نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشگاه کردستان

2 استادیار دانشگاه کردستان

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر نوع فعالیت‌بدنی هوازی یک جلسه­ای با شدت متوسط بر توانایی بازداری پاسخ دانشجویان ورزشکار بود. بدین منظور، با توجه به معیارهای ورود و خروجاز مطالعه، 28 ورزشکار از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه کردستان انتخاب شده و به­طور تصادفی در دو گروه 14 نفره نوارگردان (28/1±50/22 سال) و دوچرخۀ‌کارسنج (88/1±22 سال) مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنی‌ها به‌مدت 35 دقیقه و با شدت 65%-60% ضربان قلب بیشینه، به فعالیت‌بدنی پرداختند. برای ارزیابی توانایی بازداری پاسخ، از آزمون­های رایانه­ای استروپ و مرتب کردن کارت‌های ویسکانسین در پیش، بلافاصله و 20 دقیقه پس از اتمام فعالیت استفاده گردید. نتایج آزمون تحلیل واریانس بین گروهی با اندازه‌های تکراری، بر عدم معناداری تفاوت تأثیر دو نوع فعالیت‌بدنی بر توانایی بازداری پاسخ دلالت داشت (05.0=P). اگرچه، اثر هر دوی آن‌ها بر توانایی بازداری پاسخ، مثبت و معنادار بود (000.0=P). بدین‌ ترتیب، هر نوع فعالیت‌بدنی هوازی یک جلسه‌ای، موجب بهبود توانایی بازداری پاسخ می‌گردد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of acute aerobic exercise mode on response inhibition in athletics

نویسندگان [English]

  • Morteza Beglari 1
  • Mohammad Maleki 2
  • Saeed Ghaeini 2

چکیده [English]

