ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی بر بهبود مهارتهای دستکاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب از برنامۀ حرکتی اسپارک بر بهبود مهارتهای دستکاری کودکان دختر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شهرستان شیراز میباشد. بدینمنظور، از بین کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان شیراز بهصورتتصادفیخوشهای و براساس پرسشنامه و آزمون عملیMABC ، 30 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از انجام پیشآزمون بهطور تصادفی به دو گروه 15 نفری همگن بهعنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 12 جلسه برنامۀ تمرینی منتخب که بخشهایی از برنامۀ حرکتی اسپارک برای کودکان است را انجام دادند درحالیکه آزمودنیهای گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود در مدرسه میپرداختند. سپس، از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. جهت سنجش میزان رشد مهارتهای حرکتی این کودکان از آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم(TGMD 2) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2´2 استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامۀ تمرینی اسپارک تأثیر معناداری بر بهبود مهارتهای دستکاری کودکان گروه تجربی نسبت به گروه کنترل (0.05>P) داشته است. این برنامۀ تمرینی باایجادفرصتمناسببرایتمرین میتواندتجربهحرکتیمناسبیبرایکودکان باشد؛ لذا، پیشنهاد میشوددرمدرسهبرایرشدمهارتهایحرکتی دستکاری کودکان مورداستفادهقرار گیرد.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_228_211c711f216301efa2fb097344f34eb2.pdf
2015-01-21
15
30
برنامۀ حرکتی اسپارک
اختلال هماهنگی رشدی
مهارت دستکاری
آزمون مهارت حرکتی درشت اولریخ (2000)
سمیه
جوکارتنگ کرمی
jokarsomayeh@yahoo.com
1
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمود
شیخ
prosheikh@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
اکبر
جمشیدی
jamshidiakbar@yahoo.com
3
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
AUTHOR
1) مالینا رابرت، بوچارد کلود. نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی. مترجمان: بهرام عباس، خلجی حسن و همکاران: صابری کاخکی، لطفی حسینآبادی، سهرابی، چاپ اول. تهران: انتشارات امید دانش؛1381.
1
2) ارنهایم دانیل دی، سینکلر ویلیامز ای. حرکت درمانی: برنامهریزی ترمیمی برای کودکان مبتلا به خام حرکتی. مترجم: علیزاده حمید. چاپ دوم. تهران: انتشارات رشد؛ 1385.
2
3) اوبراین کارولین، هیس آلن. رشد حرکتی طبیعی و غیرطبیعی از نظریه به سوی عمل. مترجم: محمدینژاد محمد. چاپ اول. دانشگاه مازندران؛1381.
3
4) آزاد حسین. آسیبشناسی روانی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات بعثت؛ 1376.
4
5) انجمن روانپزشکی آمریکا. طبقهبندی اختلالات روانی DSM-IV. مترجم: پورافکاری نصرتالله. چاپ دوم. تهران: انتشارات آزاده؛ .1374
5
6) Peens A, Pienaar A. The effect of gender and ethnic differences on the Success of intervention programmes for the motor Proficiency and self-concept of 7-9 year old dcd children. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation. 2007; 29(1):113-28.
6
7) سلمان زهرا، شیخ محمود، سیفنراقی مریم. تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی بر بهبود قابلیتهای حرکتی دانشآموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. مجله رشد و یادگیری حرکتی ـ ورزشی. 1388؛ 2: 63-.47
7
8) دلشاد مریم. میزان شیوع اختلال هماهنگی رشدی در کودکان پایه دوم ابتدایی مدارس دولتی دخترانه منطقه یک تهران. پایاننامه کارشناسیارشد. تهران: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران؛ 1387.
8
9) شادمهر آزاده، هادیان محمدرضا. مقایسه اختلال حرکتی رشدی دانشآموزان ابتدایی در دو منطقه شهر تهران. تهران: دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1386؛ 2و3؛ صفحه 10-5
9
10) علیزاده حمید، زاهدیپور مهدی. کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. تازههای علوم شناختی.1383؛ 3و4؛ صفحه 56-49
10
11) Schott N. Robert R. Throwing and catching in children with developmental coordination disorder (DCD). Journal of Sport & Exercise Psychology .7007; 29:125
11
12) Astill S. Can children with developmental coordination disorder adapt to task constraints when catching two-handed? Disability and Rehabilitation. 2007;29(1): 57 – 67 .
12
13) Hemmati S, Amiri N. Comparison of motor skills in children with developmental coordination disorder and normal peers. Iranian Rehabilitation Journal. 2008;6:5-9
13
14) Pauliina H, Krisi T. The gross motor skills in children with communication disorder before and after the training program. Department of Physical Education.1998;22:479–93.
14
15) کیهانی فاطمه. تأثیر یکدوره برنامه حرکتی منتخب بر مهارتهای حرکتی درشت کودکان اوتیسم. پایاننامه کارشناسیارشد. تهران: دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران؛ 1389.
15
16) پاینه وی گ، ایساکس لاری دی. رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر. مترجمان: خلجی حسن، خواجوی داریوش. ویراست پنجم؛ چاپ سوم؛ ناشر. دانشگاه اراک؛1389 صفحه 45-140.
16
17) Goodway J D, Crow H, Ward P. Effect of motor skill instruction on fundamental motor skill development. Adapted Physical Activity Quarterly. 2003;(14):314-26.
17
18) Dane C, Anita E. The role of visual functions in persisting developmental coordination disorder (DCD) among 7-years-old children: A follow-up study". African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance (AJPHERD). 2010; 16(2): 251-64.
18
19) Engelsman B C, Blank R, van der Kaay A C, Mosterd-van der Meijs R, Polatajko H J, Wilson P H, et al. Efficacy of interventions to improve motor performance in children with developmental coordination disorder: A combined systematic review and meta-analysis. Medicine and Child Neurology. 2012; 55(3):229-37.
19
20) Anuschka N. Neuromotor task training: Physiotherapy for children with developmental coordination disorder. Dissertation University of Groningen؛ Groningen ؛Netherlands 2007.
20
21) Chia-Liang T. The effectiveness of exercise intervention on inhibitory control in children with developmental coordination disorder: Using a visual spatial attention paradigm as a model. Research in Child: Care, Health and Development. 2009;32(6):613-8.
21
22) Aparo L, Nadja S. Influence of sport stacking on hand-eye coordination in children aged 7-11 European. Master in Health and Physical Activity, 2009.:1-92
22
23) Roshan S. The effects of a group exercises program on Primary school children age six to ten years diagnosed with developmental coordination disorder (DCD). University of Stellenbosch; Cape Town؛ 2009.
23
24) Dunford C. Goal orientated intervention for children with developmental coordination disorder. Physical and Occupational Therapy in Paediatrics. 2001;31(3):288-300.
24
25) کوثری سعید، کیهانی فاطمه، حمایتطلب رسول، عربعامری الهه. بررسی تأثیر یکسری فعالیتهای بدنی منتخب بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی ADHD و کودکان اتیسم AHF. مجله رشد و یادگیری حرکتی ـ ورزشی.1390؛ 10: 60-45.
25
26) ملانوروزی کیوان، خلجی حسن، شیخ محمود، اکبری حکیمه. تأثیر برنامه حرکتی منتخب بر رشد مهارتهای دستکاری کودکان 6-4 ساله. مجله رشد و یادگیری حرکتی ـ ورزشی. 1390؛ 7:21-5.
26
27) McKenzie T L, Rosengard P F, Marshall, S. J., Sallis, J. F. & Conway, T. The SPARK programs. San Diago State University Foundation; San Diago, United States. 2000.
27
28) McKenzie T L, Rosengard P F, Marshall, S. J., Sallis, J. F. & Conway, T. The SPARK programs. San Diago State University Foundation; San Diago, United States. 2000.
28
29) زارعزاده مهشید. هنجارسازی و تعیین روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی اولریخ 2000 برای کودکان 3تا 11 ساله شهر تهران. رساله دکتری. تهران: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران؛ 1388.
29
30) Sugden D. Chambers M. Intervention in children with developmental coordination disorder: The role of parents and teachers. British Journal of Educational Psychology.2010;73: 545–561.
30
ORIGINAL_ARTICLE
روایی و پایایی آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS) در جامعۀ ورزشکاران بزرگسال ایرانی
هدف از این پژوهش، بررسی روایی و پایایی آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS) در جامعۀ ورزشکاران بزرگسال ایرانی بود. آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS)، آزمونی روانسنجی توانمندی است که مهمترین عوامل روانشناختی درگیر در رقابت و تمرین را در ورزشکاران مورد ارزیابی قرار میدهد. این آزمون برای اولینبار توسط توماس و همکارانش در سال 1999 با توجه به وجود مشکلاتی در پرسشنامههای روانشناختی مرسوم در آن زمان و احساس نیاز به آزمونی توانمندتر طراحی شد. آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS) در طول سالیان مختلف و در نقاط مختلف جهان مورد بازبینی، روایییابی و پایاییسنجی قرار گرفت که برای این پژوهش از جدیدترین نسخۀ آزمون استفاده شد. از جامعۀ ورزشکاران ایرانی، 259نفر نمونه (با میانگین سنی: 32/25 سال) بهصورت تصادفی انتخاب شدند و آزمون مزبور را تکمیل کردند. این ورزشکاران زن و مرد بزرگسال، در 7سطح عملکردی و رقابتی مختلف و از 10 شهر ایران بودند که در 19 رشتۀ ورزشی فعالیت میکردند. برای برآورد روایی گویههای این آزمون از روش تحلیل عاملی تأییدی و برای برآورد پایایی گویهها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج مدلهای تحلیل عاملی تأییدی، برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون TOPS در سطح گویهها و در سطح عوامل آزمون بهدست داد و آزمون مذکور با 17 عامل و 66 گویه مورد تأیید قرار گرفت. پایایی تمرین با 8 عامل و 31 گویه، 73/0 بهدست آمد و پایایی رقابت با 9 عامل و 35 گویه، 74/0 حاصل شد که نشان از پایایی مناسب آزمون است. بنابراین، این آزمون روانشناختی برای ارزیابی مهمترین مهارتهای روانشناختی درجامعۀ ورزشکاران بزرگسال ایرانی قابل استفاده است
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_229_df5cf9a2513b022e48f6495513e81bd1.pdf
2015-01-21
31
46
روایی
پایایی
آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS)
ورزشکاران بزرگسال ایرانی
الهه
سعادتی فرد
e_saadatifard20@ymail.com
1
کارشناس ارشد دانشگاه بیرجند
LEAD_AUTHOR
محمد
کشتی دار
2
استادیار دانشگاه بیرجند
AUTHOR
جعفر
خوشبختی
3
استادیار دانشگاه بیرجند
AUTHOR
1) Katsikas C, Argeitaki P, Smirniotou A. Performance strategies of Greek track and field athletes: gender and level differences. Biology of exercise. 2009; 5(1), 29-38.
