پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421Effect of PETTLEP Mental Imagery and Physical Practice on Pre-motor and Motor Parts of Simple and Choice Reaction Timeتأثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی بر بخش پیش حرکتی و حرکتی زمان واکنش ساده و انتخابی1738118610.22089/mbj.2018.1186FAراضیهچمنیانکارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه اصفهانمهدیرافعی بروجنیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان0000-0001-8139-6139مریمنزاکت الحسینیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهانحمیدصالحیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان0000-0002-5921-6602Journal Article20160514The purpose of the present study was to determine the effect of PETTLEP imagery and physical practice of choice reaction time on simple and choice reaction time and the pre-motor and motor areas of simple and choice reaction time. Based on mental imagery ability that measured by Vividness of Movement Imagery Questionnaire 2, 26 non-athlete girl students (age 21.23±1.2 years) were chosen purposefully and divided in two groups, each comprising 13 individuals to perform PETTLEP mental imagery exercise and physical exercise of reaction time. The Simple and choice reaction time of subjects were recorded in pre-test and after 10 sessions of 10 repetitions training by researcher-made reaction time device. In the post-test, in addition to recording reaction time, pre-motor and motor areas of reaction time in both simple and choice situations were recorded using electromyography. For analyzing data, the statistical methods of mixed two- way ANOVA and t-test were used in SPSS 23 software. The results showed that after the intervention, the simple (P=0.004) and choice (P=0.001) reaction time was reduced significantly in both groups. Also, there was a significant difference between the two kinds of exercise in simple reaction time (P=0.045). However, there wasn’t any significant difference between these two kinds of exercise in terms of reducing choice reaction time. Therefore, it can be concluded that by solving cognitive problems and reducing the time needed for information processing, PETTLEP imagery and physical exercise help to reduce reaction time.<strong>هدف از پژوهش حاضر تعیین </strong><strong>تأثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی بر زمان</strong><strong>واکنش ساده و سهانتخابی و بخش پیشحرکتی و حرکتی زمان</strong><strong>واکنش ساده و انتخابی بود. 26 دانشجوی دختر غیرورزشکار (سن 2/1 </strong><strong>±</strong><strong> 23/21</strong><strong>سال</strong><strong>) بر اساس </strong><strong>نمرات پرسشنامه</strong><strong>وضوح تصویرسازی حرکتی-2 بهصورت هدفمند انتخاب و در دو گروه سیزدهنفری تمرین تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی زمان واکنش سهانتخابی قرار گرفتند. زمان واکنش ساده و انتخابی آزمودنیها در پیشآزمون و پس از 10 جلسه تمرینِ دهتکراره، اندازهگیری شد. از دستگاه محققساختة زمان واکنش استفاده شد که قابلیت همزمانشدن با دستگاه الکترومیوگرافی را داشت و زمان واکنش ساده و انتخابی را اندازهگیری میکرد. روایی و پایایی این دستگاه قابلقبول بود. </strong><strong>در پسآزمون، علاوه بر ثبت زمان واکنش، بخش پیشحرکتی و حرکتی زمان واکنش در هر دو موقعیت ساده و انتخابی با استفاده از</strong><strong> الکترومیوگرافی ثبت </strong><strong>شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس مختلط دودردو و آزمون تی مستقل (</strong><strong>P</strong><strong>≤0.05</strong><strong>) در نرمافزار اسپیاساس23 استفاده شد. کاهش مدتزمان واکنش ساده (</strong><strong>0.004</strong><strong>=</strong><strong>P</strong><strong>) و انتخابی (</strong><strong>0.001</strong><strong>=</strong><strong>P</strong><strong>) هر دو گروه معنادار بود. همچنین بین دو نوع تمرین در کاهش زمان واکنش ساده تفاوت معناداری وجود داشت (</strong><strong>0.045</strong><strong>=</strong><strong>P</strong><strong>) اما بین بخش پیشحرکتی و حرکتی تفاوت معناداری در دو گروه با تکلیف زمان واکنش ساده و انتخابی وجود نداشت. به نظر میرسد تمرین تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی، با حل مسائل شناختی و کاهش زمان پردازش اطلاعات موجب کاهش زمان واکنش میشود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421Effects of Teacher Centered and Child Centered Approaches on Actual and Perceived Motor Competence of the Elementary School Girlsاثر دو رویکرد معلممحور و کودکمحور بر شایستگی حرکتی واقعی و ادراکشدة دختران