نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تقارن انتقال دوطرفه مؤلفههای شناختی و حرکتی در ضربهی پای فوتبال در دانشجویان پسر دانشگاه فروسی مشهد بود. 64 دانشجوی شرکتکننده در کلاسهای تربیت بدنی عمومی (1) با دامنهی سنی 18 تا 24 سال که تجربهی بازی فوتبال به صورت حرفهای و منظم را نداشتند و پای برترشان راست بود، انتخاب و به روش تصادفی و به تعداد مساوی به چهار گروه تقسیم شدند. تکلیف ضربهی بغل پا با تأکید برمؤلفهی شناختی دقت در گروههای الف (تمرین با پای برتر) و ب (تمرین با پای غیربرتر) و تکلیف ضربه با روی پا با تأکید بر مؤلفهی حرکتی نیرو در گروههای ج (تمرین با پای برتر) و د (تمرین با پای غیربرتر) به مدت 8 هفته، 3 جلسه در هفته و 150 کوشش در هر جلسه اجرا شد. نتایج نشان داد تمرین باعث انتقال مؤلفهی شناختی از پای برتر به پای غیربرتر و برعکس شدهاست (P<0.05) و انتقال این مؤلفه متقارن است. اما مؤلفهی حرکتی تنها از پای برتر به پای غیربرتر انتقال یافتهاست(P<0.05) و انتقال این مؤلفه نامتقارن بوده و این عدم تقارن به نفع پای برتر است. بر اساس این نتایج، بهتر است در آموزش مهارتهایی با مؤلفهی شناختی بالا، با هر دو پا و در آموزش مهارتهایی با مؤلفهی حرکتی بالا، با پای برتر تمرین کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study on Bilateral Transfer Symmetry of Cognitive & Motor Components in Soccer Kicking
چکیده [English]
The purpose of this study was to survey the symmetry in bilateral transfer of cognitive and motor components in soccer kicking skills of the male students at Ferdowsi University of Mashhad. The subjects were 64 participated students of General Physical Education 1 course, with an age range of 18 to 24 years, that did not have any professional and regular experiences in soccer, and their dominant leg was right. They were randomly and equally assigned to four groups. The task of inside kicking was performed with the emphasis on accuracy cognitive component in Group A (practice with dominant leg) and Group B (practice with non-dominant leg) and the task of instep kicking was performed with the emphasis on force motor component in Group C (practice with dominant leg) and Group D (practice with non-dominant leg) for 8 weeks, 3 times a week and 150 trials per session. Results showed that the practice has been caused transferring the cognitive component from the dominant leg to the non-dominant leg and vice versa (P<0.05), and that the transfer of the component was symmetric. But the motor component has only been transferred from the dominant leg to the non-dominant leg (P<0.05), and the transfer of the component was asymmetric and this asymmetry was in favor of the dominant leg. Based on the results, it is better that we practice with both legs in the skills with high cognitive component, and practice with the dominant leg in skills with high motor component.
کلیدواژهها [English]
- Bilateral Transfer
- Cognitive Component
- Motor Component
- Soccer Kicking