پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121The affection of a period of selected exercising program on improving manipulative skills in children with developmental coordination disorder (CDC)تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی بر بهبود مهارتهای دستکاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی1530228FAسمیهجوکارتنگ کرمیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانمحمودشیخدانشیار دانشگاه تهراناکبرجمشیدیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانJournal Article20130608The aim of the present study was to investigate the affection of selected SPARK exercising program on improving manipulative skills of the girls with developmental coordination disorder. Since based on the Movement Assessment Battery for Children (MABC) test and questionnaire, 30 students were selected by random cluster among all second grade elementary school female students in Shiraz. The subjects after pretest were divided randomly into two equal 15- person groups as the control and experimental groups. The subjects in experimental group performed a part of selected SPARK exercise program in 12 sessions however the subjects in control group performed their regular school activities. Two groups took part in the posttest. In order to evaluate the motor skill of the subjects, second edition of Ulrich’s gross motor skill test (TGMD 2) were applied. The variance 2´2 was used to analyze the data. The results demonstrated that SPARK exercising program had a significant affection (P<0.05) on improving manipulative skills in experimental subjects versus the subject in control group. This exercising program could be appropriate motor experiences for children definitely in an appropriate opportunity, so it will be recommended to be used at schools to improve students’ manipulative skills.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب از برنامۀ حرکتی اسپارک بر بهبود مهارتهای دستکاری کودکان دختر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شهرستان شیراز میباشد. بدینمنظور، از بین کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان شیراز بهصورتتصادفیخوشهای و براساس پرسشنامه و آزمون عملیMABC ، 30 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از انجام پیشآزمون بهطور تصادفی به دو گروه 15 نفری همگن بهعنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 12 جلسه برنامۀ تمرینی منتخب که بخشهایی از برنامۀ حرکتی اسپارک برای کودکان است را انجام دادند درحالیکه آزمودنیهای گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود در مدرسه میپرداختند. سپس، از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. جهت سنجش میزان رشد مهارتهای حرکتی این کودکان از آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم(TGMD 2) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2´2 استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامۀ تمرینی اسپارک تأثیر معناداری بر بهبود مهارتهای دستکاری کودکان گروه تجربی نسبت به گروه کنترل (0.05>P) داشته است. این برنامۀ تمرینی باایجادفرصتمناسببرایتمرین میتواندتجربهحرکتیمناسبیبرایکودکان باشد؛ لذا، پیشنهاد میشوددرمدرسهبرایرشدمهارتهایحرکتی دستکاری کودکان مورداستفادهقرار گیرد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121Validity and Reliability the test of performance strategies (TOPS) for Iranian adult athletesروایی و پایایی آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS) در جامعۀ ورزشکاران بزرگسال ایرانی3146229FAالههسعادتی فردکارشناس ارشد دانشگاه بیرجندمحمدکشتی داراستادیار دانشگاه بیرجندجعفرخوشبختیاستادیار دانشگاه بیرجندJournal Article20130622The aim of this study is to investigate validity and reliability the test of performance strategies (TOPS) in the Iranian adult athletes. The test of performance strategies (TOPS) is a capable test appraising the most important psychological factors in exercise and competition. This test for the first time was designed by Thomas and colleagues (1999) to estimate the most important psychological factors including competition and practice. This test was constructed based on the scientific research and results that were obtained from the current psychological questionnaires. TOPS were gradually