پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X124020200621The Effect of Physical Activity with Different Levels of Cognitive Load on the Cingulate Cortex's Brain Wavesاثر فعالیت بدنی با سطوح متفاوت بار شناختی بر امواج مغزی قشر سینگولیت1736165410.22089/mbj.2019.5244.1613FAمهتااسکندرنژاددانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز0000-0002-2136-0465فهیمهرضائیدانشجوی دکتری رفتارحرکتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20171217Physical and cognitive activities have positive effects on cognitive functions, but have been rarely applied in combination with each other. Therefore, the aim of present study was to investigate the effect of physical activity with different levels of cognitive load on the cingulate cortex's brain waves. The present study is semi-experimental. 30 sedentary female students with an average age 22.63 ± 1.92 years were selected by convenience sampling and equally divided into three groups (physical activity without cognitive load, physical activity with cognitive load and control). The experimental groups practiced specific training program for 16 sessions, but the control group performed their daily activities. Brain waves, before and after the training program, was recorded using EEG device in resting position and with open eyes. Fz, Cz and Pz data in the Delta, Theta, Alpha and Beta brain waves were analyzed using MANCOVA and Bonferroni post-hoc test in the significant level of 0.05. The results showed a significant decrease for Delta brain wave in Fz and a significant increase for Alpha brain wave in Pz among participants into both experimental groups. On the other hand, there was no significant difference between the effects of physical activity with and without cognitive load on the cingulate cortex's brain waves. According to the findings of the present study, physical activity with and without cognitive load could possibly provide the conditions for stimulation of neurons in the cingulate cortex, which may lead to adaptation in the nervous system.<strong>فعالیتهای بدنی و شناختی اثرهای مثبتی بر عملکردهای شناختی دارند، اما بهندرت در ترکیب با یکدیگر استفاده شدهاند؛ ازاین رو، مطالعۀ حاضر با هدف بررسی اثر فعالیت بدنی با سطوح متفاوت بار شناختی بر امواج مغزی قشر سینگولیت انجام شد. در این پژوهش نیمهتجربی، 30 دانشجوی دختر کمتحرک با متوسط سنی 92/1 </strong><strong>±</strong><strong> 63/22 سال به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و براساس جایگزینی تصادفی در سه گروه 10 نفره (فعالیت بدنی بدون بار شناختی، فعالیت بدنی با بار شناختی و کنترل) قرار گرفتند. نمونههای دو گروه تجربی بهمدت 16 جلسه در برنامۀ تمرینی مخصوص به گروه خود قرار گرفتند، اما گروه کنترل به فعالیت روزانۀ خود پرداختند. قبل و بعد از برنامۀ تمرینی، امواج مغزی با استفاده از دستگاه </strong><strong>EEG</strong><strong> در حالت استراحت و با چشمان باز ثبت شد و دادههای نواحی </strong><strong>Fz</strong><strong>، </strong><strong>Cz</strong><strong> و </strong><strong>Pz</strong><strong> در امواج مغزی دلتا، تتا، آلفا و بتا </strong><strong>با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد.</strong><strong>نتایج نشان داد که موج مغزی دلتا در ناحیۀ </strong><strong>Fz</strong><strong> کاهش یافت و موج مغزی آلفا در ناحیۀ </strong><strong>Pz</strong><strong> از نظر آماری افزایش معناداری در شرکتکنندگان هر دو گروه آزمایش داشت، اما تفاوت معناداری بین اثرگذاری فعالیت بدنی با و بدون بار شناختی بر امواج مغزی قشر سینگولیت مشاهده نشد. براساس یافتههای این مطالعه، بهرهگیری از هر نوع فعالیت بدنی (با و بدون بار شناختی)، احتمالاً بتواند شرایط تحریک نورونها را در سطح قشر سینگولیت مغز فراهم آورد و باعث ایجاد سازگاریهایی در دستگاه عصبی شود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X124020200621The Effects of Based on Error Learning and Practice Variability on Performance Accuracy and Mental Effortتأثیر یادگیری مبتنی بر آزمون-خطا و تغییرپذیری تمرین بر تلاش ذهنی و عملکرد پرتابی3750166110.22089/mbj.2019.6041.1693FAولی الهکاشانیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه سمنانمرواریدمؤمن زادهکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرجژالهباقرلیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20180701The use of mental effort in variable practice and errorless training is different, as the reason for the increase in learning skills increase the error in the variable practice, while the optimal result of the practice in the errorless practice is due to the reduction of mental effort in it. The aim of this study was investigating the effect of cognitive effort in variability of practice and implicit learning using both of these learning methods on a complex task and under equal conditions of a cognitive secondary task. For this reason, 72 students were divided to six groups with 12 persons per each group of errorless-variable, errorful-variable, errorless-constant, errorful-constant, control-constant, control-variable. All groups in pre-test, three practice days, acquisition, retention and secondary transfer tests. Participants of errorful-variable group practiced in distances of 3.5, 3.25, 3, 2.75, 2.5 meters respectively, errorless-variable group practiced in the same and conversely distances, while errorless-constant, errorful-constant and control-constant only practiced in 2.5, 3.5 and 3 meters, respectively and control-variable practiced randomly all the distances. For analyzing of throwing accuracy, mixed Variance analysis (3*3) (group*day) in acquisition stage and (3*4) (group*test) in test stage were used with significant level of 0.05. In retention test, there were significant differences between errorless-variable and errorful-variable (P=0.001), errorful-constant (P=0.002) and control-constant (P=0.006). In transfer test, there were significant differences between errorless-variable and errorful-variable (P=0.001), errorful-constant (P=0.0001) and control-constant (P=0.002). Finally, it was concluded that errorless and control-variable practice methods can be suggested to trainers, Therapist for teaching of motor skills.<strong>استفاده از تلاش ذهنی در تمرین متغیر و تمرین کمخطا از یکدیگر متفاوت است؛ بهصورتیکه دلیل افزایش یادگیری مهارت را افزایش خطا در تمرین متغیر میدانند؛ درحالیکه نتیجة بهینة عملکرد در تمرین کمخطا بهخاطر کاهش تلاش ذهنی در آن است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تناقض اثر تلاش شناختی در تغییرپذیری تمرین و یادگیری پنهان با بهکارگیری هر دو روش یادگیری بر یک تکلیف پیچیدة یکسان و در شرایط یکسان تکلیف ثانویة شناختی بود. بدینمنظور، 72 دانشجو به شش گروه 12 نفری کمخطا-متغیر، پرخطا-متغیر، کمخطا-ثابت، پرخطا-ثابت، کنترل-ثابت و کنترل-متغیر تقسیم شدند. تمامی گروهها در پیشآزمون، سه روز تمرینی، آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال ثانویه شرکت کردند. شرکتکنندگان گروه پرخطا-متغیر بهترتیب از فواصل 5/3، 25/3 ،3، 75/2 و 5/2 متری و گروه کمخطا-متغیر بهطور برعکس در همین فواصل تمرین کردند؛ درحالیکه گروه کمخطا-ثابت فقط از فاصلة 5/2متری، گروه پرخطا-ثابت فقط از فاصلة 5/3 متری، گروه کنترل ثابت از فاصلة سهمتری و گروه کنترل-متغیر تمامی فواصل را بهطور تصادفی تمرین کردند. برای تحلیل دقت پرتاب در مراحل اکتساب از تحلیل واریانس مختلط (3 * 3) (گروه * روز)، در مراحل آزمون از تحلیل واریانس مختلط (3 * 4) (گروه * آزمون) با سطح معناداری 05/0</strong><strong>درنظر گرفتهشد. در آزمون یادداری بین گروه کمخطا-متغیر با گروههای پرخطا-متغیر (</strong><strong>0.001</strong><strong> = </strong><strong>P</strong><strong>)، پرخطا-ثابت (</strong><strong>0.002</strong><strong> = </strong><strong>P</strong><strong>) و کنترل-ثابت (</strong><strong>0.006</strong><strong> = </strong><strong>P</strong><strong>) تفاوت معنادار وجود داشت. در آزمون انتقال، بین گروه کمخطا-متغیر با گروههای پرخطا-متغیر (</strong><strong>0.001</strong><strong> =</strong><strong>P </strong><strong>)، پرخطا-ثابت (</strong><strong>0.001</strong><strong>= </strong><strong>P</strong><strong>) و کنترل-ثابت (</strong><strong>0.002</strong><strong> = </strong><strong>P</strong><strong>) تفاوت معنادار مشاهده شد. براساس نتایح، پیشنهاد میشود که مربیان، کاردرمانان و درمانگران میتوانند در آموزش مهارتهای حرکتی روشهای تمرینی کمخطا و کنترل-متغیر را بهکار گیرند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X124020200621Comparison of Quiet Eye Duration and Accuracy of Performance in Jump Shot of Skilled and Less Skilled Basketball Playersمقایسة مدت زمان چشم آرام و دقت عملکرد در شوت جفت بازیکنان ماهر و نیمهماهر بسکتبال5166165210.22089/mbj.2018.6219.1705FAسمیرامعینی راددانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانبهروزعبدلیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران0000-0001-6772-2428علیرضافارسیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهراننصوراحمدیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران0000-0002-5161-8949Journal Article20180805The purpose of this study was to investigate quiet eye duration and accuracy of performance of skilled and less skilled basketball players in successful and unsuccessful jump shots in the star-drill. Participants were skilled and less-skilled basketball players aged 20-29 years old. In order to record and analyze the data was used from the SMI Eye Tracker, I view ETG 2.7 and be gaze 3.7 software, the motion analysis system with six infrared cameras and Cortex software, as well as the accuracy of the performance of the groups was evaluated through 8 value check list. T-test and mixed ANOVA (two way) was used to statistical analysis and. The level of significant was set at 0.05. The result show that skilled players had better accuracy in jump shots than less skilled players. They had longer quite eye duration than less skilled players and also players showed that longer quiet eye duration in hit than miss. Therefore, it can be concluded that the effect of quite eye duration and its effect on the performance is not limited to task and situation.<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی مدت زمان چشم آرام و دقت عملکرد بازیکنان ماهر و نیمهماهر بسکتبال در کوششهای موفق و ناموفق در شرایطی که افراد از زوایای متفاوتی از زمین شوت را اجرا میکردند، انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش </strong><strong>بازیکنان ماهر و نیمهماهر بسکتبال با دامنة سنی 29-20 سال بودند.</strong><strong> برای </strong><strong>ثبت و تحلیل دادههای پژوهش</strong><strong> از</strong><strong> دستگاه </strong><strong>ردیاب چشمی</strong><strong>SMI </strong><strong>، نرمافزارهای</strong><strong>I view ETG 2.7 </strong><strong> و </strong><strong>Be gaze 3.7</strong><strong>، </strong><strong>سیستم تحلیل حرکت با شش دوربین مادون قرمز و نرمافزار </strong><strong>Cortex</strong><strong> استفاده شد. همچنین، دقت عملکرد گروهها از طریق چکلیستی هشتارزشی ارزیابی شد. از آزمونهای</strong><strong> تی</strong><strong>مستقل و تحلیل واریانس مرکب دوراهه برای تحلیل آماری دادهها استفاده شد و سطح معناداری 05/0 </strong><strong>درنظر گرفته شد. نتایج نشان داد که افراد ماهر مدت زمان چشم آرام طولانیتری نسبت به افراد نیمهماهر داشتند و همچنین، مدت زمان چشم آرام در کوششهای موفق نسبت به ناموفق طولانیتر بود؛ بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد که اثر مدت زمان چشم آرام و تأثیر آن بر عملکرد به تکلیف و موقعیت محدود نمیشود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X124020200621Comparison of The Effect of Perceptual-Motor and Resistance-Balancing Practices on Behavioral Disorders in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorderمقایسة تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی و تمرینات مقاومتی-تعادلی بر اختلالات رفتاری کودکان دچار نقصتوجه-بیشفعالی6786191810.22089/mbj.2019.6143.1697FAزهرهفاضلی نیاکارشناسیارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایرانامیردانااستادیار رفتار حرکتی، گروه تربیتبدنی، واحد گنبد کاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبد کاووس، ایران0000-0003-0191-7868Journal Article20180723Designed motoring programs for hyperactivity-induced