2024-03-29T14:27:40Z
https://mbj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=289
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1399
12
41
تأثیر تمرین راهبردهای قامتی بر تعادل زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
سمیرا
بهشتی
ملیحه
نعیمی کیا
کیوان
ملانوروزی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرین راهبردهای قامتی بر تعادل زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد. شرکتکنندگان این پژوهش 30 زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با میانگین سنی 03/5 ± 40/41 بودند. شرکتکنندگان بهطور تصادفی به دو گروه تمرین و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرین بهمدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه به تمرین راهبردهای قامتی متناسب با پروتکل طراحیشده پرداخت. گروه کنترل نیز فعالیتهای روزمرة خود را ادامه داد. برای بررسی تعادل ایستا و پویا و کارکردی شرکتکنندگان در پیشآزمون و پسآزمون، بهترتیب از آزمون شارپندرومبرگ، TUGو تعادل کارکردی برگ استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب (2 * 2) نشان داد میانگین نمرات پسآزمون تعادل ایستا و پویای گروه تمرین در مقایسه با پیشآزمون کاهش یافت (0.001= p ) و این تفاوت معنادار در گروه کنترل مشاهده نشد (0.05< p ). مقایسة بینگروهی نشان داد بین نمرات تعادل ایستا و پویای گروه کنترل و تمرین تفاوت معنادار وجود داشت (0.001= p ).امتیازهای آزمون تعادل کارکردی گروه تمرین در پسآزمون در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنادار یافت (0.001= p ). بین عملکرد گروه کنترل در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معنادار یافت نشد (0.05< p ).همچنین مقایسة بینگروهی نشان داد بین نمرات گروه تمرین و کنترل در آزمون تعادل کارکردی تفاوت معنادار وجود داشت (0.001= p ).نتایج نشان میدهد که هشت هفته تمرین راهبردهای قامتی به بهبود تعادل ایستا، پویا و کارکردی منجر شد. بهنظر میرسد علت بهبود در تعادل متعاقب انجامشدن این تمرینها، افزایش استقامت عضلانی، سازگاری عصبی-عضلانی و کاهش تنش عضلانی باشد.
تعادل ایستا
پویا و کارکردی
تمرین راهبردهای قامتی
مولتیپل اسکلروزیس
2020
09
22
17
38
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_2100_f96c1ebbbfdc45d2e8b29a63b23e2f6d.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1399
12
41
سهم نسبی کارکردهای اجرایی پایه در پیشبینی عملکرد تیراندازی
شادیه
سلیمانبیگی
محمدرضا
قاسمیان مقدم
احسان
زارعیان
بررسی عوامل زیربنایی عملکرد ورزشی یکی از مهمترین اهداف پژوهشگران علوم ورزشی است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین کارکردهای اجرایی پایه (بازداری و حافظۀکاری) با عملکرد تیراندازی انجام شد. بدینمنظور 30 نفر از تیراندازان استان کردستان در دامنۀ سنی 18 تا 32 سال که زیر نظر هیئت تیراندازی استان به تمرین میپرداختند، در این پژوهش شرکت کردند. حافظۀ کاری و کنترل بازداری از طریق آزمونهای ان-بک و استروپ ارزیابی شدند. سپس امتیاز افراد در اولین مسابقۀ رسمی بعد از ارزیابی بهعنوان عملکرد تیراندازی در نظر گرفته شد. ارتباط بین متغیرها با آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن و همچنین رگرسیون خطی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که تنها بین دو مؤلفۀ میزان خطا در کوششهای ناهمخوان و نمرۀ تداخل در آزمون استروپ با عملکرد تیراندازی رابطۀ معناداری وجود داشت (P < 0.05) و بین سایر مؤلفهها رابـطۀ معـناداری مشاهده نشد(P > 0.05) ؛ برایناساس، با کاهش خطا در کوششهای ناهمخوان و همچنین کاهش تداخل، رکورد تیراندازی افزایش پیدا کرد. علاوهبراین، نتایج رگرسیون خطی نشان داد که تنها مولفۀ نمرۀ تداخل بهطور معناداری توانایی تبیین بخشی از واریانس عملکرد تیراندازی را داشت (P < 0.05). بهطورکلی یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که از بین کارکردهای اجرایی پایه یعنی حافظۀ کاری و کنترل بازداری، کنترل بازداری توانایی بیشتری در تبیین عملکرد تیراندازی را دارد؛ از اینرو، این مؤلفه میتواند در کنار سایر مؤلفههای مهم تأثیرگذار بر عملکرد تیراندازان قرار گیرد تا نخست برای ارزیابی و سپس بهمنظور بهبود عملکرد تیراندازی از طریق مداخلات ارتقای بازداری بهکار گرفته شود.
