پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
تأثیر قید تکلیف بر یادگیری الگو و پارامتر حرکت بههنگام یادگیری مشاهدهای
17
34
FA
داود
فاضلی
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
fazelidavid@gmail.com
ناهید
مرادی
دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
nahidmoradi1989@yahoo.com
10.22089/mbj.2016.863
<strong>هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر قید تکلیف بر یادگیری الگو و پارامتر حرکت بههنگام یادگیری مشاهدهای میباشد. بدینمنظور، 16 نفر که همگی راستدست بودند بهصورت تصادفی به دو گروه با توپ و بدون توپ تقسیم شدند. هر دو گروه فیلم نمایش نقاط نورانی کل بدن را مشاهده کردند و تنها یکی از گروهها میبایست مشابه با الگو، یک توپ را به سمت هدف پرتاب میکرد (دارای قید تکلیف) و گروه دیگر درمورد وجود هدف خارجی تکلیف اطلاعی نداشت (بدون قید تکلیف). گروهها در مرحلۀ اکتساب 20 کوشش را انجام دادند و یک روز بعد بهمنظور انجام آزمون یادداری، پنج کوشش را اجرا نمودند. شایانذکر است که کینماتیک حرکت افراد بهمنظور مقایسه با کینماتیک الگو ثبت شد و تغییرپذیری در هماهنگی درونعضوی و نیز اختلاف حداکثر سرعت مچ از الگو محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که گروه بدون توپ در هماهنگی حرکتی نسبت به گروه با توپ، بیشتر شبیه به الگو عمل کرده است، اما در حداکثر سرعت مچ، رفتار گروه با توپ بیشتر شبیه به الگو میباشد. این نتایج هم در اکتساب و هم در یادداری مشاهده میشود. دلیل احتمالی این نتایج میتواند صرفنظرکردن گروه با توپ از الگوی حرکت بهمنظور دستیابی به هدف خارجی حرکت باشد.</strong>
قید تکلیف,یادگیری مشاهدهای,هماهنگی درونعضوی,کینماتیک حرکت
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_863.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_863_7b18ac280d524b19f167a77d8d9100d7.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
انتقال از ادراک به عمل: نقش یکپارچگی بینایی ـ شنوایی
35
46
FA
حسام
رمضان زاده
0000-0002-7643-8899
دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
hesam_ramezanzade@yahoo.com
بهروز
عبدلی
دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی تهران
b_abdoli@sbu.ac.ir
علیرضا
فارسی
0000-0002-2086-6632
دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران
ar.farsi@gmail.com
محمد علی
سنجری
استادیار گروه علوم پایه توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
sanjarima@alum.sharif.edu
10.22089/mbj.2016.864
<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر یکپارچگی بینایی ـ شنوایی بر ادراک و بازتولید و نیز انتقال از ادراک به عمل انجام گرفت. بدینمنظور، 30 آزمودنی در سه گروه بینایی، بینایی ـ شنوایی (تککانالی) و بینایی</strong><strong> ـ </strong><strong>شنوایی (دوکانالی) قرار گرفتند. افراد در گروه بینایی، الگوی فرد ماهری را تماشا کردند و افراد در گروههای بینایی ـ</strong><strong> ـ</strong><strong>شنوایی، همزمان با الگوی بینایی، سرعت زاویهای مفصل آرنج (تککانالی) و سرعت زاویهای مفاصل آرنج و مچ (دوکانالی) را بهصورت سونیفیکیشن دریافت نمودند. الگوی موردنظر، پنج مرتبه ارائه گردید و افراد به 10 سؤال در ارتباط با جنبههای مختلف الگو پاسخ دادند و سپس، در آزمون</strong><strong></strong><strong>های بازشناسی پارامتر و الگو شرکت کردند. برای مفاصل آرنج و مچ، چهار متغیر خطای حداکثر سرعت زاویهای فلکشن، خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن، خطای حداکثر دامنۀ حرکتی فلکشن و پارامتر زمان کلی شناسایی گردید. نتایج نشان میدهد که در متغیر درصد اطمینان پاسخگویی و نه پاسخ به سؤالات، بین گروههای آزمایشی تفاوت معناداری وجود دارد (</strong><strong>P=0.001</strong><strong>).</strong><strong> در مرحلۀ بازتولید نیز در متغیرهای خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن و پارامتر زمان کلی هر دو مفصل، بین گروهها تفاوت معناداری بهنفع گروههای دو حسی مشاهده میشود (</strong><strong>P<0.05</strong><strong>)</strong><strong>. بهطورکلی، در این پژوهش اثر مثبت یکپارچگی بینایی ـ شنوایی بر ادراک و بازتولید و نیز انتقال مثبت ادراک ـ عمل، بهویژه برای گروههای دو حسی تأیید گردید. این نتایج با فرضیۀ تناسب حسی همراستا است و بیان میکند که در تکلیف شوت جفت بسکتبال، بهدلیل سازگاریهای زمانی خاص، حس شنوایی نقش مثبتی را در ادراک بهتر الگوی سرعت زاویهای ایفا میکند.</strong>