دبستانی3952104910.22089/mbj.2017.1049FAحسینقادریکارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیفرهادقدیریاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی0000-0002-1884-4899عباسبهراماستاد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی0000-0003-3430-4777Journal Article20160527The purpose of the present study was to investigate the effects of a manipulation skills intervention program, on actual and perceived motor competence of the elementary school girls by teacher centered and child centered Approaches. For this purpose, 45 girl elementary school students of Qorveh (8.98±0.20 years) via a multi-stage random sampling were selected and after matching were divided into three groups of teachers centered, child centered and control. Each program consisted of 20, 45-minute sessions during a ten-week period. The results showed that in posttest the actual and perceived competence of two intervention groups were higher than control group and the child-center group was better than teacher-center group (P<0.05). The results show that the benefits attributed to the intervention program with emphasis on mastery motivational climate approach, have the capability of generalize in the field of manipulative fundamental motor skills.<strong>هدف مطالعة حاضر، بررسی اثر برنامۀ مداخله</strong><strong></strong><strong>ای مهارت</strong><strong></strong><strong>های دستکاری با دو رویکرد کودکمحور و معلممحور بر شایستگی حرکتی واقعی و ادراکشدة دختران دبستانی است. تعداد 45 نفر از کودکان دختر نهسالۀ مدارس شهر قروه به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و پس از همسانسازی به سه گروه معلممحور، کودکمحور و شاهد تقسیم شدند. هر برنامه شامل 20 جلسة 45دقیقهای طی یک دورة دههفتهای بود. نتایج نشان داد در پسآزمون، شایستگی حرکتی واقعی و ادراکشدة دو گروه مداخله، برتر از گروه شاهد بود و گروه کودکمحور نیز برتر از گروه معلممحور بود </strong><strong>(P<0.05)</strong><strong>.</strong><strong> این نتایج نشان میدهد مزایای منتسب به برنامه</strong><strong></strong><strong>های مداخله</strong><strong></strong><strong>ای با تأکید بر رویکرد جو</strong><strong> </strong><strong>انگیزة تبحر، از قابلیت تعمیم در زمینة مهارتهای حرکتی بنیادی دستکاری برخوردار است.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421The Effect of Skilled and Learning Model on Accuracy and Dynamic Characteristics Acquisition of Basketball Free Throw Skillاثر الگودهی ماهر و درحالیادگیری بر اکتساب ویژگیهای دینامیکی و دقت مهارت پرتاب آزاد بسکتبال5370120310.22089/mbj.2017.2495.1294FAزهراانتظاری خراسانیدکتری رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتیعلیرضافارسیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-2086-6632محمد کاظمواعظ موسویاستاد روانشناسی ورزشی- فیزیولوژی روانی، دانشگاه امام حسینبهروزعبدلیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160620The aim of this study was comparing the effectiveness of two types of skilled and learning modeling on dynamic characteristics acquisition of basketball free throw. After pre-test, participants (n=40) were randomly assigned into four skilled modelling and learning modelling, physical and control groups, and practiced three sessions per week for four weeks; each session consisted of 50 trials. A retention test was performed one day after the training period. Movements were analyzed by motion analysis cameras. Elbow angle scores of each participant, were compared with a skilled pattern. Mixed Factor analysis 4 (group) × 5 (sessions) of Fisher Z scores mean of the correlation function of the angle of elbow in each group with model, showed that all groups except the control group had significant improvement in performance in acquisition tests. There was no significant difference between skilled and learning groups in acquisition phases, but learning group performed better in retention test. Investigation of accuracy scores showed that there was no significant difference between two modeling groups in both the acquisitionphases and retention test (P=0.07). Thus, according to the findings of this study can be said that both modeling methods were effective for learning and dynamic characteristics compared to the accuracy scores, is a better indicator of the effectiveness of observational learning.