2024-03-28T13:34:46Z
https://mbj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=170
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
تأثیر قید تکلیف بر یادگیری الگو و پارامتر حرکت بههنگام یادگیری مشاهدهای
داود
فاضلی
ناهید
مرادی
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر قید تکلیف بر یادگیری الگو و پارامتر حرکت بههنگام یادگیری مشاهدهای میباشد. بدینمنظور، 16 نفر که همگی راستدست بودند بهصورت تصادفی به دو گروه با توپ و بدون توپ تقسیم شدند. هر دو گروه فیلم نمایش نقاط نورانی کل بدن را مشاهده کردند و تنها یکی از گروهها میبایست مشابه با الگو، یک توپ را به سمت هدف پرتاب میکرد (دارای قید تکلیف) و گروه دیگر درمورد وجود هدف خارجی تکلیف اطلاعی نداشت (بدون قید تکلیف). گروهها در مرحلۀ اکتساب 20 کوشش را انجام دادند و یک روز بعد بهمنظور انجام آزمون یادداری، پنج کوشش را اجرا نمودند. شایانذکر است که کینماتیک حرکت افراد بهمنظور مقایسه با کینماتیک الگو ثبت شد و تغییرپذیری در هماهنگی درونعضوی و نیز اختلاف حداکثر سرعت مچ از الگو محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که گروه بدون توپ در هماهنگی حرکتی نسبت به گروه با توپ، بیشتر شبیه به الگو عمل کرده است، اما در حداکثر سرعت مچ، رفتار گروه با توپ بیشتر شبیه به الگو میباشد. این نتایج هم در اکتساب و هم در یادداری مشاهده میشود. دلیل احتمالی این نتایج میتواند صرفنظرکردن گروه با توپ از الگوی حرکت بهمنظور دستیابی به هدف خارجی حرکت باشد.
قید تکلیف
یادگیری مشاهدهای
هماهنگی درونعضوی
کینماتیک حرکت
2016
12
21
17
34
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_863_7b18ac280d524b19f167a77d8d9100d7.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
انتقال از ادراک به عمل: نقش یکپارچگی بینایی ـ شنوایی
حسام
رمضان زاده
بهروز
عبدلی
علیرضا
فارسی
محمد علی
سنجری
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر یکپارچگی بینایی ـ شنوایی بر ادراک و بازتولید و نیز انتقال از ادراک به عمل انجام گرفت. بدینمنظور، 30 آزمودنی در سه گروه بینایی، بینایی ـ شنوایی (تککانالی) و بینایی ـ شنوایی (دوکانالی) قرار گرفتند. افراد در گروه بینایی، الگوی فرد ماهری را تماشا کردند و افراد در گروههای بینایی ـ ـشنوایی، همزمان با الگوی بینایی، سرعت زاویهای مفصل آرنج (تککانالی) و سرعت زاویهای مفاصل آرنج و مچ (دوکانالی) را بهصورت سونیفیکیشن دریافت نمودند. الگوی موردنظر، پنج مرتبه ارائه گردید و افراد به 10 سؤال در ارتباط با جنبههای مختلف الگو پاسخ دادند و سپس، در آزمونهای بازشناسی پارامتر و الگو شرکت کردند. برای مفاصل آرنج و مچ، چهار متغیر خطای حداکثر سرعت زاویهای فلکشن، خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن، خطای حداکثر دامنۀ حرکتی فلکشن و پارامتر زمان کلی شناسایی گردید. نتایج نشان میدهد که در متغیر درصد اطمینان پاسخگویی و نه پاسخ به سؤالات، بین گروههای آزمایشی تفاوت معناداری وجود دارد (P=0.001). در مرحلۀ بازتولید نیز در متغیرهای خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن و پارامتر زمان کلی هر دو مفصل، بین گروهها تفاوت معناداری بهنفع گروههای دو حسی مشاهده میشود (P<0.05). بهطورکلی، در این پژوهش اثر مثبت یکپارچگی بینایی ـ شنوایی بر ادراک و بازتولید و نیز انتقال مثبت ادراک ـ عمل، بهویژه برای گروههای دو حسی تأیید گردید. این نتایج با فرضیۀ تناسب حسی همراستا است و بیان میکند که در تکلیف شوت جفت بسکتبال، بهدلیل سازگاریهای زمانی خاص، حس شنوایی نقش مثبتی را در ادراک بهتر الگوی سرعت زاویهای ایفا میکند.
