• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
رفتار حرکتی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
شماره شماره 37
شماره شماره 36
شماره شماره 35
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
طحان, نسرین, صائمی, اسماعیل, عابدان زاده, رسول. (1398). اثر توهم بینایی بر یادگیری حرکتی ضربة پات‌گلف و خودکارآمدی در سالمندان. رفتار حرکتی, 11(37), 151-166. doi: 10.22089/mbj.2019.7149.1783
نسرین طحان; اسماعیل صائمی; رسول عابدان زاده. "اثر توهم بینایی بر یادگیری حرکتی ضربة پات‌گلف و خودکارآمدی در سالمندان". رفتار حرکتی, 11, 37, 1398, 151-166. doi: 10.22089/mbj.2019.7149.1783
طحان, نسرین, صائمی, اسماعیل, عابدان زاده, رسول. (1398). 'اثر توهم بینایی بر یادگیری حرکتی ضربة پات‌گلف و خودکارآمدی در سالمندان', رفتار حرکتی, 11(37), pp. 151-166. doi: 10.22089/mbj.2019.7149.1783
طحان, نسرین, صائمی, اسماعیل, عابدان زاده, رسول. اثر توهم بینایی بر یادگیری حرکتی ضربة پات‌گلف و خودکارآمدی در سالمندان. رفتار حرکتی, 1398; 11(37): 151-166. doi: 10.22089/mbj.2019.7149.1783

