نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی اثر نوع کانون توجه با استفاده از راهبرد خودگفتاری آموزشی بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه‌ی بسکتبال در نوجوانان پسر مبتدی بود. به این منظور، 59 دانش‌آموز داوطلب مبتدی (57/0±4/13سال) انتخاب و بعد از پیش‌آزمون به‌صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه کنترل بدون خودگفتاری، گروه خودگفتاری با کانون توجه درونی و گروه خودگفتاری با کانون توجه بیرونی، طی پنج جلسه به تمرین مهارت پاس سینه‌ی بسکتبال پرداختند. بعد از آخرین جلسه‌ی اکتساب، پس‌آزمون و بعد از دو هفته بی‌تمرینی، آزمون یادداری گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و تحلیل واریانس یک‌طرفه همراه با آزمون تعقیبی بونفرنی نشان داد که از یک سو تفاوت گروه‌ها در بین مراحل اکتساب و یادداری معنا‌دار است، هر چند تفاوت بین اثرات دو نوع کانون توجه با استفاده از راهبرد خودگفتاری معنا‌دار نیست، اما از سوی دیگر تفاوت دو گروه تجربی با گروه کنترل معنا‌دار است. بنابراین، اگرچه خودگفتاری آموزشی باعث بهبود اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه‌ی بسکتبال در مراحل ابتدایی یادگیری می‌شود، اما احتمالاً دستکاری نوع کانون توجه به صورت خودگفتاری تاثیر چندانی بر اکتساب و یادداری پاس سینه‌ی بسکتبال ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of attentional focus types as the self talk form on acquisition and retention of Basketball chest pass

چکیده [English]

The purpose of this study was to examine the effect of attentional focus types as the instructional self-talk form on acquisition and retention of basketball chest pass in the novice adolescent boys. 59 volunteered participants (13.4± 0.57yr) were randomly divided into three groups (control, internal attentional focus, external attentional focus). After pretest, five sessions of the basketball chest pass practice were taken for all groups. Post test were conducted after last session of practice and retention test was also conducted after two weeks of practice. Data were analyzed by one way ANOVA, Repeated measure ANOVA and Bonferoni Post Hoc test. The results showed that the differences between all groups during pretest and retention test were significant. Although the differences between experimental groups were not significant. On the other hand, the difference between experimental and control groups were significant. Therefore, the instructional self-talk is caused to improve the acquisition and retention of this skill in primary stage of learning, but probably the manipulating of attentional focus types is not effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instructional self-talk
  • Attentional focus
  • Acquisition
  • Retention
  • Basketball chest pass