<strong>هدف از این پژوهش مقایسة اثربخشی دو نوع الگودهی ماهر و درحالیادگیری بر اکتساب ویژگیهای دینامیکی الگوی هماهنگی و دقت مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. </strong><strong>شرکتکنندهها (</strong>n=40<strong>)</strong><strong>پس از اجرای پیشآزمون</strong><strong>بهطور تصادفی در یکی از گروههای کنترل، الگوی ماهر، الگوی درحالیادگیری و تمرین بدنی قرار گرفتند</strong><strong> و </strong><strong>بهمدت </strong><strong>چهار هفته و هر هفته سه جلسة</strong><strong> 50 کوششی به تمرین پرداختند. </strong><strong>24 ساعت پس از پایان دورة تمرین، آزمون یادداری به عمل آمد. </strong><strong>حرکات بهوسیلة دوربینهای آنالیز حرکتی ثبت و تحلیل شدند. نمرات زاویة آرنج اجرای هر </strong><strong>شرکتکننده</strong><strong> با الگوی ماهر مقایسه شد. نتایج تحلیل عاملی مرکب 4 (گروه) </strong><strong>×</strong><strong> 5 (جلسات تمرین) میانگین نمرات </strong>Z<strong> فیشر حاصل از همبستگی عملکرد زاویة آرنج افراد در هر گروه با مدل نشان داد که همة گروهها بهجز گروه کنترل طی روزهای تمرین بهبود معناداری در عملکرد داشتهاند</strong><strong>. </strong><strong>بین گروههای الگوی ماهر و درحالیادگیری در مراحل اکتساب تفاوت معناداری وجود نداشت؛ اما در آزمون یادداری، گروه الگوی درحالیادگیری بهتر عمل کرد. بررسی نمرات دقت نشان داد که بین دو گروه الگودهی در هیچیک از مراحل اکتساب و آزمون یادداری تفاوت معناداری وجود نداشت (</strong>P=0.07<strong>)</strong><strong>؛ بنابراین با توجه به </strong><strong>یافتههای این پژوهش میتوان گفت هر دو روش الگودهی برای یادگیری مؤثرند و ویژگیهای دینامیکی نسبت به نمرات دقت، معرف بهتری از اثربخشی یادگیری مشاهدهای هستند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421The Effect of Strength, Fingers Special Training and Combination of Them on the Speed and Accuracy of Fine Movements in Elderly Womenتأثیر تمرینات قدرتی، تمرینات ویژة انگشتان و ترکیبی از آن دو بر سرعت و دقت حرکات ظریف زنان سالمند7186119110.22089/mbj.2018.1191FAزهراپورآقایی اردکانیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-8633-4017سودابهفرازمندکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطباییزهراسلماناستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160721The aim of this study was to investigate the effect of strength, special exercises, and combination of them on speed and accuracy of the elder's fine movements. Thirty elderly women with an average age of (72.4±1.6) were selected using available sampling. Subjects were categorized into three groups of strength, special and combination training using pretest of Purdue Pegboard Test. In this research, the strength training consisted of standard exercises for the wrist and fingers. Subjects in special training group perform rehabilitation movements of fingers and wrist, and combination group perform both of them. All subjects exercised (20 min each session, 3 times per week) and post-test of Purdue Pegboard was preformed after 8-week training. One sample Kolmogorov-Smirnov test, Levene`s test Analysis of Covariate (ANCOVA) and Paired t-test were used for data analysis. The Results showed that there is no significant differences among three groups in speed and accuracy of fine movements (P>0.05). Special and strength exercises showed a significant effect (P<0.05) but combination method had no significant effect on speed and accuracy of movements (P>0.05). Accordingly, thus the special and strength exercises could improve fine movements, it would be recommended for elderly to perform mention above movements, at home, rehabilitation centers and elderly nursing homes for improving their daily quality of life.<strong>هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات قدرتی، تمرینات ویژة انگشتان و ترکیبی از آن دو بر سرعت و دقت حرکات ظریف زنان سالمند بود. بدینمنظور 30 زن سالمند با میانگین سنی 6/1</strong><strong>±</strong><strong>4/72 بهصورت در دسترس انتخاب شدند. پس از گرفتن پیشآزمون با استفاده از آزمون پوردو پگبورد، آزمودنیها بر اساس نمرات کسبشده در پیشآزمون در سه گروه تمرینات قدرتی،</strong><strong> تمرینات ویژة</strong><strong> انگشتان و تمرینات ترکیبی تقسیم شدند. تمرینات قدرتی در این پژوهش، تمرینات قدرتی استاندارد برای مچ و انگشتان دست بود، تمرینات ویژة انگشتان، شامل حرکات تمرینی توانبخشی انگشتان و دست میشد و تمرینات ترکیبی، ترکیبی از این دو نوع تمرین بود. هر گروه تمرینی در هر هفته سه جلسة بیستدقیقهای به انجام تمرینات پرداختند و بعد از هشت هفته از آنان پسآزمون گرفته شد. از آزمون کلموگروف اسمیرونوف، آمارة لون، آزمون تجزیهوتحلیل کوواریانس و آزمون تی همبسته به منظور تحلیل یافتهها استفاده شد. نتایج نشان داد سه گروه تمرینی در متغیر سرعت و دقت حرکات ظریف، تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند (</strong><strong>P>0.05</strong><strong>). تمرینات قدرتی و تمرینات ویژة انگشتان بر سرعت و دقت حرکات ظریف تأثیر معناداری داشت </strong><strong>(</strong><strong>0.05</strong><strong>></strong><strong>P</strong><strong>)</strong><strong>، اما تأثیر تمرینات ترکیبی بر سرعت و دقت حرکات ظریف، معنادار نبود (</strong><strong>P>0.05</strong><strong>). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان از تمرینات این پژوهش برای بهبود حرکات ظریف سالمندان، چه در منزل و چه در مراکز توانبخشی و تمام مراکز نگهداری سالمندان، بهمنظور بهبود کیفیت زندگی روزمره، حفظ استقلال و خودکارآمدی افراد سالمند بهره برد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421The Effect of Circadian Rhythms and Variability of Physical Practice on the Enhancement based Consolidation Process in Explicit Motor Memoryاثر ریتم شبانهروزی و تغییرپذیری تمرین بر تحکیم مبتنی بر ارتقای حافظة حرکتی آشکار87108118710.22089/mbj.2018.1187FAولی الهکاشانیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه سمنانپروانهشمسی پور دهکردیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)نسرینشهابیدانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه سمنانJournal Article20160726The purpose of this study was to examine the effect of circadian rhythms and variability of physical practice on the enhancement-based consolidation process in explicit motor memory. 40 right-handed female students of Alzahra University of physical education participated in this research. Participants were divided according to their circadian rhythm into 4 different groups. The acquisition phase consisted of nine blocks of 10 trials which constant groups from 6.2 m and random groups from 3.2, 2.6, 2.3 to practiced their darts skills. Retention test was performed by Record score of 30 trials (three blocks of 10 trials) throwing darts from a distance of 6.2 m in three phases (immediate retention, delayed retention morning, delayed retention time). For data analysis, analysis of variance with repeated measures and Bonferroni post hoc test at a significance level (0.05) was used. The results show that the best performance of the constant morning group was in the delayed retention morning and constant evening group were in the delayed retention evening. In general, we can conclude that most enhancement-based consolidation process occurs with 24h off line periods in constants groups and night's sleep in these off-line periods facilitated consolidation of motor memory. So, 24h offline period is the best offline period for enhancing explicit motor memory.<strong>هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ریتم شبانهروزی و تغییرپذیری تمرین بر تحکیم مبتنی بر ارتقای حافظة حرکتی آشکار بود. 40 شرکتکنندة راستدست رشتة تربیتبدنی در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان با توجه به تیپ شبانهروزی خود به چهار گروه مختلف تقسیمبندی شدند. مرحلة اکتساب شامل نُه بلوک دهکوششی بود که گروههای ثابت از فاصلة 6/2 متر و گروههای متغیر بهطور تصادفی از فواصل 2/3 و 6/2، 2 متر به تمرین مهارت هدفگیری با دست پرداختند. آزمون یادداری با </strong><strong>ثبت امتیازات 30 کوشش (سه بلوک دهکوششی) پرتاب مهارت </strong><strong>هدفگیری با دست </strong><strong>از فاصلۀ 6/2 متر</strong><strong> در سه مرحله (یادداری فوری، یادداری تأخیری صبح، یادداری تأخیری عصر) </strong><strong>اجرا شد.</strong><strong> برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس دوراهه با اندازههای تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد بهترین عملکرد را گروه تمرین ثابت صبح در آزمون یادداری صبح و گروه تمرین ثابت عصر در آزمون یادداری عصر دارد. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت بیشترین تحکیم مبتنی بر ارتقا در فاصلۀ تمرینآسایی 24 ساعت در گروههای تمرین ثابت اتفاق میافتد و قرارگرفتن خواب شبانه در این فاصلۀ تمرینآسایی منجر به تسهیل تحکیم حافظة حرکتی آشکار میشود؛ ازاینرو، تمرین ثابت در مقایسه با تمرین متغیر و فاصلۀ تمرینآسایی 24 ساعت، بهترین فاصله برای تحکیم مبتنی بر ارتقای حافظة حرکتی آشکار است.