reviewed and changed in different years and different points of the world. In the current study was used the latest test version including 8 and 9 factors for practice and competition respectively. In the present study 259 subjects that they had been selected from the Iranian adult athletes, have completed this questionnaire. These athletes (Mean age: 25/32 years old) were male and female athletes of varying ability levels (7 levels) from 19 different sports. The confirmatory factor analysis and internal consistency (Cronbach's alpha method) were used to compute the TOPS's confirmatory factorial validity and reliability, respectively. Based on the confirmatory factor analysis, the validity of the TOPS was justified (17 factors that include 66 statements). Reliability of competition (0/73) and reliability of practice (0/74) were obtained from the extracted factors (8 factors related to exercise and 9 factors were related to the competition). So, TOPS can be used for appraising the most important psychological factors in Iranian adult athletes. <br /> هدف از این پژوهش، بررسی روایی و پایایی آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS) در جامعۀ ورزشکاران بزرگسال ایرانی بود. آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS)، آزمونی روانسنجی توانمندی است که مهمترین عوامل روانشناختی درگیر در رقابت و تمرین را در ورزشکاران مورد ارزیابی قرار میدهد. این آزمون برای اولینبار توسط توماس و همکارانش در سال 1999 با توجه به وجود مشکلاتی در پرسشنامههای روانشناختی مرسوم در آن زمان و احساس نیاز به آزمونی توانمندتر طراحی شد. آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS) در طول سالیان مختلف و در نقاط مختلف جهان مورد بازبینی، روایییابی و پایاییسنجی قرار گرفت که برای این پژوهش از جدیدترین نسخۀ آزمون استفاده شد. از جامعۀ ورزشکاران ایرانی، 259نفر نمونه (با میانگین سنی: 32/25 سال) بهصورت تصادفی انتخاب شدند و آزمون مزبور را تکمیل کردند. این ورزشکاران زن و مرد بزرگسال، در 7سطح عملکردی و رقابتی مختلف و از 10 شهر ایران بودند که در 19 رشتۀ ورزشی فعالیت میکردند. برای برآورد روایی گویههای این آزمون از روش تحلیل عاملی تأییدی و برای برآورد پایایی گویهها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج مدلهای تحلیل عاملی تأییدی، برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون TOPS در سطح گویهها و در سطح عوامل آزمون بهدست داد و آزمون مذکور با 17 عامل و 66 گویه مورد تأیید قرار گرفت. پایایی تمرین با 8 عامل و 31 گویه، 73/0 بهدست آمد و پایایی رقابت با 9 عامل و 35 گویه، 74/0 حاصل شد که نشان از پایایی مناسب آزمون است. بنابراین، این آزمون روانشناختی برای ارزیابی مهمترین مهارتهای روانشناختی درجامعۀ ورزشکاران بزرگسال ایرانی قابل استفاده استپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121The effect of different level of activation on control the power generation of dominant leg of elite Taekwondo athletesاثر سطوح مختلف فعالسازی بر کنترل تولید نیروی پای برتر تکواندوکاران نخبه4758230FAروح اللهطالبیدانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهدالههعرب عامریدانشیار دانشگاه تهران0000-0001-5948-7288محمدصابرستودهدانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-7937-8393Journal Article20130727The purpose of this study was to examine the effects of different levels of activation on the force production control of Iranian elite Taekwondo players. In this study, activation was used as a psychological skill with physiological effects. Control of the force production of the leg is considered as one component for detection of motion. This descriptive study was performed on 20 male Taekwondo players (ages 24±2.5 years), these players randomly selected from Taekwondo Superior League of Iran. The electrical conductivity of skin during the task was recorded as arousal index, and the difference between produced and requested force was recorded as force production error. For the task of force production, isokinetic dynamometer (Biodex S4) was used. One-way analysis of variance was used for data analyzing by SPSS 19 software. The results revealed a significant difference between high and low activation in the control of force generation. Also, Taekwondo players with lower and moderate activation have fewer