TY - JOUR ID - 1656 TI - مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارت‌های حرکتی دستکاری کودکان JO - رفتار حرکتی JA - MBJ LA - fa SN - 2538-273X AU - قربانی مرزونی, معصومه AU - بهرام, عباس AU - قدیری, فرهاد AU - یاعلی, رسول AD - گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران AD - گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 45 SP - 91 EP - 112 KW - آموزش غیرخطی KW - محیط پویای یادگیری KW - مهارت‌های حرکتی بنیادی KW - دستکاری قیود KW - کودکان DO - 10.22089/mbj.2019.6200.1703 N2 - پیچیدگی شیوه‌های آموزشی و مقولۀ تفاوت‌های فردی، چالش‌های فراوانی برای متخصصین امر آموزش مهارت‌های حرکتی ایجاد نموده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارت‌های حرکتی دستکاری بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کودکان دختر 8 سالۀ دبستان‌های واقع در شهر بابلسر بودند که 55 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌مدت 6 هفته، هفته‌ای 2‌ بار در برنامۀ مداخله‌ای که شامل آموزش خطی (انجام تمرینات تجویزی و تکراری) و آموزش غیرخطی (دستکاری قیود تکلیف مانند تجهیزات و دستورالعمل‌ها) برای بهبود عملکرد مهارت‌های حرکتی دستکاری بود، شرکت کردند. ابزار گرد‌آوری اطلاعات شامل، آزمون‌های کمی یا محصول‌ محور تعدیل شده دقت پرتاب از بالای‌شانه، آزمون شوت مور-‌کریستین تعدیل شده برای کودکان و آزمون دریبل مارپیچ بسکتبال بود. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در مهارت دقت پرتاب، مهارت دریبل مارپیچ و مهارت ضربه با پا، تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آموزش خطی و غیرخطی وجود داشت (0/01>p) و کودکان برخوردار از آموزش غیرخطی نسبت به کودکان برخودار از آموزش خطی از سطح عملکرد بالاتری در مهارت‌های حرکتی دستکاری برخودار بودند. در ‌نتیجه توصیه می‌شود معلمان و مربیان با بکارگیری رویکرد آموزشی غیرخطی در آموزش مهارت‌های حرکتی بنیادی به کودکان در دستیابی به نتایج عملکرد بهتر در محیط پویای یادگیری کمک کنند. UR - https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1656.html L1 - https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1656_380ffc8ee0baa9d68b78fc404bcde00d.pdf ER -