1
2) Fletcher D, Hanton S H. The relationship between psychological skills usage and competitive anxiety responses. Psychology of Sport and Exercise. 2001; 2(2): 89-101.
2
3) Lane A M, Harwood C, Terry P C, Karageorghis C I. Confirmatory factor analysis of the test of performance strategies (TOPS) among adolescent athletes. Journal of Sports Sciences. 2004; 22(9): 803–12.
3
4) Lee C. Psyching up for a muscular endurance task: effects of image content on performance and mood state. Journal of sport & exercise psychology. 1990; (12): 66-73.
4
5) Vealey R S. Future directions in psychological skills training. The Sport Psychologist. 1988; (2): 318- 36.
5
6) Tkachuk G, Leslie-Toogood A, Martin G L. Behavioral assessment in sport psychology. The Sport Psychologist. 2003; (17): 104–17.
6
7) Goudas M , Kontou M G, Theodorakis Y. Validity and reliability of the Greek version of the test of performance strategies (TOPS) for athletes with disabilities. Japanese Journal of Adapted Sport Science. 2006; 4(1): 29-36.
7
8) Vealey R. Current status and prominent issues in sport psychology intervention. Medicine and Science in Sport and Exercise. 1994; (26): 495-502.
8
9) Hardy L, Roberts R, Thomas, P R, Murphy, S M.Test of performance strategies (TOPS): Instrument refinement using confirmatory factor analysis. Psychology of Sport and Exercise. 2009; 1-9.
9
10) Sheard M, Golby J, Wersch, A V. Progress toward construct validation of the sports mental toughness questionnaire (SMTQ).European Journal of Psychological Assessment. 2009; 25(3): 186-93.
10
11) Durand-Bush N, Salmela J H, Green-Demers I. The Ottawa mental skills assessment tool (OMSAT-3). The Sport Psychologist. 2001; (15): 1–19.
11
12) Zervas Y, Stavrou N A, Psychountaki M. Development and validation of the self-talk questionnaire (S-TQ) for sports. Journal of Applied Sport Psychology. 2007; 19(2): 142-59.
12
13) Thomas P R, Murphy S M, Hardy L. Test of performance strategies: development and preliminary validation of a comprehensive measure of athletes’ psychological skills. Journal of Sports Sciences. 1999; (17): 697-711.
13
14) Gould D, Dieffenbach K, Moffett, A. Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of Applied Sport Psychology. 2002; (14):172-204.
14
15) Jackson S A, Thomas, P R, Marsh H M, Smethurst ch J. Relationships between flow, self-concept, psychological skills and performance. Journal of applied sport psychology. 2001; (13): 129-53.
15
16) Tubilleja K. Sport psychology strategies, types of social support, and adherence to injury rehabilitation among university student-athletes (Thesis for degree of doctor of philosophy in counseling psychology. West Virginia; 2003.
16
17) سرمد زهره، بازرگان عباس، حجازی الهه. روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه؛ 1387. ص 273.
17
18) علی پور احمد، آگاه هریس مژگان. اعتبار و روایی فهرست شادکامی آکسفورد در ایرانیها. فصلنامه روانشناسان ایرانی. 1386؛ 3(12): 98-287.
18
19) فرزاد ولی ا...، کدیور پروین، شکری امید، دانشورپور زهره. بررسی تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی پرسشنامه سبک های تفکر در دانشجویان. فصلنامه علمی-پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز. 1386؛ (6): 110-89.
19
20) نجاتی رضا، برزآبادی فراهانی داوود. ارزیابی روایی سازه و پایایی ابزارهای سنجش سبک های یادگیری زبان انگلیسی. پژوهش زبان های خارجی. 1386؛ (42): 20-105.
20
ORIGINAL_ARTICLE
اثر سطوح مختلف فعالسازی بر کنترل تولید نیروی پای برتر تکواندوکاران نخبه
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف فعالسازی بر کنترل تولید نیروی پای برتر تکواندوکاران کشور بود. در این پژوهش، فعالسازی بهعنوان یک مهارت روانی که دارای تأثیرات فیزیولوژیک است استفاده شد و کنترل تولید نیرو، بهعنوان مؤلفه حس تمایز یا تشخیص حرکت درنظر گرفته شد. ازمیان تکواندوکاران مرد حاضر در لیگ برتر، تعداد 20 تکواندوکار با میانگین سنی (5/2± 24 سال) بهصورت تصادفی انتخاب شدند.سطح هدایت الکتریکی پوست در حین اجرای تکلیف، بهعنوان شاخص انگیختگی و اختلاف مقدار نیروی تولیدی با مقادیر درخواستی، بهعنوان خطای تولید نیرو ثبت شد. برای تکلیف اعمال نیرو از دستگاه ایزوکنیتیک بایودکس استفاده شد.تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریان س یکطرفه به کمک نرمافزار spss نسخه 19 انجام شد. یافتهها تفاوت معنادار میان گروههای فعالسازی بالا و متوسط (0.007=P) و گروههای فعالسازی بالا و پایین (003.0=P) را نشان داد. همچنین تفاوت معنادار میان گروههای فعالسازی متوسط و پایین مشاهده نشد (0.851=P). نتایج، بیانگر تأثیر منفی افزایش دامنه تغییرات انگیختگی بر کنترل نیرو بود. بهاینصورتکه همراه با کوچکتر شدن عدد مربوط به فعالسازی، توانایی تولید نیروی دقیق افزایش یافت.فعالسازی بالا میتواند سبب افزایش خطا در کنترل تولید نیرو و درنهایت، عملکرد نامناسب شود؛ بنابراین پیشنهاد میشود برای بهبود عملکرد ورزشکاران بهویژه در سطوح بالای مهارتی، از روشهای کنترل میزان انگیختگی استفاده شود.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_230_6934d252096c97de41ef19ab43453276.pdf
2015-01-21
47
58
فعالسازی
کنترل تولید نیرو
سطح هدایت الکتریکی پوست
حس تشخیص حرکت
روح الله
طالبی
rohollah.talebi@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
الهه
عرب عامری
eameri@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
محمدصابر
ستوده
m.saber.s@hotmail.com
3
دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
1) Cox R H, Yoo H S. Playing position and psychological skill in American football. Journal of Sport Behavior.1995;18(3):183-94.
1
2) Rosker J, Sarabon N. Kinaesthesia and methods for its assessment: Literature review. Sport Science Review.2010;19(5):165-208.
2
3) Souza F A, Franciulli P M, Bigongiari A, Araújo R C, Pozzo R, Amadio A C, et al. The effect of fatigue and visual feedback on submaximal isometric muscle contractions. XXV ISBS Symposium. OuroPreto – Brazil;2007.
3
4) Magill R A, Anderson D. Motor learning and control: Concepts and applications. New York: McGraw-Hill;2007.189-90.
4
5) Tod D, Iredale F, Gill N. Psyching-Up and muscular force production. Sports Medicine. 2003;33(1):47-58.
5
6) Schneider M R, Landers D M, Phillips W T, Arent S M, Yarrow J F. Effects of psyching on peak force production in adolescent athletes. Medicine & Science in Sports & Exercise.2003;35(5):140.
6
7) Coombes S A, Tandonnet C, Fujiyama H, Janelle C M, Cauraugh J H, Summers J J. Emotion and motor preparation: A transcranial magnetic stimulation study of corticospinal motor tract excitability. Cognitive, Affective & Behavioral Neuroscience.2009;9(4):380-8.
7
8) Coombes S A, Corcos D M, Pavuluri M N, Vaillancourt D E. Maintaining force control despite changes in emotional context engages dorsomedial prefrontal and premotor cortex. Cerebral Cortex.2012;22(3):616-27.
8
9) Schmidth R A, Lee T D. Motor control & learning. 4th ed. Human kinetics;2005.234-6.
9
10) مختاری پونه. مفاهیم و اصطلاحات در رفتار حرکتی. تهران. انتشارات علم و حرکت؛1388.
10
11) واعظ موسوی سیدمحمدکاظم، ناجی مرتضی، حسنزاده ناصر. انگیختگی و فعالسازی در تیراندازی با تپانچه جنگی. مجله طب نظامی.1389؛ (4): 90ـ185.
11
12) سانگ کیم. تاریخچه تکواندو و سیر توسعه آن در جهان. مترجم: نظمده مجتبی. تهران: انتشارات فدراسیون تکواندو ایران؛1386.
12
13) غلامی امین. ارتباط کنترل تولید نیرو و تنظیم زاویه دست برتر با برخی ویژگیهای روانشناختی ورزشکاران تیمهای ملی دانشجویان کشور و مقایسه آن با غیرورزشکاران (طرح پژوهشی). تهران: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی؛1391.
13
14) Espindola B M, Ruschel C, Fontana H B, Dos Santos D P, Noronha M A, Haupenthal A. Relative error analysis during reproduction of isometric force of knee extensors in young adults. In ISBS-Conference Proceedings Archive.2011:1(1). 101-19.
