses percentage and mean reaction time. On the other hand, there was a significant relationship between the skin conductance level at the baseline and reaction time in the post-error trials and post-error slowing. These findings suggest individual differences in performance monitoring and, accordingly, the response of soccer referees to the error is predictable from the level of skin conductance at baseline.<strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطة بین سطح هدایت الکتریکی پوست بهعنوان شاخص انگیختگی و آهستگی بعد از خطا بهعنوان شاخص نظارت بر عملکرد، در داوران فوتبال انجام شد. تعداد 43 داور بین سنین 20 تا 30 سال در این پژوهش شرکت کردند. سطح هدایت الکتریکی در حالت پایه و در حالت اجرای تکلیف سیمون ارزیابی شد. سپس، ویژگیهای دقت عملکرد، زمان واکنش در پاسخهای صحیح، زمان واکنش در پاسخهای بعد از خطا و تفاضل زمان واکنش کوششهای بعد از خطا نسبت به کوششهای بعد از صحیح (آهستگی بعد از خطا)، بهعنوان شاخص واکنش به خطا بررسی شدند. نتایج نشان داد که بین سطح هدایت الکتریکی، درصد پاسخهای صحیح و میانگین زمان واکنش رابطة معناداری مشاهده نشد. همچنین، رابطة معناداری بین سطح هدایت الکتریکی در حالت پایه با زمان واکنش در کوششهای بعد از خطا و آهستگی بعد از خطا مشاهده شد. این نتایج حاکی از وجود تفاوتهای فردی در نظارت بر عملکرد است و برایناساس، واکنش داوران فوتبال به خطا از روی مقادیر سطح هدایت الکتریکی در حالت پایه قابلپیشبینی است.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103420181222The Effect of Perceptual-Motor exercises on The Working Memory of Students with Special Learning Disabilities with Math Problemsاثر تمرینات ادراکی- حرکتی بر حافظة کاری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با مشکل ریاضی105120153310.22089/mbj.2019.6692.1738FAمرتضیهمایون نیا فیروزجاهدکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فرهنگیانسمیهنامدار طجریاستادیار بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی، دانشگاه مازندرانJournal Article20181126The working memory is the mind's search engine. Working memory is a cognitive function responsible for keeping immediate information, manipulating and its using in thinking. The purpose of this study is to investigate the effect of perceptual-motor programs on the working memory of students with specific learning disabilities with mathematical problems. The present experimental study is a pre-test and post-test one with control group. The target population includes male students from the third to fifth grades of elementary school. All subjects were randomly assigned to experimental (21) and control (20 subjects) groups. Sixteen sessions of peritoneal exercise were performed twice a week for the control group. The research instrument consisted of a revised Wechsler Intelligence Scale for children, a KM test, and a children's illness Symptom questionnaire. Data were analyzed using independent T-test and Covariance analysis. The results showed that after intervention, the experimental group received better scores in the work memory test (P = 0.001), but the post-test control group did not show a change in their working memory scores. According to the results of this study, it is suggested that cognitive-motor exercises should be used to improve the memory performance of children with math disorders.<strong>حافظة کاری موتور جستوجوی ذهن است. حافظة کاری کارکردی شناختی است که مسئول حفظ اطلاعات آنی، دستکاری واستفاده از آن در تفکر است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر برنامههای ادراکی- حرکتی بر حافظة کاریدانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص با مشکل ریاضی بود. پژوهش حاضر تجربی ازنوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ موردمطالعه شامل دانشآموزان پسر پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی بود. همۀ آزمودنیها بهصورت نمونهگیری تصادفی به دو گروه تجربی (21 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. 16 جلسه تمرین ادراکی حرکتی بهصورت دو بار در هفته برای گروه کنترل اجرا شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظرشدة هوش وکسلر برای کودکان، آزمون کیمت و پرسشنامة علائم مرضی کودکان بودند. دادههای پژوهش با استفاده از</strong><strong>روش تی مستقل و تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل آماری شدند. نتایج نشان داد که پس از مداخلة تمرینی، گروه تجربی نمرات بهتری در آزمون حافظة کاری کسب کردند </strong><strong>(</strong><strong>P = 0.001</strong><strong>)؛ </strong><strong>اما بعد از پسآزمون، تغییری در نمرات حافظة کاری گروه کنترل مشاهده نشد. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود از تمرینات ادراکی- حرکتی برای ارتقای عملکرد حافظهای کودکان با اختلال ریاضی استفاده شود. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103420181222The Effect of Handedness and Manipulation of the Index of Difficulty on the Behavioral and Neural Components of Speed-Accuracy Trade Offتأثیر دستبرتری و دستکاری شاخص دشواری بر مؤلفههای رفتاری و عصبی اجرای تکلیف مبادلة سرعت- دقت121150166610.22089/mbj.2019.6905.1757FAمحمدرضادوستانمربی گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانلیلافرزاددبیر تربیت بدنی، اداره آموزش و پرورش شهرستان شوشتر، شوشتر، ایراناسماعیلصائمیاستادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0003-2265-9482Journal Article20190105The purpose of this study was to evaluate the effect of handedness and task difficulty on behavioral and neural components of speed-accuracy trade off. The study was a Quasi-experimental research and focused on fundamental research. The participants of this study consisted of 20 students aged 14 and 15 years old. The instrument was four-channel EEG, optical sensor with sensor, laptop, metronome, and Target-Tapping-Test software. Given the Edinburgh handedness questionnaire scores, participants were divided into two left-hand and right-hand groups. They performed the simple and difficult tasks in a 30s with dominant and non-dominant hands. At the same time, the behavioral output as output digits from the pen and tablet (spatial and temporal errors) and the EEG data from the brain regions. For data analysis, repeated measures ANOVA was used at the significance level of 0.05. The results showed that non-dominant limb is affected to the task difficulty than dominant hand, and has more spatial error. The handedness and task difficulty had no significant effect on the effective width of the target. In the non-dominant limb, the average interruption for difficult task was more than simple task. In the C3 region, the gamma wave power was higher in a difficult task than in an easy task, and in right-handed subjects was higher in the hand. In the F4 area, the power of the alpha wave was easy for left-hand people when performing difficult moves above the task. Seems, in tasks that require accuracy and speed, spatial and temporal errors are affected by the task difficulty and handedness, But the timing errors is more affected by the task difficulty than the handedness. It also seems that the left and right frontal lobe areas are more important than other areas in Fitz's task execution.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دستبرتری و دشواری تکلیف بر مؤلفههای رفتاری و عصبی تکلیف مبادلة سرعت- دقت بود. </strong><strong>پژوهش ازنوع نیمهتجربی و بهلحاظ هدف، بنیادی بود.</strong><strong> شرکتکنندگان 20 دانشآموز ۱۴ و 15 ساله بودند. ابزارها شامل </strong><strong>EEG</strong><strong> چهارکاناله، قلم نوری </strong><strong>و حسگر، </strong><strong>لپتاپ، مترونوم و</strong><strong> نرمافزار</strong><strong>Target-Tapping-Test </strong><strong> بود.</strong><strong>شرکتکنندگان </strong><strong>براساس نمرات</strong><strong>پرسشنامة دست</strong><strong></strong><strong>برتری</strong><strong>ادینبررگ، به دو گروه</strong><strong>چپبرتر</strong><strong>و راستبرتر تقسیم شدند و</strong><strong> در مدت زمان ۳۰ ثانیه تکالیف سرعت- دقت ساده و دشوار را با دست برتر و غیربرتر انجام دادند؛ بهطوریکه خروجی رفتاری از قلم نوری و پد لمسی (</strong><strong>خطاهای فضایی و زمانی</strong><strong>) و دادههای </strong><strong>EEG</strong><strong> از نواحی مغزی ثبت شد.</strong><strong> برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای تکراری در سطح معناداری </strong><strong>05/0</strong><strong> استفاده شد</strong><strong>.</strong><strong>نتایج نشان داد که دست غیربرتر بیش از دست برتر تحتتأثیر دشواری تکلیف قرار گرفت و خطای فضایی بیشتری داشت. دستبرتری و دشواری تکلیف بر پهنای مؤثر هدف تأثیر معناداری نداشت. میانگین وقفة زمانی در اندام غیربرتر برای تکلیف دشوار بیش از تکلیف آسان بود. در ناحیة </strong><strong>C3</strong><strong>، توان موج گاما در تکلیف دشوار بیشتر و در افراد راستدست در دست غیربرتر بالاتر بود. در ناحیة </strong><strong>F4</strong><strong>، توان موج آلفا برای افراد چپدست درهنگام انجام حرکت دشوار بالاتر از تکلیف آسان بود.</strong><strong>بهنظر می</strong><strong></strong><strong>رسد که در تکالیف نیازمند دقت و سرعت، خطاهای فضایی و زمانی تحتتأثیر دشواری تکلیف قرار میگیرند؛ ولی خطای زمانی بیش از خطای فضایی تحتتأثیر دشواری تکلیف است تا دستبرتری. همچنین، نواحی حرکتی نیمکرة چپ و فورنتال نیمکرة راست مهمتر از سایر نواحی در اجرای تکلیف هستند.</strong>