children can lead to visible improvement in their behavioral problems. Therefore, this study aimed to compare the effect of perceptual-motor exercises and resistance-balance exercises on behavioral disorders in children with attention deficit hyperactivity disorder. In the current research, a semi-experimental design with two groups design with control group was used. A total of 36 boy children aged 12 to 5 years (18 preschoolers and 18 primary school children) with attention deficit hyperactivity disorder who visited the Zehnara rehabilitation clinic in Tehran, randomly assigned to two experimental groups (perceptual-motor exercises) and (resistance-balance exercises) and control group. For data screening and collection, Conners Parents Rating Questionnaire and Child Behavior Checklist (CBCL) were used and the results were analyzed using covariance analysis and Ben-fronni post hoc test. The results showed that the effect of perceptual-motor and resistance-balance exercises on reducing behavioral disorders in children with attention deficit hyperactivity disorder was significant (P <0.001).However, the results of Ben-fronni post hoc test showed that there was no significant difference between two experimental groups in reducing behavioral disorders (P <0.005). According to research results it can be said that motor activity with emphasis on perceptual-motor and resistance-balance exercises can reduce the behavioral disorders of children with attention deficit hyperactivity disorder and use of these programs in the treatment of these children is suggested.<strong>برنامههای حرکتی طراحیشده برای کودکان دچار بیشفعالی، به بهبود قابلمشاهده در مشکلات رفتاری آنها منجر میشود؛ بنابراین، این پژوهش با هدف مقایسة تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی و تمرینات مقاومتی-تعادلی بر اختلالات رفتاری کودکان دچار نقصتوجه-بیشفعالی انجام شد. در پژوهش حاضر از روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح دو گروهی با گروه کنترل استفاده شد. 36 کودک پسر پنج تا 12 ساله (18 کودک پیشدبستانی و 18 کودک دبستانی) با اختلال نقصتوجه-بیشفعالی که به کلینیک توانبخشی ذهنآرا در شهر تهران مراجعه کرده بودند، بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی (تمرینات ادراکی-حرکتی) و (تمرینات مقاومتی-تعادلی) و گروه کنترل جایگزین شدند. برای غربالگری و جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانرز والدین (1998) و سیاهة رفتاری کودکان (</strong><strong>CBCL</strong><strong>) (2001) استفاده شد و نتایج با روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد که تأثیر تمرینات ادراکی</strong><strong>–</strong><strong>حرکتی و مقاومتی-تعادلی بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان دچار نقص توجه-بیشفعالی معنادار بود (</strong><strong>0.001</strong><strong>> </strong><strong>P</strong><strong>)، اما براساس نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی، بین دو گروه آزمایشی در کاهش اختلالات رفتاری تفاوت معنادار وجود نداشت (</strong><strong> 0.005</strong><strong><</strong><strong>P</strong><strong>). براساس نتایج پژوهش میتوان گفت که فعالیتهای حرکتی با تأکید بر تمرینات ادراکی-حرکتی و مقاومتی-تعادلی میتوانند باعث کاهش اختلالات رفتاری کودکان دچار نقصتوجه- بیشفعالی شوند و استفاده از این برنامهها در درمان این کودکان پیشنهاد میشود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X124020200621The Effect of External and Internal Focus of Attention on Electromyography of the Lower Extremity Muscles in Different Phases of Vertical Jumpتاثیر کانون توجه بیرونی و درونی بر فعالیت الکتریکی عضلات اندام تحتانی در فازهای مختلف حرکت پرش عمودی87102202310.22089/mbj.2020.7204.1790FAسید فردینقیصریدانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهرانمهدیشهبازیدانشیار رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران0000-0002-2148-4150شهزادطهماسبی بروجنیدانشیار رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران0000-0002-0875-3993علیشریف نژاداستادیار بیومکانیک ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی0000-0002-5855-1441Journal