14
15) Aron A, Aron E. Statistics for psycholgy. Printice Hall. New Jersey: Englewood Cliffs;1994.
15
16) Flykt A. Visual search with biological threat stimuli: Accuracy, reaction times, and heart rate changes. Emotion.2005; 5(3):349.
16
17) Frijda N H. The emotions. Cambridge. Cambridge University Press;1986.
17
18) Hammermeister J, Burton D. Stress, appraisal, and coping revisited: Examining the antecedents of competitive state anxiety with endurance athletes. Sport Psychologist.2001;15(1):66-90.
18
19) Haywood K M. Psychological aspects of archery. The Sport Psychologist's Handbook: A Guide for Sport-Specific Performance Enhancement;2006.549-66.
19
20) Pessiglione M, Schmidt L, Draganski B, Kalisch R, Lau H, Dolan R J, et al. How the brain translates money into force: A neuroimaging study of subliminal motivation. Science.2007; 316(5826):904-6.
20
21) Wallenius C, Larsson G, Johansson C R. Military observers’ reactions and performance when facing danger. Military Psychology.2004;16(4):211-29.
21
22) Moorthy K, Munz Y, Dosis A, Bann S, Darzi A. The effect of stress-inducing conditions on the performance of a laparoscopic task. Surgical Endoscopy and Other Interventional Techniques.2003;17(9):1481-4.
22
23) van Loon A M, Van Den Wildenberg W P, van Stegeren A H, Ridderinkhof K R, Hajcak G. Emotional stimuli modulate readiness for action: A transcranial magnetic stimulation study. Cognitive, Affective & Behavioral Neuroscience.2010;10(2): 174-81.
23
24) شهبازی مهدی. تأثیر انگیختگی ناشی از حضور تماشاگران بر ادراک عمق ورزشکاران مرد و زن. تهران. نشریه رشد و یادگیری حرکتی. 1389؛ (5): 48ـ135.
24
25) Robazza C, Bortoli L, Nougier V. Physiological arousal and performance in elite archers: A field study. European Psychologist.1998;3(4):263.
25
26) Weinberg R S, Hunt V V. The interrelationships between anxiety, motor performance and electromyography. Journal of Motor Behavior.1976; 8(3):219-24.
26
27) Tremayne P, Barry R J. Elite pistol shooters: Physiological patterning of best vs worst shots. International Journal of Psychophysiology.2001;41(1):19-29.
27
28) Jarvis M. Sport psychology: A student's handbook. New York. Routledge;2006. 115-7.
28
29) بهرامی علیرضا، ماریشوک لودمیلا. تأثیر تصویرسازی ذهنی قبل از مسابقه و آرامسازی بعد از مسابقه بر شوت سه امتیازی، کنترل نیرو و تنظیم زاویه دست برتر در مسابقات بسکتبال دانشگاههای بلاروس. هفتمین همایش بینالمللی علوم ورزشی. تهران؛1388.
29
30) Coombes S A, Cauraugh J H , Janelle C M. Emotion and movement: Activation of defensive circuitry alters the magnitude of a sustained muscle contraction. Neuroscience Letters.2006; 396(3):192-6.
30
31) Crust L. Carry-over effects of music in an isometric muscular endurance task 1. Perceptual and Motor Skills.2004;98(3):985-91.
31
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ رشد مهارتهای حرکتی درشت در کودکان سالم و تالاسمی ماژور
هدف از پژوهش حاضر مقایسه رشد مهارتهای حرکتی درشت در دو بخش مهارتهای جابجایی و مهارتهای کنترل شیء در کودکان سالم و تالاسمی ماژور بود. شرکتکنندگان این مطالعه 28 کودک با میانگین سنی 813/0± 07/9 سال بودند. 14 کودک سالم و 14 کودک تالاسمی ماژور که در مدارس ابتدایی تحصیل میکردند برای نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2000) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین نمرۀ جابجایی (001.0=P) و نمرۀ کنترل شیء (001.0=P) در دو گروه سالم و تالاسمی ماژور تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین کودکان تالاسمی ماژور در هر دو دسته حرکات درشت، عملکرد کیفی کمتری از کودکان سالم داشتند؛ بنابراین، با توجه به این که مهارتهای بنیادی، پایه و اساس مهارتهای حرکتی و رفتار حرکتی آینده این کودکان را تشکیل میدهند و کودکان تالاسمی ماژور نسبت به همسالان در سطح پایینتری قرار دارند، نیاز به برنامهریزی برای بهبود این مهارتها مهم مینماید.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_231_addc92db5f9750f5d41579c4e5bfb032.pdf
2015-01-21
59
70
تالاسمی ماژور
مهارتهای حرکتی درشت
مهارتهای جابجایی
کنترل شیء
محسن
قطبی
mohsenghotbi1@gmail.com
1
دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
مهدی
سهرابی
sohrabi@um.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
1) Venetsanou F, Kambas A. Environmental factors affecting preschoolers’ motor development. Early Childhood Educational Journal. 2010;(37):319-27.
1
2) هاشمیزاده هایده، نوری روشنک. رشد جسمانی در بیماران مبتلا به بتا تالاسمی ماژور در مشهد. فصلنامه پژوهشی خون. 1391؛9(4): 54-446.
2
3) Cunningham M J, Macklin E A, Neufeld E J, Cohen A R. Thalassemia clinical research network. Complications of beta-thalassemia major in North America. Blood. 2004;104(1):34-9.
3
4) Roth K, Ruf K, Obinger M, Mauer S, Ahnert J, Schneider W, et al. Is there a secular decline in motor skills in preschool children? Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. 2010;20(4): 670-8.
4
5) harish K pemde, jagdish chandra, divya gupta, varinder singh, rajni Sharma, aK dutta. Physical growth in children with transfusion-dependent thalassemia .Pediatric Health, Medicine and Therapeutics.2011:(2):13-9.
5
6) li CK, luk CW, ling SC, chik KW, yuen HL, li CK, et al. Morbidity and mortality patterns of thalassemia major patients in Hong Kong: retrospective study. Hong Kong Med J. 2002;8:255–60.
6
7) najafipour F, aliasgarzadeh A, aghamohamedzadeh N, , bahrami A, mobasri M, niafar M et al. A cross-sectional study of metabolic and endocrine complications in betathalassemia major. Ann Saudi Med. 2008;28:361–6.
7
8) taksande A, prabhu S, venkatesh S. cardiovascular aspect of beta-thalassaemia. Cardiovascular and Hematological Agents in Medicinal Chemistry. 2012;10(1):25-30
8
9) aydinok, yesim. Thalassemia. Hematology. 2012;17(1):28-31.
9
10) قطبی محسن. مقایسه ادراک عمق در نوجوانان سالم و مبتلا به تالاسمی ماژور. فصلنامه پژوهشی خون. 1392؛10(4): 9-394.
10
11) کرمی حسین، وحیدشاهی کوروش، کوثریان مهرنوش، عباسخانیان علی، پرویننژاد نیکو، احتشامی سارا و همکاران. بررسی عوارض چشمی و عوامل مرتبط در بیماران تالاسمیک مراجعهکننده به بیمارستان بوعلیسینای ساری در سال1387-1386. یافته. 1387؛10(4):7-20.
11
12) cavlak U, gursoy S, karabay N. Assessment of physical fitness in children with beta-thalassemia major: a comparative study. Fizyoterapi Rehabilitasyon. 2005;16(1):25-30.
12
13) milat, franceswong, phillip fuller, peter J johnstone, lillian kerr, peter G doery et al. A case of hypophosphatemic osteomalacia secondary to deferasirox therapy. Journal of Bone & Mineral Research. 2012;27(1):219-23.
13
14) khairkar P, malhotra S, marwaha R. Growing up with the families of β-thalassaemia major using an accelerated longitudinal design. Indian Journal of Medical Research. 2010;132(10):428-37.
14
15) khodai s, karbakhsh m ,asasi n. Psychosocial status in iranian adolescents with beta thalassaemia major. Tehran University Medical Journal (TUMJ). 2005;63(1):18-23.
15
16) tajvidi M, zeighami mohammadi Sh. The level of loneliness, hopelessness and self-esteem in major thalassemia adolescents. Sci J Iran blood Transfus. 2012;9(1):36-43.
16
17) گالاهو دیوید ال، اوزمون جان سی. درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی. مترجمان: حمایتطلب رسول، موحدی احمدرضا، فارسی علیرضا، فولادیان جواد. چاپ اول. ویراست ششم. تهران: نشر علم و حرکت؛ 2006.
17
18) lily chan, bik chu chow. Gross motor skills of Hong Kong preschool children. Asian Journal of Physical Education & Recreation. 2012; 17(1):71-7.
18
19) sanders S W. Promoting better health for young people through physical activity and sports. Atlanta: GA: U.S. Department of Health and Human Services. CDC National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion; 2000.
19
20) sanders S W. Active for life: Developmentally appropriate movement programs for young children. Washington DC: NAEYC. (Champaign, IL: Human Kinetics); 2002: 63-9.
20
21) smith, P.J. keefes. S.O. Fundamental motor skill development. University of limerick, Ireland. 2006.
21
22) patterson J, macaskill D, phong saven D, mclellan L, okely T, booth M L, et al. Mastery of fundamental motor skills amographic distribution. University of Sydney: Dept of Public Health and Community Medicine; 1999.
22
23) بهرام عباس، آقاپور سیدمهدی، خلجی حسن. اصول و مبانی تربیتبدنی و علوم ورزشی. تهران: انتشارات سمت؛ 1386.
23
24) پاین وی گریگوری، ایساکس لاری دی. رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر. مترجمان: خلجی حسن، خواجوی داریوش. چاپ دوم. اراک: انتشارات دانشگاه اراک؛ 2002.
24
25) هی وود کاتلین ام. رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. مترجمان: نمازیزاده مهدی، اصلانخانی محمدعلی. چاپ دوم. تهران: انتشارات سمت؛ 2003.
25
26) gallahoo D. Developmental physical education for all children. 4th ed. Champign. IL: Human Kinetic; 2003.
