پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023Determination of factorial validity and reliability of persian version of test of performance strategies-2 (TOPS-2)تعیین روایی عاملی و پایایی نسخه فارسی آزمون راهبردهای اجرا-2154214FAمهدیشهبازیدانشیار دانشگاه تهران0000-0002-2148-4150شهزادطهماسبی بروجنیاستادیار دانشگاه تهران0000-0002-0875-3993ابراهیممتشرعیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20140105The aim of the present study was to determine the validity and reliability of the Persian version of the questionnaire TOPS-2.For this purpose, 621 athletes (male: 285 and Female: 336) with skill various levels (Novice, Elite and None-elite) in 10 team and individual sports, were selected to complete the questionnaire, randomly. The first, correctness of translation and face validity confirmed by 3 sports psychology expert and 1 English language specialist via translation-back translation method.For determining the construct validity, confirmatory factor analysis (CFA) with maximum likelihood estimation was used. Results of factor analysis showed that first model had favorable fit in practice dimension. Also, the results indicated good model fit for competition. However, a more detailed examination of the factor loadings were showed that 64 and 56 questions had values 0.11 and 0.27 respectively, and these values are lower than acceptable criteria (0.3). So, these questions were deleted in the second model. The second model similar to the first model had adequate overall fit and factor loading in none of the questions were not below standard criteria we examined the third model with eliminating the distraction subscale along with deleting of 56 questionnaires from automaticity subscales. The results showed a proper fit compared to the two previous models. Also, X2 difference test indicated that this fit was significantly suitable rather than the other models. Moreover, internal consistency and reliability attained with Cranach's alpha and ICC was acceptable.هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة آزمون راهبردهای اجرا-2 بود. بدین منظور، 621 (285 مرد و 336زن) ورزشکار با سطوح مختلف مهارتی در 10 رشته ورزشی تیمی و انفرادی، بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامهها را تکمیل کردند. ابتدا، سه متخصص روانشناسی ورزشی و یک متخصص آموزش زبان انگلیسی صحت ترجمه و روایی صوری نسخة فارسی پرسشنامه را با استفاده از روش ترجمه- باز ترجمه، تأیید کرده و سپس شاخص و نسبت روایی محتوا تایید شد. بهمنظور تأیید روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی با روش برآورد حداکثر درستنمایی یا بیشینة احتمال نیرومند استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی در بعد تمرین نشان داد که مدل اندازهگیری از برازش و تناسب خوبی برخوردار میباشد. در بعد مسابقه نیز، نتایج تحلیل عاملی نشان داد که برازش کلی مدل قابل قبول بوده اما سوالهای 64 و 56 بهترتیب با مقادیر بار عاملی 11/0 و 27/0، پایینتر از مقدار قابل قبول 3/0 قرار داشته و درنتیجه از معناداری عملی برخوردار نبودند. در مدل دوم با حذف این سوالها، شاخصها از برازندگی و برازش کلی بسیار خوبی برخوردار بود و برخلاف مدل اول هیچ یک از سوالها بار عاملی پایین تر از مقدار قابل قبول نداشت. در ادامه مدل سوم با حذف کل عامل حواس پرتی به همراه حذف سوال 56 از عامل خودکاری، نشاندهنده بهبود شاخصهای برازندگی نسبت به دو عامل قبلی و آزمون تفاوت مجذور خی دو نیز نشاندهنده برازش بهتر و معنادار این مدل نسبت به دو مدل قبلی بود. نتایج همسانی درونی و پایایی زمانی که بوسیله آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون گروهی با دو هفته فاصله انجام شد، از مقادیر برش قابل قبول (0.70<α) بالاتر بوده که بیانگر همسانی درونی و پایایی زمانی بسیار خوب نسخه فارسی پرسشنامه آزمون راهبردهای اجرا -2 میباشد.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_14_c6b6b38d7996f3c5f9aa6c913bf7c4e3.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023Effect of warm and cold colors on athletes’ depth perception in ball and no ball gamesاثر رنگهای گرم و سرد بر ادراک عمق ورزشکاران رشتههای توپی و غیر توپی435415FAمحسنقطبیدانشگاه فردوسی مشهدعلیرضافارسیدانشیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-2086-6632بهروزعبدلیدانشیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-6772-2428Journal Article20120805This study has been conducted to draw the effect of warm and cold colors on depth perception in athletes. This method is a semi experimental and the sample was 72 athletes with average of 22.88± 1.98 years who were selected through available sampling Participants have been evaluated three times in each color by depth, color and shape perception apparatus. The average of these three times tests was used as depth perception scores of people in that color. Results of dependent t test showed that there are significant differences between the warm and cold colors in ball games (P=0.016, df=35, t=-2.54). But there was no significant difference between the warm and cold colors in no ball games (P>0.05). The result showed that in yellow background, athlete's depth perception in ball games in warm color was better than cold colors. The reason of this object maybe was that colors in orange-green- yellow spectrum have most receptors in retina. And also cold colors have more refraction than longer wavelengths. Moreover another reason that has been improved depth perception maybe was practice in perceptual skills in ball games.