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421The Effects of Neurofeedback Training with a Focus on Handedness on Learning of Dart Throwing Skillتأثیر تمرین نروفیدبک با تأکید بر برتری دستی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت109128118910.22089/mbj.2018.1189FAفرشیدطهماسبیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران0000-0001-8946-5856فرزانهحاتمیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران0000-0003-3493-5966هدایتیاعظمکارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانJournal Article20160821The purpose of this study was to investigate the effects of neurofeedback training with a focus on handedness, on learning of dart throwing skill. Thirty-nine Students of Shahid Rajaee Teacher Training University )mean age: 21.62±2.57 years) purposefully participated in this research. After instructing and observing dart throwing film by participants, a pretest includes of 10 trails was conducted and then participants were assigned into four groups (right-handed neurofeedback, left-handed neurofeedback, right-handed control and left-handed control) according to pretest scores. Acquisition phase includes of 8 training sessions, participants completed 20 trials per session after neurofeedback intervention. 72 hours after the last training sessions, the retention test and then transfer test with non-dominant hand was conducted. Factorial analysis of variance with repeated measures on training sessions indicated that training sessions main effect was significant, that is, participants showed significant improvement in dart throwing performance during acquisition phase. In addition, one-way ANOVA revealed that there were no significant differences among groups in transfer test, while this difference was significant in retention test. In other words, neurofeedback groups achieved better scores than control group, but significant difference between right-handed and left-handed neurofeedback groups was not found. Theta/SMR protocol leads to sensory motor rhythm and attentional process enhancement, consequently increase in dart throwing performance<strong>.</strong> It appears that this protocol may help accelerating expertise process in dart.<strong> هدف </strong><strong>از اجرای </strong><strong>پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرین نروفیدبک با تأکید بر برتری دستی </strong><strong>بر یادگیری </strong><strong>مهارت پرتاب دارت بود. </strong><strong>39 دانشجوی دانشگاه شهید رجایی تهران (میانگین سنی: 57/2 </strong><strong>±</strong><strong> 62/21 سال) بهطور هدفمند در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان پس از آموزش و مشاهدة فیلم مربوط به مهارت پرتاب دارت و اجرای پیشآزمون (10 کوشش) در یکی از گروههای نروفیدبک راستدست، نروفیدبک چپدست، کنترل راستدست و کنترل چپدست قرار گرفتند. </strong><strong>مرحلة اکتساب شامل هشت جلسه تمرینی بود که در آن شرکتکنندگان در هر جلسه 20 کوشش تمرینی را پس از مداخلة نروفیدبک انجام دادند.</strong><strong> 72 ساعت پس از اتمام مرحلة اکتساب، آزمون یادداری و سپس آزمون انتقال با دست غیربرتر انجام شد.</strong><strong>تحلیل یافتهها در مرحلة اکتساب نشان داد که اثر جلسات تمرین معنادار است؛ بهعبارتدیگر، عملکرد پرتاب دارت شرکتکنندگان در طول جلسات تمرینی پیشرفت معناداری را نشان داد. همچنین، نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که تفاوت بین چهار گروه تمرینی در آزمون یادداری معنادار است؛ </strong><strong>به این معنی که هریک از گروههای </strong><strong>نروفیدبک در آزمون یادداری</strong><strong>، نمرات بیشتری را در مقایسه با گروه کنترل به دست آوردند؛ اما تفاوت معناداری بین گروه نروفیدبک راستدست و چپدست وجود نداشت</strong><strong>. از سوی دیگر، گروههای آزمایشی در مرحلة انتقال، تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند. </strong><strong>پروتکل اسامآر/تتا </strong><strong>با تقویت ریتم حسی ـ حرکتی و به دنبال آن بهبود فرایندهای توجهی، به ارتقای عملکرد در مهارت پرتاب دارت منجر میشود و </strong><strong>به نظر میرسد استفاده از این پروتکل میتواند به تسریع روند خبرگی در رشتة دارت </strong><strong>کمک کند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421Procedural Motor Learning Facilitation and Consolida-tion by Neurofeedbackتسهیل و تحکیم یادگیری حرکتی رویهای با استفاده از نوروفیدبک129146118810.22089/mbj.2018.1188FAحسنسپهری بناباستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه پیام نور، ایران0000-0002-3413-0845حسنمحمدزادهاستاد رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه0000-0002-6060-1479صغریابراهیمی ثانیدانشجوی دکتری رشد حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160726The aim of present study was to investigate the effect of neurofeedback training to facilitate the acquisition and procedural motor learning of a new task. The population of this research was all male students in Urmia University (2014-2015) from which 47 (mean age; 23.20±1.96) were selected as available sample and were