2024-03-29T05:27:35Z
https://mbj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=215
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
تأثیرآموزش براساس تربیتبدنی رشدی بر اختلال کمبود توجه/بیشفعالی دانشآموزان
امیر
دانا
صالح
رفیعی
تینا
سلطان احمدی
امیر حمزه
سبزی
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش براساس تربیتبدنی رشدی بر سطوح اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی دانشآموزان بود. تعداد 40 دانشآموز پسر (هفت تا 10 سال) مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی، درقالب یک مطالعة نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون، از مدارس ابتدایی شهر گرگان در سال تحصیلی 95-1394 انتخاب شدند، بهصورت تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) جای گرفتند و در یک دورة سه ماهة آموزش براساس تربیت بدنی رشدی (دو جلسة یکساعتی در هفته) شرکت کردند. مداخله شامل آموزش و تمرین مهارتهای حرکتی بنیادی و مؤلفههای آمادگی جسمانی مطابق با استانداردهای تربیتبدنی رشدی برای رده سنی مربوط بود که درقالب بازی برای تأمین نیازهای جسمانی، شناختی و حرکتی گنجانده شد. سطوح اختلال با استفاده از فرم کوتاه مقیاس درجهبندی والدین کانرز و مصاحبههای تشخیصی اندازهگیری شدند و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که پس از کنترل سطوح پیشآزمون، مشکلات سلوک، مشکلات اجتماعی، اضطراب- خجالتی، روانتنی و نمرة کلی اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی گروه تجربی، در پسآزمون بهطور معناداری پایینتر از گروه کنترل قرار دارند. براساس یافتههای پژوهش حاضر، یک دورة سه ماهة آموزش براساس تربیتبدنی رشدی در کاهش نشانگان اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی در دانشآموزان پسر اثربخش است و میتواند بهعنوان یک مداخلة مناسب بهکار گرفته شود.
کمبود توجه
بیشفعالی
تربیتبدنی رشدی
دانشآموزان پسر
2018
07
23
17
34
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1201_a5bd9756cf2e1818c744a45e67c81f21.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
اثر نوع، صحت و زمان ارائة پیشنشانه بر زمان واکنش انتخابی: مطالعة نظریة بازداری بازگشت
ریحانه
نجاریان نوش ابادی
مریم
رحیمیان مشهدی
افخم
دانشفر
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر نوع، صحت و زمان ارائة پیشنشانه بر زمان واکنش انتخابی کل بدن برمبنای نظریة بازداری بازگشت بود. تعداد 16 نفر از دانشجویان دختر رشتة تربیتبدنی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. در این مطالعه، از دستگاه زمان واکنش هشتجهته با قابلیت ارائة پیشنشانه استفاده شد و از پیشنشانة دیداری و شنیداری معتبر و نامعتبر با پیشدورههای 1000 و 500 ، 100 و 200 میلیثانیه بین پیشنشانه و محرک با ترتیب تصادفی استفاده شد. تکلیف موردبررسی زمان واکنش انتخابی کل بدن در چهار جهت بود. شرکتکنندگان یک دستة پنجکوششی آشنایی و 18 دستة پنجکوششی آزمون را با ترتیب تصادفی انجام دادند. برای آزمون فرضیهها از آمار استنباطی تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری استفاده شد (P < 0.05). مطابق نتایج، زمان واکنش در شرایط پیشنشانة معتبر بهتر از شرایط نامعتبر و بدون پیشنشانه بود. زمان واکنش بین ناهمزمانی محرک و پاسخ (SOA) 100 و 200 میلیثانیه، در شرایط پیشنشانة دیداری معتبر، دیداری نامعتبر، شنیداری معتبر و شنیداری نامعتبر تفاوت معناداری مشاهده نشد؛ اما بین سایر سطوح SOA تفاوت معنادار بود. افزونبراین، زمان واکنش در شرایط پیشنشانة دیداری بهتر از شرایط شنیداری بود، زمان واکنش در شرایط دیداری نامعتبر بهتر از شنیداری نامعتبر بود و در شرایط دیداری معتبر بهتر از شرایط شنیداری معتبر بود. مطابق نتایج بهدستآمده در شرایط دیداری و شنیداری معتبر این پژوهش تأییدکنندة نظریة بازداری بازگشت است؛ اما در شرایط نامعتبر در SOAهای مختلف هیچ اثر تسهیلی مشاهده نمیشود و فقط اثر بازداری در زمان واکنش مشاهده میشود.
