محسنی, مرتضی, موحدی, احمدرضا, رافعی بروجنی, مهدی. (1398). مقایسة اثر رقابت فردی و گروهی بر اکتساب و یادداری یک مهارت ورزشی. رفتار حرکتی, 11(37), 17-32. doi: 10.22089/mbj.2017.4303.1510
مرتضی محسنی; احمدرضا موحدی; مهدی رافعی بروجنی. "مقایسة اثر رقابت فردی و گروهی بر اکتساب و یادداری یک مهارت ورزشی". رفتار حرکتی, 11, 37, 1398, 17-32. doi: 10.22089/mbj.2017.4303.1510
محسنی, مرتضی, موحدی, احمدرضا, رافعی بروجنی, مهدی. (1398). 'مقایسة اثر رقابت فردی و گروهی بر اکتساب و یادداری یک مهارت ورزشی', رفتار حرکتی, 11(37), pp. 17-32. doi: 10.22089/mbj.2017.4303.1510
محسنی, مرتضی, موحدی, احمدرضا, رافعی بروجنی, مهدی. مقایسة اثر رقابت فردی و گروهی بر اکتساب و یادداری یک مهارت ورزشی. رفتار حرکتی, 1398; 11(37): 17-32. doi: 10.22089/mbj.2017.4303.1510
مقایسة اثر رقابت فردی و گروهی بر اکتساب و یادداری یک مهارت ورزشی
تاریخ دریافت: 20 خرداد 1396،
تاریخ بازنگری: 15 شهریور 1396،
تاریخ پذیرش: 25 آذر 1396
چکیده
ازبین شیوههای مختلف رقابت، مطالعات متعددی آثار نسبی رقابت فردی و گروهی را بر تکالیف شناختی، بهبود تصمیمگیری و اجرای مهارتهای ورزشی بررسی کردهاند؛ باوجوداین، آثار انواع مختلف رقابت بر یادگیری مهارتهای ورزشی بررسی نشده است. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، مقایسة آثار رقابت فردی و گروهی بر اکتساب و یادداری سرویس چکشی والیبال بود. تعداد 40 دانشآموز دورة متوسطة دوم (18-16 سال) که تجربهای در این مهارت نداشتند، بهصورت دردسترس انتخاب شدند. با توجه به نمرات پیشآزمون، شرکتکنندگان به دو محیط رقابت فردی و گروهی تقسیم شدند. شرکتکنندگان هر دو گروه تکلیف را در 10 جلسه تمرین کردند. پیشآزمون قبل از مداخله، آزمونهای اکتساب در مرحلة اکتساب و آزمونهای یادداری فوری و تأخیری بعد از مداخله اجرا شدند. برای اندازهگیری اجرای شرکتکنندگان از آزمون سرویس والیبال ایفرد (1984) استفاده شد. برای تحلیلدادهها، آزمون تی نمونههای مستقل و آزمون تحلیل واریانس با تکرار سنجش در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که در مرحلة اکتساب بین گروههای موردمطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت؛ اما در مرحلة یادداری، میانگین امتیازهای گروه رقابت گروهی بهطور معناداری بهتر از گروه رقابت فردی بود. بنابر نتایج پژوهش میتوان اذعان کرد که یادگیری سرویس چکشی والیبال در محیط رقابت گروهی نسبت به رقابت فردی بهتر است. معلمان و مربیان میتوانند برای استفاده از نوع رقابت در محیط تمرین برای آموزش سرویس والیبال به دانشآموزان نوجوان، به یافتههای این پژوهش توجه نمایند
Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning: A behavioral emphasis (4 ed.). Champaign, IL: Human Kinetics; 2005. p. 122-42.
Spalding GL. Motivation in classrooms. City: Tehran, Tarbiat Moalem University Publication; 1997. p. 86-100.
Sage GH. Motor learning and control: A neuropsychological approach. Brown; 1984. p. 211-244.
Farzaneh H. The effect of competition on acquisition and retention of a perceptual motor skill [Master’s thesis]: [Isfahan]. University of Isfahan; 2007. (In Persian).
Gill DL. The influence of competition on individual and group motor performance. J. Hum. Mov. Stud. 1978;4(1):36-43.