این مطالعه با هدف بررسی اثر رنگهای گرم و سرد بر ادراک عمق ورزشکاران انجام شدهاست. این مطالعه به روش نیمهتجربی بود و نمونه شامل 72 ورزشکار سطوح دانشگاهی با میانگین سنی 98/1± 88/22 سال بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها در هر رنگ سه نوبت به کمک دستگاه ادراک عمق، رنگ و شکل پژوهشگرساخته با روایی همزمان 833/0 و پایایی 879/0 که قابلیت ارزیابی ادراک عمق رنگی را با کوچکترین خطا (یکدههزارم سانتیمتر) داراست، مورد ارزیابی قرار گرفتند. میانگین این سه نوبت بهعنوان نمرهی ادراک عمق افراد در هر رنگ مورد استفاده قرار گرفت. نتایج آزمون t در گروههای همبسته نشان داد که بین ادراک عمق در رنگهای گرم و سرد در ورزشکاران رشتههای توپی تفاوت معناداری وجود دارد (0.016=P، df=35، t=-2.54). آزمودنیها در رنگهای گرم ادراک عمق بهتری داشتند؛ ولی در ورزشکاران رشتههای غیر توپی این تفاوت مشاهده نشد (0.05<P). نتایج پژوهش نشان داد که ادراک عمق ورزشکاران در زمینهی زرد، در رنگهای گرم در ورزشکاران توپی بهتر است. این مسأله شاید به این دلیل باشد که رنگهای طیف نارنجی - سبز – زرد، بیشترین حساسیت و بیشترین گیرندهها را در شبکیه دارند. همچنین رنگهای سرد بهعلت طول موج کوتاهتر، شکست بیشتری نسبت به طول موجهای بلند دارند. بهعلاوه، شاید تمرین مهارتهای ادراکی در ورزشکاران توپی دلیل دیگر برتری ادراک عمق باشد.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_15_e044381e7d09a4b4f0ffdd9e9ea1372d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023Correlation between changes in balance and fall-related psychological and functional measures of men older adults after a combined training programهمبستگی بین تغییرات در اندازههای روانشناختی و عملکردی مرتبط با تعادل و افتادن مردان سالمند متعاقب یک برنامهی تمرینی ترکیبی557216FAداریوشخواجویاستادیار دانشگاه اراکعلی اکبرجابری مقدماستادیار دانشگاه تهرانانوشیروانکاظم نژاداستاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20130522The study examined correlation between balance-and-fall-related psychological and functional measures of men older adults after a combined training program. Sample include 31 healthy older adults over 60-year assigned randomly to intervention (mean age=66.08±4.39) or control groups (mean age=70.14±7.33) that 2 subjects dropped out from each group. Variables measured by 30-s Chair-Stand Test, Seat and Reach, Up and Go, ABC, FES-I. Data was analyzed by t-student, Percent change, Pearson Correlation Coefficient, and Effect Size. Mean scores of lower extremity strength, flexibility, agility and dynamic balance, speed, static balance, fear of falling, and balance confidence improved significantly in intervention group than control group (p<0.05). Effect of the intervention program on functional and psychological measures was not equal. Largest effect size observed in lower extremity strength, balance confidence, and static balance, respectively. The smallest effect size was observed in flexibility, fear of falling, and agility/dynamic balance. Change in lower extremity strength was significantly correlated with changed in speed (-0.66) and change in flexibility was correlated with change in agility and speed significantly. But not significant correlations observed between functional and psychological measures changes (p≤0.05). Correlation between changes in fear of falling and balance confidence was significant (r=-0.66, p≤0.05). The training program with education program was effective to improve balance-and-fall-related psychological and functional measures in men older adults.هدف این پژوهش ارزیابی همبستگی بین تغییرات در اندازههای روانشناختی و عملکردی مرتبط با افتادن مردان سالمند متعاقب یک برنامهی تمرینی - ترکیبی و مقایسهی میزان تأثیر تمرین بر این متغیرها بود. نمونهی آماری، 31 سالمند بالای 60 سال بودند که بهطور تصادفی به دو گروه مداخله (با میانگین سنی 39/4±08/66) و کنترل (با میانگین سنی 33/7±14/70) تقسیم شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه مشخصات فردی، آزمون نشستن و برخاستن 30 ثانیه، بنشین و برسان، تعادل روی یک پا، بلندشدن و رفتن، 10متر راهرفتن، مقیاس اعتماد به تعادل ویژهی فعالیتها و کارآمدی افتادن – بینالمللی استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با آزمون t مستقل، محاسبهی درصد تغییر، ضریب همبستگی پیرسون و اندازهی اثر انجام شد. میانگین نمرهی آزمونهای قدرت عضلانی اندام تحتانی، انعطافپذیری، چابکی و تعادل پویا، سرعت حرکت، تعادل ایستا، مقیاس ترس از افتادن و اعتماد به تعادل در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، بهطور معناداری بهبود یافت (P≤0.05). تأثیر برنامهی مداخلهی تمرینی بر اندازههای عملکردی و روانشناختی یکسان نبود. بیشترین اندازهی اثر بهترتیب در قدرت اندام تحتانی و اعتماد به تعادل و کمترین اندازهی اثر در انعطافپذیری و ترس از افتادن مشاهده شد. تغییرات قدرت عضلانی با تغییرات سرعت و تغییرات انعطافپذیری با تغییر چابکی و سرعت بهطور معناداری همبسته بود (P≤0.05). بین تغییرات در اندازههای عملکردی و روانشناختی، همبستگی معناداری وجود نداشت (P≤0.05). همچنین بین میزان تغییرات در ترس از افتادن و اعتماد به تعادل، همبستگی معناداری مشاهدهشد (P≤0.05, r=-0.66). بنابراین، برنامهی تمرینی به اضافهی برنامهی آموزش دربارهی افتادن، بر بهبود عوامل روانشناختی و عملکردی مرتبط با تعادل و افتادن مردان سالمند مؤثر بود.