پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134420210622The effect of aerobic training on motor performance, anthropometric indices and growth hormone on male rats exposed to chronic stressتاثیر تمرین هوازی بر عملکرد حرکتی، شاخصهای آنتروپومتریکی و هورمون رشد در رتهای نر در معرض استرس مزمن4368229910.22089/mbj.2021.8986.1891FAفاطمهرضاییرفتارحرکتی،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتیالهامعظیم زادهاستادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتیبهروزعبدلیدانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200609Research has shown that chronic stress disrupts growth and motor performance, so finding methods to modulate the negative effects of stress seem necessary. The purpose of this study was to investigate the effect of aerobic training on motor performance, growth hormone and anthropometric indices in male rats exposed to chronic stress. In this experimental study, 40 healthy albino-Wistar rats were assigned to four groups by random blocks: control (no stress- no training), stress (stress- no aerobic training), training (training- no stress), training-stress. Stress and training-stress groups were exposed to restraint stress intervention (3 hours per day * 28 days). Training and training-stress groups accomplished aerobic training (30 minutes a day * 28 days) on treadmill. At the end of the fourth week, Open-Field test was performed to measure the motor performance of the rats. Then, animal blood was collected to measure the amount of growth hormone. The results showed that aerobic training improved motor performance, increased growth hormone and leg length growth. stress impaired motor performance, weight and leg length growth. Aerobic training neutralized the effect of stress on leg length growth, but did not eliminate the negative effects of stress on motor performance and weight. There was no significant effect on height and hand length factors. According to the results of this study, aerobic training can be used as an effective factor for the modulation of destructive effects of stress on leg length.تحقیقات نشان دادهاند استرس مزمن موجب اختلال در نمو و عملکرد حرکتی میشوند، ازاینرو یافتن روشهایی برای تعدیل اثرات منفی استرس ضروری میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین هوازی بر عملکرد حرکتی، هورمون رشد و شاخصهای آنتروپومتریکی در رتهای نر در معرض استرس مزمن بود. این مطالعه از نوع تجربی بوده که 40 سر رت نر سالم نژاد آلبینو – ویستار بر اساس وزن، بهصورت بلوکبندی تصادفی در 4 گروه کنترل (بدون استرس – بدون تمرین هوازی)، تمرین (تمرین هوازی- بدون استرس)، استرس (استرس- بدون تمرین هوازی)، تمرین هوازی- استرس قرار گرفتند. گروههای استرس و تمرین هوازی- استرس در معرض مداخله استرس از نوع بیحرکتی (3 ساعت در روز * 28 روز) قرار گرفتند. گروههای تمرین و تمرین هوازی- استرس، تمرین هوازی (30 دقیقه در روز * 28 روز) روی تردمیل انجام دادند. در پایان هفته چهارم، آزمون اپن- فیلد برای سنجش عملکرد حرکتی رتها انجام و خون حیوانات جهت اندازهگیری میزان هورمون رشد جمعآوری شد. نتایج تحلیل آماری دادهها نشان داد تمرین هوازی موجب بهبود عملکرد حرکتی، افزایش هورمون رشد و نمو طول پا شد. استرس نیز موجب اختلال در عملکرد حرکتی، وزن و نمو طول پا شد. تمرین هوازی موجب خنثی کردن اثر استرس در نمو طول پا شد، اما اثرات منفی استرس بر عملکرد حرکتی و وزن را از بین نبرد. در فاکتور قد و طول دست نیز تاثیر معنیداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر میتوان از تمرین هوازی بهعنوان عاملی مؤثر برای تعدیل اثرات مخرب استرس بر نمو طول پا استفاده کرد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134420210622Psychometric properties of the Perceived Motor Competence Questionnaire in Childhoodویژگی های روانسنجی پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراک شده در دوره کودکی93124239810.22089/mbj.2021.10253.1958FAحسامرمضان زادهاستادیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان0000-0002-7643-8899ّبیتاعرب نرمیاستادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان
