نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه پیام نور، ایران

2 استاد رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه

3 دانشجوی دکتری رشد حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر بهبود اجرا و یادگیری حرکتی رویه‌ای یک تکلیف جدید بود. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال 94-1393 تشکیل می‌دادند که از میان آنها 47 نفر (میانگین سنی 96/1±20/23) به‌صورت نمونۀ در دسترس انتخاب و در چهار گروه (نوروفیدبک همراه با تمرین رویه‌ای حرکتی، نوروفیدبک، تمرین رویه‌ای حرکتی و کنترل) به‌طور تصادفی تقسیم شدند. آزمودنی‌ها همه راست‌دست بودند و تکلیف پیگردی چرخان را به شیوۀ معکوس با دست غیربرتر (چپ) اجرا کردند. یادگیری حرکتی رویه‌ای، به‌عنوان افزایش عملکرد در تکلیف پیگردی، در طول بلوک‌های تمرین، در همان روز ارزیابی شد و تحکیم یادگیری پس از 24 ساعت استراحت ارزیابی شد. پروتکل نوروفیدبک شامل فعال‌سازی قشر حرکتی اولیۀ راست و سرکوب موج مو (هشت تا 12 هرتز) در نقطه سی‌چهار در یک جلسۀ سی‌دقیقه‌ای بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری نشان داد که برنامۀ نوروفیدبک همراه با تمرین رویه‌ای حرکتی، در مقایسه با دیگر گروه‌ها، تأثیر معناداری بر یادگیری حرکتی رویه‌ای داشت؛ اما در مرحلۀ یادداری بر یادگیری مؤثر نبود. به‌طورکلی یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که یک جلسه برنامۀ نوروفیدبک بلافاصله به دنبال جلسۀ تمرینی، موجب تسهیل اجرا و یادگیری و تسریع اکتساب اولیۀ تکلیف حرکتی رویه‌ای شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Procedural Motor Learning Facilitation and Consolida-tion by Neurofeedback

نویسندگان [English]

  • Hasan Sepehri Bonab 1
  • Hasan Mohammadzade 2
  • Soghra Ebrahimi sani 3

1 Assistant Professor of Motor Behavior, Payame Noor Universtiy, Iran

2 Professor of Motor Behavior, University of Urmia

3 Ph. D. Student of Motor Development, Ferdowsi University of Mashhad

چکیده [English]

The aim of present study was to investigate the effect of neurofeedback training to facilitate the acquisition and procedural motor learning of a new task. The population of this research was all male students in Urmia University (2014-2015) from which 47 (mean age; 23.20±1.96) were selected as available sample and were randomized into four groups; (NFB + MPL, N=12), (NFB, N=11), (MPL, N=12), (control, N=12). Subjects were right-hand dominant and performed the pursuit rotor task in an inverted mode with their non-dominant (left) hand. Motor procedural learning was measured as performance increment on pursuit rotor task across trail blocks on the same day and consolidation was evaluated following a 24-hour rest. The neurofeedback protocol includes activating of the right primary motor cortex and suppression of Mu rhythm (8–12 Hz) c4 in a single session for 30 minutes. The analysis of variance with repeated measures showed that compared with other groups, neurofeedback training of (NFB + MPL) group had significantly more effects on motor procedural learning, but no significant durable effect on learning. Generally, the results showed that a single session of NFB immediately after individual training sessions caused facilitation of performance and learning and acceleration of the early acquisition of a motor procedural task.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motor Procedural Learning
  • EEG-Neurofeedback Training
  • Pursuit Rotor
  1. Moucha R, Kilgard MP. Cortical plasticity, and rehabilitation. Progress in brain research. 2006;157:111-389.
  2. Ros T, Munneke MA, Ruge D, Gruzelier JH, Rothwell JC. Endogenous control of waking brain rhythms induces neuroplasticity in humans. EuropeanJournal of Neuroscience. 2010;31(4):770-8.
  3. Ros T, Munneke M, Parkinson L, Gruzelier J. Neurofeedback facilitation of implicit motor learning. Biological psychology. 2014;95:54-8.
  4. Lejeune C, Wansard M, Geurten M, Meulemans T. Procedural learning, consolidation, and transfer of a new skill in Developmental Coordination Disorder. Child Neuropsychology. 2014(ahead-of-print): 1-12.
  5. Doyon J, Penhune V, Ungerleider LG. Distinct contribution of the cortico-striatal and cortico-cerebellar systems to motor skill learning. Neuropsychologia. 2003; 41(3): 252-62.
  6. Rozengurt R, Barnea A, Uchida S, Levy DA. Theta EEG neurofeedback benefits early consolidation of motor sequence learning. Psychophysiology. 2016.
  7. McManis DL. Pursuit-rotor performance of normal and retarded children in four verbal-incentive conditions. Child development. 1965: 667-83.
  8. Ahonen B, Dunham C, Getty E, Kosmowski K. The effects of time of day and practice on cognitive abilities: the PEBL pursuit rotor, compensatory tracking, match-to-sample, and TOAV tasks. PEBL Techn Rep Ser. 2012; 2.