تیراندازی
حافظۀ کاری
بازداری
2020
09
22
39
54
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_2076_5a7dcd02cff780f9aac494a9406dae10.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1399
12
41
تفاوتهای مرتبط با تغییرات درونعملکردی در چشم ساکن تیراندازان با تپانچة ماهر
امیر
شهاوند
داریوش
خواجوی
علیرضا
بهرامی
احمد
قطبی ورزنه
پژوهش حاضر با هدف مقایسة چشم ساکن تیراندازان با تپانچة ماهر در کوششهای موفق و ناموفق انجام شد. در این مطالعة پسرویدادی، 20 مرد ماهر تیرانداز با تپانچه با دامنة سنی 20 تا 30 سال برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. پس از پنج کوشش آشنایی، شرکتکنندگان به اجرای 20 کوشش شلیک تپانچه از فاصلة مدنظر به هدف، مطابق با استاندارهای موجود پرداختند. امتیاز 10 بهعنوان کوشش موفق و امتیازهای پایین تر از 10 بهعنوان کوشش ناموفق در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون تی وابسته و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین دورة چشم ساکن کوششهای موفق و کوشش های ناموفق تفاوت معنادار وجود داشت و در کوشش های موفق، شرکتکنندگان طول دورة چشم ساکن بیشتری داشتند. همچنین بین طول دورة چشم ساکن با اجرای مهارت تیراندازی در تیراندازان ماهر ارتباط مثبت معنادار وجود داشت. بهطورکلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که چشم ساکن غالباً با تغییرپذیری مهارت حرکتی بینفردی (نخبه در مقابل مبتدی) و درونعملکردی (کوشش موفق در برابر ناموفق) مرتبط است.
کوششهای موفق
کوششهای ناموفق
چشم ساکن
تبحر حرکتی
تیراندازی
2020
09
22
55
68
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_2060_28a5c9442503aa9f13559e8069537761.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1399
12
41
اثر تمرینهای چرخشی بر تعادل با دستکاری حس بینایی و حس عمقی
ریحانه
راد کفترودی
افخم
دانشفر
معصومه
شجاعی
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر ۱۲ جلسه تمرین چرخشی بر تعادل دختران مبتدی با و بدون دستکاری حس بینایی و حس عمقی انجام شد. نمونة آماری پژوهش ۲۷ دانشجوی دختر 19 تا 24 سال بودند که براساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. آزمودنیها بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند و گروه تجربی در 12 جلسه مداخله شرکت کرد. برای ارزیابی کنترل وضعیت قامت از دستگاه صفحه نیرو در شرایط با چشم باز و بسته، با و بدون فوم استفاده شد. از آزمون تحلیل واریانس با تکرار سنجش، تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 23 برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که اثر تمرینهای چرخشی بر تکلیف تعادل معنادار نبود (0.05<p )، اما براساس نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی، اثر تمرینهای چرخشی بر نوسان مرکز فشار در محور Xدر وضعیتهای دوم و سوم در شرایط دستکاری سیستم بینایی و حس عمقی بهطور مجزا معنادار بود (0.05 > p ). براساس نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد تمرینهای چرخشی در بهبود تعادل در محور X نتایج بهتری به ارمغان میآورند و این امر اتکای افراد به سیستم بینایی و حس عمقی را کاهش میدهد.