Lerner BS, Locke EA. The effects of goal setting, self-efficacy, competition, and personal traits on the performance of an endurance task. Journal of sport and exercise psychology. 1995;1;17(2): 138-52
Habibi A, Movahedi A, Nezakatolhoseini M, Moradi J, Jalali Sh. The investigation of competitiveness trait matching and the kind of training condition in learning a sport skill. Journal of development and motor learning. 2010;5:117-34. (In Persian).
Hurych E. Self-competition versus internal competition. Physical Culture and Sport Studies and Research. 2009;47(1):111-6.
Chang B, Chuang M-T, Ho S. Understanding students' competition preference in multiple mice supported classroom. Educational Technology & Society. 2013;16(1):171-82.
Cooke A, Kavussanu M, McIntyre D, Ring C. The effects of individual and team competitions on performance, emotions, and effort. Journal of sport & exercise psychology. 2013;35(2):132-43.
Johnson SR, Ostrow AC, Perna FM, Etzel EF. The effects of group versus individual goal setting on bowling performance. The sport psychologist. 1997 Jun 1;11(2):190-200.
Tilp M, Wagner H, Müller E. Differences in 3D kinematics between volleyball and beach volleyball spike movements. Sports Biomechanics. 2008;7(3):386-97.
Sternberg RJ, Sternberg K. Cognitive psychology. Ontario : Nelson Education; 2016. p. 112-29
Okebukola PA. Impact of extended cooperative and competitive relationships on the performance of students in science. Human Relations. 1986;39(7):673-82.
Tauer JM, Harackiewicz JM. The effects of cooperation and competition on intrinsic motivation and performance. J Pers Soc Psychol. 2004;86(6):849-60.
Salehi H, Ghazanfari A, Movahedi AR, Nezakat Alhosseini M. Time course of Aattention during a Volleyball Jumping-serve using a dual-task paradigm. Research in sport management and motor behavior. 2012;1(2):117-35. (In Persian).
Collet C, Roure R, Rada H, Dittmar A, Vernet-Maury E. Relationships between performance and skin resistance evolution involving various motor skills. Physiology & Behavior. 1996;59(4):953-63.
Wanlin C, Hrycaiko D, Martin G, Mahon M. The effects of a goal-setting package on the performance of speed skaters. Journal of Applied Sport Psychology. 1997;9(2):212-28.
Aslani M. Comparison effects of individual competition, individual attempt, and group competition on educational improvement. [Master’s thesis]: [Tehran]. Allame Tabatabaie University; 2000. (In Persian).
Cox RH. Sport psychology: Concepts and applications. New York: McGraw-Hill; 1998. p.205-41.
Bahram, A., ShafiZadeh. The effect of competitiveness and type of sport on athleticism, Investigating the Interactive Pattern of achievement motivation questionnaire in Sport. Reseach in Sport science. 2002; 2(2):1-9. (In Persian).
Zetou E, Giatsis G, Mountaki F, Komninakidou A. Body weight changes and voluntary fluid intakes of beach volleyball players during an official tournament. J Sci Med Sport. 2008;11(2):139-45.
Snoddy GS. Learning and stability: a psychophysiological analysis of a case of motor learning with clinical applications. Journal of Applied Psychology. 1926 Mar;10(1):1.
Fitts PM, Posner MI. Human performance. Brooks/Cole. [WS] Fox, R. & McDaniel, C.(1982) The perception of biological motion by human infants. Science. 1967;218(4571):48687.
Magill RA, Anderson D. Motor learning and control: Concepts and applications (Vol. 11). New York: McGraw-Hill; 2007. p. 201-17.
Mitchell SA, Oslin JL, Griffin LL. Teaching sport concepts and skills: A tactical games approach for ages 7 to 18. Champaign: Human Kinetics; 2013. p. 54-64.
Lam SF, Yim PS, Law JS, Cheung RW. The effects of competition on achievement motivation in Chinese classrooms. British Journal of Educational Psychology. 2004 Jun;74(2):281-96.
Zetou E, Tzetzis G, Vernadakis N, Kioumourtzoglou E. Modeling in learning two volleyball skills. Perceptual and motor skills. 2002;94(3 suppl):1131-42.
Bliss TV, Collingridge GL. A synaptic model of memory: Long-term potentiation in the hippocampus. Nature. 1993;361(6407):31-46