نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)

2 آزاد خوراسگان

3 دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، آموزش و حمایت از والدین مبتنی بر شواهد تجربی مطالعه اقدام پژوهی بود. در این مطالعه، 30 والد (پدر یا مادر)، 21 فرزند ورزشکار و 2 مربی، از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در لیگ برتر شهرستان‌های اصفهان حضور داشت، به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. روش تحقیق، اقدام پژوهی و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت کیفی بود. داده‌ها با مشاهده و ثبت رفتارهای کلامی و غیر کلامی جمع آوری گردید. برای درک بهتر افکار، احساسات و نگرش مشارکت کنندگان نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته با مربی و والدین ورزشکاران انجام شد. داده‌های به دست آمده به دقت پیاده سازی و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 9 مقوله فراگیر دلبستگی روانشناختی، جهت‌گیری هدف، نوع مشارکت والدین، آموزشی، رفتار جوانمردانه و بازی عادلانه ، ورزشی، ارزش محوری، هدف‌گرایی ورزشی، سبک فرزندپروری نوین ورزشی را از دیدگاه والدین مبتنی بر شواهد تجربی در فصل شناسایی کردند و مورد ارزیابی قرار دادند. آموزش و حمایت از والدین بر اساس نیاز آن‌ها در فصل مسابقه متفاوت می‌باشد. از آن جایی که توجه به نیازهای شناسایی شده و آموزش و حمایت از والدین مبتنی بر شواهد تجربی آن ها در فصل مسابقه برای تقویت رابطه والد و فرزند و ارتقاء مشارکت ورزشی والدین و ورزشکاران اهمیت فراوانی دارد، ضروری است که مربیان، روان شناسان و مدیران ورزشی، عوامل محیطی و فردی را برای آموزش و حمایت از والدین مبتنی بر شواهد تجربی اثرگذار مورد توجه قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Compilation of a training and support program for parents based on empirical evidence in the competition season: an action research study

نویسندگان [English]

  • shiva molavinia 1
  • Zohreh Meshkati 3

1 Phd student of motor behavior, Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan)

2

3 Faculty of Sport Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

The purpose of the current research was to educate and support parents based on the evidence of the empirical study of action research. In this study, 30 parents (fathers or mothers), 21 children of athletes and 2 coaches from a specialized football academy that participated in the premier league of Isfahan cities were selected as participants. The research method was action research and qualitative data collection method. Data was collected by observing and recording verbal and non-verbal behaviors. In order to better understand the thoughts, feelings and attitudes of the participant’s, semi-structured interviews were also conducted with the coaches and parents of the athletes. Obtained by carefully implementing and using the method of content analysis and analysis. Nine comprehensive categories of psychological attachment, goal orientation, type of parental involvement, education, fair behavior and fair play, sports, social social, sports goal orientation, new sports parenting style were identified from the perspective of parents based on empirical evidence in the chapter. expected Training and support for parents is different based on their needs during the competition season. Since it is very important to pay attention to identified needs and educate and support parents based on their empirical evidence during the competition season to strengthen the parent-child relationship and promote the sports participation of parents and athletes, there is a need for coaches and psychologists. Sports managers consider environmental and individual factors to educate and support parents based on effective empirical evidence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • parent training program based on empirical evidence
  • soccer player
  • action research