نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه حکیم سبزواری

2 استادیار رفتارحرکتی، دانشگاه حکیم سبزواری

3 استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه حکیم سبزواری

4 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

خستگی ذهنی یک حالت روان‌شناختی است که به‌وسیلة دوره‌های طولانی فعالیت‌های شناختی ایجاد می‌شود. تأثیر خستگی ذهنی بر اجرای مهارت‌های حرکتی شناخته ‌شده است؛ اما تأثیر آن بر یادگیری مهارت‌های حرکتی کمتر بررسی ‌شده است؛ براین‌اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش خستگی ذهنی بر اثربخشی بازخورد به کوشش‌های موفق در یادگیری تکلیف تولید نیرو بود. بدین‌منظور، ۴۴ پسر غیرورزشکار (۲۵-۱۸ سال) براساس خستگی ذهنی و نوع بازخوردبه چهار گروه تقسیم شدند. برای ایجاد خستگی ذهنی از نرم‌افزار استروپ استفاده شد و برای اطمینان از وقوع خستگی ذهنی از پرسش‌نامه‌های چند بعدی سنجش خستگی و مقیاس خودگزارشی بینایی استفاده شد. شرکت‌کنندگان در مرحلة اکتساب در ۱۲ دستة شش‌کوششی به تولید نیروی ملاک پرداختند. آزمون‌های یادداری فوری و انتقال یک، ۱۰ دقیقه بعد و آزمون انتقال دو، ۲۴ ساعت بعد از مرحلة اکتساب و بدون ارائة بازخورد اجرا شدند. برای تحلیل داده‌ها در مرحلة اکتساب، از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری‌های مکرر و در آزمون‌های یادداری و انتقال، از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که در مرحلة اکتسابفقط اثر بلوک‌های تمرینی معنا‌دار بودو تمام گروه‌ها درطی مرحلة اکتساب به‌صورت مشابهی پیشرفت معنا‌دار داشتند. نتایج آزمون‌های یادداری و انتقال نیز نشان داد که اثر اصلی خستگی ذهنی معنا‌دار بود؛ اما اثر اصلی بازخورد و تعامل خستگی ذهنی با بازخورد (به‌جز در آزمون یادداری) معنا‌دار نبود. یافته‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً خستگی ذهنی موجب ازبین‌رفتن مزایای بازخورد به کوشش‌های موفق و کاهش یادگیری می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Mental Fatigue Impair the Effect of Feedback to Successful Trials in Motor Learning

نویسندگان [English]

  • Milad Khojasteh Moghani 1
  • Rasool Zeidabadi 2
  • Mohammad Reza Shahabi Kaseb 3
  • Iman Bahreini Boroojeni 4

1 M.Sc. Student of Motor Behavior, Hakim Sabzevari University

2 Assistant Professor of Motor Behavior, Hakim Sabzevari University

3 Assistant Professor of Motor Behavior, Hakim Sabzevari University

4 Ph.D. Student of Motor Behavior, Shahid Beheshti University

چکیده [English]

