نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تهران

2 استادیار دانشگاه تهران

3 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسش­نامة آزمون راهبردهای اجرا-2 بود. بدین منظور، 621 (285 مرد و 336زن) ورزشکار با سطوح مختلف مهارتی در 10 رشته ورزشی تیمی و انفرادی، به­صورت نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسش‌نامه­ها را تکمیل کردند. ابتدا، سه متخصص ‌روان‌شناسی ورزشی و یک متخصص آموزش زبان انگلیسی صحت ترجمه و روایی صوری نسخة فارسی پرسش‌نامه را با استفاده از روش ترجمه- باز ترجمه، تأیید کرده و سپس شاخص و نسبت روایی محتوا تایید شد. به­منظور تأیید روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی با روش برآورد حداکثر درست­نمایی یا بیشینة احتمال نیرومند استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی در بعد تمرین نشان داد که مدل اندازه‌گیری از برازش و تناسب خوبی برخوردار می‌باشد. در بعد مسابقه نیز، نتایج تحلیل عاملی نشان داد که برازش کلی مدل قابل قبول بوده اما سوال‌های 64 و 56 به­ترتیب با مقادیر بار عاملی 11/0 و 27/0، پایین­تر از مقدار قابل قبول 3/0 قرار داشته و درنتیجه از معناداری عملی برخوردار نبودند. در مدل دوم با حذف این سوال‌ها، شاخص‌ها از برازندگی و برازش کلی بسیار خوبی برخوردار بود و برخلاف مدل اول هیچ یک از سوال‌ها بار عاملی پایین تر از مقدار قابل قبول نداشت. در ادامه مدل سوم با حذف کل عامل حواس پرتی به همراه حذف سوال 56 از عامل خودکاری، نشان‌دهنده بهبود شاخص‌های برازندگی نسبت به دو عامل قبلی و آزمون تفاوت مجذور خی دو نیز نشان­دهنده برازش بهتر و معنادار این مدل نسبت به دو مدل قبلی بود. نتایج همسانی درونی و پایایی زمانی که بوسیله آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون گروهی با دو هفته فاصله انجام شد، از مقادیر برش قابل قبول (0.70<α) بالاتر بوده که بیانگر همسانی درونی و پایایی زمانی بسیار خوب نسخه فارسی پرسش‌نامه آزمون راهبردهای اجرا -2 می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Determination of factorial validity and reliability of persian version of test of performance strategies-2 (TOPS-2)

نویسندگان [English]

  • Mehdi Shahbazi 1
  • Shahzad Tahmasebi Boroojeni 2
  • Ebrahim Motesharei 3

چکیده [English]