Article20190410Different studies have shown the advantage of the external focus of attention using relatively simple variables. The aim of this study was to investigate the constrained action hypothesis by underlying neurophysiological mechanisms tests of the lower extremity muscle in vertical jump under the impression of Focus of Attention Types. For this purpose, 12 male professional volleyball players (mean age: 24±1.92, mean weight: 73.5±8.7) performed a vertical jump on the force plate under two conditions in a counterbalanced order: external focus and internal focus. EMG activity of the lower extremity muscle was measured during jumps by using EMG device that coupled with force plate. Paired t-test results showed height of jump under the external focus was greater than that of the internal focus, while there were no significant differences in onset and offset times of the muscles activity between attentional focus conditions (onset times:(P=0.085), offset times:(P=0.08)). Also, the results show significant increases in EMG of the lower extremity with internal focus during concentric phase (P=0.005). However, there was no significant difference in EMG of these muscles between the internal and external focus in the eccentric phase (P=0.069). These results suggest that the intermuscular of coordination are not affected by the focus conditions but the intermuscular coordination is enhanced by the external focus of attention and the external focus of attention increase develop more automation of motor control.<strong>در مطالعات متفاوتی برتری</strong><strong> کانون توجه بیرونی نسبت به کانون توجه درونی </strong><strong>با استفاده از معیارهای نسبتاً ساده توصیف شده است</strong><strong>.</strong><strong>این پژوهش با هدف آزمون فرضیة عمل محدودشدة کانون توجه از</strong><strong>طریق بررسی </strong><strong>مکانیسمهای زیربنایی نوروفیزیولوژیک عضلات اندام تحتانی در پرش عمودی تحتتأثیر کانون</strong><strong> </strong><strong>توجه انجام شد</strong><strong>. </strong><strong>بدینمنظور، 12 والیبالیست ماهر مرد (میانگین سنی</strong><strong>92/1 </strong><strong> ±</strong><strong>24 </strong><strong>سال، میانگین وزنی 8/7 </strong><strong> ±</strong><strong>5/73</strong><strong> کیلوگرم</strong><strong>)</strong><strong>که</strong><strong> بهصورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کرده بودند، </strong><strong>حرکت پرش عمودی را روی صفحة نیروسنج در دو وضعیت کانون توجه بیرونی و درونی اجرا کردند.</strong><strong> در طول پرش، سیگنالهای الکترومایوگرافی سطحی </strong><strong>عضلات اندام تحتانی با</strong><strong> استفاده از دستگاه الکترومایوگرافی که با دستگاه صفحة نیروسنج از نظر زمانی </strong><strong>همسان</strong><strong> شده بود، ثبت شد</strong><strong>.</strong><strong> نتایج آزمون تی همبسته نشان داد که ارتفاع پرش در وضعیت کانون توجه بیرونی از وضعیت کانون توجه درونی بیشتر بود. همچنین، نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان داد که تفاوت معناداری در زمان شروع و پایان فعالیت عضلانی در دو وضعیت کانون توجه بیرونی و درونی وجود نداشت (زمان شروع: (</strong><strong>0.85</strong><strong> = </strong><strong>P</strong><strong>)، زمان پایان: (</strong><strong>0.08</strong><strong> =</strong><strong>P </strong><strong>). بین فعالیت الکتریکی عضلات در فاز درونگرای پرش عمودی در دو وضعیت کانون توجه بیرونی و درونی تفاوت معنادار وجود داشت (</strong><strong>0.005</strong><strong> = </strong><strong>P</strong><strong>)، اما در فاز برونگرا تفاوت معنادار مشاهده نشد (</strong><strong>0.069</strong><strong> =</strong><strong>P </strong><strong>). این نتایج حاکی از این است که هماهنگی برونعضلانی تحتتأثیر نوع کانون توجه قرار نمیگیرد، اما هماهنگی درونعضلانی تحتتأثیر کانون توجه بیرونی افزایش مییابد و کانون توجه بیرونی موجب </strong><strong>توسعة خودکاری بیشتر در کنترل حرکات میشود که</strong><strong> این موضوع با فرضیة عمل محدودشده همراستاست</strong><strong>.