نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف از مطالعهی حاضر، بررسی تفاوت عملکرد چرخش ذهنی در دو گروه فعال و غیرفعال با در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی بود. پژوهش حاضر از نوع علی –مقایسهای و نمونهها بهصورت هدفمند از بین دانشجویان رشتهی تربیت بدنی و دیگر رشتههای علوم انسانی انتخاب شدند. نمونه شامل 80 نفر، 40 نفردانشجوی تربیتبدنی و 40 نفر دانشجوی علوم انسانی بود که در هر گروه 20 نفر پسر و 20 نفر دختر قرار گرفتهبودند. برای سنجش عملکرد چرخش ذهنی از آزمون چرخش ذهنی پترز استفاده شد. از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای بررسی طبیعیبودن دادهها و از آزمون تحلیل واریانس دوراهه برای مقایسهی میانگینها استفاده شد. یافتهها نشان داد عملکرد چرخش ذهنی دانشجویان گروه تربیتبدنی در مقایسه با دانشجویان علومانسانی تفاوت معناداری دارد (P<0.01). همچنین عملکرد چرخش ذهنی در پسران نسبت به دختران تفاوت معناداری را نشانداد (P<0.01). بهطور کلی نتایج نشاندهندهی برتری دانشجویان فعال و پسران در توانایی چرخش ذهنی بود. از آنجا که فعالیت جسمانی، چرخش ذهنی را افزایش میدهد، میتوان فرض کرد که فعالیت جسمانی، سایر حوزههای شناختی را نیز افزایش میدهد و این مورد، ارزش اجرا شدن در فرایند آموزش و پرورش را دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The comparison of mental rotation of active and inactive college students
چکیده [English]
This research aimed at studying the differences of mental rotation performance in two groups (active and passive) with regards to their gender. The method of this research is causal-comparative and samples were selected targeted from physical education students and other humanities fields. The sample was included 80 students (physical education students=40 people & students of humanities field=40 people and each groups consists of 20 males & 20 females). Peters’ mental rotation test was used to measuring the performance of mental rotation. Kolmogorov-Smirnov test was used for normality of data and two-way ANOVA test was used for comparison of means. The findings showed that there was a significant difference (P ≤0.01) between mental rotation of physical education students in comparison with the humanities students. Also, there was a significant difference (P ≤0.01) between the mental rotation in males towards females. Generally, the results indicate the superiority of the active students and males in the ability of mental rotation. Since physical activity enhances mental rotation, it may be assumed that physical activity enhances also other cognitive domains and is worth implementing in the education process.
کلیدواژهها [English]
- Mental rotation
- Gender differences
- Active and Inactive Students