26
27) haga M, pedersen A V, sigmundsson H. Interrelationship among selected measures of motor skills. Child Care Health Development. 2008; 34(2):245-8.
27
28) livonen S, saakslahti A, nissinene K. The development of fundamental motor skills of four- to five-year-old preschool children and the effects of a preschool physical education. Early Child Development & Care. 2011; 181(3):335-43.
28
29) pang A, fong D T. Fundamental motor skill proficiency of Hong Kong children aged 6-9 years. Research in Sports Medicine. 2009;17(3):125-34.
29
30) سیچ جورج. یادگیری و کنترل حرکتی از دیدگاه روانشناختی عصبی. مترجم: مرتضوی حسن. چاپ اول. مشهد: نشر سنبله؛ 1984.
30
31) ashton craybiel, ernst jokl, claude trapp. Notes: Russian studies of vision in relation to physical activity and sports. Research quarterly. American Association for Health, Physical Education and Recreation. 1955;26(4):480-5.
31
32) Gassman N. A comparison of depth estimation between novice and experienced sport divers. Journal of Sports Sciences. 1985;3(1):27-31.
32
33) Isaacs L D. Relationship between depth perception and basketball-shooting performance over a competitive season. Perspectives on Pediatric Pathology Oct. 1981;53(2):554-63
33
34) sanderson F H, whiting H T. Dynamic visual acuity and performance in a catching task. Journal of Motor Behavior.1974;6(2):87-94..
34
35) shick J. Relationship between depth perception and hand-eye dominance and free-throw shooting in college women. Perceptual and Motor Skills. 1971;33:539-42.
35
36) lenoir M, musch E, la grange N. Ecological relevance of stereopsis in one-handed ball-catching . European College of Sports Science Congress (3d: 1998: Manchester, England). Perceptual & Motor skills Oct. 1999;89(2):495-508.
36
37) campos J J, anderson D I, barbu-Roth M A, hubbard E M, hertenstein M J, witherington D. Travel Broadens the Mind. 2000;1(2):149-219.
37
38) skordilis E K, douka A, spartali I, koutsouki D. Depth perception of elementary school students with qualitatively evidenced locomotor impairments. Perceptual & Motor Skills Oct. 2004;99(2):501-18.
38
39) فارسی علیرضا، عبدلی بهروز، فعال نرگس، کاویانی مریم. مقایسه رشد مهارتهای حرکتی درشت کودکان پیشدبستانی با و بدون تجربیات حرکتی. رشد و یادگیری حرکتی ـ ورزشی.1390؛ (8): 43-29.
39
40) زارعزاده مهشید، فرخی احمد، کاظمنژاد انوشیروان. تعیین پایایی و روایی آزمون رشد حرکتی درشت در کودکان 3 تا 11 ساله شهر تهران. فصلنامه المپیک. 1389؛ 18 (52)4: 98-85.
40
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تمرین حین بارداری بر شاخصهای سلامت نوزادان
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین حین بارداری بر شاخصهای سلامت نوزادان ازجمله قد، وزن، اندازة دور سر، نمرة آپگار و طول مدت بارداری بود. بدینمنظور، از میان کلیة زنان باردار مراجعهکننده به درمانگاههای پیش از تولد شهرستان سمنان در سال 1389، 42 نفر بهروش هدفمند، انتخاب شده و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه که هر کدام 21 نفر (تجربی و کنترل) بودند تقسیم شدند. گروه تحت مداخله در سه ماهة سوم بارداری بهمدت 8 هفته (3 جلسه در هفته و هر جلسه بهمدت 30 تا 45 دقیقه) تحت تمریناتی با شدت 75ـ60% ضربان قلب بیشینه قرار گرفتند. نتایج حاصل از t مستقل نشان داد که وزن، قد، اندازه دورسر و نمرة آپگار دقیقۀ 5 نوزادان زنان باردار گروه تجربی، بهطور معناداری بیشتر از نوزادان زنان گروه کنترل بود (P≤0.05). درحالیکه در طول مدت بارداری دو گروه (تجربی و کنترل) تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان اذعان داشت که ورزش در طول بارداری، مزایای ارزشمندی برای نوزاد در پی خواهد داشت.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_232_61f92315e9f28c6e33c2dbaa2c4b89dc.pdf
2015-01-21
71
84
تمرین
بارداری
قد
وزن
اندازة دور سر
نمرة آپگار
طول مدت بارداری
منصوره
مکبریان
mokaberian@shahroodut.ac.ir
1
دانشجوی دکترای دانشگاه تهران (پردیس بینالمللی کیش)
LEAD_AUTHOR
احمد
فرخی
farokhiahmad@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
شهرزاد
طهماسبی بروجنی
shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
3
استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR
1) Zhang J, Savitz D A. Exercise during pregnancy among U. S. women. Annals of Epidemiology. 1996;(6): 53-9.
1
2) ACOG Committee on Obstetric Practice. Committee opinion. Exercise during pregnancy and the postpartum period. Obstet Gynecol. 2002;267(99):171-3.
2
3) Hill A P, Byrn N M. Physical activity in the management of obesity. Clin Dermatol. 2004; (22):315-8.
3
4) Apgar V A. Proposal for a new method of evaluation of the newborn infant. Current Researches in Anesthesia and Analgesia. 1953;32(4):260-7.
4
5) کانینگهام ف. گری، مک دانلد پل سی، گنت نورمن. بارداری و زایمان ویلیامز، جان وایت ریچ. مترجمان: جزایری حمید، اقصیملک منصور. چاپ دوم. تهران: انتشارات آینده سازان؛1370.
5
6) Leiferman J A, Evenson K R. The effect of regular leisure physical activity on birth outcomes. Maternal and Child Health Jornal. 2003; 17 (1):59-64.
6
7) Mari Owe K, Nystad W, Bo K. Association between regular exercise and excessive newborn birth weight. Obstetrics & Gynecology. 2009; 114 (4):770-6.
7
8) Viengsakhone L, Yoshida Y, Rashid H, Sakamoto J. Factor’s affecting low birth weight at four central hospitals in Vientiane. LAO PDR. Nagoya J. 2010 ;( 72):51-8.
8
9) موسویاصل سیدعلی، خرامین شیرعلی، هادینیا ابوالقاسم، رخشا حمیدرضا، پورصمد عبدالله. تأثیر آموزش ریلکسیشن به ماداران باردار بر شاخصهای سلامت نوزادان. مجله ارمغان دانش. 1388؛ (2): 104-97.
9
10) Barakat R, Lucia A, Ruiz J R. Resistance exercise training during pregnancy and newborn's birth size: A randomised controlled trial. International Jornal of Obstetrics (lond). 2009; 33(9):1048-57.
10
11) Forohari S, Yazdanpanahi Z, Parsanezhad M E, Ragan-Shirazi M. The effects of regular exercise on pregnancy outcome. Iranian Red Crescent Journal. 2009; 11(1):57-60.
11
12) Magann E F, Evans S h. F, Beth Weitz, Jon newham. Antepartum, Intrapartum & Neonatal significance of exercise on healthy low-risk pregnant working women. ACOG. 2002; 99 (3):466-72.
12
13) Hall D C, Kaufmann D A. Effects of aerobic and strength conditioning on pregnancy outcomes. Am J Obstet Gynecol. 1987; 157(5):1199-203.
13
14) Lokey E A, Tran Z V, Wells C L, Myers B C, Tran A C. Effects of physical exercise on pregnancy outcomes: A meta-analytic review. Med Sci Sports Exerc. 1991;23(11):1234-9.
14
15) معماری اشرفالملوک، رمیم طبیب، امینی مهرنوش، مهران عباس، آجرلو اعظم، شکیبایی پروانه. اثرات ورزش هوازی بر بارداری و پیامدهای آن. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات). 1385؛ (3): 41-35.
15
16) گائینی عباسعلی، رجبی حمید. آمادگی جسمانی. چاپ دوم. تهران: انتشارات سمت؛ 1383.
16
17) Mahan K L, Escott-Stump S. Krause's food & Nutrition therapy. 12th ed. USA: Saunders; 2007:1352.
17
18) Gunninghom F G, Leveno K J, Bloom S L. Williams Obstetrics. 22nd ed. New York: McGraw Hill; 2005: 431.
18
19) Bernab J V, Soriano T, Albaladejo R, Juarranz M, Calle M E, Martinez D, et al. Risk factors for low birth weight: A review. Europen Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology. 2004;116:3-15.
19
20) صداقتی پریسا، خلجی حسن، کوزهچیان هاشم. تأثیر یک دوره فعالیت بدنی منظم بر سطح اضطراب زنان باردار سه ماهه دوم و سوم بارداری. مجله حرکت. 1383؛ (24): 27-115.
20
21) عباسیان راد مانیا. بررسی ارتباط میان اضافهوزن مادر در دوران بارداری و وزن نوزاد در هنگام تولد در زنان باردار مراجعهکننده به زایشگاه شهر زاهدان در سال 1372. پایاننامه کارشناسیارشد مامایی. سمنان: دانشگاه علوم پزشکی سمنان؛1373.
21
22) مولوی حسین، موحدی مینو، بنگر مژگان. رابطه فشار روانی مادر در دوران بارداری با نمره آپگار و وضعیت بدنی نوزاد. مجله اندیشه و رفتار. 1382؛ (3): 74-68.
22
23) مالینا رابرت م، بوچارد کلود. نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی. مترجمان: بهرام عباس، خلجی حسن، صابری کاخکی علیرضا، لطفی حسینآبادی غلامرضا، سهرابی مهدی. چاپ اول. تهران: انتشارات امید دانش؛1381.
23
24) Tensely p, Tropen J W. Risk and protective factors affecting. Br J Psychatry. 1993;104(5): 442-54.
24
25) Rice P L, Fort I L. The relationship of maternal exercise on labor, delivery and health of the newborn. Journal of Sports medicine & Physical Fitness Mar. 1991;31(15):95-9.
