نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز
2 دانشیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز
3 آزمایشگاه ماشینهای هوشمند، دانشگاه لاپرنتا ، فنلاند
4 استاد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز
5 استاد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
کودکان مبتلا به اوتیسم طیفی از اختلالات اجتماعی، شناختی و رفتاری را نشان دادهاند. تحقیقات نشان دادهاند که اسب درمانی میتواند نقش مؤثری در آموزشپذیری این دسته از کودکان داشته باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر اسبدرمانی بر شاخصهای اجتماعی، ارتباطی و رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. پژوهش حاضر با مشارکت 24 کودک 12-9 سال مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به صورت پیش آزمون- پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. شرکت کنندگان گروه آزمایش 16 جلسه اسبدرمانی دریافت کردند. برای بررسی متغیر وابسته از پرسشنامه گارز 2 (2006) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 27 و روش آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که تمرین اسبدرمانی بر ارتباط اجتماعی گروه آزمایش تاثیر معنی داری داشته و سبب بهبود نمرات این گروه شد(02/0 = P). در متغیرهای رفتار کلیشهای (66/0= P) و تعامل اجتماعی (18/0= P) تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.
نتایج نشان داد که اسبدرمانی بر ارتباط اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم موثر است، بنابراین اسبدرمانی میتواند به عنوان یک درمان مؤثر در کنار درمانهای بالینی مرسوم برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of Equine therapy on social indicators, communication and stereotyped behaviors of children with autism spectrum disorder
نویسندگان [English]
- zahra mansourjozan 1
- hojjat Zamani Sani 2
- amin hekmatmanesh 3
- mohammad taghi aghdasi 4
- hamidreza taheri torbati 5
1 PhD Student in Motor Behavior, Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, University of Tabriz, Tabriz
2 Associate professor of Motor Behavior, Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences,, University of Tabriz, Tabriz
3 Laboratory of Intelligent Machines, LUT University, 53850 Lappeenranta, Finland
4 Professor of Motor Behavior, Ferdowsi University of Tabriz, Tabriz
5 Professor of Motor Behavior, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad
چکیده [English]
Children diagnosed with autism often exhibit a variety of social, cognitive, and behavioral challenges. Studies indicate that equine therapy can positively impact the learning potential of these children. This study aimed to explore the influence of equine therapy on the social, communicative, and stereotypical behaviors of children within the autism spectrum The research involved 24 children aged 9-12 with autism spectrum disorder that were assigned to experimental and control groups. The experimental group underwent 16 sessions of equine therapy, while the GARS-2 )2006) questionnaire assessed the dependent variables. Statistical analysis using SPSS version 27 and repeated measures ANOVA revealed a significant enhancement in social communication (P =0.02) within the experimental group, as evidenced by improved scores compared to the control group. However, no significant differences were observed in stereotypical behavior (P=0.66) and social interaction variables (P =0.18). The findings support the efficacy of equine therapy in enhancing social communication among children with autism spectrum disorder, suggesting its potential as a complementary treatment alongside conventional clinical approach.
کلیدواژهها [English]
- Equine therapy
- autism
- stereotyped behavior
- social interaction
- social communication