نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا
2 دانشگاه الزهرا
3 کارشناسی ارشد، رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارائه یک جلسه تمرین هوازی در فواصل تمرینآسایی متفاوت بر تحکیم حافظه حرکتی پنهان دختران در سیکل قاعدگی متفاوت بود. 48 دانشجو دختر (به صورت تصادفی در چهار گروه (انجام تمرین هوازی در فواصل 20 دقیقه بعد از اکتساب، 24 ساعت بعد از اکتساب، یک هفته بعد از اکتساب و گروه کنترل) تقسیم شدند. تمامی شرکت کنندگان در اولین روز چرخه قاعدگی خود در جلسه اکتساب، تکلیف زمان واکنش زنجیرهای متناوب را در 25 بلوک 88 کوششی (5ایپوک) با فواصل استراحت 20 ثانیه بین بلوک ها انجام دادند. پس از آن گروههای آزمایش 20 دقیقه (گروه اول)، 24 ساعت (گروه دوم) و یک هفته (گروه سوم) بعد از اکتساب، پنج دور تمرین هوازی دایرهای را اجرا کردند. بین هر دور از تمرینات هوازی شرکت کنندگان به مدت دو دقیقه استراحت بود. سه آزمون یادداری در روزهای هشتم چرخه قاعدگی (فاز فولیکولار میانی)، 21ام چرخه قاعدگی (فاز لوتئال میانی) و روز اول چرخه قاعدگی بعدی (فاز فولیکولار اولیه) برای چهار گروه انجام شد. نتایج نشان داد هر چهار گروهها در سه آزمون یادداری عملکرد بهتری نسبت به ایپوک پنجم جلسهاکتساب داشتند (p=0/001). تحکیم حافظه دختران به طور معنادار در فاز لوتئال میانی نسبت به فاز فولیکولار اولیه و میانی بالاتر بود و گروه دریافت کننده تمرین هوازی بعد از 20 دقیقه بهترین عملکرد را داشت. ارائه تمرین هوازی در فواصل 20 دقیقه و در فاز لوتئال میانی بهترین زمان برای تحکیم حافظه حرکتی پنهان میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of an aerobic training session at different intervals on the consolidation of motor memory of girls in different menstrual cycles
نویسندگان [English]
- Rosa Rahavi 2
- fatemesadat mousavian 3
- parisa jafari 2
1
2 alzahra university
3 Master's degree, motor behavior, Faculty of Sports Sciences, Al-Zahra University. Tehran. Iran
چکیده [English]
The present study aimed to investigate the effect of providing an aerobic training session at different training intervals on the consolidation of hidden motor memory of girls in different menstrual cycles.48 female students were randomly divided into four groups (doing aerobic exercise in intervals of 20 minutes after acquisition, 24 hours after acquisition, one week after acquisition, and control group) were divided. On the first day of their menstrual cycle, in the acquisition session, all participants performed the alternating chain reaction time task in 25 blocks of 88 trials with 20 second rest intervals between blocks. Three memory tests were performed on the eighth day of the menstrual cycle, the 21st day of the menstrual cycle (mid-luteal phase) and the first day of the next menstrual cycle (early follicular phase) for four groups, which included five blocks of the reaction time task. It was an alternating chain. The results show All four groups performed better in three memory tests than the fifth epoch of the acquisition session (p=0.001). The memory consolidation of girls was significantly higher in the middle luteal phase than in the primary and middle follicular phase, and the group receiving aerobic exercise had the best performance after 20 minutes. providing aerobic exercise at intervals of 20 minutes, 24 hours and one week leads to memory consolidation at a higher level and in the group performing aerobic exercise at a time interval close to the acquisition session (20 minutes later) and in the middle luteal phase.
کلیدواژهها [English]
- Alternating Serial Reaction Time
- Follicular Phase
- Luteal Phase