randomized into four groups; (NFB + MPL, N=12), (NFB, N=11), (MPL, N=12), (control, N=12). Subjects were right-hand dominant and performed the pursuit rotor task in an inverted mode with their non-dominant (left) hand. Motor procedural learning was measured as performance increment on pursuit rotor task across trail blocks on the same day and consolidation was evaluated following a 24-hour rest. The neurofeedback protocol includes activating of the right primary motor cortex and suppression of Mu rhythm (8–12 Hz) c<sub>4</sub> in a single session for 30 minutes. The analysis of variance with repeated measures showed that compared with other groups, neurofeedback training of (NFB + MPL) group had significantly more effects on motor procedural learning, but no significant durable effect on learning. Generally, the results showed that a single session of NFB immediately after individual training sessions caused facilitation of performance and learning and acceleration of the early acquisition of a motor procedural task.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر بهبود اجرا و یادگیری حرکتی رویهای یک تکلیف جدید بود. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال 94-1393 تشکیل میدادند که از میان آنها 47 نفر (میانگین سنی 96/1</strong><strong>±</strong><strong>20/23) بهصورت نمونۀ در دسترس انتخاب و در چهار گروه (نوروفیدبک همراه با تمرین رویهای حرکتی، نوروفیدبک، تمرین رویهای حرکتی و کنترل) بهطور تصادفی تقسیم شدند. آزمودنیها همه راستدست بودند و تکلیف پیگردی چرخان را به شیوۀ معکوس با دست غیربرتر (چپ) اجرا کردند. یادگیری حرکتی رویهای، بهعنوان افزایش عملکرد در تکلیف پیگردی، در طول بلوکهای تمرین، در همان روز ارزیابی شد و تحکیم یادگیری پس از 24 ساعت استراحت ارزیابی شد. پروتکل نوروفیدبک شامل فعالسازی قشر حرکتی اولیۀ راست و سرکوب موج مو (هشت تا 12 هرتز) در نقطه سیچهار در یک جلسۀ سیدقیقهای بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازههای تکراری نشان داد که برنامۀ نوروفیدبک همراه با تمرین رویهای حرکتی، در مقایسه با دیگر گروهها، تأثیر معناداری بر یادگیری حرکتی رویهای داشت؛ اما در مرحلۀ یادداری بر یادگیری مؤثر نبود. بهطورکلی یافتههای این پژوهش نشان میدهند که یک جلسه برنامۀ نوروفیدبک بلافاصله به دنبال جلسۀ تمرینی، موجب تسهیل اجرا و یادگیری و تسریع اکتساب اولیۀ تکلیف حرکتی رویهای شد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421Relationship between Refereeing Level and Type of Sport Field with Sport Referees’ Amount of Depth Perception Error in Cold and Warm Colorsرابطۀ بین سطح داوری و نوع رشتۀ ورزشی با میزان خطای ادراک عمق داوران ورزشی در رنگهای سرد و گرم147160119010.22089/mbj.2018.1190FAمهتااسکندرنژاددانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز0000-0002-2136-0465فهیمهرضائیدانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تبریزمریمجاهدیدانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تبریزJournal Article20160916The aim of present study was to investigation relationship between refereeing level and type of sport field with sport referees’ amount of depth perception error in cold and warm colors. To do so, 30 referees including 15 referees of team fields and 15 referees of individual fields with different referee's degree (A, B, C, National degrees and International degrees) and 15 non-athlete individuals were selected using availability sampling method. Average age of statistical sample was 38.53(±11.93). Subjects' depth perception in each color (blue, green, red & orange) have been evaluated in two continues tries by the depth, color and shape perception apparatus. The average of these eight tries was used as individuals' depth perception score. The average of blue and green colors was used as cold colors and the average of red and orange colors was used as warm colors. Data were analyzed using Spearman correlation coefficient, one-way analysis of variance (ANOVA) and Bonferroni post-hoc test. Results of present study indicated that there was no significant correlation between refereeing level and error amount of depth perception. Also, there was no significant difference between referees of team and individual fields in error amount of depth perception. However, sport referees were significantly better than non-athlete individuals. Also, in comparison the depth perception error in cold and warm colors between three groups, referees of team and individual fields were significantly better than non-athlete individuals in cold colors. Generally, this study shows that visual skills may be different between sport referees and non-athlete individuals.