نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کروه علوم تربیتی, دانشگاه فرهنگیان , تهران , ایران

2 گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی .دانشکده علوم ورزشی تهران. دانشگاه تهران .تهران . ایران

3 دانشیار، گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی .دانشکده علوم ورزشی تهران. دانشگاه تهران .تهران . ایران

10.22089/mbj.2024.16564.2144

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین چشم آرام بر تثبیت خیرگی در یادگیری مهارت دریافت و ارسال سرویس والیبال در کودکان بود. نمونه آماری شامل 20 دانش آموز دختر مبتدی با میانگین سنی 10 الی 12 سال بود که بصورت در دسترس انتخاب و پس از انجام پیش آزمون به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره (تمرین چشم آرام و تمرین تکنیکی) جایگزین شدند. پس از پیش آزمون، شرکت کنندگان در 9 جلسه آموزشی جداگانه (3 جلسه در هفته) شرکت کردند و 48 ساعت پس از آخرین جلسه آموزشی، آزمون یادداری اول و یک ماه بعد آزمون یادداری دوم انجام شد. جهت سنجش عملکرد ، از آزمون دریافت سرویس والیبال با ساعد در زمین مینی والیبال و برای ثبت داده های بینایی از ردیابی چشم Ergoneers)) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مرکب 3×2 نشان داد عملکرد دریافت سرویس والیبال در گروه تمرین چشم آرام نسبت به گروه تکنیکی از پیش آزمون تا یادآوری اول و دوم به شکل معنی داری افزایش یافت 0/05)>(p. نتایج آزمون تحلیل واریانس طول تثبیت خیرگی دریافت کننده به نقطه تماس دست سرویس زننده به توپ تفاوت معنی داری را بین دو گروه در سه مرحله نشان نداد (p=0/065). نتایج آزمون یومن ویتنی در دو گروه تفاوت معنی داری را در تعداد کوشش‌های همراه با تثبیت خیرگی دریافت کننده به پاسور در یادداری اول(0/1650=p) و یادداری دوم (0/052=p) نشان نداد.. بنظر می‌رسد تمرین چشم آرام نسبت به تمرین تکنیکی تاثیر قابل توجهی بر یادگیری تکلیف مهاری و اثر مشابهی بر تثبیت خیرگی کودکان داشته باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of quiet eye training on fixation of gaze in learning interceptive task of 10-12-year-old children

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Sharafiyan 1
  • mehdi shahbazi 2
  • Shahzad Tahmasebi Boroujeni 3

1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Department of Movement Behavior and Sports Psychology, Tehran Faculty of Sports Sciences. University of Tehran. Tehran. Iran

3 Associated professor,, Department of Movement Behavior and Sports Psychology, Tehran Faculty of Sports Sciences. University of Tehran. Tehran. Iran

چکیده [English]

The effect of quiet eye training on fixation of gaze in learning interceptive task of 10-12-year-old children
  Abstract
This study aimed to investigate the effect of quiet eye training on the fixation of gaze in the learning process of the skill of receiving and sending volleyball service in children. The statistical sample of this research was 20 beginner female students (mean age = 10.12) were selected as available samples. After taking the pre-test, they were randomly replaced into two groups of 10 people (technical and quiet eye training). Then participants took part in 9 separate training sessions (three days a week), the first retention test was assessed 48 hours after the last training session. The second retention test was performed one month later. To measure the performance of the volleyball service reception, a volleyball service Reception Test by forearm was used in the mini-volleyball court. Ergoneers eye tracking (EET) was used to record the visual data. The results of the data in the 2x3 composite variance analysis showed that the performance of receiving volleyball service in the quiet eye training group increased significantly to compared the technical group from the pre-test to the first and second retention test (p<0/05). The results of the analysis of variance did not show a significant difference between the two groups in the length of the fixation of the receiver's gaze on the point of contact of the server's hand with the ball in the three test stages (p=0.065). The results of the Mann--Whitney  U test did not show a significant difference between the two groups in the number of receptions of the service that was performed with the fixation of the receiver's gaze on the passor In the first (p=0.165) and second retention (p=0.052). It seems that quiet eye training has a significant effect on the learning of the interceptive task compared to technical training and a similar effect on the fixation of children's gaze.
Keywords: quiet eye, fixation, inhibitory task

کلیدواژه‌ها [English]

  • quiet eye
  • fixation
  • interceptive task