25
26) Casey B M. The continuing value of the Apgar score for the assessment of newborn infants. New England journal of Medicine. 2001;344(7):467-71.
26
ORIGINAL_ARTICLE
اثر نوع فعالیتبدنی هوازی یک جلسهای بر بازداری پاسخ ورزشکاران
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر نوع فعالیتبدنی هوازی یک جلسهای با شدت متوسط بر توانایی بازداری پاسخ دانشجویان ورزشکار بود. بدین منظور، با توجه به معیارهای ورود و خروجاز مطالعه، 28 ورزشکار از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه کردستان انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه 14 نفره نوارگردان (28/1±50/22 سال) و دوچرخۀکارسنج (88/1±22 سال) مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنیها بهمدت 35 دقیقه و با شدت 65%-60% ضربان قلب بیشینه، به فعالیتبدنی پرداختند. برای ارزیابی توانایی بازداری پاسخ، از آزمونهای رایانهای استروپ و مرتب کردن کارتهای ویسکانسین در پیش، بلافاصله و 20 دقیقه پس از اتمام فعالیت استفاده گردید. نتایج آزمون تحلیل واریانس بین گروهی با اندازههای تکراری، بر عدم معناداری تفاوت تأثیر دو نوع فعالیتبدنی بر توانایی بازداری پاسخ دلالت داشت (05.0=P). اگرچه، اثر هر دوی آنها بر توانایی بازداری پاسخ، مثبت و معنادار بود (000.0=P). بدین ترتیب، هر نوع فعالیتبدنی هوازی یک جلسهای، موجب بهبود توانایی بازداری پاسخ میگردد.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_233_dcbac209835a16fb92385cc75238d0ab.pdf
2015-01-21
85
102
نوع فعالیتبدنی هوازی
توانایی بازداری پاسخ
نوارگردان
دوچرخۀکارسنج
مرتضی
بگلری
morteza_beglary@yahoo.com
1
کارشناس ارشد دانشگاه کردستان
AUTHOR
محمد
ملکی
mohammad_maleki100@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
سعید
قائینی
3
استادیار دانشگاه کردستان
AUTHOR
1) Tomporowski P D. Effects of acute bouts of exercise on cognition. Acta Psychol.2003; (112):297-324.
1
2) Brutvan J. The effect of acute exercise on cognitive function as measured by IMPACT protocol: Aerobic vs. Anaerobic. unpublished master thesis. Kent State University, Ohio; 2011.
2
3) Audiffren M. Acute exercise and psychological functions: a cognitive-energetics approach. In: McMorris T, Tomporowski P D, Audiffren M. (Eds). Exercise and Cognitive Function. Hoboken: John Wiley & Sons; 2009:3–39.
3
4) Kahneman D. Attention and effort. Englewood Cliffs (NJ):Prentice-Hall; 1973.
4
5) Audiffren M. Acute exercise and psychological functions: A cognitive – energetic approach. In: McMorris T, Tomporowski P D, Audiffren M editors. Exercise and Cognitive Function. Chichester (UK): John Wiley & Sons; 2009:3-39.
5
6) Dietrich A, Sparling P B. Endurance exercise selectively impairs prefrontal-dependent cognition. Brain Cognition. 2004;(55):516–24.
6
7) Lambourne K, Tomporowski P. The effect of exercise-induced arousal on cognitive task performance: A meta-regression analysis. Brain Res. 2010;(1341):12 – 24.
7
8) Pesce C, Crova C, Cereatti L, Casella R, Bellucci M. Physical activity and mental performance in preadolescents: Effects of acute exercise on free-recall memory. Mental Health and Physical Activity. 2009;(2):16–22.
8
9) Davranche K, McMorris T. Specific effects of acute moderate exercise on cognitive control. Brain Cognition. 2009;(69):565–70.
9
10) Chang Y K, Ethnier J L. Effects of an acute bout of localized resistance exercise on cognitive performance in middle-aged adults: A randomized controlled trial study. Psychology of Sport and Exercise. 2009;(10):19–24.
10
11) Colcombe S J, Kramer A F. Fitness effects on the cognitive function of older adults: A meta-analytic study. Psychol Sci. 2003;14(2):125–30.
11
12) Sanabria D, Morales M, Luque A, Galvez G, Huertas F, Lupianez J. Effects of acute aerobic exercise on exogenous spatial attention. Psychology of Sport and Exercise. 2011;(12):570-4.
12
13) Yanagisawa H, Dan I, Tsuzuki D, Kato M, Okamoto M, Kyutoku Y, et al. Acute moderate exercise elicits increased dorsolateral prefrontal activation and improve cognitive performance with Stroop test. Neuro Image. 2010;(50):1702–10.
13
14) Joyce J, Graydon J, Mc.Morris T, Davranche K. The time course effect of moderate intensity exercise on response execution and response inhibition. Brain Cognition. 2009; (71): 14–9.
14
15) Coles K, Tomporowski P D. Effects of acute exercise on executive processing, short-term and long-term memory. J Sports Sci. 2008;26(3):333 – 44.
15
16) Beasman K. The effect of an acute bout of physical activity on specific cognitive processes. Unpublished master thesis. University of Buffalo; 2005.
16
17) Netz Y, Tomer R, Axelard S, Argove E, Inbar O. The effect of a single aerobic training session on cognitive flexibility in late middle-aged adults. Int J Sports Med. 2007;(28):82–7.
17
18) Sibley B A, Etnier J L, Masurier G C L. Effects of an acute bout of exercise on cognitive aspects of Stroop performance. J Sport Exercise Psy. 2006;(28):285-99.
18
19) Hillman C H, Snook E M, Jerome G J. Acute cardiovascular exercise and executive control function. Int J of Psychophysiol. 2003;(48):307–14.
19
20) کاشف مجید. آزمایشگاه تربیت بدنی. تهران: فراتحلیل؛ 1381.
20
21) گلاس استفان، دووایر گرگوری. محاسبات سوختوسازی (ACSM). مترجمان: ابراهیم خسرو، حسینی علی، فتحی ایمان، کریمی هادی. تهران: عصر انتظار؛ 1388.
21
22) رضایی مظاهر، عشایری حسن، یزداندوست رخساره، اصغرنژاد فرید علی اصغر.کارکردهای شناختی قطعه پیشانی در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک. اندیشه و رفتار. 1382؛(2): 9ـ32.
22
23) نادری نسرین. بررسی پردازش اطلاعات و برخی عملکردهای نوروپسیکولوژی مبتلایان به اختلال وسواسی فکری ـ عملی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. تهران: انسیتو روانپزشکی تهران؛ 1373.
23
24) مشهدی علی، رسولزاده طباطبایی کاظم، آزاد فلاح پرویز، سلطانیفر عاطفه. مقایسه بازداری پاسخ و کنترل تداخل در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی و کودک بهنجار. روانشناسی بالینی. 1388؛(2): 50ـ37.
24
25) MacLeod C M. Half a century of research on the Stroop effect: An integrative review. Psychol Bull.1991;(109):163-203.
25
26) Sibley B A, Etnier J L, Masurier G C L. Effects of an acute bout of exercise on cognitive aspects of Stroop performance. J Sport Exercise Psy. 2006;(28):285-99.
26
27) Lambourne K, Audiffren M, Tomporowski P. Effects of acute exercise on sensory and executive processing tasks. Med Sci Sport Exer. 2009;42(7):1396-403.
27
28) Norman D A, Bobrow D G. On data-limited and resource-limited processes. Cognitive Psychol. 1975;7:44-64.
28
29) Audiffren M, Tomporowski P D, Zagrondik J. Acute aerobic exercise and information processing: Energizing motor processes during a choice reaction time tasks. Acta Psychol. 2008;129:410-9.
29
30) Miyake A, Friedman N P, Emerson M J, Witzki A H, Howerter A, Wager T D. The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex "frontal lobe" tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychol. 2000;41:49-100.
30
31) Strauss E, Sherman E M S, Spreen O. A compendium of neuropsychological tests. 3rd edition. New York: Oxford University Press; 2006.
31
32) Chang Y K, Labban J D, Gapin J I, Etnier J L. The effects of acute exercise on cognitive performance: A meta-analysis. Brain Res. 2012;1456:87–101.
32
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر یک دوره فعالیتبدنی منتخب بر رشد مهارتهای کنترل شیء کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA)
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک دوره فعالیتبدنی منتخب بر رشد مهارتهای کنترل شیء کودکان 6 تا 10سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) بود. در این مطالعه تجربی، 10 کودک از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مرکز آموزشی توانبخشی اوتیسم شهرستان شهرکرد به طور کاملاً تصادفی انتخاب شدند. پس از ارزیابی میزان رشد مهارتهای کنترل شیء با استفاده از آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم (2000) در پیشآزمون، آزمودنیها به طور تصادفی در دو گروه همگن جای گرفتند. یک گروه به عنوان گروه تجربی و یک گروه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. برنامه تمرینی منتخب مورد استفاده در این پژوهش، برگرفته از برنامه حرکتی اسپارک بود که به مدت 12جلسه توسط گروه تجربی اجرا شد. در نهایت از هر دو گروه، پسآزمون به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون لوین و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فعالیتهای بدنی منتخب، تأثیر معناداری بر رشد مهارتهای کنترل شیء کودکان مبتلا به HFA دارد؛ اما، در برخی از زیر واحدهای این خردهمقیاس شامل: زدن توپ ثابت با باتون، دریبل درجا، غلتانیدن توپ از پایین و ضربه به توپ با پا، از مهارتهای کنترل شیء تأثیر معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج میتوان ادعا کرد برنامه فعالیتبدنی منتخب (اسپارک) مورد استفاده احتمالاً میتواند باعث بهبود مهارتهای کنترل شیء کودکان مبتلا به HFA شود (P£0.05).