ادراک
عمل
یکپارچگی بینایی ـ شنوایی
سونیفیکیشن
الگودهی
2016
12
21
35
46
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_864_f9a58ce84f02d3383342e0523ed3c405.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
مقایسۀ اثربخشی انواع مداخلات شناختی ـ حرکتی بر تعادل پویای زنان سالمند
فاطمه
حسین زاده اصل
حمیدرضا
طاهری
مهدی
سهرابی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مقایسۀ اثربخشی انواع مداخلات شناختی ـ حرکتی بر تعادل پویای زنان سالمند بود. روش پژوهشحاضر، نیمهتجربیبودهو باطرحپیشآزمون ـ پسآزمونانجامشده است. بدینمنظور، 40 نفر از زنان سالمند (با دامنۀ سنی 60 تا 75 سال) در این پژوهششرکت نمودند و بهصورت تصادفی به سه گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. شایانذکر است که تمام گروههابهمدت 15 جلسه و بهشکل پنج روز در هفته براساس پروتکلهای تعیینشده تمرین کردند. تعادل پویای آزمودنیها، قبل و بعد از دورۀ تمرینی با استفاده از مقیاس تعادل برگ ارزیابی گردید. دادههای پژوهش نیز با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که تمرینات ذهنی، خودگویی و ترکیبی (ذهنی ـ خودگویی) بر تعادل تأثیرگذار میباشد (0.05>P)،اما بین عملکرد تعادلی گروههای تمرینی ذهنی، خودگویی و ترکیبی تفاوت معناداری وجود ندارد (P >0.05) .براساس یافتههای پژوهش حاضر دریافت میشود که کاربرد تمرینات ذهنی، خودگویی و ترکیبی ممکن است از طریقافزایش عملکردهای عصبی ـ شناختی، در بهبود عملکرد تعادلی تأثیرگذار باشد؛زیرا، افت عملکردهای عصبی ـ شناختی مرتبط با سن در زمینخوردن افراد سالمند نقش دارد.
تعادل
زنان سالمند
مداخلات شناختی ـ حرکتی
2016
12
21
47
72
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_884_122490e90908cb398e2d3d0faa1b663e.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویۀ شنیداری
مهشید
زارع زاده
امید
انصاری
علیرضا
صابری کاخکی
هدف از این پژوهش، تعیین اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویه بود. بدینمنظور، 42 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه کرمان (با دامنۀ سنی 25ـ19 سال) پس از شرکت در پیشآزمون و بهصورت تصادفی در سه گروه جای گرفتند (کنترل، دستورالعملهای کانون توجه بیرونی نزدیک و دستورالعملهای کانون توجه بیرونی دور). شرکتکنندگان تکلیف پیگردی را در چهار بلوک چهار کوششی تمرین کردند و پس از گذشت 48 ساعت، در آزمون یادداری تأخیری تحت شرایط تکلیف ثانویه شرکت نمودند. قابلذکر است که بهمنظور سنجش تکلیف پیگردی از تست هماهنگی دو دست دستگاه وینا استفاده شد و میانگین زمان کل در این تکلیف بهعنوان متغیر وابسته محاسبه گردید. همچنین، گروه تمرکز بیرونی نزدیک، دستورالعملهایی را در ارتباط با حرکات دسته ها دریافت کرد و به گروه تمرکز بیرونی دور، دستورالعملهایی درمورد حرکات نقطه قرمز رنگ در قسمتهای مختلف مسیر ارائه شد. شایانذکر است که گروه کنترل هیچ دستورالعملی را دریافت نکرد. علاوهبراین، از آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه جهت تعیین معناداری در مراحل اکتساب و یادداری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری میان بلوکهای مختلف تمرینی در مرحلۀ یادگیری (P=0.0001) و میان گروههای مختلف در مرحلۀ یادداری (P=0.0001) وجود دارد. این نتایج حاکی از این است که افزایش فاصله در یک تمرکز توجهی بیرونی، یادگیری تکلیف پیگردی را بهویژه تحت شرایط تکلیف ثانویه بهبود میبخشد؛ زیرا، شرایط تکلیف ثانویه میتواند منابع توجهی را افزایش دهد و باعث تغییر توجه به بیرون شود.
