پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X71920150321Comparison of anticipation skills and visual search behaviors of skilled and novice basketball players in different positions attack (1 on 1,3 on 3)مقایسۀ مهارت پیشبینی و رفتارهای جستجوی بینایی در بازیکنان ماهر و مبتدی بسکتبال در موقعیتهای مختلف حمله (1 در مقابل 1 و 3 در مقابل 3)1532337FAبهروزعبدلیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیمهدینمازی زادهدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان0000-0002-1503-468xسمیرامعینی رادکارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20121003The aim of this study was to compare anticipation skill and visual search behavior among skilled (n=14) and novice basketball players (n=14) with an age range of 20 to 35 years (M=24.57). The Participants watched video clips of 1 on 1 and 3 on 3 situations game, presented on a large screen. The participants were asked as quickly and accurately as possible by moving right, left and backward to simulate the interception of the pass or attack. Participant’s visual search behavior, Response time and accuracy collected continuously by using Eye Tracking and Reaction Time device. The results about anticipation skill show that, skilled players total in both situations (1 on 1, 3 on 3) are better than novice players. Although there were no different in number and duration fixations in skilled and novice players .But there were a significant different between groups in duration viewing time on each area of the display. In general it can be stated that Factors involved in the various fields of expertise in sports can clarify the important factors in training and education, facilitate and influence.هدف از انجام این پژوهش، مقایسۀ مهارت پیشبینی و رفتارهای جستجوی بینایی در بازیکنان ماهر و مبتدی بسکتبال بود. در این پژوهش، 28 نفر آزمودنی پسر با دامنۀ سنی 20 تا 35 سال (57/24 M=)در دو گروه ماهر و مبتدی به تعداد مساوی حضور داشتند. بازیکنان ماهر و مبتدی فیلمهایی از موقعیتهای مختلف حمله(1 در مقابل 1 و 3 در مقابل 3) را مشاهده کردند و پیشبینی خود را در مورد جهت حمله با پرش به سمت راست، چپ و عقب در حداقل زمان ممکن ارائه دادند. دقت و زمان پیشبینی و نیز رفتارهای جستجوی بینایی بازیکنان ماهر و مبتدی با استفاده از دستگاههای زمان واکنش و ثبت حرکات چشم ارزیابی شد. نتایج حاصل پیرامون مهارت پیشبینی نشان داد که بازیکنان ماهر در مجموع در هر دو موقعیت عملکرد بهتری نسبت به بازیکنان مبتدی دارند. اما دادههای حاصل از جستجوی بینایی نشان داد که تفاوت معناداری در تعداد تثبیتها و مدت تثبیتها در بین بازیکنان ماهر و مبتدی در دو موقعیت وجود ندارد، اما با این وجود در دادههای حاصل از مدتزمان دیدن در مناطق مختلف در بین بازیکنان ماهر و مبتدی تفاوت معناداری در بعضی مناطق نمایش مشاهده شد. بهطور کلی میتوان بیان کرد که بررسی عوامل درگیر در عملکرد خبرگی در رشتههای مختلف ورزشی میتواند در روشنشدن فاکتورهای مهم در تمرین و آموزش، تسهیلکننده و تأثیرگذار باشد.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_337_c5da6243d2f2b37d0016588eab3bd8c3.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X71920150321Effect of manipulated of the distance and width of target on learning in basketball free threw: according to index of difficultyتأثیر دستکاری فاصله و عرض هدف بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال: با تاکید بر شاخص دشواری3350338FAعلیخیراندیشعضو هیات علمی/دانشگاه صنعتی بیرجندروح اللهطالبیدانشجوی دکترا دانشگاه فردوسی مشهدحمید رضاطاهریدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20131123The purpose of this study was to investigate the accuracy effectiveness on transfer of learning motor skill. In particular; it was assumed that the interval-accuracy (ID), that is an obvious factor in movement time, may determining effect in transfer learning motor. When the interval-accuracy is maintained higher transmitting can be performed than just an agent change. In this study ,71 boys between age 9 to be 12 years old, who had no experience in basketball, practicing free throw basketball with different index of difficulty in 9 different groups. After 200 efforts in 10 blocks that each blocks has 20 efforts, Participants underwent transfer testing.<br />Results of ANCOVA based on their score on the test, showed better transfer of learning was in the group that had the same index of difficulty. It can be inferred that the interval-accuracy in obtaining effective control strategy, which is used during training. It can be concluded from these results that the index of difficulty and maintaining this ratio may be effective to increase the transmission rate.