پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134320210321Effect of Sport Type and Exercise Environment on Athletic Distance Perception and Performanceاثر محیط اجرا و نوع رشتة ورزشی بر ادراک فاصله و عملکرد ورزشکاران3962164610.22089/mbj.2018.5598.1652FAمریمعبدالشاهیدانشگاه الزهرا (س)0000-0002-9354-8168سمیرانظری مباشردانشگاه الزهراپریساحجازی دینانعضو هیئت علمی دانشگاه الزهرامریمرحیمیان مشهدیاستادیار دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20180228The purpose of this study was to compare the distance perception between indoor and outdoor sports athletes in the indoor and outdoor conditions at far and near distances. A total of 40 male athletes were selected (sports experience about 5 years and age range between 20 to 35 years), which included 10 taekwondo (individual and indoor), 10 tennis (individual and outdoor), 10 volleyball (team and indoor) and 10 football (team and outdoor). The standard Direct Blind Walking Test were used to measure distance perception. The test was performed in four different conditions (indoor and outdoor, at a distance of 3 and 10 meters). The error rate to achieve the target (distance perception indicator), and movement time and step length (performance indicator) was recorded. The results of combined analysis of variance with repeated measurements (2×2×4) showed that there was no significant difference between errors of the outdoor and indoor sports athletes, but the single athletes' error was significantly higher than the team athletes. The movement time of indoor and team athlete groups in outdoor and 10 distance conditions was significantly higher than outdoor and single groups respectively. There was no significant difference in the step length of the athletes in outdoor and indoor sports groups, but the step length of single athletes was significantly higher than that of the team group. These findings show that Sport type and exercise environment effect on development of athlete’s distance perception and performance.هدف از مطالعة حاضر مقایسة ادراک فاصله ورزشکاران سالنی و خارج سالنی در محیطهای سرپوشیده و روباز در فواصل دور و نزدیک بود. تعداد40 ورزشکار مرد (سابقة ورزشی حدود 5 سال و دامنة سنی بین20 تا 35 سال)، شامل 10 نفر تکواندوکار (انفرادی و سرپوشیده)،10نفر ورزشکار تنیس خاکی (انفرادی و روباز)، 10 نفر والیبالیست (تیمی و سرپوشیده) و10 نفر فوتبالیست (تیمی و روباز) انتخاب شدند. آزمون استاندارد راه رفتن با چشم بسته جهت سنجش ادراک فاصله، در چهار شرایط متفاوت (محیطهای سرپوشیده و روباز، در فاصله 3 و 10 متر) انجام شد. میزان خطا برای رسیدن به هدف (شاخص ادراک فاصله) و زمان حرکت و طول گام (شاخص عملکرد) ثبت گردید. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازه گیری مکرر (2 نوع ورزش ×2 محیط × 4 شرایط آزمون) نشان داد میزان خطای ورزشکاران ورزشهای روباز و سرپوشیده تفاوت معناداری نداشت اما خطای ورزشکاران انفرادی بطور معناداری از تیمی بیشتر بود. زمان حرکت ورزشکاران گروه روباز و گروه تیمی در فاصله 10 متر محیط باز، به ترتیب بیشتر از ورزشکاران گروه سرپوشیده و گروه انفرادی بود. طول گام ورزشکاران ورزشهای روباز و سرپوشیده تفاوت معناداری نداشت، اما طول گام ورزشکاران انفرادی بطور معناداری بیشتر از تیمی بود. این یافتهها نشان میدهند که نوعِ تیمی یا انفرادی بودن رشته ورزشی و محیط اجرای ورزش به دلیل ماهیت رشته ورزشی، ترس از برخورد با دیوار و یادگیری پارامترهای فضایی- زمانی تمرین شده بر بهبود ادراک فاصله و عملکرد ورزشکاران تأثیر داردhttps://mbj.ssrc.ac.ir/article_1646_07d98bf045affbb3de1a9500c6df5ad0.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134320210321Investigating Running economy in beginners: The role of associative and dissociative attentional focus with internal and external dimensionsبررسی اقتصاد دویدن در افراد مبتدی: نقش کانون توجه مربوط و نامربوط با بعد درونی و بیرونی101122165910.22089/mbj.2019.6630.1734FAمهینعقداییگروه علوم رفتاری و شناختی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعلیرضافارسیدانشگاه شهید بهشتی- دانشکده تربیت بدنیمریمخلجیدانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایرانJournal Article20181106Type of attentional focus on physiological and psychological state of people can be effective running time. Although the role of external attention approaches in forming optimal movement has been approved for several times, the role of associative and dissociative factors with movement has not been known in the case of manipulating the different tasks and individual constraints. Therefore, the presents study examined the role of associative and dissociative attentional focus with internal and external dimensions on running economy of beginners.