استادیار دانشگاه نیشابور0000-0002-2618-6013الههبندلیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانفاطمهخلیلیاندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانJournal Article20210314The purpose of this study was to determine the validity and reliability of Persian version of the Perceived Motor Competence Questionnaire in Childhood. This questionnaire includes two dimensions of perceived competence of locomotion skills (includes running, standing broad jump, hopping and leaping) and perceived competence of object-control skills (includes throwing, catching, kicking and bouncing). For this purpose, 184 students aged 7 to 13 years (95 girls and 89 boys) were selected and they completed a 24-item of Perceived Motor Competence Questionnaire. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the questionnaire and structural validity was used to determine the validity of the questionnaire using confirmatory factor analysis, convergent validity, group differences and age differences. Results of confirmatory factorial analysis and Cronbach’s alpha showed that the Persian version of this questionnaire confirmed the two-factor structure of the initial questionnaire and it has an acceptable internal consistency. Also, the validity of this instrument was confirmed by convergent validity method (positive and significant correlation between perceived motor competence and real motor competence), age differences (higher perceived motor competence in younger children) and group differences (higher perceived motor competence of boys than girls). The Persian version of the Perceived Motor Competence Questionnaire in Childhood has acceptable validity and reliability and teachers and educators are suggested to use this questionnaire to evaluate perceived motor competence especially in middle and final childhood (7 to 13 years old).هدف پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراکشده در دوره کودکی بود. این پرسشنامه شامل دو بعد شایستگی ادراکشده مهارتهای جا بهجایی (شامل دویدن، پرش جفت، لی لی کردن و جهیدن) و شایستگی ادراکشده مهارتهای کنترل شیء (شامل پرتاب کردن، دریافت کردن، شوت کردن و دریبل درجا) است. بدین منظور 184 دانشآموز 7 تا 13 ساله (95 دختر و 89 پسر) به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و در شرایط استاندارد و مشابه پرسشنامه 24 سوالی شایستگی حرکتی ادراکشده را تکمیل نمودند. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی ابزار از روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا، تفاوتهای گروهی و تفاوتهای سنی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ و نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد، نسخه فارسی این پرسشنامه از ساختار دو عاملی (24 سوالی) پرسشنامه اصلی حمایت کرده و دارای همسانی درونی مطلوبی است. همچنین روایی سازه ابزار به روش روایی همگرا (ارتباط مثبت و معنیدار شایستگی حرکتی ادراکشده و شایستگی حرکتی واقعی)، تفاوتهای سنی (شایستگی حرکتی ادراکشده بالاتر کودکان خردسالتر) و تفاوتهای گروهی (شایستگی حرکتی ادراکشده بالاتر پسران نسبت به دختران) مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد نسخۀ فارسی پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراکشده در دوره کودکی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است و به معلمین ورزش و مربیان توصیه می شود برای کودکان در دوره کودکی میانی و پایانی (7 تا 13 سال)، از این ابزار برای ارزیابی شایستگی حرکتی ادراکشده استفاده نمایند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134420210622The Effect of Game-Based Pedagogy on Performance, Decision Making and Meta-cognitive Behavior: Play Practice Approachتأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر عملکرد، تصمیمگیری و رفتار فراشناختی؛ رویکرد تمرین بازی1742285210.22089/mbj.2020.8764.1878FAسحربیکگروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ایرانجلالدهقانی زادهعضو هیئت علمی/ دانشکده علوم ورزشی /دانشگاه ارومیه / ارومیه/ ایران0000-0002-9324-3444Journal Article20200417This