نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشکده علوم ورزشی. دانشگاه اصفهان

3 دانشگاه هاوایی

چکیده

مطالعات نشان دادند تمرین در شرایط کلیشه‏ای جنسیتی می‏تواند یادگیری حرکتی را به‌طور منفی تحت تأثیر قرار ‏دهد. این پژوهش باهدف کاهش اثر منفی کلیشه‌‏های جنسیتی بر یادگیری حرکتی کودکان از طریق حمایت خودمختاری انجام شد. تعداد ۵۴ دختر (میانگین سن = 37/10، انحراف معیار = ۴۸/۰ سال) بر اساس نمرات پیش‏آزمون در یکی از گروه‌های تهدید کلیشه‏ای+حمایت خودمختاری، تهدید کلیشه‌ای جفت‌شده و کلیشه خنثی‌شده جفت‌شده قرار گرفتند. قبل از فراگرفتن یک تکلیف دریبل فوتسال، شرکت‌کنندگان گروه‌های تهدید کلیشه + حمایت خودمختاری و تهدید کلیشه‏ای دستورالعملی دریافت کردند که بر برتری پسران در عملکرد ورزشی به‏ویژه فوتسال تأکید داشت. علاوه‏براین، به شرکت‏کنندگان گروه تهدید کلیشه‏ای + حمایت خودمختاری حق انتخاب داده شد تا پیش از هر بلوک تمرینی، توپی با رنگ موردعلاقه خود انتخاب کنند. انگیزه درونی شرکت‏کنندگان بعد از مرحله اکتساب اندازه‌گیری شد. نتایج تحلیل واریانس عملکرد شرکت‏کنندگان در مراحل یادداری و انتقال نشان داد که گروه‌های تهدید کلیشه‏ای + حمایت خودمختاری و کلیشه خنثی‏شده اجرای مشابهی داشتند، در حالی‌که گروه تهدید کلیشه‏ای عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با دو گروه دیگر نشان داد. طبق نتایج، بین نمرات انگیزش درونی و زمان اجرای دریبل در آزمون‌های یادداری و انتقال ضرایب همبستگی منفی معنادار بدست آمد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که حمایت از خودمختاری می‌تواند اثر منفی تهدید کلیشه‌ای جنسیتی بر یادگیری حرکتی کودکان را کاهش دهد و متعاقباً بینش‌ ارزشمندی را برای مداخلات و اقدامات آینده ارائه می‏دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of task-irrelevant choices on children's motor learning in stereotypical conditions

نویسندگان [English]

  • Seyyed mohammadreza Mousavi 1
  • Hamid Salehi 2
  • Takehiro Iwatsuki 3

1 Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan

3 University of Hawaii at Hilo, Hilo, USA

چکیده [English]

Studies indicate that exposure to gender-stereotypical conditions adversely affects children's motor learning. This study aimed to alleviate the negative impact of gender-stereotypical threats on girls' motor learning through autonomy support. Fifty-four girls (Mage = 10.37, SD = 0.48 years) were assigned to Stereotype Threat with Autonomy Support (ST/AS), Yoked Stereotype Threat (ST/Y), or Yoked Nullified Stereotype (NST/Y) groups. Before practicing a futsal slalom dribbling task, participants in ST/AS and ST were informed of boys' perceived superiority in natural athletic abilities. ST/AS participants were given authority over ball color and selection. The intrinsic Motivation Inventory (IMI) measures intrinsic motivation. Analysis of variance (ANOVA) revealed no significant difference in performance between the NST and ST/AS groups. However, the ST group demonstrated poorer motor performance on both retention and transfer tests. The results revealed negative correlation coefficients between intrinsic motivation and dribbling time scores in both the retention and transfer tests. These findings suggest that autonomy support can counteract the detrimental effects of gender-stereotypical threats on children's motor learning, offering valuable insights for interventions and practices.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stereotype threat
  • Motor learning
  • Children