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X124020200621The Effect of Play in Natural Outdoor and Indoor Space on the Social and Perceptual Development of Preschool Childrenتأثیر بازی در فضای باز طبیعی و سرپوشیده بر رشد اجتماعی و ادراکی کودکان پیشدبستانی103120185810.22089/mbj.2019.7298.1796FAزهرافتحی رضاییاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز0000-0001-7334-9228کوثرعباسپوردانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تبریزسید حجتزمانی ثانیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز0000-0001-7276-5289Journal Article20190417The growth of all aspects of the child's existential origins arises. Environmental affordances are considered as a provocative factor to exploit opportunities and promote developmental change. The purpose of this study was to investigate the effect of play in two space, natural outdoor and indoor space on the social and perceptual development of preschool children. For this purpose, semi-experimental research design with pretest–posttest design and two homogeneous groups was used by convenient method. Statistical sample of research were 30 pre-school children aged 4/5-6/5 that 15 of them at the Natural School (natural outdoor space) and 15 in kindergarten (indoor space) registered. To measure social development, the Vineland Social Maturity Scale and to assess perceptual development, the Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration was used. Results of mixed ANOVA showed that activity in outdoor and indoor, had a positive and significant effect on the social and perceptual development of children, but playing in nature had a greater effect on the social and perceptual development of children than indoor space. So that 84% of changes in social age and 88% of changes in their visual-motor Integration were due to outdoor activities. Therefore, the natural environment has a greater improvement in the social and perceptual development of children.<strong>رشد همة ابعاد وجودی کودک از حرکت سرچشمه میگیرد. فراهمسازهای محیطی بهعنوان یک عامل تحریککننده برای استفادة بیشتر از فرصتها مطرح هستند و باعث گسترش تغییرات رشدی میشوند.</strong><strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی در دو فضای باز طبیعی و سرپوشیده بر رشد اجتماعی و ادراکی کودکان پیشدبستانی انجام شد. در این مطالعه از روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون، با روش نمونهگیری هدفمند </strong><strong>استفاده شد</strong><strong>.</strong><strong> نمونة آماری پژوهش 30 نفر از کودکان پیشدبستانی 5/4 تا 5/6 ساله بودند که 15 نفر از آنها در مدرسة طبیعت (فضای باز طبیعی) و 15 نفر دیگر در مهدکودک (فضای سرپوشیده) ثبتنام کرده بودند. برای سنجش رشد اجتماعی از </strong><strong>مقیاس </strong><strong>بلوغ</strong><strong> اجتماعی واینلند</strong><strong>(1953) و برای ارزیابی رشد ادراکی از آزمون </strong><strong>یکپارچگی بینایی-حرکتی </strong><strong>بیری-بوکتنیکا</strong><strong>(1961) استفاده شد. </strong><strong>نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد </strong><strong>که فعالیت در فضای باز و سرپوشیده بر رشد اجتماعی و ادراکی کودکان تأثیر مثبت و معناداری داشت، اما </strong><strong>بازی در طبیعت اثر بیشتری بر رشد اجتماعی و ادراکی کودکان نسبت به فضای </strong><strong>سرپوشیده </strong><strong>داشت؛</strong><strong>بهطوریکه 84 درصد از تغییرات در بهرة اجتماعی کودکان و 88 درصد از تغییرات در یکپارچگی </strong><strong>بینایی</strong><strong>-حرکتی آنها ناشی از فعالیت در فضای باز و طبیعت بود؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت محیط طبیعی نسبت به محیط سرپوشیده بهبود بیشتری در رشد اجتماعی و ادراکی کودکان دارد؛ برایناساس، پیشنهاد میشود در دوران حساس کودکی، کودکان در فضاهای طبیعی فعالیت بیشتری داشته باشند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X124020200621Validation of the Persian Version of the Mental Training Questionnaire in Sportاعتباریابی نسخة فارسی پرسشنامة «تمرین ذهنی در ورزش»121144192310.22089/mbj.2019.7514.1809FAسهیلاشهبازیدانشجوی دکتری رفتارحرکتی، دانشگاه ارومیهفرهادنظریدانشجوی مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیهجلالدهقانی زادهاستادیار رفتارحرکتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0002-9324-3444Journal Article20190529The present study aimed to investigate the validity and reliability of the Persian version of the mental training questionnaire in sport. The research method is applied and development tools which the method of data collection was field research. For this purpose, 242 athletes of various sports have completed the questionnaire of Behnke et al (2017). Confirmatory factor analysis based on structural equation modeling was used to determine the structural validity, and the internal consistency and concurrent reliability of the questionnaire were assessed using Cronbach's alpha coefficient. The results showed that the three-factor structure of mental skills (fundamental, performance and interpersonal skills) and the two-factor structure of mental techniques (mental imagery and self-talk) have a good fit. Cronbach's alpha coefficient was more than 0.7 for the whole questionnaire and five components, which shows the internal consistency of the questionnaire. Thus, can be used from mental training questionnaire in sport for evaluating mental training in Iranian athletes.<strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة «تمرین ذهنی در ورزش» انجام شد. روش پژوهش، کاربردی و مبتنیبر توسعة ابزار بود که بهلحاظ نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی بود. 242 ورزشکار رشتههای ورزشی متفاوت پرسشنامة بنکی و همکاران (2017) را تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تأییدی مبتنیبر مدلیابی معادلات ساختاری برای تعیین روایی سازه استفاده شد و همسانی درونی و پایایی زمانی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار سهعاملی مهارتهای ذهنی (مهارتهای بنیادی، عملکردی و بینفردی) و ساختار دوعاملی تکنیکهای ذهنی (تصویرسازیذهنی و خودگفتاری) از برازش خوبی برخوردار بودند.</strong><strong>ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و مؤلفههای پنجگانه بیشتر از 7/0 بهدست آمد که نشاندهندة همسانی درونی پرسشنامه است؛ بنابراین، میتوان از پرسشنامة «تمرین ذهنی در ورزش» برای اندازهگیری تمرین ذهنی در ورزشکاران ایرانی استفاده کرد</strong><strong>.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X124020200621Motor Coordination of Instep Soccer Kick in Elite Soccer Players After ACL Re-Construction Surgeryمقایسة الگوی حرکتی اندام تحتانی بازیکنان فوتبال نخبة سالم و آسیبدیده پس از عمل جراحی بازسازی ACL هنگام اجرای ضربة کاشتة شوت فوتبال145164173710.22089/mbj.2019.7299.1797FAمحمد مهدیامینیدانشجوی دکتری رشد و تکامل ویادگیری حرکتی دانشگاه تهران0000-0003-3131-6879الههعرب عامریدانشیار رشد و تکامل و یادگیری حرکتی، دانشگاه تهران0000-0001-5948-7288محمد حسینعلیزادهدانشیار آسیب شناسی ورزشی وحرکات اصلاحی، دانشگاه تهرانفرهادطباطبایی قمشهاستادیار مهندسی پزشکی _ بیومکانیک، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیJournal Article20180308The aim of this study was to investigate Motor coordination of lower extremity in instep soccer kick. The participant of this study were 24 elite soccer players of professional Iran league which weren't have any injury in last 6 months. Twelve healthy subject (age 25.87±1.2years, height180.7± 4.6cm, and weight 77.25 ± 5.1 kg) and twelve ones (age25.25± 1.39 years, height181.37 ±5.0cm, weight 76.12±8.02kg) were the players who at least 2 years passed of their ACL reconstruction surgery. After 10 minutes of warm-up and performing five instep kicks, fifteen 14 mm spherical reflective marker were installed on specific anatomical points in the lower extremities; Then subjects performed instep kicks for three times. For performing each kicks subject keep out 3 steps from ball, then approach to the ball with 30° angle and kicks the specific goal are with dimension of 1.5<sup>m</sup>ₓ1.5<sup>m</sup>, 5<sup>m</sup> distance to the ball and 0.5-meter distance from the ground. The kicks were records by motion analysis system with five digital