study aimed to identify the importance of the play practice approach in decision making, metacognitive behavior and futsal skills. The sample included 30 female students who were divided into two groups (traditional training: n=15 and play practice: n=15). The samples had no history of futsal training and were randomly selected. The futsal skill test was used to evaluate performance in decision making on decision-making software, and for metacognitive behavior from the metacognitive behavior questionnaire. Training protocols were implemented separately for each group for over 12 weeks. The results showed significant differences between traditional and play practice groups in the pass, shoot and dribble skills. The analyses also showed significant differences between the two groups in decision making and metacognitive behavior. These differences were in favor of the play practice group. Based on the result, it can be concluded that the use of game-based pedagogy can improve futsal basic technique skills and cognition function simultaneously. The study suggests that in addition to motor skills coaches can improve players' metacognitive behavior in educational strategies by implementing the tactical-game approach, which allows players to acquire the ability to successfully solve problems for themselves in a game situation.هدف از مطالعه حاضر، شناسایی اهمیت رویکرد تمرین بازی در تصمیم گیری، رفتار فراشناختی و مهارت فوتسال بود. نمونه آماری شامل 30 دانش آموز دختر بود که به دو گروه تقسیم شدند (آموزش سنتی: 15 نفر و تمرین بازی: 15 نفر). نمونه ها سابقه آموزش فوتسال را نداشتند و بطور تصادفی انتخاب شدند. از آزمون مهارت فوتسال برای ارزیابی عملکرد، نرم افزار تصمیم گیری برا ارزیابی تصمیم گیری و از پرسشنامه رفتار فراشناختی برای بررسی رفتار فراشناخت استفاده شد. پروتکل های آموزشی بطور جداگانه برای هر گروه در طی یک دوره 12 هفته اجرا شد. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین گروه تمرین سنتی و گروه تمرین بازی در مهارت های پاس، شوت و دریبل وجود دارد. تحلیل ها همچنین تفاوت معنی داری بین دو گروه در تصمیم گیری و رفتارفراشناختی را نشان داد. این اختلافات به نفع گروه تمرین بازی بود. با توجه به یافته ها، می توان نتیجه گرفت که استفاده از آموزش مبتنی بر بازی می تواند مهارت های حرکتی و کارکردهای شناختی فوتسال را بطورهمزمان بهبود بخشد. مطالعه حاضر نشان می دهد مربیان علاوه بر مهارت های حرکتی، می توانند با اجرای رویکرد بازی تاکتیکی، رفتارفراشناختی بازیکنان را در استراتژی آموزشی بهبود بخشیده، که به بازیکنان این امکان را می دهد تا در موقعیت بازی ، توانایی موفقیت در حل مسئله را داشته باشند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134420210622The Comparison of two methods of variability on the learning of golf putting: Contextual Interference and Differential leaningمقایسه تاثیر دو روش تغییرپذیری بر یادگیری مهارت ضربه گلف: تداخل زمینه ای و یادگیری افتراقی6992285310.22089/mbj.2021.9735.1932FAسیده حوریهموسویکارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی،گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهدعلیرضاصابری کاخکیدانشیار رفتارحرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-3066-4858داودفاضلیاستادیار رفتار حرکتی، بخش علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیرازJournal Article20201122This study was aimed to compare the effect of two methods of variability (contextual interference and differential learning) on the learning in golf putting. For this purpose, 50 female students (mean age 21.6 ± 1.7) were randomly divided into five groups, including blocked contextual interference (BCI), random contextual interference (RCI), blocked differential learning (BDR), random differential learning (RDR), and control. After a pre-test, participants practiced the putting task for three consecutive days (10 blocks per day, 12 trails each) according to their grouping. Ten minutes and 72 hours after the last practice session, the immediate and delayed retention