نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه تبریز

2 عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز

3 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز

چکیده

این مطالعه با هدف بررسی تأثیر محیط حامی- نیاز بر نیازهای اساسی روانشناختی، جهت‌گیری انگیزشی، بهزیستی و یادگیری مهارت حرکتی ظریف در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام گرفت. این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری را دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهرستان مریوان تشکیل دادند. کل جامعه در دسترس که 77 نفر بود (40 دختر و 37 پسر، میانگین سنی50/1 ± 01/13 سال)، وارد مطالعه شدند و تصادفی در دو گروه تجربی (گروه مداخله حامی- نیاز و گروه سنتی رایج) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه‌های تجربی به مدت 8 جلسه و هر جلسه 4 بلوک 10 کوششی به تمرین پرتاب دارت پرداختند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های نیازهای اساسی روانشناختی چن و همکاران (2015)، تنظیمات انگیزشی رایان و کانل (1989)، مقیاس بهزیستی داینر و امونز (1984) و اجرای تکلیف معیار شامل 20 پرتاب دارت استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. نتایج نشان داد که محیط حامی- نیاز موجب کاهش سرخوردگی از استقلال و افزایش رضایت از وابستگی، انگیزش درونی، تنظیم همانندسازی‌شده و عملکرد پرتاب دارت در مراحل یادداری و انتقال شده است (P< 0.01). اما در مؤلفه‌های بهزیستی تفاوت معناداری بین گروه‌ها مشاهده نشد (P> 0.05). با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، به نظر می‌رسد رفتارهای آموزشی حامی- نیاز معلمان در کلاس-های تربیت بدنی، در مقایسه با آموزش مرسوم، پیامدهای عملی مثبتی برای دانش‌آموزان با اختلال کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Need-Supportive Environment on Basic Psychological Needs, Motivational Orientation, Well-being and Motor Learning in Students with Educable Intellectual Disability

نویسندگان [English]

  • asra shahbazi 1
  • mohammadtaghi aghdasi 2
  • Behzad Behzadnia 3

1 PhD student of Tabriz University

2 professor at Tabriz University

3 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

this study was conducted with the aim of investigating the effect of motor learning in students with educable intellectual disability. The study method was quasi-experimental, and its design was pretest-posttest with a control group. The statistical population of the present study was made up of educable intellectual disability students of Marivan city. In this study, the entire available population, whose number was 77 people (40 girls and 37 boys, average age 13.01 ± 1.50 years), were included in the study and randomly divided into two experimental groups (need-supportive teaching group and common teaching group) and a control group. experimental groups practiced dart throwing for 8 sessions and each session consisted of 4 blocks of 10 attempts. To collect data, questionnaires of basic psychological needs (Chen et al., 2015), motivational orientation (Ryan & Connell, 1989), well-being (Diener & Emmons, 1984) and the performance of a standard task including 20 darts throw were used. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and analysis of variance with repeated measures at a significance level of 0.05. The results showed that need-supportive environment has reduced autonomy frustration and increased relatedness satisfaction, intrinsic motivation, identified regulation, and dart throwing performance in retention and transfer phases (P<0.01). But, no significant difference was observed between the groups in the components of well-being (P>0.05). According to the results obtained from this study, it seems that teachers' need-supportive teaching behaviors in physical education classes, compared to common teaching, have positive practical consequences for students with intellectual disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-determination theory
  • basic psychological needs
  • motivation
  • learning fine motor
  • intellectual disabilities