دستورالعملهای کانون توجه
آزمون یادداری
تکلیف پیگردی
شرایط تکلیف ثانویه
2016
12
21
73
88
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_875_fa589056b926b7fc48ef82433c50d230.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
تأثیر تمرینات حسی ـ حرکتی دلاکاتو بر بهبود نارسانویسی دختران نه تا 11 سال
مرضیه
امیرخانی
احمد رضا
موجدی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات حسی ـ حرکتی بر بهبود نارسانویسی کودکان میباشد. جهت انجام پژوهش، از بین 218 دانشآموز دختر نه تا 11 سال، تعداد 40 نفر که توسط ارزشگذاری سه داور آگاه به اصول نگارش خط فارسی، کمترین امتیاز را در آزمونتشخیص نارسانویسی کسب نمودند، انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند.گروه آزمایش، تمرینات حسی ـ حرکتی را بهمدت چهار ماه (دو جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه) اجرا نمود، اما گروه کنترل تمرین خاصی را در این مدت انجام نداد. پس از پایان مداخله،آزمون تشخیص نارسانویسی مجدداً برای هر دو گروه اجرا گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نیز بهوسیلۀ تحلیل واریانس مختلط دو عاملی و آزمون تی همبسته صورت پذیرفت. نتایج نشان میدهد که پس از مداخله، نارسانویسی شرکتکنندگان گروه تجربی بهطور معناداری (003.0=P) بهبود یافته است؛ بنابراین، میتوان گفت مداخلۀ تمرینات حسی ـ حرکتی، روش مؤثری در رفع بدخطی میباشد.
نارسانویسی
تمرینات حسی ـ حرکتی
دانشآموزان ابتدایی
2016
12
21
89
104
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_885_d8a3c1fffadce346dacea046092f296d.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری
سمیه
ساداتی فیروزآبادی
شهلا
عباسی
هدف ازپژوهش حاضر،بررسی اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیریاست. بهمنظورانجام این پژوهش،24 نفرازدانشآموزان مبتلا بهناتوانی یادگیریکهبهمراکز ناتوانیهای یادگیریشهر یاسوجمراجعهکردهبودندبهشیوۀنمونهگیری دردسترسانتخابشدندو بهصورت تصادفیدردو گروهآزمایشو کنترلقرار گرفتند. سپس، آزمون رشدحرکتیلینکلن ـ اوزرتسکی بهعنوانپیشآزمون درمورد هر دو گروهبهعملآمد.همچنین،درمانیکپارچگی حسی ـ حرکتیبهمدت 10 جلسهبهگروهآزمایش ارائه گردید. بلافاصلهپساز اتمامآموزش، مجدداً آزمون رشد حرکتیلینکلن ـ اوزرتسکی بهعنوانپسآزمون از هر دو گروهبهعمل آمد و از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری در نمرۀ مهارتهای حرکتی در دو گروه وجود دارد. بدینصورت که گروه آزمایش در پسآزمون عملکرد بهتری داشته است.بهطورکلی، نتایج حاکی از آن است که درمانیکپارچگی حسی ـ حرکتی، منجر به بهبود مهارتهای حرکتیدر دانشآموزان با کمتوانی یادگیری شده است.
