%0 Journal Article %T تأثیر فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی %J رفتار حرکتی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی %Z 2538-273X %A رسولی, آتیه %A نمازی زاده, مهدی %A شمس, امیر %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 14 %N 48 %P 63-82 %! تأثیر فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی %K اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی %K برج لندن %K آزمون استروپ %K کارکردهای اجرایی %K توجه انتخابی %R 10.22089/mbj.2020.9483.1916 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی (ای.دی.اچ.دی) انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 20 دختر 7 تا 12 سال مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی از دبستانی در منطقه 6 شهر تهران بود که به صورت در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط تقسیم شدند. جهت بررسی کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از آزمون های استروپ و برج لندن استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه ، آزمون تعقیبی توکی و آزمون لِوین (برای تجانس واریانس‌ها) استفاده شد. نتایج نشان داد گروه فعالیت هوازی با شدت متوسط دارای عملکرد بهتری در متغیرهای مورد مطالعه نسبت به گروه فعالیت هواری با شدت کم بودند (P<0.05). نتایج پژوهش حاضر تاثیرات مفید فعالیت هوازی با شدت متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان را تایید و پیشنهاد می شود پژوهشگران، معلمان و دست‌اندکاران سلامت جامعه از این روش تمرینی جهت بهبود کارکردهای اجرایی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی (ای.دی.اچ.دی) استفاده نمایند. %U https://mbj.ssrc.ac.ir/article_3471_401fd4350c0647bb531c2d15c9b1ac46.pdf