زمان واکنش انتخابی
بازداری بازگشت
پیشنشانه
2018
07
23
35
48
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1193_85ae339264275879c4ad09b9e3f7bdb8.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
اثرهای هشت هفته مداخلة تمرینی در آب بر تعادل ایستا و پویای کودکان فلج مغزی همیپلژی
سعید
ارشم
رضا
شعبانپور
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر هشت هفته مداخلة تمرینی در آب بر تعادل ایستا و پویای کودکان فلج مغزی همیپلژی بود. این پژوهش بهصورت نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون انجام شد. جامعة آماری شامل کودکان فلج مغزی همیپلژی هشت تا 10 سالة بدون معلولیت ذهنی تهران بود. ازبین آنها، 30 نفر بهصورت دردسترس و هدفمند در سطح ناتوانی یک تا سه از مرکز کودکان استثنایی اسلامشهر انتخاب شدند و بعد از انجام پیشآزمون بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله در یک برنامۀ تمرینی ویژه در آب بهمدت هشت هفته، در هر هفته سه جلسة یک ساعتی شرکت کردند. گروهکنترلنیزدرمدتاجرایاین پژوهشدرهیچیکازاینتمریناتشرکت نکردند. از دستگاه تعادلسنج بایودکس برای سنجش کنترل قامت در سطح معناداری 0.05P
کودکان
همیپلژی
تمرین در آب
تعادل ایستا و پویا
بایودکس
2018
07
23
49
64
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1194_dccf89e172f2230f579e8c494403cc78.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
ارتباط بهرة هوشی و هوش هیجانی با تبحر حرکتی در پسران 14-10 سال شهر تهران
بهزاد
محمدی اورنگی
ندا
شهرزاد
رسول
یاعلی
قیود فردی از عواملی هستند که میتوانند بر رشد حرکتی تأثیر بگذارند؛ بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بهرة هوشی و هوش هیجانی با تبحر حرکتی در پسران 14-10 سال است.همة پسران 14-10 سال شهر تهران جامعة پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونة آماری، 120 کودک برای بهرة هوشی و 90 کودک برای هوش هیجانی بودند که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند و تبحر حرکتی آنها با آزمون برونینکس- اوزرتسکی- دو بررسی شد.نتایج نشان داد که ارتباط تبحر حرکتی با هوش هیجانی بسیار بالا است. همچنین، بین شرایط هوش هیجانی،بالا و پایین، بالا و متوسط و پایین و متوسط، در تبحر حرکتی تفاوت معنادار وجود دارد. علاوهبراین، ارتباط تبحر حرکتی با بهرة هوشی بسیار پایین است و بین گروههای بهرة هوشی تفاوت معناداری وجود ندارد.با توجه به نتایج این پژوهش، بهرة هوشی تأثیری درتبحر حرکتی ندارد؛ اما مطالعات محدود در این زمینه انجام پژوهشهای بیشتری را میطلبند. کودکان با هوش هیجانی بالاتر تبحر حرکتی بالاتری دارند که این شاید بهدلیل ادراک هیجانی، تسهیل هیجانی، شناخت هیجانی و مدیریت یا مهار هیجانی بالا در این کودکان باشد.