cameras (Viconvcam 460) with a frequency of 200 Hz. Angels and ranges of motion of the hip, knee, ankle, foot& also thigh and shank angular velocity were calculated by using of Vicon work Station and Excel-2007 in the setting of MATLAB software. Data analysis were done in SPSS-18 software and by using of MANOVA test at significance level of 0.05.Significant difference results indicated in hyper extension angle of the hip, knee and ankle angle (P<0.05)but there was no significant difference in range of motion of the hip and thigh angle before ball impact (P>0.05). and also, there was no significant difference between the angular velocity of the hip of two groups (P=0.63). However, significant difference were found in the angular velocity of the shank in both groups (P=0.00). According to these results it can be concluded that reconstructed ACL surgary would change the mechanism of control& motor program of instep soccer kick and would have the most effective in the ankle & knee angle and have the lowest impact on the movement of the hip. Therefore, it is recommended that coaches& those who involved in sports teams should pay attention to these results.<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر، </strong><strong>بررسی</strong><strong> الگوی حرکتی اندام تحتانی در ضربة شوت کاشتة فوتبال بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 24 بازیکن نخبة فوتبال بودند که همگی آنها برتری پای راست داشتند و در شش ماه گذشته هیچگونه آسیب و جراحت جدی نداشتند. 12 نفر از آنها سالم بودند (سن: </strong><strong>2/1 </strong><strong>± </strong><strong>87/25 سال و</strong><strong>قد: 6/4 </strong><strong>± </strong><strong>7/180 سانتیمتر) و 12 نفر دیگر (سن: </strong><strong>39/1 </strong><strong>± </strong><strong>25/25 سال و قد: 0/5 </strong><strong>± </strong><strong>37/181 سانتیمتر)</strong><strong>بازیکنانی بودند که حداقل دو سال از عمل جراحی بازسازی لیگامان صلیبی قدامی (</strong><strong>ACL</strong><strong>) آنها میگذشت. پس از 10 دقیقه گرمکردن و اجرای پنج ضربه شوت کاشته، 15 نشانگر منعکسکنندة نور کرویشکل به قطر 14 میلیمتر روی نقاط مشخصشدة آناتومیکی در اندام تحتانی نصب شدند. آزمودنیها ضربة کاشتة شوت فوتبال را سه دفعه انجام دادند. برای اجرای هر ضربه آزمودنی سه قدم از توپ فاصله میگرفت و آنگاه با زاویة 30 درجه به توپ نزدیک میشد و به منطقة مشخصشده به ابعاد 5/1 × 5/1 متر که به فاصلة پنجمتری از توپ و فاصلة نیممتری از سطح زمین قرار داشت، ضربة خود را روانه میکرد. ضربهها با استفاده از سیستم آنالیز حرکتی</strong><strong>با پنج دوربین دیجیتال (</strong><strong>viconvcam460</strong><strong>) با فرکانس 200 هرتز ثبت شدند. و زوایا و دامنة حرکتی مفاصل ران، زانو و مچ پا و همچنین سرعت زاویهای ساق پا و ران با استفاده از نرمافزارهای </strong><strong>تحلیل حرکت وایکون</strong><strong> و اکسل 2007 و با استفاده از روش دینامیک معکوس در محیط نرمافزار متلب محاسبه شدند. تحلیل دادهها در نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 18 با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و بینگروهی (مانوا) در سطح معناداری 05/0 انجام شد. نتایج پژوهش تفاوت معناداری را در زاویة هایپراکستنشن ران و نیز زوایای زانو و مچ پا نشان داد (</strong><strong>P < 0.05</strong><strong>)، امـا در دامـنة حرکتی ران و زاویة ران هنگام تماس پای ضربهزننده با توپ تفاوت معناداری مشاهده نشد (</strong><strong>P > 0.05</strong><strong>). همـچنین، تفاوت معناداری در سـرعت زاویـهای ران بـین دو گـروه مـشاهده نشد (</strong><strong>P = 0.63</strong><strong>)؛ این درحالی است که بـرای سـرعت زاویـهای سـاق پا در دو گـروه تفاوت معناداری بهدست آمد (</strong><strong>P = 0.000</strong><strong>). با توجه به تغییر پارامترهای حرکتی که موجب تغییر معنادار اندازة زوایای دو گروه شده است، میتوان نتیجه گرفت بازسازی آسیب </strong><strong> </strong><strong>ACL</strong><strong>مکانیسم کنترلی و برنامة حرکتی ضربة شوت کاشته را تغییر میدهد و بیشترین تأثیر را بر حرکت مچ و زانو و کمترین تأثیر را بر حرکت ران دارد؛ بنابراین، توصیه میشود مربیان و دستاندرکاران تیمهای ورزشی به این موارد توجه کنند.</strong>