<br />We suggest that, Coaches teaching the skills of play with the maintaining of task's index of difficulty to increase the transfer of learning.هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شاخص دشواری در یادگیری مهارت حرکتی بود. بهویژه فرض شد که نسبت فاصله ـ عرض هدف (ID) که عامل مشهودی در زمان حرکت است میتواند عامل تعینکنندهای در یادگیری حرکتی باشد و هنگامی که نسبت فاصله ـ عرض هدف حفظ میشود یادگیری بالاتری به نسبت زمانیکه فقط یک عامل تغییر میکند انجام میگیرد. بدین منظور در این پژوهش، 71 پسر 9 تا 12 ساله که هیچگونه سابقه در زمینه بسکتبال نداشتند در 9 گروه به تمرین پرتاب آزاد بسکتبال با شاخصهای دشواری مختلف (شاخصهای دشواری یکسان، سادهتر و سختتر از شرایط استاندارد) پرداختند. پس از اجرای 200 کوشش در قالب 10 بلوک 20 کوششی، آزمون انتقال با فاصله و عرض هدف استاندارد از شرکتکنندگان بهعمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس بر نمرات آزمون انتقال گروهها نشان از یادگیری بهتر در گروههایی که با شاخص دشواری ثابت تمرین کرده بودند داشت. چنین استنباط میشود که نسبت فاصله ـ عرض هدف در بهدست آوردن راهبرد کنترلی که در طول تمرین بهکار میرود موثر میباشد. از نتایج این پژوهش بهنظر میرسد شاخص دشواری و حفظ این نسبت ها، عامل موثری در افزایش میزان یادگیری میباشد. پیشنهاد میشود مربیان برای افزایش میزان یادگیری با حفظ شاخص دشواری تکلیف، به آموزش مهارت بپردازند.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_338_1e1b86c42211307ca2afba058d21ee75.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X71920150321The effect of increasing distance of external attention on electromyography in dart throwingتأثیر افزایش فاصلۀ توجه بیرونی بر فعالیت الکتریکی عضلات در پرتاب دارت5164339FAمحمد مهدیخیرخیزدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمیعباسبهرامدانشیار دانشگاه خوارزمی0000-0003-3430-4777Journal Article20131230The aim of present study was investigating the effect of electromyography in the external focus distance on dart throwing. The subjects included 20 male physical education students aged 19-24 years in Kharazmi University. We used a dart throwing task, and participants were instructed to direct their attention either to the target (distal focus) or the flight of the dart (proximal focus). All participants performed two 24- trial blocks on each condition. Data analyses conducted with using paired sample t test. The results showed that increasing distance of external focus affects positively on performance accuracy (radial error P=0.003, Two- Dimensional Error P=0.01. ( But it doesn’t effect on muscles EMG activity (P>0.05). The instruction of distal external foci will lead to more accuracy than proximal external foci and therefore results better performance of the dart throwing skill. Also, results indicated that different condition of external focus of attention doesn’t lead to increase in muscle activity and therefore have not effect on individual performance. To more accurate performance, the instructors can attract their apprentice attention into instructions of distal external focus.هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر افزایش فاصلۀ توجه بیرونی بر فعالیت الکتریکی عضلات در پرتاب دارت بود. آزمودنیها شامل 20 نفر پسر دانشجوی تربیتبدنی با دامنۀ سنی 24-19 سال دانشگاه خوارزمی بودند. در این پژوهش از تکلیف پرتاب دارت استفاده شد و دستورالعملهای مربوط به توجه شامل توجه بیرونی نزدیک (پرواز دارت) و توجه بیرونی دور (نقطۀ مرکز دارت) به شرکتکنندگان آموزش داده شد. آزمودنیها در هر شرایط توجه، 24 کوشش را کامل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی همبسته انجام گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد افزایش فاصلۀ توجه بیرونی بر دقت اجرا تأثیر مثبت دارد خطای شعاعی P=0.003))، خطای متغیر دوبعدی (P=0.01)؛ اما در میزان فعالیت الکتریکی عضلات در دستورالعملهای مختلف توجه بیرونی تفاوت معناداری مشاهده نشد (05.0<P). نتایج نشان داد دستورالعملهایکانونتوجهبیرونی دور نسبت به توجه بیرونی نزدیکمنجر به دقتبیشترمیگردد ودرنتیجه، موجب عملکرد بهتریدرمهارتپرتاب دارت میشود. همچنین در شرایط مختلف توجه بیرونی، سطح بالاتری از نوفۀ (فعالیت عضلات) سیستم حرکتی در حین اجرا بهوجود نمیآید که بتواند عملکرد فرد را تحتتأثیر قرار دهد؛ بنابراین، دستورالعملهای توجه بیرونی مربوط به اثر حرکت هستند و تفاوتی در فعالیت عضلات ایجاد نمیکنند. با توجه به نتایج این پژوهش مربیان میتوانند شاگردان خود را برای اجرای دقیقتر به سمت دستورالعمل توجه بیرونی دور سوق دهند.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_339_f68dc424c743131157ea4a33cf7e802c.