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_234_a4a33e1e8077ba6611c93be0c3d470f1.pdf
2015-01-21
103
116
فعالیتهای بدنی منتخب
اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA)
مهارت کنترل شیء
آزمون بهره حرکتی درشت اولریخ (2000)
فاطمه
کیهانی
1
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سعید
کوثری
saeedkosari@alumni.ut.ac.ir
2
عضو هیأت علمی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی
AUTHOR
1) آدامز لین. اتیسم و سندروم آسپرگر. مترجمان: علیزاده موسوی ابراهیم. تهران: انتشارات تابران؛ 1388.
1
2) رافعی طلعت. اوتیسم، ارزیابی و درمان. تهران: نشر دانژه؛ 1385.
2
3) روشنبخش فروغ، ناطقی زهره. کنکاشی در اوتیسم، پایان نامه کارشناسی. اداره کل آموزش و پرورش استان تهران؛ 1379.
3
4) اوزنوف سالی، راوسن جرالدین، پارتلند جیمز مک. راهنمای والدین کودکان آسپرگر و اوتیسم با عملکرد بالا. مترجمان: شریفی درآمدی پرویز، حاجنوروزی محبوبه. تهران: انتشارات سپاهان؛ 1385.
4
5) Levinson L J, Reid G. The effects of exercise intensity on the stereotypic behaviors of individuals with autism. Adapted Physical Activity Quarterly. 1993; 10 (5): 255-68.
5
6) Barkeley S L, Zittel L V, Nichols S E. Locomotors and object control skills of children diagnosed with autism. Adapted Physical Activity Quarterly. 2001; 18 (3): 405-16.
6
7) Prupas A, Reid G. Effects of exercise frequency on stereotypic behaviors f children with developmental disabilities. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities. 2001; 36 (2): 196–206.
7
8) خلجی حسن، شفیعزاده محسن. تهیه و تعیین پایایی و روایی مقیاسهای عملکرد حرکتی کودکان سه تا هفت ساله مراکز پیش دبستانی شهر تهران. پژوهش در علوم ورزشی. 1385؛4(10):72ـ57.
8
9) Russell L, Kern K, Kristen A, April R, Whitney E, Whitney S. Physical exercise and individuals with autism spectrum disorders: a systematic review, Research in Autism Spectrum Disorders. 2010; 46 (3): 12.
9
10) زنگنه معصومه. تأثیر بازیهای منتخب دبستانی بر رشد مهارتهای دستکاری پسران 8ـ7ساله منطقه فردیس کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران؛ 1388.
10
11) زارعزاده مهشید. هنجارسازی و تعیین پایایی و روایی آزمون رشد حرکتی اولریخ 2000 برای کودکان 3 تا 11ساله شهر تهران، رساله دکتری. تهران: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران؛ 1388.
11
12) Pan C-Y, Tsai C-L, Chu C-H. Fundamental Movement Skills in Children Diagnosed with Autism Spectrum Disorders and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Springer Science & Business Media. 2009; 39 (4): 1694-705.
12
13) Staples K l, Reid G. Fundamental Movement Skills and Autism Spectrum Disorders. Autism Dev Disorder. 2010; 40 (3): 209-17.
13
14) Ghaziuddin M, Butler E. Clumsiness in autism and Asperger syndrome: A further report. Journal of Intellectual Disability Research. 1998; 42 (2): 43–8.
14
15) Manjoiviona J, Prior M. Comparison of Asperger’s syndrome and high-functioning autistic children on a test of motor impairment. Journal of Autism and Developmental Disorder. 1995; 25 (4): 23–39.268.
15
16) Dy Myer M K. Motor perceptual-motor, intellectual disabilities of autistic children. Early childhood autism. 1976; 18 (4): 169-93.
16
17) Fragala-Pinkham M, Haley S M, O’Neil M E. Group aquatic aerobic exercise for children with disabilities. Developmental Medicine & Child Neurology. 2008; 50 (3): 822–7.
17
18) Lochbaum M, Crews D. Viability of cardio respiratory and muscular strength programs for the adolescent with autism. Complementary Health Practice Review. 2003; 8 (2): 225–33.
18
19) Reid P R, Factor D C, Freeman N L, Sherman J. The effects of physical exercise on three autistic and developmentally disordered adolescents. Therapeutic Recreation Journal. 1988; 22 (4): 47–56.
19
20) Rosenthal-Malek A, Mitchell S. Brief report: The effects of exercise on the self-stimulatory behaviors and positive responding of adolescents with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders. 1997; 27 (6): 193–202.
20
21) Kern L, Koegel R L, Dyer K, Blew P A, Fenton L R. The effects of physical exercise on self-stimulation and appropriate responding in autistic children. Journal of Autism and Developmental Disorders. 1982; 12(4): 399–419.
21
22) Best J F, Jones J G. Movement therapy in the treatment of autistic children. Australian Occupational Therapy Journal. 1974; 21(3): 72–86.
22
23) کوثری سعید، حمایتطلب رسول، عرب عامری الهه، ملکی فرزاد. تاثیر فعالیتهای بدنی منتخب بر رشد مهارتهای حرکتی ظریف کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD). نشریه علمی ـ پژوهشی رفتار حرکتی. 1391؛4(11):116ـ99.
23
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تمرینات ریتمیک بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دارای اختلال بینایی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات ریتمیک بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دارای اختلال بینایی بود. تعداد 19 کودک دختر و پسر (گروه تجربی 10 نفر و گروه کنترل 9 نفر) کمبینا با میانگین سنی 7/5-44/5 سال از شهر اصفهان به صورت هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان براساس عملکردشان در مهارتهای ادراکی ـ حرکتی که به وسیله آزمون ارزیابی مهارتهای حرکتی کودکان انجام گرفت، همسان و در گروههای تجربی و کنترل بهصورت تصادفی آرایش پیدا کردند. گروه تجربی در برنامه تمرینات ریتمیک به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه 45 دقیقهای و درمجموع، 24 جلسه شرکت کردند و گروه کنترل، به فعالیتهای روزمره پرداختند. جمعآوری اطلاعات برای کل شرکتکنندگان به شکل پیشآزمون و پسآزمون انجام گرفت. بهمنظور مقایسه دو گروه، از مدل آماری تحیل کواریانس تکمتغیره و چندمتغیره استفاده گردید. نتایج حاصل تفاوت معناداری را در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل در قابلیتهای مهارتهای ظریف P=0.002))، مهارتهای توپی (P=0.000)، تعادل ایستا (P=0.001) و تعادل پویا (راه رفتن با پاشنه بالاگرفته و پریدن از روی نخ) در کودکان کمبینا نشان داد (P=0.000). این تفاوت در سطح اطمینان P
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_235_e8543d0b61ce17ea00bb91e14f4a4e91.pdf
2015-01-21
117
130
مهارت ادراکی حرکتی
کودکان دارای اختلال بینایی
تمرینات ریتمیک
مهارتهای توپی
مهارتهای ظریف
تعادل ایستا
تعادل پویا
لیلا
اشرفی
ashrafileyla@yahoo.com
1
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان
LEAD_AUTHOR
مهدی
نمازی زاده
drmnamazi@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
AUTHOR
فرزانه
داوری
fd1468.m@gmail.com
3
استادیار دانشگاه فرهنگیان اصفهان
AUTHOR
1) عمارتی فرشتهسادات، نمازیزاده مهدی، مختاری پونه، محمدیان فاطمه. تأثیر بازیهای دبستانی منتخب بر رشد ادراکی ـ حرکتی و رشد اجتماعی دختران 9ـ8 سال. پژوهش در علوم توانبخشی. 1390؛7(5): 73-661.
1
2) شوشتری شمیل سحر، عادل قهرمان منصوره، صدایی مهین. میزان وقوع و زمان نهفتگی پتانسیلهای عضلانی برانگیخته دهلیزی در افراد بینا و نابینای مادرزاد. شنواییسنجی. 1390؛1(20): 106-96.
2
3) نامنی محمدرضا، حیات روشنایی افسانه، میلانی فریده. تحول روانی، آموزش و توانبخشی نابینایان. چاپ اول. تهران: انتشارات سمت؛1381.
3
4) بنیهاشمی سیدعبدالله، غلامزاده صفارحسین. آموزش و پرورش کودکان استثنایی. چاپ پنجم. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور؛ 1388.
4
5) هالاهان دانیل، کافمن جیمز. مقدمهای بر آموزشهای ویژه. مترجم: جوادیان مجتبی. چاپ پنجم. مشهد انتشارات به نشر؛1378.
5
6) صادقینژاد مهسا، خلجی حسن، جلالی شهین. مقایسه مهارتهای حرکتی درشت و شرکت در فعالیتهای ورزشی کودکان با آسیب بینایی با کودکان بینای 7 تا 11 ساله. مجموعه مقالات ششمین همایش ملی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران (تهران) ؛25 و24 آذر 1390.
6
7) احمدپناه محمد. آسیب بینایی و فرآیند تحول کودکان از تولد تا 12 سالگی: یک مطالعه مروری. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. جلد 14ـ11. 1383؛4(4-1).
7
8) Houwen S, Hartman E, Visscher C. Physical activity and motor skills in children with and without visual impairments. Medicine and Science in Sport and Exercise. 2009; 41:103-9.
8
9) Houwen S, Visscher C, Lemmink K A M P, Hartman E. Motor skill performanc of school-age children with visual impairments. Developmental Medicine & Child Neurology. 2008;50: 139–45.
9
10) Hashemi M, Dehghani L, Saboonchi R, Roozbahani M. Effect of gymnastic gkills on motor capabilities of 7-10 age group girls with visually impaired. European Journal of Experimental Biology.2012;2(3):786-91.
10
11) Winich T P. Adapted physical education and sport. Human Kinetics, 2005 - Education - 573 pages ;205-19.
11
12) Liberman L J, Auren J, Byrne H O, Watt C A, et al. Health-related fitness of youths with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness. 2010; 104 ( 6) 349.
12
13) قاسمی کهریزکی غلامعلی، صالحی حمید، حیدری لیلا. تأثیر یک برنامه حرکات ریتمیک بر تواناییهای ادراکی ـ حرکتی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر. رشد و یادگیری حرکتی. 1391؛(9):92ـ75.