یکپارچگی حسی ـ حرکتی
مهارتهای حرکتی
کمتوانی یادگیری
2016
12
21
105
118
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_874_985845420096c88a0afa5023bbb2e7e8.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
اثر یادگیری قیاسی، آشکار و ترکیبی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت حرکتی پیچیده
محمدرضا
شهابی کاسب
مینا
مکملی جهرمی
زهرا
استیری
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ اثر یادگیری قیاسی، آشکار و ترکیبی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. بدینمنظور، 48 دانشآموز دختر 17ـ15 سال بهصورت تصادفی انتخاب شدند و براساس نمرات آزمون بارفیکس اصلاحشده به چهار گروه همگن 12 نفره تقسیم گردیدند و بهشکل تصادفی، تحت شرایط تمرینی مختلف (قیاسی، آشکار، آشکار ـ قیاسی و قیاسی ـ آشکار) قرار گرفتند. شرکتکنندگان پس از دو جلسه آشنایی با مهارتهای پایۀ رشتۀ بسکتبال و پیشآزمون، چهار روز به تمرین پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. علاوهبراین، به آزمودنیهای گروه آشکار برگهای حاوی هشت دستورالعمل ارائه گشت و به گروه قیاسی، دستورالعمل قیاسی "چوب عصا" داده شد. دو گروه دیگر (گروه قیاسی ـ آشکار و آشکار ـ قیاسی) نیز بهصورت ترکیبی به تمرین مهارت موردنظر پرداختند. پس از مرحلۀ اکتساب، آزمون اکتساب انجام شد و یک هفته بعد، آزمون یادداری، انتقال و پروتکل کلامی بهعمل آمد. همچنین، بهمنظور تحلیل دقت پرتاب در مراحل اکتساب از تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه*روز) استفاده شد، در مراحل آزمون، تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه*آزمون) بهکار رفت و برای تعیین محل معناداری بین گروهها، آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 0.05≥P مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که در مراحل مختلف یادگیری، بین گروه قیاسی با گروه آشکار و گروه های ترکیبی و نیز بین گروه قیاسی ـ آشکار و آشکار ـ قیاسی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05≥P)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از قیاس چوب عصا و روش تمرینی قیاسی ـ آشکار به یادگیری بهتر پرتاب آزاد بسکتبال منجر میشود.
یادگیری آشکار
یادگیری قیاسی
پرتاب آزاد بسکتبال
2016
12
21
119
136
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_866_8c493b275ff730ecb3de3fee7fffb44e.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا با اشکال و اندازههای متفاوت در کودک شش سال با سندرم داون
مریم
خلجی
مهین
عقدایی
سید محمدکاظم
واعظ موسوی
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا (با اشکال استوانه، مکعب و منشور) و اندازههای متفاوت (کوچک، متوسط و بزرگ) در کودک مبتلا به سندرم داون شش ساله بود. این پژوهش، آزمایشی با طرح تکآزمودنی است و جهت انجام آن، یک شرکتکنندۀ مبتلا به سندرم داون که اختلال جسمانی و حرکتی شدیدی نداشت از کانون سندرم داون معرفی گردید (مؤنث و شش ساله). جهت انجام پژوهش، پیشآزمون و پسآزمون دسترسی به اشیا با اشکال و اندازهای متفاوت با استفاده از دستگاه تحلیل حرکتی انجام گرفت و آزمودنی بهمدت 24 جلسۀ 60 دقیقهای (پنج جلسه در هفته)، تحت تمرینات عملکردی قرار گرفت. هر جلسه تمرین شامل سه بخش 15 دقیقهای بود که بین آنها پنج دقیقه استراحت در نظر گرفته شده بود. یافتهها نشان میدهد که میانگین تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش شتاب دسترسی به شی استوانه با اندازۀ متوسط، کمتر از اشکال دیگر (N=7.50) و اندازۀ اثر، بیشتر از اشکال با اندازههای دیگر بود (E=0.91). میانگین تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ کاهش شتاب دسترسی به شی استوانه با اندازۀ متوسط نیز کمتر از اشکال دیگر (N=5.83) و اندازۀ اثر، بیشتر از اشکال با اندازههای دیگر بود (E=0.93). میانگین تعداد واحدهای حرکتی در پسآزمون نشان میدهد که آزمودنی اجرای بهتری نسبت به پیشآزمون داشته است. همچنین، یافتهها بیانگر آن است که 24 جلسه تمرینات عملکردی باعث کاهش تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب در الگوی دسترسی میشود. بدینترتیب، پژوهش حاضر از یافتههای گذشته که مبتنی بر تمرینات تکلیفمحور با رعایت اصل اختصاصیبودن تمرین بودهاند، حمایت میکند.