چرخش
سیستم بینایی
حس عمقی
سیستم دهلیزی
کنترل وضعیت قامت
2020
09
22
69
84
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_2047_d574aa81b47d37ca348b0a45a7434034.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1399
12
41
مقایسة رفتارهای جستوجوی بینایی در بسکتبالیست های ماهر و مبتدی تحت تاثیر محدودیتهای زمانی
پریسا
پارسافر
حسن
محمدزاده
در دهۀ اخیر پژوهشگران زیادی به مکانیسم های درگیر در خبرگی توجه کردهاند. آنها بهدنبال کشف این مطلب هستند که چگونه افراد برای کسب مهارت بیشتر با تکالیف پیچیده روبهرو میشوند و بر محدودیتها غلبه میکنند؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسة رفتارهای جستوجوی بینایی بسکتبالیستهای ماهر و مبتدی تحتتأثیر محدودیتهای زمانی انجام شد. شرکتکنندگان 24 بسکتبالیست دختر ماهر و مبتدی با دامنة سنی 19 تا 26 سال (میانگین = 5/22) بودند که در دو گروه ماهر (12 نفر) و مبتدی (12 نفر) قرار گرفتند. تکلیف مدنظر در این پژوهش، تحت تاثیر شرایط محدودیت زمانی صفر درصد، 25 درصد و 50 درصد اجرا شد. تکلیف شامل 10 شوت یکدست بسکتبال در هریک از شرایط محدودیت زمانی بود. رفتارهای جستوجوی بینایی (تعداد و مدت تثبیتها) با استفاده از دستگاه ردیابی حرکات چشم ثبت شد و برای تحلیل نتایج از تحلیل واریانس (دو گروه در سه نوع آزمون) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تعداد تثبیت ها(F(1,22)=5.75, P=0.02) و مدت تثبیتها (F(1,22)=11.02, P=0.003)در افراد ماهر و مبتدی با و بدون محدودیت زمانی تفاوت معناداری وجود داشت. براساس نتایج این پژوهش، رفتارهای جستوجوی بینایی میتوانند یکی از عوامل متمایزکننده در افراد با سطوح مهارتی متفاوت باشد که توجه به آنها میتواند به افزایش خبرگی در ورزش کمک کند.
رفتارهای جستوجوی بینایی
محدودیت زمانی
تعداد تثبیت
مدت تثبیت
2020
09
22
85
98
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1660_4c081801ca043daefe403f14db7feccc.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1399
12
41
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة «رفتارهای اجتنابی ناشی از ترس از افتادن» در سالمندان
سپیده
حیدریان
الهه
عرب عامری
محمود
شیخ
احمد
فرخی
سابقة افتادن یا نبود تعادل ممکن است موجب ترس از سقوط شود که این امر میتواند به اجتناب از انجامدادن فعالیتها توسط فرد منجر شود. درنهایت این اجتناب از فعالیت میتواند چرخ های معیوب از شرطی زدایی و افتادن های مکرر ایجاد کند؛ براین اساس، مطالعة حاضر با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة «رفتارهای اجتنابی ناشی از ترس از افتادن» در سالمندان شهر شیراز انجام شد. در این پژوهش، 532 سالمند با میانگین سنی 77/6 ± 25/69 با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و مطالعه شدند. برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، به منظور بررسی روایی افتراقی از مقایسة بین دو گروه با و بدون سابقة افتادن، برای بررسی روایی همگرا ارتباط بین پرسشنامة «رفتارهای اجتنابی ناشی از ترس از افتادن» با مقیاس های «اعتماد به تعادل فعالیت های خاص»، «خودکارآمدی افتادن» و «آزمون زمان بلندشدن و رفتن» مطالعه شد. پایایی پرسشنامه نیز از روش پایایی بازآزمایی و تعیین همسانی درونی بهدست آمد. براساس نتایج این پژوهش، روایی و پایایی پرسشنامة «رفتارهای اجتنابی ناشی از ترس از افتادن» در بین سالمندان شهر شیراز تأیید شد. علاوهبراین، یافتههای پژوهش این نظریه را تأیید میکنند که پرسشنامة «رفتارهای اجتنابی ناشی از ترس از افتادن» رفتار اجتنابی را بهجای اطمینان به حفظ تعادل، خودکارآمدی یا ترس میسنجد. در حال حاضر، هیچ ابزار ارزیابی دیگری وجود ندارد که پسایندهای اختلال در تعادل و افتادن را بهصورت مفید و عملی در فضای بالینی بررسی و ارزیابی کند.