errors in control of force generation of their feet. However, the results shown that elite Taekwondo players with lower and moderate activation had better performance in compare with high activation level in the same conditions and High activation has the negative effect on the force production control. High activation can increase errors in force production control and ultimately lead to poor performance. This study suggests that coaches monitor taekwondo players’ activation level to optimize their ability to control force production. <br /> هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف فعالسازی بر کنترل تولید نیروی پای برتر تکواندوکاران کشور بود. در این پژوهش، فعالسازی بهعنوان یک مهارت روانی که دارای تأثیرات فیزیولوژیک است استفاده شد و کنترل تولید نیرو، بهعنوان مؤلفه حس تمایز یا تشخیص حرکت درنظر گرفته شد. ازمیان تکواندوکاران مرد حاضر در لیگ برتر، تعداد 20 تکواندوکار با میانگین سنی (5/2± 24 سال) بهصورت تصادفی انتخاب شدند.سطح هدایت الکتریکی پوست در حین اجرای تکلیف، بهعنوان شاخص انگیختگی و اختلاف مقدار نیروی تولیدی با مقادیر درخواستی، بهعنوان خطای تولید نیرو ثبت شد. برای تکلیف اعمال نیرو از دستگاه ایزوکنیتیک بایودکس استفاده شد.تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریان س یکطرفه به کمک نرمافزار spss نسخه 19 انجام شد. یافتهها تفاوت معنادار میان گروههای فعالسازی بالا و متوسط (0.007=P) و گروههای فعالسازی بالا و پایین (003.0=P) را نشان داد. همچنین تفاوت معنادار میان گروههای فعالسازی متوسط و پایین مشاهده نشد (0.851=P). نتایج، بیانگر تأثیر منفی افزایش دامنه تغییرات انگیختگی بر کنترل نیرو بود. بهاینصورتکه همراه با کوچکتر شدن عدد مربوط به فعالسازی، توانایی تولید نیروی دقیق افزایش یافت.فعالسازی بالا میتواند سبب افزایش خطا در کنترل تولید نیرو و درنهایت، عملکرد نامناسب شود؛ بنابراین پیشنهاد میشود برای بهبود عملکرد ورزشکاران بهویژه در سطوح بالای مهارتی، از روشهای کنترل میزان انگیختگی استفاده شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121Comparison the gross motor skills development in healthy children and with thalassemia majorمقایسۀ رشد مهارتهای حرکتی درشت در کودکان سالم و تالاسمی ماژور5970231FAمحسنقطبیدانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهدمهدیسهرابیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000000248203486Journal Article20130928The purpose of this study was to compare the development of gross motor skills in tow subtests of locomotion skills and object control skills in and healthy children with thalassemia major. The participants in this study were 28 children with a mean age of 9.07 ± 0.813 years. 14 healthy children and 14 thalassemia major that were studying in primary schools. Test of Gross Motor Development (2000) was used for data collection. Data were analyzed using independent t -test. The results showed there is a significant difference in both locomotion scores (P=0.001) and object control scores (P=0.001) between healthy and thalassemia major groups. The thalassemic children in both gross motor functions had lower quality than healthy children. So considering that the fundamental motor skills establish a framework for future movements and motor behavior and Thalassemic children compared to their peers are in the lower level, need to plan for the improvement of these skills is important.هدف از پژوهش حاضر مقایسه رشد مهارتهای حرکتی درشت در دو بخش مهارتهای جابجایی و مهارتهای کنترل شیء در کودکان سالم و تالاسمی ماژور بود. شرکتکنندگان این مطالعه 28 کودک با میانگین سنی 813/0± 07/9 سال بودند. 14 کودک سالم و 14 کودک تالاسمی ماژور که در مدارس ابتدایی تحصیل میکردند برای نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2000) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین نمرۀ جابجایی (001.0=P) و نمرۀ کنترل شیء (001.0=P) در دو گروه سالم و تالاسمی ماژور تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین کودکان تالاسمی ماژور در هر دو دسته حرکات درشت، عملکرد کیفی کمتری از کودکان سالم داشتند؛ بنابراین، با توجه به این که مهارتهای بنیادی، پایه و اساس مهارتهای حرکتی و رفتار حرکتی آینده این کودکان را تشکیل میدهند و کودکان تالاسمی ماژور نسبت به همسالان در سطح پایینتری قرار دارند، نیاز به برنامهریزی برای بهبود این مهارتها مهم مینماید.