%0 Journal Article %T بررسی رابطه اختلالات رفتاری، راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی در ورزشکاران نوجوان %J رفتار حرکتی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی %Z 2538-273X %A همایون‌‌نیا فیروزجاه, مرتضی %A شیخ, محمود %A حمایت طلب, رسول %D 2014 %\ 10/23/2014 %V 6 %N 17 %P 141-156 %! بررسی رابطه اختلالات رفتاری، راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی در ورزشکاران نوجوان %K هوش هیجانی %K اختلالات رفتاری %K سبک‌های مقابله‌ای %K ورزشکاران نوجوان %R %X  پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه اختلالات رفتاری با راهبردهای مقابله‌ای و هوش هیجانی در ورزشکاران حاضر در مسابقات آموزشگاه‌های استان مازندران، انجام شد. به این منظور، تعداد 90 ‌نوجوان ورزشکار، به عنوان نمونه آماری پژوهش حاضر در این رقابت‌ها، سه پرسشنامه اختلالات رفتاری گودمن، راهبردهای مقابله‌ای بیلینگز و موس و هوش هیجانی شاته را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه، با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 19 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دادبین اختلالات رفتاری و راهبردهای مقابله‌ای مسئله‌دار، رابطه منفی معنادار و بین اختلالات رفتاری و راهبردهای مقابله‌ای هیجان‌مدار، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (P<0.05). هم‌چنین، بین اختلالات رفتاری و هوش هیجانی، رابطه منفی و معنادار وجود دارد (P<0.05). تحلیل رگرسیون نیز، تفاوت معنا‌داری را میان نمرات مقیاس‌های اختلالات رفتاری و راهبردهای مقابله‌ای و هوش هیجانی نشان داد (P<0.05). افزون بر آن، از میان راهبردها، مقابله مبتنی بر هیجان و مقابله مبتنی بر جسمانی کردن و از میان مولفه‌های هوش هیجانی، مهارت‌های اجتماعی با اختلالات رفتاری رابطه معنا‌داری داشتند (P<0.05).  یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد راهبردهای مقابله‌ای و هوش هیجانی، توانایی پیش‌بینی معنادار اختلالات رفتاری نوجوانان ورزشکار را دارند و راهبردهای مقابله‌ای و هوش هیجانی می توانند بخشی از اختلالات مربوط به اختلالات رفتاری در نوجوانان ورزشکار را تبیین کنند. %U https://mbj.ssrc.ac.ir/article_21_1f932ba70d2c17041465ff2e0013afa7.pdf