TY - JOUR ID - 612 TI - تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب بر حافظۀ کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی JO - رفتار حرکتی JA - MBJ LA - fa SN - 2538-273X AU - معمارمقدم, مژگان AU - طاهری, حمیدرضا AU - سهرابی, مهدی AU - مشهدی, علی AU - کاشی, علی AD - دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد AD - هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد AD - هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد AD - هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 22 SP - 149 EP - 162 KW - اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی KW - برنامۀ تمرینی منتخب KW - حافظۀ کاری DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ تمرینی منتخب بر حافظۀ کاری کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. 40 دانش‌آموز پسر 7 تا 11 سال از مدارس ابتدایی ناحیۀ شش شهر مشهد انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) قرار گرفتند. تشخیص ADHD با استفاده از برگه‌های SNAP- IV و CBCL و مصاحبۀ بالینی صورت گرفت. گروه تجربی برنامۀ تمرینی منتخب (شامل تمرینات ادراکی ـ حرکتی و تمرینات هوازی) را به­مدت 24 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه اجرا؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافت نکرد. آزمودنی‌ها قبل و پس از تمرین به‌وسیلۀ آزمون‌های فراخنای ارقام وکسلر و بلوک‌های تپندۀ کورسی ارزیابی شدند و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند­متغیره صورت گرفت. نتایج نشان می­دهد عملکرد کودکان گروه تجربی در حافظۀ کلامی (که از طریق آزمون فراخنای ارقام وکسلر ارزیابی گردید) تفاوت معناداری با گروه کنترل دارد (P<0.05). همچنین، بر مبنای یافته­ها تفاوت معنا‌داری در آزمون بلوک‌های تپندۀ کورسی بین گروه تجربی و کنترل مشاهده می­شود (P<0.05)؛ بنابراین، برنامۀ تمرینی منتخب به بهبود حافظۀ کاری در کودکان مبتلا به ADHD کمک می‌کند. UR - https://mbj.ssrc.ac.ir/article_612.html L1 - https://mbj.ssrc.ac.ir/article_612_3101dddbacd3639892c2c49ab9916f90.pdf ER -