tests were performed, respectively. Also, the participants completed a transfer test. Results for the retention tests did not show a significant difference between differential learning groups and the random contextual interference group (p > 0.05), while during the transfer phase, differential learning groups showed higher accuracy (p < 0.05). Therefore, the continuous changes in differential learning Probably for reasons like the emergence of the subject and context-dependent attractors also the phenomenon of Stochastic perturbations seems to be more generalizable than the pattern created by contextual interference.هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر دو روش تغییرپذیری (تداخل زمینهای و یادگیری افتراقی) بر یادگیری مهارت ضربه گلف بود. بدین منظور 50 دختر دانشجو (میانگین سنی=7/1± 6/21) بهصورت تصادفی در پنج گروه تداخل زمینهای مسدود، تداخل زمینه ای تصادفی ، یادگیری افتراقی مسدود ، یادگیری افتراقی تصادفی و کنترل تقسیم شدند. شرکتکنندگان پس از پیشآزمون، بر اساس گروهبندی مربوطه، تکلیف گلف را به مدت سه روز متوالی (هرروز 10 بلوک 12 کوششی) تمرین نمودند. سپس آزمون یادداری فوری را 10 دقیقه پس از آخرین جلسه اکتساب و آزمون یادداری تأخیری را 72 ساعت بعد از آخرین جلسه اکتساب انجام دادند. آزمون انتقال نیز با همین ترتیب انجام شد. نتایج نشان داد که گروههای یادگیری افتراقی در مراحل آزمونهای یادداری تفاوت معنیداری با گروه تداخل زمینه ای تصادفی ندارند (05/0<P)، اما در مرحله انتقال گروههای یادگیری افتراقی دقت بالاتری را از خود نشان دادند(05/0 P <)؛ بنابراین، تغییرات مداوم ایجادشده در یادگیری افتراقی، احتمالا به دلایلی مانند ظهور جاذب های وابسته به خود و وابسته به زمینه و همچنین پدیده نوسانات تصادفی، قابلیت تعمیمپذیری بیشتری نسبت الگویی را داشته که توسط تمرین تداخل زمینه ای ایجادشده است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134420210622The effect of practice distribution and cognitive task difficulty on postural task consolidationتاثیر توزیع تمرین ودشواری تکلیف شناختی بر تحکیم تکلیف کنترل قامت125148285610.22089/mbj.2021.9837.1936FAراضیهساجدیگروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا،تهران0000-0001-9348-7126پروانهشمسی پوراستادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.لیلاغزالهاستادیار، دکتری تخصصی بیومکانیک ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.0000-0002-5228-2703Journal Article20201218The aim of this study was to investigate the effect of cognitive difficulty and practice distribution on postural control task consolidation. 28 employees from AlZahra University of Tehran were selected based on the inclusion criteria and were randomly assigned to three groups with different training distributions of 2 minutes, 15 minutes and 24 hours with three levels of difficulty (easy, medium, difficult). Each group of 3 blocks performed 6 attempts of the cognitive countdown task, in which the time of each attempt was 35 seconds, the interval between attempts was 20 seconds and the time interval between blocks was 2 minutes, 15 minutes and 24 hours depending on the division of the group. COP data processing and calculation of its COP parameters were performed using MATLAB software. The Physical Activity Questionnaire (IPAQ) was also used to assess the level of physical activity. The results of combined analysis of variance with repeated measures showed that the main effect of task difficulty level and exercise distribution was significant (p <0.05). The main effect of the training distribution is significant (p <0.05). Statistical results showed that the 15-minute, 24-hour interval training distribution group with the best difficulty level had the best performance in the COP parameters and the 2-minute interval training distribution group with the highest difficulty level had the weakest performance. According to the findings of the present study, educators and trainers are recommended to combine the performance of motor homework with intervals of comfort training to promote learning.مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر دشواری تکلیف شناختی و توزیع تمرین بر تحکیم تکلیف کنترل قامتی انجام شد. 28 کارمند از دانشگاه الزهرا تهران بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و در سه گروه با توزیع تمرینی متفاوت 2 دقیقه، 15دقیقه و 24 ساعت با سه سطح دشواری (آسان، متوسط، دشوار) به طور تصادفی گمارده شدند. هر گروه 3 بلوک 6 کوششی از تکلیف شناختی شمارش معکوس که زمان هر کوشش 35 ثانیه، فاصله میان کوشش ها 20 ثانیه و فاصله زمانی میان بلوک ها بسته به تقسیم بندی گروه 2 دقیقه، 15 دقیقه و 24 ساعت بود را اجرا کردند. برای ارزیابی موقعیت لحظه ای مرکز فشار پا (COP) از فورس پلیت مدل کیستلر استفاده شد. پردازش داده های COP و محاسبه متغیرهای آن با استفاده از نرم افزار متلب انجام شد. از پرسشنامه فعالیت بدنی (IPAQ) نیز برای بررسی میزان فعالیت بدنی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری نشان داد اثر اصلی سطح دشواری تکلیف و توزیع تمرین معنادار بود (05/0p<). اثر تعاملی سطح دشواری تکلیف و توزیع تمرین معنادار بود (05/0p<). نتایج آماری نشان داد گروه توزیع تمرین فاصله دار 15 دقیقه و 24 ساعت با سطح دشواری آسان در مولفه های COP بهترین عملکرد و گروه توزیع تمرین با فاصله 2 دقیقه ای با سطح دشواری بالا ضعیف ترین عملکرد را داشتند. با توجه به یافته-های پژوهش حاضر، به مربیان و آموزش دهندگان توصیه می شود اجرای تکالیف حرکتی را با فواصل تمرین آسایی در جهت ارتقاء یادگیری، همراه سازند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134420210622Comparison of loco Motor Skills of children aged 7 to 9 years with emphasis on geographical location and gender Factorsمقایسه مهارت های حرکتی جابجایی دانش آموزان 7 تا 9 سال با تاکید بر موقعیت جغرافیایی و جنسیت149170285710.22089/mbj.2021.10060.1954FAفرشیدطهماسبیدانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران0000-0001-8946-5856فرزانهحاتمیدانشیار،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران،ایرانمجیدمحمدیدانشجو دکترای رشد حرکتی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20210308Although motor development is influenced by development and maturity, environmental conditions affect it. The purpose of this study was to compare the loco Motor Skills of children aged 7 to 9 years with emphasis on geographical location and gender Factors. The statistical population consisted of children from the centers of Tehran, Lorestan, Khuzestan and Kurdistan provinces with a sample size of 240 (120 girls, 120 boys). Ulrich motor development Test (2015) was used to measure loco motor skills, and multivariate analysis of variance was used to analyze the data using SPSS 22 software.The results of multivariate analysis of variance showed that the main effect of city and the interaction of city and gender were significant in displacement skills (P = 0.001). In boys galloping skills in Sanandaj City, they gained more points than girl children (P = 0.001). In hopping, male children performed better in Tehran (P = 0.001, F-19/01) and Ahvaz city (P = 0.001), In the slaiding component of male children in Ahvaz city they received more points than female children (P = 0.001). Also in the total score of displacement Khoramabad city children score was significantly higher than Ahvaz children (P = 0.001) and children of Sanandaj City gained more points than Khoramabad and tahran children (P = 0.001). No significant differences were found between the other citys. According to the findings, it seems that geographical location has different effects on the development of movement patterns of boys and girls.