نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی تمرینات ادراکی - حرکتی منتخب بر توجه دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به ADHDصورت گرفت. در این پژوهش20 دانش­آموز پسر 9 تا 11 ساله از مدارس ابتدایی شهر کرج به­کمک پرسش‌نامه­ی علائم مرضی کودک-4 (CSI-4) و براساس ملاک­های تشخیصی DSM-IV به­عنوان آزمودنی انتخاب شدند و به­طور تصادفی در 2 گروه (مداخله و کنترل) قرار گرفتند. گروه مداخله (10=n)، تمرینات ادارکی - حرکتی تدوین شده دریافت کردند. مدت زمان مداخله­ 10 جلسه­ی یک ساعته بود. گروه کنترل (10=n) هیچ­گونه مداخله­ای دریافت نکرد. آزمودنی­ها قبل و بعد از مداخله بوسیله­ی آزمون عملکرد پیوسته ارزیابی شدند. روش آماری مورد استفاده برای تحلیل یافته­ها، آزمون تحلیل واریانس چند‌متغیره بود. نتایج نشان داد که تمرینات حرکتیدر مقایسه با گروه کنترل توانستند در حد معناداری کمبود توجه دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به ADHD را کاهش دهند (0.05>P)؛پس می­توان گفت که عملکرد توجه کودکان مبتلا به ADHD به کمک تمرینات ادراکی - حرکتی بهبود می­یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigate effectiveness of perceptual- motor tasks on visual and auditory attention of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate effectiveness of perceptual- motor tasks on visual and auditory attention of children with ADHD. In this study 20 male students aged 9-11 years, were selected randomly by teacher form of Child Symptom Inventory-4 (CSI-4) from Karaj’s primary schools. Participants were assigned to 2 groups (experimental and control group). Motor group (n=10) received perceptual- motor practices for 10 sessions, 60 minutes per session. The control group didn’t receive any intervention. Before and after training all participants were assessed with continuous performance test (CPT). Multiple Anova were used to analyze the data. Results showed significant improvement in visual and auditory attention performance in experimental group (P<0.05); so attention performance of children with ADHD will improve with perceptual-motor practices.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
  • Perceptual-Motor practice
  • Attention