تبحر حرکتی
بهرة هوشی
هوش هیجانی
کودکان
2018
07
23
65
78
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1198_6f9679d7d6f717b2d655f7e5eae8897e.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
تأثیر تحریک مستقیم جمجمهای و تمرینات منتخب حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت در کودکان با اختلال طیف اتیسم
الهام
محمودی فر
احمدرضا
موحدی
الهه
عرب عامری
سالار
فرامرزی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تحریک مستقیم جمجمهای (tDCS) بر قشر حرکتی اولیه و تمرینات منتخب حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت (هدفگیری و گرفتن) در کودکان با اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش، شبهآزمایشی بود و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه شم استفاده شد. تعداد 18 کودک شش تا 14 سال با اختلال طیف اتیسم با روش نمونهگیری دردسترس و با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و شم قرار گرفتند. آزمودنیها بهمدت 10 جلسه (سه جلسه در هفته)، تحت tDCS آندی بهمدت 20 دقیقه بر قشر حرکتی اولیه (M1 ) قرار گرفتند. نُه آزمودنی تمرینات حرکتی را بعد از تحریک مغزی با هدف بهبود مهارتهای حرکتی درشت انجام دادند. نُه آزمودنی دیگر در جلسات تمرینات حرکتی بهطور مشابهی شرکت کردند؛ با این تفاوت که تحریک مغزی ساختگی اعمال میشد (گروه شم). آزمون هدفگیری و گرفتن از مجموعة آزمونهای ارزیابی حرکت برای کودکان (MABC2) قبل از مداخله و پس از 10 جلسه (بعد از مداخله) ارزیابی شدند.برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط دوعاملی آزمون تی همبسته استفاده شد. یافتهها نشان داد که تحریک مستقیم جمجمهای روی قشر حرکتی اولیه بههمراه تمرینات حرکتی تأثیر معناداری بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت در کودکان بـا اختلال طیف اتیسم دارد (P ≤ 0.05)؛ درحالیکه تمرینات حرکتی بدون تحریک مستقیم جمجمهای منجر به بهبود مهارتهای حرکتی درشت در کودکان بـا اختلال طیف اتیسم نمیشوند. یافتههـا بیانگر این موضوع است که تحریک مستقیم جمجمهای میتواند مکمل سودمندی برای تمرینات حرکتی با هدف بهبود مهارتهای حرکتی در کودکان با اختلال اتیسم باشد.
تحریک مستقیم جمجمهای
تمرینات حرکتی
مهارتهای حرکتی درشت
اختلال طیف اتیسم
2018
07
23
79
96
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1195_89a4d39da688009acffbaf782bbd8280.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
تأثیر قیود تکلیف تودرتو بر سرعت جابجایی، سرعت و دقت پرتاب در هندبالیستهای نخبه
محمدعلی
اسماعیل زاده
مهدی
شهبازی
علی اکبر
جابری مقدم
شهزاد
طهماسبی بروجنی
الهام
شیرزاد عراقی
مطالعات رفتاری در ورزشهای تیمی معمولاً توسط عوامل پویا ازجمله وضعیت مدافعان برای مهارکردن مقید میشود. در پژوهش حاضر، دادههای مربوط به سرعت جابهجایی با دوربین سرعت بالا، سرعت پرتاب با دستگاه رادارگان ورزشی و دقت پرتاب 12 هندبالیست نخبه، تحت قیود دفاعی (نبود دفاع، حضور دفاع دور، حضور دفاع نزدیک و حضور دفاع یارگیر) جمعآوری شدند. تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی برای تحلیل تأثیر این قیود بر پارامترهای دویدن و پرتابکردن استفاده شدند (P ˂ 0.05). نتایج، تفاوت آماری معناداری را در میانگین سرعت افقی کل بدن (F(1.335, 14.682) = 8.680, P = 0.007) و میانگین سرعت توپ را(F(3,33) = 12.733, P = 0.000) نشان میدهد؛ اما تفاوت معناداری در میانگین دقت توپ وجود ندارد (F(3,33) = 0.400, P = 0.754). هرچه مدافع به مهاجم نزدیکتر شد، میانگین سرعت جابهجایی و سرعت پرتاب، کاهش بیشتری را نشان میدهد. ازآنجاییکه تنظیم بازیکنان حملهکننده بهصورت مداوم و براساس ادراک رفتارهای موجود و موردنیاز بود، نتایج از جفتشدن ادراک عمل و مدلهای کنترل موردانتظار حمایت میکند. همچنین، براساس پیشنهاد یافتهها، جنبههای تکنیکی دویدن و پرتابکردن در هندبال میتوانند تحتتأثیر قیود تکلیف تودرتو باشند.