<br /><br />Twelve beginner women (aged 18 to 30 years old) ran on the treadmill. To measure Vmax of participants, the starting speed was set at 6 km/h and increased to 2 km/h per minute. The process was continued until voluntary fatigue. The speed used in each of the five test conditions (internal associative, external associative, internal dissociative, external dissociative, control) was 70% of the maximum speed of each individual. <br /><br />The results of repeated- measure ANOVA revealed that associative attentional focus with internal/external dimension resulted in higher oxygen consumption and blood lactate, which caused lower running economy in beginners. The results of internal/external dissociative attention indicated lower consumption of oxygen and less amount of blood lactate (higher economy). <br /><br />Based on the results of the present study, dissociative attention is the most economical method for running in beginners.نوع تمرکز توجه بر وضعیت فیزیولوژیکی و روانشناختی افراد در طول دویدن تاثیرگذار است. هرچند نقش موثر راهبردهای توجه بیرونی در تولید حرکات بهینه بارها مورد تاکید قرار گفته است، اما هنوز نقش توجه به عوامل مرتبط و نامرتبط با حرکت در شرایط دستکاری قیود مختلف تکلیف و فرد، به خوبی مشخص نشده است. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای توجهی مربوط و نامربوط با بعد درونی و بیرونی بر اقتصادِ دویدن افراد مبتدی انجام شد. دوازده زن مبتدی (دامنه سنی 18 تا 30 سال) تکلیف دویدن روی تردمیل را انجام دادند. به منظور اندازهگیری سرعت حداکثر شرکتکنندگان، سرعت تردمیل با 6 کیلومتر بر ساعت شروع شد و پس از هر یک دقیقه سرعت 2 کیلومتر بر ساعت افزایش یافت. این روند تا زمانیکه خستگی ارادی پدیدار شود، ادامه داشت. سرعت استفاده شده در هر چهار شرایط آزمایشی (درونی مربوط، بیرونی مربوط، درونی نامربوط، بیرونی نامربوط) 70% سرعت بیشینهی هر فرد بود.<br /><br />نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری نشان داد، که استراتژی توجه مربوط درونی/ بیرونی منجر به اکسیژن مصرفی بالاتر، در نتیجه اقتصاد دویدن پایینتر در افراد مبتدی گردید. نتایج گروه توجه نامربوط درونی/ بیرونی نشان داد که دویدن با این دو شرایط سبب مصرف اکسیژن کمتر گردید (اقتصاد بالاتر). <br /><br />نتایج این پژوهش پیشنهاد میکند که توجه نامربوط اقتصادیترین روش در دویدن افراد مبتدی است.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_1659_efb8786cf88348ce07799ae7d17aafc4.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134320210321Psychometrics of Farsi version of Subjective and Objective Physical Fitness Measurement Tools among Iranian Elderlyروان سنجی نسخه فارسی ابزارهای اندازهگیری آمادگی جسمانی ذهنی و عینی در سالمندان ایرانی151180209910.22089/mbj.2020.8708.1876FAسید حجتزمانی ثانیدانشگاه تبریز0000-0001-7276-5289زهرافتحی رضائیدانشگاه تبریز0000-0001-7334-9228کوثرعباسپورایران- تبریز- دانشگاه تبریز- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشیرضاپورصادقدانشگاه تبریزJournal Article20200408Lack of physical fitness measurement tools is still felt, especially in different groups, mainly the elderly. Therefore, considering the role and importance of physical fitness measurement in the elderly, the aim of this study was to investigate the validity and reliability of Farsi version of physical fitness measurement tools among elderly. Research method of present study was developmental. Statistical population were Iranian elderly that 250 men and women were selected from Tabriz and Tehran by random cluster sampling. Measurement tools included Short Form (36) Health Survey, Rapid Assessment of Physical Activity, Self-Reported Physical Fitness Survey, Senior fitness test. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient, Cronbach's alpha coefficient, and Spearman Brown correlation coefficient and SPSS software version 22. The results showed that concurrent criterion validity was confirmed by correlation between objective and subjective physical fitness measures, and construct validity between some objective and subjective physical fitness factors with physical indices and physical activity. Construct validity was also confirmed between some factors of objective physical fitness and quality of life. The results of Cronbach's alpha reliability for objective physical fitness were 0.69 and subjective physical fitness 0.67. Split half reliability was 0.65 and 0.69. Accordingly, it can be said that the objective and subjective physical fitness measurement tools examined in this study have acceptable validity and reliability in Iranian elderly population. Therefore, we can use these tests in appropriate conditions to evaluate the physical fitness of the elderly alternatively.نیاز به ابزارهای اندازهگیری آمادگی جسمانی تخصصی به ویژه در گروههای خاص، همچنان احساس میشود. از این رو با توجه به نقش و اهمیت اندازهگیری آمادگی جسمانی در قشر سالمندی، هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی ابزارهای اندازهگیری آمادگی جسمانی در سالمندان بود. روش تحقیق حاضر از نوع توسعهای بود. جامعه آماری شامل سالمندان ایرانی بود که 250 زن و مرد از شهرهای تبریز و تهران با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه فرم کوتاه 36، پرسشنامه ارزیابی سریع فعالیت بدنی، پرسشنامه آمادگی بدنی خودگزارشی و آزمون آمادگی جسمانی سالمندان بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی اسپیرمن براون در نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که روایی ملاک همزمان براساس همبستگی بین اندازهگیریهای آمادگی جسمانی عینی و ذهنی، و روایی سازه بین برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی عینی و ذهنی با شاخصهای بدنی و میزان فعالیت بدنی تأیید شد. همچنین روایی سازه بین برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی عینی و ذهنی با کیفیت زندگی نیز مورد تأیید قرار گرفت. نتایج پایایی درونی آلفای کرونباخ برای آمادگی جسمانی عینی 69/0 و آمادگی جسمانی ذهنی67/0 بدست آمد. ضریب پایایی دونیمه کردن آزمون برابر با 65/0 و 69/0 بود. بر همین اساس میتوان گفت ابزارهای اندازهگیری آمادگی جسمانی عینی و ذهنی بررسی شده در این تحقیق در جامعه سالمندان ایرانی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار هستند و میتوان از این آزمونها در شرایط مناسب جهت سنجش آمادگی جسمانی سالمندان استفاده کرد.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_2099_1599715e19d9d0d7e1397f29d4716731.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134320210321The Effect of Fatigue on Decision- Making and the Visual Search behavior of Novice and Expert Soccer Playersتاثیرخستگی برتصمیم گیری و رفتار جستجوی بینایی بازیکنان مبتدی و ماهر فوتبال1738278710.22089/mbj.2018.5471.1639FAمظاهررحیم پوردانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی0000-0002-9707-0632محمدکاظمواعظ موسویدانشگاه جامع امام حسینمهدینمازی زادهدانشیار دانشگاه آزاد واحد تهران شمال0000-0002-1503-468xامیرشمسپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی0000-0001-9931-9158Journal Article20180127The goal of this study is to compare the effect of fatigue on decision-making and visual search behavior of novice and expert soccer players. Participants were 14 male novice soccer players (mean age= 22.5 years) and 14 experts (mean age= 27.4 years). Both groups watched films of 1 Vs. 1 attack situations. Then they announced their decision to move left, right, or shoot in two circumstances of not fatigue and fatigue. The results of t-test showed that there was no significant difference between the scores of decision making of both groups in pre-test and posttest. (P>0.05).The number and duration of fixation were evaluated by ANOVA. The results of the number of fixations showed that the main effect of skill level was significant (P<0.05), but the main effect of the test stages was not significant (P>0.05). Also, the interactive effect of skill