%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارت‌های حرکتی دستکاری کودکان %J رفتار حرکتی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی %Z 2538-273X %A قربانی مرزونی, معصومه %A بهرام, عباس %A قدیری, فرهاد %A یاعلی, رسول %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 13 %N 45 %P 91-112 %! مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارت‌های حرکتی دستکاری کودکان %K آموزش غیرخطی %K محیط پویای یادگیری %K مهارت‌های حرکتی بنیادی %K دستکاری قیود %K کودکان %R 10.22089/mbj.2019.6200.1703 %X پیچیدگی شیوه‌های آموزشی و مقولۀ تفاوت‌های فردی، چالش‌های فراوانی برای متخصصین امر آموزش مهارت‌های حرکتی ایجاد نموده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارت‌های حرکتی دستکاری بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کودکان دختر 8 سالۀ دبستان‌های واقع در شهر بابلسر بودند که 55 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌مدت 6 هفته، هفته‌ای 2‌ بار در برنامۀ مداخله‌ای که شامل آموزش خطی (انجام تمرینات تجویزی و تکراری) و آموزش غیرخطی (دستکاری قیود تکلیف مانند تجهیزات و دستورالعمل‌ها) برای بهبود عملکرد مهارت‌های حرکتی دستکاری بود، شرکت کردند. ابزار گرد‌آوری اطلاعات شامل، آزمون‌های کمی یا محصول‌ محور تعدیل شده دقت پرتاب از بالای‌شانه، آزمون شوت مور-‌کریستین تعدیل شده برای کودکان و آزمون دریبل مارپیچ بسکتبال بود. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در مهارت دقت پرتاب، مهارت دریبل مارپیچ و مهارت ضربه با پا، تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آموزش خطی و غیرخطی وجود داشت (0/01>p) و کودکان برخوردار از آموزش غیرخطی نسبت به کودکان برخودار از آموزش خطی از سطح عملکرد بالاتری در مهارت‌های حرکتی دستکاری برخودار بودند. در ‌نتیجه توصیه می‌شود معلمان و مربیان با بکارگیری رویکرد آموزشی غیرخطی در آموزش مهارت‌های حرکتی بنیادی به کودکان در دستیابی به نتایج عملکرد بهتر در محیط پویای یادگیری کمک کنند. %U https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1656_380ffc8ee0baa9d68b78fc404bcde00d.pdf