پرتاب
جفتشدن ادراک – عمل
قیود بومشناختی
هندبال
2018
07
23
97
112
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1197_fc44a11bbe610b36f9ec650c15449034.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
اثر یک دوره برنامة دوساهو بر تبحر حرکتی کودکان با سندرمداون
فاطمه سادات
حسینی
عادل
ولیزاده
هدف مطالعة حاضر، بررسی تأثیر 20 جلسه برنامة دوساهو بر تبحر حرکتی کودکان با سندرم داون بود. روش پژوهش نیمهتجربی و ازنوع پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 24 کودک با سندرم داون در مرکز توانبخشی در شهر جوانرود، با میانگین سنی 19/3 ± 21/8 و با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس، نمونههای سندرم داون بهصورت تصادفی به دو گروه 10 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 20 جلسة 45 دقیقهای بهصورت انفرادی در برنامة دوساهو شرکت کردند. پس از اتمام جلسات مداخله، پسآزمون اجرا شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج کوواریانس دربارة خردهمقیاسهای تبحر ادراکی- حرکتی نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان خردهمقیاسهای تعادل، قدرت، هماهنگی، سرعت، دقت و زمان واکنش نمونهها در دو گروه کنترل و آزمایش وجود دارد. با توجه به اینکه اثر آموزش دوساهو بر تبحر حرکتی کودکان با سندرم داون تأیید شد، بهنظر میرسد که لازم است بستههای آموزشی و کارگاههایی با هدف مهارتآموزی برای معلمان، روانشناسان و مددکاران که با جامعة کودکان سندرم داون سروکار دارند، طراحی و برگزار شود.
تمرین دوساهو
کنترل بینایی- حرکتی
کودکان سندرم داون
هماهنگی حرکتی
2018
07
23
113
128
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1196_ce6bdef0b32516c3dea0cae3d32d43ec.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
تأثیر تکلیف ثانویة شناختی بر تصمیمگیری و رفتارهای خیرگی فوتبالیستهای ماهر و مبتدی
پریسا
پارسافر
محمدتقی
اقدسی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تکلیف ثانویة شناختی بر رفتارهای خیرگی و مهارت تصمیمگیری بازیکنان فوتبال بود. شرکتکنندگان 24 فوتبالیست پسر ماهر و مبتدی با دامنة سنی 19 تا 25 سال بودند که در دو گروه ماهر (12 نفر) و مبتدی (12 نفر) قرار گرفتند. بازیکنان ماهر و مبتدی 30 تصویر از موقعیتهای مختلف حمله را مشاهده کردند که باید پاسخ صحیح خود را ازمیان گزینههای (شوت، پاس و دریبل) انتخاب میکردند. بازیکنان تکلیف را یک بار با تکلیف ثانویة شناختی و یک بار بدون تکلیف ثانویة شناختی اجرا کردند. سرعت و دقت تصمیمگیری با استفاده از نرمافزار تصمیمگیری و رفتار خیرگی با استفاده از دستگاه ردیابی حرکات چشم ثبت شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس (دو گروه در دو نوع آزمون) نشان داد که سرعت و دقت تصمیمگیری در دو گروه با تکلیف ثانویة شناختی کاهش معناداری نسبت به تکلیف مجرد دارند. همچنین، تعداد و مدت تثبیتهای دو گروه در تکلیف ثانویه، کاهش معناداری نسبت به تکلیف مجرد دارند. بهطورکلی، در ورزشهایی مانند فوتبال برای حسکردن موقعیتهای دائماً درحالتغییر، به مهارتهای ادراکی باید توجه و تأکید شود و روشهای تمرینی مؤثری باید بهکار گرفته شوند.