با اینکه رشد حرکتی تحت تاثیر نمو و بالیدگی قرار میگیرد، اما شرایط محیطی بر آن تاثیر میگذارد. هدف از این پژوهش مقایسه مهارت-های حرکتی جابجایی دانش آموزان 7 تا 9 سال با توجه به موقعیت جغرافیایی و جنسیت بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان مراکز استانهای تهران، لرستان، خوزستان و کردستان بود که تعداد 240 نفر (120 دختر، 120 پسر) بعنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند. جهت سنجش مهارتهای حرکتی جابجایی از آزمون رشدحرکتی اولریخ (2015)، و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد اثر اصلی شهر و تعامل شهر و جنسیت در مهارتهای جابجایی معنادار است (001/0 = P). در مهارت یورتمه دانش آموزان پسر در شهر سنندج امتیاز بیشتری نسبت به دانش آموزان دختر به دست آوردند (001/0 = P). در لیلی دانش آموزان پسر در شهر تهران (001/0 = P ) و اهواز (001/0 = P ) عملکرد بهتری داشتند، در مولفه سرخوردن دانش آموزان پسر در شهر اهواز امتیاز بیشتری نسبت به دانش آموزان دختر کسب کردند (001/0 = P). همچنین در نمره کل جابجایی امتیاز دانش آموزان شهر خرم آباد به طور معناداری بیشتر از دانش آموزان اهواز (001/0 = P) بود و دانش آموزان سنندج امتیاز بیشتری نسبت به دانش آموزان خرم آباد و تهران به دست آوردند (001/0 = P) اما تفاوت معناداری بین سایر شهرها مشاهده نشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X134420210622Effect of a fun virtual purposeful active play program on children's physical fitness during home quarantine due to the outbreak of Covid-19تاثیر یک دوره بازی های حرکتی هدفمند مفرح مجازی بر آمادگی جسمانی کودکان در دوران قرنطینه خانگی ناشی از شیوع ویروس کرونا171190268510.22089/mbj.2021.10913.1980FAامینغلامیپژوهشکده تربیت بدنی0000-0003-1915-3974سمیرارستمیدکتری فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-7158-6614Journal Article20210710The aim of this study was to investigate the effect of a fun virtual purposeful active play program on children's physical fitness during home quarantine due to the outbreak of Covid-19. Twenty children 5-6 Yrs. old were selected to participate in the study based on a call posted in different social networks. Subjects were divided into two groups of 10 experimental and control. Modified physical fitness tests were used in the pre- and post-tests, which were performed in person but in accordance with health protocols. The training program was designed based on the three indicators including physical fitness elements and fundamental movement skills and enjoyment. The experimental group trained eight weeks online sessions (two 60-minute sessions per week) using the Zoom program. Analysis of Covariance method was used to detect differences between groups in the post-test by controlling pre-test scores. The results showed that the training program had a significant effect on improving the mean scores of flexibility, muscle endurance and hand strength of the experimental group (P<0.05). On the other hand, there was no significant improvement in cardiopulmonary endurance after the program group (P>0.05). Conclusion is purposeful active play program can have a positive effect on most elements of physical fitness in children during long periods of sedentary lifestyle.این پژوهش با هدف مطالعۀ تاثیر یک دوره بازی های حرکتی هدفمند مفرح مجازی بر آمادگی جسمانی کودکان در دوران قرنطینه خانگی ناشی از شیوع کووید 19 انجام شد. 20 کودک پنج تا شش ساله بر اساس فراخوان اعلام شده در فضای مجازی برای شرکت در تحقیق انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو گروه 10 نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند. آزمون های منتخب آمادگی جسمانی تعدیل شده در مراحل پیش و پس آزمون که به صورت حضوری اما با رعایت پروتوکل های بهداشتی اجرا شد، استفاده گردید. برنامه تمرینی بر پایه توسعه سه مقوله شاخص های آمادگی جسمانی و مهارت های حرکتی پایه و ایجاد نشاط طراحی شد. گروه تجربی برنامه تدوین شده را هشت هفته به طور غیرحضوری با استفاده از برنامه زوم دو جلسه 60 دقیقه ایی در هفته در صبح تمرین کردند. از آزمون تحلیل کواریانس جهت تشخیص تفاوت بین گروهها در پس آزمون با کنترل نمرات پیش آزمون استفاده شد. نتایج نشان داد برنامه تمرینی به طور معنی داری بر بهبود میانگین نمرات آزمون انعطافپذیری، استقامت عضلانی و قدرت دست گروه تجربی اثرگذار بوده است (05/0 >P) از طرفی بهبود معنی داری استقامت قلبی ریوی پس از برنامه دیده نشد (05/0 <P). نتیجه اینکه بازی های حرکتی مفرح مجازی می تواند بر اکثر شاخص های آمادگی جسمانی کودکان در دوران کم تحرکی طولانی مدت اثر مثبت داشته باشد.