نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز

2 استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران

چکیده

هدف از مطالعة حاضر بررسی روایی و پایایی آگاهی بدنی آزمون ادراکی ـ حرکتی پوردو است. در این پژوهش 400 دانش‌آموز کلاس اول به‌عنوان نمونة آماری از میان همة دانش‌آموزان کلاس اول مقطع ابتدایی شهرستان اهواز (10349 نفر) برای روان‌سنجی این آزمون انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، آزمون ادراکی ـ حرکتی پوردو بود. برای تعیین اعتبار عاملی اکتشافی از روش تحلیل عاملی مؤلفه‌های اصلی، برای تعیین اعتبار عاملی تأییدی از الگوی معادلات ساختاری و برای تعیین پایایی زمانی از ضریب همبستگی درون‌طبقه‌ای به روش آزمون مجدد استفاده شد. یافته‌ها، پایایی آزمون‌های تشخیص بخش‌های بدن (ICC-0.95)، عبور از مانع (ICC-0.92)، تقلید حرکات (ICC-0.96)، برتری جانبی (ICC-0.90) و جهت‌یابی (ICC-0.89) را نشان داد. روایی آگاهی بدنی آزمون پوردو با استفاده از روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) و روایی تحلیل عاملی تأیید شد. نتایج نشان داد آزمون آگاهی بدنی پوردو با درصد واریانس 63/29 در عامل اول که مربوط به آزمون تشخیص راست و چپ بدن، برتری جانبی، جهت‌یابی و تقلید حرکات است و 04/29 در عامل دوم که مربوط به آزمون تشخیص بخش‌های بدن می‌شود، از روایی سازة مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آزمون آگاهی بدنی پوردو از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری مناسب برای تعیین آگاهی بدنی و تشخیص مشکلات آگاهی بدنی کودکان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Determine the Validity and Reliability Test Body Awareness Purdue Perceptual- Motor Survey

نویسندگان [English]

  • Maryam Amiri 1
  • Farhad Ghadiri 2

1 M. Sc of Motor Behavior, Shahid Chamran University, Ahvaz

2 Assistant Professor of Motor Behavior, Kharazmi University, Tehran

چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the validity and reliability of the body awareness, perceptual-motor Purdue. In this study, 400 of the first class student as a sample of all students in the first grade of primary school in Ahvaz city (10349 people) were selected for the psychometric test. Measuring instruments, perceptual-motor test was Purdue. For determining compute detection factor analysis, compute confirmatory analysis, and time reliability, the researcher respectively used main factor analysis, structural equation model, and intra-class correlation coefficient using test‑retest method. The reliability test for detection of the body (ICC-0.95), obstacle (ICC-0.92), imitation movement (ICC-0.96), lateralization (ICC-0.90) and directionality (ICC-0.89) show a. The validity of the test body awareness Purdue was using confirmatory factor analysis. The results showed that the test body awareness Purdue percentage variance of 29.63 in the first factor that the test detects the right and left, lateralization, directionality and imitation movement and 29.04 in second factor is related to the detection test parts of the body, the Construct validity is the ideal; can be used as an acceptable device for determine the body awareness and diagnose problems children's body awareness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Purdue Perceptual- Motor Survey
  • Validity
  • Reliability
  • Body Awareness
1. Payne VG, Isaacs LD. Khalaghi H, Khajavi D. Trans. Human motor development: A lifespan approach. Arak: Arak university publication; 2002:135-55.
2. NASPE. Appropriate practices in movement programs for children age 3-5. An association of the American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance. 2009; 3: 20-1.www. naspeinfo.org.
3. Gallahue DL, Ozmun JC. Hemayattalab R, Ghasemi A. Trans. Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. Tehran: Elm-va-Harkat Publication; 2006. 415. )In Persian(
4. Yarmohammdian A. Psychomotor impairment and rehabilitation of the cognitive therapies for children with special needs. Tehran: Danjeh Publication; 2009. )In Persian(
5. Bagheri M, Shahsavari A. The effect of physical activity, especially in social adjustment and perceptual motor performance of mentally retarded student. Journal of special education; 2008.) In Persian(
6. Margaret S. Active baby, healthy brain: 135 Fun Exercises and Activity to maximize your child's brain development from birth through age 5½. New York: Georges Makaila; 2008. 165-203.
7. Daw J F. The effect of special exercises on body image in mentally retarded children-a tentative exploration. The slow learning child. 1964; 11(2): 109-16.
8. Haywood KM, Getchell N. Namazizadeh M, Aslankhany M A, Shojaei M. Trans. Life span motor development. Tehran: Elm-va-Harkat Publication; 2009. 291. ) In Persian(
9. Sheykh Mahmood, Taheri Morteza. Motor development& Physical growth. Tehran: Bamdad Book Publication; 2010:178-200. ) In Persian(
10. Simons, L J, Raymaekers A, Vandenbussche I. Body awareness in preschool children with psychiatric disorder. Research in development disabilities. 2011. 32(2011); 1623-30.
11. Kazemi Y, Heyrani A, Mehrabian G. The effect of native games on motor development and aggressive preschool children. Journal development and motor learning; 2016. ) In Persian(
12. Levenspiel M J. A study of the relationships between selected perceptual- motor behaviours and achievement in reading; achievement in mathematics; classroom behaviour; academic self- concept; and academic motivation for first and third grade boys and girls [Doctoral dissertation]. United State: University Oregon; 1975.
13. Ismail A H, Gruber JJ. Motor aptitude and intellectual performance. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1967.
14. Plack JJ. An evaluation of the Purdue Perceptual-Motor Survey as a predictor of academic and motor skills [Doctoral dissertation]. Minneapolis: University of Minnesota; 1970.
15. Little SJ. An investigation of the relationships between perceptual-motor proficiency, intelligence and academic achievement in a population of normal third-grade children [Doctoral dissertation]. College Park: University of Maryland; 1970.
16. Landis S. Review in: The 7th mental measurements year book. Buros. Highland Park. 1972. 1285.
17. Ottenbache K J, Tomchek S D. Reliability analysis in therapeutic research: practice and procedure. American Journal of Occupational Therapy. 1992. 47: 6-10.
18. Foster J, Bakus E, Yavorsky Ch. Understanding and using advanced statistic. London: SAGE Publications Ltd; 2006.123.
19. Kalantari Khalil. Processing and analysis of data on the economic and social research (Application use SPSS). Tehran: Sharif Publication; 2008. 65. ) In Persian