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_16_943dd1a7d40fadca7703d884203c4f44.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023Prediction of aggression in male body builders emphasizing on narcissism and body perceptionپیشبینی پرخاشگری مردان بدنساز با تأکید بر خودشیفتگی و ادراک بدنی738417FAلیلیعلیزادهدانشگاه ارومیه0000-0001-5264-8253فاطمه ساداتحسینیاستادیار دانشگاه ارومیه0000-0002-6640-4644حسنمحمدزادهدانشیار دانشگاه ارومیه0000-0002-6060-1479Journal Article20130608The purpose of this study was to predict aggression in male body builders emphasizing on narcissism and body perception. This research is a descriptive – correlation that the participants were all Tabriz male bodybuilders who had regularly attending at least one sustained year and at least two days a week to the gym. Subjects of this research were 161 athletes with an average age of 24.96±6.528 which participated in the form of voluntary and available. The Narcissistic Personality Inventory (NPI), Perceived Physical Fitness Scale (PPFS) and Ahvaz Aggression Inventory (AAI) were used to collect data. Regression analysis was used to analysis data. Results of hypothesis analysis showed that the body composition, muscular conditions and be right indicated 23% of the total variation of anger in male body builders. Also the physical condition, flexibility, muscular strength, and superior are predicting 33% of the variation in terms of offensive and insulting in male body builders. Finally, physical conditions, Egoism and dominance are predicting total of 31% of the variance in their obstinacy and malice in male body builders. Finally, narcissism and body perception can be a particularly important factor in the occurrence of aggression in society.هدف پژوهش حاضر، پیشبینی پرخاشگری مردان بدنساز بر اساس هر یک از مؤلفههای خودشیفتگی و ادراک بدنی بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام مردان بدنساز شهر تبریز بود که حداقل یک سال مداوم و در هفته حداقل دو روز بهصورت منظم به سالن بدنسازی مراجعه میکردند. نمونهی پژوهش تعداد 161 ورزشکار با میانگین سنی 528/6±96/24 بود که بهصورت دردسترس و داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. از مقیاس شخصیت خودشیفته (NPI)، پرسشنامهی آمادگی بدنی ادراکشده (PPFS) و مقیاس پرخاشگری اهواز (AAI) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون بررسی شدند. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد ترکیب بدنی، شرایط عضلانی و محقبودن در مجموع 23درصد از تغییرات خشم و عصبانیت را در مردان بدنساز تبیین میکنند. همچنین شرایط جسمانی، انعطافپذیری، شرایط عضلانی و برتریجویی در مجموع 33% از تغییرات تهاجم و توهین را در مردان بدنساز تبیین میکنند. در نهایت شرایط جسمانی، خودبینی و برتریجویی نیز در مجموع 31% از واریانس لجاجت و کینهتوزی را در مردان بدنساز پیشبینی میکنند. نهایتاً خودشیفتگی و ادراک بدنی میتواند از عوامل مهم در بروز پرخاشگری در جامعهی مورد پژوهش باشد.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_17_ba67546b31a43289ab91c622f370ea93.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023Analysis of regression mechanisms of defense and emotional intelligence in the elite martial arts athletesتحلیل پیشبینی مکانیسمهای دفاعی با هوش هیجانی ورزشکاران نخبه رشتههای رزمی8510418FAاکبرجمشیدیدانشگاه تهرانالههعرب عامریاستادیار دانشگاه تهران0000-0001-5948-7288سمیهجوکار تنگ کرمیدانشگاه تهرانJournal Article20130608The purpose of this study was the relationship between mechanisms of defense and emotional intelligence in elite martial arts athletes. The present study is descriptive and correlational method. In order to do this study, 317 subjects (165 female and 152 male) were selected by using systematic sampling. For providing data, subjects filled mechanisms of defense and emotional intelligence questionnaire. Data was analyzed using enter multiple regression, Pierson and t.test. In total, the results showed that mechanisms of defense and its subtitles can predict change in emotional intelligence in a way that there was negative relationship between immature mechanisms of defense with emotional control and perception and society skills while there was positive relationship between mature mechanisms of defense with emotional control and perception, society skills and optimism (P≤0.05). Finally, the results showed that female athletes are higher than male athletes in mature mechanisms of defense and emotional intelligence.