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121The effect of exercise during pregnancy on health indexes of infantsتأثیر تمرین حین بارداری بر شاخصهای سلامت نوزادان7184232FAمنصورهمکبریاندانشجوی دکترای دانشگاه تهران (پردیس بینالمللی کیش)احمدفرخیدانشیار دانشگاه تهرانشهرزادطهماسبی بروجنیاستادیار دانشگاه تهران0000-0002-0875-3993Journal Article20130928The purpose of this study was investigating the effect of exercise during pregnancy on the health indexes of infants such as: height, weight, head circumference, Apgar score and pregnancy duration. For this purpose, among all of the pregnant women who referred to prenatal infirmaries of Semnan, 42 persons were selected with purposefully method and divided randomly to experimental and control groups (each group 21 persons). Experimental group conducted a planned exercise for 8 weeks, 3 sessions in week and 30-45 minutes with intensity of 60-75% maximum heart rate. The results of Independent- t test showed there was a significant difference between two groups in weight, height and head circumference and Apgar score-5-minute (with better situation in experimental group) but there was no significant difference in gestational age (P≤0.05).In this regard to results, can say exercise during pregnancy will fallow worthwhile advantages for infants.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین حین بارداری بر شاخصهای سلامت نوزادان ازجمله قد، وزن، اندازة دور سر، نمرة آپگار و طول مدت بارداری بود. بدینمنظور، از میان کلیة زنان باردار مراجعهکننده به درمانگاههای پیش از تولد شهرستان سمنان در سال 1389، 42 نفر بهروش هدفمند، انتخاب شده و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه که هر کدام 21 نفر (تجربی و کنترل) بودند تقسیم شدند. گروه تحت مداخله در سه ماهة سوم بارداری بهمدت 8 هفته (3 جلسه در هفته و هر جلسه بهمدت 30 تا 45 دقیقه) تحت تمریناتی با شدت 75ـ60% ضربان قلب بیشینه قرار گرفتند. نتایج حاصل از t مستقل نشان داد که وزن، قد، اندازه دورسر و نمرة آپگار دقیقۀ 5 نوزادان زنان باردار گروه تجربی، بهطور معناداری بیشتر از نوزادان زنان گروه کنترل بود (P≤0.05). درحالیکه در طول مدت بارداری دو گروه (تجربی و کنترل) تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان اذعان داشت که ورزش در طول بارداری، مزایای ارزشمندی برای نوزاد در پی خواهد داشت. <br /> پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121The effect of acute aerobic exercise mode on response inhibition in athleticsاثر نوع فعالیتبدنی هوازی یک جلسهای بر بازداری پاسخ ورزشکاران85102233FAمرتضیبگلریکارشناس ارشد دانشگاه کردستانمحمدملکیاستادیار دانشگاه کردستانسعیدقائینیاستادیار دانشگاه کردستانJournal Article20131111The purpose of the present study is to have a survey on the effect of the type of the acute aerobic exercise along with the moderate intensity on the response inhibition ability of the athlete university students. To do so, based on the criteria to enter or exit the survey, 28 athlete university students were selected among all the population of the students studying in Kurdistan University and were randomly divided into two groups: 14 students were assigned as the treadmill group (age: 22.5 years old ±1.28) and 14 other students as the ergometer group (age: 22 years old ±1.88) to be investigated in the survey. These students were involved in physical activities for 35 minutes with the intensity of 60 -65% maximum heartbeat rate. In order to investigating the response inhibition ability, the computerized Stroop and Wisconsin cart sorting tests were used before ,immediately after and 20 minutes after the exercise. The results of the variance analysis test between the groups with repeated measures revealed that there is no significant difference between the results of the two physical activities on the response inhibition ability of athlete university students (P=0.05) although the effect of both of these activities on the response inhibition ability were positive and significant (P=0.000).So it is concluded that any kinds of acute aerobic exercise can improve the response inhibition ability.هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر نوع فعالیتبدنی هوازی یک جلسهای با شدت متوسط بر توانایی بازداری پاسخ دانشجویان ورزشکار بود. بدین منظور، با توجه به معیارهای ورود و خروجاز مطالعه، 28 ورزشکار از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه کردستان انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه 14 نفره نوارگردان (28/1±50/22 سال) و دوچرخۀکارسنج (88/1±22 سال) مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنیها بهمدت 35 دقیقه و با شدت 65%-60% ضربان قلب بیشینه، به فعالیتبدنی پرداختند. برای ارزیابی توانایی بازداری پاسخ، از آزمونهای رایانهای استروپ و مرتب کردن کارتهای ویسکانسین در پیش، بلافاصله و 20 دقیقه پس از اتمام فعالیت استفاده گردید. نتایج آزمون تحلیل واریانس بین گروهی با اندازههای تکراری، بر عدم معناداری تفاوت تأثیر دو نوع فعالیتبدنی بر توانایی بازداری پاسخ دلالت داشت (05.0=P). اگرچه، اثر هر دوی آنها بر توانایی بازداری پاسخ، مثبت و معنادار بود (000.0=P). بدین ترتیب، هر نوع فعالیتبدنی هوازی یک جلسهای، موجب بهبود توانایی بازداری پاسخ میگردد. <br /> پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121The effect of a period of physical activity on the development object control skills in high function autism children's (HFA)تأثیر یک دوره فعالیتبدنی منتخب بر رشد مهارتهای کنترل شیء کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA)103116234FAفاطمهکیهانیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانسعیدکوثریعضو هیأت علمی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردیJournal Article20131112The aim of this study was to investigate the effect of a period of physical activity on the object control skills in High Function Autism (HFA) children (6-10 years old). 10 children with HFA among of 33 children with Autism disorder in Shahre-kord autism rehabilitation center randomly were selected. After evaluation of the object control skills development by using of Ulrich test of gross motor skills- second edition (2000) in the pre-test, subjects randomly were divided into homogeneous groups. One group as title the experimental group and other group as title the control group were considered. Selected exercise program that were used in this study was based on SPARK motor program that were applied for 12 sessions in experimental group. Then again, both tests were performed. Leaven and Covariate Analysis were used for comparison of means. Results showed that the selected activity has a significant effect on object control skills in children with HFA, but in some subunits of this subscale include: hitting ball with baton, dribble in situ, low trundle ball and kicking the ball the results was no-significant (P£0.05). Training of selected physical exercises in HFA children in experiment group made significant changes in research variables but not in control group. According to the results of this research we suggest that selected physical exercise programs that derived from SPARK motor program can improve object control skills in High Function Autism (HFA) children's.هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک دوره فعالیتبدنی منتخب بر رشد مهارتهای کنترل شیء کودکان 6 تا 10سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) بود. در این مطالعه تجربی، 10 کودک از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مرکز آموزشی توانبخشی اوتیسم شهرستان شهرکرد به طور کاملاً تصادفی انتخاب شدند. پس از ارزیابی میزان رشد مهارتهای کنترل شیء با استفاده از آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم (2000) در پیشآزمون، آزمودنیها به طور تصادفی در دو گروه همگن جای گرفتند. یک گروه به عنوان گروه تجربی و یک گروه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. برنامه تمرینی منتخب مورد استفاده در این پژوهش، برگرفته از برنامه حرکتی اسپارک بود که به مدت 12جلسه توسط گروه تجربی اجرا شد. در نهایت از هر دو گروه، پسآزمون به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون لوین و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فعالیتهای بدنی منتخب، تأثیر معناداری بر رشد مهارتهای کنترل شیء کودکان مبتلا به HFA دارد؛ اما، در برخی از زیر واحدهای این خردهمقیاس شامل: زدن توپ ثابت با باتون، دریبل درجا، غلتانیدن توپ از پایین و ضربه به توپ با پا، از مهارتهای کنترل شیء تأثیر معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج میتوان ادعا کرد برنامه فعالیتبدنی منتخب (اسپارک) مورد استفاده احتمالاً میتواند باعث بهبود مهارتهای کنترل شیء کودکان مبتلا به HFA شود (P£0.05).پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121Effect of rhythmic exercise on perceptual – moving skills children with visual impairmentsتأثیر تمرینات ریتمیک بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دارای اختلال بینایی117130235FAلیلااشرفیکارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگانمهدینمازی زادهدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان0000-0002-1503-468xفرزانهداوریاستادیار دانشگاه فرهنگیان اصفهان0000-0002-4923-054XJournal Article20131208The purpose of the present study was to investigate the effect of rhythmic exercises on perceptual- motor skills in children with visual impairment. Nineteen low- vision children with mean age of 5.44-5.7 years were selected purposively (10 individuals for experimental group and 9 individuals for control group) in Isfahan. Based on their performance in perceptual- motor skills measured by the movement Assessment Battery for children test. They were randomly divided into two control and experimental groups. Experimental group participated in 8week rhythmic exercises training, sessions of 4 mints per week and totally 24 sessions and control group continued its daily activities. All subjects were pre and post tested for data collection. Ancova-test was used for comparison between two groups (α=0.05).Research results showed significant difference in favor of experimental group in comparison to control group on capabilities including fine motor (P=0.002), ball skills (P=0.000), static balance (P=0.001) and dynamic balance (walking in high heels, jumping over the thread) (P=0.000). This difference was significant (Pهدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات ریتمیک بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دارای اختلال بینایی بود. تعداد 19 کودک دختر و پسر (گروه تجربی 10 نفر و گروه کنترل 9 نفر) کمبینا با میانگین سنی 7/5-44/5 سال از شهر اصفهان به صورت هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان براساس عملکردشان در مهارتهای ادراکی ـ حرکتی که به وسیله آزمون ارزیابی مهارتهای حرکتی کودکان انجام گرفت، همسان و در گروههای تجربی و کنترل بهصورت تصادفی آرایش پیدا کردند. گروه تجربی در برنامه تمرینات ریتمیک به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه 45 دقیقهای و درمجموع، 24 جلسه شرکت کردند و گروه کنترل، به فعالیتهای روزمره پرداختند. جمعآوری اطلاعات برای کل شرکتکنندگان به شکل پیشآزمون و پسآزمون انجام گرفت. بهمنظور مقایسه دو گروه، از مدل آماری تحیل کواریانس تکمتغیره و چندمتغیره استفاده گردید. نتایج حاصل تفاوت معناداری را در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل در قابلیتهای مهارتهای ظریف P=0.002))، مهارتهای توپی (P=0.000)، تعادل ایستا (P=0.001) و تعادل پویا (راه رفتن با پاشنه بالاگرفته و پریدن از روی نخ) در کودکان کمبینا نشان داد (P=0.000). این تفاوت در سطح اطمینان Pپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121Predictive role of self-regulation and impulsivity in sport achievement: A comparison between contact and noncontact sportsنقش پیشبین خودتنظیمگری و تکانشوری در موفقیت ورزشی: مقایسۀ ورزشهای برخوردی و غیربرخوردی131146249FAمحمدعلیبشارتاستاد دانشگاه تهرانمحمدحسینقهرمانیدانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهدبهنامنقی پور گیویکارشناسی ارشد دانشگاه تهرانJournal Article20131120This study investigated the association of self-regulation and impulsivity with sport achievement. Predictive role of self-regulation and impulsivity in sport achievement was compared between contact and noncontact sports. A total of 223 volunteer athletes (102 contact, 121 noncontact) from different Iranian sport federations of wrestling, taekwondo, basketball, football, volleyball, track and field, swimming, gymnastics, and weight lifting participated in this study. All participants were asked to complete the Self-Regulation Inventory (SRI-25), The Barrat Impulsiveness Scale (BIS), and the Sport Achievement Scale (SAS). It was found that in contact sports group measures of both self-regulation (t=4.69, ß=0.39) and motor impulsivity (t=4.79, ß=0.49), cognitional impulsivity (t=2.26, ß=0.22) were positively correlated to sport achievement, while in noncontact sports group, the correlation to sport achievement was positive for self-regulation (t=11.72, ß=0.73) and negative for motor impulsivity (t=-2.32, ß=0.20). On the basis of the results of the present study it can be concluded that Impulsivity and self-regulation were the one of the explaining factors for sport achievement in contact and noncontact sports, respectively.