level at the gaze points, skill interaction with the test stages, interaction between the gaze areas with the test stages and interaction between the level of skill in the gaze areas of the test stages were not significant (P>0.05). The results of fixation time showed that the main effect of skill level and test stages was not significant (P>0.05). The interactive effect of skill level in the test stages and interaction of skill level, gaze points in the test stages were significant (P<0.05). It is suggested that players to be trained to pay attention to critical points of opponents body in fatigue situations.هدف از این پژوهش، مطالعۀ اثر خستگی بر تصمیمگیری و رفتار جستجوی بینایی بازیکنان مبتدی و ماهر فوتبال بود. شرکت کنندگان 14 فوتبالیست مرد مبتدی با میانگین سنی 5/22 سال و 14 فوتبالیست مرد ماهر با میانگین سنی 4/27 سال بودند. هر دو گروه ﻓﯿﻠﻢﻫﺎﯾﯽ از ﻣﻮﻗﻌﯿـﺖ 1در مقابل 1 حملهای را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮدﻧﺪ. سپس تصمیم خود را که حرکت به چپ، راست و شوت بود در دو حالت بدون خستگی و خستگی اعلام کردند. نتایج آزمون t همبسته نشان داد که بین نمرات تصمیمگیری بازیکنان ماهر و مبتدی در قبل و بعد از خستگی تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0<P). تعداد و زمان تثبیتها با آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری مکرر ارزیابی شد. نتایج تعداد تثبیتها نشان داد که اثر اصلی سطح مهارت معنیدار بود (05/0>P)، امّا اثر اصلی مراحل آزمون معنیدار نبود (05/0<P). همچنین اثر تعاملی سطح مهارت در نقطه خیرگی، تعامل مهارت با مراحل آزمون، تعامل مناطق خیرگی با مراحل آزمون و تعامل سطح مهارت در مناطق خیرگی با مراحل آزمون معنیدار نبودند (05/0<P). نتایج زمان تثبیتها نشان داد که اثر اصلی سطح مهارت و مراحل آزمون معنیدار نبودند (05/0<P). اثر تعاملی سطح مهارت در مراحل آزمون و تعامل سطح مهارت، نقاط خیرگی در مراحل آزمون معنیدار بودند (05/0>P). پیشنهاد می شود که بر اساس شناسایی نقاط مهم اطلاعات به بازیکنان آموزش داده شود که در شرایط خستگی به مناطق مهمتر توجه کنند.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_2787_4bfc66c754272699a29e43642fc94948.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134320210321The effect of ACE and ACTN-3 difference genotypes on fundamental movement skills development in 4-6 years old childrenاثر ژنوتیپهای متفاوت ACE و ACTN-3 بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان 4 الی 6 ساله6384278810.22089/mbj.2019.6133.1696FAشهرامنظرپوریگروه تربیت بدنی- دانشگاه لرستان، ایران0000-0002-6491-8510عباسبهرامدانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.0000-0003-3430-4777Journal Article20180721Abstract<br />The identification of effective factors on fundamental movement skills, considered as the substructure of advanced movement skills, can be very important in superior sports talents’ identification and guidance. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of ACE and ACTN-3 genotypes on the development of fundamental movement skills in children. The statistical population of this study included 4-6 years old kindergarten children in Aleshtar and 50 of them were selected, using cluster sampling method, as the study samples. The data collection tools included the test of gross motor development (TGMD-2) and PCR for determination of ACE and ACTN-3 genotypes. A one-way analysis of variance and independent- t test at a significance level of p≤ 0.05 was used to analyze the study data. The findings showed that the D-allele of ACE carriers, (DD or ID genotype), had greater development of locomotors movement skills than II genotype carriers (p<0/001), and also ACTN-3 R-allele carriers (RR or RX genotype), had greater development of locomotors movement skills than XX genotype (p<0/000). However, none of these differences was observed in the development of object control motor skills (p> 0.05). Therefore, it can be said that the children carrying DD or ID genotype of ACE and RR or RX genotype of ACTN-3 had higher development level in locomotors motor skills performance and will be able to perform sport skills in higher levels if provided with desirable environmental conditions.