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X71920150321The effect of eight weeks aerobic exercise on social interaction in children with mentally disableتأثیر هشت هفته تمرین ایروبیک بر تعاملات اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی6578340FAفروغرحمتیکارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطباییاحسانزارعیاناستادیار دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140304The purpose of this study was the effect of aerobic exercise on social interaction in children with mentally disable. Research community were Babolsars' children with mentally disable in 1390-1391 Academic year، 24 of 58 children with mentally disable (age =9±2 years) were selected and divided into two prayer groups and controls groups randomly. To assess the social interaction the Dadkhah social interaction questioner was used. Quasi-experimental method with pre- test and post- test design with a control group was used for this research. As a result of this research 8 weeks aerobic exercise could increase social interaction in children with mentally disable (P≤0.001). Finally, we can conclude the nature of aerobic exercise can increase social interaction in children with mentally disable.هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر هشت هفته تمرین ایروبیک بر تعاملات اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشآموزان کمتوان ذهنی تربیتپذیر شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 91-90 تشکیل دادند که از بین 58 کودک کمتوان ذهنی، 24 کودک (سن= 2±9) بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش گزینش شدند. برای ارزیابی میزان تعاملات اجتماعی این کودکان از پرسشنامۀ تعاملات اجتماعی دادخواه استفاده شد. روش این پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. یافتههای پژوهش نشان داد پس از 8 هفته تمرین ایروبیک، تعاملات اجتماعی این کودکان بهطور چشمگیری بهبود یافت (0.001≥P). درنهایت، میتوان نتیجه گرفت که تمرینات ایروبیک در افزایش تعاملات اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی تأثیر دارد و براساس ماهیت خود میتواند تأثیر مطلوبی بر این مؤلفۀ روانی بسیار مهم داشته باشد.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_340_5e5749a9bfd0fea4c4707d868a4f9612.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X71920150321The effect of self-controlled feedback on learning of a throwing task in 10 years old children with autism spectrum disorder in Hamadan cityاثر بازخورد خود کنترلی بر یادگیری تکلیفی پرتابی در کودکان 10 ساله مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم شهر همدان7990341FAمحمدرضااشتریدانشجوی دکترا دانشگاه تهرانJournal Article20140302The aim of present study was examine the effect of self-controlled feedback on learning of a throwing task in 10 years old children with Autism spectrum disorder in Hamadan city. The subjects of the study included 20 children (10 years old) who suffered with Autism spectrum disorder in Hamadan city that assigned to self-controlled and yoked groups randomly and practiced throwing of 100 (gr) bean bag with non-dominant hand and eyes closed, in order to prevent of knowledge of their results. During the acquisition phase, we gave to our self-controlled group verbal feedback, whenever they asked for it which included direction and amounts of their performance, in the same time the yoked group replicated the feedback schedules of their counterparts in self-controlled group without any choice, the only difference was the ability of control feedback. After 24 hours participants performed retention test which included performing of 10 trials without any feedback. The analysis of data with ANOVA, repeated measure and T test showed that, in acquisition phase, differences between self-controlled feedback and yoked groups was not significant but it was significant in retention test (p≤ 0.05). These finding confirm that self-controlled feedback even in children with genetically disorder due to more active involvement in learning process and increase of motivation is more beneficial for learning.هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر بازخورد خود کنترلی بر یادگیری تکلیفی پرتابی در کودکان 10 ساله مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم شهر همدان بود. نمونه آماری پژوهش شامل 20 کودک 10 ساله مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بود که بصورت تصادفی در دو گروه بازخورد خودکنترلی و جفت شده قرار گرفته و به تمرین مهارت پرتاب کیسه 100 گرمی لوبیا با دست غیر برتر در 6 بلوک 10 کوششی پرداختند، به منظور ممانعت از آگاهی نسبت به نتایج از عینک غواصی بدون دید استفاده گردید. در طول تمرین به گروه بازخورد خودکنترلی هر زمان از سوی آنها درخواست می شد بازخوردی که نشان دهنده جهت و اندازه خطا بود بصورت کلامی ارائه می شد در همین زمان به فرد جفت شده با آزمودنی در گروه بازخورد خودکنترلی نیز همان برنامه بازخوردی ارائه گردید، تنها تفاوت دو گروه توانایی کنترل دریافت بازخورد از سوی آزمودنیها بود. پس از 24 ساعت آزمودنیها در آزمون یادداری که شامل انجام 10 کوشش بدون دریافت بازخورد بود شرکت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون ANOVA با اندازه گیریهای مکرر و آزمون تی نشان داد، تفاوت مابین گروه بازخورد خود کنترلی و گروه جفت شده در طول مرحله اکتساب معنی دار نبود ولی در آزمون یادداری این تفاوت معنی دار بود (05/0p≤). این یافته ها تایید مجددی بر این نکته می باشد که ارائه بازخورد بصورت خود کنترلی حتی در کودکان با اختلالات ژنتیکی بدلیل درگیری فعالانه تر یادگیرنده در فرآیند یادگیری و افزایش انگیزش در یادگیرنده، برای یادگیری سودمند می باشد.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_341_c23b524212c87f397c96e061e915849a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X71920150321Pre-performance routines modified choking under pressure effects in free throws performanceنقش تعدیلکننده روتینهای پیش از اجرا در افت ناشی از فشار در پرتاب آزاد بسکتبال91104342FAمریمرضاییکارشناس ارشد دانشگاه اصفهانحمیدصالحیاستادیار دانشگاه اصفهان0000-0002-5921-6602Journal Article20131228The aim of the present investigation was to determine the role pre-performance routines (PPRs) on performance of basketball free-throws under competitive pressure. Twenty elite female basketball players were required to perform basketball free-throws under low and high pressure conditions. In the first phase, the participants performed 20 basketball free-throws under a low pressure condition. Their PPRs were detected in this phase. In the second phase, the participants were matched into two experimental groups based on their performance in the first phase. Then they were required to perform 20 basketball free-throws under a high pressure condition (competition). In this session, the first group was required to perform all of their free throws in the presence of the specific routines, while the other group was required to perform the free throws in the absence of the routines. The accuracy of basketball free-throws was compared under low and high pressure conditions between groups. The results showed that PPRs modified choking under pressure effects. In conclusion, PPRs were found to have a positive role on the performance of basketball free-throws.هدف از این پژوهش بررسی نقش روتینهای پیش از اجرا در عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط فشار رقابتی بود. از 20 بازیکن بسکتبال ماهر خانم خواسته شد تا پرتاب آزاد خود را در دو موقعیت کمفشار و پرفشار اجرا کنند. در مرحله اول این مطالعه، شرکتکنندگان 20 پرتاب آزاد را در شرایط کمفشار اجرا کردند. در این مرحله، روتینهای پیش از اجرای آنها مشخص شد. در مرحله دوم، شرکتکنندگان بر اساس عملکردشان در مرحله اول در دو گروه تجربی تقسیم شدند و از آنها خواسته شد تا 20 پرتاب آزاد دیگر را در شرایط پرفشار انجام دهند. در این مرحله، از گروه اول خواسته شد که تمام پرتابهای آزاد خود را با انجام روتین ویژه خود اجرا کنند. درمقابل، از گروه دوم درخواست شد کلیه پرتابهای خود را با حذف روتین انجام دهند. دقت پرتابهای آزاد دو گروه در دو شرایط کمفشار و پرفشار مقایسه شد. نتایج نشان داد روتینهای پیش از اجرا، اثر انسداد ناشی از شرایط فشار را تعدیل میکند. درمجموع، یافتهها حاکی از آن است که روتینهای پیش از اجرا نقش مثبتی در اجرای پرتاب آزاد بسکتبال دارند.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_342_7af6f33ed628744368bdfde879412cb6.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X71920150321The effect of the selective balanced on ball and core resistance training program on the older femalesتأثیر برنامه منتخب تعادلی روی توپ و مقاومتی ثبات مرکزی بر تعادل زنان سالمند105122343FAمهدیهخرمیاندانشجوی ارشد دانشگاه سمنانبهروزگل محمدیاستادیار دانشگاه سمنانحکیمهاکبریمربی دانشگاه سمنانJournal Article20140105The purpose of this study was to compare the effectiveness of resistance and balance on ball exercise on the balance for females 60-75 years-old .In order to achieve this goal, 42 subjects were randomly divided into three groups: the balance on ball training group (N=14), the resistance training group (N=14) and the control group (N=14). The subjects of two training groups were attended in the exercise sessions for 8 weeks, three times per week. The one foot standing test with open and closed eyes and 8-foot up and go test were used to collect the data. The