پژوهش حاضر، به منظور بررسی تحلیل پیشبینی مکانیسمهای دفاعی با هوش هیجانی ورزشکاران نخبه رزمیکار صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی و روش آن، همبستگی است. بدین منظور، تعداد 317 نفر (152 مرد و 165 زن) با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده از بین ورزشکاران نخبه رزمیکار انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامههای مکانیسمهای دفاعی و هوش هیجانی استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان، پیرسون و آزمون آماری t مستقل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مکانیسمهای دفاعی و مولفههای آن میتواند تغییرات مربوط به هوش هیجانی را پیشبینی کند. میان مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته با درک و کنترل عواطف و مهارتهای اجتماعی، ارتباط معنادار منفی و میان مکانیسمهای دفاعی رشدیافته با درک و کنترل عواطف، مهارتهای اجتماعی و خوشبینی، ارتباط معنادار مثبت مشاهده شد (P≤0.05). همچنین، بین مکانیسمهای دفاعی نوروتیک با درک و کنترل عواطف، ارتباط معنادار منفی وجود داشت (P≤0.05). در مورد تفاوتهای جنسیت، نتایج پژوهش حاکی از این بود که مکانیسمهای دفاعی رشد یافته و هوش هیجانی در ورزشکاران زن نسبت به ورزشکاران مرد بالاتر است.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_18_f61773aabf451f27c4531b334060b5e9.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023The effects of associative and dissociative focus of attention and level of skill in tennis service of volleyball under psychological pressureاثر کانون توجه مربوط و نامربوط و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی10511819FAفرزانهمعیندانشگاه آزاد خوراسگانحمیدزاهدیاستادیار دانشگاه آزاد نجفآباد0000-0002-9520-1029زهرهمشکاتیاستادیار دانشگاه آزاد خوراسگان0000-0002-7328-9357Journal Article20130805The aim to the present project is to study the effects of associative and dissociative focus of attention and skill level on the accuracy of tennis service of volleyball under pressure. This research is a semi-experimental one which was field-implemented. 60 female student were selected from Azad Islamic University of Najafabad, between ages 18 to 30, whom participated in course of physical education2, and all were right-handed knowing the accurate technique of tennis service of volleyball; they participated in this research by access sampling. After identifying the trait anxiety with SCAT inventory and emitting the individuals with high and low trait anxiety, in order to match the participants, considering their levels in the pre-test, they were divided into two high and low skill level groups consisting 30 members, and each group randomly into two sub-groups (15 members each group) of associative and dissociative focus of attention. The subjects, service accuracy was measured in pressure conditions using AAHPERD test; and to make pressure condition method of figurative comparison was used. The results of agents variance analysis suggested that the effect skill level (F=1.07, P=0.0001), and the interacting between attention focus and skill level, on the accuracy of tennis service in volleyball under pressure condition were signification (F=92.51, P=0.0001). These results indicated that the participants with low skill level in dissociative attention to exercises, and those with high associative attention to exercises, were more obstructed. These results indicated that performance under psychological pressure had been impacted on accuracy tennis service.هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی اثر کانون توجه مربوط و نامربوط و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی بود. این پژوهش، از نوع نیمه تجربی بوده که به صورت میدانی اجرا شد. 60 دانشجوی زن دانشگاه آزاد نجفآباد با دامنه سنی 18 تا 30سال شرکتکننده در درس تربیت بدنی2 که همگی راست دست و با تکنیک سرویس تنیسی والیبال آشنا بودند، به روش نمونهگیری در دسترس، به عنوان شرکتکننده در این پژوهش مشارکت کردند. شرکتکنندهها بعد از مشخص شدن اضطراب صفتی با سیاهه SCAT و حذف افراد دارای اضطراب صفتی بالا و پایین به منظور متجانس کردن افراد شرکتکننده با توجه به سطح مهارت بر مبنای پیشآزمون، به دو گروه 30 نفری سطح مهارت بالا و پایین و هر گروه به صورت تصادفی به دو زیر گروه 15 نفره کانون توجه مربوط و نامربوط تقسیم شدند. دقت سرویس آزمودنیها با استفاده از آزمون ایفرد، اندازهگیری و برای ایجاد شرایط فشار روانی از روش مقایسه مجازی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد اثر سطح مهارت (P<0.0001،1.07=F) و تعامل کانون توجه و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی، معنادار بود (P=0.0001، 92.52=F). نتایج نشان داد افراد با سطح مهارت پایین در شرایط توجه نامربوط به تکلیف و افراد با سطح مهارت بالا در شرایط توجه مربوط به تکلیف، دچار انسداد شدند. این امر احتمالا بیانگر این مطلب است که اجرا در فشار روانی، بر دقت سرویس والیبال اثرگذار بوده است.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_19_51560ceded2582cc7d083b1dc1ae48be.