 

  1. Pasgreta K, Feit J, Nowińska E, Walecki P, Gorzelańczyk EJ. 1867 – Motor procedural learning in individuals with mild and moderate alzheimer's disease compared to healthy subjects. European Psychiatry. 2013; 28, Supplement 1:1
  2. Sparaci L, Formica D, Lasorsa FR, Mazzone L, Valeri G, Vicari S. Untrivial Pursuit: Measuring Motor Procedures Learning in Children with Autism. Autism Research. 2015.
  3. Catale C, Geurten M, Lejeune C, Meulemans T. TheConners Parent Rating Scale: Psychometric properties in typically developing 4-to 12-year-old Belgian French-speaking children. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology. 2014; 64(5): 221-7.
  4. Brosseau J, Potvin M-J, Rouleau I. Aging affects motor skill learning when the task requires inhibitory control. Developmental neuropsychology. 2007; 32(1): 597-613.
  5. Lejeune C, Catale C, Schmitz X, Quertemont E, Meulemans T. Age-related differences in perceptuomotor procedural learning in children. Journal of experimental child psychology. 2013; 116(2): 157-68.
  6. Salehi M, Amini H, Mohammad Zadeh h. Comparison of the Effects of Neurofeedback and Mental Imagery Practice on the Performance and Learning of Darts Skill Neuropsychology. 2015; 1(1): 86-103. (In Persian)
  7. Pop-Jordanova N, Demerdzieva A. Biofeedback Training for Peak Performance in Sports Case Study. Macedonian journal of medical sciences. 2010; 3(2):       113-8.
  8. Piper BJ. Age, handedness, and sex contribute to fine motor behavior in children. Journal of neuroscience methods. 2011; 195(1): 88-91.
  9. Noguchi T, Demura S, Nagasawa Y, Uchiyama M. Influence of measurement order by dominant and nondominant hands on performance of a pursuit-rotor task. Perceptual and motor skills. 2009; 108(3): 905-14.
  10. Pineda JA. The functional significance of mu rhythms: translating “seeing” and “hearing” into “doing”. Brain Research Reviews. 2005; 50(1): 57-68.
  11. Derambure P, Defebvre L, Bourriez J, Cassim F, Guieu J. [Event-related desynchronization and synchronization. Reactivity of electrocortical rhythms in relation to the planning and execution of voluntary movement]. Neurophysiologie clinique =Clinical neurophysiology. 1999;29(1):53-70.
  12. Pineda JA, Silverman DS, Vankov A, HestenesJ. Learning to control brain rhythms: making a brain-computer interface possible. IEEE transactions on neural systems and rehabilitation engineering. 2003; 11(2): 181-4.
  13. Kuhlman WN. EEG feedback training: enhancement of somatosensory cortical activity. Electroencephalography and clinical neurophysiology. 1978; 45(2): 290-4.
  14. Rusalova M, Kostyunina M. Spectral correlation studies of emotional states in humans. Neuroscience and behavioral physiology. 2004; 34(8): 803-8.