The purpose of the present study is to have a survey on the effect of the type of the acute aerobic exercise along with the moderate intensity on the response inhibition ability of the athlete university students. To do so, based on the criteria to enter or exit the survey, 28 athlete university students were selected among all the population of the students studying in Kurdistan University and were randomly divided into two groups: 14 students were assigned as the treadmill group (age: 22.5 years old ±1.28) and 14 other students as the ergometer group (age: 22 years old ±1.88) to be investigated in the survey. These students were involved in physical activities for 35 minutes with the intensity of 60 -65% maximum heartbeat rate. In order to investigating the response inhibition ability, the computerized Stroop and Wisconsin cart sorting tests were used before ,immediately after and 20 minutes after the exercise. The results of the variance analysis test between the groups with repeated measures revealed that there is no significant difference between the results of the two physical activities on the response inhibition ability of athlete university students (P=0.05) although the effect of both of these activities on the response inhibition ability were positive and significant (P=0.000).So it is concluded that any kinds of acute aerobic exercise can improve the response inhibition ability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kinds of aerobic physical exercise
  • Response inhibition ability
  • Treadmill
  • Ergometer
1) Tomporowski P D. Effects of acute bouts of exercise on cognition. Acta Psychol.‌2003; (112):297-324.
2) Brutvan J. The effect of acute exercise on cognitive function as measured by IMPACT protocol: Aerobic vs. Anaerobic. unpublished master thesis. Kent State University, Ohio; 2011.
3) Audiffren M. Acute exercise and psychological functions: a cognitive-energetics approach. In: McMorris T, Tomporowski P D, Audiffren M. (Eds). Exercise and Cognitive Function. Hoboken: John Wiley & Sons; 2009:‌3–39.
4) Kahneman D. Attention and effort. Englewood Cliffs (NJ):Prentice-Hall; 1973.
5) Audiffren M. Acute exercise and psychological functions: A cognitive – energetic approach. In: McMorris T, Tomporowski P D, Audiffren M editors. Exercise and Cognitive Function. Chichester (UK): John Wiley & Sons; 2009:‌3-39.
6) Dietrich A, Sparling P B. Endurance exercise selectively impairs prefrontal-dependent cognition. Brain Cognition. 2004;‌(55):‌516–24.
7) Lambourne K, Tomporowski P. The effect of exercise-induced arousal on cognitive task performance: A meta-regression analysis. Brain Res. 2010;(1341):‌12 – 24.
8) Pesce C, Crova C, Cereatti L, Casella R, Bellucci M. Physical activity and mental performance in preadolescents: Effects of acute exercise on free-recall memory. Mental Health and Physical Activity. 2009;‌(2):‌16–22.
9) Davranche K, McMorris T. Specific effects of acute moderate exercise on cognitive control. Brain Cognition. 2009;‌(69):‌565–70.
10) Chang Y K, Ethnier J L. Effects of an acute bout of localized resistance exercise on cognitive performance in middle-aged adults: A randomized controlled trial study. Psychology of Sport and Exercise. 2009;‌(10):‌19–24.
11) Colcombe S J, Kramer A F. Fitness effects on the cognitive function of older adults: A meta-analytic study. Psychol Sci. 2003;14(2):‌125–30.
12) Sanabria D, Morales M, Luque A, Galvez G, Huertas F, Lupianez J. Effects of acute aerobic exercise on exogenous spatial attention. Psychology of Sport and Exercise. 2011;(12):‌570-4.
13) Yanagisawa H, Dan I, Tsuzuki D, Kato M, Okamoto M, Kyutoku Y, et al. Acute moderate exercise elicits increased dorsolateral prefrontal activation and improve cognitive performance with Stroop test. Neuro Image. 2010;‌(50):‌1702–10.
14) Joyce J, Graydon J, Mc.Morris T, Davranche K. The time course effect of moderate intensity exercise on response execution and response inhibition. Brain Cognition. 2009; (71): 14–9.
15) Coles K, Tomporowski P D. Effects of acute exercise on executive processing, short-term and long-term memory. J Sports Sci. 2008;‌26(3):‌333 – 44.
16) Beasman K. The effect of an acute bout of physical activity on specific cognitive processes. Unpublished master thesis. University of Buffalo; 2005.
17) Netz Y, Tomer R, Axelard S, Argove E, Inbar O. The effect of a single aerobic training session on cognitive flexibility in late middle-aged adults. Int J Sports Med. 2007;‌(28):‌82–7.
18) Sibley B A, Etnier J L, Masurier G C L. Effects of an acute bout of exercise on cognitive aspects of Stroop performance. J Sport Exercise Psy. 2006;‌(28):‌285-99.
19) Hillman C H, Snook E M, Jerome G J. Acute cardiovascular exercise and executive control function. Int J of Psychophysiol. 2003;‌(48):‌307–14.
20) کاشف مجید. آزمایشگاه تربیت بدنی. تهران: فراتحلیل؛ 1381.
21) گلاس استفان، دووایر گرگوری. محاسبات سوخت‌و‌سازی (ACSM). مترجمان: ابراهیم خسرو، حسینی علی، فتحی ایمان، کریمی هادی. تهران: عصر انتظار؛ 1388.
22) رضایی مظاهر، عشایری حسن، یزدان­دوست رخساره، اصغر‌نژاد فرید علی اصغر.کارکردهای شناختی قطعه پیشانی در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک. اندیشه و رفتار. 1382؛‌(2): 9ـ32.
23) نادری نسرین. بررسی پردازش اطلاعات و برخی عملکردهای نوروپسیکولوژی مبتلایان به اختلال وسواسی فکری ـ عملی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی. تهران: انسیتو روانپزشکی تهران؛ 1373.
24) مشهدی علی، رسول­زاده طباطبایی کاظم، آزاد فلاح پرویز، سلطانی­فر عاطفه. مقایسه­ بازداری پاسخ و کنترل تداخل در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و کودک بهنجار. روانشناسی بالینی. 1388؛‌(2): 50ـ37.
25) MacLeod C M. Half a century of research on the Stroop effect: An integrative review. Psychol Bull.1991;(109):‌163-203.
26) Sibley B A, Etnier J L, Masurier G C L. Effects of an acute bout of exercise on cognitive aspects of Stroop performance. J Sport Exercise Psy. 2006;‌(28):‌285-99.
27) Lambourne K, Audiffren M, Tomporowski P. Effects of acute exercise on sensory and executive processing tasks. Med Sci Sport Exer. 2009;‌42(7):‌1396-403.
28) Norman D A, Bobrow D G. On data-limited and resource-limited processes. Cognitive Psychol. 1975;‌7:‌44-64.
29) Audiffren M, Tomporowski P D, Zagrondik J. Acute aerobic exercise and information processing: Energizing motor processes during a choice reaction time tasks. Acta Psychol. 2008;‌129:‌410-9.
30) Miyake A, Friedman N P, Emerson M J, Witzki A H, Howerter A, Wager T D. The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex "frontal lobe" tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychol. 2000;‌41:‌49-100.
31) Strauss E, Sherman E M S, Spreen O. A compendium of neuropsychological tests. 3rd edition. New York: Oxford University Press; 2006.
32) Chang Y K, Labban J D, Gapin J I, Etnier J L. The effects of acute exercise on cognitive performance: A meta-analysis. Brain Res. 2012;‌1456:87–101.