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023The effect of error estimation and frequency of feedback in learning motor and cognitive tasksتاثیر تخمین خطا و تواتر بازخورد آگاهی از نتیجه بر یادگیری تکالیف حرکتی و شناختی11914020FAجعفرمحمدیدانشگاه فردوسی مشهدمریملطفیدانشگاه ارومیهمهدیسهرابیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000000248203486Journal Article20130805The purpose of this study was to determine the effect of error estimation and frequency of feedback in learning tasks with two different motor levels. Participants was 40 university students (mean age= 25.7) that was not familiar with the tasks before. They were divided to 4 groups: 100% KR and 20% KR with error estimation and 100% KR and 20% KR without error estimation. Participants performed 90 trials (15×6) in acquisition and performed 15 trials in retention phase. The tasks included task A with high motor component (force-production with hand) and task B with high cognitive component (drawing triangle). Data was analyzed with ANOVA with repeated measures and ANOVA and LSD test. the results showed that all groups have progressed during training. In retention phase results show that in task a 100% KR with error estimation group had better performance and in and task B in length variable 20% KR without error estimation group had better performance. According to the results of this study, error estimate is one important variable in preparing the subject for future response and designing response hypothesis as well as increased frequency of augmented feedback (100%) can test the more response hypothesis and lead to future learning. But in tasks that including mind reinforcement, error estimate not affected in learning and in same tasks confirm rule regarding feedback reduced frequency of augmented feedback.
هدفازانجاماینپژوهش، بررسیتاثیر تخمین خطا و تواتر بازخورد آگاهی از نتیجه بر یادگیری تکالیف حرکتی و شناختی بوده است. نمونه آماری، 40 دانشجوی دختر با میانگین سنی 7/25 بودند که به طور تصادفی به 4 گروه بازخورد 100% با تخمین، بازخورد 20% با تخمین، بازخورد 100% بدون تخمین و بازخورد 20% بدون تخمین تقسیم شدند. 90 کوشش تمرینی و در آزمون یاد داری، 15 کوشش انجام گرفت. تکالیف پژوهش حاضر، شامل تکلیف A با مولفه حرکتی بالا (تولید نیرو با پنجه دست) و تکلیف B با مولفه شناختی بالا (رسم مثلث) بود. به منظور تحلیل نتایج، از تحلیل واریانس با سنجش مکرر، تحلیل واریانس دو طرفه و یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج پژوهش، تفاوت معناداری بین 4 گروه آزمایشی در مرحله اکتساب نشان نداد. در آزمون یادداری در تکلیف A، گروه بازخورد 100% با تخمین، بهترین اجرا و در تکلیف B در متغیر زاویه، گروههای تخمین خطا بهترین عملکرد را داشتند ودر متغیر طول، گروههای بازخورد 20% بهترین اجرا را داشتند. نتیجه کلی این پژوهش را میتوان بدین صورت بیان کرد که برآوردذهنیخطابهعنوانیکمتغیرمهمدرآمادگیبرایپاسخبعدیوهمچنین طراحی فرضیهپاسخ، میتواندبههمراهفراوانیافزایشیافتهبازخوردافزوده، موجبآزمونفرضیهپاسخبیشترودرنهایت، یادگیریبیشتریگردد؛ اما، در تکالیفی که خود دارای تقویت ذهنی هستند تخمین خطا، تاثیری بر یادگیری ندارد و در این گونه تکالیف، اصل فراوانی کاهش یافته بازخورد، تایید میگردد. همچنین، در تکالیفی که اجرای حرکت نیازمند تخمین اولیه است، استفاده از تخمین خطا مفید میباشد.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_20_55ea72c29f54d74657498da3d5d99421.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023The relationship between behavioral disorders, coping strategies and emotional intelligence in young athletesبررسی رابطه اختلالات رفتاری، راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی در ورزشکاران نوجوان14115621FAمرتضیهمایوننیا فیروزجاهدانشگاه تهرانمحمودشیخدانشیار دانشگاه تهرانرسولحمایت طلبدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20130807The present study examined the relationship between behavioral disorders with the coping strategies and emotional intelligence of student athletes attending in Mazandaran tournament. To this end, 90 adolescent athletes of the intended tournament were selected as the sample of present study. They filled up three behavioral disorders questionnaire (SDQ), coping strategies and mouse Billings and Shute Emotional Intelligence (SSREIT). Data was analyzed by calculating the correlation and multiple regressions using SPSS software version 19. Results showed that there was a significant negative relationship between behavioral disorders and problematic coping strategies. In addition, there was a significant positive relationship between behavioral disorders and emotional-focused coping strategies (P<0.05).Also, there is a significant negative relationship between emotional intelligence and behavioral disorders (P<0.05).Regression analysis showed significant differences between scale scores of behavioral disorders, coping strategies and emotional intelligence (P<0.05). In addition, among the strategies, coping based on emotion and coping based on physical addres and among emotional intelligence components social skills had a significant relationship with behavioral disorders (P<0.05). The findings of this study showed coping strategies and emotional intelligence have the capability (ability) of meaningfully predicting behavioral disorders among young athletes. Also, coping strategies and emotional intelligence can account for (explain) some of disorders related to behaviors of young athletics.