چکیده<br />شناسایی عوامل مؤثر بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی که بهعنوان زیرساز مهارتهای حرکتی پیشرفته درنظر گرفته میشوند؛ میتواند، اهمیت زیادی در شناسایی و هدایت استعدادهای برتر ورزشی داشته باشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر ژنوتیپهایACE وACTN-3 بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان مهدکودکی 4 الی 6 ساله از شهر الشتر بود که بهشکل تصادفی خوشهای تعداد 50 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ- ویرایش دوم و استفاده از PCR جهت تعیین ژنوتیپهای ACE و ACTN-3 بود. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون t مستقل در سطح معناداری P<0.05، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کودکان برخوردار از آلل D ژن ACE، (ژنوتیپ DD یا ID)، نسبت به کودکان دارای ژنوتیپ II (P<0.05)، و کودکان برخوردار از آلل R ژن ACTN-3، (ژنوتیپ RR یا RX)، نسبت به کودکان دارای ژنوتیپ XX(P<0.000)، از رشد مهارتهای حرکتی جابجایی بهتری برخوردار میباشند. اما، هیچکدام از این تفاوتها در رشد مهارتهای حرکتی کنترل شیء (P>0.05)، مشاهده نشد. بنابراین، میتوان گفت که کودکان برخوردار از ژنوتیپهای DD یا ID ژن ACE و ژنوتیپهای RR یا RX ژن ACTN-3، از سطح رشدی بالاتری در اجرای مهارتهای حرکتی جابجایی برخوردارند و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب این افراد در آینده نیز قادر به اجرای مهارتهای ورزشی در سطوح بالای عملکردی خواهند بود.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_2788_5744ff4fa41b10dd68c9e399d5f6d15b.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134320210321The Effect of Local Indigenous Games on Motor proficiency in Elementary School Boys in Tehran with High and Low Emotional Intelligenceتأثیر بازیهای بومی محلی بر تبحر حرکتی در کودکان 13-10 ساله شهر تهران باهوش هیجانی بالا و پایین85100278910.22089/mbj.2019.6435.1719FAبهزادمحمدی اورنگیدانشگاه خوارزمی تهرانفرهادقدیریاستادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی0000-0002-1884-4899محمدتقیاقدسیعضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز0000-0001-8921-1856رسولیاعلیخوارزمیJournal Article20180921In this paper, the local indigenous games have been studied on motor proficiency of 10-13-year-old boys with high and low emotional intelligence. A total of 30 children with a mean age of (11.46 ± 1.04) were selected from the schools of District 7 of Tehran via purposeful method, and based on the general score of emotional intelligence from Shoot et al. The participants were divided into two groups of 15 people with high and low emotional intelligence, and there was no significant difference in motor proficiency between the two groups. To assess emotional intelligence, the Shoot et al. questionnaire and for motor proficiency Bruninx-Oseretsky test were used. Exercise interventions were performed for 8 weeks in a gym in the same way for both groups. These exercises were three sessions per week with each session lasting 90 minutes, consisting of 20 minutes of warm-up, 15 minutes to cool down at the end, and the remaining 55 minutes in between for game interventions. The results of independent t-test revealed a significant difference between the two groups after the intervention. Specifically, the children with a high emotional intelligence had greater Motor Proficiency. Hence, based on the advantage of the chosen motor games, use of this practice in schools can be helpful. Also, sports educators can consider emotional intelligence as an effective variable in supporting children towards high levels of athletic performance.در این مقاله، تأثیر بازیهای بومی محلی بر تبحر حرکتی در کودکان 13-10 ساله شهر تهران باهوش هیجانی بالا و پایین بررسیشده است. 30 کودک با میانگین سنی (04/1 ± 46/11) از بین مدارس منطقه هفت تهران به روش هدفمند و بر اساس نمره کلی هوش هیجانی حاصل از پرسشنامه شوت و همکاران انتخاب شدند. شرکتکنندگان به دو گروه 15 نفره باهوش هیجانی بالا و پایین تقسیم شدند، بهطوریکه تفاوت معنیداری در تبحر حرکتی دو گروه وجود نداشت. برای سنجش تبحر حرکتی از آزمون برونینکس-اوزرتسکی دو استفاده شد. مداخلات تمرینی به مدت هشت هفته در یک سالن ورزشی بهطور یکسان برای دو گروه انجام شد. این تمرینات در هر هفته سه جلسه و هر جلسه 90 دقیقه بود که 20 دقیقه ابتدایی به گرم کردن، 15 دقیقه پایانی به سرد کردن و 55 دقیقه باقیمانده مداخلات بازی محور بود. نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نشان داد که بین دو گروه بعد از مداخله اختلاف معنیداری وجود دارد. کودکان باهوش هیجانی بالا تبحر حرکتی بالاتری داشتند. ازاینرو، بر اساس مزیت بازیهای حرکتی انتخابشده، بهکارگیری این روش تمرینی در مدارس میتواند کمککننده باشد. همچنین مربیان ورزشی میتوانند هوش هیجانی را بهعنوان یک متغیر مؤثر دررسیدن کودکان به سطوح بالای عملکرد ورزشی در نظر بگیرند.