ادراک,عمل,یکپارچگی بینایی ـ شنوایی,سونیفیکیشن,الگودهی
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_864.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_864_f9a58ce84f02d3383342e0523ed3c405.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
مقایسۀ اثربخشی انواع مداخلات شناختی ـ حرکتی بر تعادل پویای زنان سالمند
47
72
FA
فاطمه
حسین زاده اصل
دانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
fhosseinzadeh92@gmail.com
حمیدرضا
طاهری
استاد رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
hamidtaherii@gmail.com
مهدی
سهرابی
0000000248203486
استاد رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
sohrabi@um.ac.ir
10.22089/mbj.2016.884
<strong>هدف از پژوهش حاضر، </strong><strong>بررسی </strong><strong>مقایسۀ اثربخشی انواع مداخلات شناختی ـ حرکتی بر تعادل پویای زنان سالمند بود. </strong><strong>روش پژوهش</strong><strong>حاضر، نیمهتجربی</strong><strong>بوده</strong><strong>و با</strong><strong>طرح</strong><strong>پیشآزمون ـ پسآزمون</strong><strong>انجام</strong><strong>شده است. بدینمنظور، </strong><strong>40 نفر از </strong><strong>زنان سالمند (</strong><strong>با دامنۀ سنی 60 تا 75 سال) </strong><strong>در این </strong><strong>پژوهش</strong><strong>شرکت نمودند و بهصورت تصادفی به سه گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. شایانذکر است که تمام گروهها</strong><strong>بهمدت 15</strong><strong> جلسه و بهشکل پنج روز در هفته براساس پروتکلهای تعیینشده تمرین کردند. </strong><strong>تعادل پویای آزمودنیها، </strong><strong>قبل و بعد از دورۀ تمرینی </strong><strong>با استفاده </strong><strong>از </strong><strong>مقیاس تعادل برگ ارزیابی گردید.</strong><strong> دادههای پژوهش نیز با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه </strong><strong>و آزمون تعقیبی توکی </strong><strong>مورد </strong><strong>تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. </strong><strong>نتایج بهدستآمده نشان میدهد که</strong><strong> تمرینات ذهنی، خودگویی و ترکیبی (ذهنی ـ خودگویی) بر تعادل تأثیرگذار میباشد </strong><strong>(</strong><strong>0.05</strong><strong>></strong><strong>P</strong><strong>)</strong><strong>،</strong><strong>اما بین عملکرد </strong><strong>تعادلی</strong><strong> گروههای</strong><strong> تمرینی ذهنی، خودگویی و ترکیبی</strong><strong> تفاوت معناداری وجود ندارد</strong><strong> (</strong><strong>P >0.05</strong><strong>)</strong><strong> .</strong><strong>براساس یافتههای پژوهش حاضر دریافت میشود که کاربرد تمرینات ذهنی، خودگویی و ترکیبی ممکن است از طریق</strong><strong>افزایش </strong><strong>عملکردهای عصبی ـ شناختی، در </strong><strong>بهبود عملکرد تعادلی </strong><strong>تأثیرگذار باشد؛</strong><strong>زیرا، افت عملکردهای عصبی ـ شناختی مرتبط با سن در زمینخوردن افراد سالمند نقش دارد</strong><strong>.</strong>
تعادل,زنان سالمند,مداخلات شناختی ـ حرکتی
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_884.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_884_122490e90908cb398e2d3d0faa1b663e.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویۀ شنیداری
73
88
FA
مهشید
زارع زاده
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
zarezade.mahshid@gmail.com
امید
انصاری
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
omidansari.msc@gmail.com
علیرضا
صابری کاخکی
0000-0002-3066-4858
دانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
askakhki@um.ac.ir
10.22089/mbj.2016.875