13
14) رافعی طلعت. بازی و حرکات ریتمیک: راهنمایی مربیان، درمانگان و خانواده. تهران . چاپ اول: انتشارات رشد؛ 1383.
14
15) حیدری لیلا، قاسمی کهریزکی غلامعلی، صالحی حمید. تأثیر یک برنامه حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزشپذیر. پایاننامه کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه اصفهان؛1389.
15
16) Davarpanah Jazi Sh, Purrajabi F, Movahedi A, Jalali Sh. Effect of selected balance exercises on the dynamic balanc chil dren with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness. Publisher: American Foundation for the Blind Audience: Academic .2012; 106 (8) 466-74
16
17) رافعی طلعت، متقیمقدم حسن، تفضلی عبدالحسین. بررسی تأثیر حرکات ریتمیک بر رشد ادراکی حرکتی و سازگاری اجتماعی کودکان عقبمانده ذهنی. خلاصه مقالات دومین کنگره سراسری درمانهای غیردارویی در روانپزشکی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران؛1381.
17
18) رحمتی زهرا، اصلانخانی محمدعلی، فارسی علیرضا. تأثیر یک برنامه حرکتی ویژه بر تبحر حرکتی دانشآموزان کمبینای دبستانی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی؛1389.
18
19) Aki E, Atasavun S, Turan A, Kayihan H. Training motor skills of children with low vision. Percept Mot Skills. 2007;104(3 Pt 2):36-1328.
19
20) داوری فرزانه. تعیین روایی و پایایی و هنجاریابی حیطههای حرکتی درشت و ظریف آزمون غربالگری رشدی دنور 2 در کودکان 6ـ3 سال شهر اصفهان. رساله دکتری. تهران: دانشگاه تربیت معلم؛ 1388.
20
21) بادامی رخساره، نزاکتالحسینی مریم، رجبی فهیمه، جعفری منصوره. پایایی و روایی مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکتی کودکان شهر اصفهان. اصفهان: طرح پژوهشی دانشگاه آزاد خوراسگان؛1392.
21
22) Reimer A M, Cox R F A , Nijhuis-Van der Sanden M W G, Boonstra F N .Improvement of fine motor skills in children with visual impairment, An explorative study. Research in Developmental Disabilities.2011;32:1924–33.
22
23) Wuang Y P, Wang C C, Huang M H, Su C Y. Treatment and perceptual – motor therapy on the sensorimotor performance in children with mild mental retardation. The American Journal of Occupational Therapy. 2009;63(4):45- 441.
23
24) Allahyari M. Effect of selective physical activity on perceptual-motor function of preschoolers in Kashan [MSc Thesis]. Tehran: Tarbiat Moalem University; 2002.
24
25) خلجی حسن، عماد مهشید. اثر برنامه حرکتی منتخب بر عملکرد ادراکی ـ حرکتی کودکان 6ـ4 سال. علوم حرکتی و ورزش. 1381؛(1):43ـ30.
25
26) Farahbod M, Dadkhah A . The empact of educational play of motor skill of children .Middle East Journal of Family Medieine. 2004; 6 (6).
26
27) احمدی براتی سعید، قائینی سعید، بهپور ناصر. بررسی سطح رشد قابلیتهای هماهنگی حرکتی کودکان با اختلالات بینایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. سنندج: دانشگاه کردستان؛1391.
27
28) Platzer W S. Effect of perceptual motor training on gross motor skill and self – concept of yaung children .Am J Occup Ther. 1976;30(7):8-422.
28
29) Robinson L, Godwey J. Instructional climates in preschool children who are ate- risk. partI:Object – control skill development. Research quarterly for Exereise and Sport. 2009; 80(3):533-542.
29
30) Hatzitaki V, Zisi V, Kollias I, Kioumourtzoglou E. Perceptual motor contributions to static and dynamic balance control in children. Journal of Motor Behavior. 2002 Jun;34(2):161-70..
30
31) Ericsson I. Effects of increased physical activity and motor training on motor skills, Attention and learning. International Journal Of Sport Psychology .2011;42 (5): 461-479.
31
32) Kioumourtzoglou E ,Derri V, Mertzanidou O, Tzetzis G . Experience with perceptual and motor skill in rhythmic gymnastic .Percept Mot Skill.1997;84(3-2):72-1363.
32
33) Fotiadou E G, Neofotistou K H, Sidiropoulou M P, Tsimaras V K, Mandroukas A K, Angelopoulou N A .The effect of a rhythmic gymnastics program onthe dynamic balance ability of individuals with intellectual disability. Journal of Strength and Conditioning Research. 2009; 23:2102-6.
33
34) رهبانفرد حسن. تأثیر یک برنامه حرکتی ویژه بر تواناییهای ادراکی ـ حرکتی دانشآموزان پسر عقبمانده ذهنی آموزشپذیر 13 ساله شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران؛ 1377.
34
35) کردی محمدرضا. بررسی و مقایسه تواناییهای ادراکی ـ حرکتی و جسمانی دانشآموزان 9 و 10 ساله شمال و جنوب شهر تهران و مقایسه آنان با دانشآموزان هم سن آمریکایی. نشریه المپیک. 1379؛(15): 27ـ119.
35
ORIGINAL_ARTICLE
نقش پیشبین خودتنظیمگری و تکانشوری در موفقیت ورزشی: مقایسۀ ورزشهای برخوردی و غیربرخوردی
در این پژوهش رابطۀ خودتنظیمگری و تکانشوری با موفقیت ورزشی موردبررسی قرار گرفت و نقش پیشبین این دو متغیر برای موفقیت ورزشی در ورزشهای برخوردی و غیربرخوردی مقایسه شد. تعداد 223 ورزشکار حرفهای (102 برخوردی و 121 غیر برخوردی) از فدراسیونهای ورزشی بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از ورزشکاران خواسته شد مقیاس خودتنظیمگری (SRI-25)، مقیاس تکانشوری بارات (BIS) و مقیاس موفقیت ورزشی (SAS) را تکمیل کنند. ضرایب رگرسیون در این پژوهش برای ورزشکاران برخوردی درخصوص موفقیت ورزشی در خودتنظیمگری 0.39=ß،4.69 =t،در تکانشوری حرکتی 0.49=ß، 4.79=t و در تکانشوری شناختی 0.22=ß،2.26 = tتعیین شد. این ضرایب برای ورزشکاران غیربرخوردی در خودتنظیمگری 0.73=ß،11.72 =t و در تکانشوری حرکتی 0.20-=ß، 2.32-=t بهدست آمد. با استناد به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در ورزشکاران رشتههای برخوردی، تکانشوری و در ورزشکاران رشتههای غیربرخوردی، خودتنظیمگری، یکی از تبیینکنندههای موفقیت ورزشی است.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_249_b6293466ccff6ce3fa68b40fd08d9b26.pdf
2015-01-21
131
146
خودتنظیمگری
تکانشوری
موفقیت ورزشی
ورزش برخوردی
ورزش غیربرخوردی
محمدعلی
بشارت
1
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
محمدحسین
قهرمانی
ghahramani.mohamadhosein@gmail.com
2
دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
بهنام
نقی پور گیوی
3
کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
AUTHOR
1) انشل مارک. روانشناسی ورزش از تئوری تا عمل. مترجم: مسدد علیاصغر. تهران: انتشارات اطلاعات؛ 2002. ص 3-120.
1
2) Daniel S, Kirschenbaum P K. When self-regulation fails: Tests of some preliminary hypotheses. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1977; 45: 1116-25.
2
3) Steel P. The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin. 2007; 33: 65-94.
3
4) Schmeichel B J, Zell A. Trait self-control predicts performance on behavioral tests of self-control. Journal of Personality.2007; 75: 743-55.
4
5) Brown J M, Miller W R, Lawendowski L A. The self-regulation questionnaire. In VandeCreek L. & Jackson T L. (Eds.). Innovations in clinical practice: A source book. Sarasota F L: Professional Resource Press/Professional Resource Exchange; 1999; 7: 53-75.
5
6) Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman;1997; 43-55.
6
7) Hagger M, Wood C W, Stiff C, Chatzisarantis N L. Self-regulation and self-control in exercise: The strength-energy model. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2010;1:62-86.
7
8) Toering T T, Elferink Gemser M T, Jordet G, Visscher C. Self-regulation and performance level of elite and non-elite youth soccer players. Journal of Sports Sciences. 2009; 27: 1509-17.
8
9) Hyejeen L, Shackman A J, Jackson D C, Davidson R J. Test-retest reliability of voluntary emotion regulation. Psychophysiology. 2009; 46: 874-9.
9
10) Barkhoff H, Pagano I, Heiby E. Self-regulation skills of a competitor type vs. A training champion athlete in artistic roller skating: Longitudinal analyses of mood in highlight sport competitions. Journal of the American Board of Sport Psychology.2007; 1: 1-14.
10
11) Jude B, Linda D. Automaticity of exercise self-regulatory efficacy beliefs in adults with high and low experience in exercise self-regulation. Sport & Exercise Psychology. 2011; 33: 325-48.
11
12) Bargh J. The automaticity of everyday life. In J.R.S. 1997; 874-9.
12
13) Tetlock P. Social functionalist frameworks for judgments and choice: Intuitive politicians,theologians, and prosecutors. Psychological Review. 2002; 109: 451-71.
13
14) Fitzsimons G, Bargh J. Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications. New York: Guilford Press; 2004; 46: 87-94.
14
15) Fishbach A, Trope Y. Implicit and explicit counteractive self-control. New York: Guilford Press; 2008. 874-9.
15
16) Guilherme M, Lage L, Gallo G J, Cassiano I L, Lobo M V, Vieira J V, et al. Correlations between impulsivity and technical performance in handball female athletes. Psychology. 2011; 2: 721-6.