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_2789_de8a7f36f92e3028f20fe75db0567615.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134320210321Comparison of tactical knowledge and situational interest in traditional teaching and game-based methodsمقایسه دانش تاکتیکی و علاقه موقعیتی درآموزش سنتی و روشهای مبتنی بر بازی123150279010.22089/mbj.2020.8277.1846FAحسنمحمدزادهدانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه0000-0002-6060-1479الهامدانشیارتربیت بدنی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیهJournal Article20191231The purpose of the present study was to determine the effect of traditional training and situational game models on tactical knowledge and situational interest in boys aged 10-12 in football. The study subjects were 24 football school students with a mean age 110±./73. The study consisted of four stages of pre-test, two SGTSP and traditional positional play models, post-test and delayed retention. Subjects in two groups paticipated in 12 sessions trainings in accordance with their training approach. Situational game practice included training based on a 5-step game-based model. . Traditional training also included: training with an emphasis on skill and technique. Tactical knowledge scales and situational interest were completed by learners at all stages of the Descriptive statistics, ANOVA with repeated measures, covariance analysis and Bonferroni post hoc test were used for data analysis. The results show that the tactical knowledge of the SGTSP group is greater than the traditional group. In addition, the scores of situational interest for the SGTSP group showed an increasing in the post-test compared to the pre-test that in challenge, need for attention, innovation, was a significant difference between the two groups. Given that Situational Learning Model with Game Scenarios is a creative educational model presented for sports education in physical education classrooms,The use of this new game-based approach may be able to increase interest, quality of motivation and level of physical activity of students, in addition to enhancing the level of play and learning.هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر مدلهای آموزش سنتی و بازی موقعیتی بر دانش تاکتیکی و علاقه موقعیتی پسران 10-12 ساله در فوتبال بود. آزمودنیها 24 دانشآموز مدرسه فوتبال (سن:73/0±11 ) بود. پژوهش شامل پیشآزمون، آموزش به دوشیوۀ بازی موقعیتی و سنتی، پسآزمون و آزمون یادداری تاخیری بود. آزمودنیها در دو گروه و به مدت 12 جلسه مطابق رویکرد آموزشی گروه خود به تمرین پرداختند. آموزش به شیوه بازی موقعیتی براساس مدل مبتنی بر بازی در پنج مرحله بود. در روش سنتی نیز آموزش با تأکید بر مهارت و تکنیک انجام شد. مقیاسهای دانش تاکتیکی و علاقه موقعیتی توسط فراگیران در تمام مراحل آزمونها تکمیل شد .برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد دانش تاکتیکی گروه بازی موقعیتی نسبت به گروه سنتی بیشتر بود. علاوه بر این امتیازات علاقه موقعیتی برای گروه بازی موقعیتی در پسآزمون نسبت به پیش-آزمون پیشرفت بیشتری را نشان داد و در عوامل چالش، نیاز به توجه، نوآوری، علاقه کلی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به اینکه مدل آموزش موقعیتی با سناریوهای بازی یک مدل خلاقانه آموزشی است که برای آموزش ورزشها در کلاسهای درس تربیتبدنی ارائه شده است، استفاده از این رویکرد جدید مبتنی بر بازی شاید بتواند علاوه برارتقاء سطح عملکرد بازی و یادگیری، موجب افزایش علاقه، کیفیت انگیزش و سطح فعالیت بدنی دانشآموزان شود.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_2790_c596c3dc2cc2c34f25eaaf93e5fcf0ee.pdf