%0 Journal Article %T مقایسه تأثیر توان‌بخشی شناختی و بازی‌های حرکتی هدفمند بر انعطاف‌پذیری شناختی و هماهنگی حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی %J رفتار حرکتی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی %Z 2538-273X %A رفیعی, صالح %A عباسیان بروجنی, رضوان %A نمازی زاده, مهدی %A تجاری, فرشاد %D 2021 %\ 01/03/2021 %V %N %P - %! مقایسه تأثیر توان‌بخشی شناختی و بازی‌های حرکتی هدفمند بر انعطاف‌پذیری شناختی و هماهنگی حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی %K ناتوانی عصبی- حرکتی %K درجاماندگی %K کارکردهای اجرایی %K رشد حرکتی %K بازی‌درمانی %R 10.22089/mbj.2021.8490.1856 %X هدف این پژوهش مقایسه تأثیر مداخلات توان‌بخشی شناختی، بازی‌های حرکتی هدفمند و ترکیبی بر انعطاف‌پذیری شناختی و هماهنگی حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. شصت دختر دارای اختلال در دامنه سنی 7 تا 10 سال براساس پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی (نسخه والدین) و مقیاس رشد حرکتی لینکن- اوزرتسکی شناسایی و به ‌صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره (توان‌بخشی، بازی‌، ترکیبی و کنترل) جای گرفتند. گروه‌ها در یک دوره آزمایشی هشت هفته‌‌ای (24 جلسه 45 دقیقه‌ای، سه جلسه در هفته) شرکت کردند و انعطاف‌پذیری شناختی و هماهنگی حرکتی آنها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین و مقیاس رشد حرکتی لینکن- اوزرتسکی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس عاملی ترکیبی و مقایسه‌های تعقیبی نشان داد انعطاف‌پذیری شناختی و هماهنگی حرکتی در هر سه گروه تجربی بهبود معنادار داشته است (05/0 > P). بهبود انعطاف‌پذیری شناختی (خطای درجاماندگی) در گروه‌ه ترکیبی در مقایسه با گروه بازی (01/0 = P) و همچنین بهبود هماهنگی حرکتی در گروه‌های ترکیبی (001/0 > P) و بازی (001/0 > P) در مقایسه با گروه توان‌بخشی بیشتر بود. در سایر موارد، تفاوت معناداری بین گروه‌های تجربی مشاهده نگردید (05/0 < P). براساس این یافته‌ها، مداخله ترکیبی توان‌بخشی شناختی و بازی‌های حرکتی هدفمند در مقایسه با مداخلات تک‌رویه، برای اهداف درمانی چندگانه در اختلال هماهنگی رشدی، نظیر بهبود همزمان انعطاف‌پذیری شناختی و هماهنگی حرکتی اثربخش‌تر می‌باشد. %U