16
17) Swann A C, Moeller F G, Steinberg J L, Schneider L, Barratt E S. Manic symptoms and impulsivity during bipolar depressive episodes. Bipolar Disorders. 2007; 9: 206-12.
17
18) Moeller F G, Barratt E S, Dougherty D M, Schmitz J M, Swann A C. Psychiatric aspects of impulsivity. American Journal of Psychiatry. 200; 158: 1783-93.
18
19) Barratt E S. Impulsivity: Integrating cognitive, behavioral, biological, and environmental data (Eds.). The impulsive client: Theory, research and treatment. Washington DC: American Psychological Association; 1994; 4: 39-45.
19
20) Stanford M S, Mathias C W, Dougherty D M, Lake S L, Anderson N, Patton J H. Fifty years of the barratt impulsiveness scale: An update and review. Personality and Indi-vidual Differences. 2009; 47: 385-95.
20
21) Svebak S, Kerr J. The role of impulsivity in preference for sports. Personality and Individual Differences.1989;10: 51-8.
21
22) Enticott P G, Ogloff R P, Bradshaw J. Associations between laboratory measures of executive inhibitory control and self-reported impulsivity. Personality and Individual Differences. 2006; 41: 285-94.
22
23) Gould D, Udry E. Psychological skills for enhancing performance: Arousal regulation strategies. Medicine & Science in Sports & Exercise. 1994; 26: 478-85.
23
24) Lemke M, Fischer C, Wendorff T, Fritzer G, Rupp Z, Tetzlaff S. Modulation of involuntary and voluntary behavior following emotional stimuli in healthy subjects. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry. 2005; 29: 69-76.
24
25) Smith D, Stewart S. Sexual aggression and sports participation. Journal of Sport Behavior. 2003; 30: 384-95.
25
26) Keeler L A. The differences in sport aggression, life aggression, and life assertion among adult male and female collision, contact, and non-contact sport athletes. Journal of Sport Behavior. 2007; 30: 57-76.
26
27) بشارت محمدعلی. ساخت و اعتباریابی مقیاس موفقیت ورزشی. گزارش پژوهشی. تهران: دانشگاه تهران؛ 1380. ص 97-88.
27
28) Grossarth-Maticek R, Eysenck H I. Self-regulation and mortality from cancer, coronary heart disease, and other causes: A prospective study. Personality and Individual Differences. 1995; 19: 781-95.
28
29) Marques M J, Ibanez M I, Ruiperez M A, Moya J, Ortet G. The Self-Regulation Inventory (SRI): Psychometric properties of a health related coping measure. Personality and Individual Differences. 2005; 39: 1043-54.
29
30) بشارت محمدعلی. بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس خودتنظیمگری در نمونهای از جامعه ایرانی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره.1390؛ 2. ص 70ـ53.
30
31) بشارت محمدعلی، بزازیان سعیده. بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی فرم کوتاه مقیاس خودتنظیمگری. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی. 1391؛ 6. ص 112ـ89.
31
32) بشارت محمدعلی. بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تکانشوری بارات. گزارش پژوهشی. تهران: دانشگاه تهران؛ 1386. ص 69-51.
32
33) بشارت محمدعلی، عباسی غلامرضا، شجاعالدین صدرالدین. بررسی رابطه بین عزتنفس و موفقیت ورزشی در فوتبالیستها و کشتیگیران. حرکت. 1381؛ 12. ص 44ـ31.
33
34) Lage G, Malloy D L, Neves F S, Moraes P H, Corrêa H. A kinematic analysis of the association between impulsivity and manual aiming. Human Movement Science. 2012; 8: 95-100.
34
35) Lijffijt M, Bekker E, Quik E H, Bakker J, Kenemans J L, Verbaten M N. Differences between low and high trait im-pulsivity are not associated with differences in inhibitory motor control. Journal of Attention Disorders. 2004; 8: 25-32.
35
36) Dickman S. Functional and dysfunctional impulsivity: Personality and cognitive correlates. Journal of Personality and Social Psychology.1990; 58: 95-102.
36
37) Barrat E S. Time perception, cortical evoked potentials and impulsiveness among three groups of adolescents. New York: Spectrum Publications; 1981; 9: 81-95.
37
38) Expósito J, Andrés P A. The effects of impulsivity on the perceptual and decision stages in a choice reaction time task. Personality and Individual Differences. 1997; 22: 693-7.
38
39) Magar E C, Phillips L H, Hosie J A. Self-regulation and risk-taking. Personality and Individual Differences. 2008; 48:153-9.
39
ORIGINAL_ARTICLE
اثر شدتهای مختلف فعالیت بدنی بر تغییرپذیری نوسانات قامتی در وضعیت ایستادن قائم
هدف از مطالعۀ حاضر بررسی تأثیر فعالیت بدنی و خستگی متعاقب آن در تکلیف تعادلی ایستادن بر عملکرد و تغییرپذیری حرکتی در نوسانات قامتی بود. آزمودنیهای پژوهش حاضر شامل 15 مرد جوان با دامنۀ سنی بین 20 تا 24 سال بود که از آنها خواسته شده بود پیش از فعالیت بدنی، پس از فعالیت بدنی با شدت 50ـ40%، پس از فعالیت بدنی با شدت 70ـ60% و پس از فعالیت بدنی با شدت 90ـ80%، بهمدت 30 ثانیه روی صفحه نیرو در وضعیت ایستاده قائم قرار گیرند و میزان ثبات (انحراف استاندارد) و تغییرپذیری حرکتی (بهوسیله آنتروپیفازی) نوسانات قامتی آنها اندازهگیری شد. با افزایش شدت فعالیت بدنی و بروز خستگی بیشتر، دامنۀ نوسانات قامتی در هر دو محور قدامی خلفی و میانی جانبی افزایش یافت. آنتروپی فازی در هر دو محور قدامی خلفی و میانی جانبی با افزایش شدت فعالیت بدنی و بروز خستگی بیشتر کاهش یافت. این نتایج بیان میکند که با افزایش شدت فعالیت بدنی و بروز خستگی بیشتر، تغییرپذیری حرکتی در نوسانات پاسچری کاهش مییابد. همچنین با کاهش میزان ثبات در نوسانات پاسچری، تغییرپذیری حرکتی در نوسانات پاسچری نیز کاهش مییابد. با بروز خستگی، ساختار تغییرپذیری به سمت ساختاری با قابلیت انعطافپذیری کمتر حرکت میکند و همین انعطافپذیری کمتر موجب میشود تا سیستم در مقابل محدودیتهای محیطی و محدودیتهای تکلیف، سازگاری پایینتری از خود نشان دهد و موجب کاهش سطح کیفی عملکرد فرد در تکلیف کنترل قامت شود.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_236_1ec80051d92656453606cffe8be3f7fc.pdf
2015-01-21
147
162
فعالیت بدنی
نوسانات قامتی
آنتروپی فازی
خستگی
محسن
محمدی
mohsenmohammadi_tmu@yahoo.com
1
کارشناس ارشد دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
عباس
بهرام
abbas22ir@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
1) Magill R A. Motor learning: Conceptsand applications. 4thed. Champaign. IL: Human Kinetic, Chicago; 2012: 23-8.
1
2) Latash M L, Lestienn F. Motor control and learning. 4thed. Champaign. IL: Springer Science, Newyork; 2006: 214-302.
2
3) Shumway C A, Wollacott M. Motor control: Translating research into clinical practice. 4thed. Champaign. IL: Springer Science, Newyork; 2012:161-93.
3
4) Gandevia S C. Spinal and supraspinal factors in human muscle fatigue. Gait Posture. 2008;11:21- 37.
4
5) Balasubramaniam R, Riley M A, Turvey M T. Specificity of postural sway to the demands of a precision task. Gait Posture. 2009;11:12–24.
5
6) Paillard T. Effects of general and local fatigue on postural control. Neuroscience and Biobehavioral Reviews. 2012;36:162–76.
6
7) Cignetti F, Schena F, Rouard A. Effects of fatigue on inter-cycle variability in cross-country skiing. Biomech. 2009;42:1452–9.
7
8) Falla D, Farina D. Periodic increases in force during sustained contraction reduce fatigue and facilitate spatial redistribution of trapezius muscle activity. Brain Res. 2007;182:99–107.
8
9) Farina D H, Dingwell J B. Muscle fatigue does not lead to increased instability of upper extremity repetitive movements. Biomech. 2010;43:913–9.
9
10) Granacher U, Gruber M, Forderer D, Strass D, Gollhofer A. Effects of ankle fatigue on functional reflex activity during gait perturbations in youngand elderly men. Gait Posture. 2010;32:107–12.
10
11) Faler, S T, Tong S, Mustola S, Thakor N V. Monotonicity of approximate entropy during transition from awareness to unresponsiveness due to propofol anesthetic induction. IEEE Tansactions on Biomedical Engineering. 2010;53(4):75-669.
11
12) Regina T, Stergiou N. Principles to guide physical therapist practice movement variability and the use of nonlinear tools. Physther. 2009;89:267-82.
12
13) Duarte M, Sternad D. Complexity of human postural control in young and older adults during prolonged standing. Neuroengineering and Rehabilitation. 2008;8:48-61.
13
14) Vaillancourt D E, Newell K M. Changing complexity in human behavior and physiology through aging and disease. Brain Res. 2002;111:147-60.
14
15) Borg F G, Laback G. Entropy of balance – Some recent results. Neuroengineering and Rehabilitation. 2010;7:38.52.
15
16) Duarte M, Sternad D. Complexity of human postural control in young and older adults during prolonged standing. Biomech. 2008;32:811-23.
16
17) Morrison S, Hong S L, Newell K M. Inverse relations in the patterns of muscle and center of pressure dynamics. Clinical EEG and Neuroscience. 2007;42(2):88–102.
17
18) Burioka N, Corn´E G, Maegaki Y, Halberg F, Kaplan D T, Miyata M, et al. Approximate entropy of the electroencephalogram in healthy awake subjects and absence epilepsy patients. Clinical EEG and Neuroscience. 2005;36(3):93-188.
18