واحد حرکتی
مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب
تمرینات عملکردی
طرح تکآزمودنی
2016
12
21
137
152
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_886_032fb092e6844f9ab15493111e4a1205.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان
ولی اله
کاشانی
منیره
مکبریان
منصوره
مکبریان
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان بود. جهت تأیید روایی سازۀ پرسشنامه، 235 کودک ورزشکار (124 پسر (با میانگین سنی 59/1±77/11 سال) و 111 دختر (با میانگین سنی 44/1±02/12 سال)) بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان را تکمیل نمودند. ابتدا و با استفاده از روش بازترجمه، صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان. توسط سه روانشناس ورزشی و سه مدرس زبان انگلیسی تأیید گردید. همچنین، بهمنظور تعیین روایی سازۀ پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری استفاده شد و همسانی درونی آن توسط آلفایکرونباخ تأیید گردید. جهت بررسی پایایی زمانی سؤالات نیز ضریب همبستگی درونطبقهای به روش آزمون مجدد با دو هفته فاصله مورداستفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که شاخصهای برازندگی (شاخص رمزی 043/0، سی. اف. آی 96/0 و تی. ال. آی 95/0)، همسانی درونی (74/0) و پایایی زمانی (76/0) دارای مقادیر قابلقبولی میباشند؛ بنابراین، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان از روایی و پایایی مناسبی در بین کودکان ورزشکار ایرانی برخودار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا جهت مطالعه و ارزیابی تصویرسازی ورزشی کودکان در ایران استفاده کرد.
تصویرسازی ورزشی
اعتبار سازه
همسانی درونی
پایایی زمانی
2016
12
21
153
172
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_873_623cbabc9f2045d023d014b41e5b6550.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1395
8
26
تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال
پریسا
پورمرادکهن
فرزانه
حاتمی
معصومه
بقاییان
هدفاز اجرای پژوهش حاضر، تعیین تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری شوت سهگام بسکتبال بود. بدینمنظور،40 دانشجوی دختر (میانگین سنی: 5/2±23 سال) بهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند وپرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی تجدیدنظرشدۀ هال و مارتین را بهمنظور مشخصنمودن توانایی تصویرسازی تکمیل کردند. پس از آموزشاولیه، شرکتکنندگان 10 کوشش مربوط به پیشآزمون را انجام دادند و سپس،براساس نمرات پیشآزمون و به روش آرایش جورکردن نمرات در چهار گروه تصویرسازی بینایی، جنبشی، شنیداری و کنترل قرار گرفتند. مرحلۀ اکتساب شامل شش جلسه تمرین بود و 48 ساعت پس از آزمون اکتساب، آزمون یادداری و آزمون انتقال انجام شد. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری درمورد عامل آزمون نشان میدهد که اثرات اصلی گروه و آزمون و نیز تعامل بین این دو متغیر معنادار میباشد. یافتههای آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس در اندازههای تکراری بهعنوان آزمونهای تعقیبی اثر تعامل نیز بیانگر این هستند که عملکرد سه گروه تصویرسازی در آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال بهطور معناداری بهتر از گروه کنترل میباشد؛ درحالیکه تفاوت معناداری بین سه گروه تجربی مشاهده نمیشود. علاوهبراین، گروههای تجربی در آزمونهای اکتساب و یادداری، پیشرفت معناداری را نسبت به پیشآزمون داشتهاند. یافتههای پژوهش بیان میکنند که مربیان و معلمان ورزشی با استفاده از هریک از وجوه حسی بینایی، شنیداری و جنبشی در تصویرسازی میتوانند یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال را تسهیل نمایند.
تصویرسازی ذهنی
وجوه حسی
بینایی
شنیداری
جنبشی
شوت سهگام بسکتبال
2016
12
21
173
188
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_887_361541e7f55db93ace782cf5e36c3fef.pdf