<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین سطح داوری و نوع رشتۀ ورزشی با میزان خطای ادراک عمق داوران ورزشی در رنگهای سرد و گرم انجام گرفت. بدینمنظور 30 داور ورزشی شامل 15 داور از رشتههای گروهی و 15 داور از رشتههای انفرادی از پنج درجۀ داوری (درجه سه، درجه دو، درجه یک، درجۀ ملی و درجۀ بینالمللی) و 15 فرد غیرورزشکار به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. میانگین سنی نمونۀ آماری (93/11</strong><strong>±)</strong><strong>53/38 سال بود. ادراک عمق شرکتکنندگان در هر رنگ (آبی، سبز، قرمز و نارنجی) در دو کوشش متوالی به کمک دستگاه ادراک عمق، رنگ و شکل ارزیابی شد. میانگین این هشت کوشش بهعنوان نمرۀ ادراک عمق کل افراد در نظر گرفته شد. میانگین</strong><strong>رنگهای</strong><strong>آبی</strong><strong>و سبز</strong><strong>بهعنوان</strong><strong>رنگهای</strong><strong>سرد</strong><strong>و میانگین</strong><strong>رنگهای</strong><strong>قرمز</strong><strong>و</strong><strong>نارنجی</strong><strong>بهعنوان</strong><strong>رنگهای</strong><strong>گرم</strong><strong>ثبت</strong><strong>شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد همبستگی معناداری بین سطح داوری با میزان خطای ادراک عمق وجود ندارد؛ همچنین یافتهها بر نبودِ تفاوت معنادار در میزان خطای ادراک عمق بین داوران رشتههای گروهی و انفرادی دلالت داشت. بااینحال، این دو گروه بهطور معناداری ادراک عمق بهتری نسبت به گروه غیرورزشکار داشتند. همچنین در مقایسۀ خطای ادراک عمق در رنگهای سرد و گرم بین سه گروه نیز، داوران رشتههای گروهی و انفرادی بهطور معناداری در رنگهای سرد نسبت به افراد غیرورزشکار برتر بودند. </strong><strong>بهطورکلی این مطالعه نشان میدهد که مهارتهای بینایی ممکن است بین داوران ورزشی و افراد غیرورزشکار متفاوت باشد. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421The Effect of Contextual Interference on Acquisition, Retention and Transfer of Children’s Basic Gymnastics Skillsاثر تداخل زمینهای بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای پایه ژیمناستیک کودکان161176119210.22089/mbj.2017.3229.1395FAعلیشفیع زادهاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهرکرد0000-0002-2846-9877النازشبانکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگانJournal Article20161031The aim of this study was to compare the effects of low contextual interference with high contextual interference on acquisition, retention and transfer of basic gymnastics skills in children with three to six years old. The study population included 52 children three to six years old enrolled in gymnastics school from which 20 children were selected randomly. Jumping skills (open-leg jack, closed-leg jack, pistol) balance skills (simple, stork, angel) and Tumbling forward skills (closed leg, open leg, one leg) were displayed by experienced coach and then they participated in the pre-test. Performing all pre-tests were filmed and, based on total average rating of three official refers, the subjects respectively were replaced in two groups of low contextual interference and high contextual interference(n=10). The low contextual interference group practiced only one of the skills in each session and at the end of the session acquisition post-test was taken and 48 hours later at the start of the next session the post-test of retention and transfer of last session were done and then they practiced the next skill. The high contextual interference group, practiced all the skills for the nine session in each session. At the end of the ninth session, they had acquisition post-test and 48 hours later, the retention and transfer post tests were taken. The data was analyzed by MANCOVA with alpha set at 0.05. Results showed that there were significant differences between the two block and random practice groups in all three skills of balance, jumping and tumbling(P<0.05). Results approved superiority of random practice in gymnastic in children with ages three to six years old and emphasized the effect of type of skill in contextual interference.