statistical tests such as ANOVA with repeated measure test (inner group difference) and General linear model multivariate (between group differences) were used. the results show that the balance on ball training for eight weeks had a significant effect on the open- eyed static balance (P=0.04) but has no effect on the close-eyed static balance and the dynamic balance. In the resistance training group, after eight weeks of training, the significant effect was observed in static balance with eyes open (P=0.001) and closed (P=0.03) and the dynamic balance (P=0.001). Therefore to improve balance in old women eight week resistance training have significant effects than eight week balance training on ball.هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه تأثیر دو نوع برنامه تمرین تعادلی روی توپ و مقاومتی بر تعادل زنان سالمند 75-60 سال بود. برای دستیابی به این هدف، پس از غربالگری، 42 نفر انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه تمرین تعادلی روی توپ، مقاومتی و کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه تمرین تعادلی و مقاومتی به مدت 8 هفته و هفتهای سه جلسه در تمرین شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای تعادل ایستادن روی یک پا با چشمان باز و بسته، تعادل پویا و برخاستن و رفتن استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر به منظور تعیین تفاوت درونگروهی و تحلیل واریانس چندمتغیره بهمنظور تعیین تفاوت بینگروهی استفاده شد.نتایج نشان داد که هشت هفته تمرین تعادلی روی توپ، بر تعادل ایستای چشمباز آزمودنیها تأثیر معناداری دارد (P=0.04)؛ اما بر تعادل ایستای چشمبسته و تعادل پویا تأثیری ندارد. همچنین، در این مدت در گروه تمرین مقاومتی تفاوت معناداری در هر سه نوع تعادل ایستای چشمباز (P=0.001)، چشمبسته (P=0.03) و پویا (P=0.001) مشاهده شد؛ بنابراین بهمنظور بهبود تعادل زنان سالمند، 8 هفته برنامه تمرین مقاومتی نسبت به تمرین تعادلی روی توپ، دارای اثرات معنادارتری میباشد.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_343_00f9e2f24a3115a5468800baa7888956.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X71920150321Introducing the Sport Success Scale (SSS)معرفی مقیاس موفقیت ورزشی123142344FAسیده افروزموسویمدرس و مشاور دانشگاه علمی کاربردیسید محمد کاظمواعظ موسویاستاد دانشگاه امام حسین (ع)Journal Article20140415The Present study aimed at constructing and determining pcycometric properties of the sport success scale (SSS). After utilizing the broad theoretical foundation and experts opinion, the initial draft consisting of 38 questions was administered on 305 (205 men and 100 women) elite athletes which were selected via cluster random sampling. The Principal Components Analysis and Varimax Normalized Rotation was applied for measuring structural validity. Ultimately, 29 questions, which had positive correlation with all questions and had a minimum loading higher than 0.35 on a single factor, were selected. Factor analysis defined 6 factors includes components (Flow state, Attention, Technique, Sensitivity to error, Commitment, Achievement) which encompassed 67.68% of the total variability of the data. The measure of scale reliability with using internal consistency (.89) and test-retest reliability after a 21 day interval (0/90) showed that the SSS possessed suitable reliability coefficients. All together, results of the present study showed that the SSS had satisfactory reliability and validity and it is considered a suitable tool for measuring sport achievement.در پژوهش حاضر با هدف ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس موفقیت ورزشی، ضمن بهرهگیری از زیربنای نظری گسترده و اظهارنظر متخصصان، پیشنویس 38 سؤالی اولیه روی 305 (205 مرد و 100 زن) ورزشکار نخبه که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده بودند اجرا شد. برای سنجش روایی سازه از تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس استفاده شد. درنهایت، 29 سؤال که با کل سؤالات آزمون همبستگی مثبت داشتند و حتیالمقدور روی یک عامل دارای بار عاملی بالاتر از 35/0 بودند برای مقیاس نهایی انتخاب شدند. برایناساس، یک ساختار شش عاملی شامل: مؤلفههای اجرایروان، توجه، تکنیک، حساسیت به خطا، تعهد و پیشرفت بهدست آمد که 68/67% واریانس را تبیین میکنند. سنجش پایایی مقیاس با استفاده از روشهای همسانی درونی (89/0) و بازآزمایی در فاصلۀ 21 روز (90/0) نشان داد که مقیاس موفقیت ورزشی از ضرایب پایایی مناسبی برخوردار است. درمجموع، این مطالعه نشان میدهد که مقیاس موفقیت ورزشی با داشتن ضرایب پایایی و روایی رضایتبخش، ابزاری مناسب برای سنجش موفقیت ورزشی در پژوهشهای بعدی است.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_344_6a19eb8cd7f8ed9d50f800fe69df1c72.pdf