نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف از مطالعه‌ی حاضر، بررسی تفاوت عملکرد چرخش ذهنی در دو گروه فعال و غیرفعال با در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی بود. پژوهش حاضر از نوع علی –مقایسه­ای و نمونه­ها به‌صورت هدفمند از بین دانشجویان رشته‌ی تربیت بدنی و دیگر رشته­های علوم انسانی انتخاب شدند. نمونه شامل 80 نفر، 40 نفردانشجوی تربیت­بدنی و 40 نفر دانشجوی علوم انسانی بود که در هر گروه 20 نفر پسر و 20 نفر دختر قرار گرفته‌بودند. برای سنجش عملکرد چرخش ذهنی از آزمون چرخش ذهنی پترز استفاده شد. از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای بررسی طبیعی‌بودن داده­ها و از آزمون تحلیل واریانس دو­راهه برای مقایسه‌ی میانگین­ها استفاده شد. یافته­ها نشان ­داد عملکرد چرخش ذهنی دانشجویان گروه تربیت­بدنی در مقایسه با دانشجویان علوم­انسانی تفاوت معناداری دارد (P<0.01). همچنین عملکرد چرخش ذهنی در پسران نسبت به دختران تفاوت معناداری را نشان­داد (P<0.01). به‌طور کلی نتایج نشان‌دهنده‌ی برتری دانشجویان فعال و پسران در توانایی چرخش ذهنی بود. از آن­جا که فعالیت جسمانی، چرخش ذهنی را افزایش می­دهد، می­توان فرض کرد که فعالیت جسمانی، سایر حوزه­های شناختی را نیز افزایش می­دهد و این مورد، ارزش اجرا شدن در فرایند آموزش و پرورش را دارد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The comparison of mental rotation of active and inactive college students

چکیده [English]

This research aimed at studying the differences of mental rotation performance in two groups (active and passive) with regards to their gender. The method of this research is causal-comparative and samples were selected targeted from physical education students and other humanities fields. The sample was included 80 students (physical education students=40 people & students of humanities field=40 people and each groups consists of 20 males & 20 females). Peters’ mental rotation test was used to measuring the performance of mental rotation. Kolmogorov-Smirnov test was used for normality of data and two-way ANOVA test was used for comparison of means. The findings showed that there was a significant difference (P ≤0.01) between mental rotation of physical education students in comparison with the humanities students. Also, there was a significant difference (P ≤0.01) between the mental rotation in males towards females. Generally, the results indicate the superiority of the active students and males in the ability of mental rotation. Since physical activity enhances mental rotation, it may be assumed that physical activity enhances also other cognitive domains and is worth implementing in the education process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental rotation
  • Gender differences
  • Active and Inactive Students