ترس از افتادن
رفتارهای اجتنابی
مقیاس
روایی
پایایی
2020
09
22
99
120
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1637_d232c97f61afbd664c4f0c73e67bfe90.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1399
12
41
مقایسة اثربخشی مداخلههای مربیمحور و والدینمحور بر رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی
شیما
عبدالرحمن چاپاری
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
علی
کاشی
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی مداخلههای مربیمحور و والدینمحور بر رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان هفت تا 10 سال با اختلال هماهنگی رشدی از طریق مهارتهای حرکتیانجام شد. 84 کودک دختر و پسر از هشت مدرسۀ ابتدایی مناطق چهار، هشت و 13 تهران که توسط پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی دارای اختلال تشخیص داده شده بودند، بهصورت تصادفی در سه گروه مداخلۀمربیمحور، مداخلۀوالدینمحورو کنترل قرار گرفتند. دو گروه تجربی بهمدت 12 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقهمهارتهای حرکتی مدنظر را تمرین کردند. تمامی شرکتکنندگان قبل و بعد از مداخله با مقیاس رشد اجتماعی (وایلند، 1989)، پرسشنامة آگاهی عاطفی(ریف،2008)و کانرز (فرم مخصوص والدین، 2001) آزمون شدند.تحلیل نتایج با آزمون کوواریانس نشان داد هر دو گروه تجربیدر نمرۀ کل رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری نمرۀ بهتری بهدست آوردند؛ البته گروه مربیمحور در رشد اجتماعی در مقایسه با گروه والدینمحور بهتر بود که این یافته به تأثیرمثبت همسالان و محیطگروهی اشاره میکند و نیز گروه والدینمحور در رشد عاطفی بهتر از گروه مربیمحور بود که نشاندهندۀ وجود وابستگی بین کودکان و والدین است. این نتایج مشخص کرد هردو مداخله به بهبود رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی کمک میکنند، اما مداخلۀ مربیمحور در رشد اجتماعی و مداخلۀ والدینمحور در رشد عاطفی فواید بیشتری دارند.
: اختلال هماهنگی رشدی
مهارتهای حرکتی
رشد اجتماعی
رشد عاطفی
رشد شناختی
2020
09
22
121
148
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1635_830e83c707655af28d8faebee81c70a4.pdf
رفتار حرکتی
2538-273X
2538-273X
1399
12
41
تأثیر محرومیت از خواب قبل از تمرین جسمانی، ذهنی، مشاهدهای و ترکیبی بر اکتساب و یادداری سرویس کوتاه بدمینتون
ایمان
قنبری
حمیدرضا
طاهری تربتی
مهدی
سهرابی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر محرومیت از خواب قبل از تمرین جسمانی، ذهنی، مشاهدهای و ترکیبی بر اکتساب و یادداری سرویس کوتاه بدمینتون انجام شد. 180 دانشجوی مرد 19 تا 25 ساله داوطلبانه در این پژوهش شرکت داشتند که در نهایت به هشت گروه (چهار گروه تجربی جسمانی، مشاهدهای، ذهنی و ترکیبی و چهار گروه کنترل) تقسیم شدند و به تمرین سرویس کوتاه بدمینتون پرداختند. گروه های تجربی پس از محرومیت 24 ساعت از خواب و گروه کنترل بدون هیچ محرومیتی از خواب به تمرین پرداختند. هریک از آزمودنی ها در مرحلة اکتساب براساس روش تمرینی مدنظر خود تمرین کردند. بعد از انجامدادن تمرین (اکتساب)، آزمودنیها خواب معمول شبانة روز را طی روزهای بعد رعایت کردند؛ بهگونهای که بعد از 24، 72 و 168 ساعت پس از اکتساب، آزمون یادداری سرویس کوتاه بدمینتون گرفته شد. بهمنظور تحلیل دادهها از یک طرح تحلیل واریانس مرکب 4 × 2 × 3 استفاده شد. یافتهها نشان داد اکتساب و یادداری دو گروه جسمانی و ترکیبی هیچکدام تحتتأثیر بیخوابی قرار نگرفت (0.05 <P ) و اکتساب مهارت در گروه مشاهدهای تحتتأثیر بیخوابی قرار نگرفت (0.05 <P )؛ بااینحال، در یادداریها گروه کنترل مشاهدهای عملکرد بهتری داشت. اکتساب مهارت به شیوة تمرین ذهنی بهصورت معناداری تحت تأثیر بیخوابی قرار گرفت (0.05 > p ) و این اثر در آزمون های یادداری همچنان باقی ماند؛ بنابراین، اگر محرومیت از خواب روی دهد، بهتر است مربیان برای آموزش مهارتی جدید از شیوة تمرین جسمانی و تمرین ترکیبی بهره گیرند.
تمرین جسمانی
تمرین مشاهدهای
تمرین ذهنی
تمرین ترکیبی
محرومیت از خواب
2020
09
22
149
164
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1643_176b4fb48f41b4d34f36790b50a0f44f.pdf