The aim of the present study was to determine the validity and reliability of the Persian version of the questionnaire TOPS-2.For this purpose, 621 athletes (male: 285 and Female: 336) with skill various levels (Novice, Elite and None-elite) in 10 team and individual sports, were selected to complete the questionnaire, randomly. The first, correctness of translation and face validity confirmed by 3 sports psychology expert and 1 English language specialist via translation-back translation method.For determining the construct validity, confirmatory factor analysis (CFA) with maximum likelihood estimation was used. Results of factor analysis showed that first model had favorable fit in practice dimension. Also, the results indicated good model fit for competition. However, a more detailed examination of the factor loadings were showed that 64 and 56 questions had values 0.11 and 0.27 respectively, and these values are lower than acceptable criteria (0.3). So, these questions were deleted in the second model. The second model similar to the first model had adequate overall fit and factor loading in none of the questions were not below standard criteria we examined the third model with eliminating the distraction subscale along with deleting of 56 questionnaires from automaticity subscales. The results showed a proper fit compared to the two previous models. Also, X2 difference test indicated that this fit was significantly suitable rather than the other models. Moreover, internal consistency and reliability attained with Cranach's alpha and ICC was acceptable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validity
  • Reliability
  • Performance Strategies
  • Athletes
1) Smith R. E, Schutz R. W, Smoll F. L, Ptacek J. T. Development and validation of a multidimensional measure of sport-specific psychological skills: the Athletic Coping Skills Inventory-28. J Sport Exerc Psychol. 1995; 17: 379–98
2) Hardy L, Jones J.G, Gould D. Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers. Chichester, UK: Wiley; 1996. P.76-9.
3) Thomas P. R, Murphy S. M, Hardy L. Test of Performance Strategies: development and preliminary validation of a comprehensive measure of athletes’ psychological skills. J Sport Sci. 1999; 17: 697–711.
4) Durand-Bush N, Salmela J. H, Green-Demers I. The Ottawa Mental Skills Assessment Tool (OMSAT-3). Sport Psychol. 2001. p.18-23.
5) واعظ موسوی محمدکاظم. تعیین روایی و پایایی سه پرسش‌نامه آمادگی روانی. پژوهشکده تربیت بدنی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. 1379.ص 7-34.
6) Hardy L, Roberts R, Thomas P.R, Murphy S.M. Test of Performance Strategies (TOPS): Instrument refinement using confirmatory factor analysis. Psychol Sport Exerc. 2010; 11: 27–35
7) Fletcher D, Hanton S. The relationship between psychological skills usage and competitive anxiety responses. Psychol Sport Exerc. 2001; 2:89-101
8) Gould D, Dieffenbach K, Moffett A. Psychological characteristics and their development in Olympic champions. J Appl Sport Psychol. 2002; 14:172–204.
9) Frey M, Laguna P. L, Ravizza K. Collegiate athletes’ mental skill use and perceptions of success: an exploration of the practice and competition settings. J Appl Sport Psychol. 2003; 15:115–28.
10) Lane A. M, Harwood C, Terry P. C, Karageorghis C. I. Confirmatory factor analysis of the Test of Performance Strategies (TOPS) among adolescent athletes. J Sport Sci. 2004; 22: 803–12.
11) Kline P. Principles and practice of structural equation modelling. 3nd ed New York: The Guildford Press; 2011. P. 64-9.
12) هومن حیدرعلی. مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. انتشارات سمت.چاپ سوم. 1388.ص 9-44.
13) Meyers L. S, Gamst G, Guarino A. J. Applied multivariate research: Design and interpretation. SAGE Publications, Incorporated; 2006.p.77-83.
14) Terry P. C, Lane A. M, Fogarty G. Construct validity of the Profile of Mood States-A for use with adults. . Psychol Sport Exerc. 2003; 4: 125–39
15) Schutz R. W, Gessaroli M. E. Use, misuse, and disuse of psychometrics in sport psychology research. In R. N. Singer, M. Murphy, & L. K. Tennant (Eds.), Handbook of research on sport psychology. New York: Macmillan; 1993. p. 901–17.
16) Hu L, Bentler P.M. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modelling. 1999; 6, 1-55
17) Brown T. A. Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Press; 2006.p.66-71.
18) Kelloway E. K. Using LISREL for structural equation modeling: A researcher's guide. Sage; 1998.p. 39-45.
19) Kline P. Principles and practice of structural equation modelling. New York: The Guildford Press. 1998.p.101-9.
20) Browne M.W, Cudeck R. Alternative ways of assessing model fit. In: Testing structural equation models. Eds: Bollen, K.A. and Long, J.S. Newbury, CA: Sage; 1993. P. 132-62.
21) Mels G. LISREL for Windows: Getting started guide. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc; 2006.p.56-62.
22) Satorra A, Bentler P. Scaling corrections for Chi-square statistics in covariance structure analysis. Proceedings of the Business and Economic Statistics Section of the American Statistical Association. 1988; p. 308-13.
23) Loewenthal K. M. An introduction to psychological tests and scales (2nd ed.). London: UCL Press; 2001.p.51-9.
24) Thomas J. R, Nelson J. K, Silverman S. J. Research methods in physical activity. Usa: Human Kinetics; 2005.p.122-9.
25) McGraw K. O, Wong S. P. Forming inferences about some intraclass correlation coefficients. Psychol Meth. 1996; 1(1). 30-46
26) Katsikas, Olyvia Donti, Maria Psychountaki. Psychometric Properties of The Greek Version of the Test of Performance Strategies‐Competition Scale. J Hum Kinet. 2011;29: 133‐9.
27) Schinke R. J, Hanrahan S. J. Cultural sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics; 2008.p.88-92.