رفتار خیرگی
مهارت تصمیمگیری
تعداد تثبیت
مدت تثبیت
2018
07
23
129
142
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1200_f45718f2571e12fff5bfc84e9271b48a.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
تأثیر اطلاعات افزودة ویدئویی انتخابی و اجباری بر یادگیری حرکتی شوت جفت بسکتبال: با تأکید بر نظریة نقطه چالش
فرزاد
ملکی
محمود
شیخ
رسول
حمایت طلب
فضل الله
باقرزاده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اطلاعات افزودة ویدئویی انتخابی و اجباری بر یادگیری حرکتی شوت جفت بسکتبال با تأکید بر نظریة نقطة چالشبود. تعداد 80دانشجوی پسر (۱۸تا 22سال) بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند و بعد از همگنسازی براساس نمرات پیشآزمون اول (بلوک پنجکوششی)، بهصورت تصادفی در چهار گروه 20 نفری خود-کنترل، جفتشده، آزمونگر- کنترل و کنترل قرار گرفتند. ویدئوی آموزشی از مدل ماهر که اجزای بیومکانیکی حرکت را نمایش میدهد، بهمدت شش دقیقه ارائه شد. سپس، پیشآزمون دوم (بلوک پنجکوششی)انجام شد. مرحلة اکتساب شامل 10 بلوک پنجکوششی بود. آزمون یادداری 24 ساعت بعد، طی دو بلوک 10 کوششی انجام شد. برای مقایسة تفاوت نمرات دقت و تکنیک در مرحلة اکتساب، از تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری تکراری (بلوک) 10 × (گروه) 4 و در مرحلة یادداری، از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد (0.05≥ P). در مرحلة اکتساب، نتایج دقت پرتاب نشان داد که اثر اصلی بلوک معنادار است؛ اما اثر اصلی گروه و تعامل بلوک و گروه معنادار نیست. در مرحلة یادداری، امتیازات دقت پرتاب آزمودنیها در شرایط آزمایشی بهطور معناداری بیشتر از شرایط کنترلاست. طی دورة اکتساب، نتایج فرم اجرای مهارت نشان داد که اثر اصلی بلوک، گروه و تعامل بلوک و گروه معنادار است. فرم اجرای مهارت آزمودنیها در شرایط مشاهدة خود-کنترل بهطور معناداری بهتر از شرایط جفتشده و کنترلاست. همچنین، در مرحلة یادداری، فرم اجرای مهارت در شرایط مشاهدة خود-کنترل بهطور معناداری بهتر از دیگر شرایط آزمایشیاست. علاوهبراین، نتایج نشان داد که طی دورة اکتساب و یادداری، فرم اجرای مهارت آزمودنیها در شرایط مشاهدة آزمونگر-کنترل بهطور معناداری بهتر از شرایط کنترلاست.
نمایش
مدل
بخشبخش
فرم
دقت
2018
07
23
143
166
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1199_b00493abb7764292aace481a99dd095f.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1397
10
32
مقایسة تأثیر استرس محدودیت حرکتی بر یادگیری و حافظة فضایی رتهای نر پیر و جوان
رویا
میرزارضی دهقی
شیلا
صفوی همامی
حجت الله
علایی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استرس محدودیت حرکتی بر یادگیری و حافظة فضایی رتهای نر پیر و جوان بود. تعداد 24 رت نر نژاد ویستار از پژوهشکدة رویان اصفهان در دو گروه سنی سهماهه (جوان) و 12 ماهه (پیر) انتخاب شدند و براساس وزن در چهار گروه ششتایی تقسیم شدند. پس از یک هفته سازگاری با محیط لانه و تردمیل، هر گروه با توجه به برنامة خاص خود شامل، گروه استرس محدودیت حرکتی (روزی دو ساعت بهمدت هفت روز) و گروه کنترل به تمرین پرداختند. برای اندازهگیری میزان یادگیری و حافظة فضایی از آزمون مازآبی موریس استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس دوطرفه انجام شد. نتایج نشان داد که استرس محدودیت حرکتی، یادگیری رتهای پیر و جوان را تخریب میکند؛ اما بر حافظة فضایی آنها اثر معناداری برجای نمیگذارد؛ بهطوریکه یادگیری رتهای جوان دراثر استرس در مقایسه با رت های پیر کمتر تخریب میشود. نتایج حاصل از پژوهش به تأثیر منفی استرس محدودیت حرکتی بهویژه در یادگیری اشاره دارد.
استرس محدودیت حرکتی
یادگیری
حافظة فضایی
سن
2018
07
23
165
178
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1202_4acb942812af5b5f1f4265a8b4259c65.pdf