<strong>هدف از این پژوهش، تعیین اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویه بود. بدینمنظور، 42 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه کرمان (با دامنۀ سنی 25ـ19 سال) پس از شرکت در پیشآزمون و بهصورت تصادفی در سه گروه جای گرفتند (کنترل، دستورالعملهای کانون توجه بیرونی نزدیک و دستورالعملهای کانون توجه بیرونی دور). شرکتکنندگان تکلیف پیگردی را در چهار بلوک چهار کوششی تمرین کردند و پس از گذشت 48 ساعت، در آزمون یادداری تأخیری تحت شرایط تکلیف ثانویه شرکت نمودند. قابلذکر است که بهمنظور سنجش تکلیف پیگردی از تست هماهنگی دو دست دستگاه وینا استفاده شد و میانگین زمان کل در این تکلیف بهعنوان متغیر وابسته محاسبه گردید. همچنین، گروه تمرکز بیرونی نزدیک، دستورالعملهایی را در ارتباط با حرکات دسته ها دریافت کرد و به گروه تمرکز بیرونی دور، دستورالعملهایی درمورد حرکات نقطه قرمز رنگ در قسمتهای مختلف مسیر ارائه شد. شایانذکر است که گروه کنترل هیچ دستورالعملی را دریافت نکرد. علاوهبراین، از آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه جهت تعیین معناداری در مراحل اکتساب و یادداری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری میان بلوکهای مختلف تمرینی در مرحلۀ یادگیری (</strong><strong>P=0.0001</strong><strong>)</strong><strong> و میان گروههای مختلف در مرحلۀ یادداری (</strong><strong>P</strong><strong>=</strong><strong>0.0001</strong><strong>)</strong><strong> وجود دارد. این نتایج حاکی از این است که افزایش فاصله در یک تمرکز توجهی بیرونی، یادگیری تکلیف پیگردی را بهویژه تحت شرایط تکلیف ثانویه بهبود میبخشد؛ زیرا، شرایط تکلیف ثانویه میتواند منابع توجهی را افزایش دهد و باعث تغییر توجه به بیرون شود. </strong>
دستورالعملهای کانون توجه,آزمون یادداری,تکلیف پیگردی,شرایط تکلیف ثانویه
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_875.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_875_fa589056b926b7fc48ef82433c50d230.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
تأثیر تمرینات حسی ـ حرکتی دلاکاتو بر بهبود نارسانویسی دختران نه تا 11 سال
89
104
FA
مرضیه
امیرخانی
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه علامهطباطبایی تهران
m.amerkhani@gmail.com
احمد رضا
موجدی
0000-0002-2313-4752
دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه اصفهان
armovahedi@yahoo.com
10.22089/mbj.2016.885
<strong> هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات حسی ـ حرکتی بر بهبود نارسانویسی کودکان میباشد.</strong><strong> جهت انجام پژوهش، از بین 218 دانشآموز دختر نه تا 11 سال، تعداد 40 نفر که توسط ارزشگذاری سه داور آگاه به اصول نگارش خط فارسی، کمترین امتیاز را در </strong><strong>آزمون</strong><strong>تشخیص نارسانویسی</strong><strong> کسب نمودند، انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند.</strong><strong>گروه آزمایش، تمرینات حسی ـ حرکتی را بهمدت چهار ماه (دو جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه) اجرا نمود، اما گروه کنترل تمرین خاصی را در این مدت انجام نداد. پس از پایان مداخله،</strong><strong>آزمون تشخیص نارسانویسی</strong><strong> مجدداً برای هر دو گروه اجرا گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نیز </strong><strong>بهوسیلۀ تحلیل واریانس مختلط دو عاملی و آزمون </strong><strong>تی همبسته </strong><strong>صورت پذیرفت. </strong><strong>نتایج نشان میدهد که پس از مداخله، نارسانویسی شرکتکنندگان گروه تجربی بهطور معناداری (</strong><strong>003</strong><strong>.</strong><strong>0</strong><strong>=</strong><strong>P</strong><strong>) بهبود یافته است؛ بنابراین، میتوان گفت مداخلۀ تمرینات حسی ـ حرکتی، روش مؤثری در رفع بدخطی میباشد. </strong>
نارسانویسی,تمرینات حسی ـ حرکتی,دانشآموزان ابتدایی
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_885.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_885_d8a3c1fffadce346dacea046092f296d.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری
105
118
FA
سمیه
ساداتی فیروزآبادی
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز
somayehsadati@shirazu.ac.ir
شهلا
عباسی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه یاسوج
shahlaabasi22@gmail.com
10.22089/mbj.2016.874