در این پژوهش رابطۀ خودتنظیمگری و تکانشوری با موفقیت ورزشی موردبررسی قرار گرفت و نقش پیشبین این دو متغیر برای موفقیت ورزشی در ورزشهای برخوردی و غیربرخوردی مقایسه شد. تعداد 223 ورزشکار حرفهای (102 برخوردی و 121 غیر برخوردی) از فدراسیونهای ورزشی بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از ورزشکاران خواسته شد مقیاس خودتنظیمگری (SRI-25)، مقیاس تکانشوری بارات (BIS) و مقیاس موفقیت ورزشی (SAS) را تکمیل کنند. ضرایب رگرسیون در این پژوهش برای ورزشکاران برخوردی درخصوص موفقیت ورزشی در خودتنظیمگری 0.39=ß،4.69 =t،در تکانشوری حرکتی 0.49=ß، 4.79=t و در تکانشوری شناختی 0.22=ß،2.26 = tتعیین شد. این ضرایب برای ورزشکاران غیربرخوردی در خودتنظیمگری 0.73=ß،11.72 =t و در تکانشوری حرکتی 0.20-=ß، 2.32-=t بهدست آمد. با استناد به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در ورزشکاران رشتههای برخوردی، تکانشوری و در ورزشکاران رشتههای غیربرخوردی، خودتنظیمگری، یکی از تبیینکنندههای موفقیت ورزشی است. <br /> پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیرفتار حرکتی2538-273X61820150121Effect of different intensities of physical activity on postural sway motor variability in vertical standing positionاثر شدتهای مختلف فعالیت بدنی بر تغییرپذیری نوسانات قامتی در وضعیت ایستادن قائم147162236FAمحسنمحمدیکارشناس ارشد دانشگاه خوارزمیعباسبهرامدانشیار دانشگاه خوارزمی0000-0003-3430-4777Journal Article20131222The aim of the present study was to assess how increasing fatigue in standing balance task affects performance and the variability of postural sway. Fifteen young healthy men participants were asked to stand still on a force plate after three levels (40-50%, 60-70%, 80-90% max of heart rate) of Physical Activity. As physical activity intensity increased, the amplitude of postural sway also increased. In the antero-posterior axis and medio-lateral axis Fuzzy Entropy (variability) of postural sway decreased from the stable condition to three level of physical activity condition. Lower values of Fuzzy Entropy in postural sway during stable condition correlated with greater percent increases in postural sway in medio-lateral and antero-posterior axis from the standing still condition to the highest level of physical activity intensity condition. With fatigue, The structure of variability move to less flexibility And it makes the system less flexible and environmental constraints limited duty to adapt their show lower and decrease the performance qualitative level of postural control task.هدف از مطالعۀ حاضر بررسی تأثیر فعالیت بدنی و خستگی متعاقب آن در تکلیف تعادلی ایستادن بر عملکرد و تغییرپذیری حرکتی در نوسانات قامتی بود. آزمودنیهای پژوهش حاضر شامل 15 مرد جوان با دامنۀ سنی بین 20 تا 24 سال بود که از آنها خواسته شده بود پیش از فعالیت بدنی، پس از فعالیت بدنی با شدت 50ـ40%، پس از فعالیت بدنی با شدت 70ـ60% و پس از فعالیت بدنی با شدت 90ـ80%، بهمدت 30 ثانیه روی صفحه نیرو در وضعیت ایستاده قائم قرار گیرند و میزان ثبات (انحراف استاندارد) و تغییرپذیری حرکتی (بهوسیله آنتروپیفازی) نوسانات قامتی آنها اندازهگیری شد. با افزایش شدت فعالیت بدنی و بروز خستگی بیشتر، دامنۀ نوسانات قامتی در هر دو محور قدامی خلفی و میانی جانبی افزایش یافت. آنتروپی فازی در هر دو محور قدامی خلفی و میانی جانبی با افزایش شدت فعالیت بدنی و بروز خستگی بیشتر کاهش یافت. این نتایج بیان میکند که با افزایش شدت فعالیت بدنی و بروز خستگی بیشتر، تغییرپذیری حرکتی در نوسانات پاسچری کاهش مییابد. همچنین با کاهش میزان ثبات در نوسانات پاسچری، تغییرپذیری حرکتی در نوسانات پاسچری نیز کاهش مییابد. با بروز خستگی، ساختار تغییرپذیری به سمت ساختاری با قابلیت انعطافپذیری کمتر حرکت میکند و همین انعطافپذیری کمتر موجب میشود تا سیستم در مقابل محدودیتهای محیطی و محدودیتهای تکلیف، سازگاری پایینتری از خود نشان دهد و موجب کاهش سطح کیفی عملکرد فرد در تکلیف کنترل قامت شود.