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه اختلالات رفتاری با راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی در ورزشکاران حاضر در مسابقات آموزشگاههای استان مازندران، انجام شد. به این منظور، تعداد 90 نوجوان ورزشکار، به عنوان نمونه آماری پژوهش حاضر در این رقابتها، سه پرسشنامه اختلالات رفتاری گودمن، راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس و هوش هیجانی شاته را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه، با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 19 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دادبین اختلالات رفتاری و راهبردهای مقابلهای مسئلهدار، رابطه منفی معنادار و بین اختلالات رفتاری و راهبردهای مقابلهای هیجانمدار، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (P<0.05). همچنین، بین اختلالات رفتاری و هوش هیجانی، رابطه منفی و معنادار وجود دارد (P<0.05). تحلیل رگرسیون نیز، تفاوت معناداری را میان نمرات مقیاسهای اختلالات رفتاری و راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی نشان داد (P<0.05). افزون بر آن، از میان راهبردها، مقابله مبتنی بر هیجان و مقابله مبتنی بر جسمانی کردن و از میان مولفههای هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی با اختلالات رفتاری رابطه معناداری داشتند (P<0.05). یافتههای پژوهش حاضر نشان داد راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی، توانایی پیشبینی معنادار اختلالات رفتاری نوجوانان ورزشکار را دارند و راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی می توانند بخشی از اختلالات مربوط به اختلالات رفتاری در نوجوانان ورزشکار را تبیین کنند.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_21_1f932ba70d2c17041465ff2e0013afa7.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023Anthropometric characteristics predicted by dynamic balanceپیشبینی تعادل براساس ویژگیهای پیکرسنجی15717022FAغلامحسینناظم زادگانمربی دانشگاه شیرازرقیهایدردانشگاه شیرازJournal Article20130925This study surveyed predict dynamic balance body based on the characteristics of the physical education of young people. The study population was composed of male Physical Education students in Shiraz University. The sample consisted of 60 subjects who had volunteered to participate in this study. Tools of data collection were anthropometric measurements and tests of motor function. Stabilometer time of balance on this device was recorded to subjects. After measuring and recording of data (30ʺ balance task, 90ʺ rest interval). Analysis was performed with using of correlation and regression statistical methods. Results showed Anthropometric characteristics, height (r= -0.35, P=0.027), weight (r=-0.43, P=0.006), and waist (r= -0.50, P=0.001) had significant correlation with balance task performance in determined significant level (α=0.05). Results of this study shows that size of indexes such as waist circumference, weight and height can be used as variables for anticipating of dynamic balance, although the amounts of these variables are different.هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی تعادل پویا بر اساس ویژگیهای پیکرسنجی در جوانان رشته تربیت بدنیبود. جامعهآماریاین پژوهش را دانشجویان پسر رشته تربیت بدنی دانشگاه شیراز تشکیل میدادند. نمونه،شامل 60 نفر بود کهداوطلب شرکت در پژوهش بودند. ابزار جمعآوری دادهها، شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، برگة ثبت ویژگیهای پیکرسنجی و آزمون عملکرد حرکتی (که در این پژوهش، اندازهگیری زمان تعادل بر روی دستگاه ثباتسنج (استابیلومتر) بود)، بودند. بعد از انجام اندازهگیریها و ثبت آنها، از زمانبندی 30 ثانیهای جهت انجام تکلیف تعادلی پویا و فواصل 90 ثانیهای استراحت بین تکلیفی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی و رگرسیون انجام شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای پیکرسنجی اندازههای قد (0.35-=r،027.0=P)، وزن (43.0-=r،006.0=P) و دور کمر (5.0-=r،001.0=P)، با انجام تکلیف تعادلی، همبستگی معناداری در سطح خطای تعیین شده (05.0=α) داشتند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که اندازه شاخصهایی چون دور کمر، وزن و قد میتوانند به عنوان متغیرهایی جهت پیشبینی تعادل پویا مورد استفاده قرار گیرند. هر چند، نسبت اندازههای این متغیرها با یکدیگر متفاوت است.