<strong>هدف از</strong><strong>پژوهش حاضر،</strong><strong>بررسی اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر بهبود مهارت</strong><strong></strong><strong>های حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری</strong><strong>است. بهمنظور</strong><strong>انجام این پژوهش،</strong><strong>24 نفر</strong><strong>از</strong><strong>دانشآموزان مبتلا به</strong><strong>ناتوانی یادگیری</strong><strong>که</strong><strong>به</strong><strong>مر</strong><strong>ا</strong><strong>کز ناتوانیهای یادگیری</strong><strong>شهر یاسوج</strong><strong>مراجعه</strong><strong>کرده</strong><strong>بودند</strong><strong>به</strong><strong>شیوۀ</strong><strong>نمونهگیری دردسترس</strong><strong>انتخاب</strong><strong>شدند</strong><strong>و بهصورت تصادفی</strong><strong>در</strong><strong>دو گروه</strong><strong>آزمایش</strong><strong>و کنترل</strong><strong>قرار گرفتند. سپس، </strong><strong>آزمون رشد</strong><strong>حرکتی</strong><strong>لینکلن ـ اوزرتسکی </strong><strong>بهعنوان</strong><strong>پیشآزمون درمورد هر دو گروه</strong><strong>بهعمل</strong><strong>آ</strong><strong>مد.</strong><strong>همچنین،</strong><strong>درمان</strong><strong>یکپارچگی حسی ـ حرکتی</strong><strong>بهمدت 10 جلسه</strong><strong>به</strong><strong>گروه</strong><strong>آزمایش ارائه گردید. بلافاصله</strong><strong>پس</strong><strong>از اتمام</strong><strong>آموزش،</strong><strong> مجدداً آزمون رشد حرکتی</strong><strong>لینکلن ـ اوزرتسکی </strong><strong>بهعنوان</strong><strong>پسآزمون از هر دو گروه</strong><strong>بهعمل آمد</strong><strong></strong><strong> و از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری در نمرۀ مهارتهای حرکتی در دو گروه وجود دارد. </strong><strong>بدینصورت که گروه آزمایش در پسآزمون عملکرد بهتری داشته است.</strong><strong>بهطورکلی، نتایج حاکی از آن است که درمان</strong><strong>یکپارچگی حسی ـ حرکتی، منجر به بهبود </strong><strong>مهارتهای حرکتی</strong><strong>در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری شده است.</strong>
یکپارچگی حسی ـ حرکتی,مهارتهای حرکتی,کمتوانی یادگیری
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_874.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_874_985845420096c88a0afa5023bbb2e7e8.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
اثر یادگیری قیاسی، آشکار و ترکیبی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت حرکتی پیچیده
119
136
FA
محمدرضا
شهابی کاسب
استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
mr.shahabi@hsu.ac.ir
مینا
مکملی جهرمی
کارشناس ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری
minamokameli@yahoo.com
زهرا
استیری
استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
zstiri@gmail.com
10.22089/mbj.2016.866
<strong>هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ اثر یادگیری قیاسی، آشکار و ترکیبی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. بدینمنظور، 48 دانشآموز دختر 17ـ15 سال بهصورت تصادفی انتخاب شدند و </strong><strong>براساس</strong><strong> نمرات آزمون بارفیکس اصلاحشده </strong><strong>به چهار گروه همگن 12 نفره تقسیم گردیدند و بهشکل تصادفی، تحت شرایط تمرینی مختلف (قیاسی، آشکار، آشکار ـ قیاسی و قیاسی ـ آشکار) قرار گرفتند</strong><strong>. شرکتکنندگان پس از دو جلسه آشنایی با مهارتهای پایۀ رشتۀ بسکتبال و پیشآزمون، چهار روز به تمرین پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. علاوهبراین، به آزمودنیهای گروه آشکار برگهای حاوی هشت دستورالعمل ارائه گشت و به گروه قیاسی، دستورالعمل قیاسی "چوب عصا" داده شد. دو گروه دیگر (گروه قیاسی ـ آشکار و آشکار ـ قیاسی) نیز بهصورت ترکیبی به تمرین مهارت موردنظر پرداختند. پس از مرحلۀ اکتساب، آزمون اکتساب انجام شد و یک هفته بعد، آزمون یادداری، انتقال و پروتکل کلامی بهعمل آمد. همچنین، بهمنظور تحلیل دقت پرتاب در مراحل اکتساب از تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه*روز) استفاده شد، در مراحل