نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف از این پژوهش، ارائه‌ی مدلی از بی­انگیزگی دانش­آموزان در فعالیت­های تربیت­بدنی بر اساس ساختار چهاربعدی بی‌انگیزگی بود. این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بوده و به‌شکل میدانی انجام شده‌است. به ‌این منظور،  381 دانش­آموز  مقطع متوسطه‌ی شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه­ای، چند مرحله­ای به‌عنوان نمونه­های آماری انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌ی بی­انگیزگی در تربیت­بدنی (AI-PE) شن و همکاران با پایایی =0.81α را پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از مدل معادله‌ی ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که جذاب‌نبودن و ارزشمند‌نبودن فعالیت­های تربیت­بدنی با تلاش ناکافی دانش­آموزان رابطه‌ی مثبت و معنا­دار دارند (به‌ترتیب؛ r=0.560، P=0.002؛ r=0.662 ، P=0.001) و  تلاش ناکافی با اعتقاد به کمبود توانایی رابطه‌ی مثبت و معنا‌دار دارد (r=0.668 ، P=0.000). ضرایب مسیر استانداردشده در مدل برازش‌شده نشان داد که جذاب‌نبودن و ارزشمند‌نبودن فعالیت­های تربیت­بدنی به‌ترتیب به میزان 27/0 و 61/0 بر تلاش ناکافی دانش­آموزان اثرگذار هستند. هم­چنین، تلاش ناکافی به‌میزان 89/0 بر اعتقاد به کمبود توانایی تأثیرگذار است. ممکن است دانش­آموزان به دلایل مختلفی در فعالیت­های تربیت­بدنی بی­انگیزه ­شوند. پس، باید ماهیت چندبعدی بی­انگیزگی در تربیت­بدنی شناسایی و در طول تدریس و یادگیری مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Structural Model of Students’ Amotivation in Physical Education Activities

چکیده [English]

The aim of the study was to develop a model of students’ amotivation in physical education activities based on the four dimensional structure of amotivation. In this descriptive-correlational study, 381 high school students of Bookan were selected through cluster random sampling as the subjects of the study, and they filled out the questionnaire of amotivation inventory–physical education (AI-PE) of Shen et.al (2010) with reliability (α=0.81). Structural Equation Modeling (SEM) was used for data analysis. The results showed that there are positive and significant relationships between unappealing characteristics of activity, and insufficient values of activity with deficient effort (r= 0.560, p=0.002; r=0.622, p=0.001), and there is positive and significant relationship between deficient effort with deficient ability beliefs (r= 0.668, p=0.000). Standardized path coefficients in fitted model showed that unappealing characteristics of activity, and insufficient values of activity influenced deficient effort, respectively (0.27; 0.61). Also, deficient effort affected the belief in deficient ability (0.89). Students may become amotivated in physical education activities because of various reasons. So, multidimensional nature of amotivation in physical education must be identified and considered during teaching and learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Amotivation
  • Physical education activities
  • High school students