<strong>هدف پژوهش حاضر مقایسة اثر تداخل زمینهای کم با تداخل زمینهای زیاد بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای پایة ژیمناستیک در کودکان سه تا شش سال بود. جامعة آماری شامل52 کودک سه تا شش سال ثبتنامشده در مدرسة ژیمناستیک بودند که از بین آنها 20 نفر بهطور تصادفی ساده انتخاب شدند. مربی در آغاز مهارتهای پرش جک پاباز، جک پاجفت و تپانچه، مهارتهای تعادلی ساده، لکلک، فرشته و مهارتهای غلت پاجفت، غلت پاباز و غلت یکپا را نمایش داد و سپس آزمودنیها در پیشآزمون این مهارتها شرکت کردند. از اجرای تمام پیشآزمونها فیلمبرداری شد و بر اساس مجموع میانگین امتیاز سه داور رسمی، آزمودنیها بهترتیب رتبهبندی و در دو گروه دهنفرة تداخل زمینهای کم و تداخل زمینهای زیاد قرار گرفتند. گروه تداخل کم در</strong><strong>هر جلسه فقط یکی از مهارتهای را تمرین و در آخر همان جلسه، پسآزمون اکتساب و 48 ساعت بعد در شروع جلسة بعد، پسآزمون یادداری و انتقال مهارت جلسة قبل را اجرا و تمرین مهارت بعدی را اجرا کردند. گروه تداخل زیاد هر جلسه تمام مهارتها را برای نُه جلسه تمرین و در پایان جلسة نهم پسآزمون اکتساب و 48 ساعت بعد، پسآزمون یادداری و انتقال را اجرا کردند. امتیازات داوران از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح 5 0/0 تحلیل شد. نتایج نشان داد در هر سه مهارت تعادل، پرش و غلت، بین دو گروه تمرین مسدود و تصادفی، تفاوت معنادار بود (</strong><strong>P<0.05</strong><strong>). نتایج، برتری تمرین تصادفی را در دامنة سنی سه تا شش سال در ژیمناستیک تأیید و بر تأثیر نوع مهارت در تداخل زمینهای تأکید داشت.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X103120180421The Effect of Individual, Group and Cooperative Special Practices on the Cognitive and Social Function of Children Aged 9-12 Years with Development Coordination Disorderتأثیر تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 ساله177194118510.22089/mbj.2018.1185FAجوادزارعیدکتری رفتار حرکتی، پردیس بینالملل دانشگاه فردوسی مشهدحمیدرضاطاهری تربتیاستاد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهدمهدیسهرابیاستاد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد0000000248203486عبداللهقاسمیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران0000-0001-7113-6894Journal Article20151116The purpose of this research is to determine the effect of special individual, group and cooperative exercises on the cognitive and social function of children aged 9-12 years. 40 male students 9–12 years of age were chosen from elementary schools in the city of Mashhad. The DCD questionnaire was used for the diagnosis of DCD along with MABC2 test, clinical interviews and certification of a psychiatrist. Participants were randomly divided into four groups (control, individual, group and cooperative groups with two subgroups). They were trained by a trainer for 24 sessions each lasting for about 60 minutes. Before and after the exercises, the experiment groups were evaluated by MABC2, Winland and Goodenough dummy test. Data analyses were carried out by the multivariate covariance. The results showed that special individual, group and cooperative exercises had a significant effect on developmental coordination disorder (P<0.05) and cognitive performance of DCD children, but it did not have any significant effect on the social performance on the study population (P<0.05). In sum, the results suggest that special individual, group and cooperative exercises can help improve the developmental coordination disorder and cognitive performance of DCD children.<strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد اجتماعی و شناختی کودکان نه تا 12 سالة مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت و بدینمنظور، 40 نفر از دانشآموزان پسر نه تا 12 ساله از مدارس ابتدایی مشهد انتخاب شدند. </strong><strong>تشخیص اختلال هماهنگی رشدی</strong><strong>با استفاده از پرسشنامة دی.سی.دی.کیو و آزمون ام.اَی.بی.سی2 و مصاحبة بالینی و تأیید روانپزشک صورت گرفت. شرکتکنندگان به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی</strong><strong> که از دو زیرگروه</strong><strong> تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروهها</strong><strong>،</strong><strong> تمرینات منتخب را بهمدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرینات بهوسیله آزمونهای ام.اَی.بی.سی2</strong><strong>، وایلند و آدمک گودیناف ارزیابی شدند و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره صورت گرفت.</strong><strong> نتایج نشان داد تمرینات</strong><strong>ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر</strong><strong> اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معناداری دارد (</strong><strong>P<0.05</strong><strong>)</strong><strong>؛ اما بر عملکرد اجتماعی کودکان تأثیر معناداری ندارد </strong><strong>(</strong><strong>P<0.05</strong><strong>). </strong><strong>بنابراین، برنامههای تمرینی ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان دی.سی.دی </strong><strong>کمک میکند.</strong>