Mental fatigue is a psychological state created by long periods of cognitive activity. The effect of mental fatigue on learning of motor skills has been less studied. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of mental fatigue on the effectiveness of feedback to successful trials in learning of force production task. For this purpose, 44 non-athlete male students (18-25 years) were divided into four groups based on mental fatigue and type of feedback. Stroop test was used to create mental fatigue. MFI and VAS questionnaires were used to ensure that mental fatigue was created. At the acquisition phase, all participants in 12 block of six trials to produce criterion power. Immediate retention tests and transfer test 1, 10 minutes later and transfer test 2 was performed 24 hours after acquisition phase without feedback. To analyze the data, mixed ANOVA with repeated measures for the acquisition phase, and two-way analysis of variance were used in retention and transfer tests. The findings of this study showed that in the acquisition phase, the effect of blocks was significant and all groups have significantly improved during the acquisition phase. The results of retention and transference tests showed that the main effect of mental fatigue was significant, but the main effect of feedback and interaction of mental fatigue with feedback were not significant (except in the retention test). These findings suggested that mental fatigue may lead to the loss of benefits of feedback to successful trials and decrease of motor learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental Fatigue
  • Feedback to Successful Trials
  • Force Production Task
  • Stroop Test
  1. Olson; MH, Hergenhahn BR. An introduction to theories of learning. 9 ed. New York: Psychology Press; 2016. p. 56-8.
  2. Marcora SM, Staiano W, Manning V. Mental fatigue impairs physical performance in humans. J Appl Physiol. 2009;106(3):857-64.
  3. Coutinho D, Gonçalves B, Travassos B, Wong DP, Coutts AJ, Sampaio JE. Mental fatigue and spatial references impair soccer players' physical and tactical performances. Front Psychol. 2017;8:1645, 1-12.
  4. Smith MR, Marcora SM, Coutts AJ. Mental fatigue impairs intermittent running performance. Med Sci Sports Exerc. 2015;47(8):1682-90.
  5. Möckel T, Beste C, Wascher E. The effects of time on task in response selection-an ERP study of mental fatigue. Sci Rep. 2015;5:10113. 1-9.
  6. Wright RA, Stewart CC, Barnett BR. Mental fatigue influence on effort-related cardiovascular response: Extension across the regulatory (inhibitory)/non-regulatory performance dimension. Int J Psychophysiol. 2008;69(2):127-33.
  7. Halvani G, Baghianimoghadam MH, Rezaei MH. Fatigue situation in tile industries workers. IOH. 2007;4(3):57-63.
  8. Borghini G, Vecchiato G, Toppi J, Astolfi L, Maglione A, Isabella R, et al., editors. Assessment of mental fatigue during car driving by using high resolution EEG activity and neurophysiologic indices. Paper presnted at Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (pp. 6442-6445). 2012 Aug 28; California: USA.
  9. Zhao C, Zhao M, Liu J, Zheng C. Electroencephalogram and electrocardiograph assessment of mental fatigue in a driving simulator. Accid Anal Prev. 2012;45:83-90.
  10. Smith MR, Coutts AJ, Merlini M, Deprez D, Lenoir M, Marcora SM. Mental fatigue impairs soccer-specific physical and technical performance. Med Sci Sports Exerc. 2016;48(2):267-76.
  11. Van Cutsem J, Marcora S, De Pauw K, Bailey S, Meeusen R, Roelands B. The effects of mental fatigue on physical performance: A systematic review. J Sports Med. 2017;47(8):1569-88.
  12. Smith MR, Zeuwts L, Lenoir M, Hens N, De Jong LM, Coutts AJ. Mental fatigue impairs soccer-specific decision-making skill. J Sports Sci. 2016;34(14):1297-304.
  13. Boksem MA, Meijman TF, Lorist MM. Effects of mental fatigue on attention: an ERP study. Cognit Brain Res. 2005;25(1):107-16.
  14. Schmidt RA. Frequent augmented feedback can degrade learning: Evidence and interpretations. Tutorials in motor neuroscience. Dordrecht: Springer; 1991. p. 59-75.
  15. Badami R, VaezMousavi M, Wulf G, Namazizadeh M. Feedback about more accurate versus less accurate trials: Differential effects on self-confidence and activation. Res Q Exerc Sport. 2012;83(2):196-203.
  16. Saemi E, Wulf G, Varzaneh AG, Zarghami M. Feedback after good versus poor trials enhances motor learning in children. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2011;25(4):673-81.
  17. Chiviacowsky S, Wulf G. Self-controlled feedback: Does it enhance learning because performers get feedback when they need it? Res Q Exerc Sport. 2002;73(4):408-15.
  18. Chiviacowsky S, Wulf G. Feedback after good trials enhances learning. Res Q Exerc Sport. 2007;78(2):40-7.
  19. Chiviacowsky S, Wulf G, Wally R, Borges T. Knowledge of results after good trials enhances learning in older adults. Res Q Exerc Sport. 2009;80(3):663-8.
  20. Zeidabady R, Amery EA, Sheikh M, Motesharreyi ME. Comparison feedback after good and poor trials in self-control and instructor-control condition in acquisition and learning of force-production task. J Sport Exerc Psychol. 2010; 32:138.
  21. Fazeli M, Zeidabadi R, Stiri Z. The role of trait anxiety on the effectivness of feedback to successful and unsuccessful trial on learning of force control task. Journal of Sport Psychology Studies. 2017;18:165-82.
  22. Boksem MAS, Meijman TF, Lorist MM. Mental fatigue, motivation and action monitoring. Biol Psychol. 2006;72(2):123-32.
  23. Veness D. The acute effects of mental fatigue on cricket-specific performance: (Doctoral dissertation, St Mary's University College); 2016.
  24. Smets E, Garssen B, Bonke Bd, De Haes J. The Multidimensional Fatigue Inventory (MFI) psychometric qualities of an instrument to assess fatigue. J Psychosom Res. 1995;39(3):315-25.
  25. Goudini R, Saemi E, Ashrafpoornavaee S, Abdoli B. The effect of feedback after good and poor trials on the continuous motor tasks learning. Acta Gymnica. 2018;48(1):3-8.
  26. Rozand V, Pageaux B, Marcora SM, Papaxanthis C, Lepers R. Does mental exertion alter maximal muscle activation?. Front Hum Neurosci. 2014;8:755. 1-10.
  27. Jongman L, Meijman T, De-Jong R. The working memory hypothesis of mental fatigue. In Proc. 6th Annual ACT-R Workshop. 1999August 6-9; George Mason University: virginia.
  28. van der Linden D, Frese M, Meijman TF. Mental fatigue and the control of cognitive processes: effects on perseveration and planning. Acta Psychol. 2003;113(1):45-65.
  29. Somsen RJ, Van der Molen MW, Jennings JR, van Beek B. Wisconsin card sorting in adolescents: analysis of performance, response times and heart rate. Acta Psychol. 2000;104(2):227-57.
  30. Norman DA, Shallice T. Attention to Action. In: Davidson RJ, Schwartz GE, Shapiro D, editors. Consciousness and Self-Regulation: Advances in Research and Theory Volume 4. Boston, MA: Springer US; 1986. p. 1-18.