TY - JOUR ID - 3501 TI - تأثیر یک دوره برنامه تمرینی اسب درمانی بر برخی شاخص های روانشناختی و عملکرد حسی_ حرکتی در کودکان پرخاشگر JO - رفتار حرکتی JA - MBJ LA - fa SN - 2538-273X AU - امینی, محمد مهدی AU - منصورجوزان, زهرا AU - جلایر, زهرا AD - دانشگاه آزاد مشهد AD - دانشجوی دکتری رفتار حرکتی, گروه رفتارحرکتی , دانشکده علوم وزشی, دانشگاه تبریز, تبریز AD - گروه تربیت بدنی, دانشکده علوم انسانی, دانشگاه آزاد اسلامی, مشهد Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 49 SP - 139 EP - 164 KW - اسب درمانی KW - پرخاشگری KW - توجه DO - 10.22089/mbj.2022.12276.2020 N2 - هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامه تمرینی اسب درمانی بر برخی شاخص های روانشناختی و عملکرد حسی_ حرکتی در کودکان پرخاشگر بود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و از حیث شیوه علی و مقایسه‌ای بود. 20 کودک پرخاشگر 4 تا 6 ساله ( به شیوه‌ی نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند)، شرکت کنندگان به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده و به تصادف در هر گروه 10 نفر گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون عصب‐ روانشناختی کانرز، پرسشنامه پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی، مقیاس اضطراب کودک اسسپنس برای والدین بود. پروتکل به مدت شانزده هفته و هر هفته دو جلسه دو ساعتی انجام پذیرفت. پس از مداخله دو گروه با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مقایسه شد. یافته های پژوهش نشان داد یک دوره برنامه تمرینی اسب درمانی بر شاخص های روانشناختی و عملکرد حسی- حرکتی کودکان پرخاشگر تاثیر دارد (01/0 P <) . استفاده از پروتکل اسب درمانی بر بهبود روند درمان پرخاشگری و عوامل روانی همراه با آن از قبیل اختلال توجه و اضطراب مؤثر است (05/0 P >). بر مبنای این یافته، سطح توجه نیز پس از دوره درمان بهبود را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد اسب درمانی می تواند باعث بهبود توجه و کاهش پرخاشگری در کودکان شود، توصیه می شود روان درمانگران از این تمرینات در کنار سایر مداخات درمانی کودکان، جهت بهبود توجه و کاهش پرخاشگری استفاده نمایند. UR - https://mbj.ssrc.ac.ir/article_3501.html L1 - https://mbj.ssrc.ac.ir/article_3501_7f16ee3ea983dc1da3e6f736f4aa783a.pdf ER -