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_22_fe94c289ed91d6109c5929b5fe65a09d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023Coach-created motivational climate, psychological needs, intrinsic motivation and continued sport participation among female adolescent athletesجو انگیزشی مربی، نیازهای روانشناختی، انگیزش درونی و مشارکت ورزشی مداوم در دختران نوجوان ورزشکار17118423FAمحمدجهانگیریدانشگاه رازی کرمانشاهمیرمعصومسهرابیمدیر عامل سازمان ورزش شهرداری تبریزفاطمهپرستارکارشناس ارشد تربیت بدنیJournal Article20131023The aim of study was to investigate relationship between coach-created motivational climate, basic psychological needs, intrinsic motivation and continued sport participation among female adolescent athletes. The study population consisted of female adolescent athletes of Tabriz city who regularly participated in various sports. For this purpose, 204 athletes randomly selected as sampling group. For gathering data, questionnaires of psychological need satisfaction in exercise scale, motivational climate scale for youth sports, sport motivation scale and intention to continued sport participation were used. Data analyzed by Pearson’s correlation and path analysis. Results indicated that task-involving coach motivational climate was positively related to the perceived psychological need satisfactions whereas ego-involving dimension negatively predicted perceived relatedness need satisfaction (β=0.25, P˂0.01). Task-involving motivational climate indirectly predicted intrinsic motivation (β=0.5, P˂0.01) and intention to continued sport participation (β=0.13, p˂0.01). Psychological need satisfactions predicted intrinsic motivation and intention to continued sport participation. Results from this study highlight the important role of the coach as an influencing factor on intrinsic motivation and continued sport participation in female adolescent. According to results, proposed that coaches emphasized on task-involving motivational climate.هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین جو انگیزشی ایجاد شده توسط مربی، رضایتمندی از نیازهای روانشناختی پایه، انگیزش درونی و تداوم مشارکت ورزشی در دختران نوجوان ورزشکار بود. جامعه آماری، شامل دختران نوجوان ورزشکار شهر تبریز بود که در سال 92 به طور منظم در رشتههای ورزشی مختلف فعالیت میکردند. 204 نفر به طور تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای رضایتمندی از نیاز روانشناختی در ورزش، مقیاس جو انگیزشی، مقیاس انگیزش ورزشی و قصد تداوم مشارکت ورزشی استفاده شد. در تحلیل دادهها، از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد جو انگیزشی تکلیفمحور، ارتباط مثبتی با رضایتمندی از نیازهای روانشناختی پایه دارد. درحالیکه جو خودمحور، شاخص پیشبین منفی معناداری از نیاز پایه ارتباط ادراک شده (β=-0.25, P˂0.01) بود. جو تکلیفمحور، شاخص پیشبین غیر مستقیمی از انگیزش درونی (β=0.5, P˂0.01) و قصد تداوم مشارکت ورزشی (β=0.13, P˂0.01) دختران نوجوان بود. رضایتمندی از نیازهای پایه نیز، شاخص پیشبین معناداری از انگیزش درونی و قصد تداوم مشارکت ورزشی بود. نتایج این پژوهش بیانگر نقش مهم مربی به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر انگیزش درونی و تداوم مشارکت ورزشی دختران نوجوان ورزشکار بود. بر طبق نتایج، پیشنهاد میشود مربیان بر جو انگیزشی تکلیفمحور تاکید کنندhttps://mbj.ssrc.ac.ir/article_23_6a4fa4cd14e727f084c4c8a0eafb424d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023The effect of time of training and night sleep on enhancement of "accuracy" and "timing" components of fine motor skillاثر زمان اجرای تمرین و خواب شبانه بر بهبود مولفههای "دقت" و"زمانبندی" مهارت حرکتی ظریف18520424FAمحمدرضاشهابی کاسباستادیار دانشگاه حکیم سبزواریمریممهرجودانشگاه حکیم سبزواریمحسندماوندیاستادیار دانشگاه حکیم سبزواریزهرااستیریاستادیار دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20131111The purpose of this study was the effect of time of training and first night of sleep on implicit (accuracy) and motor (timing) components of Timed Motor Sequences Task (TMST) enhancement. Forty-eight right-handed students (19-25 years old), who have had adequate sleep quality, were divided into three equal groups according to Purdue hand and fingers' fine motor skills test and simple reaction rime test. The subjects under three different practice conditions (time between the first practice session to night sleep differed) participated in TMST practice at the first day and were retested at the second day. To evaluate the enhancement of accuracy and timing components, the last 10 trials of the first day and the first 10 trials of the second day were compared. Data were analyzed using paired sample T test, Effect Size and one way analysis of variance for independent measures and a Tukey's post-hoc test in α=0.05 level of significance. Results showed that first night of sleep after a session of practice enhanced the timing of long and short elements of TMST (P<0.05), without enhancing the accuracy of these elements (P>0.05). In addition, the condition wherein the night sleep was done immediately after the first session, had the most effect (38%) on enhancement of timing of the long and short elements in TMST. Therefore, night sleep effects on the timing component of fine skill motors compared with accuracy component and its effectiveness is subject to the time between the first training session and night sleep.هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر زمان اجرای تمرین و اولین خواب شبانه بر بهبود مولفههای آشکار (دقت) و حرکتی (زمانبندی) تکلیف حرکتی متوالی زمانبندیشده بود. بدین منظور، 48 دانشجوی راست دست (25-19 سال) که کیفیت خواب مطلوبی داشتند، بر اساس آزمونهای مهارت حرکتی ظریف دست و انگشتان پردو و زمانسنج واکنش ساده به سه گروه همگن تقسیم شدند. آزمودنیها تحت سه شرایط تمرینی مختلف (زمان اجرای اولین جلسه تمرینی تا خواب شبانه متفاوت بود) در روز اول به تمرین تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده پرداختند و در روز دوم در آزمون بازآزمایی شرکت کردند. برای ارزیابی بهبود مولفههای دقت و زمانبندی، 10 کوشش آخر روز اول و 10 کوشش اول روز دوم مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای t وابسته و تحلیل واریانس یکراهه برای گروههای مستقل همراه با آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 05.=0 α استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد اولین خواب شبانه بعد از یک جلسه تمرین، باعث بهبود زمانبندی عناصر کوتاه و بلند در تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده شد (0.05>P)؛ اما، بهبودی در دقت این عناصر ایجاد نکرد (0.05<P). همچنین، شیوه تمرینی که در آن خواب شبانه بلافاصله بعد از اولین جلسه تمرین انجام شد، بیشترین اثر (38%) را بر بهبود زمانبندی عناصر کوتاه و بلند (شروع) در تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده به دنبال داشت؛ بنابراین، خواب شبانه بر مولفه زمانبندی مهارت حرکتی ظریف در مقابل مولفه دقت، اثرگذار است و برای اثربخشی بیشتر خواب شبانه بر مولفه زمانبندی، بایستی به زمان اجرای اولین جلسه تمرینی تا خواب شبانه توجه خاصی داشت.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_24_4424c7169860ee402a6939627f091e1f.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61720141023Differences related to the distance effects of external focus of attention on static balance of the patients with multiple sclerosisتفاوتهای مرتبط با فاصلهدهی کانون توجه بیرونی بر تعادل ایستا بیماران مبتلا به اسکلروزیس چندگانه20521825FAمجتبیاسمعیلی آبدردانشگاه شهید چمران اهوازمهدیضرغامیدانشیار دانشگاه شهید چمران اهوازاحمدقطبی ورزنهمربی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20131111The purpose of the present study was to test differences Related to the distance effects of external focus of attention on static balance of the patients with multiple sclerosis. In This semi experimental study, 23 male patients with multiple sclerosis (M=297.2) were selected purposefully. The task required participants to stand on a force platform .In the baseline condition, the participants standing on a force plate without any information. In the second intervention (near external-focus),intervention they focused on markers near to their feet and in the third stage of intervention(far external-focus) they focused on markers far to their body on the outside. The main phase consisted 3 of 20-s trials, with a 60-s rest interval between trials. The results of a repeated-measures revealed a significant difference between each of the three condition in the balance parameters (P>0.05) .In addition both the near external focus and far external focus condition continued to demonstrate increases in balance performance. The results indicate the better performance of the participants in the far external focus compared with near external focus.هدف این پژوهش، بررسی تفاوتهای مرتبط با فاصلهدهی کانون توجه بیرونی بر تعادل ایستای بیماران مبتلا به اماس بود. در این مطالعه نیمه تجربی، از بین بیماران عضو انجمن اماس اهواز (700=N)، 23بیمار با میانگین سنی 2/7±29 سال، به روش هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. تکلیف، شامل ایستادن آزمودنیها بر روی صفحه نیرو در سه شرایط کنترل، توجه بیرونی نزدیک و توجه بیرونی دور بود. پایایی دستگاه به شیوه ثبات زمانی (83/0) و روایی آن به شیوه جمعیتهای متفاوت(012.0=P،23.3=F)، تایید گشت. در مرحله اصلی، آزمودنیها طی سه روز متوالی و هر روز شامل یکی از شرایط، بر روی صفحه نیرو قرار گرفتند. 3 کوشش 20 ثانیهای با 1 دقیقهاستراحت بین کوششها در هر مرحله از آزمودنیها به عمل آمد.میانگین سه کوشش هر آزمودنی در هر یک از شرایط، با توجه بهعنوان معیار عملکرد تعادل ایستای بیماران محاسبه شد. بعد از بررسی نرمال بودن و برابری واریانسها، دادهها به کمک روش آماری تحلیل واریانس درونگروهی با اندازهگیری تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی، تحلیل شد. یافتهها، حاکی از تفاوت معنادار بین هر یک از پارامترهای تعادل، در هر سه شرایط میباشد (05.0>P). همچنین، نشاندهنده عملکرد بهتر آزمودنیها در حالت توجه بیرونی دور و نزدیک است و اینکه بیماران، در شرایط توجه بیرونی دور نسبت به توجه بیرونی نزدیک، تعادلایستا بهتری دارند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود برای بهبودمهارتهای تعادلیدربیماران مبتلا به اماس،ازدستورالعملهای کانون توجه بیرونی دور استفاده شود.https://mbj.ssrc.ac.ir/article_25_46df3842f48d8db2d4b0dfe82b0fb492.pdf