TY - JOUR ID - 3481 TI - تدوین و بررسی اثر بخشی یک دوره برنامه حرکتی منتخب باساختار، بی ساختار و نیمه ساختار بر رشد حرکتی کودکان 4 تا 7 سال JO - رفتار حرکتی JA - MBJ LA - fa SN - 2538-273X AU - هوشیاری, فرامرز AU - ملانوروزی, کیوان AU - قاسمی, عبدالله AU - کاشی, علی AD - دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران. ایران AD - استادیار، گروه رفتار حرکتی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علوم رفتاری در ورزش، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 15 IS - 52 SP - 173 EP - 202 KW - رشد حرکتی KW - برنامه های باساختار KW - برنامه های بی ساختار KW - رشد حرکتی درشت DO - 10.22089/mbj.2022.11646.2001 N2 - هدف از این پژوهش تدوین و بررسی اثر بخشی یک دوره برنامه حرکتی منتخب باساختار، بی‌ساختار و نیمه‌ساختار بر رشد حرکتی کودکان 4 تا 7 سال بود. این پژوهش به صورت نیمه تجربی، از نظر هدف و نتایج کاریردی بود. طرح این پژوهش از نوع طرح‌های پیش آزمون‌ پس آزمون با سه گروه آزمایش بود. شرکت کنندگان60 نفر به طور هدفمند از بین مهدکودک‌های شهر تهران انتخاب شدند و پس از کسب رضایت والدینشان توسط فرم رضایت نامه بصورت تصادفی در سه گروه باساختار، بی ساختار و نیمه ساختار قرار گرفتند. برنامه‌های حرکتی منتخب با ساختار شامل، لی لی دسته جمعی‌، توپ رابه هدف بزن، رد کردن توپ از بین پاها، حمل بادکنک، تعادل که باتوجه به آموزش مربی انجام شد. برنامه‌های حرکتی منتخب بی‌ساختار: وسایل و تجهیزات در اختیار کودک قرار داده شده بود و با توجه به انتخاب خود و به صورت دلخواه بازی را انتخاب می‌کرد. برنامه‌های حرکتی منتخب نیمه‌ساختار یک جلسه بصورت با‌ساختار و یک جلسه به صورت دلخواه بازی انتخاب می‌کنند. آزمون رشد حرکتی درشت (ویرایش 3) ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ آزﻣﻮن ﻓﺮاﯾﻨﺪﻣﺤﻮر اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﮐﺘﯽ درﺷﺖ ﮐﻮدﮐﺎن استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس مرکب و آزمون پیگیردی بانفرونی استفاده شد در پایان نتایج نشان داد گروه نیمه ساختار در پس‌آزمون عملکرد بهتری را نسبت به گروه بی‌ساختار نشان داده است. ولی بین دو گروه بی‌ساختار و با ساختار و همچنین نیمه‌ساختار و با ساختار تفاوت معناداری در متغیر رشد حرکتی درشت در پس‌آزمون دیده نشد. UR - https://mbj.ssrc.ac.ir/article_3481.html L1 - https://mbj.ssrc.ac.ir/article_3481_061126cc318de3b52940f4f5d4d7ee5d.pdf ER -