اثر توهم بینایی بر یادگیری حرکتی ضربة پات‌گلف و خودکارآمدی در سالمندان

مقاله 8، دوره 11، شماره 37، پاییز 1398، صفحه 151-166  XML اصل مقاله (496.78 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2019.7149.1783
نویسندگان
نسرین طحان1؛ اسماعیل صائمی email orcid 2؛ رسول عابدان زاده2
1کارشناسی‌ارشد رفتار حرکتی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2استادیار رفتار حرکتی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
تاریخ دریافت: 08 اسفند 1397،  تاریخ بازنگری: 03 شهریور 1398،  تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1398 
چکیده
پژوهش‌های انجام‌شده درزمینة تأثیر توهم بینایی بر یادگیری حرکتی و خودکارآمدی کودکان و بزرگسالان نتایج مثبتی در برداشته‌اند؛ ازاین­رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر توهم بینایی بر یادگیری ضربة پات‌گلف و خودکارآمدی در سالمندان بود. در این مطالعة نیمه تجربی، 22 سالمند با میانگین سنی 77/1 ± 77/62 سال به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی به دو گروه مساوی توهم بینایی بزرگ و توهم بینایی کوچک تقسیم شدند. شرکت­کنندگان تکلیف ضربة پات‌گلف را از فاصلة دومتری در مراحل پیش­آزمون (10 کوشش)، اکتساب (50 کوشش شامل پنج بلوک 10 کوششی)، یادداری (10 کوشش) و انتقال (10 کوشش، از فاصلة جدید 5/2 متری) انجام دادند. یادگیری حرکتی شرکت­کنندگان به‌صورت خطای شعاعی ضربات پات‌گلف ثبت شد. همچنین، از پرسش‌نامة خودکارآمدی بندورابرای سنجش خودکارآمدی استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تی نشان داد که بین دو نوع توهم بینایی در مرحلة اکتساب و انتقال مهارت پات‌گلف تفاوت وجود نداشت؛ اما در مرحلة یادداری، بین یادگیری دو نوع توهم بینایی تفاوت معنا­دار وجود داشت (0.05 ≥ P) و توهم بینایی بزرگ نسبت به توهم بینایی کوچک به بهبود یادگیری حرکتی منجر شد. بهبود خودکارآمدی در هر دو گروه نشان داده شد؛ اما بین خودکارآمدی دو گروه تفاوت معنا­دار مشاهده نشد (P ˃ 0.05). براساس یافته­های مطالعة حاضر می‌توان نتیجه­گیری کرد که سالمندان همانند سایر گروه­های سنی، در شرایط توهم بینایی بزرگ، بهبود یادگیری حرکتی را در مهارت­هایی نظیر ضربة پات‌گلف تجربه می‌کنند. دلیل احتمالی این بهبود می‌تواند افزایش امیدواری تقویت‌شده در شرایط توهم بینایی بزرگ باشد.
کلیدواژه‌ها
توهم بینایی ابینگهاووس؛ نظریة یادگیری حرکتی بهینه؛ امیدورای تقویت‌شده؛ سالمندی
موضوعات
یادگیری حرکتی
مراجع
1. Mirzaei N, Mohammadi F, Nourozi K, Biglarian A. The effect of self-management training on self-efficacy of elderly patients with knee osteoarthritis. Iran Journal of Nursing. 2017;3(4):29-34. (In Persian).
2. Torabi F, Farahani A, Arbabi A. The effects of weekly response related to the number of training sessions on psychological factors and memory of sedentary elderly. Journal of Development and Motor Learning. 2017;8(4):683-98. (In Persian).
3. Nejati V. Relation between the active memory and vocal psychology in geriatric. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2012;8(3):412-7. (In Persian).
4. Ehsani F, Abdollahi I, Mohseni Bandpey MA. Comparing young and elderly serial reaction time task performance on repeated and random conditions. Iranian Journal of Ageing. 2012;7(2):68-74. (In Persian).
5. Heidari M, Ghodusi M. Comparative self-efficacy in elderly and non-elderly residents of family and nursing home in Shahrekord. Journal of Geriatric Nursing. 2015;1(2):68-78. (In Persian).
6. Roohi G, Asayesh H, Bathai SA, Shouri Bidgoli AR, Badeleh MT, Rahmani H. The relationship between self-efficacy and academic motivation among students of medical sciences. Journal of Medical Education and Development. 2013;8(1):45-51. (In Persian).
7. Wulf G, Lewthwaite R. Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychon B Rev. 2016;23(5):1382-414.
8. Lohse KR, Sherwood DE, Healy AF. How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Hum Movement Sci. 2010;29(4):542-55.
9. Marchant DC. Attentional focusing instructions and force production. Front Psychol. 2011;1:210. doi: 10.3389/fpsyg.2010.00210
10. Wulf G. Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. Inte Rev Sport Exer P. 2013;6(1):77-104.
11. Chauvel G, Wulf G, Maquestiaux F. Visual illusions can facilitate sport skill learning. Psychon B Rev. 2015;22(3):717-21.
12. Pascua LA, Wulf G, Lewthwaite R. Additive benefits of external focus and enhanced performance expectancy for motor learning. J Sports Sci. 2015;33(1):58-66.
13. Chiviacowsky S, Wulf G, Lewthwaite R. Self-controlled learning: the importance of protecting perceptions of competence. Front Psychol. 2012;3:458. doi: 10.3389/fpsyg.2012.00458
14. Witt JK, Riley MA. Discovering your inner Gibson: Reconciling action-specific and ecological approaches to perception–action. Psychon B Rev. 2014;21(6):1353-70.