آزمون، تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه*آزمون) بهکار رفت و برای تعیین محل معناداری بین گروهها، آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری </strong><strong>0.05</strong><strong>≥</strong><strong>P</strong><strong> مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که در مراحل مختلف یادگیری، بین گروه قیاسی با گروه آشکار و گروه های ترکیبی و نیز بین گروه قیاسی ـ آشکار و آشکار ـ قیاسی تفاوت معناداری وجود دارد (</strong><strong>0.05</strong><strong>≥</strong><strong>P</strong><strong>)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از قیاس چوب عصا و روش تمرینی قیاسی ـ آشکار به یادگیری بهتر پرتاب آزاد بسکتبال منجر میشود.</strong>
یادگیری آشکار,یادگیری قیاسی,پرتاب آزاد بسکتبال
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_866.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_866_8c493b275ff730ecb3de3fee7fffb44e.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا با اشکال و اندازههای متفاوت در کودک شش سال با سندرم داون
137
152
FA
مریم
خلجی
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شهیدبهشتی
maryam_khalaji_69@yahoo.com
مهین
عقدایی
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهیدبهشتی
dr_aghdaei@yahoo.com
سید محمدکاظم
واعظ موسوی
استاد روانشناسی ورزشی- فیزیولوژی روانی دانشگاه جامع امامحسین (ع)
vaez_mohammad@yahoo.com.au
10.22089/mbj.2016.886
<strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا (با اشکال استوانه، مکعب و منشور) و اندازههای متفاوت (کوچک، متوسط و بزرگ) در کودک مبتلا به سندرم داون شش ساله بود. این پژوهش، آزمایشی با طرح تکآزمودنی است و جهت انجام آن، یک شرکتکنندۀ مبتلا به سندرم داون که اختلال جسمانی و حرکتی شدیدی نداشت از کانون سندرم داون معرفی گردید (مؤنث و شش ساله). جهت انجام پژوهش، پیشآزمون و پسآزمون دسترسی به اشیا با اشکال و اندازهای متفاوت با استفاده از دستگاه تحلیل حرکتی انجام گرفت و آزمودنی بهمدت 24 جلسۀ 60 دقیقهای (پنج جلسه در هفته)، تحت تمرینات عملکردی قرار گرفت. هر جلسه تمرین شامل سه بخش 15 دقیقهای بود که بین آنها پنج دقیقه استراحت در نظر گرفته شده بود. یافتهها نشان میدهد که میانگین تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش شتاب دسترسی به شی استوانه با انداز</strong><strong>ۀ</strong><strong> متوسط، کمتر از اشکال دیگر </strong><strong>(</strong><strong>N=7.50</strong><strong>)</strong><strong> و اندازۀ اثر، بیشتر از اشکال با اندازههای دیگر بود (</strong><strong>E=0.91</strong><strong>). میانگین تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ کاهش شتاب دسترسی به شی استوانه با انداز</strong><strong>ۀ </strong><strong>متوسط نیز کمتر از اشکال دیگر (</strong><strong>N=5.83</strong><strong>) و اندازۀ اثر، بیشتر از اشکال با اندازههای دیگر بود (</strong><strong>E=0.93</strong><strong>). میانگین تعداد واحدهای حرکتی در پسآزمون نشان میدهد که آزمودنی اجرای بهتری نسبت به پیشآزمون داشته است. همچنین، یافتهها بیانگر آن است که 24 جلسه تمرینات عملکردی باعث کاهش تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب در الگوی دسترسی میشود. بدینترتیب، پژوهش حاضر از یافته</strong><strong></strong><strong>های گذشته که مبتنی بر تمرینات تکلیفمحور با رعایت اصل اختصاصیبودن تمرین بودهاند، حمایت میکند.</strong>
واحد حرکتی,مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب,تمرینات عملکردی,طرح تکآزمودنی
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_886.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_886_032fb092e6844f9ab15493111e4a1205.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان
153
172
FA
ولی اله
کاشانی
استادیار گروه علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
vkashani@semnan.ac.ir
منیره
مکبریان
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی از دانشگاه سمنان
mokaberian@shahroodut.ac.ir
منصوره
مکبریان
استادیار دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
mokaberianm@shahroodut.ac.ir
10.22089/mbj.2016.873
<strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان بود. جهت تأیید روایی سازۀ پرسشنامه، 235 کودک ورزشکار (124 پسر (با میانگین سنی 59/1</strong><strong>±</strong><strong>77/11 سال) و 111 دختر (با میانگین سنی 44/1</strong><strong>±</strong><strong>02/12 سال)) بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان را تکمیل نمودند. ابتدا و با استفاده از روش بازترجمه، صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان. توسط سه روانشناس ورزشی و سه مدرس زبان انگلیسی تأیید گردید. همچنین، بهمنظور تعیین روایی سازۀ پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری استفاده شد و همسانی درونی آن توسط آلفایکرونباخ تأیید گردید. جهت بررسی پایایی زمانی سؤالات نیز ضریب همبستگی درونطبقهای به روش آزمون مجدد با دو هفته فاصله مورداستفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که شاخصهای برازندگی (شاخص رمزی 043/0، سی. اف. آی 96/0 و تی. ال. آی 95/0)، همسانی درونی (74/0) و پایایی زمانی (76/0) دارای مقادیر قابلقبولی میباشند؛ بنابراین، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان از روایی و پایایی مناسبی در بین کودکان ورزشکار ایرانی برخودار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا جهت مطالعه و ارزیابی تصویرسازی ورزشی کودکان در ایران استفاده کرد.</strong>
تصویرسازی ورزشی,اعتبار سازه,همسانی درونی,پایایی زمانی
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_873.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_873_623cbabc9f2045d023d014b41e5b6550.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-5593
8
26
2016
12
21
تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال
173
188
FA
پریسا
پورمرادکهن
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی
p.pourkohan@yahoo.com
فرزانه
حاتمی
0000-0003-3493-5966
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی
fhatami2010@gmail.com
معصومه
بقاییان
مدرس رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی
masysport@yahoo.com
10.22089/mbj.2016.887
<strong>هدف</strong><strong>از اجرای پژوهش حاضر، تعیین تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری شوت سه</strong><strong></strong><strong>گام بسکتبال بود. بدینمنظور،</strong><strong>40 دانشجوی دختر (میانگین سنی: 5/2</strong><strong>±</strong><strong>23 سال) بهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند و</strong><strong>پرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی تجدیدنظرشدۀ هال و مارتین را بهمنظور مشخصنمودن توانایی تصویرسازی تکمیل کردند. پس از آموزش</strong><strong>اولیه، شرکتکنندگان 10 کوشش مربوط به پیشآزمون را انجام دادند و سپس،</strong><strong>براساس نمرات پیشآزمون و به روش آرایش جورکردن نمرات در چهار گروه تصویرسازی بینایی، جنبشی، شنیداری و کنترل قرار گرفتند. مرحلۀ اکتساب شامل شش جلسه تمرین بود و 48 ساعت پس از آزمون اکتساب، آزمون یادداری و آزمون انتقال انجام شد. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری درمورد عامل آزمون نشان میدهد که اثرات اصلی گروه و آزمون و نیز تعامل بین این دو متغیر معنادار میباشد. یافتههای آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس در اندازههای تکراری بهعنوان آزمونهای تعقیبی اثر تعامل نیز بیانگر این هستند که عملکرد سه گروه تصویرسازی در آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال بهطور معناداری بهتر از گروه کنترل میباشد؛ درحالیکه تفاوت معناداری بین سه گروه تجربی مشاهده نمیشود. علاوهبراین، گروههای تجربی در آزمونهای اکتساب و یادداری، پیشرفت معناداری را نسبت به پیشآزمون داشتهاند. یافتههای پژوهش بیان میکنند که مربیان و معلمان ورزشی با استفاده از هریک از وجوه حسی بینایی، شنیداری و جنبشی در تصویرسازی میتوانند یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال را تسهیل نمایند. </strong>
تصویرسازی ذهنی,وجوه حسی,بینایی,شنیداری,جنبشی,شوت سهگام بسکتبال
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_887.html
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_887_361541e7f55db93ace782cf5e36c3fef.pdf