نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد خوراسگان

2 استادیار دانشگاه آزاد نجف‌آباد

3 استاد‌یار دانشگاه آزاد خوراسگان

چکیده

هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی اثر کانون توجه مربوط و نامربوط و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی بود. این پژوهش، از نوع نیمه تجربی بوده که به صورت میدانی اجرا شد. 60 دانشجوی زن دانشگاه آزاد نجف‌آباد با دامنه سنی 18 تا 30سال شرکت‌کننده در درس تربیت بدنی2 که همگی راست‌ دست و با تکنیک سرویس تنیسی والیبال آشنا بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس، به عنوان شرکت‌کننده در این پژوهش مشارکت کردند. شرکت‌کننده‌ها بعد از مشخص شدن اضطراب صفتی با سیاهه SCAT و حذف افراد دارای اضطراب صفتی بالا و پایین به منظور متجانس کردن افراد شرکت‌کننده با توجه به سطح مهارت بر مبنای پیش‌آزمون، به دو گروه  30‌ نفری سطح مهارت بالا و پایین و هر گروه به صورت تصادفی به دو زیر گروه 15‌ نفره کانون توجه مربوط و نامربوط تقسیم شدند. دقت سرویس آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون ایفرد، اندازه‌گیری و برای ایجاد شرایط فشار روانی از روش مقایسه مجازی  استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد اثر سطح مهارت (P<0.0001،1.07=F) و تعامل کانون توجه و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی، معنادار بود (P=0.0001، 92.52=F). نتایج نشان داد افراد با سطح مهارت پایین در شرایط توجه نامربوط به تکلیف و افراد با سطح مهارت بالا در شرایط توجه مربوط به تکلیف، دچار انسداد شدند. این امر احتمالا بیانگر این مطلب است که اجرا در فشار روانی، بر دقت سرویس والیبال اثر‌گذار بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effects of associative and dissociative focus of attention and level of skill in tennis service of volleyball under psychological pressure

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Moin 1
  • Hamid Zahedi 2
  • Zohreh Meshkati 3

چکیده [English]

The aim to the present project is to study the effects of associative and dissociative focus of attention and skill level on the accuracy of tennis service of volleyball under pressure. This research is a semi-experimental one which was field-implemented. 60 female student were selected from Azad Islamic University of Najafabad, between ages 18 to 30, whom participated in course of physical education2, and all were right-handed knowing the accurate technique of tennis service of volleyball; they participated in this research by access sampling. After identifying the trait anxiety with SCAT inventory and emitting the individuals with high and low trait anxiety, in order to match the participants, considering their levels in the pre-test, they were divided into two high and low skill level groups consisting 30 members, and each group randomly into two sub-groups (15 members each group) of associative and dissociative focus of attention. The subjects, service accuracy was measured in pressure conditions using AAHPERD test; and to make pressure condition method of figurative comparison was used. The results of agents variance analysis suggested that the effect skill level (F=1.07, P=0.0001), and the interacting between attention focus and skill level, on the accuracy of tennis service in volleyball under pressure condition were signification (F=92.51, P=0.0001). These results indicated that the participants with low skill level in dissociative attention to exercises, and those with high associative attention to exercises, were more obstructed. These results indicated that performance under psychological pressure had been impacted on accuracy tennis service.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Associative and dissociative attention
  • Skill Level
  • Accuracy of volleyball service
  • pressure