15. Bach M, Poloschek CM. Optical illusions. Adv Clin Neurosci Rehabil. 2006;6(2): 20-1.
16. Block MN. An overview of visual hallucinations: patients who experience hallucinations secondary to a host of underlying conditions often will look to you for guidance, reassurance and treatment. Rev Opto. 2012;149(3):82-91.
17. Aglioti S, DeSouza JF, Goodale MA. Size-contrast illusions deceive the eye but not the hand. Curr biol. 1995;5(6):679-85.
18. Witt JK, Linkenauger SA, Proffitt DR. Get me out of this slump! Visual illusions improve sports performance. Psychol Sci. 2012;23(4):397-9.
19. Wood G, Vine SJ, Wilson MR. The impact of visual illusions on perception, action planning, and motor performance. Atten Percept Psycho. 2013;75(5):830-4.
20. Shadmehr R, Holcomb HH. Neural correlates of motor memory consolidation. Science. 1997;277(5327):821-5.
21. Bahmani M, Wulf G, Ghadiri F, Karimi S, Lewthwaite R. Enhancing performance expectancies through visual illusions facilitates motor learning in children. Hum Movement Sci. 2017;55(1):1-7.
22. Beyranvand R, Sahebozamani M, Daneshjoo A, Mollahoseini S. The role of vision on balance recovery strategies in the elderly. 2017;5(9):95-103. (In Persian).
23. Ivers RQ, Cumming RG, Mitchell P, Attebo K. Visual impairment and falls in older adults: the Blue Mountains Eye Study. J Am Geriatr Soc. 1998;46(1):58-64.
24. Lord SR. Visual risk factors for falls in older people. Age Ageing. 2006;35(2):42-5.
25. Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor control: translating research into clinical practice. Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins; 2007.
26. Bandura A. Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents. 2006;5(1):307-37.
27. Helmes E, Miller M. A comparison of MicroCog and the Wechsler Memory Scale in older adults. Appl neuropsychol. 2006;13(1):28-33.
28. Alipour A. The reliability and validity of chapman’s handedness inventory in junior high school students. Psychol sci. 2006;2(7):197-205.
29. Cañal-Bruland R, van der Meer Y, Moerman J. Can visual illusions be used to facilitate sport skill learning? J motor beh. 2016;48(5):285-389.
30. Bahmani M, Diekfuss JA, Rostami R, Ghadiri F, Ataee N. Visual illusions affect motor performance, but not learning in highly-skilled shooters. J Mot Lear Develop. 2017; 1;6(2):220-33.
31. Cañal-Bruland R, van der Kamp J. Action goals influence action-specific perception. Psychonomic Bulletin & Review. 2009;16(6):1100-5.
32. Philbeck JW, Witt JK. Action-specific influences on perception and postperceptual processes: Present controversies and future directions. Psychol Bull. 2015;141(6):1120-44.
33. Witt JK, Linkenauger SA, Bakdash JZ, Proffitt DR. Putting to a bigger hole: Golf performance relates to perceived size. Psycho Bull Rev. 2008;15(3):581-5.
34. Badami R, VaezMousavi M, Wulf G, Namazizadeh M. Feedback after good versus poor trials affects intrinsic motivation. Res Q Exercise Sport. 2011;82(2):360-4.
35. Chiviacowsky S, Wulf G. Self-controlled feedback: Does it enhance learning because performers get feedback when they need it? Res Q Exercise Sport. 2002;73(4): 408-15.
36. Saemi E, Porter JM, Ghotbi-Varzaneh A, Zarghami M, Maleki F. Knowledge of results after relatively good trials enhances self-efficacy and motor learning. Psychol Sport Exerc. 2012;13(4):378-82.
37. Lewthwaite R, Wulf G. Social-comparative feedback affects motor skill learning. Q J Exp Psychol. 2010;63(4):738-49.
38. Palmer K, Chiviacowsky S, Wulf G. Enhanced expectancies facilitate golf putting. Psychol Sport Exerc. 2016;22:229-32.
39. Moritz SE, Feltz DL, Fahrbach KR, Mack DE. The relation of self-efficacy measures to sport performance: A meta-analytic review. Res Q Exercise Sport. 2000;71(3): 280-94.
40. Wulf G, Chiviacowsky S, Cardozo PL. Additive benefits of autonomy support and enhanced expectancies for motor learning. Hum Movement Sci. 2014;37:12-20.
41. Sugawara SK, Tanaka S, Okazaki S, Watanabe K, Sadato N. Social rewards enhance offline improvements in motor skill. PLOS One. 2012;7(11): 48174.
42. Skoura X, Personnier P, Vinter A, Pozzo T, Papaxanthis C. Decline in motor prediction in elderly subjects: right versus left arm differences in mentally simulated motor actions. Cortex. 2008;44(9):1271-8.
43. Azimzadeh E, Ghasemi A, Gholami A. Effect of selected visual and sport training program on visual skills. Motor Behavior. 2016;22(4):15-32. (In Persian).

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 124
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

site visit counter

Journal Management System. Designed by sinaweb.